eitaa logo
انتظار منجی عالم313
3.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
615 ویدیو
53 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله: رجَبٌ شَهْرُ اَلاِسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِي أَكْثِرُوا فِيهِ اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ماه رجب برای اُمّت من ماه استغفار است. در این ماه زیاد استغفار کنید که خداوند بخشنده و مهربان است بحارالأنوار جلد94 صفحه38
⭕️ زلزله و تخریب اعتقادات 🔹 مهمترین پیامد منفی جریانهای انحرافی، تزلزل در باورهای دینی و مذهبی افراد است که این خود گناه بزرگ و نابخشودنی است. وقتی مریدی از رهبر خود سرخورده میشود و از جریان آنها جدا میشود نسبت به دین و افراد دیندار بدبین میشود و اعتقادات دینی خود را از دست میدهد. 🔸 پیامد بعدی این انحرافات، از بین بردن سرمایه های فکری است. بدون شک امروزه مکتب اهل بیت، بیش از هر زمان دیگری نیازمند استفاده از نیروهای فکری در زمینه های مختلف است. از دست رفتن این نیروها، خسارت بزرگی به پیروان اهل بیت وارد میکند. 📚 درسنامه مهدویت، جلد ۴، ص ١٨٠ و ١٨١ ١۴ @entezar_ma313
📌 تنهایی، ارثیه‌ٔ فرزندان فاطمه ▪️کاش می‌شد ذره‌ای از غم و غریبی سامرا کم کرد. هنوز هم بعد از چندین سال حسِ غربتش قلبِ تمام آدمیان را به درد می‌آورد... امشب زمینیان و آسمانی‌ها عزادار کسی هستند که خدا به او فرمود: برو و قلب شیعیانم را به نور خدا مزین کن، اما افسوس که با تمام تلاش و دلسوزی تنها ماند و شهید شد... ▫️انگار نشناختنِ امام زمان، کار آدمی است و تنهایی، ارثیه‌ٔ فرزندان فاطمه 🔘 شهادت تسلیت باد. @entezar_ma313
امام هادی علیه السلام فرمودند: از نمونه های غرور نسبت به خدا آن است که «بنده»، بر گناه اصرار و پافشاری کند و از «خدا» امید آمرزش داشته باشد. 📚موسوعة سیرة اهل البیت (ع)، ج33، ص 212 @entezar_ma313
انتظار منجی عالم313
🌷امام مهدی شناسی ۸۷۴🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز پنجاه و سوم 🍀اللَّهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَق
‌✅نکته‌ها 🔺۱. «حق» به معنای ثابت و باقی است. بنابراین خدا و هرچه از سوی او باشد، حق است. «حق» یکی از نام‌های خداوند است. کلمه ی «زهوق» به معنای رفتن است و «زهق نفسه» یعنی روح از بدنش خارج شد. 🔺۲. برای این آیه مصداق‌هایی همچون ظهور اسلام ،ورود به مدینه، فتح مکّه و شکستن بت‌ها را بیان کرده اند که در همه آنها باطل شکست خورده است، ولی آیه دارای مفهوم گسترده ای است و فنای باطل و بقای حق را نوید می‌دهد. 🔺۳. بقای حق و نابودی باطل، یک سنّت و قانون الهی است، نه پنداری و تصادفی، هر چند پیروان حق کم و طرفداران باطل زیاد باشند؛ چرا که حق همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند کف، ناپایدار و فانی است: «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ».قرآن می‌فرماید: «نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ؛ ما حق را بر سر باطل می‌کوبیم و آن را نابود می‌سازیم». و در این صورت است که باطل رفتنی است. بنابراین حق باید با قدرت و کوبنده بر باطل هجوم آورد. 🔺۴. پیامبر باید با قاطعیّت، پیروزی نهایی حق را به مردم اعلام کند: «قُلْ جاءَ الْحَقُّ». 