eitaa logo
مسجدآیت‌الله‌املایی/کانون‌فرهنگی–قرآنی‌مسجدقائمیه
326 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.9هزار ویدیو
252 فایل
✔ارتباط با مسئول کانال: @emlaeeadmin ✔هرگونه کپی‌برداری از کانال کاملاً آزاد و بدون اشکال شرعی می‌باشد. 🔸️ اخبار و مطالب مذهبی 🔹️ اطّلاع‌رسانی مراسمات مذهبی 🔸️ ارائه مطالب (متن و کلیپ‌های کوتاهِ صوتی و تصویری) با موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این خانم چادری شد؛ اگر کسی مثل ایشون کم حجاب و بی حجاب است و قصد داره چادری بشه به ۰۹۰۱۱۵۳۸۹۹۳ پیامک بدهد تا چادر را ما رایگان تقدیم کنیم و در محضر حضرت معصومه (ع) چادری شوند. حرکت خوبی است، درسته چادر مستحب است و بدون چادر هم میشه محجبه بود ولی یادگار حضرت زهراست و من نظرم اینه هیچ‌ثوابی در این روزگار بالاتر از چادری بودن برای زنان نیست، خصوص در شهرهای بزرگ. من حاضرم همه پاداش فعالیت هام را با پاداش یک‌خانم چادری که در جامعه حضور دارد عوض کنم. خدا میداند این چادر در این روزگار چقدر مهم است، با اشک‌نوشتم امیدوارم خانم ها یازهرا بگن و این امانت را به نسل بعد منتقل کنند. چادر به نظر من محدودیت است، خیلی هم سختی دارد ولی مهم اینه کار سخت انجام بدیم، کارراحت همه انجام میدن. به عشق حضرت زهرا بپوشید و همه مشکلاتش را با شیرینی تحمل کنیم و یقین بدانید در آن عالم از افرادی خواهید بود که شهدا به مقام شما غبطه میخورند. یازهرا... عضو شوید 👈 @sheikh_farhad_fathi 🔰 کانال شیخ فرهاد فتحی 🔰
فقط افرادی که بی حجاب یا کم حجاب هستند پیام بدهند؛ افرادی که محجبه هستند پیامک ندهید😊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نور می‌آید قافله حسین از دور می‌آید بپیوند به این خیل آسمانی مبادا روند و تو جا بمانی... 🆔 @emlaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥اصلا مهم نیست تاریخ تولدت ۲۴ تیر است یا ۲۹فروردین ؛ یا حتی ۶ تیر... 💥ما به شکرانه ی اینکه خدا دوباره تو را به ما بخشید جشن می‌گیریم. 💥 و همه اینها بهانه است آقاجان! بهانه ایست که ما یادمان نرود خدا نعمتی چون شما را داده است، خدا را برای این نعمت شکر می گوییم. 💥 اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه‌ای 🆔 @emlaee
همهٔ ما میمیریم. همهٔ ما بدون استثناء ،کمی دیرتر، کمی زودتر، یک دفعه ناگهانی ... تمام میشویم ... یک روز همین خانه ای که سقف دارد خانه عنکبوت ها و لانه‌ی خفاش ها میشود، همین ماشینی که دوستش داریم زیر باران در یک گورستان ماشین زنگ میزند، همین بچه هایی که نفس مان به نفس شان بند است، میروند پی زندگی یشان. حتی نمی آیند آبی بریزند روی سنگ مزارمان ... قبل از ما میلیاردها انسان روی این کرهٔ خاکی راه رفته اند مغرورانه گفته اند: مگر من اجازه بدم! مگر از روی جنازه ی من رد بشید ... و حالا کسی حتی نمیتواند هم استخوان‌های جنازه‌شان را پیدا کند که از روی آن رد بشود یا نشود! قبل از ما کسانی زیسته اند که زیبا بوده اند، دلفریب، مثل آهو خرامان راه رفته اند. زمین زیر پای تکان خوردن جواهراتشان لرزیده. سیب ها از سرخی گونه هایشان رنگ باخته اند و حالا کسی حتی نامشان را هم به خاطر نمی آورد. قبل از ما کسانی بوده اند که در جمجمه ی دشمنان‌شان شراب ریخته اند و