35.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰گفتگو با دکتر علی اکبر رضایی
💠فرماندار محترم شهرستان آران و بیدگل
✅برنامه با مسئولین قسمت ششم
❣️حتما ببینید و انتشار بدهید
🌤کاری از خبرگزاری پرتو کویر آران و بیدگل
#تولید_پرتوی_کویر
✅پرتو کویر؛ رسانه آران و بیدگلی ها
🌤 @parto_kavir
🔻حمله به رهبر انقلاب
🖊مهدی جمشیدی
۱. یکی از تلخترین واقعیّتها در جریان اغتشاش، حملاتِ "انحصاری و متمرکز"، "وقیح و رکیک"، "اعتبارزدا و مشروعیّتسوز" به شخص رهبر معظّم انقلاب هست. در هیچیک از جریانهای قبلی، این اندازه حسّاسیّت منفی نسبت به ایشان وجود نداشت. آسودهخاطر و بیواهمه، لجنپراکنی میکنند. چرا؟! چون این "تصوّر" در ذهنشان شکل گرفته که نظام در "موقعیّتِ فرودست" قرار گرفته و "متزلزل" شده است. "تصوّر" کردند که کار نظام، تمام هست و در حال انقلابکردن هستند! این امر، هم قدرت القای دشمن را میرساند و هم سادهلوحی این اشخاص را. و البتّه هر دو، امورِ برخاسته از قلمرو "روایت" هستند. روایت، نیاز به "دلیل" ندارد؛ همین قدر که "گفته" و "تکرار" شود کافی است، و آن اتّفاق مورد نظر در "ذهن مخاطب" رخ خواهد داد. فقط "نسبت" بدهید و "اصرار" بورزید. چندی نمیگذرد که همین نسبتها(ی دروغین)، جای "حقیقت" خواهند نشست و موجساز خواهند شد. چون خیال میکنند که نظام با فروپاشی، فاصلۀ زیادی ندارد، خباثتهای درونیشان را آشکار میکنند؛ وگرنه این "کاسبکارانِ بیوطنِ بیهویّت"، اهل "هزینهدادن" نیستند. باید گفت احمقهای بیریشه! این نظام، "ریشه" دارد. انقلاب از عمق یک تاریخِ قدسی برخاسته و حاکی از یک هویّت اصیل و دینی است.
۲. برخی در حال پیمودن این گامها هستند:
الف. ارجاع سرچشمه و ریشۀ مشکلات به "رهبری" (بهتعبیر خودشان، هستۀ سخت و ثابت و متمرکز نظام) که منطق حکمرانی و سیاستهایش، تولید بحران اجتماعی کرده است.
ب. ادّعای "چانهزنی" با ایشان برای عقبنشینی و واقعیّتپذیری و اصلاح و خارجسازی ایشان از اطلاعات دستچین و گزینشی.
ج. اسطورهسازی از خویش بهعنوان منجی و گشاینده و طرفدار مردم در عین حضور در حاکمیّت برای فرار از پاسخگویی و فرافکنی.
د. طرد "نیروهای انقلابیِ اصیل" بهعنوان تندروهایی که وضع را تشدید و حاد میکنند و حتّی با رهبری نیز زاویه دارند و منحصرکردن معادلۀ قدرت به: خودشان (بهعنوان نیروی حاکمیّتی و در عین حال، میانجی و مردمگرا و انعطافپذیر) و مردمِ موردِ ادّعایشان (که همگی معترضِ منطقِ حکمرانیِ نظام هستند، اما واقعیّت ندارند و روایت هستند) و رهبری (بهعنوان کانونِ قدرتِ متمرکز در اندیشۀ اینان).
امّا آیا مشکل، "سیاستهای کلی نظام" هست؟! و تا حال، "نوع حکمرانی"، غلط بوده است؟! و همهچیز، معطّل "اجازۀ رهبری" بوده است؟! و حالا در اثر "فشار اغتشاشات"، نظام حاضر به اصلاح شده است؟! و حجاب اختیاری، "مطالبۀ بهحق" هست که بهخاطرش باید نوع حمکرانی تغییر کند؟! و اغتشاشات بر "مردم" تکیه دارد و گویای ارادۀ مردم هست؟!
۳. چنین نیست. مؤمن باید "نظر خدا" را بگوید. آیا خدا راضی است به کشف حجاب و برهنگی و تبرّج؟ روشن است که خیر. اینجا سخن از "سلیقه" نیست. حجاب، "قانون خدا" است، نهفقط "قانون جمهوری اسلامی". البتّه هم خلاف شرع است و هم ناهنجاری، هنجار یعنی ارزشِ عمومیشده. حجاب در میان اکثریّت زنان ایرانی، یک هنجار است و از این جهت باید گفت کشف حجاب، ضدّهنجار است. و ما نگران تحمیلشدنِ موجِ "اباحیگری عملی" در جامعه هستیم. دو عامل در میان هست: "شبهه" و "شهوت". اوّلی، نظریست و دوّمی، عملی. "تبرّج" از سنخ شهوت است؛ طغیان "میل" است؛ تمنّای "نفس" است. به قول علامه جعفری، حاصلِ "میخواهم" هست. چند اتّفاقِ همزمان دارد رخ میدهد: تثبیتشدن و هنجارشدنِ نسبیِ کشف حجاب، گسترشِ کمّیِ کشف حجاب (البتّه با شیب خیلی ملایم)، و فراتر رفتن از کشف حجاب و عریانی سایر قسمتهای بدن. سلسلهای از برنامههای ضدّفرهنگی طراحی شدهاند: صلحکل بودن و دافعهنداشتن، تساهل و تسامح نسبت به اباحیگری، بیغیرتی نسبت به ولنگاری، تعطیلی فریضۀ نهیازمنکر، فراموشی حجاب بهعنوان نماد هویّتی، بازگشت انگارۀ اسلام رحمانی، تندادن به کثرتگرایی اجتماعی، اندولسیشدن جامعه، جرأتیافتن هرچه بیشتر بیحجابها، سست و رقیق شدن خطوط ارزشی و هنجاری جامعه و ... .
۴. حجاب باید "قانونی" هم باشد، آن هم برای کسانی که "لجاجت" دارند، وگرنه "اکثریّت مردم" با تربیت و مدارا و اخلاق و فرهنگسازی، همراه میشوند. روشها، اغلب مشکلاتی دارند و در عمل، اصلاح میشوند. در اینجا نیز همینطور. اصلاح، لازم است، اما اصلاح به معنی "قانونزدایی از حجاب" و "رواجِ حجابِ اختیاری" و "ولنگاری" نیست. آنان که فرهنگ عمومیِ ایرانیان را میشناسند، میدانند که اتّفاقات خیابانیِ اخیر، هیچ نسبتی با متانت و نجابت و صبوری و خویشتنداریِ ایرانیان ندارند. "اقلّیّتِ قانونشکن"، نمایندۀ مردم ایران نیستند. میخواهند با "فشارِ روایتِ دروغ" و "زورِ خشونتِ عریان"، خودشان را به جامعۀ ایران "تحمیل" کنند. آری، "آداب دیکتاتوری" را بهخوبی فراگرفتهاند.
