🌹انواع تقوی در قرآن🌹
💢در قرآن دو نوع تقوی مطرح است:
✨📖✨فاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم
✅ این تقوی به تقوایی گفته میشود که انسان در توان دارد و در حقیقت عمل به واجبات است.
✅ اما تقوی دوم تقوایی است که
✨📖✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ
به جا آوردن حق تقوی و ترس الهی در افعال و افکار روزانه انسان است که شامل اولیاالله و کسانی است که مشمول هدایت خاصّه الهی هستند.
👈کسی که نماز مستحبی خود میخواند تقوی در حد توان خود به جا میآورد ولی کسی که نماز شب به جا میآورد تقوی حق الهی را ادا میکند چون بر خود روا نمیدارد شب را بخوابد.
👈کسی که زکات و خمس مال میدهد تقوی در حد توان به عمل میآورد.
👈کسی که علاوه بر اینها انفاق در حق فقرا میکند، تقوی حق الهی را به جا میآورد.
🆔👉 @emlaee
آیا فال گرفتن با دیوان حافظ صحیح است؟ روش فال گرفتن با آن چگونه است؟
پاسخ
فال زدن در سه مورد اطلاق می شود:
1. به زبان یا به دل نیک آوردن (به دیدة خیر نگریستن).
2. مشورت خواهی و استخارة متعارفی که برای انجام امری و یا ترک کاری با قرآن و یا تسبیح انجام می گیرد.
3. پیش گویی نسبت به وقایعی که می خواهد رخ دهد.
هر یک از این سه مورد نسبت به تفأل با دیوان حافظ بکار رفته و می رود:
اگر به لحاظ معنای اول جهت انجام امری به سراغ فال حافظ برویم و برای هر غزلی که بیاید جهت مثبتی را در نظر گرفته و به دیدة خیر به آن نگریسته و بدان امید و اقدام به آن امر کنیم نه تنها اشکالی ندارد بلکه در روایات دینی ما نسبت به هر امری و به وسیله هر چیزی فال زدن تحسین و بدان سفارش شده است. در روایتی آمده است: عن النبی ـ صلی الله علیه و آله ـ : تفألوا بالخیر تجدوه، و کان کثیر التفأل،(1) «(نسبت به هر امری) اگر فال نیک بزنید بدان دست پیدا می کنید، و شخص گرامی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ بسیار فال نیک می گرفت.» مثلاً وقتی که پیامبر اسلام نامه ای برای خسرو پرویز پادشاه ایران می فرستد تا او را به اسلام دعوت کند و خسرو پرویز نامه را پاره می کند و مشتی خاک را برای پیامبر می فرستد آن وجود شریف، این مشت خاک را به فال نیک می گیرد که: «بزودی مسلمانان، ایران را فتح می کنند.»(2) بنابر این فال گرفتن با دیوان حافظ بدین معنی بی اشکال است.
و امّا اگر به لحاظ معنای دوم و سوم با دیوان حافظ تفأل زده شود، هیچ گونه دلیل ومستند شرعی بر آن وجود ندارد، فلذا هر مطلبی که بعنوان مشورت خواهی و یا پیش گویی، از آن تفأل استفاده شود الزام آور و حتمی الوقوع نیست. بدین معنی که اگر جهت مشورت خواهی، برای انجام دادن امری و یا ترک کاری تفألی با دیوان حافظ زدیم، هیچ گونه الزامی ولو اخلاقاً وجود ندارد که موظف باشیم به مطالب مورد استفادة از آن تفأل عمل کنیم. و نیز اگر جهت پیش گویی نسبت به امری در آینده با دیوان حافظ تفأل زده شود، اینطور نیست که آن را حتمی الوقوع و غیر قابل تغییر پنداشت. البته ذکر این نکته لازم است که چون به تجربه برای مردم ثابت شده است که تفأل با دیوان حافظ در اکثر مواقع صائب و درست در می آید، این کار در فرهنگ و جامعة ما ریشه دار شده و بسیاری از افراد برای مشورت خواهی و یا پیشگویی از دیوان حافظ مدد می گیرند و نسبت به این امر از نظر شرعی اشکالی نیست مگر آنکه به گفته های حافظ به گونه ای ترتیب اثر بدهیم که با عقاید و احکام دینی منافات داشته باشد، مثلاً اگر در تفألی با دیوان حافظ غزلی بی آید که مضمونش این باشد: «این کاری که می خواهی انجام بدهی و یا آرزوی تحقق آن را داری ابداً درست نمی شود.» در این گونه موارد نمی توان و نباید باور کنیم که اینچنین امری اصلاً درست شدنی نیست چرا که در این صورت آدمی در دامن یأس و ناامیدی می افتد و این خود گناهی است بزرگ، در حالی که در روایات دینی، آمده است که حتی قضای الهی را نیز می توان بوسیلة دعا رفع کرد تا چه رسد به گفته های حافظ، در این باره روایات زیادی داریم که یک نمونه اش را بیان می کنیم: قال الصادق ـ علیه السلام ـ : الدعاء یرد القضاءبعد ما ابرم ابراما، «دعا قضای الهی را بعد از آنکه محکم و مبرم شده است رفع می کند.»(3)