🔺۵. باید حق را به میدان آورد تا باطل از بین برود: «جاءَ... زَهَقَ». 🔺۶. عاقبت، باطل رفتنی و نابود شدنی است و حق، باقی و پایدار: «جاءَ... زَهَقَ» (فعل ماضی نشانه قطعی بودن است). 🔺۷. از جلوه‌ها و مانورهای باطل نباید هراسید که دوامی ندارد: «کانَ زَهُوقاً». 🔷آیه چهارم 💠آیه ۱۸سوره انبیا: «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ؛ (این چنین نیست، ) بلکه ما حق را بر باطل می‌کوبیم تا مغز آن را در هم بشکند، پس بی درنگ، باطل محو و نابود می‌شود. و وای بر شما از آنچه (خداوند را به آن) توصیف می‌کنید (و نسبت لهو و لعب و بیهوده کاری می‌دهید) ». ✅نکته‌ها 🔺۱. کلمه «قذف» به معنی پرتاب از راه دور و با سرعت و قدرت است و کلمه «دمغ» نیز به ضربه ای گفته می‌شود که به سر می‌خورد و تا مغز اثر می‌گذارد. کلمه «وَیل» به معنای عذاب و هلاکت است و در جایی به کار می‌رود که موضوع مورد نظر هلاکت را داشته باشد. 🔺۲. پیروزی حق، اراده و خواست خداوند و جلوه ای از هدفداری نظام آفرینش است: «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ». 🔺۳. برخورد حقّ با باطل باید تهاجمی باشد نه تدافعی: «نَقْذِفُ». 🔺۴. سنت خداوند بر نابودی و محو باطل است: «نَقْذِفُ- فَیَدْمَغُهُ». 🔺۵. حق بر باطل پیروز است: «فَإِذا هُوَ زاهِقٌ». 🔺۶. نابودی باطل به وسیلة حضور حق در جبهه است: «نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ». 🔺۷. در مبارزه علیه باطل باید سرعت، قدرت و هدف گیری درست رعایت شود: «نَقْذِفُ- فَیَدْمَغُهُ». 🔺۸. باطل باید به کلّی نابود شود، نه آنکه نیمه جانی داشته باشد: «فَیَدْمَغُهُ». 🔺۹. باطل رفتنی است: «فَإِذا هُوَ زاهِقٌ». 🔺۱۰. حکومت چند روزه ی باطل، بر اساس سنت مهلت دادن الهی است و عاقبت از آن متقین و اهل حق است: «فَإِذا هُوَ زاهِقٌ». 🔺۱۱. وای بر کسانی که آفرینش را بازیچه می‌دانند: «وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ». @entezar_ma313
امام هادی علیه السلام: کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدّیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب(علیه السلام) خواهد بود. (احتجاج ج۱ ص۴۶۰)
⭕️ عالم منحرف یعنی دو دو تا پنج تا! 🔹 همانطور که هیچگاه دو دو تا پنج تا نمی شود، شخص آگاه هم منحرف نمی شود، پس برای پیروزی باید علمی مبارزه کرد. در این پیام به راهکارهای علمی برای رویارویی با جریان های انحرافی میپردازیم. 🔸 استفاده از آگاهی های معتبر: در گام اول باید آگاهی هایمان را افزایش دهیم آن هم از نوع معتبرش. 🔸 طراحی سامانه مهندسی فراگیر مهدویت: در گام دوم همه (اعم از روحانیون و کسانی که در حوزه فرهنگ به فعالیت میپردازند) باید با یک کار سیستمی و هماهنگ شده، به رویارویی با جریان های انحرافی بپردازند. 🔸 خردورزی و پرهیز از خرافات: باید آموزه های مهدوی خردمندانه باشد و از بیان خرافات پرهیز شود. 📚درسنامه مهدویت، جلد ۴، ص ١٨١ و ١٨٢ ١۵ @entezar_ma313