خورده اند. سرداران و امیرانی که گرزهای گران داشته اند، پنجه در پنجه شیر انداخته اند، از گلوله نترسیده اند و حالا کسی نمی‌داند در کجای تاریخ گم شده اند! همه این کینه ها، همهٔ این تلخی ها، همهٔ این زخم زبان زدن ها، همهٔ این کوفت کردن دقیقه ها به جان هم، همهٔ این زهر ریختن‌ها، تهمت زدن‌ها، توهین کردن‌ها به هم ... تمام میشود. از یاد میرود و هیچ سودی ندارد جز اینکه زندگی را به جان خودمان و همدیگر زهر کنیم اگر میتوانیم به هم حس خوب بدهیم کنار هم بمانیم و اگر نه، راه‌مان را کج کنیم. دورتر بایستیم و یادمان نرود که همهٔ ما می‌میریم. همهٔ ما بدون استثناء، کمی دیرتر کمی زودتر یک دفعه ناگهانی ... زندگی کنیم و بگذاریم دیگران هم زندگی کنند! برای رسیدن به کبریا باید نه کبر داشته باشیم، نه ریا ❤️ 🆔 @emlaee
10نکته، 40 توصیه برای برگزاری برنامه هیأت و مراسم عزاداری مسؤولین، بانیان هیأت ها ودسته های عزادار سالار شهیدان، این مطلب را بخوانند همزمان با آغاز ماه محرم و شور و شوق عمومی در این ایام، نکات و توصیه هایی به عنوان یادآوری تقدیم همه ی عزیزان وعاشقان سیدالشهدا (ع) می شود؛ باشد که با عنایت و عمل به این نکات و توصیه ها، همگان از حضور و شرکت در مراسم عزاداری اجر و ثواب بیشتری ببرند. نکته ی اول: نیّت 1- به هنگام حضور و مشارکت در مراسم عزاداری، در هر لحظه و هر فعالیتی به یاد داشته باشید که چرا و برای چه به آستان امام حسین(ع) آمده اید و چه عواملی باعث حضور شما در این جمع شده است؟ 2- سخنرانان و نوحه سرایان نیز سعی نمایند ضمن توجّه دادن مردم به نیّت، اهمیّت خلوص و پاکی نیّت را تذکر دهند. 3- از مقایسه خود با دیگران چه در حالت فردی و چه در حالت گروهی اجتناب کنید. یادتان باشد، آنچه مهم است نیّت کار است نه زرق و برق آن! مثلا دیده می شود که گاه گروهها و دسته های عزادار به خاطر چشم وهم چشمی با یکدیگر، وسایل و تجهیزاتی را همراه می آورند که عملا ضرورت چندانی ندارند. گاهی هم افراد و گروهها با مقایسه ی فعالیّت خود با گروههای دیگر به آنها ایراد گرفته، تا تلاش و کار خود را برتر و بهتر نشان دهند. به طور حتم چنین اعمالی به نیّت افراد خدشه وارد می سازد. 4- هر مشکلی که از طرف فرد یا افرادی پیش می آید و موجبات ناراحتی و دلگیری شما را فراهم می کند، نباید شما را نسبت به مراسم، بدبین نماید. فورا به نیّت خود مراجعه کنید وکدورتها و بدبینی ها را از دل خود بزدایید. 5- این ایام، فرصت مناسبی برای فراگیری کار گروهی و مشارکتی است. بطور گروهی بیندیشید و به نوبه ی خود کوشش نمایید نیّت و انگیزه ی حضور دیگران را در مراسم تقویت کنید. نکته ی دوم: رعایت آداب و اصول اجتماعی 6- اگر به عنوان شرکت کننده و یا گرداننده و بانی در مراسم، حضور دارید و روند مراسم خیلی بر وفق مراد شما نیست، زیاد سخت نگیرید. ممکن است اصرار شما برای به نظم در آوردن امور و یا رعایت کردن بعضی مسائل، باعث ناراحتی دیگران شود. در این وضعیت باز به نیّت خود مراجعه کنید. 7- به موقعیت و وضعیّت اطرافیان، توجّه داشته باشید. در شلوغی جمعیت می خواهید از بین مردم رد شوید، مشغول سینه زنی یا زنجیر زنی هستید، می خواهید در بین دسته عزادار، جایی برای خود باز کنید و... در همه حال، وضعیت دیگران را رعایت کنید. 8- اگر چه خوش رفتاری در همه جا توصیه می شود، امّا در مراسم عزاداری سالار شهیدان و خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا ضرورت بیشتری دارد. به همه احترام بگذارید ودر صورت نیاز به افراد کمک کنید. 9- در پذیرایی ها، ضمن پیش بینی وتدارک همه ی امکانات لازم، سعی کنید به همه یکسان توجّه داشته باشید تا سوء تفاهمی پیش نیاید. 