🔴 اولین بار که با این جمله در یکی از پیجهای اینستاگرام مواجه شدم ، گویندهاش را بسیار تحسین کردم.
جمله این بود:
"The most important thing a father can do for his children is to love their mother."
«مهمترین کاری که یک پدر میتواند برای فرزندانش انجام دهد، دوست داشتن مادرشان است.»
🔹 این جمله زیبا و عمیق است و همیشه در ذهنم بود تا اینکه با این روایت مواجه شدم:« قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه: حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا کَانَ ذَکَراً أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهُ ... وَ إِذَا کَانَتْ أُنْثَى أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهَا ...» (۱)
رسول خدا صلواتاللهعلیه فرمودند: «حق فرزند بر پدر درصورتیکه پسر باشد این است که مادرش را مسرور گرداند... و اگر دختر باشد این است که مادرش را خشنود گرداند...»
🔹 در این روایت واژه «یَسْتَفْرِهَ» ترجمهشده به «سرور، خشنودی». ریشه این واژه «فره» هست که به باب استفعال رفته. «فره» به معنای «فرح ملایم باطنی که در آن اصطکاک همراه با غم یا کدورت نباشد»(۲) است.
🔹 این روایت بسیار عمیقتر از آن جمله انگلیسی است. زیرا اولاً در اینجا فراهم کردن نشاط و سرور درونی مادر، از حقوق فرزندان شمردهشده است. این بدان معناست که ایجاد حال خوب و سرزنده نگهداشتن مادر از «تکالیف» مرد است. موضوعی که علیرغم اهمیت بسیار، کمتر گفتهشده است. اهمیت این مسئله بهقدری زیاد است که در این روایت، بهعنوان اولین حق فرزند ذکرشده است.
🔹 ثانیاً، فراهم کردن نشاط درونی زن، از جانب مرد، فراتر از موضوع محبت است. زیرا محبت، امر درونیست، اما ایجاد نشاط، از لوازم مودّت است، یعنی ابراز محبت و محبت توأم با مسئولیت.
🔖 پینوشت:
۱- الکافی (ط - الإسلامیة)، ج6، ص: 49 در اینجا بخشی از روایت آورده شده است.
۲- هو الفرح الملائم الباطنىّ من دون اصطکاک بما یوجب اغتماما و انکدارا.
التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۹، ص۷۴
✍
:
#هر_روز_یک_احکام_شرعی
💠پرسش:
اعتکاف با شرایطی صحیح می باشد؟
💬 پاسخ:
صحیح بودن اعتکاف هفت شرط دارد:
۱. عقل؛
۲. نیّت؛
۳. روزه؛
۴. حضور در مسجد واحد؛
۵. حداقل سه روز متوالی بودن؛
۶. استمرار حضور در مسجد؛
۷. اجازه داشتن برای اعتکاف؛
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
بیهوده نگردید به تکرار در این شهر
او طرز نگاهش به خدا شعبه ندارد!♥️
#حاج_قاسم
هدایت شده از تخریب چی
15.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در کدام انقلاب، ظرف ۸ ماه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر رو سر بریدند؟
⭕️ انقلاب خشن کدوم انقلابه؟؟
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
هدایت شده از Zarezadeh
15.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹یه آقایی هست او میاید و به داد ما خواهد رسید !!! 😭😭😭😭😭
☝️ قبیلهای در آفریقا که هیچ کشوری حاضر به پذیرش آن نشده اما از تمام دنیا، فقط یک نفر را می شناسند... !
🌹☘️🌹☘️🌹☘️🌹☘️🌹☘️🌹☘️
🕊 تفسیر آیه ۶۴ سوره یوسف 🕊
🍃 قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلاَّ كَمَا أَمِنتُكُمْ عَلَي أَخِيهِ مِن قَبْلُ فَاللّهُ خَيْرٌ حَافِظاً وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ 🍃
ترجمه :
🍃 (يعقوب) گفت: آيا شما را بر او امين بدانم، مگر همانند قبل عمل كه شما را بر برادرش امين دانستم (و ديديد كه چه شد)، پس (به جاى شما به خدا اعتماد مى كنم كه) خداوند بهترين حافظ است و او مهربان ترين مهربانان است. 🍃
⭕ سؤال:
با توجّه به سابقه بدى كه فرزندان يعقوب داشتند، چرا پدرشان مجدداً فرزند ديگرش را به آنان سپرد؟
✅ پاسخ: فخر رازى در تفسير كبير احتمالات متعدّدى را مطرح نموده كه هر كدام از آنها مى تواند توجيهى بر اين موافقت باشد؛
اوّلاً: برادران از اقدام اوليه شان به نتيجه اى كه مورد نظرشان بود، (محبوبيّت در نزد پدر) نرسيده بودند.
