#یادداشت
#عاشورای_حسینی
🏴 و آه حسین...
◾️و چگونه است جدال عقل و عشق، آنجا که عقل میگوید بمان و عشق میگوید برو... .
و حسین عاشقِ «عشق» است که فتح خون میکند، آنجا که حتی غنچه را هم به مسلخ بردهاند تا نورِ حق شعلهور نگردد و آسمان نظارهگر قربانی شدن خونِ خدا باشد و زمین شاهد این قربانی...
آه حسین،
و «آه» اسمِ اعظمِ حق است، آنجا که علمدار شرمندهٔ فرزند رباب، بیدست بر زمین افتاده و بر مشک التجا میکند، که آبرو بخرد عباس را، و آنگاه که ابالفضل ندا برآرد «یا أخا أدرک أخا»... .
و «سَلامٌ علی قَلبِ زینب الصَبور»...
آنگاه که بوسه بر رگهای بریدهٔ حجتِ خدا میزند و تنها دستِ ولایت است که سکینهٔ این قلب است و اینک هفتادودو گل پرپر، هفتادودو رأس مطهر، هفتادودو پیکر بیسر و آه حسین...
و عصر امروز، عقیله بنیهاشم مانده است که روایتگر این واقعه است و بارِ امانت بر دوش، امامی تبدار، کاروانی از مُخَدراتِ اسیر، پریشان و داغدار، دخترکانی رنجور از داغِ پدر، برادر، عمو و گهوارهٔ بیاصغر...
و «سَلامٌ عَلی خَدِّ التَّریب و سَلامٌ عَلی شَیبِ الخَضیب»... .
و آه حسین...🏴
✍ آمنه عسکری منفرد
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#عقلانیت
🔖 عقلانیتِ انقلابی
[۱]. جایگاه «تعقل و تفکر» در اسلام آنچنان رفیع است که خدای متعال در قرآن را برترین نعمت از جانب خود به انسانها معرفی کرده، نورانیتی که به عنوان عنصری الهی در وجود انسان نهفته است و به فرموده امام علی(علیه السلام) در خطبه اول نهج البلاغه، پیامبران برای شکوفایی «گنجینههای عقول» ظهور کرده اند، «یَثیرو لَهُم دَفائِن العُقول». همچنین میدانیم ماهیتِ دینِ اسلام با سرشتِ انقلاب درهم آمیخته است، به نحوی که تصور وجودِ اسلام جدا از وصفِ انقلابیِ آن ناممکن است و بعثت پیامبر اکرم نیز، نمونه کاملِ ظهورِ انقلاب علیه ظلم و استبداد و به منظور استقرار حکومتِ عدل الهی به شمار می رود. بر این اساس؛ انقلاب اسلامی ایران یک پدیده مستقل نبوده، بلکه بخشی از انقلاب مداوم، مستمر و جهانیِ نهفته در خودِ اسلام است، که چهارده قرن پیش ظهور کرده و همواره در طول تاریخِ اسلام به صورت مستمر تداوم یافته است. پس میتوان چنین ادعا کرد که؛ غایاتِ انقلاب اسلامی ایران، همان غایت پیامبران الهی است. پس چرا گاهی مفهوم «عقلانیت» را که جزء جدانشدنی انقلاب است؛ در مقابلِ «انقلابیگری» قرار میدهند، چنانکه گویی عقلانیت نقطه مقابل انقلابیگری است؟
[۲]. از آنجا که حرکت انقلاب اسلامی ایران در راستای به فعلیت رساندن اهدافِ بعثت پیامبران الهی در جامعه اسلامی و به سمتِ تحققِ «تمدن نوین اسلامی» است؛ شناخت جایگاه «عقلانیت» بهعنوان اصلیترین ابزاری که موجب «قوام انقلاب» میشود ضروری مینماید. «انقلابیگری» از تعقل و عقلانیت جدا نیست و انسانها به برکت خرد میتوانند پیام «نفی سلطه استکبار» و «اثبات هویت دینی» را که هدف از بعثت انبیاست، بهعنوان هدف غایی در جهت تشکیل جامعه اسلامی برگزینند. پس اینکه عدهای با «نامِ عقلانیت»، با «نامِ اعتدال» و با «نامِ پرهیز از جنجال و دردسرِبین المللی»، دوری از مبانی و اصول انقلاب را تجویز میکنند نه تنها عاقل نیستند؛ بلکه به تعبیر رهبر انقلاب این نشانهٔ «بیصبری و خسته شدن» آنها از اصول است؛ زیرا «عقلانیت واقعی» در «انقلابیگری» است و باورهای دینی باید در کنار عقلانیت و اعتدال، از «افراطیگری» و «شعارزدگی» فاصله گیرد. انقلابی بودن یعنی «التزام فکری و عملی به مبانی، اصول و آرمانهای انقلاب اسلامی» و «عقلانیت» یعنی انجام کارِ سنجیده برخاسته از بهکار گرفتنِ خرد و تدبیر، فکر و محاسبات، «توجه به ظرفیت و کارِ کارشناسی»، «مطالعه درست» و ملاحظه جوانب و آثار تبعاتِ اقدام به عمل که این از آغاز، شیوه جمهوری اسلامی بودهاست. پس اینکه عدهای «اسم عقلانیت» را میآورند و منظورشان «ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن» است، بزدل هستند و طبق بیان رهبر انقلاب «ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند.»(۲۱ مهر ۹۷ ). از طرفی عقلانیت و محاسبه به معنای «محافظهکاری» نیز هست؛ اما عاقلبودن و بهکار گرفتن خرد در امور با محافظهکاری فرق دارد. « محافظهکار» طرفدار وضعِ موجود میباشد، از هر تحولی بیمناک است و از دگرگونی میترسد؛ اما «عقلانیت» اینطور نیست، بلکه محاسبهٔ عقلانی گاهی خودش «منشأ تحولات عظیمی» میشود. انقلاب اسلامی ما به رهبری خمینی کبیر نمونهٔ کامل چنین تحولی و براساس «محاسبات منطقی و اصولی» بود نه بر پایه رفتارهای هیجانی و شتابزده .