10- در اشاعه ی اخلاق اسلامی ورفتارهایی مانند تواضع، سلام کردن، رعایت حال افراد مُسن و اجتناب از گناه و ظن بد، پیشقدم باشید. نکته ی سوم: نظم 11- حتّی المقدور برنامه ها را رأس زمان مقرر شروع کنید. 12- به سخنرانان و نوحه سرایان تأکید نمایید حتما سر وقت در جلسه حضور یابند. 13- برای افراد گرداننده، وظایف مشخص و تعریف شده معین کنید. نگویید! جلسه امام حسین (ع) است و هر طور شده می گردد. رعایت نظم بر شکوه و جلوه مراسم می افزاید. 14- در روزهای تاسوعا و عاشورا، وظایف افراد گرداننده و میاندار، ترتیب و مسیر حرکت، آرایش صف ها، روش و سبک سینه زنی یا زنجیر زنی و سایر فعالیتها، باید از قبل برای همه روشن شود. این نکته باید در هیأتهایی که سابقه کمتری دارند، یا ترکیب افراد هیأت هر ساله عوض می شود، بیشتر مورد توجّه قرار گیرد. 15- عوامل نظم مراسم با علایم ونشانهای مخصوصی مشخص باشند. 16- در صورت امکان، از علامت یا نشان بخصوصی برای افراد دسته، مانند شال، لباس هماهنگ، پیشانی بند و... استفاده شود. نکته ی چهارم: گردانندگان و بانیان 17- سعی کنید تا حد امکان با همه، رفتار یکسانی داشته باشید. گاه در یک هیأت، شاید به صورت ناخودآگاه و غیر عمدی به یک فرد مسؤول، یک ثروتمند و یا هر فرد شاخص دیگری، توجّه بیشتری می شود. فراموش نکنید همه برای امام حسین (ع) آمده اند و تبعیض بین مردم، باعث کدورت و رنجش اکثریت خواهد شد
.18- دخالت بیش از حد در برگزاری مراسم، مانند دستور دادن مداوم و جابه جا کردن افراد در صفوف، موجب ناراحتی و آزردگی افراد شرکت کننده می شود. 19- رفتار توأم با متانت و احترام میانداران و افراد گرداننده، تأثیر بسزایی در آرامش و نظم عزاداری و همچنین بهره مندی معنوی بیشتر از مراسم دارد. 20- سعی کنید از ابتکارات و کارهای جدیدی که متناسب با شؤون مراسم باشد، استفاده کنید. در مراسم شام غریبان در بعضی از هیأتها وقتی چراغها خاموش است، تعدادی کودک شمع به دست وارد جمع شده، مظلومیت بازماندگان روز عاشورا را برای حاضران تداعی می کنند. نحوه ی سیاهپوش کردن فضا واستفاده ی بجا از پیامهای عاشورایی، در تعدادی از هیأتها به شکلهای متفاوت و جالبی صورت می گیرد. نکته ی پنجم: محتوای سخنرانی ها ومراثی 21- انتخاب سخنرانان در مراسم عزاداری بسیار مهم است؛ چرا که اولا این ایام، زمانی است که مردم آمادگی و پذیرش بیشتری برای راهنمایی دارند و ثانیا فرصت بسیار مناسبی برای بیان فلسفه ی قیام عاشورا و همچنین آشنا ساختن همه ی مردم - بخصوص نوجوانان و جوانان - با واقعیات اسلام و تشیّع است. بنابراین گردانندگان اصلی چنین مراسمی باید بدانند که اگر در انتخاب سخنران دقّت نکنند، فرصتهای ارشادی را از دست خواهند داد. 22- سخنرانان و مرثیه سرایان باید به اقتضای جلسه اِشراف داشته باشند و توجّه نمایند که چه افرادی در مراسم شرکت کرده اند، چه آمادگی هایی دارند و چه نوع پیام هایی برای آنان مناسب است... اقتضای زمانی و ارتباط مسائل با زمان حال و بیان وظایف فردی و جمعی در شرایط حاضر نیز باید مدّ نظر باشد. قابل ذکر است که خلوص نیّت و شخصیت مثبت سخنران و نوحه سرا در انتقال مطالب و تأثیر گذاری پیام، نقش بسزایی دارد. 23- در مراسم باید به باز خورد پیامها نیز توجّه شود. سخنران جلسه باید توجّه نماید که مطالبش چه تأثیری دارد و شنوندگان چه عکس العملی نشان می دهند؟ مرثیه سرایان ونوحه سرایان نیز باید توجّه نمایند که مردم از مراثی و نوحه ها چگونه استقبال می کنند؟ نحوه ی تکرار مردم، باز خورد مناسبی است ونشان می دهد که چقدر پیام برای شنونده جا افتاده است. نکته ی ششم: شعائر و فرایض اسلامی 24- در روزهای تاسوعا و عاشورا و سایر روزهایی که افراد هیأتها برای عزاداری گرد هم می آیند، حتما نماز جماعت برگزار شود. 25- همه وظیفه دارند که مراعات حال یکدیگر را بنمایند و کاستی ها را محترمانه به یکدیگر تذکر دهند. قیام امام حسین (ع) برای احیای فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر بود و این امر، وظیفه ای همگانی است. 26- اعمالی مانند قمه زنی و یا سایر کارهای غیر متعارف، با عنایت به فتاوای مراجع عظام تقلید، تناسبی با شؤون این ایام ندارد. 27- امکان استفاده های آموزشی از این ایام نیز باید مدّ نظر باشد. استفاده از جملات وسخنان امام حسین (ع) و سایر معصومان در خصوص نماز، آداب و اخلاق اسلامی، تربیت و فرزند پروری، نظم، تقوا و... می تواند بسیار بجا و مؤثر باشد. در اکثر مساجد و تکایا نوشته ها و پیامهای نصب شده بر در و دیوار، تکراری و محدود به مناسبت ایام می باشد. نکته ی هفتم: کودکان 28- در حین برگزاری مراسم باید مراقب کودکان بود، هم کودکانی که در بین دسته ها وگروهها شرکت دارند و هم کودکانی که همراه والدین، یا به تنهایی، برای تماشا آمده اند. 29- تشکیل دسته های خاص برای کودکان با نظارت بزرگترها که مسؤول مشخّصی هم داشته باشند، موجب نظم بیشتر و کاهش دغدغه ی گردانندگان و والدین خواهد شد. 30- از حضور و شرکت کودکان در مراسم، استقبال بیشتری شود و به شیوه های مختلف، مانند تشکیل دسته ی خاص، دادن شال گردن یا نشان خاص دیگر، سپردن کارهای متناسب با سنّ آنان و... انگیزه ی حضورشان را تقویت می کند. نکته هشتم: نذورات 31- کسانی که احسان و نذری برای این ایام دارند، حتما و بطور مکرر، نیّت را برای خودشان یادآوری کنند وقبل از شروع نذر، نیّت خود را بررسی نمایند. 32- سعی کنید تا حد امکان، نذورات به افراد مستحق برسد. همسایگان نیازمند ومستحق در اولویّت قرار دارند. 33- در تقسیم نذورات، تبعیض قائل نشوید. گاه در خانواده ها برای افراد فامیل به تناسب دوری و نزدیکی و میزان صمیمیت، نذری کنار می گذارند و یا در مراسم و در پذیرایی و توزیع نذورات، از بانیان وگردانندگان، هر کس مراعات اطرافیان خود را می کند؛ که بطور حتم، نیّتِ کار را خدشه دار می سازد. نکته ی نهم: رعایت بهداشت 34- در تهیه و توزیع نذورات، مسائل بهداشتی بطور کامل رعایت شود. گاه با این توجیه که همه از ثواب کار خیر بهره مند شوند، افراد زیادی در تهیه ی نذری دخالت نموده، نکات بهداشتی نادیده گرفته می شود. حتّی الامکان افرادی را که می توانند در تهیه ی نذری مشارکت داشته باشند، از قبل مشخص کنید.