ثانياً: حسادت برادران نسبت به اين برادر، كمتر از يوسف بود.
ثالثاً: شايد قحطى و خشكسالى شرايط ويژه اى را پديد آورده بود كه سفر مجّدد را ضرورى مى كرد.
رابعاً: دهها سال از حادثه اوّل گذشته و فراموش شده تلقّى مى شد.
خامساً: خداوند متعال در حفظ فرزندش به او تسلّى خاطر داده بود.
در آيه ۱۲، يعقوب در مورد يوسف، به حافظ بودن برادرانش اعتماد كرد، به فراق يوسف و نابينايى گرفتار شد، ولى در مورد بنيامين به خدا تكيه كرد و گفت: «فاللّه خير حافظاً» هم توانا شد، هم بينا و هم فراق و جدائى پايان يافت.
📌 پیام ها
🌿 اعتماد سريع به كسى كه سابقه تخلّف دارد، جايز نيست. «هل آمنكم»
🌿 ياد خاطرات تلخ گذشته، انسان را در برابر حوادث آينده بيمه مى كند. «هل آمنكم على اخيه من قبل»
🌿 با يك شكست يا تجربه ى تلخ، خود را كنار نكشيم. «هل آمنكم عليه... فاللَّه خير حافظاً» يعقوب بار ديگر فرزند دوم را با توكل به خدا به برادران تحويل داد.
🌿 برادران يوسف، خود را حافظ پنداشتند، «انّا له لحافظون» امّا حضرت يعقوب تذكّر داد كه خداوند حافظ است. «فاللّه خير حافظاً...»
🌿 بر عوامل ظاهرى و مادى هر چند فراوان باشند تكيه نكنيم، تنها بر خدا توكّل كنيم. «فاللّه خير حافظاً»
🌿 با توجّه به رحمت بى نظير الهى و با توكل به خداوند، به استقبال حوادث زندگى برويم. «فاللّه خير حافظاً وهو ارحم الرّاحمين»
🌿 سرچشمه حفاظت، رحمت است. «فاللّه خير حافظاً و هو ارحم الرّاحمين»
🕊️🍃🕊️🍃
🕊 تفسیر آیه ۶۵ سوره یوسف 🕊
🍃 وَلَمَّا فَتَحُواْ مَتَاعَهُمْ وَجَدُواْ بِضَاعَتَهُمْ رُدَّتْ إِلَيْهِمْ قَالُواْ يَا أَبَانَا مَا نَبْغِي هَـذِهِ بِضَاعَتُنَا رُدَّتْ إِلَيْنَا وَنَمِيرُ أَهْلَنَا وَنَحْفَظُ أَخَانَا وَنَزْدَادُ كَيْلَ بَعِيرٍ ذَلِكَ كَيْلٌ يَسِيرٌ 🍃
ترجمه :
🍃 و هنگامى كه بارهاى خود را گشودند، دريافتند كه سرمايه شان بدانها باز گردانيده شده گفتند: اى پدر (ديگر) چه مى خواهيم؟ اين سرمايه ماست كه به ما باز گردانده شده وما قوت وغذاى خانواده خود را فراهم واز برادرمان حفاظت مى كنيم وبا (بردن او) يك بار شتر مى افزاييم واين (پيمانه اضافى نزد عزيز) پيمانه اى ناچيز است. (شايد معنا اين باشد: اين مقدارى كه گرفته ايم به جايى نمى رسد، اگر نوبت ديگر برويم، بار بيشترى مى گيريم) 🍃
شايد معناى آيه چنين باشد: اين مقدارى كه گرفته ايم به جايى نمى رسد، اگر نوبت ديگر برويم، بار بيشترى مى گيريم.
«نمير» از «مير» يعنى مواد غذايى و«نمير اهلنا» يعنى به خانواده ى خود غذا مى رسانيم.
از جمله «نزداد كيل بعيرٍ» استفاده مى شود كه سهم هر نفر، يك بار شتر بوده كه بايد خود حاضر باشد و دريافت كند.