[۳]. انقلاب اسلامی در ایران به دنبال ایجاد یک جامعه «باهویت»، «دارای اصالت»، «خلاقیت» و «حرفِ نو» بود که چنین تحولی با رهبری امام خمینی بهعنوان رهبری عاقل، اندیشهورز، انقلابی، که دارای روحیه، ذهن و عمل انقلابی بودند ممکن شد و «امروز هم مبنای «اقتدار» در جمهوری اسلامی یک مبنای عقلانیتی است؛ یعنی اقتدار را براساس احساسات، عواطف و توهمات دنبال نمی کنیم.» محاسبه «اقتدار ملی» یک محاسبه عقلانی، درست و منطقی است و لذا برای تحقق آن همگان باید همتشان را برای یک بازسازی انقلابی، درست و منطقی است و لذا برای تحقق آن همگان باید همتشان را برای یک بازسازی انقلابی، عقلانی و فکورانه در همه عرصههای مدیریتی؛ فردی و اجتماعی بهکار گیرند تا در همه بخشهای اقتصادی، سازندگی، سیاست خارجی و دیپلماسی، علمی و فرهنگی و... یک حرکت انقلابی به وجود بیاید؛ حرکتی اندیشهورزانه و عقلانی(بیانات رهبر انقلاب ۶ شهریور ۱۴۰۰) و در این مسیر بهرهگیری از نیروی جوان؛ متخصص، متعهد به آرمانهای انقلاب در کنار نیروهای باتجربه در هر حوزهای، به «همافزایی» توانِ داخلی، برای ریلگذاری تأمین بهینهٔ منافع ملی میانجامد. توصیهٔ رهبر انقلاب در این برهه به تشکلهای انقلابی «آرمانگرایی» است؛ چرا که آرمانگرایی «عین عقلانیت» است و اگر ملتی «بدونِ آرمان» شود، همانند وضع امروز جوامع غربی از درون «پوچ و تهی» خواهد شد.
📝 ادامه دارد...
✍ آمنه عسکری منفرد
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
📝 در ادامه مطلب...
رسیدن به جامعهٔ عادل، آزاد، پیشرفته، متعبد، مؤمن، مرفه، متحد، قوی، مستحکم و مستقل محسوب میشود و اینک ایران اسلامی براساس این آرمان حرکت میکند.
[۴]. انسانِ «انقلابیِ شجاع» که اهلِ اقدام و عمل است باید «ابتکار ورزیده، بنبستها را بشکند، با بهرهگیری از نیروی خرد «گرهگشایی» کرده و با «امید به خدا» برای رسیدن به «آینده روشن» حرکت کند و باز به تعبیر رهبر انقلاب این همان «روحیه انقلابی و انقلابیگری» است، که به عنوان نیاز امروز کشور باید حفظ شود. اکنون دنیای اسلامی بر پایه حرکتهای انقلابی در مسیر حرکت به سمت «تمدن نوین اسلامی» است و در این مسیر همواره مورد تهدید استکبار و ابرقدرتها بوده و است. استکبار با روحیه «نفی استبداد و دفاع از آرمانهای انقلابی» خصومت دارد و آن را مانع پیشبرد اهداف خود میداند. بنابراین علت دشمنیهای او با ملت ما نیز، تاکید ایران بر «نفی سلطهپذیری» و «اثبات هویتملی» است. دشمن مستکبر با ایجاد تحریم و فشارهای همه جانبه به دنبال تسلیم کردن ملت است و متاسفانه همانطور که در سالهای اول انقلاب عدهای به بهانهٔ عقلانیت از «اصول و مبانی و پایههای اصلی انقلاب» صرف نظر کرده و سخن از «بر سر عقل آوردن انقلاب» میزدند؛ امروز هم تصور میکنند که انقلابی بودن به واسطه «هزینههایی که دارد» عقلانی نیست؛ چرا که باعث «ایجاد چالش» با ابرقدرتها میشود و لذا عقلانیت را به «سازش با ابرقدرتها» تعبیر میکنند، در حالیکه باید دانست «چالش» اگر عقلانی و منطبق با منطق و «اعتماد به نفس» باشد، هزینهای به مراتب کمتر از هزینه «سازش» دارد. عقلانیت در این نیست که انسان خود را بعد از رهاشدن از چنبره قدرت آمریکا و استکبار، مجدد به آنها نزدیک کند.» (بیانات رهبر انقلاب ۱۷ شهریور ۹۰)، که در این صورت، «سازش با دشمن» منجر به «عقبافتادگی» و «تحجر» یعنی بازگشت کشور به دوران بردگی طاغوت خواهد شد. امروز «انقلابی ماندن» مشکلتر و مهمتر از «انقلابی بودن» است، چون انقلابی ماندن» هزینه دارد؛ اما ملتِ بیدار ما با مجهز شدن به «سلاح عقلانیت و انقلابیگری»، پرچمدار «بیداری اسلامی» در دنیای اسلام بوده و معتقد است با «کاربست عقلانیت» به «تشکیلِ جامعهٔ ترازِ انقلاب اسلامی» دست خواهد یافت.
✍ آمنه عسکری منفرد
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#حضرتزینبسلاماللهعلیها
🔖زینب زمانت باش
[۱]. نام زینب علیهاالسلام که میآید، تکلیف انسان با خودش روشن میشود؛ میداند با آنچه که باید باشد، چقدر فاصله دارد، پیمیبرد چند قدم لازم است تا «ما رایت الا جمیلا». یکی از مهمترین و والاترین فضائل وجودی حضرت زینب کبری(سلاماللہعلیها) ولایتمداری ایشان است که شکوہ و عظمت آن در کربلا و وقایع بعد از آن از جانب ایشان ظهور و بروز کرد.