مهدی جمشیدی
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
☑️چند خطی پیرامون اقتصاد اسلامی! علمی یا غیرعلمی؟ کارآمد و اجرایی یا ناکارا و موهومی؟
در محافل مختلف انقلابی و عمومی موضوع بحث کم کاری، کم کیفیتی، کم تعدادی، ناکارآمدی و عدم وجود راهکارهای اجرایی اقتصاد اسلامی مطرح می باشد.
خواستم چند توضیحی در همین سطح خدمتتون داشته باشم.
🔻ابتدا چند مقایسه ساده و روبنایی:
🔸اقتصاد متعارف نرخ بهره را موتور محرک اقتصاد می داند اما اقتصاد اسلامی نرخ بهره صفر را موتور ضدتورم و رشد اقتصادی می داند.
🔹در حوزه تامین مالی اقتصاد متعارف به دنبال عقود ربوی و اقتصاد اسلامی به دنبال عقود اسلامی مشارکتی است.
🔸اقتصاد متعارف به دنبال آزادسازی قیمت ارز و به طبع شوک های ارزی پیامد آن است اما اقتصاد اسلامی به دنبال تقویت ارزش پول ملی است.
🔹اقتصاد متعارف به دنبال مزیت نسبی و اقتصاد اسلامی به دنبال خودکفایی است.
🔸اقتصاد متعارف میگوید نرخ دستمزد را باید بازار آزاد تعیین کند اما اقتصاد اسلامی می گوید باید حداقل معیشت نیروی کار تضمین گردد.
🔹اقتصاد متعارف می گوید تولید انبوه، مقیاس بزرگ، انباشت ثروت و رابطه کارآفرین-اجیر اما اقتصاد اسلامی می گوید تولید خرد، کوچک مقیاس و حرمت انباشت ثروت و رابطه خویش فرمایی-تعاونی.
🔸اقتصاد متعارف می گوید کیک بزرگ قطعه کیک کوچک ها را هم بزرگتر می کند اما اقتصاد اسلامی می گوید باید حداقل کیک هر کس به عدالت توزیع گردد.
🔻در مسائل روز اخیر:
🔹اقتصاد متعارف به دنبال حذف ارز ترجیحی به دلیل رانت و فساد و اقتصاد اسلامی به دنبال حفظ آن به دلیل سفره و معیشت مردم بود.
🔸اقتصاد متعارف دنبال آزادسازی واردات و قیمت خودرو و اقتصاد اسلامی به دنبال آزادسازی تولید خودرو بود.
🔹اقتصاد متعارف معتقد به عدم ساخت مسکن برای مردم و اقتصاد اسلامی معتقد به وظیفه دولت در ساخت مسکن.
🔸پیشنهاد بعد از تصویب ساخت مسکن اقتصاد متعارف مسکن عمودی و اقتصاد اسلامی مسکن افقی بود.
🔹در حوزه ببین الملل اقتصاد متعارف به بستن با کدخدا و رابطه با غرب در اقتصاد می انریشد و اقتصاد اسلامی درونگرا و برون نگر را پیشنهاد می کند.
🔸اقتصاد متعارف به دنبال خصوصی سازی و اقتصاد اسلامی به دنبال مردمی سازی است.
🔹در حوزه نفت اقتصاد متعارف به دنبال خام فروشی و اقتصاد اسلامی به دنبال پالایش است.
🔻اما در باب عملکرد دولت:
تنها یک وعده از ۲۰وعده اقتصادی اصلی و ۵۰ وعده اقتصادی مجموع رییس جمهور قبل از انتخابات به طور کامل محقق شد.
آن هم ایجاد یک میلیون شغل توسط نماینده اقتصاد اسلامی دولت در وزارت کار بود.
وعده دوم نیز که بخواهیم به جیب خود نگاه کنیم افزایش ۵۷درصدی حقوق و دستمزد کارگران بود.
این دو امر سبب شد نرخ بیکاری به پایین ترین حد خود در ۱۸سال اخیر برسد و تمام اعضای هیات دولت بارها از این دستاورد نام بردند.
⚠️اما رجوع به واقعیت:
🔴تمام نارضایتی بنده و شما و مردم ناشی از نرخ بهره بالا، تورم، گرانی، مسکن گران، قدرت خرید پایین، قیمت بالای خودرو، تبعیض و بی عدالتی، تبعیض در حقوق و دستمزد و مسائلی از این دست که اتفاقا پیامد تصمیمات اقتصاد متعارف است.
🔵و تمام درددل شما هم خودرو و مسکن ارزان، افزایش قدرت خرید و افززایش ارزش پول ملی و .. است که دقیقا برآمده ازز تئوری های اقتصاد اسلامی است.
⁉️در عین حال گزاره هایی که از آن ها شاکی هستید را علمی و اجرایی می دانید اما گزاره هایی که حتی کارآمدی آن را هم سنجیده اید غیرعلمی و تئوری و غیراجرایی می دانید.
🔻نکته پایانی:
وقتی ترسیم صحنه فضای اقتصادی کشور را انجام می دهیم متوجه عمق جنگ ترکیبی شناختی-اقتصادی دشمن می شویم.
تقریبا همه ما در این جنگ اگر شهید نشدیم یقینا جانباز بیش از ۷۰درصد هستیم.
ما اگر رهبری را کارآمد می دانیم پس پیشنهادات ایشان را نیز کارآمد می دانیم.
در اولویت ده سال اخیر ایشان حتی به یک توصیه ایشان نیز با همین ادبیات و اتهامات به نظریات ایشان عمل نگردید.
⚠️این موفقیت دشمن و شکست ما در جنگ اقتصادی و جنگ شناختی-اقتصادی می باشد.
💡ما برای حضور در این جنگ نیاز به انقلاب اقتصادی در سطوح مختلف نظری، میدانی و عمومی داریم.
بعد از آن ببینیم با چه دشمنی در چه سطحی مواجهیم و ترسیم صحنه جنگ را داشته باشیم.
در این صحنه، راهکار فعلی قایق های تندرو اقتصاد اسلامی در برابر ناوهای هواپیمابر لیبرالیسم و موشک نقطه زن در برابر ارتش مجهز آن هست. در همین حد نابرابر و استراتژیک!
با این نگاه متفاوت تر به صحنه می نگریم و اندیشیم.
🔻جهت مطالعه بیشتر:
💻لینک جلسه اقتصاددانان اسلامی با رییس جمهور:
https://tn.ai/2694049
💻لینک جلسه اقتصاددانان اسلامی با وزیر اقتصاد:
https://tn.ai/2635645
🖊"سیدامیرحسین حسینی"
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
آشنایی با #احزاب_اسرائیلی
💠 صهیونیسم مذهبی ؛ حزب تندروی نوعم
🔹 دومین حزب تاثیر گذار بر پیروزی بلوک نتانیاهو صهیونیسم مذهبی است. حزبی ائتلافی از دو حزب قدرت یهود به رهبری ایتمار بن غفیر(بن گویر) و نوعم به رهبری بتصلائل اسموتریچ.
