eitaa logo
انعکاس نور
398 دنبال‌کننده
281 عکس
266 ویدیو
1 فایل
در این کانال سوالات و شبهات اعتقادی به زبان ساده توسط سیدمحمد قاضوی کارشناسی ارشد کلام و فلسفه دین، سطح چهار حوزه و دکتری فلسفه اسلامی پاسخ داده می‌شود. مختصری از رزومه (بروزرسانی نشده) https://magiran.com/R471185 ارتباط با ادمین @sqazavy
مشاهده در ایتا
دانلود
تبرک به چه؟ 🔹یکی از آموزه‌های مهم شیعه و بسیاری از فرقه‌های اهل سنت، تبرک به آثار بزرگان است. 🔸تبرک به آثار پیامبر، امامان معصوم علیهم السلام و اولیای الهی، قلمرو فراوانی از اشیا را در بر می‌گیرد و تفاوتی نیز میان آنها نیست، مگر آنکه ثابت شود، پیامبر، امام معصوم یا ولی خدا خود روی برخی اشیای منسوب به خود، تاکید بیشتری داشته است. 🔹در دوران کنونی، تمام اشیای موجود در حرم های بزرگان دین، از آن جهت که منسوب به ایشان هستند، قابل تبرک می‌باشند، و از آنجا که به یک اندازه، به آن بزرگان منسوبند، تفاوتی هم میان آنها نیست. 🔸بنابراین تفاوتی میان تبرک جستن به: ✔️فرش زیر پا با ضریح نیست. ✔️تفاوتی میان آب در آبسردکن حرم با غذای آشپزخانه حرم نیست. ✔️حتی تفاوتی میان آبی که در هیأت های عزاداری به عزاداران داده میشود با غذای آشپزخانه مخصوص حرم مطهر نیست. چون به یک اندازه به آن امام منسوب است. 🔹بنابراین، اگر قصد تبرک به امور و اشیای منسوب به امام علیه‌السلام را داریم، لازم نیست حتما ضریح مطهر را برای این منظور انتخاب کنیم. @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 عرضه دین به امام هادی (ع)عبدالعظیم بن عبدالله حسنی: 🏴 «دَخَلتُ عَلی سَیدی عَلِی بنِ مُحَمَّدٍ فَلَمّا بَصُرَ بی، قالَ لی: مَرحَبا بِک یا أبَا القاسِمِ أنتَ وَلِینا حَقّا. قالَ: فَقُلتُ لَهُ یابنَ رَسولِ اللّهِ، إنّی اُریدُ أن أعرِضَ عَلَیک دینی، فَإِن کانَ مَرضِیا ثَبَتُّ عَلَیهِ حَتّی ألقَی اللّهَ عز و جل فَقالَ هاتِ یا أبَا القاسِمِ... فَقالَ عَلِی بنُ مُحَمَّدٍ یا أبَا القاسِمِ، هذا وَاللّهِ دینُ اللّهِ الَّذِی ارتَضاهُ لِعِبادِهِ فَاثبُت عَلَیهِ ثَبَّتَک اللّهُ بِالقَولِ الثّابِتِ فِی الحَیاةِ الدُّنیا وفِی الآخِرَةِ». ✔️ بر آقا و مولای خود، علی بن محمد علیه السّلام وارد شدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، ✔️فرمود: مرحبا ای ابوالقاسم، به راستی که تو از دوستان ما هستی. ✔️عبدالعظیم گفت: عرض کردم: ای پسر پیغمبر، می خواهم عقاید دینی خود را بر شما عرضه بدارم، اگر پسندیده باشد بر او ثابت باشم تا به لقای خداوند برسم. ✔️امام علیه السّلام فرمود: بگو، ای ابوالقاسم... ✔️ در این هنگام حضرت هادی علیه السّلام فرمود: ای ابوالقاسم، به خدا سوگند این ها دین خداست که برای بندگانش برگزیده است، بر این عقیده ثابت باش. خداوند تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد. 📚 الأمالی، ج۱، ص۴۱۹. 🚩 سالروز شهادت حضرت حمزة بن عبدالمطلب علیه السلام عموی بزرگوار رسول خدا و سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام تسلیت باد.🚩 @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
