۱۹ مهر ۱۴۰۳
میگفت..
اگر صراط مستقیم میجویی بیا از این راه
مستقیم تر وجود ندارد؛
و آن هم حب حسین علیهالسلام است..
#سید_مرتضی🤍🌱
📱@enqelabi_taraz_57
۱۹ مهر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از خط علی هرگز کوتاه نمیآییم😎
📱@enqelabi_taraz_57
۱۹ مهر ۱۴۰۳
🔴 چگونه کمکهای خود را به آوارگان لبنان برسانیم؟
🔺طبق حکم جهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حمایت از لبنان در تاریخ ٧ مهرماه ١۴٠٣ که فرمودند:
⚡️«بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند»
🔰برای کمک به مردم و رزمندگان لبنانی و فلسطینی و اهدای کمکهای نقدی میتوانید به یکی از روشهای زیر که مورد تایید میباشند اقدام کنیم:
1️⃣ سایت رسمی رهبر معظم انقلاب؛
💢 https://www.leader.ir/fa/monies
🔅🔅🔅
2️⃣ دفتر مقام معظم رهبری در سوریه؛
💢 شماره کارت و شماره شبا:
💳 6037-9977-5000-0649
💶IR۵۷۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۰۳۲۲۹۵۹۷۰۰۵
🔺️بهنام ستاد مردمی تکریم خانواده مدافعان حرم؛ لطفا با شناسه واریز ۲۰۵۸۷۵۱ واریز شود.
🔅🔅🔅
3⃣ کنسولگری ایران در شهر حلب؛
💢 شماره کارت و شماره شبا:
💳 6104-3379-2559-6098
💶 IR۰١٢۰۰١۰۰۰۰۰۰١٣۰٩۵٣٩٢٧١
🔺️بهنام حمید برجوییفرد
🇵🇸🇵🇸🇵🇸
مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
۱۹ مهر ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨
💢مستحب است بعد نماز بعد از سجده
شکر،سجده گاه(مهر) خود را مسح کند و
بر صورت و مقادیم بدن (سینه، شکم و
ران ها) بکشد
♦️فلسفه دست کشیدن🤚🏻
✍🏻در روایت ابراهیم بن عبد الحمید آمده
است امام صادق علیه السلام به مردى
فرمود:
اگر تو را غم و غصه ای رسید دست به
موضع سجدهات (مهر) بکش سپس بر
صورت خود از جانب گونه چپ و بر
پیشانى خود از جانب گونه راست مسح
کن.سپس سه بار بگو(تا ناراحتی برود):
بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عالِمُ الْغَیْبِ وَ
الشَّهادَةِ، الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ اللَّهُمَّ أَذْهِبْ
عَنِّی الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ
📗منبع:شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه
📱@enqelabi_taraz_57
۱۹ مهر ۱۴۰۳
.
🔹من با صراحت عرض کنم که واقعاً گاهی اوقات یک گوشمال دادن به بچه یعنی یک عامل ضد انسانى و ضد آزادى را از جان او دور كردن.
🔸ولى به آقایان و خانمها، به عنوان پدر و مادر و به عنوان معلم، بايد بگويم اين کار هنر میخواهد و کار همه کس نیست.
✍ #شهید_بهشتی | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۲۶
🛑 #روش_تنبیه 1⃣
📱@enqelabi_taraz_57
۱۹ مهر ۱۴۰۳
.
🔸به مجرد مشاهده کارى که به نظر شما خلاف است کودک را تنبیه نکنید؛ بلکه ابتداء انگیزه او را در ارتکاب عمل بررسى کنید؛ اگر عمل را با انگیزه صحیح و از روى حسن نیت انجام داده، تنبیه او کار ناروایى است.