35- اگر چه طی سالهای اخیر، استفاده از ظروف یک بار مصرف، رواج زیادی پیدا کرده، ولی با توّجه به مشکلات زیستْ محیطی این ظروف و دوره ی بسیار طولانی بازیافت آنها، بهتر است تا جایی که امکان دارد از این ظروف، استفاده نشود. به کار بردن ظروف سبکی که بارها قابلیت استفاده دارند (مانند ملامین) توصیه می شود. 36- قند و سایر خوردنی را بر روی فرش قرار ندهید. در صورت توزیع خرما، میوه یا مواد غذایی از این قبیل، حتما افرادی را برای جمع آوری مواد زاید تعیین کنید. همیشه به تعداد کافی، سطل تمیز زباله که داخل آن کیسه زباله قرار داده شده، در مساجد و تکایا موجود باشد. نکته ی دهم: صدا و سیستم صوتی 37- استفاده از اکو و سیستم های قوی صوتی در مراسم مختلف، از جمله مراسم عزاداری، رواج نامناسب و نابجایی پیدا کرده است. هیأتهای عزاداری تصور می کنند با استفاده از این امکانات ابهّت و شکوه فعالیّت خود را بیشتر می نمایند! در صورتی که صدای طبیعی انسانی، زیباتر ودلنشین تر است. افراط در استفاده از دستگاههای صوتی - به خصوص زمانی که خوب تنظیم هم نشده باشند - موجب خستگی، کسالت و بی حوصلگی شرکت کنندگان در مراسم می شود. این موضوع در فضاهای بسته از شدّت بیشتری برخوردار است. 38- نوحه سرایان به مردم فرصت دهند که اشعار را خودشان تکرار کنند. در حین تکرار مردم، وقتی نوحه سرا با استفاده از صدای قوی دستگاهها، با صدای طبیعی مردم همراه می شود، به دلیل غلبه ی صدای دستگاهها بر صدای عادی مردم، عملا انگیزه ی آنان برای همراهی کاهش می یابد. 39- یک مشکل اساسی در سیستم های صوتی، عدم تسلّط استفاده کنندگان به کاربری دستگاهها است. این دستگاهها صدا را تقویت می کنند، تا حدّی که همه به راحتی بشنوند؛ نه این که شدّت صدا به حدی افزایش پیدا کند که آزار دهنده باشد! اگر چه هیچ کس بخاطر احترام به نوع مراسم، به خود اجازه ی اعتراض نمی دهد. کسانی که روزهای انقلاب را به خاطر دارند، می دانند که ابهّت و عظمت راهپیمایی ها با هم آوایی و هم صدایی مردم بود و از امکانات صوتی موجود، کمتر استفاده می شد. بنابراین، وضع مقرراتی برای محدودیت در کاربرد دستگاههای صوتی ضرورت دارد. 40- درست است که در ایام محرم و صفر، همه قلبشان به یاد امام حسین (ع) می تپد، ولی گاه در همسایگی و مجاورت مساجد و تکایا افراد پیر و یا مریضی زندگی می کنند که نیاز به آرامش و استراحت دارند. حتّی اگر می دانید که در اطراف محل عزاداری شما چنین موردی وجود ندارد، باز فرض را بر این بگیرید که شاید کسی باشد و شما ندانید. بنابراین در همه حال در استفاده از ابزارهای صوتی، مراعات حال دیگران را داشته باشید. مطمئن باشید که اگر طبل و سنج را محکم بکوبید، نشانه ی احترام بیشتر به امام حسین (ع) نیست! همیشه صدای موزون، دلنشین تر از سر و صدای شدید است... 🆔 @emlaee
✅ آیت‌الله حائری شیرازی(ره): 🔴 پدر چه کند تا مربی خوبی برای‌ فرزند خود باشد؟ 💠 شرط اول این است که دل همسرش را به دست بیاورد. این سنگ اول تربیت اولاد است. 💠 هر کس توانست همسر خودش را قانع کند به اینکه خدمت‌گزار اوست، به او عشق می‌ورزد و برای سعادت او آرزوی توفیق دارد؛ آن وقت است که می‌تواند نقشۀ تربیتی فرزندان خودش را ترسیم کند. 💠 هر جا پدری در تربیت موفق نشد، مشکل در عدم همکاری با مادر بود! 🆔 @emlaee
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ارباب صدای قدمت می آید... مراسم سیاه‌پوشان محرم‌الحرام۱۴۴۵ سخنرانان: ✔️حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علیرضاپناهیان ✔️حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین‌آقامیری همراه با نوای: ✔️حاج‌عبدالرضاهلالی ✔️حاج ‌علیرضاشریفی شنبه ۲۴تیرماه۱۴۰۲ همراه با نماز مغرب و عشاء حسینیه ثارالله 🚩 هیأت خادم الشهدا محفل بسیجیان و رهروان شهدا 🆔 @emlaee