🔸تفاوت زندگی موحدانه و مشرکانه در چیست؟ 🔹اعتقاد شرک آلود آنگاه شکل می‌گیرد که انسان به غیر خدا، نگاه خدایی و استقلالی داشته باشد و آنها را مستقل از خدا موثر در عالم بداند. 🔹آتش می‌سوزاند، آب خیس می‌کند، تیغ می‌برد، قلب می‌تپد، چرخاندن کلید موجب بازشدن در می‌شود و ... اما تمام اینها بدون اذن خدا اثربخش نیستند. نگاه شما به پزشک چیست؟ نگاه استقلالی یا ابزاری؟🤔 🔹یکی از نشانه‌های اینکه ثابت می‌کند ما به اشیای دنیا و انسانها نگاه ابزاری داریم یا استقلالی، این است که وقتی از امکانات دنیا استفاده میکنیم خدا را هم یاد می‌کنیم یا خیر. ☑️ برای نمونه، وقتی رانندگی می‌کنیم احتمالا هرگز یاد خدا نمی‌کنیم، ولی وقتی ماشین نصف شب در بیابان خراب می‌شود، آنجاست که یاد خدا می‌کنیم، گویی تا قبل از آن، نیازی به خدا احساس نمی‌کنیم و این همان شرک است. تا وقتی بدنمان سالم است، یاد خدا نمیکنیم، وقتی بیماری ساده‌ای سراغمان می‌آید، بیش از آنکه به خدا احساس نیاز کنیم، احساس نیاز به پزشک در ما بیدار می‌شود. بله وقتی کاری از دست پزشک بر نیاید، آنجاست که واقعا احساس می‌کنیم به خدا نیازمندیم. 🔸از این رو است که زندگی ما انسان‌ها گاه یک زندگی شرک آلود است.👌🏻 @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨صلی‌الله علیک یا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
📌منظور از اینکه امام زمان علیه السلام دین جدید می آورند، چیست؟ 👈یک. امام باقر علیه السلام فرمود: «یقوم القائم بامر جدید و کتاب جدید و قضاء جدید...»؛ «امام قائم که قیام کند، امری نو و کتابی نو و قضاوتی نو خواهد داشت». (الغیبه نعمانی، ص۲۳۳) 👈دو. بر پایه روایت فوق و دیگر روایات، امام زمان علیه السلام دین جدید، کتاب جدید و سبک قضاوت جدیدی خواهند آورد. 👈سه. روشن است که اسلام دین خاتم است و دینی پس از آن نخواهد آمد. 👈چهار. در آخر الزمان، بدعتهای فراوانی در دین در دنیای اسلام به وجود می‌آید. در این میان، اختلافات در برداشت از دین نیز در نوع خود، قابل توجه خواهد بود. 👈پنج. قرآن کریم هم به تحریفات معنوی فراوانی مبتلا خواهد شد که نمونه‌هایی گسترده از آن در دنیای اسلام، در حال حاضر نیز قابل مشاهده است؛ چنانکه فرقه های مختلف اسلامی برداشتهای گوناگونی از آن ارایه و آن را به سود خود تفسیر می‌کنند. 👈شش. وقتی امام معصوم ظهور می‌کند و احکام حقیقی اسلام و برداشت صحیح از قرآن را ارایه می‌فرماید، فاصله میان اسلامی که ایشان ارایه می‌فرماید با اسلامی که میان مسلمانان دنیا رایج بوده، چنان زیاد است که گویی دینی جدید و قرآنی نو آمده است. 👈هفت. ناگفته پیداست که این مسأله را باید در مقیاس جهان اسلام تحلیل کرد. ازاین‌رو منافاتی ندارد که در همان دوران آخر الزمان، مکتبی از مکاتب اسلامی از بدعتها و انحرافات مصون باشد یا آنکه کمترین بدعتها را به خود دیده باشد و در نتیجه فاصله میان اسلام ارایه شده از سوی امام زمان علیه السلام با اسلام موجود در آن مکتب، اندک باشد. @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