🔹 نوعم حزبی به رهبری اسموتریچ، یک وکیل و شهرکنشین یهودی است. اسموتریچ تمایل خود را برای نابود کردن هرگونه امیدی که فلسطینیان به منظور دستیابی به برابری در درون سرزمین های اشغالی دارند، را بارها نشان داده است. او تمایلش را این گونه توصیف کرده است: ”یا آنان میروند و به عنوان خدمتگزار شهروندان یهودی زندگی می کنند یا کشته خواهند شد.”
🔹 اسموتریچ یکی از بنیانگذاران سازمان غیردولتی راست افراطی «رگاویم» است. رگاویم گروههای شبه نظامی یهودی را برای حملات ماه مه ۲۰۲۱ میلادی در شهر لود علیه فلسطینیان سازماندهی کرده بود. اسموتریچ پیش انتخابات در یک فایل صوتی نتانیاهو را دروغگو (کذاب ابن کذاب) صدا زده بود اما بعد بدون تکذیب آن صوت گفته بود با نتانیاهو قطعا ائتلاف خواهد کرد
🔹 حزب نوعم مانند قدرت یهود و شاس از مخالفین جدی همجنس گرایی و راهپیمایی سالانه همجنس گرایان در سرزمین های اشغالی، تحت عنوان راهپیمایی افتخار است. از حاشیه های مشهور این حزب می توان به انجام راهپیمایی موازی و استفاده از الاغ برای تمسخر هم جنس بازان اشاره کرد. این حزب نیز مانند حزب قدرت بر شهرک سازی ها و تداوم اشغالگری تاکید دارد.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔆زنگ عبرت
🔴آیا قوه قضائیه ورود پیدا می کند؟
🔰روزنامه هفت صبح، اخیراً مصاحبه ای از ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی منتشر کرده است. در قسمتی از این مصاحبه او در مورد نامه به متا( شرکت اصلی اینستاگرام) می گوید:
♦️«این نامه را بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ شورایعالی فضای مجازی فرستادیم که پیامرسانهای خارجی را ملزم به داشتن نماینده در کشور میکرد.
... در دولت قبل قرار شد به دلیل عدم آمادگی زیرساختهای شبکه ملی روی آن مصوبه غمض عین داشته باشیم و این بخش از مصوبه را عملا اجرا نکردیم. وگرنه اگر میخواستیم آن را اجرا کنیم، باید از سال ۱۳۹۶ این کار را میکردیم. همچنین این مصوبه شورای عالی را باید برای پیامرسانهایی که در آن شبه انحصار وجود دارد عملی میکردیم که اطلاعات کاربران ایرانی را باید در کشور خودمان نگه دارند».
✍️پ.ن:
1️⃣وقتی در بالاترین نهاد فضای مجازی کشور، چنین چیزی با رأی اکثریت اعضاء تصویب شده است، چگونه این مصوبه، چندین سال در دولت روحانی به راحتی دور زده می شود و فضای مجازی کشور به اشغال سایبری دشمن در می آید و به قربانگاه خانواده ها تبدیل می شود⁉️سرنوشت داده هایی که در این سال ها از کشور خارج شد، چه می شود⁉️
2️⃣مقام معظم رهبری در حکم تشکیل شورا فرمودند: «شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می گردد و لازم است به کلیهی مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود».
⚠️فیروزآبادی اقرار می کند که به مصوبه شورا عمل نکرده اند .( البته در جاهای دیگر نیز کارنامه خسارت بار او مشخص است).
👈با توجه به اهمیت این موضوع و اثرات زیانباری که این نوع تصمیات به امنیت ملی و همچنین فرهنگ کشور وارد کرده است، آیا قوه قضائیه و دادستانی کل کشور( حداقل به عنوان احقاق حقوق عامه) نمی خواهد به طور جدی به تخلفات دوران حسن روحانی ورود پیدا کند؟
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🎞 نهضت نمایش
برای جهاد تبیین دنبال راههای سخت و عجیب نرویم!
این همه سالن نمایش مجهز در دانشگاهها و مساجد وجود دارد؛ یا اساسا چه نیازی به سالن مجهز است؟ این همه نمازخانهای که در هر اداره و مدرسهای هست و تنها یک تلویزیون یا پرده و ویدیوپرژکتور میخواهد برای نمایش صدها فیلم سینمایی و مستند فاخر و اثرگذاری که ساخته شده اما دیده نشده.
در این خصوص لازم است واحدهای فرهنگی نظیر مساجد، فرهنگسراها، سالنهای سینما و از این قبیل را در محلات مختلف تعیین، و در روز و ساعت ثابت و مشخصی در هر هفته، برنامهای مستمر شامل نمایش یک فیلم سینمایی یا مستند به نمایش گذاشته شود و در تکمله نیز توضیحات مرتبط کارشناس دعوت شده ضمیمه گردد.
اندک فرصت پیشرو را غنیمت شمرده و نهضت توزیع محتوا در حوزه نمایش فیلم را آغاز نماییم.
در مساجد نیز به طور خاص میتوان هر روز تا پیش از اذان مغرب، مستند یا کلیپهایی را به نمایش گذاشت تا از یک سو مشتاقان مشاهده فیلمها را به نماز وصل کنیم و از سویی دیگر مشتاقان نمازجماعت را به رؤیت آثار فاخر دعوت نماییم.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
تمحیص در گام دوم هم دردآور ولی زیبا است
🌹شاید مهمترین اتفاق در گام اول انقلاب اسلامی جدا شدن از اندیشه های مختلف و متفاوت التقاطی بود. به قول بازرگان در «انقلاب ایران در دو حرکت»: قبل از پیروزی همه با هم همگرا بودیم و بعد انقلاب جدا شدیم. آنچه مایه اصلی جدایی بود، التقاط بود. مجاهدین خلق و بنی صدر التقاط با چپ مادی داشتند و نهضت آزادی التقاط با راست داشت.
🌹انجمن حجتیه قائل به رهایی امر سیاسی و حاکمیت بود و علمایی هم بودند که مخالف مردمسالاری بودند یا مخالف ولایت فقیه. اینها به مرور با رشد جبهه انقلاب و خالص سازی آن کنار گذاشته میشدند. رجوع جوانان به کتابهای امام و سیدعلی خامنه ای حکیم، امری نبود که در دهه شصت و هفتاد مرسوم و متداول باشد آنقدر که در دهه هشتاد و نود فراگیر شد. دقت انقلابیون در مناسبت اندیشه ها با اندیشه اسلام ناب امام و مکتب مردمسالاری دینی زیاد شده بود. ریزشها و تمحیصها و خالص سازیها جدی شد تا امروز.
🌹کمی صبر کنید. تا یک بحث مهم مبنایی را بیان کنم.
امام خمینی مراحل رشد و سلوک را دارای دو بخش میداند؛ «کشف» و «بسط». این دو بن مایه اسفار اربعه هستند. یکی نظارت به فهم و به عمق دارد و دیگری ناظر به فراگیری در سطح. مثل کسی که اول یاد میگیرد بعد یاد میدهد. اول معنویت میابد بعد دستگیری میکند. این وصف، وصف جامعه هم هست.
🌹حالا برگردم به اصل بحث. ایران در گام دوم در حال پوست اندازی است. اما این بار در ساحت بسط. جریانهای مختلفی که در ساحت هنر و رسانه و ارتباطات بین المللی و غیره و غیره همراه حرکت انقلاب اسلامی بودند در حال خالص سازی و جدا شدن هستند. دردآور است. اما زیبا است.