ادب نامی برای تمام خوبی ها .pdf
10.74M
اما 👆🏻👆🏻 یک جزوه کاربردی و بسیار قابل استفاده در باب ، که پیاده شده پنج جلسه صوت‌های استاد پناهیان با موضوع "ادب؛ نامی برای تمام خوبی‌ها" خیلی خوبه که در کنار بسته که قبلا عرضه شده، این جزوه روان رو مطالعه کنید. رسول زارع 👇 📌https://eitaa.com/joinchat/2661613756Ce607fcad7a
جزوه جشن ادب استاد پناهیان.pdf
201.6K
اینم یک جزوه دیگه👆🏻در مورد که زحمتشو موسسه بیان معنوی استاد پناهیان کشیدن، اما پیدا کردنش توی سایتشون کمی سخته لذا اینجا تقدیم میشه که در دسترس‌تر باشه. رسول زارع 👇 📌https://eitaa.com/joinchat/2661613756Ce607fcad7a
مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علیرضا پناهیان هم اکنون در حسینیه ثارالله (ع) 🚩 هیأت خادم الشهدا محفل بسیجیان و رهروان شهدا 🆔 @emlaee
مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین آقامیری هم اکنون در حسینیه ثارالله (ع) 🚩 هیأت خادم الشهدا محفل بسیجیان و رهروان شهدا 🆔 @emlaee
اگر یک شخص ثروتمند که به او اطمینان و اعتماد داری؛ به تو بگوید نگران نباش وغصّه‌ی بدهی‌هایت را نخور، خیالت راحت باشد، من هستم... ببین این حرف او چقدر به تو آرامش می‌بخشد و راحت می‌شوی خدای مهربان که غنی و تواناست به تو گفته است: ألَیسَ اللهُ بِِکافٍ عَبدَهُ آیا خداوند برای کفایت امور بنده اش بس نیست؟ یعنی ای بنده‌ی من ، برای همه‌ی کسری و کمبودهای دنیوی و اخروی‌ات من هستم. این سخن خدا چقدر تو را راحت می کند و به تو آرامش می بخشد؟! «ألا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوبُ،» دلها با یاد خدا آرامش می یابد. خدا مهربانتر از آن چیزیست که تو فکر میکنی 👤حاج اسماعیل دولابی 🆔 @emlaee
🔴 🔸جوان پشت میز(مأمور الهی) به من گفت: خدا را شکر کن که بیت المال بر گردن نداری وگرنه اگر حقی ازمردم ضایع می‌کردی بـایـد می ایستـادی و از تـک تـک آن ها حـلـالـیـت مـی طـلـبـیـدی. همانجا کسانی را دیدم که شدیدا گرفتار بودند، گرفتار بیت المال... 📚سه دقیقه در قیامت 🆔 @emlaee
استادم گفت : وابسته به خدا بشید گفتم : چجوری؟ گفت : چجوری وابسته یه نفر میشي؟ گفتم : وقتی زیاد باهاش حرف میزنم زیاد میرم‌ ، میام... تو یه جمله گفت: رفت و آمد خودتو با خدا زیاد کن... 🆔 @emlaee
این نیسان آبی عجب جمله ی حکیمانه ای گفته... 👌 🆔 @emlaee
بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم و غضب 💠 در بعضی از کتاب های اخلاق می گویند: منظور از «صراط» که از شمشیر تیزتر و از مو باریک تر است، یعنی همان غضب، که از شمشیر برنده تر و از مو هم باریک تر است، اینکه انسان بفهمد کجا جای غضب بوده و کجا جای غضب نیست و بتواند خودش را کنترل کند. 🔹 اگر کسی غضبش معتدل باشد این همانی است که کالبرق الخاطف از صراط عبور می کند. کسی که نداند کجا باید غضب کند، او در اختیار غضب است نه اینکه غضب در اختیار او باشد. این همان است که از صراط به جهنم می افتد. ❇️ زمانی یک جایی دیدم آقایی(در روایات اسم او احنف ابن قیس است) یک عالم اخلاقی بود. دو نفر باهم شرط بستند که کدام یک از ما دونفر می توانیماین عالم اخلاق را عصبانی کنیم. یکی هر کار کرد نتوانست او را عصبی کند دیگری گفت: من می‌توانم او را عصبانی کنم و شرط را می برم. این نفر دوم آمد به احنف ابن قیس گفت: فلانی امروز شما را برای صرف ناهار دعوت کرده به من گفته که شما را خبر کنم. احنف ابن قیس رفت در آن خانه را زد و صاحب خانه آمد گفت: نه ما کسی را دعوت نکرده بودیم هرکس گفته، بیخود گفته است. احنف ابن قیس برگشت و گفت: من رفتم آنجا خبری نبود. مرد گفت: نه ... الان دوباره دعوتتان کردند. احنف دوباره رفت و صاحب خانه گفت: اصلا ما کسی را دعوت نکردیم و احنف برگشت. این بابا برای بار سوم گفت: نه آقا دعوتت کردند، الان من خودم هم همراه شما می آیم که بریم ببینیم دعوتت کردند یا نه؟ 