💢اولین دوره آموزشی «انسان انقلاب اسلامی» در حسینیه هنر تهران برگزار خواهد شد.
🔻سلسله جلسات انسان انقلاب اسلامی با هدف بازشناسی نظام فکری انقلاب اسلامی برای دانشجویان، طلاب و فعالین فرهنگی با حضور برخی اساتید و چهره های انقلابی برگزار می شود.
🔻این دوره در قالب پنج واحد آموزشی به بازخوانی نظریه اسلام ناب و اسلام آمریکایی، اندیشه اجتماعی رهبر معظم انقلاب، سیره مبارزاتی اهل بیت، جریانشناسی جریانهای معارض و رقیب انقلاباسلامی(تحجر و تجدد) و تاریخ تحلیلی انقلاباسلامی می پردازد که به وسیله محمدصادق شهبازی، پژوهشگر اندیشه اسلامی ارائه خواهد شد.
🔻همچنین در قالب نشستهای گفتمانی مفاهیم و موضوعاتی نظیر محافظه کاری، تبعیض، اشرافیت، طبقه مرفه جدید، جنگ اقتصادی، گام دوم انقلاب، انسان انقلاب اسلامی، جامعه شناسی امید و جنبشهای اجتماعی معطوف به انقلاب اسلامی با حضور چهره های شاخص نسل دومی و سومی انقلاب بررسی خواهد شد.
🔻حسن رحیمپورازغدی، وحید جلیلی، سعید قاسمی، حمیدپارسانیا، حسینعلی عظیمی، سید محمدجواد میری، مسعود براتی، مرتضی فیروزآبادی و مجتبی نامخواه از جمله چهره هایی هستند که از انان برای ارائه بحث در مورد این مفاهیم، دعوت به عمل آمده است.
🔹زمان برگزاری جلسات پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۴ الی ۱۸ و
محل برگزاری این جلسات، « #حسینیه_هنر» تهران واقع در خیابان ۱۶ آذر، پلاک ۶۰ است. حضور برای عموم علاقهمندان آزاد است.
@ensanenghelabeslami
💢 اولین جلسه دوره آموزشی #انسان_انقلاب_اسلامی در #حسینیه_هنر برگزار شد.
🔻در بخش نخست این جلسه #محمدصادق_شهبازی به ارائه مطالب خود پیرامون #اسلام_ناب و تفاوتهای آن با #اسلام_آمریکایی پرداخت، همچنین در بخش دوم این جلسه به گفتگوی حضار پیرامون بیانیه #گام_دوم رهبر انقلاب پرداخته شد.
@ensanenghelabeslami
💢گزیده مباحث جلسه گذشته
#بخش_اول
✅مهمتر از تشکیل جمهوری اسلامی
🔻متاسفانه تصویری که از امام داریم، تصویر مغشوشی است. برای عده ای امام انسانی است که مقامات عرفانی خیلی بالایی داشته است، برای عده ای دیگر امام آن پیرمرد مهربانیست که دستمال می گذاشته روی اضافه ی لیوان آبش که اسراف نشود، برای خیلی ها امام شخصیتی است که جمهوری اسلامی را تشکیل داده و سفره ای پهن کرده تا ما از این سفره استفاده کنیم و یا شخصیتی سیاسی اجتماعی که با شرق و غرب دنیا درگیر شده و سروصدایی در جهان ایجاد کرده است! بعضاً میبینیم امام می رود ذیل افراد دیگر و می گویند فلان مجتهد معروف گفته که امام در آینده حرکت های بزرگی را انجام میدهد. می بینیم که شخصیت امام تا این حد افول کرده است. در واقع قصه ی فیل مولوی شده است!
💎امام یک شخصیت جامع است با تمامی ابعاد شخصیتی که علاوه بر پیاده سازی حرفهای دین به صورت عملی، می گوید بسیاری از چیزهایی که به آن دین می گویید، دین نیست! در واقع حرفهایی که به اسم دین به خورد جامعه می دادند را اَلَک کرده و دین را خالص به مردم عرضه کرد.
🔺امام گفت خیلی از چیزهایی که به آن دین می گویید آلوده است به التقاط و تحجر!
☑️به نظر من این کار از اصل تشکیل حکومت اسلامی مهمتر است!