📌چرا مقصود از «راویان حدیث»، در روایت «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا» همان فقها هستند؟ 👈پاسخ 1⃣ فقیه کسی است که با جستجو در آیات قرآن کریم و روایات، اولاً بتواند تشخیص دهد که کدام روایت جعلی و ساختگی است و کدام یک، صحیح و معتبر است. ثانیا بتواند معنای صحیح آیات و روایات را درک کند. ثالثا توان جمع میان روایات به ظاهر متعارض را داشته باشد. 2⃣ مقصود از راویان حدیث، نمی‌تواند کسی جز فقها باشد؛ چراکه: اولا امام علیه‌السلام ما را در پیشامدها به راویان حدیث ارجاع داده تا نظر دین را از آنها جویا شویم. (فعلاً کاری به اینکه مقصود از پیشامدها چیست، نداریم). ثانیا اگر راوی و ناقل حدیث، نتواند درک کند که کدام حدیث، واقعی و کدام یک ساختگی و جعلی است، نمی‌تواند نظر دین را درک و بیان کند، چون باید از راه قرآن و احادیث واقعی به نظر دین برسد. ثالثا اگر راوی و ناقل حدیث، نتواند معنای سخنی را که از امام نقل کرده، درک کند، او نمی‌تواند نظر دین را درک و بیان کند. رابعاً اگر راوی و ناقل حدیث، نتواند میان معنای حدیثی که خود نقل کرده و معنای دیگر احادیث واقعی، جمع کند و به معنای واحدی برسد، نمی‌تواند نظر دین را درک کند. بنابراین، «راوی حدیث» نمی‌تواند صرفاً کسی باشد که ناقل روایت است، بلکه کسی است که بتواند تشخیص دهد، حدیث واقعی چیست؟ و نیز معنای آن را درک کند و بتواند با تامل و تفکر در آیات قرآن و دیگر احادیث واقعی نظر دین را به دست آورد. چنین کسی همان فقیه است. @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشک های علامه طباطبایی برای شاگرد نمونه اش استاد مطهری، الگویی برای همه؛ نسبت به استادان از بهترین شاگردان و نسبت به شاگردان و جامعه، از بهترین استادان @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️شب جمعه شب زیارتی مخصوص ارباب گفتم از عشق نشانی به من خسته بگو گفت جز عشقِ حسین‌، هر چه ببینی بَدَلیست... 🚩اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائڪَ عَلَیْڪَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِڪُمْ @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت حضرت علیه السلام *عمریست دخیلم به ضریحی که نداری ...*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چرا شیعه را مذهب جعفری نامیده‌اند؟ 🔹 همزمان با شکل‌گیری نخستین دستگاه‌های مدون فقهی به عنوان مذهب، فقه امامیه نیز توسط امام صادق علیه‌السلام تدوین یافت و مذهب فقهی امامیه، همانند دیگر مذاهب فقهی که هر یک به نام بنیانگذارشان حنفی، مالکی، حنبلی و شافعی، نام‌گذاری شده بودند، مذهب «جعفری» نام گرفت. نامی که هم از سوی امامیه و هم از سوی اهل سنت از همان زمان به این مذهب اطلاق می‌شد. 🔸 امام صادق علیه‌السلام در این دوره علاوه بر بیان فروعات فقهی، اسلوب و چهارچوب فقه شیعه را نیز مشخص کردند. یکی از مهم‌ترین مشخصات فقه شیعه که توسط امام صادق مورد تاکید ويژه قرار گرفت، مخالفت با قیاس و استحسان عقلی بود. تمام مذاهب چهارگانه اهل سنت کم و بیش از این اصول عقلی برای استنباط احکام استفاده می‌کنند. امام صادق علیه‌السلام در ضمن مباحثه‌ای با ابوحنیفه به طور کامل این روش را رد کرده و بطلان آنرا به اثبات می‌رسانند. 