[۲]. این گواہ تاریخی «کربلا در کربلا» میماند اگر زینب نبود، اتفاق سادہای نیست، این فرمان خداوند است که فرمود: «اطیعوا اللہ و اطیعوا الرسول و اولى الامر منكم»؛ «از خداوند و رسول و اولی الامر اطاعت كنید»(سوره نساءآیه۵۹).
[۳]. حضرت زینب(سلاماللهعلیها) شیرینی پیروزی را در کام یزیدیان تلخ کرد، در واقع به فرموده رهبر معظم انقلاب:«در حادثهی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد و عامل این پیروزی، حضرت زینب بود... این حادثه نشان داد که زن در حاشیهی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد».
[۴]. زنان نقش آفرینان واقعی تاریخ هستند. در هشت سال دفاع مقدس مادران و همسران شهدا بینظیر بودند، اما نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که زنان تنها زمانی میتوانند نقش آفرین باشند که کرامت و هویت خود را پاسداری کنند و حجاب مهمترین مظهر هویت زن است؛ از اینرو حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در کاخ یزید درس دیگری بهما میدهد که برای جامعه امروز ما خصوصاً بانوان بسیار درس آموز است.
[۵]. حضرت زینب(سلاماللهعلیها) با کمال شجاعت و همراه با آگاهی و متانت، یزید را سرزش کرده و عاقبت بدکاران و ظالمان را یادآور شدند. خطاب به یزید میفرماید: «ای فرزند آزاد شده مکه! آیا این عدالت است که کنیزان و زنانت را در پرده میداری و دختران پیامبر(صلی الله علیه و آله) را به اسارت میکشی و پردهشان را میدری و سیمایشان را آشکار میکنی و دشمنان، آنان را از این شهر به آن شهر میبرند و اهل هر منزل و آبادی به تماشای آنان میآیند؟»
[۶]. حضرت در میان مردان به ضرورت تشخیص داد که باید بهپاخیزد و رسالت اجتماعی و پیام کربلا را برساند؛ یکی از اعتراضهای او بحث عفت و رعایت حجاب زنان بنیهاشم بود. یعنی در کنار ولایتمداری و حمایت از امام و مولایش امام حسین(علیه السلام) و پس از شهادت ایشان، در کنار حمایت از امام زمانش ـامام سجاد(علیه السلام)- بحث حجاب و عفاف را مطرح میکند و به زنان مسلمان گوشزد میکند که همواره در هر شرایطی حتی شرایط اسارت و یا برای زنی که به رسالت اجتماعی میپردازد، بحث عفاف و حجاب مهم است.
[۷]. امروز سلاح زنان و دختران این سرزمین عفاف و حجاب است؛ زیرا امیرالمومنین میفرماید: «پاداشِ مجاهدِ شهيد در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفيفِ پاكدامنی نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمیگردد. همانا عفيفِ پاكدامن، فرشتهای از فرشتههاست»(نهجالبلاغه حکمت۴۷۴).
[۸]. ای بزرگ! اگرچه نیستی، اما باور حسینی ما را خللی نیست. میمانیم و در تقاطع آتش و خنجر، شکوه فاطمیات را پاسداری میکنیم.
✍نرگــس پیرایی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#شهید_همدانی
🔖 شهیدِ مظلومِ زمان
◼️ شنیدم خائنی یا دشمنی در زمانه ما جسارتی کرد و سردار شهید را مورد اهانت قرار داد و جان پربرکت او را فدای مستبدی دانست و با بیحیایی تمام، افکار یزیدی خودش را در بوق و کرنای بیدر و پیکر شیطان منتشر نمود.
◼️آری از او که در روز عاشورا جسارتکنندگان بر مردم و آتشزنندگان پرچم عاشورا را مردم خداجو مینامد، غیر از این انتظاری نمیرود؛ اگر اینگونه افکار نبود که عاشورایی به وجود نمیآمد.
◼️ در مقام تمثیل لازم است بگویم: بسیاری از کسانی که در مقابل سیدالشهدا ایستادند و آن اتفاقی را رقم زدند که تمام آسمانها و زمین بر آن گریستند، همانهایی بودند که جز به مَطامِع پست دنیوی خود به چیزی نمیاندیشیدند، حسادت، دنیاطلبی، تکبر و اینگونه رذایل اخلاقی، آنها را کور و کر کرد و چشمشان را بر روی حقایق بست و بر روی پلیدیها باز کرد... تا آنجا پیش رفتند که ولی خدا را خارجی خواندند و جسارت را از حد گذراندند و با بدترین وضع ممکن و بیرحمانهترین حالت بر امام معصوم شوریدند و رقم زدند آنچه را که در تاریخ به مانند آن نمیتوان یافت. اکنون در زمان ما بدیهی است کسانی که به دلایلی چون حقد و کینه و حسادت، از امام جامعه جدا شدهاند و به دامان دشمن افتادهاند، چارهای برای خود نمیبینند جز اینکه به مقام شامخ شهیدِ مقاومت و مدافع حرم، جسارت کنند و جان ارزشمند و خون پاک او را تلف شده بنامند. ولی کور خواندهاند، مقام والای شهید با سخنان سخیف و بیارزش شیاطین و فریبخوردگان، نه تنها کاهش پیدا نمیکند، بلکه به مراتب بالاتر میرود؛ چراکه عزت و ذلت دست خداوند حکیم و عادل است و هم اوست که مدافع ایمانآورندگان است.