نه اینکه در گام اول این جنس خالص سازی نبود یا در گام دوم آن جنس خالص سازی نخواهد بود. نه. بحث در وفور و برجسته بودن است. گام اول گام خالص سازی در فهم و درک انقلابی گری بود و گام دوم دوران خالص سازی در بسط آن است.
🌹دوران تمحیص مبلغین است. تمحیص هنرمندان. تمحیص رسانه چی ها. تمحیص مرتبطین با دنیای پیرامون و درون کشور. دوران تبیین است. تبیین حرکت. تبیین امید. دورانی است که بوی گند یاس و بن بست از لابلای کلمات هر کس بیرون بیاید به مرور نسبتش را با کل مردم میبرد و سر از دنیای طاغوت در میآورد.
سجده تشکر فرخ نژاد مقابل بی بی سی و ایران اینترنشنال طاغوت و استکبار یک نماد است. نماد ریزش جدی جریان هنر التقاطی که مدتها بود لابلای جشنواره فجر پنهان شده بود. ای مظلوم هنر انقلاب. مظلوم هنر رسانه انقلاب که در چنگ جماعت بی خاصیت و بی اخلاق و بی اندیشه بود. جوشیدن جشنواره حافظ و قهر هنرمندان از فجر و امروز فرارشان و صراحتشان درد آور است ولی زیبا است.
علی مهدیان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
#معرفی_کتاب📗
کتاب صوتی " علی از زبان علی علیه السلام"
زندگی و زمانه امیرالمومنین (ع) از زبان خودش
اثر حجت الاسلام محمد محمدیان
در 37 بخش
بخش5
بخش6
بخش7
بخش8
کتاب قبلی که در کانال قرار دادم در مورد حضرت زهرا س "آیه عصمت، مادر خلقت"
👈👈(کلیک کنید تا اون کتابم بشنوید)
https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
.
♻️ به جای عبیداللهها روی ابوذرها سرمایهگذاری کنید
🔰 حمید رسایی: تاریخ اسلام را که ورق بزنید، با دو تیپ از شخصیتها برخورد میکنید؛ چهرههایی که در برابر مال دنیا نلغزیدند و بر سر اعتقاداتشان حتی جان دادند و چهرههایی که با دیدن سکههای زر، دست و پایشان لرزید و همه چیز یادشان رفت. ابوذر غفاری و عبیدالله بن عباس، نمونههایی از این واقعیت تاریخی هستند.
🔹 حضرت علی علیهالسلام در جمع اصحاب خود فرمودند: دلم برای ابوذر میسوزد رحمت خدا بر او...
اصحاب از دلیل این دلسوزی پرسیدند؟
حضرت فرمودند: آن شبی که به دستور خلیفه، مأموران برای بیعت گرفتن از ابوذر به خانه او رفتند، چهار کیسه اشرفی به ابوذر دادند تا با خلیفه بیعت کند.
ابوذر خشمگین شد و به مأموران گفت: شما دو توهین به من کردید.
اول آنکه فکر کردید من علیفروشم و آمدید من را بخرید. دوم بیانصافها آیا ارزش علی، چهار کیسه اشرفی است؟ شما با این چهار کیسه اشرفی میخواهید من "علیفروش" شوم؟ تمام ثروت دنیا را با یک تار موی علی عوض نمیکنم.
علی علیهالسلام گریه میکرد و میفرمودند: ابوذر آنها را بیرون کرد و درب خانه را بست. به خدایی که جان "علی" در دست اوست قسم، آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان خلیفه بست، سه شبانه روز بود که او و خانوادهاش هیچ نخورده بودند
🔹 عبیدالله بن عباس پس از شهادت امام علی(ع)، از خلافت امام حسن(ع) پشتیبانی کرد. در آن دوره، نامههایی میان امام حسن(ع) و معاویه تبادل شد و هر یک از آنها از دیگری خواست که از خلافت دست کشد و تسلیم گردد. این نامهها به جایی نرسید و سرانجام معاویه با سپاهی به سوی کوفه حرکت کرد. امام حسن(ع) نیز مردم را به دفاع فراخواند. در این میان، سپاهی ۱۲ هزار نفری تشکیل شد. امام حسن فرماندهی این سپاه را به عبیدالله واگذاشت و به او گفت که این سپاه از بهترین جنگجویان، قاریان قرآن و یاران امیرمومنان تشکیل شده است و او را همراه سپاه به مقابله با سپاه معاویه گسیل کرد و گفت همانجا بماند تا آن حضرت همراه دیگر سپاهیان به او ملحق شود؛ اما عبیدالله با گرفتن رشوه، به معاویه پیوست.
🔸 ظهور این دو تیپ شخصیت، منحصر در صدر اسلام نمانده و بیش از ۱۴۰۰ سال است که ابوذرها و عبیداللهها میآیند و میروند. در همین سالهای پس از انقلاب خودمان هم کم نبودهاند چنین افرادی در بین کارشناسان سیاسی و اقتصادی، چهرههای فرهنگی و هنری، اما مسأله اینجاست که علیرغم این تجربیات تلخ، همچنان آن تیپ شخصیتی که به عبیدالله بن عباس شبیه است از سوی بخش مهمی از حاکمیت پشتیبانی مالی و تقویت میشود و ابوذرها همواره با انگ تندروی از صحنه کنار گذاشته میشوند!
کانال حمید رسایی
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔷 مصاحبه جدید میشاییل لودرز، خاورمیانه شناسِ معروفِ آلمانی باعث خشم شدید اپوزسیون شده تا جایی که به رادیو Deutschlandfunk ایمیل زدند و نوشتند که این هم از خودشون هست!؟ (جدی عرض کردم)
🔹لودرز در مصاحبه ای برای اتفاقات اخیر ایران و برداشتن گشت ارشاد گفت:
۱- نظام ایران محکم سر جایش نشسته و اصلا نباید فکر کرد چنین نظامی به سقوط نزدیک است.
۲- نظام ایران در حال مدارا با معترضان است.
۳- بازاری ها پشت نظام ایران هستند و به همین دلیل به اعتصابات نه گفتند.
۴- چین و روسیه هیچ گونه چرخش سیاسی در ایران را قبول نمی کنند و اگر به روزش برسد انها مستقیم وارد خواهند شد؛ چون ایران الان یکی از اعضا پیمان شانگهای شده است و در اینده بزرگ ترین طرف قرارداد نفتی چین خواهد بود.
۵- کشورهای اروپایی و مخصوصا آلمان به شدت اشتباه کردند که مستقیم در این موضوع دخالت کردند. دولت آلمان براورد غلطی از اعتراضات در ایران داشت و الان رابطه ایران و آلمان بسیار ضعیف گردیده است.
۶- کشورهای عربی با اینکه با ایران مشکل دارند، ولی از ترس ایران هیچ اظهار نظری نکردند؛ چون میدانند که اگر اتفاقی در ان منطقه بیفتد خود این کشورها اولین قربانی هستند.
🔺اینها نظرات میشاییل لودرز هست. نکته مهم اینجاست که لودرز هم اتفاقات اخیر ایران را بازی ژئوپولتیک منطقه ای دانست که قدرتهای مهم دنیا برای رد و بدل امتیاز آن را ایجاد کردند.
