eitaa logo
کتاب انسان ۲۵۰ ساله
1.4هزار دنبال‌کننده
193 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اتمام عکس نوشته فصل دهم " امام باقر علیه‌السلام " ☝️☝️
امام صادق مرد تشکیلات بود. او یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود و از طرفداران حکومت علوی در سراسر عالَم اسلامی به‌وجود آورده بود. تشکیلات یعنی اینکه نمایندگان و وکلای ایشان در همه شهرها باشند و پیروان ایشان به آن‌ها مراجعه کنند و تکلیف دینی و سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۳ @ensane250saale
تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب الاجرا است. آن کسی که برای ما واجب‌الاطاعه و ولی‌امر است، فتوای مذهبی و اسلامی‌اش در باب زکات و نماز با فتوا و فرمان سیاسی‌اش در زمینه جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور و همه مسائل یکسان است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۳ @ensane250saale
بنی‌عباس آن جریان انحرافی بود که آن انقلابی را که امام صادق داشت به‌وجود می‌آورد، منحرف کردند و این خطر همیشه انقلاب‌هاست. آن خط درست انقلاب که منطبق با ضوابط اصلی انقلاب است جای خود را می‌دهد به یک خط منحرف باطل با شعارهای حق؛ این است که انسان حواسش بایستی جمع باشد. مردم آن زمان حواسشان جمع نبود و تا سال‌ها بعد از حکومت بنی‌عباس خیال می‌کردند حکومت آل‌علی همین است و خبر نداشتند که این‌ها غاصبند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۶ @ensane250saale
نمودارهای مهم و برجسته‌ در زندگی امام صادق [عبارتند از] ۱. تبیین و تبلیغ مسئله امامت ۲. تبلیغ و بیان احکام به شیوه فقه شیعی و تفسیر قرآن به روال بینش شیعی ۳. وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک-سیاسی کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۸ @ensane250saale
امام صادق در هنگام تبلیغ و اشاعه مسئله امامت خود را در مرحله‌ای از مبارزه می‌دیده‌است که می‌بایست به طور مستقیم و صریح، حکام زمان را نفی کند و خویشتن را به عنوان صاحب حق واقعیِ ولایت و امامت به مردم معرفی نماید؛ و قاعدتاً این عمل فقط هنگامی صورت می‌گیرد که آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و زمینه‌های ایدئولوژیک در جمع قابل توجهی ایجاد گردیده است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۸ @ensane250saale
در تقیه حتی همان وقتِ ائمه مسئله ترس نبود. «التَّقِیَّةُ تُرْسُ الْمُؤْمِنِ» تقیه سپر مومن است. سپر را در میدان جنگ مورد استفاده قرار می‌دهند. معنایش این است که ضربه شمشیر را بر پیکر نحس دشمن طوری وارد کن که او نه شمشیر را و نه دستی که شمشیر را گرفته و نه فرود آمدن آن را ببیند و بفهمد بلکه دردش را احساس کند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۳ @ensane250saale
دستگاه خلافت در اسلام، از این جهت با همه دستگاه‌های دیگر حکومت متفاوت است که این فقط یک تشکیلات سیاسی نیست؛ بلکه یک رهبری سیاسی مذهبی است؛ خلیفه در اسلام به جز سیاست، متکفل امور دینی مردم و پیشوای مذهبی آنان نیز هست. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۴ @ensane250saale
فقه جعفری در برابر فقه فقیهان رسمی روزگار امام صادق فقط یک اختلاف عقیده دینی ساده نبود؛ بلکه در عین حال دو مضمون متعرضانه را نیز با خود حمل می‌کرد. نخست: اثبات بی‌نصیبی دستگاه حکومت از آگاهی دینی و در واقع عدم صلاحیت برای تصدی مقام خلافت و دیگر مشخص ساختن موارد تحریف در فقه رسمی که ناشی از ملاحظه‌کاری در برابر خواست قدرت‌های حاکم است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۶ @ensane250saale
در مذاکرات و آموزش‌های امام صادق به یاران و نزدیکانش، بهره‌گیری از عامل «بی‌نصیبیِ خلفا از دانش» به عنوان دلیلی بر اینکه از نظر اسلام، آنان حق حکومت کردن ندارند، به وضوح مشاهده می‌شود؛ یعنی اینکه امام همان مضمون متعرضانه‌ای را که درس فقه و قرآن او دارا بوده، صریحاً در میان می‌گذارده است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۷ @ensane250saale
مفهوم رهبری سیاسی در جامعه انقلابی اسلام، همان رهبری انقلابی است و لزوما با رهبری فکری و ایدئولوژیک همراه است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۷ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل یازدهم " امام صادق علیه‌السلام " ☝️☝️