🔷إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ🔷
📌. و یک مطالبه یا یک سوال هم از دستگاه قضایی کشور دارم: تا کی باید صبوری کنیم و نظارهگر بیحرمتیهای اینگونه افراد در فضای مجازی و حقیقی کشور عزیزمان که با خون هزاران شهید آبیاری شده، باشیم؟! اگر یک فرد معمولی به ارکان نظام و خون شهدا و یا حتی به همین افراد بیمقدار و حامیان آنها، کوچکترین بیاحترامی و بیحرمتی کرده بود، به این راحتی با آنان مماشات میکردید؟
✍ نرجس شقایق
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#نقش_زنان
🔖 کدبانوگری و مسئولیتهای اجتماعی
[۱]. نیمی از جمعیت کشور ما را زنان تشکیل میدهند. قطعاً برای اینکه بتوانیم به شکل سالمی از این امکان و استعداد عظیم به نفع کشور استفاده نماییم، برنامهریزی لازم است.
[۲]. مسأله جنسیت از حساسترین و ظریفترین مسائل آفرینش است که میتوان آن را در خدمت تعالی انسان قرار داد، نه در خدمت انحطاط بشری و انحطاط اخلاقی. به خاطر تفاوتهای طبیعی بین جنس زن و مرد بایستی در جامعه و خانواده رفتارهایی نهادینه شود، تا به واسطه آنها انتظاراتی معقول از زنان داشته باشیم.
[۳]. مسئله زن و خانواده از مهمترین مسائل دنیای امروز است. زن و خانواده از هم قابل تفکیک نیستند و بایستی این دو را در کنار هم دید. امنیت زن در محیط خانواده، بروز استعدادهای او، مهیا نمودن فرصت برای مطالعه و بالا رفتن فهم او، از مسائل مهم زن و خانواده است. یکی دیگر از مسائل مربوط به زنان، مسئله اشتغال آنهاست. نگاه اسلام به زن و مرد، نگاه انسان است. در مسئله انسانیت سیر مقامات معنوی استعدادهای فراوان فکری و علمی هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ اما قالبها دو قالب است؛ یک قالب برای یک کار است و قالب دیگر، برای کار دیگر. البته کارهای مشترکی هم وجود دارد.
[۴]. در اشتغال بانوان مهمترین نکتهای که بایستی مد نظر داشت، این است که شغل متناسب با روحیات و خصوصیات آنها باشد. بعضی از مشاغل وجود دارد که متناسب با ساخت زن نیست، بنابراین تحصیلاتی هم که به مشاغلی اینچنینی منتهی میشود، نبایستی بر زنان تحمیل شود. قطعاً این به نفع زنان است. تبعیض آنجایی بد است که ضد عدالت باشد واینکه یک زن نتواند همه مشاغل مردانه را برعهده بگیرد، نقص نیست. بدی آن است که شغلی متناسب با روحیه لطیف زنانه نباشد.
[۵]. زن در خانه مایۂ آرامش است، مایه آرامش مرد است، مایۂ آرامش فرزندان است، اگر خود این زن برخوردار از آرامش روانی و روحی نباشد، نمیتواند این آرامش را به خانواده بدهد. زنی که مورد فشار کار قرار بگیرد، نمیتواند کدبانو باشد؛ نمیتواند خانواده را مدیریت کند.
[۶]. در نظام جمهوری اسلامی زنان مومن و تحصیلکردۂ ممتاز و خوش فکر فراوانند و این یکی از بزرگترین افتخارات این نظام است، که در تاریخ بینظیر است. وجود یک مرکز عالی فراقوهای که زنان دانشمند و فرهیخته ما در آنجا به مسائل زنان و خانواده بپردازند لازم و ضروری است. قطعاً با بررسی مسائل مربوط به اشتغال زنان میتوان کمک کرد تا در جامعه مشاغلی که متناسب با روحیه و شأن بانوان است، مورد انتخاب آنها واقع شود به گونهای که کانون گرم خانوادهشان تحت تاثیر قرار نگیرد.
✍ انسیه ترابیپور
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
هفتمین دورۀ جامعِ آموزش «منظومۀ فکری رهبر انقلاب»
🔸مزایا:
۱. بهرهمندی از اساتید برجسته
۲. توانمندی در نقشآفرینیِ مؤثر در جهاد تبیین
۳. بهرهمندی از تخفیف جهت شرکت در دورههای آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامهریزی
۴. امکان شرکت در سطح دو (تربیت مدرس و تربیت پژوهشگر) در رشتههای مختلف و ضروری
۵. اعطای گواهینامه
🔹زمان ثبتنام: یکم تا سیویکم شهریورماه
🔸شروع جلسات مقدماتی: دهم مهرماه
ثبتنام در سایت مجموعۀ تبیین به آدرس🔻
https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref7
راه ارتباطی(ایتا):
@manzome1
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
▫️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم
✨ن وَالْقَلَم و ما یَسْطُرُون✨
«کل یومٍ عاشورا
کل ارضٍ کربلا»
کانال نوشتههای انقلابی🔻
https://eitaa.com/enqelabi_nevesht
#یادداشت
#کلیومعاشوراوکلارضکربلا
🔖 موجِ مخرِّب
[۱]. در همهٔ روزگار افرادی با لبیک به ندای فطرت خود، پا در مسیری میگذارند، تا زنده بدارند، راه و هدفی را که اولیاء خدا برای تحقق آن هدف، با هرآنچه که داشتهاند به میدان آمدهاند. با جامهٔ سیاهی که لباس عزای امام حسین (علیهالسلام) است؛ لباسی که در طول این سالها همواره منقّش به نقوشی بودند که حکایت از روایت عاشورا و مصائبی بود که بر امام حسین و اهلبیتش(علیهمالسلام) گذشت؛ نوشتههایی همچون یا حسین، یا اباالفضل، یا رقیه، یا علیاصغر و...؛ امّا سالیانی است که موجی مخرّب موریانهوار ستونِ اعتقادات ملّتِ امام حسین(علیهالسلام) را با امواجِ طراحیهای نامأنوس بر روی لباسهای مشکیِ عزای امام حسین (علیهالسلام)، نشانه رفتهاند؛ شعارهایی تصویری که حاکی از ردپای رخنهها و تهاجم فرهنگی برای پاککردن نمادها و ارزشهای عاشورایی از حافظهٔ ملتهای مسلمان در این مسیر دارد.