بنابراین به طور خلاصه باید گفت: تفأل به لحاظ معنای اول (یعنی به دیدة خیر نگریستن) مستحسن و نیکوست چه با اشعار حافظ باشد و چه با هر چیز و اتفاق دیگری، و تفأل با دیوان حافظ به جهت مشورت خواهی و نیز پیش گویی حوادث آینده، اگر بدون ترتیب اثر دادن باشد اشکالی ندارد بدین معنی که اگر حافظ گفته است: فلان کار را انجام بده، در انجام دادن
آن اجبار و الزامی نیست و می شود برخلاف فرموده حافظ عمل کرد. و اگر حافظ نسبت به امری پیش گویی کرد که فلان امر محقق می شود و یا محقق نمی شود نباید آنرا وحی منزل و حتمی پنداشت.
و اما اینکه برای فال زدن چه روشی بهتر است؟ در جواب باید گفت: از آنجا که دلیل و حجت شرعی برای تفأل به دیوان حافظ وجود ندارد، روش و ذکر خاصی که قابل توصیه باشد نیز وجود ندارد. امّا آنچه که در بین عوام و خواص مشهور شده این است که: یک سوره فاتحة الکتاب به نیت حافظ شیرازی خوانده می شود و تفأل زده می شود و غزل سمت راست مورد توجه قرارمی گیرد و غزل بعد از آن بعنوان شاهد (و به تعبیری به جهت بهتر روشن شدن غزل اصلی) مورد استفاده قرارمی گیرد.
در پایان برای حسن ختام این کلام از ویژه نامه «حافظیه»(4) که بمناسبت کنگره حافظ شیرازی منتشر شده و حافظ پژوهان در آن ویژه نامه طی مصاحبه هایی، تفألاتی را از خود بیان داشته اند، یک نمونه را نقل می کنیم و شما را به حافظ اصلی، خداوند متعال می سپاریم. دکتر سیدجعفر شهیدی در آنجا می گوید: روزی که استاد مجتبی مینوی دار فانی را وداع گفت، هوا سرد و زمین پر برف بود، مردّد بودم که آیا برای تشییع جنازة ایشان بروم یا نه؟
دیوان حافظ را گشودم و این بیت را دیدم:
قدم دریغ مدار از جنازة حافظ
که گرچه غرق گناه است می رود به بهشت
پی نوشت:
1. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم: دفتر نشر اسلامی، ج 19، ص 77، و نیز میزان الحکمة، قم: دارالحدیث، چاپ اول، ج 3، ص 2353.
2. همان.
3. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت:مؤسسة الوفاء، ج 90، ص295.
4. ویژه نامه «حافظیه» از سلسله مجلّدات کیهان فرهنگی، سال پنجم، 1367.
🆔👉 @emlaee
آداب استقبال از ماه مبارک #رمضان قسمت2
استاد #فیاض_بخش
حتما فایل زیر را گوش بدید، باید همین امروز گوش بدید به این فایل
#ماه_رمضان
🆔👉 @emlaee
هدایت شده از کانال حسین دارابی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آداب استقبال از ماه مبارک #رمضان قسمت2
استاد #فیاض_بخش
حتما گوش بدید، باید همین روزها گوش بدید به این فایل
@hosein_darabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 دفتر مقام معظم رهبری: هلال ماه مبارک رمضان رؤیت نشد
🔴 فردا (دوشنبه) روز آخر ماه شعبان است
📄 متن اطلاعیه:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹به اطلاع ملت مؤمن و شریف ایران می رساند، با توجه به اهمیت تعیین روز اول ماه مبارک رمضان گروههای زیادی در سراسر کشور به استهلال پرداختند و هیچگونه گزارش اطمینان بخشی از رؤیت هلال واصل نشد. لذا بر اساس موازین شرعی برای مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) رؤیت هلال در شب دوشنبه به اثبات نرسید و روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸ روز آخر ماه شعبان است.