@ensanenghelabeslami
💢گزیده مباحث جلسه گذشته
#بخش_دوم و پایانی
✅«اولویت» در منطق اسلام ناب، که منطقی بریده از مردم نیست
🔻امام می گوید حکومت اطلاق دارد به همه احکام اولیه. حتی امیرالمومنین برای حفظ حکومت، ۲۵ سال از حق خودش را برای حکومت گذشت. و این خیلی مسئله مهمی است.
🔹یک سری از احکام هست که دین حساسیت دارد بر روی آن ها. مثلا می گوید حجاب نباشد، فساد می آید. و شما اگر می بینید فساد هست و جلوی آن نهی از منکر نمی کنید، فاسق هستید. اما همین دین می گوید اگر شما شب سیر و پوشیده خوابیدی و همسایه ات گرسنه و برهنه خوابید، تو دین نداری!
🔸ببینید در مسئله حجاب می گوید فاسق هستی، اما اینجا می گوید دین نداری! یعنی این کار «اولویت» دارد.
♦️کما اینکه امام می گوید حفظ حکومت آنقدر اولویت دارد که حتی جان معصوم فدای حفظ حکومت شده و می شود.
🔹«عدالت» مهمترین هدف اجتماعی دین است. اگر در جایی عدالت با بسیاری از مسائل دیگر از جمله رشد و توسعه در تزاحم قرار بگیرد، این عدالت است که در اولویت قرار می گیرد!
☑️در منطق امام «اولویت ها» خیلی مهم است. این اولویت فقط در احکام نیست، در دشمن شناسی هم هست. امام می گفت اولویت دست استعمار خارجیست، برای قطع دست استعمار باید حکومتی که توسط استعمار بر ما سلطه می کند را سرنگون کنیم.
🔺امام می گفت امروز آمریکا از شوروی بدتر است، شوروی از آمریکا و انگلیس از هر دوی اینها بدتر است. اما امروز سر و کار ما با آمریکاست. می گفت بروید ببینید قطب این نظام چیست؟ امام ریشه ها را می دید.
☑️نکته مهم دیگر این است که این موضوع یک مسئله بریده از مردم نیست. بله، امام می فرمود ما برای خدا قیام کردیم، نه برای تاریخ، نه برای مردم! ولی زمانی که مردم در اوایل انقلاب شعار میدادند: «استقلال آزادی، حکومت اسلامی» امام فرمود بگویید: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی».
🔻امام می گفت ما مردم را می خواهیم و بخشی از این موضوع مستند بود به بحث های دینی ما و بخشی از آن به تجربیات تاریخ اسلام و بخش دیگر آن مربوط بود به تجربیات تاریخ معاصر. امام نگاه کرد دید در تاریخ معاصر ما هر نهضتی که گره خورده به مردم نبود و نخبگان محور آن بودند، منحرف شد. در تفکر امام این مردم هستند که محور قرار می گیرند.
@ensanenghelabeslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢خمینی انسان پیچیده
🔻کدام کار امام از تشکیل حکومت هم مهم تر بود؟
🔻بخشی از صحبتهای #محمدصادق_شهبازی در اولین جلسه دوره انسان انقلاب اسلامی
@ensanenghelabeslami
💢 #منابع_معرفی_شده
🔻در روز بیست و چهارم آذرماه سال ۱۳۶۱شمسی، امام خمینی #فرمان_8_مادهای خطاب به قوه قضاییه و ارگانهای اجرایی کشور صادر کردند.
🔻این فرمان که در زمینه حریم خصوصی، عدالت قصایی و آزادیهای فردی، یکی از ارزنده ترین آثار امام خمینی است به عنوان «منشور کرامت انسان» نام گذاری شده است که در تمامی موارد به محترم شمردن حقوق افراد و رعایت ضوابط قانونی در برخورد با حقوق شرعی-مدنی تأکید دارد.
🔸متن فرمان ۸ مادهای امام را میتوانید در لینک زیر مطالعه فرمایید:
http://farsi.ruhollah.ir
@ensanenghelabeslami
💢اطلاعیه
🔻سایر جلسات دوره 《انسان انقلاب اسلامی》در سال پیش رو برگزار خواهد شد.
🔻زمان برگزاری جلسه آینده در همین کانال متعاقبا اعلام خواهد میگردد.