🔹 اینبار آن مرد همراه احنف به در خانه رفتند و صاحبخانه گفت: نه بابا من کسی را دعوت نکرده بودم. باز دفعه چهارم پنجم تا ده بار، ده بار حنف ابن قیس رفت به در آن خانه و برگشت اما هیچ ناراحت نشد، آخرش گفت: خب امروز قسمت نبود یک ناهار مجانی بخوریم. آن آقا گفت: من میخواستم تو را اذیت کنم و ببینم عصبانی می شوی یا نه؟ 🔸 احنف ابن قیس گفت: ببین ما ده بار رفتیم درِ آن خانه و برگرداندند این که سهل است، اگر ۱۰۰ بار دیگر هم می رفتم و برمیگرداندند من عصبانی نمی شدم. 🔹 آن مرد گفت: عجب پس تو را صد بار هم اینطوری اذیت کنند عصبانی نمی شوی؟ احنف: بله عصبانی نمی شوم. مرد: عجب اخلاق خوبی داری احنف گفت: نه چه اخلاقی، تازه شدم مثل یک سگ، به سگ صد بار هم بگی برو می رود، و بهش بگویی بیا، دوباره میاد، هیج کاری که نداشته باشد بهش بگویی برو میرود ... صد بار می رود و می آیدهیچوقت هم عصبانی نمی شود. 💠 این ها که ملاک عصبانیت نیست یک کسی به مالک اشتر گفت: ریش تو بهتر است یا دم سگ؟ مالک اشتر گفت: اگر از صراط عبور کردم و رفتم بهشت، ریش من بهتر است و اگر از صراط افتادم در جهنم، دم سگ از ریش من بهتر است. 🔹 به عبارت دیگر یعنی: اگر کسی به فکر آخرت و جهنم باشد عصبانی نمی شود اگر کسی خدا و قیامت را فراموش کند زود عصبانی می شود. 🆔 @emlaee
◼️محرم ◼️عاشورا ◼️تاسوعا *🌿معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست؟* اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته‌اند که چون عشر و عاشر از یک ریشه‌اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم، و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفته‌اند. اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است: ⚡- آیا واژه عاشورا برای دهم ماه‌ها دیگر نیز به کار می‌رود؟ مثلاً آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟! ⚡- آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید می‌شد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می‌شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟ ⚡- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده‌ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله‌ی اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند؛ به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می‌شوند: اول، ثانی ، ثالث ، رابع ... و یا اولاً ، ثانیاً ، ثالثاً ، رابعاً و... چنانچه تاسوعا و عاشورا در زمره‌ی اعداد باشند باید قاعده‌پذیر باشند، یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد، مثل تاسوعا ، عاشورا ، ثامونا ، سابوعا ... اما می‌بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی‌کنند، لذا نمی‌توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده‌ی شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند. *🌷عاشورا؛ روز معاشرت با امام(ع)* عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است. *خداوند متعال می‌فرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹)* با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق؛ *«وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ» (حج/۱۳)* چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند و چه بد معاشر و رفیقی است. العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می‌شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می‌کنند و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت، یعنی *روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا می‌رود.