دفتر مقام معظم رهبری
🔸بنابراین مؤمنینی که مایل به درک ثواب روزه آخرین روز ماه شعبان هستند، میتوانند به عنوان روزه مستحبی و یا قضا، روزه بگیرند.
@Khamenei_ir
❤️ امام سجاد عليه السلام:
🔺مشكل ترين و سخت ترين لحظات و ساعات دوران ها براي انسان، سه مرحله است: 1 ـ آن موقعي كه عزرائيل بر بالين انسان وارد مي شود و مي خواهد جان او را برگيرد. 2 ـ آن هنگامي كه از درون قبر زنده مي شود و در صحراي محشر به پا مي خيزد. 3 ـ آن زماني كه در پيشگاه خداوند متعال قرار مي گيرد و نمي داند راهي بهشت و نعمت هاي جاويد مي شود و يا راهي دوزخ و عذاب دردناك خواهد شد.
📕 بحار الأنوار ج 6 ص 159
#حدیث
🆔👉 @emlaee
هدایت شده از کانال حسین دارابی
توصیه امام رضا(ع) برای ورود به ماه مبارک رمضان
#رمضان (1)
@hosein_darabi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 تازهترین توصیهی حضرت آیتالله خامنهای به روزهداران:
❌ فرصت سحرهای ماه رمضان را از دست ندهید
👈 توصیه به اجرای اعمال رمضانی اقبال سیّدبنطاووس
🔻 حضرت آیتالله خامنهای روز سهشنبه (۱۳۹۸/۲/۱۰) در جلسهی درس خارج فقه، توصیههایی را برای استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و توجه ویژه به عبادت در سحرهای این ماه، بیان کردند.
🔸️ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان متن و فیلم این بیانات رهبر انقلاب را به شرح ذیل منتشر میکند.
🔰 دوستان عزیز! ماه رمضان فرصت خیلی خوبی است، فرصت بسیار خوبی است. البتّه فرصت تبلیغ است، فرصت تببین است، فرصت اُنس با مردم است، فرصت کمک به فقرا است لکن از همهی اینها بالاتر، فرصت تعبّد است، فرصت تقرّب است، فرصت روزهای است که میگیرید، فرصت نشستن سر سفرهی رحمت الهی، سر سفرهی ضیافت الهی است. این سفرهی ضیافتی که میگویند، این ضیافت، همین روزهی شما است، همین نافلهی شما است، همین نماز شما است که به جا میآورید.
🔸️ البتّه اعمال #ماه_رمضان خیلی زیاد است؛ شما ملاحظه کنید در اقبال سیّدبنطاووس، برای هر شب چقدر اعمال، چقدر نمازهای مختلف و گوناگون [ذکر میکند] که ما واقعاً بعضیمان قاصریم، بعضیمان [هم] جاهل به اهمّیّت این کارها هستیم -که حالا محلّ [بحث نیست]- لکن یک قدرِمتیقّنهایی، یک قدرِاقلهایی وجود دارد که اینها را نباید از دست داد.
🔹️ سحر ماه رمضان همه پا میشوند؛ نباید این سحر را از دست داد؛ سحر فرصت خیلی خوبی است. مکرّر عرض کردهایم که اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای خلوت با خودمان، با دلمان، با خدای خودمان؛ واقعاً وقتی باقی نمیماند. ما گرفتاریم؛ در این ۲۴ ساعت، چند ساعتش که خوابیم، آن ساعتهایی هم که بیدار هستیم، گرفتاریم؛ هر کسی یک مشغولیّتی دارد یا مشغولیّتهای مختلفی دارد. آن فراغتهایی که وجود داشت، امروز وجود ندارد -[البتّه] نقص زمانه نیست، طبیعت زمانه است- بالاخره امروز وسایلی هست و زندگی، یک زندگی ماشینی است. امروز پدیدههایی وجود دارد که این پدیدهها در گذشته وجود نداشته؛ [لذا] گرفتاری زیاد است.
🔺️ نمیشود در ایّام روز -چرا، [البتّه] اوحدیّ از مردم، در حال حرکت، در حال معامله، در حال کار فنّی، در حال کار با رایانه، در همهی اوقات با خدای متعال مأنوسند و مشغول ذکرند و ذکر دائم دارند: اَلَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمون؛ بعضیها این جور هستند که دائم در نمازند؛ حالا ما که دستمان به دامن آنها نمیرسد و از آنها دوریم، ولی کسانی آنجور هستند- فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. خداوند انشاءاللّه همهتان را محفوظ بدارد.
💻 @Khamenei_ir