@ensanenghelabeslami
دوره انسان انقلاب اسلامی جلسه اول بخش اول.mp3
14.02M
💢صوت سخنان #محمدصادق_شهبازی پیرامون #اسلام_ناب و #اسلام_آمریکایی در نخستین جلسه دوره 《انسان انقلاب اسلامی》
@ensanenghelabeslami
💢سومین جلسه دوره آموزشی #انسان_انقلاب_اسلامی
🔻با ارائه درسگفتار توسط #محمدصادق_شهبازی با موضوع "بازخوانی اندیشههای رهبر انقلاب"
🔻با حضور برادر #مسعود_براتی با موضوع "جنگ اقتصادی وجوانب آن"
🕰زمان: پنجشنبه ۲۲ اسفند از ساعت ۱۵:۳۰
📍محل برگزاری: خیابان ۱۶ آذر، پلاک ۶۰، #حسینیه_هنر تهران
🔻حضور برای عموم علاقهمندان آزاد است.
@ensanenghelabeslami
پنجمین دوره انسان انقلاب اسلامی در حسینیه هنر تهران برگزار میشود.
××× لازم به ذکر است شرکت در جلسات نیاز به پیش ثبت نام ندارد ، این دوره هزینه ایی نخواهد داشت و ثبت نام در جلسات انجام خواهد شد جلسات از طریق لایو در اینستاگرام برگزار خواهد شد ×××
@ensanenghelabeslami
معرفی انسان انقلاب.pdf
1.54M
📌ارائه جلسه افتتاحیه دوره پنجم انسان انقلاب اسلامی
#صادق_شهبازی
@ensanenghelabeslami
الهیات انقلابیگری جلسه اول.pdf
514.3K
📌ارائه جلسه اول الهیات انقلابیگری
پنجشنبه 6 آبان 1400
#صادق_شهبازی
@ensaneghelabeslami
🔖خلاصه جلسه معارفه انسان انقلاب اسلامی ارائه شده به وسیله #محمدصادق_شهبازی
📌دعوا سر اولویتها است.
🔺دعوای متدینین، سر حق و باطل یا فساد و صلاح نیست، سر اولویتهاست؛ حتی در قضیه مشروطه هم بحث سر اولویت ها بوده است.
🔺میرزای نائینی و شیخ فضلالله هر دو پادشاهی و مشروطه را طاغوت میدانستند، میرزا میگفت مشروطه شرعی و نگرانیاش از پادشاهی بیشتر از مشروطه بود، شیخ دنبال مشروعه شرطی بود و نگرانیاش از مشروطهخواهان و برنامه آنها برای دینستیزی بیش از پادشاه بود.
🔺در مورد چهرههای دینی و سیاسی و... ما با چهرههایی مواجهیم که جامعیت امام و رهبر انقلاب را ندارند، در استفاده از آنها باید پیچیده عمل کنیم، از نکات خوب آنها استفاده کنیم و ضعفها آنها را برای خودمان با رجوع به دیگران حل کنیم. الگو و معیار هم برای ما در اینجا رهبران انقلاب هستند.
📌دوره انسان انقلاب به دنبال چیست؟
🔺دوره انسان انقلاب در پی دادن نگاه رهبران انقلاب و ارائه معارف به صورتی است که بین مبنا و مصداق حرکت شود و از مبنا بتوان به مصداق رسید.
🔺مبانی دینی و مسائل جامعه را میخواهیم با عینکی نگاه کنیم که رهبران انقلاب به آن نگاه کردند.
🔺میخواهیم مثل انسان انقلاب اسلامی صدر انقلاب بجای در گیرودار برداشتهای سلیقهای درآمدن، با آن عینک به متون اسلامی ارجاع بدهیم .
🔺نسل انقلاب مدام با قران و نهجالبلاغه درگیر بود و بهنحوی اینها کتابهای بالینی بودند که مدام تلاش میکردند، خودشان و زندگیشان را با آن تنظیم کنند.
🔺کسی که نظام فکری ندارد سر کار میرود. راه را گم میکند و در برخورد با مسائل نمیتواند تصمیم درست بگیرد.
🔺باید شاخص پیدا کرد و شاخصهای دینی را ملاک سنجش قرار داد نه اینکه پشت سر آدمها راه افتاد. وقتی کسی خود و تحلیلش را به آدمها منوط میکند، نه شاخصها، ممکن است با انحراف آدمها او هم منحرف شود.