🔹 کمبود روایات پیامبر در میان مسلمانان موجب شد، اهل سنت نه تنها اقوال صحابه و تابعین، بلکه سخنان مشهور و سیره عملی مسلمانان را بدون استنادِ روشن به پیامبر، به عنوان دلیلِ فقهی قلمداد کنند. امام صادق علیه‌السلام به شدت با این موضوع مخالفت کرده و مذهب شیعه را از تمسک به چنین منابع و مستنداتی دور کردند. حضرت در این باره می‌فرمایند: «آن کس که دین خود را از دهان مردان [انسان‌های معمولی بدون استناد به پیامبر] بگیرد، مردان او را نابود خواهند کرد و آن کس که دین خود را از کتاب و سنت بگیرد، تا زمانی که کوه‌ها برجایند، پابرجا خواهد بود.» @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
📌مقصود از اجل قطعی و غیرقطعی چیست؟ قسمت اول 1⃣در آیات و روایات به وجود دو نوع اجل برای انسان، تصریح شده است: اجل معلق (غیرقطعی، غیرمحتوم) و اجل مسمّی(قطعی، محتوم). اجل مسمی یا همان اجل قطعی، چنانکه از نامش پیداست آن اجلی است که قابل تغییر نیست، به خلاف اجل غیرقطعی که قابل تغییر است. 2⃣ پرواضح است که اجل و زمان قطعی مرگ برای خداوند روشن است و علم او به زمان مرگ انسان ها، معلق و غیرقطعی نیست. پس اگر میگوییم اگر احمد فلان کار را انجام دهد، عمرش بیشتر و اجلش به تاخیر می افتد، معنایش آن نیست که در علم خدا تغییری رخ می‌دهد، یا آنکه علم خدا به زمان قطعی مرگ معطل و وابسته است به اینکه بداند احمد فلان عمل را انجام میدهد یا نمی‌دهد. بلکه اگر به دو نوع اجل برای انسان ها نظر داریم، به نوع عملکرد انسان ها ارجاع پیدا می کند. 3⃣خداوند متعال، این عالم را بر پایۀ نظام اسباب و مسببات پایه ریزی کرده است، (الکافی، ج1، ص183). بی تردید، زمان مرگ نیز معلول و وابسته به اسباب خاص خود است. برخی از این اسباب برای ما شناخته شده و برخی نیز ناشناخته است. آن دسته از اسباب شناخته شده، معمولاً از طرق تجربی به دست آمده است و البته اسباب مادی و تجربی ناشناخته ای نیز برای انسان ها وجود دارد. چنانکه مصرف مواد غذایی سالم، استفاده از هوای مناسب، ورزش مستمر و ... در ازدیاد عمر، تأثیرگذار است، رعایت نکردن آن اسباب مادی نیز در کاهش عمر موثر است. البته توجه داریم که خداوند متعال قانون دنیا را چنین قرار داده، در عین حال او می تواند فارغ از این اسباب، حیات را کوتاه یا بلند قرار دهد. @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
انعکاس نور
📌مقصود از اجل قطعی و غیرقطعی چیست؟ قسمت اول 1⃣در آیات و روایات به وجود دو نوع اجل برای انسان، تصر
