eitaa logo
انتظار منجی عالم313
3.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
611 ویدیو
53 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق علیه‌السلام : پس شيعه امام زمان (عج)، چون خواستار حاکميت اهل بيت(ع) است، آن هم به امامت امام زمان (عج)، بايد هميشه برای تحقق اين دولت دعا کند... 📚بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۴۳
⭕️ مژده ظهور به منتظران داخل قبر 🔸سیف بن عمیره می گوید که حضرت امام باقر علیه السلام به من فرمودند: 🔹هنگامی که قائم قیام میکند، مومن در قبر خود مُخَیَّر می شود و به او گفته میشود: سَروَر شما ظهور کرده است. اگر دوست داری در رکاب او باشی پس برو و اگر میخواهی در سایه ی کرامت الهی بمانی، پس بمان. 📚 دلائل اﻹمامه طبری - ص ۴۷۹ ۱۰ @entezar_ma313
⭕️ اصلاح فکرها و دل ها 🔹 همانطور که الان دنیا با ظلم پر شده، با همین کیفیت با عدل پر خواهد شد. منتهی اداره کردن و کنترل این عدالت از ما ساخته نیست. ما آنجا به بن بست خواهیم رسید، آنجا حضرت نیازی به جنگ و جدل و طبل و شیپور ندارد. طبل و شیپورش قبلا زده شده، ما خواهیم زد. 🔸 ایشان می آید و رهبری می کند. اینطور نخواهد بود که ما توپ خانه راه بیاندازیم، آنها (دشمنان) بزنند، ما بزنیم و غلبه کنیم و دنیا را به خاک و خون بکشیم. ما با مغز آن ها کار داریم که این اسلحه را مصرف خواهند کرد. ما با هواپیمایی که بمب اتم می اندازد کار نداریم، ما با مغز آن خلبان کار داریم. « عالِم بزرگوار آیت الله الهی » 📚 کتاب الهیه، ص۱۶۳ ۳۷ @entezar_ma313
امام صادق علیه السلام: مَهدی(عج) بین مردم تردد می‌کند و در بازار ایشان راه می‌رود و بر فرش‌های آنان قدم می‌گذارد؛ ولی "مردم" او را نمی‌شناسند. 📚کمال الدین، ج۲، ب۳۳ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۸۳۷🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز پانزدهم 🍀وَ ذلِکَ بَعْدَ أَنْ بَوَّأْتَهُ مُبَوَّءَ صِدْقٍ مِنْ أَهْلِهِ، وَ جَعَلْتَ لَهُ وَ لَهُمْ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ، لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمِینَ، فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ، مَقامُ إِبْراهِیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً؛ پیروزی اسلام بر تمام ادیان را محال نبینید؛ زیرا با نگاهی به تاریخ اسلام مشاهده می‌کنیم که چگونه خداوند پیامبر و یارانش را بر مکه مسلط و آن را محل پیروزی واقعی مسلمین کرد. همان خدایی که مکه را با دارا بودن نشانه‌های روشن و مقام ابراهیم و اولین خانه امت و خانه امن با پیروزی در فتح مکه در اختیار و جایگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم قرار داد، می‌تواند بار دیگر مکتب او را بر تمام ادیان غلبه دهد و نگرانی کفار در این اراده و وعده الهی اثری ندارد.🍀 💠جملات پایانی این فراز از دعای ندبه به آیات ۹۶و ۹۷ سوره آل عمران اشاره دارد: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمِینَ فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً؛ همانا اوّلین خانه ای که برای (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است که در سرزمین مکّه است که مایه برکت و هدایت جهانیان است. در آن (خانه) نشانه‌های روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است و هر کس به آن وارد شود، درامان است». ✅نکته‌ها 🔺۱.«بَکّة» به معنی محلّ ازدحام و اجتماع مردم است. 