🔺دوره پنجم انسان انقلاب دو بخش است، بخش مبانی که همین الهیات انقلابیگری را بازخوانی میکنیم و قسمت دوم که مسئلهشناسی انقلاب اسلامی است دنبال این هستیم که با چه عرصههایی سروکار داریم.
🔺اینجا به دنبال مباحث انتزاعی یا سیاسی یا مهارتی و... نیستیم، میخواهیم مبانی را به صورتی که تکالیف کاربردی ما را مشخص کنند، بازخوانی کنیم و ببینیم با چه عرصههایی روبرو هستیم و تکلیف ما نسبت به آنها چیست؟
📌"انسان انقلاب اسلامی "چیست؟
🔺با ارائه مبانی اسلام انقلاب یک تحولی در انسان شکل میگیرد، که به تبع آن تحول درونی به دنبال تغییر انسان و جامعه و دنیا میافتد. نیاز در صحنه را میبیند، و با توجه به شرایط و امکانات در پی تحقق ایدههای انقلاب اسلامی برمیآید.
🔺ممکن است این آدم تحصیلات نداشته باشد، اما با این چارچوب متحول شده است. مادران شهدا را ببینید. مثلاً مادر شهید رجببیگی، دانشجوی مسلمان پیرو خط امام، تا کلاس ششم بیشتر نخوانده است ولی پیشش که مینشینی آن مفاهیم پایه انقلابی و غیرانقلابی را متوجه است.
🔺بسیجیها مهمترین نمونه انسان انقلاب اسلامی است. او با آن نگاه به مبانی، مسائل را مییابد، داوطلبانه به دنبال رفع آن نیاز میافتد. زمین بازی را میشناسد، معارض را میبیند، نگاه تمدنی و حاکمیتی دارد.
🔺واحدهای اصلی این دوره آموزشی الهیات انقلابیگری، بازخوانی متفکران انقلاب اسلامی، بازخوانی روش مبارزاتی اهل بیت و انقلاب اسلامی، مسئلهشناسی انقلاب و شناخت جریانهای معارض و رقیب انقلاب است.
🔺ما باید عادت کنیم بین مبانی و مصادیق حرکت رفت و برگشتی پیدا کنیم. با آن مبانی به دنبال عمل برویم، با سؤالهایی که در عرصه عمل با آن مواجه میشویم دوباره مبناها را جستجو کنیم.
🔺هدف ما این است روی هر فرد، سیستم عامل انقلابیگری نصب شود، تا بتوانیم کشور را جلو ببریم.
🔺ما در دورهای هستیم که شناخت انقلاب خیلی سختی ندارد. در دههای پیش و ابتدای انقلاب، نه کتاب جدی در دسترس داشتند نه امکانات امروز، اما تلاش میکردند با میزان کمی که میدانستند، تغییر ایجاد کنند. حالا ما باید از این دریای معارفی که در دسترسمان هست برای این هدف بهره بگیریم.
🔺مبانی دینی ما و رهبران انقلاب اسلامی، چهارچوب را تعیین میکنند، عرصه را نشان میدهند و باید و نبایدهای کلی را مطرح میکنند، این ما هستیم که باید عرصه را پیدا کنیم و بر اساس ان چهارچوبها انقلاب را پیش ببریم.
https://t.me/ensanenghelabeslami/216
📝آیات جلسه اول:
🔷يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ كانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيراً (9)
🔷إذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا (10)
🔷هنالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَديداً (11)
🔷و إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً (12) وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَريقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُريدُونَ إِلاَّ فِراراً (13) وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلاَّ يَسيراً (14) وَ لَقَدْ كانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا يُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ كانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُلاً (15)
🔷قلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَليلاً (16) قُلْ مَنْ ذَا الَّذي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرادَ بِكُمْ سُوءاً أَوْ أَرادَ بِكُمْ رَحْمَةً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصيراً (17)
قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقينَ مِنْكُمْ وَ الْقائِلينَ لِإِخْوانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنا وَ لا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلاَّ قَليلاً (18) أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ فَإِذا جاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذي يُغْشى عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَإِذا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ أُولئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيراً (19) يَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ يَذْهَبُوا وَ إِنْ يَأْتِ الْأَحْزابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِي الْأَعْرابِ يَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِكُمْ وَ لَوْ كانُوا فيكُمْ ما قاتَلُوا إِلاَّ قَليلاً (20)
🔷لقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً (21) وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إيماناً وَ تَسْليماً (22) مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً (23) لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقينَ بِصِدْقِهِمْ وَ يُعَذِّبَ الْمُنافِقينَ إِنْ شاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً (24) سوره احزاب
🔷أ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ في سَبيلِ اللَّهِ لا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ (توبه، 19)
🔷قلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا (سبأ : 46)
📝جلسه اول #الهیات_انقلابیگری از #دوره_پنجم_انسان_انقلاب_اسلامی، ارائه شده به وسیله #محمدصادق_شهبازی
🔻در جایجای این دوره دست میگذاریم روی تقابل دو ایده یعنی صف بندی مؤمنان در برابر متجران، محافظهکاران، منافقین، خط سومیها. "تفاوت ها"را میخواهیم بیان کنیم.
