eitaa logo
مسجدآیت‌الله‌املایی/کانون‌فرهنگی–قرآنی‌مسجدقائمیه
328 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.9هزار ویدیو
253 فایل
✔ارتباط با مسئول کانال: @emlaeeadmin ✔هرگونه کپی‌برداری از کانال کاملاً آزاد و بدون اشکال شرعی می‌باشد. 🔸️ اخبار و مطالب مذهبی 🔹️ اطّلاع‌رسانی مراسمات مذهبی 🔸️ ارائه مطالب (متن و کلیپ‌های کوتاهِ صوتی و تصویری) با موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
شرط اول: علم به آموزه‌ها و احکام‌الهی(فقاهت) حکومت اسلامی برای اداره جامعه‌اسلامی براساس احکام و قوانین الهی تشکیل شده؛ پس به حکم عقل کسی باید در رأس حکومت قرار بگیره که بتونه احکام‌الهی رو از منابع معتبر اسلامی داشته باشه چون خیلی وقتا حاکم باید خودش تحلیل درست موضوع رو با احکام شرعی تطبیق بده در حقیقت همه دستورات و تصمیمات‌او باید در چهارچوب احکام شرعی باشه و این بدون اجتهاد و فقاهت حاکم امکان پذیر نیست🌸
شرط دوم:کفایت،کاردانی و تدبیر حکومت اسلامی برای تامین مصالح عمومی تشکیل شده و کسی که زمام کشور رو به دست میگیره باید در کشور داری هم از بقیه سرآمد باشه تا بتونه این مصالح رو به شکل مطلوب فراهم کنه رهبر باید در زمان‌شناسی، دشمن‌شناسی دور‌اندیشی‌و... از بقیه سرآمد باشه
شرط سوم: صلاحیت اخلاقی،عدالت و تقوا حاکم جامعه اسلامی و مجری قوانین توی حکومت حکومت اسلامی باید علاوه بر آشنایی با قوانین از شایستگی اخلاقی نیز برخوردار باشند تا از سنت و امکاناتی که در اختیار ایشان قرار گرفته است سوء استفاده نکنند و آنها را در جهت انجام دادن صحیح وظایفی به عهده گرفتند به کار گیرند و امیال و اغراض شخصی باعث سختی آنها از وظایفشان نشود از مجریان قانون باید از مرتبه از حق و عدالت برخوردار باشد تا در مقابل هوا هوسها منافع شخصی مقاومت کند
یکی از اهداف عالی حکمت اسلامی جلوگیری از ظلم ،تبعیض، تعدی و تخلف و گسترش عدالت و تقوا در جامعه است بر این اساس عقل نمی‌پذیرد کسی که در صدر چنین حکومتی می‌نشیند خود از عدالت و تقوا بی بهره باشد و آیات قرآن و کلام معصومان برین حکم بدیهی عقل صحه گذاشته‌اند منظور از عدالت ولی فقیه هم عدل در برابر ظلم است هم عدل در برابر فسق یعنی ولی‌فقیه باید از گناه کبیره و اصرار بر صغیره و از ظلم بپرهیزد
اهمیت این شرایط بر این پایه است که کوچکترین حرکات او زیر ذره بین ناظران خبره میرود و امکان سوء استفاده از این جایگاه به حداقل ممکن می رسد به همین دلیل امام خمینی تاکید می‌کنند: فقیه مستبد نمی شود، فقیهی که این اوصاف را دارد عادل است عدالتی که یک کلمه دروغ و عدالت می‌اندازد یک نگاه به نامحرم را از عدالت می‌اندازد یک همچو آدمی نمی تواند خلاف بکند
این شرایط باید در دیگر صاحب‌منصبان حکومتی به تناسب مقام و جایگاه و برحسب اختلاف مراتب شان وجود داشته باشد
شایسته‌سالاری اقتضا می‌کند که در عصر غیبت کسی جانشین امام معصوم شود که در اوصاف لازم برای اعمال ولایت نزدیکترین فرد به معصوم باشد پس باید از میان افراد صاحب صلاحیت فردی برای این امر در نظر گرفته شود که در سه شرط پیش از دیگران برتر باشد و همه آنها را در حد نصاب داشته باشد. فقیهی که کفایت و کاردانی او بیشتر از باقی فقهاست برای ولایت‌فقیه مناسب ترین فرد است زیرا وظیفه اصلی فقیه تدبیر امور حکومت است