تقریبا همه کسانی که مطالعات عمیقی رو ایران داشته اند با همین نظر به مسائل ایران نگریستند. مشکلات داخلی را قبول داشتند ولی این اتفاق را بازی بزرگان دانستند.
این نوع نگاه، در واقع تحقیر شدید اپوزسیون است که مهره بازی قدرتهای مقابل جمهوری اسلامی ایران میشوند و عجیب آنکه با اینکه همیشه در این بازیها شکست خورده اند ولی باز ملعبه دست غربیها می شوند!
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
هدایت شده از 🚩 یاران اربعینی
⭕️ روایت آخر
✅ محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت:
1️⃣ دشمن در حال نگارش آخر و پرده پایانی جنگ روایتهاست.
🔻جنگ روایتها بخشی از جنگ شناختی و جنگ ادراکی است که تمرکز و توجه حریف و رقیب در جنگ میتواند تداوم بخش جعل، دروغ و تحریف یک رویداد تاریخی باشد.
2️⃣ رویداد تاریخی یک صد روز گذشته تاریخ کشور ما که نوعی بازتولید فتنه ۷۸، ۸۸ و ۹۸ بود، فصلی از تداوم خصومت استکبار و استبداد جهانی علیه یک ملت مظلوم و یک انقلاب بینظیر است که ریشه در خیزش انبیاء و تلاش اولیای الهی برای یک زیست الهی و رحمانی است.
3️⃣ در برخی محافل سیاسی و دانشگاهی نشستهایی برگزار می شود که در مقام تحلیل و تفسیر حوادث اخیر هستند، زینتبخش این نشستها کسانی هستند که در کسوت جامعهشناسی و علوم سیاسی میخواهند یک برچسب روایتی بر این رویداد بگذارند و از تعابیری چون ؛ «جنبش سراسری اعتراض» ،
💢 «ابرجنبش» ، «سوگواری ملی » ، «شورش سراسری» ، «عصیان ملی» و «خیزش سراسری» استفاده میکنند!
🔴 با آنکه در تحلیل شکست اهداف برگزارکنندگان این بساط رسوا و ننگین میگویند بیش از ۷۰ درصد مردم در این وقایع یا همراهی نکردند یا مقابله با شرارتها داشتند، از واژههایی چون «خیزش» ، «سراسری» و «ملی» در روایت پایانی یاد میکنند!
4️⃣ اغتشاش سه ماهه اخیر تصویریترین اغتشاش بشری بوده که در هیچ جای جهان سابقه نداشته است. ناظران سیاسی از آن به عنوان «جنگ تصاویر» یاد میکنند. دهها هزارتن در داخل و خارج کشور دستاندرکار خلق تصاویری زشت، غیرواقعی و سیاه از ایران بودند. ارتش رسانهای و سایبری آمریکا و غرب همگی در خدمت این روایتگری بودند.آنها مأمور بودند با بهرهگیری از شهوت و غضب شیطانی خشونت را تا مرز توحش برسانند تا شاید به اهداف خود برسند.
⭕️ دشمن در برابر خلق تصاویری که ملت و خانواده شهدا در برابر شرارت آمریکا پدید آوردند، شکست خورده است . این تصاویر جزء صفحات زرین تاریخ معاصر ماست.اکنون دشمن با این پیشینه رسوا، نمی داند قاب تصویر پایانی را چگونه ببندد؟!
5️⃣ ایام، ایام فاطمیه است . ملت ما با پاسداشت یک آموزش و حافظه تاریخی از صدر اسلام، این ایام را مختص دفاع از حریم ولایت و امامت میداند. اگر بخواهیم یک روایت درست و حقیقی از فتنه اخیر به دست آوریم تمسک به حماسیخوانی دکتر میثم مطیعی نوحهخوان صدیق و شجاع و انقلابی هیئتهای مذهبی ما را به روایت صادق از این ماجرا هدایت میکند:
‼️او در تبیین جامعه شناختی و تاریخی ماجرا میگوید ؛
ما را سر نبرد مستکبران دنیاست
این شعلههای کوچک کبریتبازی ماست
از جوجه داعشیها هرگز نباید آشفت
این خورده مردهها را دشمن نمیتوان گفت
♨️ او در روایت آمادگی ملت در برابر پدیده فتنه جدید چنینحماسهسرایی میکند؛
دیگر سرمدارا با دشمنان نداریم
برخیز ای برادر دیگر زمان نداریم
بنگر صف خروش یاران شمردنی نیست
نشمار قوم ما را ، باران شمردنی نیست
میآئیم جان برکف
میمیریم صف در صف
ما مرد میدانیم
در میدان میمانیم
و اما روایت آخر؛
بیخود نبود دشمن اینقدر کینه دارد
امروز دشمنی با ما هزینه دارد
تا ابد ایران حرم ماست
پرچم پاکش کفن ماست
6️⃣ سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی و استقبال عظیم مردم و ملاقات های مردمی چهره به چهره و رونمایی از طرح های جدید و پیشرفت های نو در قاب جنگ تصویر یکی از تصاویر عادی یک صد روزه اخیر است. که مردم زندگی عادی خود را ادامه می دهند و دولت نیز مشغول خدمت رسانی است. گویی آب از آب تکان نخورده و دشمنان نظام صرفا آب در هاون می کوبند.
https://eitaa.com/joinchat/3149660360C7e9ec0d7d8
حزباللّهی بودنمان را محک بزنیم!
❇️ در تاریخ آمده است که در زمان ناصرالدینشاه قاجار، تاجری اصفهانی زندگی میکرد که شغلش تجارت توتون و تنباکو بود و سرمایهی فراوانی داشت؛ آنچنان که سرمایهی وی را ۱۰ هزار کیسهی بزرگ توتون و تنباکو نوشتهاند. این فرد همینکه خبردار میشود که میرزای شیرازی حکم فرموده است به تحریم استعمال توتون و تنباکو(به هر نحو)، تمام سرمایهی هنگفتش را که ۱۰ هزار کیسهی بزرگ بود به آتش میکشد تا فرمان ولیّامر خود را زمین نگذاشته و در راستای استقلال اقتصادی مسلمانان، مُشتی در دهان دشمن(انگلیس) کوبیده باشد. به گمان قوی، این تاجر گرامی در عمرش میرزای شیرازی را حتی یک بار هم با چشم خود از نزدیک ندیده بود؛ چراکه این فرد در ایران میزیست و میرزای شیرازی در فرسنگهای دوردست یعنی سامرا.
⭕️ در همان زمان اما بودند بعضی علمای مشهور و مؤثر(آیتالله سید عبدالله بهبهانی) که با وجود حکم تحریم تنباکو از سوی میرزای شیرازی، متأسفانه حکم نائب امام زمان را شکسته و قلیان کشیدند؛ این در حالی بود که حکم ولیّامر مسلمانان تا اعماق دربار ناصرالدینشاه - یعنی حرمسرای او - نیز نفوذ کرده به گونهای که همسران قبلهی عالم! را نیز علیه او شورانده و حسابی وی را آشفته نموده بود. و هم جناب بهبهانی بود که حدود ۱۵ سال بعد در قضیهی بسیار مهم و کلیدی مشروطه، متأسفانه باز هم دچار غفلت شد و در زمرهی حامیان مشروطهی غیر مشروعهی انگلیسپسند قرار گرفت و حتی از تحصن مشروطهخواهان در سفارت انگلیس حمایت کرد و همین غفلت ایشان و همانندان ایشان بود که در نهایت موجب شکست مشروطهی مشروعه و در واقع «شکست اسلام»(بنا بر تعبیر حضرت امام خمینی) گردید.