⭕️ بازگشتِ مردگان 🔹 یکی از حوادث مهم در هنگام ظهور، موضوع رجعت است که یکی از عقاید مسلم شیعه می باشد. 🔸 امام صادق میفرمایند: «از ما نیست کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد.» (بحارالانوار، ج٥٣، ص ٩٢) 🔹 رجعت در لغت به معنای بازگشت است و در فرهنگ دینی، عبارت است از بازگشت امامان معصوم و گروهی از مومنان خالص و کفار و منافقان به دنیا. در ادبیات دینی برای مفهوم رجعت، از واژه هایی مانند «کَرَة» و «اوبة» نیز استفاده شده است. 🔆 در آیات و روایات فراوانی به موضوع رجعت اشاره شده است که قصد داریم در این سری از پیامها، به بررسی آنها بپردازیم. ١ @entezar_ma313
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله : ✨ الا انه الظاهر علي الدين کله✨ 🌤آگاه باشيد که مهدي (عج) بر همه‏ي اديان پيروز مي‏شود . 📚بحارالانوار/ ج37/ ص213
🌷امام مهدی شناسی ۸۷۵🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز پنجاه و چهارم 🍀وَ صِلِ اللَّهُمَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ وُصْلَةً تُؤَدِّی إِلَی مُرَافَقَةِ سَلَفِهِ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ یَأْخُذُ بِحُجْزَتِهِمْ وَ یَمْکُثُ فِی ظِلِّهِمْ؛ خدایا بین ما و او، پیوندی بده که ما را به رفاقت گذشتگان او برساند و ما را از آنانی قرار ده که به دامان عنایتشان چنگ زنند و در سایه لطفشان اقامت کنند. 🍀 💠در این فراز به یکی از مهمترین وظایف و تکالیفی که منتظران امام زمان باید در عصر غیبت وی انجام دهند، اشاره شده است و آن پیوند با امام زمان علیه السلام است. 💠 امام رضا علیه السلام فرمود: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ آخِذٌ بِحُجْزَةِ اللَّهِ تَعَالَی وَ نَحْنُ آخِذُونَ بِحُجْزَةِ نَبِیِّنَا وَ شِیعَتُنَا آخِذُونَ بِحُجْزَتِنَا؛رسول خدا (ص) در روز قیامت به دامان خداوند چنگ می‌زند، ما نیز به دامان پیامبرمان و شیعیان ما نیز چنگ به دامان ما می‌زنند. 💠در این باره نکاتی وجود دارد که در ادامه برخی از آیات مربوط به آن بیان می‌شود. 🔷آیه اول 💠آیه ۲۵۶ سوره بقره: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لَا انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ در (پذیرش) دین، اکراهی نیست. همانا راه رشد از گمراهی روشن شده است، پس هر که به طاغوت کافر شود و به خداوند ایمان آورد، قطعاً به دستگیره محکمی دست یافته که گسستنی برای آن نیست و خداوند شنوای دانا است». 💠در این آیه شریفه مطالب قابل توجهی در ارتباط با موضوع مورد بحث وجود دارد: 🔺۱. مطابق روایات، یکی از مصداق‌های تمسّک به «عروة الوثقی» و ریسمان محکم الهی، اتصال با اولیای خدا و اهل بیت علیهم السلام است. رسول اکرم (ص) فرمود: ای مردم! کسی که دوست دارد به عروة الوثقی - که هرگز قطع نمی گردد - تمسک جوید، به ولایت علی تمسّک کند؛ زیرا ولایت او، ولایت من، و اطاعت از او، اطاعت از من است. ای مردم! هرکس دوست دارد حجت پس از من را بشناسد، علی را بشناسد. ای مردم! کسی که ولایت خدا او را شاد می‌کند، باید به ولایت علی اقتدا کند؛ زیرا او خزانه علم من است. ای مردم! کسی که دوست دارد خدا را ملاقات کند و از او راضی باشد، ائمه را دوست داشته باشد. جابر برخاست و پرسید: ائمه چه تعداد هستند؟ فرمود: ای جابر! خداوند تو را رحمت کند، [گویا] از همه اسلام پرسیدی. تعداد آنان به تعداد ماه هاست که نزد خدا دوازده عدد است و آن را در کتاب خود، در روزی که آسمان و زمین را آفرید، آورده است. و تعدادشان به تعداد چشمه‌هایی است که برای موسی بن عمران جوشید، در آن زمان که عصایش را بر زمین زد و دوازده چشمه از آن جوشید. و تعدادشان به تعداد نقبای بنی اسرائیل است که خداوند فرموده: «وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیباً؛و هنگامی که خدا از بنی اسرائیل عهد گرفت و دوازده بزرگ از میان آن‌ها برانگیختیم». ای جابر! تعداد ائمه دوازده نفر است؛ اول ایشان علی و آخرینشان قائم است. 🔺۲. محکم بودن ریسمان الهی کافی نیست، محکم گرفتن آن هم شرط لازم است: «فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ... ». 🔺۳. تکیه به طاغوت‌ها و هر آنچه غیر خدایی است، گسستنی و از بین رفتنی است. 🔺۴. تنها رشته ای که گسسته نمی گردد، ایمان به خداست: «لَا انْفِصامَ لَها». 🔺۵. ایمان به خدا و رابطه با اولیای خدا ابدی است:«لَا انْفِصامَ لَها»؛ولی طاغوت‌ها در قیامت از پیروان خود بیزاری خواهند جست. 🔷آیه دوم 💠آیه ۱۱۹ از سوره توبه یکی دیگر از آیاتی است که لزوم پیوند ما امام عصر را یادآوری می‌کند.آنجا که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا پروا کنید و با راستگویان باشید». از این آیه نیز مطالبی قابل استخراج است: 🔺۱. در روایات شیعه و سنی آمده است که مقصود از «الصَّادِقِینَ»، محمّد و آل محمّد علیهم السلام هستند. 🔺۲. دوستی، همنشینی و همراهی با راستگویان، یکی از عوامل تربیت و جلوگیریِ انسان از انحراف است:«اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ». 🔺۳. از رهبران الهی جدا نشویم:«کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ». 🔺۴. رهبران الهی معصوم هستند وگرنه خداوند فرمان نمی داد که با آنان باشید: «کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ». 🔺۵. تکامل جامعه در سایه ی ایمان، تقوا و اطاعت از رهبر معصوم است: «آمَنُوا،اتَّقُوا،مَعَ الصَّادِقِینَ». 🔺۶. در هر زمان باید معصومی وجود داشته باشد تا مسلمانان با او همراه باشند: «کُونُوا معَ الصَّادِقِین».
✨﷽✨ 🌼نمایش کمتر از خود ✍ تواضع، ویژگی انسان هایی است که از نظر روحی و روانی به کمال رسیده اند؛ مانند درختانی که شاخه هایی پر میوه دارند و دلیل پایین آمدن شاخه ها، سنگینی آنها است. یکی از ویژگی های شاخه ای که پایین آمده، این است که همه، حتی افراد کوچک هم می‌توانند از آن بهره مند شوند. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «تواضع آن است که به کمتر از جایگاه شایسته خود در مجلس قانع باشی و هرگاه کسی را ملاقات کردی، در سلام پیشی بگیری و جر و بحث را رها کنی؛ هر چند حق با تو باشد.» 📚 بحارالانوار، ج ٧۵، ص ١٧۶ یاران امام زمان علیه السلام در مقابل دوستان، متواضع و فروتن هستند؛ بدون شک تا متواضع نباشی، نمی‌توانی در زمره یاران حضرت باشی. به یاد داشته باش که این دوره، دوره یارگیری است. @entezar_ma313
⭕️ به عمل کار برآید 🔹 برای مبارزه و رویارویی با جریان های انحرافی باید در حوزه عمل وارد شد. 🔸 اولین گام، افشاگری و ایجاد حساسیت در جامعه است. همه مردم به ویژه قشر فرهیخته جامعه، باید با استفاده از فرصت هایی که در اختیار دارد جوان ها را از دام این انحرافات دور کند 🔸 دومین گام، جلوگیری از کارها تبلیغی جریان هاست. 🔺 یک کلام، ختم کلام! باید بساط انحراف آنها برچیده شود. 📚 درسنامه مهدویت، جلد۴، ص ١٨٣ ١۶ @entezar_ma313