با توجه به ادله عقلی محکم بر اثبات ولایت فقیه برخی فقها تصریح کرده اند، که مهمترین دلیل برای اثبات ولایت فقیه دلایل عقلی است و سیره و بیانات معصومان موید این دلیل اند
ادله عقلی ولایت فقیه: بنابر اصل تنزل تدریجی در صورت عدم دسترسی به معصوم برای اداره حکومت اسلامی، باید به کسی مراجعه کرد که از حیث شرایط لازم نزدیکترین فرد به معصوم باشد و چنین کسی، فقیه جامع الشرایطی است که در ویژگی های عدالت فقاهت و کفایت سرآمد دیگران باشد
۱.فلسفه تشکیل حکومت اسلامی تامین مصالح مسلمین از طریق اجرای احکام است ۲. این نوع حکومت که بالاترین سطح مصالح مسلمین را تامین میکند حکومتی است که امام معصوم در راس آن باشد و همه کارگزاران نیز دارای عصمت باشند؛ زیرا نه عمدی و نه سهوی گناه و اشتباه نمی کند و می‌توانند در صورت نبود موانع درونی و بیرونی مصلحت افراد را به طور کامل تامین کنند
۳.اگر تامین یک مصلحت ضروری در حد ایده آل میسر نباشد باید نزدیک ترین مرتبه به حد مطلوب را تأمین کرد در اینجا هم اگر امکان فرض بالا نباشد عقل حکم می‌کند که باید به مرتبه پایین تر از آن رضا داد و آن در جایی است که شخص معصوم در راس حکومت قرار گیرد؛ اما ناچار است از کارگزاران غیر معصوم بهره گیرند که از دیگران بالاتر اند از این رو معصومان به دلیل عدم دسترس به کارگزاران معصوم دست از حکومت نمی کشیدند
۴.در عصر غیبت نیز که از یک سو تشکیل حکومت لازم است و از سوی دیگر دسترسی به حاکمان معصوم وجود ندارد عقل حکم می کند که کسی جای معصوم بنشیند که از نظر شرایط لازم برای اداره حکومت از جمله: علم به قوانین الهی نزدیکترین فرد به معصوم باشد تا از این طریق تحصیل مصلحت به آن اندازه که ممکن است در همین قالب محقق شود
بنابراین زمانی که به معصوم و حکومت بوده است دسترسی نداریم و تامین مصالح در حد ایده‌آل میسر نیست به برترین حکومت قابل دسترس رضایت دهیم در صورت وجود معصوم حکومت ایشان ارجح است در غیر اینصورت حکومت فقیه جامع الشرایط و در غیر اینصورت حکومت مومن عادل
دلیل دوم:جامعیت و جاودانگی احکام اسلام احکام اسلام جامع و جاودانه اند و تمام این احکام در همه زمانها و مکانها باید اجرا شوند در زمان حضور معصوم این احکام تحت حاکمیت ایشان اجرا می شوند و در عصر غیبت تحت اختیار کسی که از جهت برخورداری از شرایط لازم برای حکومت اصلح باشد تا امر خلاف حکمت خداوند، ترجیح مرجوح و نقض غرض رخ ندهد
دلیل سوم: قدر متیقن ماذون در تصرف اذنی که در تصرف برخی امور اجتماعی به فقیه داده شده، به هیچ شخص دیگری داده نشده است. در بحث حکومت آن چه محل تامل است این است که خداوند راضی به حکومت چه کسی است؟ کسی که فی الجمله از ناحیه او برای اجرای برخی از احکام اجتماعی منصوب است یا کسان دیگری که قطع داریم خداوند هیچ اختیاری به آنان در این زمینه نداده است؟ در اینجا چون امر دایر مدار بین نصب نکردن و نصب فقیه عادل است اگر فرض نصب نکردن باطل گردید می توان به نصب فقیه یقین پیدا کرد