📌 پیام ها
🌿 فرزندان يعقوب در كنار پدر وپيرامون او زندگى مى كردند وبراى تهيه آذوقه ى خانواده تلاش مى كردند. «فتحوا متاعهم... يا ابانا...»
🌿 هنر يوسف، نه فقط انسان بودن كه انسان سازى است. «وجدت بضاعتهم رُدّت اليهم» (به برادران حسود و جفاكار خود، مخفيانه هديه مى دهد تا زمينه را براى مراجعت آنها فراهم سازد.
قرآن مى فرمايد: «ادفع بالّتى هى احسن» بدى را با خوبى دفع كنيد.)
فصّلت، ۳۴.
🌿 اگر از اوّل پول و بهاى كالا گرفته نشود، خريدار تحقير مى شود. اگر قصد هديه هست ابتدا پول اخذ شود، ولى به شكل عاقلانه برگردانده شود. «رُدّت اليهم»
🌿 اگر خواستيد كبوتران فرارى را جذب كنيد، بايد كمى دانه پخش كنيد. (يوسف بهاى غلّه را به آنان برگرداند تا جاذبه مراجعت آنان را زياد كند) «بضاعتهم رُدّت»
🌿 مرد، مسئول تغذيه خانواده است.«نمير اهلنا»
🌿 سهميه بندى مواد غذايى در شرايط كمبود، كارى يوسفى است.«نزداد كيل بعير»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
🕊 تفسیر آیه ۶۶ سوره یوسف 🕊
🍃 قَالَ لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّي تُؤْتُونِ مَوْثِقاً مِّنَ اللّهِ لَتَأْتُنَّنِي بِهِ إِلاَّ أَن يُحَاطَ بِكُمْ فَلَمَّا آتَوْهُ مَوْثِقَهُمْ قَالَ اللّهُ عَلَي مَا نَقُولُ وَكِيلٌ 🍃
ترجمه :
🍃 (پدر) گفت: من هرگز او را با شما نخواهم فرستاد تا آنكه (با سوگند) به نام خدا وثيقه اى محكم بياوريد كه حتماً او را نزد من برگردانيد، مگر آنكه همه شما گرفتار حادثه اى شويد. پس چون وثيقه خود را آوردند (پدر) گفت: خداوند بر آنچه مى گوييم وكيل است. 🍃
«موثق» يعنى آنچه مايه وثوق و اطمينان به قول طرف مقابل است كه مى تواند عهد، سوگند و نذر باشد.«موثقاً من اللَّه»
📌 پیام ها
🌿 به صرف خويشاوندى اكتفا نكنيد و قراردادها را محكم كنيد. «لن ارسله معكم حتّى...»
🌿 ايمان به خدا وسوگند ونذر وعهد با او، قوى ترين پشتوانه بوده و هست.«موثقاً من اللَّه»
🌿 هرگاه از شخصى بدقولى و بدرفتارى ديديد، در نوبت بعد قرارداد را محكمتر كنيد. «موثقاً»
🌿 فرزند خود را به راحتى همراه ديگران نفرستيد. «تؤتون موثقاً من اللّه»
🌿 در قراردادها، پيش بينى حوادث غيرمترقّبه و خارج از حيطه اختيار را بكنيد. «الاّ ان يحاط بكم» (تكليف خارج از توانايى، ممنوع است.)
🌿 محكم كارى هاى قانونى و حقوقى، شما را از توكل به خداوند غافل نكند. «اللَّه على ما نقول وكيل»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
🕊 تفسیر آیه ۶۷ سوره یوسف 🕊
🍃 وَقَالَ يَا بَنِيَّ لاَ تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنكُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ 🍃
ترجمه :
🍃 و (يعقوب) گفت: اى پسران من (چون به مصر رسيديد همه) از يك دروازه (به شهر) وارد نشويد (تا توجه مردم به شما جلب نشود) بلكه از دروازه هاى مختلف وارد شويد و (بدانيد من با اين سفارش) نمى توانم چيزى از (مقدرات) خدا را از شما دور كنم. فرمان جز براى خدا نيست، تنها بر او توكل مى كنم و همه توكل كنندگان (نيز) بايد بر او توكل نمايند. 🍃
حضرت يعقوب(عليه السلام) به هنگام سفر برادران به مصر چهار نكته توحيدى مى گويد:
اوّل: «ما اغنى عنكم»، يعنى من با اين سفارش ورود از چند در نمى توانم چيزى از مقدّرات خدا را از شما دور كنم.