🔻عرصه مبارزه بیشترین عرصه درگیری دو جبهه است به خاطر هزینهداشتن مبارزه. مبارزه هزینه دارد، زخم زبانها از زخم تیغ و گلوله بدتر است. خودی و غیرخودی طعنه میزنند. امام در منشور روحانیت میگوید بدترین تیرها از درون جبهه خودی زده میشد. این آدم را سست میکند.
🔻ابتلاء و سختی زمینه آزمانیش و تحول انسانها است. بعد از این سختی هم فراخی و آسایش هست. یا با ایستادگی به نصرت خدا و پیروزی میرسند یا با استدراج به فراخی که انتهایش عذاب است میرسند. این دو جبهه در این عرصه آزموده میشوند.
🔻نفاق در ریشه به نفق برمیگردد در لغت به سوراخ ایجاد کردن حیوانات زیرزمینی برای فرار برمیگردد. ما تا اسم منافق میآید یاد نفوذی میافتیم، ولی این فاصله قول و عمل و راه فرار از پایبندی به ایمان پیدا کردن درجاتیش در همه ما هست.
🔻مرضهای قلبی نسبت به ایمان در بین ما هست. ما به بعضی از دستورهای دین و آرمانهای انقلاب تن نمیدهیم، ضمن اینکه به دین و انقلاب دلبستگی داریم. اما آرمانهایی مثل استقلال، عدالت، آزادی و جمهوریت، وحدت اسلامی، حفظ نظام و.... را زیر پا میگذاریم.
🔻هنوز از هفته وحدت نگذشتهایم، کافی است صفحات طرفداران انقلاب را در نه ربیع ببینیم، آیا به وحدت وفادارند؟ بروید ببینید در حزباللهیهای ما چقدر به عدالت یا آزادی و جمهوریت پایبندی هست.
🔻ما باید فاصلهمان را با آرمانهای انقلاب حل کنیم و الّا در صحنه درگیری به مشکل برمیخوریم. وگرنه در صحنه مبارزه و درگیری طبق آنچه قران میگوید شیطان ما را به خاطر این مرضهای درونی زمین میزند: ِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطانُ بِبَعْضِ ما كَسَبُوا. در بزنگاه انقلابی عمل نخواهیم کرد.
🔻آرمانهای انقلاب، یک بسته کلی هستند. اکثر بحرانهای ما در قبال جامعه و مردم، بهخاطر عدم جامعیت هست، در ترکیب چمران نقص دیده نمیشود و لذا او جذابیت دارد.
🔻در ذهن باید جامع باشیم ولی در مقام عمل تقسیم کار میکنیم ولی ذهنها و دلهایمان بههم نزدیک میشود.
🔻یک عده میخواهند بین حق و باطل نیمساز درست کنند، نه کامل از دین کندهاند نه کامل به آن وفادارند. ضعفهای درونی ما نسبت به آرمانها ما را در اینجا قرار میدهد.
🔻ضعفها، فاصله قول و عمل، نیمساز درست کردن بین حق و باطل، دنبال راه در رو بودن، نپذیرفتن بعضی آرمانها در دل، باعث ایستادن است. این تیپ آدمها از از صحنه مبارزه و درگیری فرار میکنند. مبارزان را شل میکنند و شبههافکنی میکنند.