🔘 اگر معیارهای حزباللّهی بودن به گونهی عمیق و موشکافانه کشف، منقح و تبیین شود، آنگاه یافتن عیار هر فرد مدعی حزباللّهیگری آسان گردیده و جای حزباللّهیهای حقیقی و غیر حزباللّهیها با یکدیگر عوض نخواهد شد و نمونههایی همانند دو مورد یادشده، در چشم ما عجیب نمیآید.
ابَرشاگرد ✍
#⃣ #صیانت_از_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
📢 چرا عدهای، از قطارِ انقلاب اسلامی پیاده میشوند و به جبهۀ مقابل پناه میبرند؟
🔸 انقلاب اسلامی حرکتی در برابر تمدن غرب است که میبایست مراحل مختلفی را تا رسیدن به آرمانهایش پشت سر بگذارد. بهطور طبیعی، انقلاب اسلامی در هر مرحله از حرکتش، با ریزشهایی روبهروست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمیتوانند با آرمانها و برنامههای انقلاب اسلامی همگام شوند، بهتدریج ریزش میکنند. به عنوان نمونه، آنها که نمیخواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت، به نفی اصل انقلاب میپردازند؛ آنها راه رسیدن به سعادت و عدالت اجتماعی را همین عقلانیت مدرن میدانند و گمان میکنند که انقلاب اسلامی به بیراهه میرود! درواقع، آنها آرمانهای انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را براساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل میکنند و عبور از آن را بهمعنای عبور از آرمانهای انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه تلقی میکنند؛ از این جهت، در مقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت میکنند و درنهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا میکنند. بر این اساس ریزشها، به عدم همراهی عدهای با مرحلهای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی برمیگردد.
از طرف دیگر، در هر مرحله، رویشی هم پیدا میشود؛ زیرا وقتی انقلاب اسلامی طرح جدید اجتماعی را پیش روی ملتها قرار میدهد و پیشرفتهای گستردهای را در عرصههای مختلف رقم میزند، قشر وسیعی از نخبگان و روشنفکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی میشوند و به این سو میآیند.
این ریزش و رویش، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و در ادامۀ مسیر هم وجود خواهد داشت و طبیعی است.
🔹 انقلاب اسلامی از آغاز بر محور بسط خلافت الهیه حرکت کرد و به مبارزه با جریان استکبار و مبارزه با نظام سلطنتی بهعنوان یک ساختار عدالتگریز و دینستیز پرداخت و یک ایده اثباتی به نام «حکومت اسلامی» را مطرح کرد. در هر یک از این مراحل، با دقیقتر شدن و تبیین بیشتر آرمانهای اسلامی، عدهای، که برخی از ایدههای نظری و عملی خود را حذفشده میدیدند، از انقلاب جدا شدند! بهعنوان مثال، هنگامی که مبارزه به مرحله درگیری با اصل نظام سلطنت منتهی شد، گروههایی که سلطنت مشروطه یا مشروعه و یا دموکراتیزه شده را میخواستند، از قطار انقلاب پیاده شدند؛ چون گمان کردند که این انقلاب از آرمانهای صحیح خود فاصله گرفته است! یا در آنجا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی» تأکید کرد؛ برخی که بهدنبال تحقق جمهوری سوسیالیستی و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند، این جهتگیری را متناسب با آرمانها خود ندیدند و ریزش کردند. مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد.
هنگامی که قانون اساسی تدوین شد نیز ریزش بر همین منوال بود. هواداران حکومت دموکراتیک و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل میشود از انقلاب فاصله گرفتند.
از مرحلهای که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک فرم یا انقلاب در مقیاس ملی میاندیشیدند، فریاد برآوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حلوفصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در بسط فرهنگی اسلام و انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی و مبارزه با نظام استکباری حاکم بر جهان همکاری کنند. به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از اسلامیت نظام، تا مرز درگیری نظامی با استکبار ایستاد، حتی عدهای از طرفداران انقلاب اسلامی، به دلیل هزینه این حرکت، راه خود را جدا کردند؛ بدون آنکه به دستاوردهای این حرکت توجه داشته باشند.
در کنار همۀ ریزشهایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی میدهد، رویشهایی بسیار گستردهای نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله میتوان به رویش نسلهای جدید جوان، مؤمن و انقلابی، هویتیابی و قدرت گرفتن اسلام انقلابی و گرایش به اندیشه مقاومت در منطقه و جهان و تغییر در جبههبندی سیاسی جهانی و... اشاره کرد.
🔉 استاد سید محمدمهدی میرباقری
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خانواده یعنی خانه امن قداست زن
🔷خانواده محل امن قداست زن است اما چه بر سر زن و خانواده غربی در سایه شعار آزادی آمده است که سناور آمریکایی برنی سندرز احساس نیاز به انقلاب فرهنگی در آمریکا دارد تا بتواند امنیت را برای زنان غربی به ارمغان آورد.
🔺یک مستند بسبار تلخ از نتایج آزادی های غربی
سناتور ورمونت
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
از دشمن باهوش خوشم میآید!
دشمنان جمهوری اسلامی همواره از یک ناحیه ضربه خوردند!
#جمعیت!
همیشه حضور میلیونی مردم در میدان، توطئههای دشمنان را خنثی کرده بود!
اما احتمالا دشمنان ملت ایران علل شکستهای مداومشان را بررسی کردهاند و به این نتیجه رسیدهاند که هرگاه ابتدا به صورت انبوه، مردم را به خیابان آوردند (مثل فتنه 88 یا اغتشاشات سال 96 یا 98) و سپس به سرعت مردم از کنارشان، پراکنده شدهاند، به هدفشان نرسیدند. بنابراین در فتنه 1401 از ابتدا هدفشان کشاندن عموم مردم به خیابان نبود. هدفشان حمایت، تغذیه و تحریک مخالفان دو آتشه جمهوری اسلامی بود. کسانی که برای رسیدن به هدفشان (نابودی جمهوری اسلامی) حاضرند هر کاری بکنند. بکشند، فحاشی کنند، آتش بزنند، تجزیهطلبی کنند، حرمت بشکنند و ...
اما در فتنه 1401 آنچه جایگزین جمعیت و حضور مردم شد رسانه بود.
ضریب دادنِ رسانهای به یک تصویر اهمیت پیدا کرد و بایکوت کردن و تحریف حضور میلیونی مردم در 13 آبان پادزهر دشمن شد در مقابل واکنش مردم ایران!
اما نکته مهم این است که بدانیم اصلا هدف دشمن از این اغتشاشات براندازی نبود و فقط تضعیف و ضربه زدن به ایران بود. هدف آنان جلوگیری از پیشرفت ایران است و درگیر کردن چندماهه کشور با چنین مسائلی قطعا سرعت جمهوری اسلامی ایران را کم خواهد کرد.