[۲]. لباس سیاهِ عزای امام حسین (علیهالسلام)، شعار طنیناندازی شد در جهان، برای نشان دادنِ «هویت» و «غیرت دینی و ملّی» امت مسلمان؛ تصاویر و عکس نوشتههایی که یادآورِ سلحشوریها و مصائبی بود که بر خاندان رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و یاران امام حسین علیهالسلام وارد شده است. شعارهایی که ذهن تاثیرگذار مخاطب را نوازش کرده و تصاویرش بر ذهنِ ناخودآگاهاش نقشی ماندگار مینهد تا تابلوی درسی باشد برای کودکان و نوجوانان، برای سوالهای کنجکاوانهشان، طبلِ بیداری، برای دلهای خفته در دنیای مادی و یادآوری، برای کسانی که بصیرت را، چاشنی انتخابهای خود میکنند.
[۳]. عواملِ استحکام و ثبات دینی، حفظ ارزشهای «اسلامی و انقلابی» و توجه به فرهنگ بومی، همواره موردِ طمعِ دشمنانِ اسلام قرار گرفته و با «تحریف» و «روایتهای غربگرایانه» از آن، برای رسیدن به مطامعِ خود و دورکردنِ جوانان از ارزشهای اسلامی بهره جستهاند. «اینها، مسائلی است که ملّت ایران باید نسبت به آنها حسّاس باشد. کسانی که تصوّر میکنند دشمن به خواب رفتهاست خیال نکنند با خیال خوش، میشود زندگی کرد».(آیةاللهخامنهای، ۲۰مهر۱۳۷۳)
[۴]. حمله به ارزشهای جمهوری اسلامی، ارزشهای ملّت ایران و جایگزینکردنِ فرهنگ بیگانه به جای فرهنگ بومی از طریق فرهنگی، روشی است که سالها دشمن در پیش گرفته تا انقلاب فرهنگی و اصلِ «فرهنگ ملی و اسلامی» ما را مورد تهدید قرار دهد. بلایِ بسیار بزرگی خواهد بود اگر بخشهایی از فرهنگ و تمدن انسان به مرور از حافظهٔ او پاک شود. دشمنانِ هویت اسلامی_انقلابی درصددند تا با استفاده از نمادهای غربی و ضد دینی، نمادها و ارزشهای عاشورایی را از حافظهٔ امت مسلمان پاککنند و عجیب هراسانند از جوششِ نهضتِ حسینی که هویّتبخشِ ملتهاست. این هجمهٔ خاموش و موریانهوار، نیازمندِ بصیرتی است در سایهٔ «ولایت» که دوراندیشی، اقدام به موقع، کار و ابتکار را روشنای چشمان غافل قرار دهد؛ تا چراغی باشد برای روشنیِ دلِ جاهلان و هادیِ راه گمراهان.
[۵]. نیازِ ما در این برههٔ حسّاس، شناختِ آرایشِ جدیدِ دشمن در عرصهٔ فرهنگی است که اگر نشناختیم و خوابیدیم از بین رفتهایم. شایسته است با تشکیل جبهه، سنگرهای فرهنگی و بهرهگیری از هنرمندان، طرّاحان لباس و خیاطان ماهر، و حمایت از طرّاحان و تولیدکنندگانِ ایرانی، لباسی در شأن عزای اهلِ بیت (علیهمالسلام) طراحی و در زمان مناسب بازار از این کارِ فرهنگی اشباع شده تا قدمی باشد برای ترویج و حفظ نهضتِ حسینی و جلوگیری از حاکمیتِ فرهنگ غرب در کشورهای اسلامی بخصوص کشورِ ایران.
✍ فاطمه مباشرامینی
@enqelabi_nevesht
کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔰 مشارکت مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری در خدمترسانی به زائرین امام حسین(علیهالسلام) در ایام اربعین
🔸 مواد مصرف: اطعام، تهیۀ مایحتاج موکب جهت رفاه زائرین، تهیۀ بستههای فرهنگی و تبیینی و...
📌۵ هزار سهم ۲۰ هزار تومانی
🔹شماره کارت جهت واریز مبالغ اهدایی🔻
6037997750003981
بانک ملی _ به نام تبیین منظومۀ فکری رهبری
لطفاً فیشهای واریزی را به این شناسه در ایتا ارسال فرمایید🔻
@K_khaleghi
💢 همه در برگزاری هرچه باشکوهتر این «کنگرۀ جهانی» سهیم باشیم.
▪️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
@t_manzome_f_r
#یادداشت
#حضرتزینبسلاماللهعلیها
🔖 حسین(علیه السلام) در کالبد زینب(سلام الله علیها)
📌. زینب(سلام الله علیها) کیست؟
📌آیا تنها میتوان گفت او دختر علی(علیه السلام) و فاطمه(سلام الله علیها) است؟
📌آیا باید گفت او نوهی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم ) است؟
📌آیا شناختِ او به خواهر بودن حسین(علیه السّلام) بس است؟
هرگز...
هرگز در اندیشه نمیگنجد، وصف زینب فقط دختر، نوه و یا خواهرِ شایستهترین و مقدسترین انسانهایی باشد که هستی و عالم، از ازل تا ابد، به خود دیده است.
📌پس او کیست؟
📌او کیست که رسالتش احیای رسالت پیامبر خداست؟
📌بُرَندِگیِ کلامش همچون بُرَندِگیِ کلام فاطمه است؟
📌قدرت صبرش به قدر قدرت صبر علی است؟
📌و رضای او در قربانی دادن به قامت رضای حسین میرسد؟
اما نه... باز هم زینب در اینها خلاصه نمیشود. اندیشه به بالاتر از این اوصاف نوید میدهد.