* *🌷تاسوعا؛ روزی برای وسعت ظرفیت* با خارج شدن عاشورا از سلسله‌ی اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می‌گیرد و معنی نهم را از دست می‌دهد. اتسع به فتح الف یعنی گروه‌های ۹ نفره شدند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد - گشاد شد - فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن و گشاد شدن. بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین؛ یعنی رگ‌ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا می‌کند: *روزی که ظرفیت بالا می‌رود و در سینه‌ها فراخی ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت می‌یابد.* این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیه‌السلام) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا گفته شده است، اکثرا جعلیات بنی‌امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است، اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد *و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است...* برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن.. 🆔 @emlaee
⭕️ مراقب *قوانین معکوس* دنیا باشیم ✅ در دستگاه خدا برخی چیزها، معکوس عمل می‌کند! 🔹صدقه دادن، ظاهراً پول را کم می‌کند، اما در واقع معکوس عمل می‌کند و ما را از فقر نجات می‌دهد. امام معصوم می‌فرمایند: اگر فقیر شدی، بیشتر صدقه بده! 🔹خمس و زکات هم معکوس عمل کرده و ما را غنی‌تر می‌کند. 🔹دنبال قدرت ندویدن، معکوس عمل می‌کند و قدرت به دنبال تو می‌دود. 🔹 فکر آباد کردن آخرت، معکوس عمل می‌کند و دنیایمان را آباد می‌کند. 🔹وقتی وقت‌مان را صرف نماز، عبادت و بندگی کردیم، معکوس عمل کرده و برکت به وقتمان می‌دهد. 🔹وقتی به خودمان در راه خدا سخت می‌گیریم، معکوسش این است که سختی‌های دنیا که برای همه هست، برای ما آسان می‌شود و گاهی آسان‌تر. 🔹معکوس کمتر خوردن، سلامتی‌ است. 🔹وقتی یاد مرگ کنیم، معکوس عمل می‌کند و دلمان زنده و شاداب می‌شود. 🔹وقتی چشم‌هایمان را از حرام ببندیم، بیشتر از بقیه می‌بینیم و می‌فهمیم و از دیدنی ها لذت می بریم! 🔹وقتی سکوت اختیار کنیم، بیشتر از کسی که زیاد حرف می‌زند جلوه می‌کنیم. 🔹حجاب و پوشاندن از نامحرم، به ظاهر محدودیت است، اما "وقار" و بزرگی زن را بیشتر می‌کند، قرآن نیز بر این موضوع تاکید دارد. 🔹وقتی جانت را در راه خدا می‌دهی و شهید می‌شوی، معکوس عمل کرده و خداوند تو را زنده می‌کند: هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند، مرده مپندارید بلكه زنده‏‌اند و نزد پروردگارشان روزى می خورند. 🔹وقتی نیرنگ می‌زنیم و چاهی برای کسی می‌کنیم، معکوس عمل کرده و خودمان دچار نیرنگ می‌شویم و در چاه می‌افتیم! 🔹وقتی مهمان‌دار می‌شویم، به ظاهر هزینه می کنیم، اما برکت به سفره‌مان می‌آید. 🔹وقتی بچه‌دار می‌شوی، قانون معکوس‌های دنیا اِعمال می‌شود و به جای هزینه بیشتر، برکت و رزق ما زیاد می‌شود! 🔹برای نشاط و شادی خود باید به فکر رفع مشکلات دیگران باشیم و دل دیگران را شاد کنیم تا دل خودمان شاد شود. ✅ و این گونه است که خدا از مردم می‌خواهد اندکی در کار دنیا و قانون حاکم بر آن (معکوس عمل کردن) تأمل کنند. بلکه به بیراهه‌ای که شیطان به دروغ جلوی آن‌ها تزئین می‌کند، پا نگذارند. ✅و بد نیست یاد کنیم از قانونی که شهید ابراهیم هادی به آن عمل کرد، اگر به دنبال دیده نشدن و کار برای خدا باشی، معکوس عمل می شود، خداوند کاری می کند که مشهور آسمان و زمین بشوی. 🆔 @emlaee