🔺۲. یکی از ایرادهای بنی اسرائیل این بود که چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بیت المقدّس که هزار سال پیش از میلاد به وسیلة حضرت سلیمان ساخته شده است، آن را کنار گذاشته و کعبه را قبله ی خود قرار داده اند. این آیه در پاسخ آنان می‌فرماید: کعبه از روزگار نخستین، اوّلین خانه ی عبادت بوده و قدمت آن نیز بیشتر از هر جای 🔺۳. امام صادق علیه السلام با توجّه به جمله «أَوَّلَ بَیْتٍ» فرمودند: چون مردم مکّه بعد از کعبه اطراف آن جمع شدند، پس حقّ اولویّت با کعبه است؛ بنابراین، برای توسعه مسجدالحرام می‌توان خانه‌های اطراف کعبه را به نفع حرم خراب کرد. 🔺۴. حضرت علی علیه السلام می‌فرمود: خداوند تمام مردم را از آدم علیه السلام تا آخرین نفر با همین سنگ‌های کعبه آزمایش می‌کند. 🔺۵. امام باقر علیه السلام فرمود: حضرت آدم و سلیمان و نوح علیهم السلام نیز دور همین کعبه، حج انجام داده اند. 🔺۶. در قرآن، از کعبه با تعابیر متعدّدی یاد شده است، از جمله: 🔷الف) کعبه، اوّلین خانه است: «أَوَّلَ بَیْتٍ». 🔷ب) مرکز پایداری و به پاخاستن مردم است: «قِیاماً لِلنَّاسِ». 🔷ج) خانه ای آزاد و بدون مالک است: «بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ». 🔷د) محل تجمّع و خانه أمن مردم است: «مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً». 🔺۷. کعبه، اوّلین خانه ای است که برای عبادت ونیایش مردم بر روی زمین بنا شده است: «أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ». 🔺۸. خیر و برکت کعبه، فقط برای مؤمنان یا نژاد خاصّی نیست، بلکه برای همگان است: «وُضِعَ لِلنَّاسِ». 🔺۹. مردمی بودن برای کعبه، یک ارزش است: «وُضِعَ لِلنَّاسِ». 🔺۱۰. کعبه، مایه هدایت همة مردم است: «هُدیً لِلْعالَمِینَ». 🔺۱۱. مکّه و کعبه، نمایشگاهی از قدرت و نشانه‌های الهی و تاریخ آن سرشار از خاطرات و سرگذشت‌هایی است که توجّه به آنها درس آموز و عبرت انگیز می‌باشد. در ساخت آن، ابراهیم علیه السلام بنّایی و اسماعیل علیه السلام کارگری می‌کرده اند. سپاهیان فیل سوار ابرهه که به قصد ویرانی آن آمده بودند. به قدرت الهی و به وسیلة پرندگان ابابیل نابود شدند. دیوار آن به هنگام تولّد علیّ علیه السلام برای مادر شکافته شد تا در داخل آن، نوزادی متولد شود که در آینده ای نه چندان دور، بت‌های داخل آن را فرو ریزد. بلال، برده سیاهپوست حبشی، در برابر چشمان حیرت زده اشراف مکّه بر بالای آن اذان گفت و روزی نیز فرا خواهد رسید که آخرین حجّت الهی به دیوار آن تکیه زده و ندای نجات انسان‌ها را سر می‌دهد و جهانیان را به اسلام دعوت می‌کند. 🔺۱۲. مکّه، شهر امن الهی است که هر کس در آن وارد شود، در امان است. حتّی اگر جنایتکار وارد به مسجدالحرام شود، نمی توان متعرّض او شد، فقط می‌توان او را در تنگنا قرار داد تا خودش مجبور شود و آنجا را ترک کند. @entezar_ma313
✍امام علی علیه السلام : ❄️بــه نيكی ها امـر كن و خــود نيكوكـار بـاش ❄️و بــا دست و زبــان بــدی هــا را انكـار كــن ❄️و بكوش تــا از بـدكاران دور بـاشی و در راه خــدا آن گــونه كـه شايسته است تلاش كـن ❄️و هرگز سرزنش ملامت‌گـران تـو را از تـلاش در راه خــدا بــاز نــدارد . ❄️برای حق در مشكلات و سختی ها تلاش‌كن، ❄️شناخت خــود را در ديــن بــه كمال رســان، ❄️خــود را بـرای استقامت در بـرابـر مشكلات عـادت بـده، 🌟كـه شكيبايی در راه حـق عادتی پسنديده است ... ❄️در تمام كـارها خـود را بخـدا واگذاركـن كـه ❄️به پناهگاه مطمئن و نيرومندی رسيده‌ای .. 📚منتخبی از نامه ۳۱ نهج البلاغه