🔹مثلا کودک عروسک ناطق خود را مىشکند، مادر عصبانى مىشود و او را کتک مىزند؛ امّا فکر نمىکند که کودک در شکستن عروسک قصد خلاف نداشته بلکه مىخواسته راز سخن گفتن او را کشف کند. بنابراین، نه تنها مستحق تنبیه نیست بلکه باید مورد تشویق هم قرار بگیرد تا روح کنجکاوى در او تقویت شود.
🔸در اثر این قبیل تنبیهات ناسنجیده، اعتماد کودک به بزرگترها از بین مىرود، آنها را افرادى بىانصاف و کینهتوز مىشناسد و آثار سوء چنین تفکرى روشن است.
🔹[همچنین] قبل از اثبات جرم، کودک را تنبیه نکنید؛...بلکه ابتدا تحقیق کنید که عمدى بوده یا خطایى.
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۳
#روش_تنبیه2⃣
📱@enqelabi_taraz_57
۱۹ مهر ۱۴۰۳
.
🔸این جمله که میگویند: «بچه باید به چشم خار باشد و به دل عزیز باشد»، این را عوضی نفهمیده باشید. منظور این است که بیش از ظرفیت او و بیش از قوه هاضمۀ او به او احترام نکنی که احترامت را بیحرمت کرده باشی و اینقدر به او جایزه نداده باشی که جایزه را بیمقدار کرده باشی؛ همانطور که اینقدر به او اهانت نکنی که اهانت را بیاثر کنی و اینقدر او را تنبیه نکنی که تنبیه را بیخاصیت کنی و اینقدر با او قهر نکنی که قهر کردن را بیاثر کنی.
🔹اهلبیت عزت را در افراد زنده نگه میداشتند و وقتی میخواستند بچههای خودشان را تربیت کنند، اول آنها را حساس بار میآوردند که دستگاهشان به کوچکترین قهری، به کوچکترین اخمی، به کوچکترین ترشرویی، حساس باشد، جواب بدهد، منتقل کند، منعکس کند.
🔸این چیزی که در وجود مؤمن هست، عزت اوست. خدا رحمت کند مرحوم آقای مطهری را! نکته دقیقی را متوجه شده و این نکته را در ظاهر کتابها نمیشود پیدا کرد و اینطور نیست که انسان برود آدرسی پیدا کند، بابی پیدا کند و در آن باب، این را نوشته باشند؛ نه، این از مجموع آیات و روایات به دست میآید که سنگ زیربنای تربیت، عزت دادن است.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۲۳۴
🛑 #روش_تنبیه 3⃣
📱@enqelabi_taraz_57
۱۹ مهر ۱۴۰۳
.
💢 ترس باعث كنترل و پرهيزكارى و خوددارى از كارهايى است كه محبوب را از دست مىگيرد و باعث آمادگى و سازندگى عواملى است كه به محبوب مىرساند...
✴️ آنجا ترس باعث فرار و نيرنگ و خيانت و دروغ مىشود كه مداوم بوده و ترساننده يك بُعدى باشد و ترسانده شده، علاقهاى نداشته باشد و محبتى نديده باشد.
✅ لذا دستور است كه هنگام تهديد، يكى بترساند و ديگرى اين ترس را توجيه كند و اين عمل را توضيح دهد و كودك را از جرم خود آگاه كند و به او محبت نمايد.
و باز دستور است كه اگر ترس و كتك مفيد نيفتاد، از عامل ديگرى استفاده شود.
🔻خلاصه کتک و مجازات نباید به عنوان دل خنک باشد، بلکه بايد به عنوان ايجاد ترس و ايجاد يک عامل تربیتی باشد. لذا کتک زدن و مجازات، مطلوب نیست، بلكه كيفيت و چگونگى مجازات مورد نظر است.
✴️ بايد صحنه...مجازات، رعبآور با حركات تند و فريادهاى بلند و زياد و حتى از دور باشد و بايد اين صحنه با شخص ديگرى كه او هم با صدايى كوتاه و ريز مسأله را توجيه مىكند و ترس را بيشتر مىنمايد همراه شود تا تأثير مطلوب به دست آيد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۰ و ۶۱
🛑 #روش_تنبیه 4⃣
📱@enqelabi_taraz_57
۱۹ مهر ۱۴۰۳
.