دوم: در آيه قبل فرمود: «الا ان يحاط بكم»، يعنى مگر آنكه همه شما به گونه اى كه تصوّر نمى كرديد گرفتار حادثه اى شويد.
سوم: در آيه ى ۶۴ فرمود: «فاللّه خير حافظاً».
چهارم: در آيه ۶۷ فرمود: «عليه توكّلت».
آرى، رسول خدا سراپا توجّه به خدا و توحيد دارد، امّا فرزندان يعقوب در سفر تنها مى گفتند: «و انّا له لحافظون» يعنى ما خودمان برادرمان را حفظ مى كنيم.
در اين گفتگوها سيماى موحّد مخلص، با افراد عادّى به زيبايى نشان داده مى شود.
📌 پیام ها
🌿 عاطفه پدرى حتّى نسبت به فرزندان خطاكار، از بين نمى رود. «يا بنّى»
🌿 چاره انديشى وتدبير براى حفظ سلامت فرزندان، لازم است. «يا بنىّ لا تدخلوا...»
🌿 وقتى توصيه كننده عالم و آگاه است، لازم نيست فرمانبر از فلسفه ى آن دستور آگاه باشد. (فرزندان يعقوب فرمان «لا تدخلوا...» را عمل كردند و فلسفه و راز آن را نپرسيدند)
🌿 از بهترين زمان هاى موعظه، در آستانه سفر است. يعقوب در آستانه ى سفر فرزندان به آنان گفت: «يا بنىّ لاتدخلوا من باب واحد»
🌿 جلو حساسيّت ها، سوءظن ها و چشم زخم ها را بگيريد، ورود گروهى جوان به منطقه ى بيگانه، عامل سوءظن و سعايت است. «لاتدخلوا من باب واحد»
🌿 لطف و قدرت خداوند را منحصر در يك راه نپنداريد، دست او باز است و مى تواند از هر طريقى شما را مدد رساند. «لاتدخلوا من باب واحد»
🌿 فقط بازدارنده و نهى كننده نباشيد، بلكه راه حل نيز ارائه دهيد. «لاتدخلوا... و ادخلوا»
🌿 براى رسيدن به مقصود بايستى راههاى مختلف را پيمود. «و ادخلوا من ابواب متفرّقه»
🌿 مدير خوب بايد علاوه بر برنامه ريزى، حساب احتمالات را بكند، زيرا انسان در اداره ى امور خود مستقل نيست. يعنى با همه محاسبات و دقّت ها باز هم دست خدا باز است و تضمينى براى انجام صددرصد محاسبات ما نيست. «وما اُغنى عنكم من اللَّه من شى ء»
🌿 در برابر مقدّرات حتمى خداوند، چاره اى جز تسليم نيست. «ما اغنى عنكم من اللَّه من شى ء»
🌿 حاكم مطلق هستى، خداوند است. «ان الحكم الاّ للَّه»
🌿 با توكّل زانوى اشتر ببند. «لا تدخلوا... عليه توكّلت»
🌿 هم احتياط و محاسبه لازم است؛ «لاتدخلوا...» و هم توكل به خداوند ضرورى است. «عليه توكّلت »
🌿 به غير خداوند، توكل نكنيد. «عليه توكّلت» چرا كه او به تنهايى كفايت مى كند «وكفى باللَّه وكيلا» نساء، ۸۱. و بهترين وكيل است. «نعم الوكيل»آل عمران، ۱۷۳.
🌿 يعقوب، هم خود توكل كرد و هم ديگران را با امر به توكل تشويق نمود. «توكّلت... فليتوكّل...»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
. علی رضا:
✅ از علی آموز ...
حضرت علی (ع) مردي را دید که آثار ترس و خوف در سیمایش آشکار است. از او پرسید: چرا چنین حالی به تو دست داده است؟
مرد جواب داد: از خدا می ترسم.
امام فرمود: بنده خدا!
🔹 از #گناهانت بترس.
🔹 از ظلمهایی که به بندگان خدا کرده اي، بترس.
🔹 از عدالت خدا بترس.
🔹 از انجام #گناهانی بترس که خدا به خاطر خودت تو را از آنها نهی کرده است و از دستورات #واجب و #حرام خدا نافرمانی نکن!
🔹 در این صورت از خدا نترس؛ زیرا او به کسی ظلم نمی کند و هیچ گاه بدون #گناه، کسی را مجازات نمی کند.
داستانهای بحار الانوار، ج 2 ، 49 باکمی ویرایش