⭕️ مسیح، وزیر مهدی... 🔅 پیامبر اسلام فرمودند: حضرت مهدی بعد از مشاهده ی مسیح به او می فرمایند جلو بایست و با مردم نماز بخوان، حضرت عیسی می گوید: نماز برای شما اقامه شده است؛ و سپس پشت سر ایشان نماز میخواند 📚 منتخب الاثر ج۲ ص۳۵۶ 🔹همچنین در کتاب ملاحم ابن طاوس آمده : "حضرت عیسی به حضرت مهدی می گوید: من به عنوان وزیر بر انگیخته شده ام نَه به عنوان امیر" ۱۱ @entezar_ma313
🏴یازهرا مددی مادر.....🏴 بر مشام جان رسد بویی غریب از کوچه ها بوی سیلی،یاس نیلی،حمله ي آلود ها بوی گریه،خاک چادر،بغضی از جنس حسین صبر حیدر،اشک زینب،غنچه ای در شعله ها السلام ای فاطمیه،ابتدای کربلا روضه،ماتم،اشک نم نم ، آه مادر مرده ها اجرک الله یا صاحب الزمان.... ●السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ● دوباره فاطمیه و دوباره نغمه هــای دل دوباره آه می کشم به یــاد غصه ات ز دل ..💔 شهادت حضرت فاطمه ی زهرا(س) بر امام زمان (عج)و تمامی شیعیان و دوستداران ایشان تسلیت باد.▪️▪️▪️
⭕️ هشدار، مبادا یک وقت...! 🔹 تمام سپاه پاسداران، تمام دستگاه ها، تمام کمیته ها و تمام قِشرهایی که می خواهند به این کشور خدمت کنند، توجه داشته باشند که همه اینها خدمتگزار اسلامند... 🔸 شما کارمند اسلام هستید، کارمند امام زمانید. توجه کنید که «مبادا یک وقت، یک خطایی بکنید بر خلاف مسیر اسلام!» این وظیفه ی خطیری ست برای همه؛ برای ما و برای شما. 📚 صحیفه امام خمینی، ج۱۱، ص۲۴۹ ۳۸ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۸۳۸🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز شانزدهم 🍀وَ قُلْتَ: إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً؛ و فرمودی: همانا خداوند اراده کرده است که پلیدی (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور کند و کاملًا شما را پاک سازد.🍀 💠از این فراز آرام آرام موضوع سخن از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به اهل بیت علیه السلام کشیده می‌شود و آیه تطهیر، به طور کامل، در این بخش مطرح می‌شود. ✅نکته‌ها 🔺۱. کلمه ی «إِنَّما» نشانه ی این است که آیه شریفه درباره یک موهبت استثنایی دربارة اهل بیت علیهم السلام سخن می‌گوید. 🔺۲. مراد از «یُرِیدُ»، اراده ی قطعی و تکوینی است؛ زیرا اراده ی تشریعی و توصیه ای خداوند، پاکی همه ی مردم است و فقط به اهل بیت پیامبر اکرم علیهم السلام اشاره نمی کند. 🔺۳. مراد از «رجس» هرگونه ناپاکی ظاهری و باطنی است. 🔺۴. مراد از «أَهْلَ الْبَیْتِ» همه ی خاندان پیامبر نیست، بلکه برخی افراد آن است که نام آنان در روایات شیعه و سنّی آمده است. این گروه عبارتند از: علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام. دلیل این انحصار آن است که روایاتی از همسران پیامبر حتّی از عایشه و امّ سلمه نقل شده که «آنان از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند: آیا ما هم جزء اهل بیت هستیم؟ پیامبر فرمود: خیر». در روایات بسیاری آمده است: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عبایی بر سر این پنج نفر کشید (که یکی از آنان خود حضرت بود) و فرمود: این‌ها اهل بیت من هستند و اجازه ی ورود دیگران را نداد. 🔺۵. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای این که اختصاص اهل بیت را به پنج نفر ثابت کند، مدّت شش ماه (و به گفته ی بعضی روایات هشت یا نه ماه) به هنگام نماز صبح از کنار خانه ی فاطمه علیها السلام می‌گذشت و می‌فرمود: «الصلاة یا اهل البیت انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا». در کتاب احقاق الحق بیش از هفتاد حدیث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آیه شریفه به پنج نفر ذکر شده و در کتاب شواهد التنزیل که از کتاب‌های معروف اهل سنّت است بیش از یکصد و سی روایت در همین باره آمده است. 