🔻این افراد به فتنه میافتند، در سوره توبه هم میگوید اگر با شما وارد شوند، همین گونه میمانند. از هزینههای مبارزه میترسند، دشمن و خطر دشمن را بزرگ میکنند و همیشه دشمن را حاضر و خود را در ید و قبضه او میبینند. در صحنه مبارزه ترسان و لرزانند اما در نبود خطر با مؤمنان برخوردهای تند میکنند، آنان را متهم میکنند و در موضع ادعا و خطابه مینشینند. کارهای بیهزینهشان را با ایمان و جهاد یکی میکنند.
🔻در سمت مقابل مؤمنان مبارز اما به اسوه (پیامبر) تاسی میکنند. در صحنه مبارزه و سختیهای آن، ایمانشان بالا میرود، ایستادگی کرده و در ایمان و پذیرش هزینههای آن صداقت میورزند. تبدل پیدا نمیکنند و پا پس نمیکشند، نه خودشان شل میشوند، نه دیگران را شل میکنند، برای هزینه دادن و مبارزه آمادگی دارند. یک وجهه این آمادگی برنامهریزی برای مبارزه است.
https://t.me/ensanenghelabeslami/217
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🔰افتتاحیه انسان انقلاب اسلامی
🗓دوره پنجم؛ هفته اول
@ensanenghelabeslami
kholase GHAMUSE EDALAT.pdf
1.79M
خلاصه کتاب قاموس عدالت
منبع مطالعه اختیاری هفته اول
@ensanenghelabeslami
انسان انقلاب اسلامی
خلاصه کتاب قاموس عدالت منبع مطالعه اختیاری هفته اول @ensanenghelabeslami
⏹برخی مطالب مهم جزوه خلاصه قاموس عدالت
🔺عدالت و عدل، مهمترین ارزش در جامعه است. اگر عدالت نباشد، هیچچیز در جامعه نیست.(۷/۴/۷۷)
🔺تلاش برای عدالت اجتماعی و پُرکردن شکاف طبقاتی، بزرگترین مسئولیت ماست.(۲۲/۷/۸۲)
🔺ارزشی که ازنظر اسلام بههیچوجه و در هیچ شرایطی مورد مناقشه قرار نمیگیرد، عدالت است.(۱۸/۲/۸۴)
🔺بدون تأمین عدالت اجتماعی، جامعهٔ ما اسلامی نخواهد بود.(۹/۱۱/۶۸)
🔺تکیهٔ بر عدالت، اساسیترین و محوریترین اصلِ یک حرکت الهی است.(۲۵/۱۲/۸۴)
🔺دعوت به نظام اسلامی، منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر درراه عدالت اجتماعی، دعوتی ناقص، بلکه غلط و دروغ است و هر نظامی هرچند با آرایش اسلامی، اگر تأمین قسط و عدل و نجات ضعفا و محرومین، در سرلوحهٔ برنامههای آن نباشد، غیراسلامی و منافقانه است.(۱۰/۳/۶۹)
🔺مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است. این، پایه مشروعیت ماست. اگر ما دنبال عدالت نباشیم، حقیقتاً من که اینجا نشستهام، وجودم نامشروع خواهد بود؛ یعنی هرچه اختیار دارم و هرچه تصرّف کنم، تصرّف نامشروع خواهد بود؛ دیگران هم همینطور.(۵/۶/۸۲)
🔺اگر دنبال عدالت اجتماعی نباشیم، وجود ما پوچ و بیهوده است و جمهوری اسلامی معنی ندارد. (۶/۸/۸۳)
🔺عدالت معیار حق و باطل حکومتهاست؛ یعنی در اسلام اگر چنانچه شاخص عدالت وجود نداشت، حقانیت و مشروعیت زیر سؤال است. (۱۰/۰۹/۸۹)
🔺اگر عدالت نباشد، در حقیقت هیچ کاری انجامنشده است.(۳۰/۳/۷۱)
🔺عدالت قابلاغماض و قابل معامله نیست.(۲۳/۸/۸۲)
🔺دفاع از قشرهای محروم باید در رأس همهٔ برنامهریزیهای کشور و محور کلیهٔ تحرکات اقتصادی باشد و صحت هر سیاست و برنامهٔ اقتصادی، با چگونگی و اندازهٔ پیشرفت در این هدف، در کوتاهمدت یا بلندمدت، سنجیده شود. (۱۳/۳/۷۰)