⭕️ جهانی با ویژگی های خاص 🔹 آنچه از مجموع آیات و روایات، به دست می آید این است که جهان هنگام رجعت، جهانی است با ویژگی های خاصِ به خود، که نه به طور دقیق شبیهِ جهان دنیاست و نه همانندِ جهان آخرت است؛ در عین حال، برزخ هم، نیست. 🔸 علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، قیامت را در بالاترین درجه‌ی کشف و شهود دانسته و رجعت، در رتبه‌ی میانی و پایین تر از این دو، ظهور حضرت حجت است. (١) 🔹 بنابراین اگرچه رجعت در همین دنیای مادی اتفاق خواهد افتاد اما ویژگی های خاصش، آن را از نحوه‌ی زندگی در زمانِ ما متفاوت خواهد کرد. (٢) 📚 ١- تفسیر المیزان ج٢ ص١٠٩ ٢- درسنامه مهدویت ج۴ ص١٩١ ٢ @entezar_ma313
امام محمد باقر علیه‌السلام : سه چیز از خصلتهای نیکوی دنیا و آخرت است ؛ ۱ـ گذشت کنى از کسى که به تو ستم کرده است، ۲ـ بپیوندى به کسى که از تو بریده است، ۳ـ و بردبارى ورزى در وقتیکه با تو به نادانى برخورد شود. 📚 تحف العقول ص ۲۹۳ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌
‌🌷امام مهدی شناسی ۸۷۶🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز پنجاه و پنجم 🍀وَ أَعِنَّا عَلَی تَأْدِیَةِ حُقُوقِهِ إِلَیْهِ وَ الاجْتِهَادِ فِی طَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعْصِیَتِهِ وَ امْنُنْ عَلَیْنَا بِرِضَاهُ؛ و ما را بر پرداخت حقوقش و کوشش در فرمانبرداری اش و دوری از نافرمانی اش کمک کن و بر ما به خشنودی اش منّت نه. 🍀 💠این فراز نیز به برخی دیگر از تکالیف ما در برابر امام عصر اشاره دارد و توفیق انجام آن را از خداوند متعال درخواست می‌کند. رعایت حقوق امام و فرمانبرداری از او از مهمترین تکالیفی است که بر عهده ماست و این موضوع مهم مطالب فراوانی را در آیات و روایات به خود اختصاص داده است. 💠یکی از بهترین آیات در این باره آیه ۵۹ سوره نساء است که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِی شَیْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلًا؛ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول و اولی الامر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت کنید. پس اگر درباره چیزی نزاع کردید، آن را به حکم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و قیامت ایمان دارید. این (رجوع به قرآن و سنت برای حل اختلاف) بهتر و پایانش نیکوتراست». ✅نکته‌ها 🔺۱. این آیه به وظیفه ی مردم در برابر خدا و پیامبر اشاره می‌کند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پیامبر» و «اولی الامر» هرگز مردم در بن بست قرار نمی گیرند. آمدن این سه مرجع برای اطاعت، با توحید قرآنی منافاتی ندارد؛ زیرا اطاعت از پیامبر و اولی الامر نیز، شعاعی از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است. 🔺۲. در تفسیر نمونه به نقل از ابن عباس آمده است که وقتی پیامبر اسلام، هنگام عزیمت به تبوک، علی علیه السلام را در مدینه به جای خود منصوب کرد و فرمود: «انت منّی بمنزلة هارون من موسی» این آیه نازل شد. 🔺۳. تکرار فرمانِ «أَطِیعُوا» رمز تنوع دستورهاست. پیامبر گاهی احکام الهی بیان می‌کرد، گاهی دستور حکومتی می‌داد و دو منصب «رسالت» و «حکومت» را برعهده داشت. قرآن گاهی خطاب به پیامبر می‌فرماید:«أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ؛آنچه را نازل کرده ایم برای مردم بیان کن». و گاهی می‌فرماید: «لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِما أَراکَ اللَّهُ؛میان مردم بر اساس قوانین الهی، حکومت و قضاوت کن». 