🔺۶. این آیه به زنان پیامبر اشاره نمی کند؛ زیرا آنها گاهی مرتکب گناه می‌شدند. در سوره تحریم می‌خوانیم: پیامبر رازی را به یکی از همسرانش فرمود، او امانت داری نکرد و آن راز را به دیگری گفت. قرآن این عمل را گناه نامیده و فرمود: «إِنْ تَتُوبا إِلَی اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُما». عایشه که همسر پیامبر بود، جنگ جمل را علیه امیرالمؤمنین، علی علیه السلام به راه انداخت و سپس پشیمان شد، با وجود آنکه در این جنگ عدّه بسیاری از مسلمانان کشته شدند. 🔺۷. اگر اهل بیت فقط پنج نفر هستند، چرا این آیه در میان جملاتی قرار گرفته که به زنان پیامبر مربوط است؟ پاسخ آن است که: 🔸الف) جمله إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ... به صورت جداگانه نازل شد؛ ولی هنگام جمع آوری قرآن در اینجا قرار گرفته است. 🔸ب) به گفته تفسیر مجمع البیان؛ رسم فصیحان، شاعران و ادیبان عرب این بوده که در لابه لای مطالب معمولی حرف جدید و مهمّی مطرح می‌کنند تا تأثیرش بیشتر باشد. چنانکه در میان اخبار صدا و سیما، اگر گوینده یک مرتبه بگوید: به خبری که هم اکنون به دستم رسید توجّه فرمایید، این گونه سخن گفتن یک شوک روانی و تبلیغاتی ایجاد می‌کند. نظیر این آیه را در آیه ی سوّم سوره ی مائده خواندیم که مطلب مربوط به ولایت و امامت و کمال دین و تمام نعمت و یأس کفّار و رضای الهی، در کنار احکام مربوط به گوشت خوک و خون نازل شده و این نوع جاسازی‌ها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان طور که گاهی زنان هنگام خروج از خانه زیورآلات خود را در لابه لای پنبه‌های بالش قرار می‌دهند. با این که طلا و پنبه با یکدیگر هیچ رابطه ای ندارند؛ ولی این کار برای محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان انجام می‌گیرد. 🔸ج) در میان سفارش‌هایی که به زنان پیامبر می‌کند، یک مرتبه می‌فرماید: خدا اراده مخصوص بر عصمت اهل بیت دارد، یعنی ای زنان پیامبر! شما در خانه ای هستید که معصومین علیهم السلام هستند و حتماً باید تقوا را بیشتر رعایت کنید. 🔸د) درباره اهل بیت علیهم السلام ضمیر جمع مذکر به کار رفته که نشان غالب بودن مردان است، بر خلاف جملات مربوط به زنان پیامبر که در آنها از ضمیر جمع مؤنث استفاده شده است: «بُیُوتِکُنَّ- أَقِمْنَ». @entezar_ma313
رسول خدا صلی الله علیه و اله : ای سلمان! محبت فاطمه 💚 در صد جا سود‌مند است که آسان‌ترین آن، هنگام مرگ و محاسبه اعمال است🌷 📘بحار: 27:116
⭕️ گسترش عدالت پس از ظهور 🔹 در خصوصیات حکومت امام زمان هیچ ویژگی به اندازه عدالت روشنی ندارد. آن قدر که در روایات بر ویژگی عدالت گستری ایشان تاکید شده، بر سایر مسائل این چنین نبوده است: 🔅 امام صادق فرمودند: حتما و قطعا عدالت آن حضرت در میان خانه های آنان (مردم) وارد میشود، همانگونه که گرما و سرما وارد میشود. 🔅 پیامبر اسلام فرمودند: اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی بماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانی می کند تا اینکه مردی از اهل بیت من قیام کرده و زمین را پر از عدالت کند، همانطور که از ظلم پر شده باشد. 📚الغیبه نعمانی۲۹۷ - الغیبه طوسی ح۱۳۹ ۱۲ @entezar_ma313
