eitaa logo
کتاب انسان ۲۵۰ ساله
1.6هزار دنبال‌کننده
193 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پیغمبر اکرم وقتی که می‌آید یک مجموعه احکام می آورد، این احکام بعضی فردی برای اصلاح خود انسان و بعضی اجتماعی است برای اینکه دنیای بشر را اداره کند و اجتماعات را به پا دارد، به این مجموعه، نظام اسلامی می‌گویند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۶ @ensane250saale
دو نوع انحراف داریم گاهی مردم فاسد می‌شوند اما احکام اسلامی از بین نمی‌رود، گاهی نیز علاوه بر مردم حکومت‌ها، گویندگان و علمای دین هم فاسد می‌شوند و قرآن و حقایق تحریف می‌شوند. اگر جامعه و نظام اسلامی به چنین چیزی دچار شد، تکلیف چیست؟ قیام البته در صورتی که موقعیت مناسب باشد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷۷ @ensane250saale
اینکه می‌گوییم موقعیت مناسب است [برای قیام در زمان امام حسین] یعنی چه؟ یعنی خطر نیست؟ نه، یعنی فضای جامعه اسلامی، طوری است که ممکن است پیام امام حسین به گوش انسان‌ها در همان زمان و در طول تاریخ برسد. اگر در زمان معاویه امام می‌خواست قیام کند، به خاطر وضع حکومت و سیاست‌ها به گونه‌ای بود که پیام او دفن می‌شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۰ @ensane250saale
کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت. منتها آنجا به نتیجه شهادت رسید، اینجا به نتیجه حکومت. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۱ @ensane250saale
هدف امام حسین از قیام عبارت است از بازگرداندن جامعه اسلامی به خط صحیح. چه زمانی؟ آن وقتی که راه عوضی شده است و جهالت و ظلم و استبداد و خیانتِ کسانی، مسلمین را منحرف کرده و زمینه و شرایط هم آماده است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۱ @ensane250saale
امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد. این قیام خودش یک مصداق بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۲ @ensane250saale
امام حسین برای انجام یک واجب که در طول تاریخ متوجه به یکایک مسلمانان است، قیام کرد و آن عبارت است از اینکه هر وقت نظام جامعه اسلامی دچار یک فساد بنیانی شده و بیم آن است که به کلی احکام اسلامی تغییر یابد، هر مسلمانی باید قیام کند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۷ @ensane250saale
تلخ‌تر از سرکوب قیام‌های اسلامی، این است که یک جامعه به جایی برسد که در مقابل دشمن، حالِ عکس‌العمل نشان دادن پیدا نکند. این خطر بزرگ است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله،ص۱۸۷ @ensane250saale
اگر امام حسین قیام نمی‌کرد روحیه تنبلی و گریز از مسئولیت تبدیل به روحیه ظلم‌ستیزی و مسئولیت‌پذیری نمی‌‌شد. بعد از قیام امام حسین این روحیه زنده شد. این، آن درس بزرگی است که در ماجرای عاشورا، در کنار درس‌های دیگر باید بدانیم. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸۸ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل ششم " امام حسین " ☝️☝️
نمی‌شود گفت عظمت و بزرگی حضرت زینب به‌خاطر این است که دختر علی‌بن‌ابی‌طالب است. نسبت‌ها هرگز نمی‌توانند چنین عظمتی را خلق کنند. ارزش و عظمت زینب کبری، به‌خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۱ @ensane250saale
بخش عمده عظمت حضرت زینب از اینجاست که اولاََ موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را و ثانیاََ طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۱ @ensane250saale
آن چیزی که موجب شد که شکست نظامی ظاهری[روز عاشورا]، تبدیل به یک پیروزی قطعی دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ والا حادثه نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه عاشورا به پایان رسید. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۷ @ensane250saale