قسمت دوم 4⃣ افزون بر اسباب مادی شناخته شده، اسباب مادی ناشناخته و نیز اسباب غیرمادی ای نیز وجود دارد که همچون اسباب مادی، در کاهش یا افزایش عمر انسان تأثیرگذار است. برای نمونه، بر اساس روایات صله رحم، صدقه و ... در افزایش عمر انسان موثر است.(الکافی، ج2، ص150) 5⃣ بر این اساس، چنانکه با کارهای خوب و مفید مادی و معنوی می توان مرگ را به عقب انداخت، با کارهای بد و مضر مادی و معنوی نیز می توان مرگ را به جلو انداخت. 6⃣ حاصل آنکه، اجل قطعی و غیرقطعی یا اجل محتوم و غیرمحتوم همه و همه تبیین و تفسیری دربارۀ چگونگی عملکرد انسان در دنیا و تعامل او با اسباب کاهنده و افزاینده عمر است تا انسان بداند که اگر یک زندگی سالم مادی و معنوی با لحاظ همۀ شرایط داشته باشد، می تواند بیشتر از دیگرانی عمر کند که ملتزم و پایبند به شرایط زندگی سالم مادی و معنوی نیستند. 7⃣ برای نمونه، دو نفر را در نظر بگیرید که هر دو مانند هم ورزش می کنند، تغذیه ای مشترک و مانند هم دارند، در فضای آب و هوایی یکسانی زندگی می کنند و خلاصه همۀ شرایط مادی مؤثر در میزان عمر را به یک اندازه رعایت می کنند. این دو قاعدتاً یک اندازه عمر می کنند. اگر یکی از آن دو بخواهد بیشتر از دیگری عمر کند، این افزایش عمر او معلق و وابسته به استفاده از شرایط معنوی مانند صله رحم، صدقه و ... است و اگر نخواهد از این عوامل استفاده کند، همان اندازه ای عمر می کند که اقتضای استفاده از اسباب مادی است. یا آنکه در همان اسباب و شرایط مادی، اگر مثلا عوامل افزاینده طول عمر وابسته به بیست عامل باشد. دو نفر، فقط از ده عامل استفاده کنند، طول عمر بیشتر یکی بر دیگری معلق و وابسته به استفاده از دیگر عوامل مادی است. 8⃣ تأکید بر این نکته ضروری است که چگونگی تأثیر عوامل مادی و معنوی بر همدیگر بر ما کاملاً روشن نیست و ممکن است صله رحم، تا حدی اجل را به تأخیر اندازد و از آن پس، عوامل مادی مانند بیماری، عامل تعیین کننده در زمان مرگ باشد. @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
📌چرا زیارت برخی امامان و حضرت معصومه سلام الله علیها بسیار مورد سفارش امامان علیهم السلام بوده است؟ ✍️پاسخ 1️⃣ گاهی تصور می‌شود که هر امامی که تاکید بیشتری بر زیارت ایشان است، نشان از افضلیت و برتری او بر دیگران است. این تصور نادرست است، چراکه امام علی علیه السلام برتر از دیگر امامان است، حال آنکه بیشترین روایات درباره امام حسین علیه‌السلام است. 2️⃣ در این میان، تاکید فراوان بر زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در خور توجه و تامل است، تا آنجا که امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس خواهرشان را زیارت کند، بهشت برای اوست. (کامل الزیارات، ص۳۲۴) در حالیکه مقام امامان معصوم علیهم السلام از ایشان بالاتر است. 3️⃣ به نظر می‌رسد در تحلیل این مسأله می‌توان به چند نکته مهم توجه کرد. الف) حضرت معصومه سلام الله علیها به خاطر جایگاه معنوی ای که پیدا کرده بود، ظرفیت شفاعت و هدایت گری وسیعی یافت. از این روست که امام رضا علیه السلام مردم رو به سمت او دعوت کرده‌اند. نباید این ظرفیت مغفول می ماند. ب) از سوی دیگر، خاندان اهل بیت علیهم السلام در مناطق مختلف اسلامی به دلایل گوناگون پخش شده بودند، باید از این ظرفیت بزرگ برای مردم همان مناطق استفاده می‌شد ، لذا امام معصوم علیه السلام به صورت خاص برای آنان سخن گفته اند. ج) همچنین شیعه به عنوان مذهبی که اسلام حقیقی به شمار می‌رود، تحت فشار بود و بقای آن نیاز به تدابیر صحیح اجتماعی داشت. د) یکی از آن تدابیر، ایجاد پایگاه های مردمی در نقاطی بود که می‌توانست به بقای تشیع کمک کند. @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