⭕️ چشم، گوش، دست و زبانِ خدا 🔸 آیت الله بهجت میفرمایند: 🔹 اهل بیت بندگانی هستند که عِلم و صوابشان(راستی و درستی) فراگیر است. یعنی با داشتنِ مقام عصمت، نه خطا میکنند و نه گناه. امام زمان، عین الله الناظره (چشم بینای خدا) و اذنه السامعه (گوش شنوای حق) و لسانه الناطق(زبان گویای خدا) و یده الباسطه(دست توانای خداوند) است و از گفتارمان، کارهایمان، افکار و نیّات ما اطلاع دارد. ما امام زمان را حاظر و ناظر نمیدانیم... و به کلی از آن حضرت غافل هستیم. [با اندکی تصرّف در جمله بندی] 📚 کتاب در محضر بهجت ش ۲۳ ۳۹ @entezar_ma313
امام صادق علیه السلام : "اگر شخصی در پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند، از عرش ندا می شود؛ برای تو صد هزار برابر مثل او است (صد هزار برابر برای تو ظاست) این در حالی است كه اگر برای خودش دعا می كرد، فقط به اندازه همان یك دعایش به او داده می شد. پس دعای تضمین شده ای که صد هزار برابر آن داده می شود، بهتر است از دعایی(دعای شخص دعا کننده برای خود) که معلوم نیست مستجاب بشود یا نشود." 📚‍ من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۲۱۲ حال اگر کسی برای بهترین مخلوق خدا امام زمان (علیه السلام) دعا کند چه می شود ؟
🌷امام مهدی شناسی ۸۳۹🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز هفدهم 🍀وَ جَعَلْتَ أَجْرَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله و سلم مَوَدَّتَهُمْ فِی کِتابِکَ، فَقُلْتَ «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی»، وَ قُلْتَ «ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ»، وَ قُلْتَ «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا»، فَکانُوا هُمُ السَّبِیلُ إِلَیْکَ وَ الْمَسْلَکَ إِلی رِضْوانِکَ؛ سپس پاداش محمد را در قرآنت موّدت اهل بیت او قرار دادی، و فرمودی بگو من از شما برای رسالت پاداشی جز مودّت نزدیکانم نمی خواهم و فرمودی آنچه به عنوان پاداش از شما خواستم، آن هم به سود شماست، و فرمودی من از شما برای رسالت پاداشی نمی خواهم، جز کسی که بخواهد، راهی به جانب پروردگارش بگیرد، پس آنان الگوی عملی و راه به سوی تو و راه رضای تو بودند.🍀 💠این فراز از مهمترین فرازهای دعای ندبه است که به تبیین جایگاه مودت اهل بیت علیهم السلام در منطق اسلام و قرآن می‌پردازد. ✅نکته‌ها 🔺۱. ابن عباس می‌گوید: هنگامی که آیه: «قل لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً» تا آخر نازل شد، گفتند: یا رسول الله! نزدیکان شما که خداوند مودّتشان را بر ما واجب نمود، چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: علی، فاطمه و فرزندان ایشان. 🔺۲. بر اساس قرآن شعار تمام انبیا این بود که ما جز از پروردگارمان پاداشی نمی خواهیم. در سوره شعراء از آیه ۱۰۹ تا آیه ۱۲۷، سخن حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب علیهم السلام و در سوره سبأ آیه ۴۷، سخن پیامبر اسلام چنین است: مزد و پاداش من تنها بر خداوند است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَی اللَّهِ». البتّه شکی نیست که مراد انبیا این بود که ما پاداش مادی نمی خواهیم؛ ولی اطاعت کردن و هدایت شدن شما را می‌خواهیم، زیرا همه آنان پس از آنکه در سوره شعراء درخواست مزد را منتفی دانستند، مردم را به تقوا و اطاعت از خداوند سفارش می‌کردند. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ». پس انبیا پاداش مادی نمی خواهند، ولی خواهان مزد معنوی و هدایت مردم هستند که این مزد در واقع به سود خود مردم است، مانند اینکه استادی به شاگرد خود بگوید: من از تو مزدی نمی خواهم و پاداش من فقط یک چیز است و آن این که تو درس بخوانی. درصورتی که این پاداش، به طور واقع، برای شاگرد خود است. 🔺۳. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز همانند پیامبران دیگر، هرگز از مردم در برابر هدایت آنان پاداشی درخواست نکرد. زیرا توقع داشتن از مردم، پذیرش دعوت را سنگین می‌کند. در سوره طور آیه ۴۰ می‌خوانیم: «أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ؛ مگر از مردم مزدی درخواست کردی تا پرداخت آن برایشان سنگین باشد». اگر در آیه دیگر مزد رسالت را مودّت اهل قربی می‌داند: «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی»؛ برای آن است که پیروی از اهل بیت، برای خود مردم سودمند است نه پیامبر، زیرا در جای دیگر آمده است: «قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ». آری، کسی که اهل بیت را دوست دارد از آنان اطاعت می‌کند و اطاعت از آنان اطاعت از پیامبر و خداست. 🔺۴. رهبری موفّق است که بی توقّعی خود را به مردم اعلام کند: «قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ». 🔺۵. انسان، زمانی به اخلاص می‌رسد که هیچ گونه پاداش مادّی، عنوانی و زبانی نخواهد: «ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ». 🔺۶. انسان در انتخاب راه و عقیده آزاد است: «مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ». 🔺۷. مزد انبیا این است که مردم خدا را بندگی کنند: «إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا». 🔺۸. پیامبر اسلام نیز از مردم درخواست مزد مادی نداشت، ولی چندین مرتبه از سوی خداوند با کلمه «قُلْ» مأموریت یافت تا مزد معنوی را که به سود خود مردم است، از مردم تقاضا کند. «قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ» این مزد معنوی نیز در دو تعبیر آمده است. یک بار می‌فرماید: من هیچ مزدی نمی خواهم جز آنکه هر که خواست راه خدا را انتخاب کند: «إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا» و یک بار هم در آیه مورد بحث که می‌فرماید: «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی»؛ بنابراین مزد رسالت دو چیز است: یکی انتخاب راه خدا و دیگری مودّت قربی. جالب آنکه در هر دو عبارت کلمه «إِلَّا» مطرح شده است، یعنی مزد من تنها همین مورد است. با کمی تأمل درمی یابیم که باید راه خدا و مودّت اهل بیت یکی باشد، و اگر چنین نباشد، تناقض به وجود می‌آید، یعنی نمی توان گفت: من فقط تابستان‌ها مطالعه می‌کنم و بار دیگر گفت: من فقط زمستان‌ها مطالعه می‌کنم؛ زیرا محصور باید یک چیز باشد. ‌‌‌‌@entezar_ma313
پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و آله: دخترم (سلام‌الله‌علیها) محشور می‌شود و آغشه به خون (علیه‌السلام) را به قائمه عرش می‌آویزد و عرض می‌کند بارالها فرما بین من و بین قاتل فرزندم حسین (علیه‌السلام) . منابع: مناقب آل ابی طالب ج۳ ص۱۰۸
⭕️ گسترش عدالت پس از ظهور 🔹 در خصوصیات حکومت امام زمان هیچ ویژگی به اندازه عدالت روشنی ندارد. آن قدر که در روایات بر ویژگی عدالت گستری ایشان تاکید شده، بر سایر مسائل این چنین نبوده است: 🔅 امام صادق فرمودند: حتما و قطعا عدالت آن حضرت در میان خانه های آنان (مردم) وارد میشود، همانگونه که گرما و سرما وارد میشود. 🔅 پیامبر اسلام فرمودند: اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی بماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانی می کند تا اینکه مردی از اهل بیت من قیام کرده و زمین را پر از عدالت کند، همانطور که از ظلم پر شده باشد. 📚الغیبه نعمانی۲۹۷ - الغیبه طوسی ح۱۳۹ ۱۲ @entezar_ma313
