eitaa logo
کتاب انسان ۲۵۰ ساله
1.6هزار دنبال‌کننده
193 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
در دوران امام‌ سجاد باید دینِ مردم درست می‌شد، باید مردم از این غرقاب فساد بیرون می‌آمدند، باید دوباره جهت‌گیری‌ معنوی، که لُبّ‌ لُباب دین و روح اصلیِ دین همان جهت‌گیری معنوی است، در جامعه اِحیا می‌شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۶ @ensane250saale
اگر امام سجاد در شرایط بعد از عاشورا می‌خواست که به حرکات آشکار و قهرآمیزی دست بزند، یقیناََ ریشه‌ی شیعه کنده می‌شد و هیچ زمینه‌ای برای رشد مکتب اهل بیت و دستگاه ولایت و امامت در دورانِ بعد باقی نمی‌ماند، بلکه همه از بین می‌رفت و نابود می‌شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۷ @ensane250saale
بدون شک هدف نهایی حضرت سجاد علیه‌السلام ایجاد حکومت اسلامی بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۹ @ensane250saale
بزرگ‌ترین نقش امام سجاد این است که تفکر اصیل اسلامی یعنی توحید، نبوت، مقام معنوی انسان، ارتباط انسان با خدا و بقیه چیزها را تدوین کرده است و مهم‌ترین نقشِ صحیفه سجادیه همین بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۲۹ @ensane250saale
امام سجاد سه کار اصلی داشت: ۱. تدوین اندیشه‌ی اسلامی به صورت درست ۲. اثبات حقانیت اهل‌بیت و استحقاق آن‌ها نسبت به خلافت و ولایت و امامت ۳. ایجاد تشکیلات منسجم برای پیروان تشیع کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳۱ @ensane250saale
مسئله امامت در زبان ائمه یعنی مسئله حکومت، فرقی بین مسئله ولایت و مسئله امامت در زبان ائمه نیست. امام یعنی آن کسی که هم متکفّل ارشاد و هدایت توست از نظر دینی، هم متکفّل اداره‌ی امور زندگی توست از نظر دنیا، یعنی جانشین پیغمبر. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳۶ @ensane250saale
امام یعنی رهبر جامعه، یعنی آن کسی که ما هم دین‌مان را از او یاد می‌گیریم، هم اداره‌ی دنیامان به دست اوست. اطاعت او، هم در امور دینی، هم در امور دنیا بر ما واجب است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳۶ @ensane250saale
ملاحظه کنید که در دنیای تشیّع، در طول قرن‌های متوالی چطور مساله‌ی امامت به غلط جا افتاده بود. مردم خیال می‌کردند که یک نفری در جامعه حکومت می‌کند که اداره‌ی امور زندگی بدست اوست، قبض و بسط می‌کند، امر و نهی می‌کند، یک نفری هم در جامعه هست که دین انسان را درست می‌کند، آن اولی حاکم است و این دومی در زمان ائمه، امام و در زمان غیبت، عالمِ دینی. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳۶ @ensane250saale
صحیفه سجادیه مجموعه‌ای است از دعا درباره همه موضوعاتی که انسان در یک زندگی بیدار و هوشمندانه به آن موضوعات توجه دارد. بیشترین تکیه در این دعاها به روابط قلبی و ارتباطات معنوی انسان است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۴۹ @ensane250saale
برای ایجاد یک جامعه اسلامی، زمینه‌ی فکری و ذهنی از همه چیز لازم‌تر و مهم‌تر است و این زمینه فکری و ذهنی کاری بود که بایستی در طول سالیان درازی انجام بگیرد و این همان کاری بود که امام سجاد با همه‌ی زحمت و توان‌فرسایی، برعهده گرفت. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۵۹ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل نهم " امام سجاد علیه السلام " ☝️☝️
مبارزه‌ی فرهنگی فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون یک جهت‌گیری، بدون یک سَمت‌گیریِ انقلابی و مبارزی نیست، این مبارزه نیست. بلکه مبارزه‌ی فرهنگی این است که سعی کنند ذهنیت مردم را و فرهنگ حاکم بر ذهن مردم را عوض کنند، تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و راه را بر حکومت طاغوتی و شیطانی ببندد و امام باقر این کار را شروع کرد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۷۷ @ensane250saale
تشیع یعنی پیروی از مکتب اهل‌بیت برای ایجاد حاکمیت حقیقی اسلام، برای اعلای حقیقی کلمه‌ی قرآن و برای روشن کردن و پیاده کردن معارف قرآنی در میان مردم. هر کسی که امام باقر با او ارتباط پیدا می‌کرد و مطالب را به او می‌گفت ذهنیت او تغییر پیدا می‌کرد و عوض می‌شد. این کار اول امام باقر بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۷۸ @ensane250saale