البته نباید فراموش کنیم که عملکرد نسبتا خوب جوانان انقلابی و آتش به اختیار در حوادث اخیر حقیقتا بخش قابل توجهی از توطئههای رسانهای دشمن را خنثی کرد.
دشمنان ملت ایران باهوشند اما نه آنقدر که بدانند با تغییر تاکتیک حق بر باطل پیروز نمیشود!
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
کارگاه تمهیدی آموزش کاربردی بیانیه گام دوم
با حضور حجه الاسلام سید سعید حسینی
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان
و
حجه الاسلام منصوری اصل
پنج شنبه 1 دی ساعت 7:45
دانشگاه پیام نور کاشان
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»
قسمت اول:
🔹چکیده:
یکی از پرسشهای اساسی بشر در طول زمان چیستی حیات و فلسفه آن بوده است که به همین منظور و برای پاسخ به این پرسش متفکرین زیادی در حوزه زیست شناسی تحقیق کردهاند. متفکرینی مانند داروین که درباره تکامل موجودات تحقیقاتی انجام داده است. علم زیستشناسی به دلیل اینکه همه چیز را صرفا در بُعد مادی خلاصه میکند فقط به نتایجی که قابل مشاهده در زیر میکروسکوپ باشد و عینی باشد توجه دارد.
اما ادیان ابراهیمی مانند اسلام که کاملترین دین است مسائل را از دو بعد مادی و معنوی بررسی می کند. به همین منظور، دید جامعی نسبت به مسائل مختلف دارد. در قرآن به خوبی به مسأله حیات و انواع حیات پرادخته شده است. بخش اعظم آیاتی که به مسأله حیات پرداختهاند مربوط به حیات دنیا میباشند و بخش موجزی مفهوم حیات را مورد بررسی قرار داده است. حیات طیبه که بنیادیترین و مهمترین مفهوم در این زمینه است صرفا یک آیه به آن اشاره شده است؛ برای عاقل یک اشاره کفایت می کند.
به منظور کسب دید جامع نسبت به حیات بر آن شدیم تا این مسأله را در دو نگاه غربی و اسلامی مورد بررسی اجمالی قرار بدهیم و با مطالعهی تطبیقی این دو نگاه به نتیجه مورد نظر دست یابیم.
♦️مقدمه:
«حیات» و «فلسفه حیات» مفاهیم بنیادی هستند که در زیست شناسی و قرآن به آن ها پرداخته شده است. در زیست شناسی، «حیات» صرفا در بعد مادی و در قرآن «حیات» در دو بعد مادی و معنوی مورد بررسی قرار می گیرد.
🔹حیات در لغت و اصطلاح:
این واژه اسم مصدر از ریشه «حی ی» و به معنای «زندگانی» و «زنده شدن» است که در مقابل آن« مَوت» و «مَمات» (مردن) به کار میرود. در اصطلاح، نیرویی است که موجب بروز حس و تحرک در موجود زنده می شود و موجودات با آن خود را از نقص به کمال میرسانند.
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی
✍️ نیلوفر تفلیسی
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»
قسمت دوم
🔹تعریف حیات در علوم طبیعی(زیستشناسی)
در علوم طبیعی هیچ تعریف حقیقی از حیات وجود ندارد. لذا در میان تعاریف دانشمندان علوم تجربی در باب حیات، چیزی فراتر از شمارش آثار و خصوصیّات حیات نیست. در سطور زیر تعریف حیات را از دایرةالمعارفهای مشهور، تقدیم حضورتون میکنم.
دائرةالمعارف بریتانیکا، چاپ ۱۹۷۳، جلد ۱۳ در صفحات ۱۰۷۳ تا ۱۰۸۳ مطالب مبسوطی در باره ی تعریف حیات ذکر کرده که برگردان فارسی قسمت های مهم آن به شرح زیر است: «درباره تعریف حیات، نکتهی قابل توجه این است که اگر چه اطلاعات گستردهای در زمینههای مختلف مطالعهی جانداران به دست آمده، اما هنوز اتفاق نظر درباره تعریف آنچه که هدف اصلی همه این مطالعات، یعنی حیات و تعریف حیات میباشد، حاصل نگردیده است.
متخصصین بخشهای مختلف دانش زیستشناسی، هر کدام از دیدگاه تخصصی خود تعریف کم و بیش متفاوتی دربارهی حیات ارائه میکنند که مهمترین آنها به قرار زیر میباشد:
الف) تعریف فیزیولوژیکی:
حیات سیستمی است که قادر به انجام روندهای اساسی از قبیل تغذیه، هضم و دفع، تنفس، حرکت، رشد و تولید مثل است.
ب) تعریف متابولیکی:
حیات سیستمی است که به صورت مستمر مبادلهی مواد با محیط بیرونی انجام میدهد و با وجود این مبادلات، خصوصیات عمومی خود را به صورت پایدار حفظ میکند.
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_دوم
✍️ نیلوفر تفلیسی
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
♦️«بررسی مفهوم حیات در نگاه غربی و اسلامی»، قسمت سوم:
🔹ج) تعریف ژنتیکی:
موجودات زنده سیستمهایی هستند که اطلاعات ارثی قابل انتقال در خود ذخیره کردهاند. مجموعهی این معلومات در نوکلئیک اسیدها انباشته شده و از طریق سنتز آنزیمها و ترکیبات پروتئینی، انجام واکنشهای حیاتی را رهبری و کنترل میکنند.
♦️د) تعریف بیوشیمیایی:
موجودات زنده از سادهترین یاختهها گرفته تا انسان، ماشینهایی هستند که با قدرت خارقالعادهای مولکولهای آلی پیچیده را که منشأ صفات، رفتارها و تولید مواد مرکب و پیچیده از مواد خام و ساده میباشند، به انجام میرسانند. در کنار این روندها ماشینهای زنده قادرند موجوداتی کموبیش نظیر خود را ایجاد نمایند.
🔹ه) تعریف ترمودینامیکی :
در حالی که تمام جهان در سیر مداوم خود از نظم بیشتر به سوی نظم کمتر حرکت میکند، موجودات زنده ظاهراً در خلاف جهت این مسیر عام جهان به سوی بینظمی، به حساب نمیآیند. بلکه وقتی موجودات زنده در یک منطقهی محدود درجهی نظم را افزایش میدهند، در بخش بزرگتری در اطراف خود یا دیگر مناطق جهان، ایجاد بینظمی میکنند. بر پایی نظام حیاتی در روی کرهی زمین که ثمرهی آن پیدایش نظم بیشتر در برخی از ترکیبات و مواد است، عمدتا به مدد استفاده از انرژی آفتاب امکان پذیر میشود. دریافت انرژی آفتاب در روی کرهی زمین، مستلزم و نتیجهی ایجاد بینظمی بسیار زیاد در کرهی خورشید است. به بیان دیگر هزینه و صورت حساب ایجاد نظم در روی کرهی زمین، از طریق ایجاد بینظمی در خورشید پرداخت میشود.