صدها حادثه توجه‌برانگیز و پر معنی و در عین حال ظاهراً بی‌ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسی‌بن جعفر هنگامی معنا می‌شود و ربط می‌یابد که رشته مستمر جهاد و مبارزه ۲۵۰ ساله ائمه را از آغاز امامت تا لحظه شهادت آن بزرگوار مشاهده کنیم. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۱۶ @ensane250saale
هدف از خط جهاد و مبارزه ائمه در تمام دوران ۲۵۰ ساله که در شکل‌های گوناگون استمرار داشته است اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن ثانیاً، تبیین مسئله امامت و حاکمیت سیاسی در جامعه اسلامی و ثالثاً، تلاش و کوشش برای تشکیل آن جامعه و تحقق هدف پیامبر اسلام و همه پیامبران است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۱۶ @ensane250saale
هدف پیامبر معظم اسلام و همه پیامبران، اقامه قسط و عدل و زدودن اندادالله «شریکان و همتایان خداوند»از صحنه حکومت و سپردن زمام اداره زندگی به خلفاءالله و بندگان صالح خداوند است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۱۷ @ensane250saale
ما خیال می‌کنیم موسی‌بن‌جعفر یک آقای مظلوم، بی سر‌و‌صدای سربه‌زیری در مدینه بودند و مامورین او را زندانی و بعد هم مسموم کردند، همین و بس. قضیه این نبود، یک آدمی که فقط مسئله و معارف اسلامی بیان می‌کند و هیچ کاری به کار حکومت ندارد و مبارزه سیاسی نمی‌کند، زیر چنین فشارهایی قرار نمی‌گیرد، قضیه یک مبارزه طولانی، تشکیلاتی و با داشتن افراد زیاد بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۲۲-۳۲۳ @ensane250saale
خطر موسی‌بن جعفر برای دستگاه خلافت خطر یک رهبر بزرگِ دارای شخصیت دارای دانشِ‌وسیع، مبارز، مجاهد، متصل و متوکل به خدا، دارای دوستانی در سراسر جهان اسلام و دارای نقشه‌ای برای اینکه حکومت و نظام اسلامی را پیاده بکند، هست لذا هارون تصمیم گرفت که این خطر را از پیش پای خودش برداد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۲۷-۳۲۸ @ensane250saale
شخصیت موسی‌بن‌جعفر در داخل زندان هم همان شخصیتِ مشعلِ روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن می‌کند. ببینید حق این است، حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است، هیچ‌وقت متوقف نمی‌ماند حتی در سخت‌ترین شرایط. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۲۸ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل دوازدهم " امام کاظم علیه‌السلام " ☝️☝️
بزرگترین هنر امام رضا علیه‌السلام بعد از شهادت موسی‌بن جعفر علیه‌السلام که در قلمرو وسیع سلطنت عباسی، اختناقی کامل حکم‌فرما بود، آن بود که با شیوه تقیه‌آمیز شگفت‌آوری در دوران قدرت مقتدرترین خلفای بنی‌عباس و در دوران استقرار و ثبات کامل آن رژیم، مبارزات عمیق امامت را ادامه داد و توانست درخت تشیع را از گزند توفانِ حادثه به‌سلامت بدارد و از پراکندگی و دل سردی یارانِ پدر بزرگوارش مانع شود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۳۵ @ensane250saale
هنگامی که مأمون در سال صد‌ونودوهشت از جنگِ قدرت با امین فراغت یافت و خلافت بی‌منازع را به چنگ آورد، یکی از اولین تدابیر او حل مشکل علویان و مبارزات تشیع بود. مأمون می دید که سَطوَت و حشمت هارونی حتی با به بند کشیدن طولانی و بالاخره مسموم کردن امام هفتم در زندان هم نتوانست از شورش‌ها و مبارزات سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و فکری شیعیان مانع شود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۳۶ @ensane250saale
در حادثه ولیعهدی، امام هشتم علی‌بن‌موسی‌الرضا در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن می‌توانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۳۷ @ensane250saale
مأمون با تدبیری قوی و فهم و درایتی بی‌سابقه قدم در میدانی نهاد که اگر پیروز می‌شد و اگر می‌توانست آنچنان که برنامه ریزی کرده بود کار را به انجام برساند، یقیناً به هدفی دست می‌یافت که از سال چهل هجری یعنی از شهادت علی‌بن‌ابی‌طالب هیچ‌یک از خلفای اموی و عباسی با وجود تلاش خود نتوانسته بودند به آن دست یابند، یعنی می‌توانست درخت تشیع را ریشه کن کند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۳۷ @ensane250saale
امام هشتم با تدبیری الهی بر مأمون فائق آمد و او را در میدان نبرد سیاسی‌ای که خود به‌وجود آورده بود، به طور کامل شکست داد. و نه فقط تشیع، ضعیف و ریشه کن نشد بلکه حتی سال ولایتعهدی آن حضرت، یکی از پربرکت‌ترین سال‌های تاریخ تشیع شد و نَفَس تازه‌ای در مبارزات علویان دمیده شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۳۷ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل سیزدهم " امام رضا علیه‌السلام " ☝️☝️