انعکاس نور
📌چرا زیارت برخی امامان و حضرت معصومه سلام الله علیها بسیار مورد سفارش امامان علیهم السلام بوده است؟
ذ) پس توصیه اکید به زیارت این بزرگواران می‌توانست منجر به شیعی شدن مناطق یادشده، حفظ و گسترش تشیع از حجاز به عراق و ایران و نیز تأسیس حوزه های علمیه جهت تربیت نیرو جهت انتشار این مکتب به نقاط مختلف شده است. بنابراین، این تاکیدها را می‌توان با توجه به وجود ظرفیت معنوی و هدایت گری بالای حضرت معصومه سلام الله علیها در این راستا تحلیل کرد. 4️⃣ به همین دلیل است که امروزه، رهاورد تأکیدهای فراوان بر زیارت ایشان، منجر به تأسیس حوزه علمیه قم و گسترش تشیع از قم به سرتاسر عالم شده است. @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor
📌آیا انسانها روز قیامت، دقیقاً با همین بدن دنیوی محشور می‌شوند؟ 👈پاسخ 1️⃣از مجموع آیات قرآن، به ویژه آیات مربوط به نعمتها و عذابها، به روشنی به دست می آید، که انسان ها در آن دنیا دارای روح و بدن هستند. ولی کدام بدن؟ 2️⃣به تصریح قرآن کریم، جهان ابدی، متفاوت از این جهان است؛ چنانکه قرآن می‌فرماید که زمین و آسمان به زمین و آسمان دیگری تبدیل خواهند شد(ابراهیم، 48) که با این حساب، انسان باید بدنی متناسب با آن جهان داشته باشد. 3️⃣بدنی که در این دنیاست دارای ویژگی های خاصی است: مثلاً فضولاتی مانند ادرار، مدفوع و منی دارد، تولید نسل دارد، پیر می شود و .... . 4️⃣از همان آیات و روایات استفاده می شود که بدن انسان در آن دنیا، چنین فضولاتی ندارد. بارداری و تولید نسل منتفی است، ضمن آنکه، کهولت در آن معنا ندارد. 5️⃣از سوی دیگر، تصور کنید که انسانی به هنگام تولد، بدون دست و پا متولد شود و به این دلیل در این دنیا رنج می‌کشد، ولی به دلیل ایمان و عمل صالح، بهشتی باشد، آیا در بهشت نیز همین گونه خواهد بود؟ قطعاً خیر. 5️⃣بنابراین، به نظر می رسد که بدن اخروی نمی تواند عین بدن دنیوی باشد، بلکه تبدل یافتۀ آن است که ویژگیهایش با ویژگیهای بدن دنیوی متفاوت است. 6️⃣ممکن است در مقابل، برخی به داستان حضرت ابراهیم علیه السلام استناد کنند که خداوند متعال برای نشان دادن کیفیت زنده کرده مردگان از او خواست چهار پرنده را بکشد و گوشتهای آن ها را مخلوط کرده و در چهار محل بگذارد و آنگاه هر پرنده را به نام صدا بزند تا اجزای آنها به هم متصل شود و حیوان دوباره شکل بگیرد. با این حساب بدن اخروی، دقیقاً عین بدن دنیوی ماست. 6️⃣ در پاسخ باید گفت که اولاً اگر کسی چنین تصوری داشته باشد، باید تمام خصوصیات بدن دنیوی از جمله داشتن فضولات، بارداری و تولید نسل و پیری را در آخرت بپذیرند، که هرگز زیر بار چنین لوازمی نمی رود. ثانیاً با نگاهی به سایر آیات به دست می آید که این آیه در مقام آن است که بگوید که بدن دوم، از مواد همان بدن اول است نه آنکه دقیقا عین آن باشد. @sqazavy ═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═ 🆔@enekasnoor