eitaa logo
کتاب انسان ۲۵۰ ساله
1.4هزار دنبال‌کننده
193 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دشمن خارجی یعنی کسی که از بیرون از نظام ولو در داخل کشور، با انواع سلاح‌ها، موجودیت یک نظام را با فکرش و دستگاه زیربنایی عقیدتی‌اش و قوانینش و همه چیزش هدف قرار می‌دهد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۷ @ensane250saale
دشمن و آفت دیگر، آفتِ اضمحلال درونی است. خودی‌ها ممکن است بر اثر خستگی، براثر اشتباه در فهم راه درست، بر اثر مغلوب احساسات نفسانی شدن در درون دچار آفت زدگی شوند. البته خطرش بیشتر از خطر دشمن خارجی است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۸ @ensane250saale
اسلام برای مقابله با آفت دشمنان خارجی و داخلی علاج معین کرده است و جهاد را گذاشته است. جهاد مخصوص دشمنان خارجی نیست. کتاب انسان ۲۵۰ ساله،ص۱۶۸ @ensane250saale
[در اسلام علاوه بر مقابله با دشمن خارجی] برای مقابله با آن تفکیک داخلی و از هم پاشیدگی درونی، تعالیم اخلاقی بسیار با ارزشی وجود دارد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۸ @ensane250saale
اغلب سخنان و توصیه‌های امیرالمؤمنین شیر میدان نبرد با دشمن راجع به زهد و تقوا و اخلاق و نفی و تحقیر دنیا و گرامی شمردن ارزش‌های معنوی و والای بشری است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۹ @ensane250saale
آنجایی که هم جهاد با دشمن و هم جهاد با نفس در اعلی مرتبه آن تجلی پیدا کرد ماجرای عاشورا بود. نمونه اعلایی که باید ارائه شود تا الگو قرار گیرد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۹ @ensane250saale
عاشورا عبارت است از یک حرکت عظیم مجاهدت‌آمیز در هر دو جبهه‌ی مبارزه با دشمن خارجی که دستگاه خلافت فاسد است و هم در جبهه درونی که آن روز، جامعه به طور عموم به سمت فساد درونی حرکت کرده بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶۹ @ensane250saale
فاسد شدن دستگاه از درون یعنی افرادی در جامعه پیدا شوند که به تدریج بیماری اخلاقی مسری دنیا زدگی و شهوت زدگی را که متاسفانه مهلک هم هست به جامعه منتقل کنند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۱ @ensane250saale
قیام عظیم حسینی هم با دشمن مبارزه کرد و هم با روحیه راحت طلبی فساد پذیر رو به تباهی میان مسلمانان عادی و معمولی. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۱ @ensane250saale
کسانی که گفته‌اند هدف، حکومت بود یا هدف، شهادت بود، میان هدف و نتیجه، خلط کرده‌اند. امام حسین هدف دیگری داشت؛ منتها رسیدن به آن هدفِ دیگر، حرکتی را می‌طلبد که این حرکت، یکی از این دو نتیجه را داشت، حکومت یا شهادت که حضرت برای هر دو آمادگی داشت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۴ @ensane250saale
پیغمبر اکرم وقتی که می‌آید یک مجموعه احکام می آورد، این احکام بعضی فردی برای اصلاح خود انسان و بعضی اجتماعی است برای اینکه دنیای بشر را اداره کند و اجتماعات را به پا دارد، به این مجموعه، نظام اسلامی می‌گویند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۶ @ensane250saale
دو نوع انحراف داریم گاهی مردم فاسد می‌شوند اما احکام اسلامی از بین نمی‌رود، گاهی نیز علاوه بر مردم حکومت‌ها، گویندگان و علمای دین هم فاسد می‌شوند و قرآن و حقایق تحریف می‌شوند. اگر جامعه و نظام اسلامی به چنین چیزی دچار شد، تکلیف چیست؟ قیام البته در صورتی که موقعیت مناسب باشد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۷ @ensane250saale
اینکه می‌گوییم موقعیت مناسب است [برای قیام در زمان امام حسین] یعنی چه؟ یعنی خطر نیست؟ نه، یعنی فضای جامعه اسلامی، طوری است که ممکن است پیام امام حسین به گوش انسان‌ها در همان زمان و در طول تاریخ برسد. اگر در زمان معاویه امام می‌خواست قیام کند، به خاطر وضع حکومت و سیاست‌ها به گونه‌ای بود که پیام او دفن می‌شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۰ @ensane250saale
کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت. منتها آنجا به نتیجه شهادت رسید، اینجا به نتیجه حکومت. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۱ @ensane250saale
هدف امام حسین از قیام عبارت است از بازگرداندن جامعه اسلامی به خط صحیح. چه زمانی؟ آن وقتی که راه عوضی شده است و جهالت و ظلم و استبداد و خیانتِ کسانی، مسلمین را منحرف کرده و زمینه و شرایط هم آماده است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۱ @ensane250saale
امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد. این قیام خودش یک مصداق بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۲ @ensane250saale
امام حسین برای انجام یک واجب که در طول تاریخ متوجه به یکایک مسلمانان است، قیام کرد و آن عبارت است از اینکه هر وقت نظام جامعه اسلامی دچار یک فساد بنیانی شده و بیم آن است که به کلی احکام اسلامی تغییر یابد، هر مسلمانی باید قیام کند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۷ @ensane250saale
تلخ‌تر از سرکوب قیام‌های اسلامی، این است که یک جامعه به جایی برسد که در مقابل دشمن، حالِ عکس‌العمل نشان دادن پیدا نکند. این خطر بزرگ است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله،ص۱۸۷ @ensane250saale
اگر امام حسین قیام نمی‌کرد روحیه تنبلی و گریز از مسئولیت تبدیل به روحیه ظلم‌ستیزی و مسئولیت‌پذیری نمی‌‌شد. بعد از قیام امام حسین این روحیه زنده شد. این، آن درس بزرگی است که در ماجرای عاشورا، در کنار درس‌های دیگر باید بدانیم. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۸ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل ششم " امام حسین " ☝️☝️
نمی‌شود گفت عظمت و بزرگی حضرت زینب به‌خاطر این است که دختر علی‌بن‌ابی‌طالب است. نسبت‌ها هرگز نمی‌توانند چنین عظمتی را خلق کنند. ارزش و عظمت زینب کبری، به‌خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۱ @ensane250saale
بخش عمده عظمت حضرت زینب از اینجاست که اولاََ موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را و ثانیاََ طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۱ @ensane250saale
آن چیزی که موجب شد که شکست نظامی ظاهری[روز عاشورا]، تبدیل به یک پیروزی قطعی دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ والا حادثه نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه عاشورا به پایان رسید. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۷ @ensane250saale
حادثه عاشورا نشان داد زن در حاشیه تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. زینب کبری با یک عظمت خیره کننده، کاری می‌کند دشمنی که به‌حسب ظاهر پیروز شده، در مقر حکومت خود تحقیر و ذلیل شود و پیروزی او را تبدیل به شکست می‌کند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۷ @ensane250saale
خطبه فراموش نشدنی زینب کبری در بازار کوفه یک حرف زدنی معمولی نیست، اظهار نظر معمولی یک شخصیت بزرگ نیست؛ یک تحلیل عظیم از وضع جامعه اسلامی در آن دوره است که با زیباترین کلمات و با عمیق ترین و غنی ترین مفاهیم در آن شرایط بیان شده است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۸ @ensane250saale