⭕️ کلامی بسیار زیبا و تلنگرآمیز... 🔹 مرحوم حاج اسماعیل دولابی: 🔸 نه انتظار ما طوریست که آنها پهلوی ما بیایند، نه حرکت ما طوریست که ما به آنطرف برویم و او را ببینیم. اگر براستی منتظری، چرا لاغر نشده ای(از تلاش فراوان برای ظهور)؟ به محض اینکه حقیقتاً منتظر شوی، او میرسد. آیا خوبَست آدم اینقدر بی رگ (غیرت) باشد؟ دوستت ۱ ساعت دیر از سفر بیاید، اینهمه بی تابی میکنی. اگر منتظری آثارش کو؟ 🔺 ما سه دسته انتظار داریم: 1️⃣ کسیکه از دوری زیاد، یاد امام میکند و انتظار دیدارش را میکِشد تا آثاری ببیند. 2️⃣ کسیکه آثار و جلوه ای از امام دیده، که فرموده اند: فرج امام زمان، فرجِ خود شماست. یعنی انتظار و دعا، برای خود شما گُشایش(در کارهایتان) می آورد. 3️⃣ اگر انتظار و محبت به کمال برسد، دیدن یا ندیدنِ حضرت، در یقینش اثر ندارد و در همه وقت با قلب خود مشاهده میکند. مثل پیامبراکرم و اُویس قرنی که به ظاهر اصلا یکدیگر را ندیدند، اما هرگز از هم جدا نبودند. 🔅 امام سجاد نیز در اینباره فرموده اند: منتظرین واقعی در زمان غیبت، برتر از مردم تمام زمان ها هستند؛ زیرا آنقدر از جانب خدا عقل و معرفت پیدا کرده اند که غیبت و شُهود برای آنها فرق نمیکند. 📚 مصباحُ الهُدی؛ ص ۳۱۹ ۴۰ @entezar_ma313
قال الصادق عليه السلام: وهي الصدّيقة الكبرى، وعلى معرفتها دارت القرون الاُولى. 🔸حضرت امام صادق عليه السلام فرموده است : حضرت فاطمه عليها السلام بزرگترين راستگو و تصديق گر آيات الهى و رسالت نبوى است ، و بر مدار معرفت و شناخت او انديشه پيشينيان دائر بوده است. 📚امالى طوسى: ۶۶۸ ح ۶ مجلس ۳۶ 📚 بحار الأنوار: ۱۰۵/۴۳ ح ۱۸
انتظار منجی عالم313
🌷امام مهدی شناسی ۸۳۹🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز هفدهم 🍀وَ جَعَلْتَ أَجْرَ مُحَمَّدٍ صلی الله
‌🔺۹. پیامبر اسلام از سوی خداوند یک بار مأموریت می‌یابد تا به مردم بگوید: «مزد من تنها انتخاب راه خداست» و بار دیگر مأمور می‌شود تا بگوید: «مزد من فقط مودّت قربی است». در واقع باید این دو درخواست با هم یکی باشد؛ یعنی راه خدا همان مودّت قربی باشد. از سویی مودّت با دو چیز ملازم است: یکی، شناخت و معرفت؛ زیرا تا انسان کسی را نشناسد نمی تواند به او عشق بورزد. دوم، اطاعت؛ زیرا مودّت بدون اطاعت نوعی تظاهر، ریاکاری، دروغ و تملّق است. پس کسانی که دستورات خود را از راهی غیر از اهل بیت پیامبر علیهم السلام می‌گیرند، راه خدا را در پیش نگرفته اند. این از دیدگاه قرآن. 🔺۱۰. امّا از نظر عقل، پاداش باید هم سنگ و هم وزن عمل باشد. رسالت به جز امامت که ادامه آن است، هیچ هم وزنی ندارد، مزد رسالت ادامه هدایت است، مزد یک معصوم، سپردن کار به معصوم دیگر است. مزد عادل آن است که زحمات او را به عادل دیگر بسپاریم. عقل می‌گوید: تا لطف هست تشکّر نیز باید باشد و اگر امروز لطف پیامبر شامل حال ما شده و ما به اسلام هدایت شده ایم، باید مزد رسالتش را بپردازیم و اگر مزد رسالت، مودّت قربی است، امروز هم باید قُربایی وجود داشته باشد تا به او مودّت و اطاعت داشته باشیم. آری، امروز هم باید به حضرت مهدی علیه السلام مودّت داشته و مطیع او باشیم. مگر می‌شود بگوییم مسلمانان صدر اسلام مأمور بودند مزد رسالت را بپردازند و به قربی مودّت داشته باشند؛ ولی مسلمانان امروز یا این وظیفه را ندارند و یا قربایی وجود ندارد تا به آن‌ها مودّت بورزند و مزد رسالت را بپردازند. البتّه مودّت حضرت مهدی علیه السلام در زمان غیبت، عمل به پیام‌های او و رفتن در راه کسانی است که ما را به آنان سپرده است؛ یعنی فقیهان عادل و بی هوا و هوس. 