مویدات نقلی: از جمله ادله اثبات کننده ولایت فقیه روایاتی است که در آن‌ها معصومان به راویان احادیث که امروزه به آنها فقیه اطلاق می شود عنوان خلیفه حاکم حجت و سایر عناوین مشابه داده اند و از طریق این بیانات فقها را جانشین خود قرار داده اند
روایات مزبور هم اثبات کننده ولایت برای فقیه در عصر غیبت اند، هم نشان می دهند مشروعیت حکومت فقیه در عصر غیبت ناشی از نصب الهی است
تاریخچه ولایت فقیه: بر اساس یک دیدگاه موضوع ولایت فقیه از مسائل نوظهور در اندیشه فقهای شیعه است و قدمت چندانی ندارد شواهد و قرائن مختلف حکایت از آن دارد که ولایت فقیه از زمان صدر اسلام تاکنون هم نظر اندیشمندان مسلمان و عموم مسلمانان به عنوان اصلی مسلم پذیرفته شده است
با بررسی آثار فیلسوفان مسلمان همچون فارابی، ابن سینا و ملاصدرا می توان دریافت که ولایت فقیه در اندیشه های آنان جایگاه ویژه‌ای داشته است در آثار فقهی اهل سنت از گذشته دور حق ولایت و حکومت برای فقیه به رسمیت شناخته شده است
در آثار فقهای شیعه از آغاز عصر غیبت عباراتی هست که ولایت اجتماعی_سیاسی را تنها منحصر به فقیه دانسته‌اند و گاهی این مسئله چندان بداهت داشته که ادعای اجماع کرده اند و حتی گاهی سلاطین برای مشروعیت برای اعمال حکومت از فقها اجازه می‌گرفته‌اند منبع کتاب فلسفه سیاست از استاد قاسم شبان‌نیا کتاب ششم از مجموعه کتب مبانی اندیشه اسلامی
♦️پوستر | پیاده نظام دشمن ! 🔹مقام معظم رهبری 14 خرداد 1401 : امروز مهم‌ترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور، امید بستن به اعتراضات مردمی است. امیدشان به این است که بلکه بتوانند با کار روانی، با فعّالیّتهای اینترنتی و فضای مجازی و انواع و اقسام اینها، با پول، با مزدور‌پروری، مردم را در مقابل نظام اسلامی و جمهوری اسلامی قرار بدهند؛ منتهی محاسبه‌ی دشمن در این مسئله هم مثل بسیاری از محاسبات دشمن ، غلط است. @akhavanshahidi
*لطفا توجه بفرمایید* امشب اخبار ۲۰.۳۰ در یک اقدام سخیف تصویر واضحی از زنان برهنه حاضر در تجمعات اعتراضی را نشان داد!!!! تصاویری که در این چند روز در فضای مجازی بسیار ناواضح پخش شده بود، امشب از رسانه ملی علنی نشان داده شد. این حرکت وقیحانه از عمد یا از فرط جهالت نیاز به واکنش ملت داره و لازم است حداقل با تغییر مدیر این بخش خبری بازخورد پیدا کند. این که بی‌عفتی با هر بهانه‌ای در ملأعام از تریبون جمهوری اسلامی نشان داده بشه اصلا قابل تحمل نیست و این تنها مقدمه‌ای از سوی برخی مدیران معلوم‌الحال صدا و سیماست. لطفا با تماس با روابط عمومی و اعتراض جدی در برابر این منکر بزرگ واکنش داشته باشید. روابط عمومی صدا و سیما ۱۶۲ روابط عمومی شبکه۲ 27862000 پیامک شبکه300002
🔺قال الامام الحسن العسکری(علیه السلام): ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ و َلا أَخَذ َبِهِ ذَليلٌ إِلاّ عَزَّ؛ 🔺هیچ عزت‌مندی حق را فرو نگذاشت، مگر این‌که به ذلت افتاد و هیچ ذلیل و ناتوانی حق را نگرفت مگر این‌که عزیز و نیرومند شد … ( تحف العقول ص 489) 🆔 @emlaee
▪️جزئیات مراسم اربعین ارتحال حضرت آیت الله در روز چهارشنبه 🆔 @emlaee