🔺قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند، والّا قانونی که پولداران را پولدارتر کند، قانون مملکت اسلامی نیست.(۱۳/۱۱/۷۸)
🔺یکی از نشانههای تکذیبِ دین این است که انسان در مقابل فقر فقیران و محرومان بیتفاوت باشد و احساس مسئولیت نکند.(۱۵/۹/۸۱)
🔺هر کاری در کشور صورت میگیرد، باید با هدف رفع فقر و محرومیت و ایجاد رونق در زندگی عموم مردم - نه بخشی از مردم و قشرهای خاص - باشد. (۱۷/۲/۸۴)
🔺اینکه کسانی با سرعت به ثروتهای کذایی میرسند، اصلاً از راه صحیح و جز با تقلّب و روشهای ممنوع و حرام امکان ندارد(۲۲/۲/۸۲)
🔺مبادا کسی خیال کند که ایجاد امنیت اقتصادی، یعنی باز گذاشتن راه برای مفتخورها، سوءاستفادهچیها و زالوهای اقتصادی!(۱۰/۶/۷۸)
🔺جامعهٔ توحیدی یک جامعهٔ بیطبقه است، یک جامعهای است که گروههای انسانها در آن جامعه از یکدیگر برحَسَب حقوق و مزایا جدا نشدند. (۸/۷/۵۳)
🔺هرجا اختلاف طبقاتی بود اسلام نیست؛ هرجا تبعیض بود اسلام نیست؛ چون اسلام آن چیزی است که با تمام این بنیانهای پلید فاسد بهشدت مبارزه میکند.(۱۳/۱۱/۵۲)
🔺اساساً فرض نشده در اسلام، تصور نشده؛ صورتی که یک نفری، بهخاطر ضعیف بودن، به خاطر بیقدرت بودن، نتواند حق مشروع خود را بگیرد.(۱۵/۸/۵۳)
🔺لابد اگر اختلاف طبقاتی بخواهد برافتد در اجتماعی، طبقهٔ محروم باید حق خودش را بخواهد، برخورداریای که برای او هست طلب کند و اعتراض کند به برخورداریهای زیادی طبقات بالا، طبقهٔ پایین باید اعتراض کند.(۸/۷/۵۳)
🔺هیچکس بهخاطر تمکن مالی، قدرت آن را نیابد که در امور سیاسی کشور و در مدیریت جامعه دخالت و نفوذ کند و هیچ تدبیر و حرکتی در جامعه، به افزایش شکاف میان فقرا و اغنیا نینجامد.(۱۰/۳/۶۹)
🔺هرجا هستید، باید توجّه داشته باشید کاری که انجام میدهید، درجهت میل صاحبان ثروت و قدرت نباشد. (۱۲/۹/۷۹)
🔺هر بخشی از نظام اگر تحتتأثیر زرمندان و ثروتمندان قرار گرفت، ضایع خواهد شد.(۵/۴/۸۱)
🔺ما نظام و کشوری میخواهیم که طبقهٔ اشراف بر آن حاکمیت نداشته باشد.(۱۹/۲/۸۴)
🔺تکیهای که روی عدل شده- که قیام همهٔ امور بر قیام عدل میباشد- روی هیچچیز دیگر نشده است.(۲۰/۶/۶۸)
🔺اولین ارزش در نظام ما ازلحاظ عملی، باید
تأمین عدالت اجتماعی باشد. این مهم باید در تمام برنامهریزیها و عملها و امثال آن، موردتوجه قرار گیرد. (۹/۱۱/۶۸)
🔺در بنای یک جامعه، عدالت از همهچیز مهمتر است. (۲۲/۱۲/۶۸)
🔺پایبندی به اصول انقلاب، بدون مجاهدت درراه نجات مستضعفان و محرومان، سخنی بیمعنی و ادعایی پوچ است.(۱۰/۳/۶۹)
🔺کوشش برای رفع فقر و محرومیت در جامعه و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم. واقعاً باید صحت برنامهها را به این سنجید و دنبال این قضیه رفت و کارهای دیگر را در اولویتهای بعد قرارداد. (۳/۶/۷۰)
🔺اگر عدالت نباشد، در حقیقت هیچ کاری انجامنشده است. (۳۰/۳/۷۱)
🔺عدالت مقولهای نیست که چیزی جای آن را بگیرد.(۷/۴/۷۷)
https://t.me/ensanenghelabeslami/222