🔸علت پشتکردن به کتک، گاهی همین است که جایی کتک میزنند که لازم نیست. درنتیجه او بدبین میشود و بنای نشنیدن میگذارد. بعد انسان درمیماند که با او چهکار کند.
🔹این است که گاهی ضرورت تنبیه نتیجهٔ رو دادنهای زیاد است. کسانی که نمیتوانند احساسات خودشان را ازنظر محبت کنترل کنند، بعد مجبور میشوند که خشم خودشان را کنترل نکنند و شلاق هم بهدست بگیرند؛
🔸اما اگر کسی جدیت خودش را از یاد نبرد، یعنی مسلط بر نفس باشد...رحم و عاطفه و محبتش درستوحسابی باشد، در بیستوچهار ساعت بر نفس خودش مسلط باشد و جدی باشد، این در تربیت بار سنگینی را از دوش او برمیدارد؛ چون وقتی پیچومهرهٔ خودش محکم شد، راه نفوذ در او کمتر است و کمتر میشود او را دست انداخت و با او بازی کرد. او دیگر نیاز به چوبزدن و کتکزدن ندارد. اگر پیچومهرهٔ خود مربی شل بود، این را با چوبزدن و لگدزدن نمیشود جبران کرد...
🔹بیشتر شاگردها از رخنههای معلم وارد میشوند؛ یعنی ضعفی که در اوست: خندهٔ بیموردش، نگاه عاطفی بیموردش. با این مسائل است که ضعف او را درک میکنند و خیلی زود میفهمند که این معلم چه ضعفی دارد و کجا میشود او را دست انداخت. معلم وقتی دید اینچنین است، خشونتهای آنجوری میکند.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی، مربی و تربیت، صفحه ۲۴۸ و ۲۴۹
🛑 #روش_تنبیه 5⃣
📱@enqelabi_taraz_57
۱۹ مهر ۱۴۰۳
.
💠 امام صادق(ع) میفرماید:«لَيْتَ السِّيَاطُ عَلَى رُئوسِ أَصْحَابِي حَتَّى
يَتَفَقَّهُوا فِي الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ» ای کاش شلاق روی سر اصحاب من بود تا دین را خوب میفهمیدند.
🔹این معنایش این نیست که از اول تا آخر شلاق روی سر اصحابم باشد؛ معنایش این است که میشود در لمحهای و مقطعی، کسی را که گیج شده و الآن نمیداند تکلیفش چیست یا عادت کرده یا خوابش برده است، با شیوهای بیدار کرد.
🔸فرض کنید دختر جوانی تریاک خورده و دکتر گفته: اگر در حال بیهوشی بماند، میمیرد؛ نباید بگذارید خوابش ببرد؛ سیگار آتش بزنید و این سیگار، خوب که آتش گرفت، بگذارید پشت دستهایش که خوابش نبرد. حالا پدر دختر که اینقدر دوستش دارد، سیگار را آتش میزند و آتش سیگار را میگذارد پشت دستهای دخترش؛ چون دکتر گفته که اگر خوابش برد، دیگر کاری از دست ما ساخته نیست.
🔹گاهی در یک مقطع به کار بردن نوعی قدرت، دواست، مداواست، اما فقط در آن لحظه. پدر میتواند حتی از تنبیه بدنی برای تربیت اولادش استفاده کند، اما مقطعی. بهتر از تنبیه این است که از بچههایش قهر کند، اما باز مقطعی.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۳، صفحه۴۵
📜 #احادیث_تربیتی 5⃣3⃣
🛑 #روش_تنبیه 6⃣
📱@enqelabi_taraz_57
۱۹ مهر ۱۴۰۳
۱۹ مهر ۱۴۰۳