📌پس زینب کیست که زبانم در وصفش قاصر است؟
اگر او را خواهر و مادر و عمه شهدای دشت کربلا هم بنامم، باز فهمم تشنهی وصفی دیگر است.
آری او شایستهترین مأموم امام زمان خویش است. فضیلت او نه در نسبتش با سروران اهل بهشت، که او خود تمام قد سرور اهل بهشت است.
او یک «زن کامل»، یک «آینه تمام عیار جمال و جلال حق» ، یک «اسوهی یگانه در مسیر ولایت» است. او به راستی نشان داد که اگر قدمهایت را با ولی زمانت هماهنگ سازی بزرگترین رسالتها را که بزرگترین مردان زمانت نمیتوانند به دوش بکشند به دوش تو میگذارند.
🔷 همانند بانویی که رسالت رسوا کردن دستگاه فراعنه را به دوش کشید.
🔷درست مانند بانویی که رسالت به دنیا آمدن منجی زمان خویش را به عهده داشت.
🔷 مانند همان زمان که بانویی، رسالت دفاع از حریم ولایت علوی را به تن خرید.
... و امروز زینب، از نسل والاترین زنان عالم، سنگینترین وظیفه را که دیگر حسین نبود تا به دوش بگیرد؛ او به دوش گرفت و سرنوشت کربلا را نه آن طور که یزیدیان میخواستند رقم بزنند؛ بلکه آنطور که افلاکیان در عرش میخواندند رقم زد.
حسین در گودال قتلگاه نماند...
زینب ادامه حسین است...
حسین در کالبد زینب، کربلا را ادامه داد..
امروز برای همه زنان عالم
🌿زینب و بصیرتش
🌿زینب و جهادش
🌿زینب و مقاومتش
🌿زینب و صبرش...
بهترین الگوست...
✍زینب نجیب
@enqelabi_nevesht
کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
هفتمین دورۀ جامعِ آموزش «منظومۀ فکری رهبر انقلاب»
🔸مزایا:
۱. بهرهمندی از اساتید برجسته
۲. توانمندی در نقشآفرینیِ مؤثر در جهاد تبیین
۳. بهرهمندی از تخفیف جهت شرکت در دورههای آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامهریزی
۴. امکان شرکت در سطح دو (تربیت مدرس و تربیت پژوهشگر) در رشتههای مختلف و ضروری
۵. اعطای گواهینامه
🔹زمان ثبتنام: یکم تا سیویکم شهریورماه
🔸شروع جلسات مقدماتی: دهم مهرماه
ثبتنام در سایت مجموعۀ تبیین به آدرس🔻
https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref7
راه ارتباطی(ایتا):
@manzome1
#جهاد_تبیین
@t_manzome_f_r
▫️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
#یادداشت
🔖 نتیجه بازی در زمین و زمان دشمن
📌. هر سال در هفته حجاب، مسئله حجاب میان متولیان فرهنگی و نخبگان این عرصه و بعضاً مخالفان آن داغ میشود و پس از چند روز از نفس افتاده و بررسی آن را به سال بعد موکول میکنند. اما امسال بازهی زمانی بیشتری به آن اختصاص داده شد که آن هم تنها دغدغهی موافقان حجاب نبود بلکه بازی جدیدی به نظر میرسد که بازی گردانان آن تنها حجاب و مسئله زن را پوشش نمیدهند، بلکه در کمین پروراندن مسائل جدید و تحرک در راستای تضعیف نظام و انحراف رسانهای برای غفلت از وقایعی بس بزرگتر بوده است. حال با هر هدفی بود و هست؛ توفیقی است برای مسئولین و مردم تا در این شرایط فراهم شده به مسئله حجاب روشنتر بپردازند.
📌. اما باید این نکته را در نظر داشت؛ وقتی دشمن زمین و زمان بازی را تعیین میکند و ما در حال انفعال به سر میبریم نباید توقع داشت که موضع شایسته و بهجایی در قبال مسئله حجاب گرفته شود؛ بنابراین جنس واکنشها به جای واکنشهای «تهاجمی» به واکنشهای «تدافعی» و اغلب پر خطا تقلیل مییابد و این نه تنها مطالبهی امام و آرمانهای انقلاب و رهبر معظم انقلاب نبوده و نیست، بلکه هر روز جامعه اسلامی را از تأمین هدف مقدس که آن اجرای احکام اسلامی و اجرای قوانین صریح قانون اساسی است؛ فرسنگها به عقب پرتاب میکند که سالها برای ترمیم زخمهای آن باید خون دلها خورد. از آن جمله وجود گشت ارشادی که هیچ رسانهی دولتی و موثقی چهره روشن و واضحی از آن معرفی نکرد و وظایف و اهداف و روشش را نگفت و معرفی آن را به دست رسانههای دروغ پرداز و مزدور داد تا در ذهن مخاطب، قانون جریمهی نقدی برای شکلهای مختلفی از بدحجابی اندام زنان را جا بیاندازد و بستری شود برای تمسخر پوشش ناقص یک زن مسلمان و با پخش تصاویر و فیلمهایی که به کتک زدن دختران جوان میپردازد؛ جریان را از مسیر اصلی منحرف کند. هرچند هر دوی اینها دروغ و تهمت است؛ اما آیا چنین وضعی میتواند دستاورد فرهنگی قابل تقدیری باشد؟ آیا نمیشد در رسانهها این حرکت جدید را با تمام قوانین ریز و درشت آن معرفی، تحلیل و تبیین کرد و بعد به اجرا پرداخت تا ملعبهی دست دشمنان و سوءاستفادهکنندگان نشود؟
📌. حضور ماهیت گشت ارشاد را در شرایطی که برخی با هدف قانون شکنی، ایجاد هرج و مرج و دهن کجی به حکم الهی به کشف حجاب یا بدحجابی میپردازند را تأیید میکنیم؛ اما روش و تنش آن را قابل نقد میدانیم؛ چراکه اگر طرح آن با شکست مواجه شود، اثر منفیِ آن به مراتب بیشتر خواهد بود و این دقیقا همان نتیجهی رویکرد تدافعی است.