در نوزده سال دوران رهبری امام باقر علیه‌السلام هم آموزندگی ایدئولوژی هست، هم سازندگی فرد، هم تاکتیک مبارزه هست، هم سازماندهی به جمع و ایجاد تشکّل، هم حفظ و تداوم جهت‌گیری سیاسی هست، هم تقیّه و برافروزندگیِ امید هر چه بیشتر و راسخ‌تر. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۳ @ensane250saale
اتمام عکس نوشته فصل دهم " امام باقر علیه‌السلام " ☝️☝️
امام صادق مرد تشکیلات بود. او یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود و از طرفداران حکومت علوی در سراسر عالَم اسلامی به‌وجود آورده بود. تشکیلات یعنی اینکه نمایندگان و وکلای ایشان در همه شهرها باشند و پیروان ایشان به آن‌ها مراجعه کنند و تکلیف دینی و سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۳ @ensane250saale
تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب الاجرا است. آن کسی که برای ما واجب‌الاطاعه و ولی‌امر است، فتوای مذهبی و اسلامی‌اش در باب زکات و نماز با فتوا و فرمان سیاسی‌اش در زمینه جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور و همه مسائل یکسان است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۳ @ensane250saale
بنی‌عباس آن جریان انحرافی بود که آن انقلابی را که امام صادق داشت به‌وجود می‌آورد، منحرف کردند و این خطر همیشه انقلاب‌هاست. آن خط درست انقلاب که منطبق با ضوابط اصلی انقلاب است جای خود را می‌دهد به یک خط منحرف باطل با شعارهای حق؛ این است که انسان حواسش بایستی جمع باشد. مردم آن زمان حواسشان جمع نبود و تا سال‌ها بعد از حکومت بنی‌عباس خیال می‌کردند حکومت آل‌علی همین است و خبر نداشتند که این‌ها غاصبند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۶ @ensane250saale
نمودارهای مهم و برجسته‌ در زندگی امام صادق [عبارتند از] ۱. تبیین و تبلیغ مسئله امامت ۲. تبلیغ و بیان احکام به شیوه فقه شیعی و تفسیر قرآن به روال بینش شیعی ۳. وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک-سیاسی کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۸ @ensane250saale
امام صادق در هنگام تبلیغ و اشاعه مسئله امامت خود را در مرحله‌ای از مبارزه می‌دیده‌است که می‌بایست به طور مستقیم و صریح، حکام زمان را نفی کند و خویشتن را به عنوان صاحب حق واقعیِ ولایت و امامت به مردم معرفی نماید؛ و قاعدتاً این عمل فقط هنگامی صورت می‌گیرد که آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و زمینه‌های ایدئولوژیک در جمع قابل توجهی ایجاد گردیده است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۹۸ @ensane250saale
در تقیه حتی همان وقتِ ائمه مسئله ترس نبود. «التَّقِیَّةُ تُرْسُ الْمُؤْمِنِ» تقیه سپر مومن است. سپر را در میدان جنگ مورد استفاده قرار می‌دهند. معنایش این است که ضربه شمشیر را بر پیکر نحس دشمن طوری وارد کن که او نه شمشیر را و نه دستی که شمشیر را گرفته و نه فرود آمدن آن را ببیند و بفهمد بلکه دردش را احساس کند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۳ @ensane250saale
دستگاه خلافت در اسلام، از این جهت با همه دستگاه‌های دیگر حکومت متفاوت است که این فقط یک تشکیلات سیاسی نیست؛ بلکه یک رهبری سیاسی مذهبی است؛ خلیفه در اسلام به جز سیاست، متکفل امور دینی مردم و پیشوای مذهبی آنان نیز هست. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۴ @ensane250saale
فقه جعفری در برابر فقه فقیهان رسمی روزگار امام صادق فقط یک اختلاف عقیده دینی ساده نبود؛ بلکه در عین حال دو مضمون متعرضانه را نیز با خود حمل می‌کرد. نخست: اثبات بی‌نصیبی دستگاه حکومت از آگاهی دینی و در واقع عدم صلاحیت برای تصدی مقام خلافت و دیگر مشخص ساختن موارد تحریف در فقه رسمی که ناشی از ملاحظه‌کاری در برابر خواست قدرت‌های حاکم است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۶ @ensane250saale
در مذاکرات و آموزش‌های امام صادق به یاران و نزدیکانش، بهره‌گیری از عامل «بی‌نصیبیِ خلفا از دانش» به عنوان دلیلی بر اینکه از نظر اسلام، آنان حق حکومت کردن ندارند، به وضوح مشاهده می‌شود؛ یعنی اینکه امام همان مضمون متعرضانه‌ای را که درس فقه و قرآن او دارا بوده، صریحاً در میان می‌گذارده است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۷ @ensane250saale
مفهوم رهبری سیاسی در جامعه انقلابی اسلام، همان رهبری انقلابی است و لزوما با رهبری فکری و ایدئولوژیک همراه است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۷ @ensane250saale