🔺۱۱. عقل انسان از اینکه مودّت قربی پاداش پیامبری قرار گرفته که صدها میلیون نفر را به هدایت، سعادت و فضل بزرگ الهی رسانده، درمی یابد که قربی و کسانی که مورد مودّت هستند برترین افراد بشر و معصومند؛ زیرا هرگز مودّت گنهکار پاداش پیامبر معصوم نخواهد بود. نمی توان باور کرد که مودّت افرادی گنهکار بر مسلمانان جهان در طول تاریخ واجب باشد و هیچ فرقه ای از مسلمانان (غیر از شیعه) رهبران خود را معصوم نمی داند و هیچ فرد یا گروهی تا کنون نه برای امامان معصوم گناهی نقل کرده و نه برای آن بزرگواران استادی نام برده است. 🔺۱۲. براساس عقل، گذاشتن دست بشر در دست غیر معصوم نه تنها ظلم به انسانیّت است، بلکه ظلم به تمام هستی است؛ زیرا هستی برای انسان آفریده شده (تمام آیات «خَلَقَ لَکُمْ»، «سَخَّرَ لَکُمُ» و «مَتاعاً لَکُمْ» نشانه آن است که هستی برای انسان است) و انسان برای تکامل واقعی و معنوی و خدایی شدن به وجود آمده است، آیا سپردن این انسان با آن اهداف والا به رهبران غیر معصوم، ظلم به او و ظلم به هستی نیست؟ 🔺۱۳. اگر در روایات، رهبر معصوم و ولایت او زیربنا و اساس دین شناخته شده است: «بنی الاسلام علی خمس... الولایة» و اگر حضرت علی علیه السلام تقسیم کننده مردم میان بهشت و دوزخ معرّفی شده است: «قسیم الجنة و النار»و اگر نماز بی ولایت پذیرفته نمی شود،مودّت اهل بیت حسنه است و زیارت و توسّل به آنان سفارش شده، همه به دلیل همان جوهر کیمیایی مودّت است. 🔺۱۴. زمخشری و فخررازی که از بزرگان اهل سنّت هستند، در تفاسیر خود آورده اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: من مات علی حب آل محمد مات شهیدا؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، شهید است، من مات علی حب آل محمد مات تائبا؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، توبه کننده است، من مات علی حب آل محمد مات مستکمل الایمان؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، با ایمان کامل از دنیا رفته است، من مات علی حب آل محمد مات علی السنة و الجماعة؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، طبق سنّت و سیره پیامبر از دنیا رفته است 🔺۱۵. امامان معصوم سبیل الله هستند؛ در این رابطه احادیث زیادی آمده است، برای نمونه امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ وَ لَکِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِیلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِی یُؤْتَی مِنْهُ فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وَلَایَتِنَا أَوْ فَضَّلَ عَلَیْنَا غَیْرَنَا فَإِنَّهُمْ عَنِ الصِّراطِ لَناکِبُون؛ خدای تبارک و تعالی اگر می‌خواست خودش را بی واسطه به بندگانش می‌شناسانید؛ ولی ما را درب، جاده، راه و طریق معرفت خود قرار داد، کسانی که از ولایت ما روگردانیده و دیگران را بر ما ترجیح دهند، از صراط مستقیم منحرفند. 🔺۱۶. در زیارات نیز به این موضوع تصریح شده است؛ چنانچه در زیارت جامعه کبیره آمده است: «بِکُمْ یُسْلَکُ إِلَی الرِّضْوَانِ وَ عَلَی مَنْ جَحَدَ وَلَایَتَکُمْ غَضَبُ الرَّحْمَن».
🏞 ⁉️ ؟ 🔸 امام زمان میفرمایند: اگر شیعیان ما در وفای پیمانی که از ایشان گرفته شده یک دل و مصمم باشند، نعمت دیدار ما از آنان به تاخیر نمی افتاد. @entezar_ma313
⭕️ برطرف شدن بیماریها پس از ظهور 🔅 امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام فرمودند : 🔹 هرگاه قائم ما قیام نماید، خداوند مرض را از هر فرد مومن می برد و توانایی او را به سویش برمیگرداند. 📚 کتاب الغیبه نعمانی 🔅 همچنین امام باقر فرمودند : 🔹 هرکس قائم اهل بیت را درک کند و مریض باشد سالم میشود و کسی که دارای ناتوانی است، قوی میگردد 📚 بحارالانوار ۱۳ @entezar_ma313