📌. از طرف دیگر ورزشگاه آزادی را برای به اصطلاح تماشای یک بازی فوتبال به روی بانوان باز کردند. آیا وضع قانون عبور از درهای ورزشگاه و مدیریت محیط آن، انقدر سخت و پیچیده بود که امروز اینچنین شاهد رفتارهای هنجارشکنانه هستیم؟ چطور برای ورود بسیاری از اقلام خطرناک به درون ورزشگاه قانون و ضابطه وجود دارد اما برای حفظ حرمت یک زن مسلمان قانونی وضع نشد؟ آیا ترس از فشار فیفا منجر به چنین تصمیمی شد و یا عقلانیتی آن را پشتیبانی میکند؟ به هر دلیل بود ما خواستار نفیِ حضور دختران و بانوان این سرزمین در ورزشگاه، سینما، بازار و رستوران نیستیم، این حضور را نه تنها حق خودمان میدانیم، بلکه برای تحقق آن از شما مسئولین خواستار فراهم کردن شرایط مناسب آن هستیم تا هم از فضاهای گوناگون بهرهمند شویم، هم شأن و حرمتِ ما حفظ شود و هم دستِ دشمنان را برای سوءاستفاده کوتاه ببینیم در پایان در چند نکته جمع بندی میکنم:
🔹 اول، ضعف قانون حجاب نه در ماهیت آن که در روش و معرفی روش آن است لذا هم میتوان طبق قوانین اسلام و قانون اساسی کشور برای آن حد تعیین کرد و هم میتوان مخاطبان آن را با تبلیغات وسیع توجیه و تبیین کرد.
🔹 دوم، ورود به ورزشگاه و بسیاری از اماکن دیگر برای زنان از لحاظ شرعی اشکال ندارد، اما دو نکته حائز اهمیت است؛
۱. محیط آن باید در شأن یک زن مسلمان باشد و این نیز با مدیریت محیط و طراحی زیرساخت های فرهنگی قابل اجراست.
۲. تصمیم حضور بانوان در هر موقعیتی، تحت تأثیر هیچ چیزی غیر از قوهی عاقله نظام نباشد؛ یعنی مستقل و بدون در نظر گرفتن تهدیدها و تبلیغات رسانهای باشد.
🔹 سوم، انفعال و یا عملکرد غلط متولیان فرهنگی در قبال مسئله حجاب، متاسفانه، رویکرد زن انقلابی را از جایگاه تهاجمی به سبک زندگی غرب و مسئله زن در آنجا، به جایگاه تدافعی در موقعیت خود تنزل داده و این همان نقطه صفر است که هرگز پیشرفتی نخواهد داشت.
✍زینب نجیب
@enqelabi_nevesht
کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
🔖 امنیت برای هتّاکی؟!!
[۱]. توپ و تانک و انفجار، همیشه رعبآور بوده و هستند؛ بارها صدای افتادن شیء از بلندی یا ترکیدن لاستیکگ ماشین در خیابان، دل ما را هُری به هم ریخته است، اما عجیب است که جوانانی از این خاک، آگاهانه، جان را بر کف دست گرفتند و جانانه مقابل توپ و تانک دشمن ایستادند؛ مگر چهچیزی گرانبهاتر از جان شیرین میخواستند که چنین مشتاقانه و داوطلبانه، قدم در معرکه بیبازگشت قتال با دشمن نهادند؟ یافتن پاسخ زحمت زیادی نمیطلبد، اسناد پاسخگو هستند، وصیتنامه شهدا گواه است؛ شهادت در راه خدا، در راه امام و برای حجاب. این حجاب چه هیبتی دارد که همردیف با هدف حقّ و امامت قرار میگیرد؟ دشمنان، خوب میدانند و چه خوب فهمیدند.
[۲]. اگر سالهای پیش از دیکتاتوری رضاخان را به حساب نیاوریم، اکنون حدود یک قرن است که استعمار و استکبار، یکپارچه شده تا حجاب را از جامعه زنان مسلمان جدا کند. پولها خرج میکنند، رسانهها را به کار میگیرند، در تلویزیون، رادیو، فضای مجازی و سایتهای اینترنتی تبلیغ میکنند؛ در یک کلام، تمام زور خود را جمع میکنند تا «بتوانند نقطه حسّاس هویّت مستقلِ فرهنگی زن مسلمان اثرگذاری کنند»(در دیدار مداحان؛ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶).
[۳]. بهتر است یک گام پیشتر را نگاهی بیندازیم؛ آن روزی که غرب به اسم آزادی، به اسم فمنیسم، یا هر نام فریبنده دیگر، مهمترین وظیفه زن را جلوهگری و تبدیل شدن به ابزار التذاذ و بهرهمندی مرد از زیباییهای زن تعریف کرد. او به حکم خود، این تعریف را خصوصیت حتمی و لازم برای زنِ قابلقبول در اجتماع ترسیم کرد؛ آن روز، بزرگترین سیئات را در حقّ زن مرتکب شدند. حرکت تمدن منحط و مادی غرب این چنین پیش میرود و میخواهد این درد و مرض را مُسری کند و تا همه جوامع بدان مبتلا شوند. غرب برای رسیدن به آمال خود در تلاش است تا سرسختترین دشمن خود یعنی اسلام را با این شیوه یعنی به فساد کشاندن زنان فلج کند. به این ترتیب از هیچ کاری دریغ نخواهد کرد، هرچقدر پول نیاز باشد، خرج میکند هر تعداد آدم بخواهد، میخرد و به کار میگیرد تا به نتیجه برسد؛ اما نمیرسد.