#بررسی_مفهوم_حیات_در_نگاه_غربی_و_اسلامی_بخش_سوم
✍️ نیلوفر تفلیسی
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله (۲):
محلهگردی بهمثابه روایتِ امروزینِ از طبیب دوّار
🖊 مهدی جمشیدی
۱. سخن حاجقاسم دربارۀ اینکه باید امام جماعت، «امام محله» باشد و نهفقط «امام محراب»، و او باید دایره و دامنۀ کنشگریِ خود را «محله» تعریف کند و نهتنها «شبستانِ مسجد»، سخن پخته و دقیقی بود. او در این گفته، تجربۀ خود را در «جنگ نظامی»، مبنا قرار داد و از آن زاویه به «مسجد» بهمثابه «قرارگاه فرهنگی» نگریست. چه در «جنگ نظامی» و چه در «جنگ فرهنگی»، ما محتاج «امام» هستیم و امام، کسی است که تنها در «محراب» نمینشیند، بلکه در «میدان» میایستد. و هرچه که میدانِ خویش را گستردهتر تعریف کند، فتوحات و توفیقاتش نیز بیشتر خواهد شد. این امر، وابسته به «افقِ فکریِ امام» است؛ اگر امام جماعت، کوتهنگر و سطحی و اداری باشد، در همان محراب مینشیند و فاصلۀ میان دفتر و محراب را طی میکند و فقط به آنانی که برای مصافحه و سئوال و طلب دعا و استخاره «نزد او» میآیند، نظر میکند. در مقابل، «امامِ میدانی»، همچون «طبیب دوّار» است؛ یعنی «محلهگرد» است و میرود تا دردهای معنوی و رنجهای فرهنگی را علاج کند.
۲. «امامِ میدانی» نمینشیند تا به نزدش بیایند، بلکه میرود تا به مسجد بیایند؛ یعنی میکوشد با «تعاملهای عینی» و «ارتباطهای میدانیِ» خویش، ظرفیّت انسانی برای مسجد پدید بیاورد و از مسجد، یک «پاتوقِ قدسی» و «چهارراه انقلابی» بسازد. او باید «نقطۀ آغاز» باشد و نه نوجوانان و جوانان. او باید به سراغ آنان برود و خود را عرضه کند و آنچنان جذابیّتی بیافریند که این آهوانِ گریزپا، صیدِ مسجد شوند. اگر چنین نباشد، هیچ اتّفاقِ تازهای در مسجد روی نخواهد داد و همچنان، حضور نوجوانان و جوانان در مسجد، به «روندهای نامنظم» و «مناسبات غیرساختاری»، محدود خواهد شد. «منطقِ جذب» باید از چهارچوبهای از پیش طرّاحیشده تبعیّت کند و این منطق، جز با «حضورِ ساختاریافته» و «فاعلیّتِ هوشمندانۀ» امام جماعت در صحنۀ میدانِ محله، تحقّق نمییابد. وضع شبستانِ مسجد، نمایانگرِ کنشگریِ امام جماعت در عرصۀ محله است و تلاشهای بیرونی و مجاهدتهای میدانی او را روایت میکند. هر اندازه که او در میدان محله، توفیق کسی کند، حاصل آن را در مسجد مشاهده خواهد کرد. پس انتخاب در معرکۀ دوگانۀ «محراب/ محله»، نشان میدهد که ما با «امام» مواجه هستیم یا «پیشنماز».
۳. این خصوصیّتِ عامّۀ مردم است که سخت، دلبستۀ «مواجهههای عینی» و «ارتباطهای مستقیم» هستند و از این نوع تعامل، اثر جدّی میپذیرند. مردم باید «مشاهده» و «حس» کنند که امام جماعت در میان آنها و در کنارشان است. مردم باید «زندگیِ روزمرّۀ امام جماعت» را لمس کنند و بسنجند که دعاوی و خطبهها و منبرها و مواعظ او، چه اندازه در واقعیّت زندگیِ خودش، متجلّی است؛ اگر تطابق ببینند و بیابند، شیفته و دلداده خواهند شد و او را بهراستی و در مقام عمل، امامِ محلۀ خویش خواهند دانست. پس امامت محله، حاصل یک «اتّفاقِ طبیعی» و «انتخاب خودجوش» است و نه «انتصاب رسمی» و «حکم قانونی». کسیکه نتواند در متن محله، مقبولیّت به دست آورد و دلها را مجذوب خویش سازد و در عمق باورهای مردم نفوذ کند، از جانب مردم بهعنوان امام، پذیرفته نشده است. مردمان محله باید به این جمعبندی دست یابند که او، شایستۀ «پیشتازیِ معنوی» و «جلوداریِ اخلاقی» است. این «جمعبندیِ اجتماعی» نیز، از «چگونگیِ ارتباطها»ی امام جماعت با محله برمیخیزد و «سفارشی» و «دستوری» نیست. ازاینرو، همۀ این واقعیّتهای فرهنگی، فرع بر آن است که امام جماعت، «میدانی» و «مواجههای» باشد و از «محراب» و «شبستان»، پا فراتر بنهد و قدرت قدسی و اقتدار ایمانیِ خویش را در پهنۀ محله بگستراند.
۴. تجویزهای پیشگفته، مبالغهآمیز و آرمانی نیستند، بلکه حاصل تجربۀ تاریخیِ روحانیّت شیعه است. در دورههای گذشته، روحانیّت به معنای واقعی کلمه، «در میان مردم» بود و هیچ «گسست» و «فاصله»ای احساس نمیشد. ازاینرو، روحانیّت، فقط منبر و محراب را در اختیار نداشت، بلکه چون امام محله بود، در تمام شئون و ساحات زندگیِ روزمرّۀ مردم، حضور داشت. این حضور، حاصل یک انتخاب طبیعی و مهندسینشده بود و به پارهای از فرهنگ و هویّتِ جمعیِ ایرانیان تبدیل شده بود. حضورِ «همهجایی» و «همهگیرِ» روحانیّت، او را به «نیروی پیشرانِ اجتماعی» تبدیل کرده بود که از سطح خُرد و حریم خصوصی زندگیِ مردم تا سطح کلان و ساختارهای اجتماعی، «حیات کارکردی» داشت.
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️وارونگی اخبار در #جنگ_روایتها
📍وقتی در ایران، پلیس با مردم درگیر میشود و در فرانسه، مردم با پلیس!
📍وقتی مقامات تروریست کومله و دموکرات، درمقابل فوت اتفاقی یک دختر کُرد، تمام مردم ایران را به آشوب و قیام دعوت میکنند؛ اما در مقابل کشته شدن عمدی حداقل شش کُرد در فرانسه، دعوت به آرامش و خویشتنداری!
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4
⭕️ پاسخ عضو شورای اطلاعرسانی دولت به عبدالناصر همتی درباره جداول تورم
برآشفتن آقای همتی از انتشار آمارهایی که در دوره ریاستش جزو ممنوعهها شد قابل انتظار بود، چون نشان میدهد علاوه بر سلطان چاپ پول سلطان تورم هم هستند.
جداول، تولید همان اداره و کارشناسانی در بانک است که در دوره شما این وظیفه را داشتند.
✅ نتیجه اخلاقی: وقت عصبانیت دست به توئیت نشوید!
https://eitaa.com/joinchat/692715746C3dc69959f4