حادثه عاشورا نشان داد زن در حاشیه تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. زینب کبری با یک عظمت خیره کننده، کاری می‌کند دشمنی که به‌حسب ظاهر پیروز شده، در مقر حکومت خود تحقیر و ذلیل شود و پیروزی او را تبدیل به شکست می‌کند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۷ @ensane250saale
خطبه فراموش نشدنی زینب کبری در بازار کوفه یک حرف زدنی معمولی نیست، اظهار نظر معمولی یک شخصیت بزرگ نیست؛ یک تحلیل عظیم از وضع جامعه اسلامی در آن دوره است که با زیباترین کلمات و با عمیق ترین و غنی ترین مفاهیم در آن شرایط بیان شده است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۸ @ensane250saale
زینب کبری زن تاریخ است؛ این زن، دیگر ضعیفه نیست. نمی‌شود زن را ضعیفه دانست. این جوهر زنانه مومن، این جور خودش را در شرایط دشوار نشان می‌دهد. این زن است که الگو برای همه مردان و زنان بزرگ عالم است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۹۹ @ensane250saale
خون جوشان حسین بن علی، زمینه برای همه قیام های تشیع در طول تاریخ است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۳ @ensane250saale
اگر مردم بدانند حسین چرا و چگونه کشته شد، آینده اسلام و دعوت اهل‌بیت به نوعی خواهد بود و اگر ندانند نوع دیگری. لذا برای آگاهی و گسترش این شناخت در سطح جامعه باید همه سرمایه‌ها را به‌کار انداخت. لذا نقش امام سجاد، سکینه، فاطمه صغری و تک‌تک اسیران در سفر اسارت از کربلا تا مدینه و در مدینه نقش حضرت زینب بود یعنی پیام‌آور انقلاب حسین‌بن علی. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۳ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل هفتم " حرکت زینب کبری و سفیران کربلا " ☝️☝️
در توصیف شرایط اجتماعی سیاسی پس از حادثه کربلا می‌توان به دو مطلب اشاره کرد؛ یکی انحطاط فکری مردم در سرتاسر دنیای اسلام که مردم از لحاظ اعتقاد و مایه های ایمانی به شدت توخالی شده بودند و دیگری حالت رعب و وحشت شدید میان طرفداران اهل بیت... کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۰۷ تا ۲۱۴ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل هشتم " شرایط اجتماعی و سیاسی پس از حادثه کربلا " ☝️☝️
درباره‌ی امام سجاد علیه السلام سخن گفتن و سیره نوشتن کار دشواری است، زیرا زمینه‌ی معرفت و آشنایی مردم با این امام بزرگوار، بسیار زمینه ی نامساعدی دارد، در ذهن اغلبِ سیره نویسان و تحلیل گران این طور وارد شده که ایشان در گوشه‌ای نشسته و به عبادت مشغول بود و کاری به سیاست نداشت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۱۹ @ensane250saale
سیره‌ی هر کسی به معنای واقعی کلمه، آن گاه روشن میشود که ما جهت گیری کلی آن شخص را بدانیم و سپس به حوادث جزئی او بپردازیم. اگر آن جهت گیری کلی دانسته شد، آن حوادث جزئی هم معنی پیدا می کند؛ اما اگر چنانچه آن جهت گیری کلی دانسته نشد یا غلط دانسته شد، آن حوادث جزئی هم بی معنی یا دارای معنی نادرستی خواهد شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۰ @ensane250saale
پس از صلح امام‌حسن که در سال چهل و یک اتفاق افتاد، اهل بیت پیامبر به این قانع نشدند که در خانه نشسته و تنها احکام الهی را آن‌چنان که می‌فهمند بیان کنند، بلکه از همان آغاز صلح، برنامه‌ی همه امامان این بود که مقدمات را فراهم کنند تا حکومت اسلامی به شیوه‌ای که مورد نظرشان بود، بر سر کار آورند، این را به روشنی در زندگی و سخنان امام مجتبی علیه السلام می‌بینیم. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۱ @ensane250saal
ائمه همواره برای تشکیل حکومت اسلامی تلاش می‌کردند، وقتی امام حسین در ماجرای کربلا به شهادت رسیدند و امام سجاد با آن وضع بیماری به اسارت درآمدند، در حقیقت مسئولیت امام سجاد از آن لحظه آغاز شد. ایشان در صدد تحققِ همان آرمانی بودند که امام حسن و امام حسین آن را دنبال می‌کردند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۲ @ensane250saale