[۴]. آنوقت که اسلام آمد، زن را بزرگ داشت و تکریم کرد، او را محترم شمرد و حقّ و حقوق او را زنده کرد؛ حجاب، برترین هدیهای بود که از دست پربرکت اسلام گرفت. از آنجاییکه اسلام، دین آسمانی و از سوی خداست، هر آنچه حکم میکند، به دلیل شناختی است که آفریننده از انسان دارد، انسان مال خداست اگر خدا حکم به حجاب داده، یا اگر حکم به عدم اختلاط زن و مرد داده است، از آنروست که انسان را میشناسد و میداند در سرشت و خلقت او چه قرار داده و برای ادامه حیات به چه نیاز دارد.
[۵]. خداوند حجاب را وسیله حفظ حرمت و حریم زن قرار داد تا از چشم نامحرمان و نااهلان در امان بماند و برعکس تمدن منحط غرب از آنوقت که دانست زن، محور و پاشنه آشیل خانواده است، سعی کرد شیشه امن این حریم را بشکند. «پس آنگاه که این حریم شکست، خانواده سست و ویران میشود، خانواده که متزلزل شد، نوبت به جامعه میرسد، فساد جامعه را فرامیگیرد»(در دیدار مداحان؛ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲). این همان سرّی است که سبب شد، شهید جان شیرین را بر کف دست برگیرد و به میدان جنگ دشمن برود، او میدانسته که فداکردن جان به حفظ حجاب و حفظ حرمت ناموس و حفظ خانواده میارزد. حجاب را بعد از حکم شرعی، بهمثابه سنگری دید در جهت حفظ آرمانها؛ بنابراین باید آرمانها را حفظ کرد.
[۶]. اینک چند صباحی است مهد شهیدپرور ایران، شاهد هتاکی و حرمتشکنی به این آرمان شهداست. آنقدر محیط برای حرمتشکنان امن است که با جرات و پررویی به بانوی «محجبه» اهانت میکنند. باز قدم را فراتر مینهند و در جایی دیگر «محجبه» دیگری را کتک میزنند و در نقطهای دیگر چادر از سر «محجبه» برمیدارند. همه اینها را دیدیم و دردمان گرفت، بیشتر از آن کتک خوردن خانواده شهید درد داشت. ظاهرا تلاشهای دشمن نتیجه داد و چهار، پنج دختر فریب خوردند و حجاب از سر گرفتند و از ما جدا افتادند، اما آیا جز نظارهگر بودن، از ما کاری ساخته نیست؟ این درد به استخوان رسیده، آیا وقت آن نیست دولت انقلابی بهجدّ مقابل منکر بایستند؟
وقتی بیحجابی عمومی شد، تعلیم عمومی میشود، حرام شرعی کوچک و بزرگ ندارد، آیا وقت تکلیف نیست؟ دردآورتر از همه اینکه افرادی از درون کشور، همصدا با دشمن شعار «حجاب اجباری» سرمیدهند، کاری را که دشمن قادر به انجامش نیست، آنها دنبال میکنند. به قدری فضا رهاشده که یک خبرگزاری با فراغ بال، عکس بیحجاب دختران در ورزشگاه را با افتخار منتشر میکند. آیا مقابله با حکم شرعی، آزادی است؟ اگر آزادی، ولنگاری است، ما این آزادی را چه با عطایش، چه با لقایش نمیخواهیم.
✍ راضیه شعبان
@enqelabi_nevesht
کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
🔖 افق دید
۱. آقای مسئول کجای کارید؟ افق دید شما تا کجاست؟ آیا نمیدانید هر نوع فعالیت و برنامهای که روابط انسانها را با هم و با محیط تنظیم میکند، حتماً تأثیرات فرهنگی دارد؟ پیوست فرهنگی شما برای ورود زنان و دختران عفیف و بانشاط ما به ورزشگاهها چیست؟ آیا اصلا طرحِ جامعی وجود دارد؟
۲. در دنیایی که همه، بخصوص استکبار در هر قضیه و مسئلهای وارد میشود جهتگیری فرهنگی آن را در نظر میگیرد، بخصوص در «ورزش» که تنیده در سیاست، اقتصاد، هنر و خود فرهنگ است، شما برای تاثیرات فرهنگی مثبت و منفی آن تدبیری کردهاید؟ یافقط راهی ورزشگاهشان کردید؟
۳. آیا زنان و دختران «خود» را اینگونه در اجتماعات میفرستید؟ چرا برای دخترانِ عزیز و آبرومند ما که با منش خود، «ضربهی محکمی به فرهنگ غربی زدهاند»، برنامهای برای ورود به ورزشگاه ندارید؟ عدم رعایت حرمت بانوان را برای اطرافیان خود میپسندید؟ پیوست فرهنگی کجاست؟
۴. مگر نمیدانید که دشمن در کمین «حیاء» و «عفت» زنان و مردان ما نشسته و ممکن که نه حتما در این اجتماعات زهرشان را میریزند؟ چرا محیط سالم برایشان فراهم نمیکنید؟ چرا باید ورزشی که میتواند افکار زیبا را در جسم سالم به پرواز درآورد، در محیط آلوده رها میکنید که نقشه دشمن تکمیل شود؟ آیا از عواقب این کار مطلع هستید؟ هرچه سریعتر از طرح جامع و پیوست فرهنگی خود، برای حضور زنان و دختران ما به ورزشگاه رونمایی کنید تا هم چنان دخترانمان در دنیای ورزش بدرخشند و هم ما با دغدغه کمتری و طبق شأن و کرامت آنان را راهی ورزشگاهها کنیم.
✍کبرا خالقی
@enqelabi_nevesht
کانال نوشتههای انقلابی