🔺۴. قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لا تُطِعْ» و همچنین «لا تَتَّبِعْ» می‌دهد. بنابراین موارد «أَطِیعُوا» باید کسانی باشند که از اطاعتشان نهی نشده باشد و اطاعتشان با اوامر خدا و رسول تضاد نداشته نباشد. 🔺۵. در این آیه اطاعت از اولی الامر؛ ولی هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده بلکه تنها مرجع حل نزاع، خدا و رسول معرفی شده است و این نشانه آن است که اگر در شناخت اولی الامر و مصداق آن نیز درگیری شد، به خدا و رسول مراجعه کنید که در روایات نبوی، اولی الامر اهل بیت پیامبر معرفی شده اند. حسین بن ابی العلاء گوید: «من عقیده‌ام را درباره اوصیای پیامبر و اینکه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق علیه السلام عرضه کردم، حضرت فرمود: آری چنین است، اینان همان کسانی هستند که خداوند درباره آنان فرموده: «أَطِیعُوا اللَّهَ... » و همان کسانی اند که درباره ی آنها فرموده: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ... وَ هُمْ راکِعُونَ». 🔺۶. مردم باید نظام اسلامی را بپذیرند و از رهبران الهی آن در قول و عمل پشتیبانی کنند: «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ». 🔺۷. اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش به هم آمیخته است. اطاعت از رسول و ولی امر که امری سیاسی است، با ایمان به خدا و قیامت که امری اعتقادی است، آمیخته است:«أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ». 🔺۸. سلسله مراتب در اطاعت باید حفظ شود: «اللَّهَ، الرَّسُولَ، أُولِی الْأَمْرِ». 🔺۹. اولی الامر باید همچون پیامبر معصوم باشند تا مانند پیامبر اطاعت از آنان، لازم و بی چون وچرا باشد: «أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ». @entezar_ma313
امام محمد باقر علیه السلام: هیچ فضیلتی مثل جهاد نیست و هیچ جهادی مثل مبارزه با هوای نفس نیست. 📗تحف العقول ج۱ ص۲۸۴
⭕️ سریالی بر پایه ناآگاهی 🔹 مهدویت یک واقعیت اعتقادی و دینی در تاریخ اسلام است؛ برای همین در هر دوره ای با افرادی مواجه میشویم که بر اثر انگیزه های جاه طلبانه، شهرت، دنیا طلبی و... به دروغ ادعای مهدویت نموده اند. 🔸 در ادامه این سری پیامها به معرفی برخی از فرقه ها و افراد مدعی مهدویت میپردازیم. مدعیان دروغین به دو گروه پیش از ولادت حضرت مهدی و پس از ولادت ایشان تقسیم میشوند. 🔺 مدعیان دروغین پیش از ولادت مانند: کیسانیه، زیدیه، باقریه و... و مدعیان دروغین پس از ولادت مانند: بهاییت، یمانی و... ١٧ @entezar_ma313
⭕️ شیعه و رجعت 🔹 در روایات باور به رجعت، در میان اعتقادات شیعه از جایگاه والایی برخوردار است؛ تا جایی که منکرِ آن را از دایره‌ی تشیع بیرون دانسته اند. 🔸 امام باقر میفرمایند: «ایام الله سه روز است: قیام قائم، رجعت و قیامت.» (١) 🔸 امام صادق نیز، یکی از شرایط ایمان را اعتقاد به رجعت دانسته و میفرمایند: «هر کس به هفت چیز اقرار کند، مؤمن است... که یکی از آنها ایمان به رجعت است.» (٢) 📚 ١- الخصال شیخ صدوق ج١ ص١٠٨؛ ٢- وسائل الشیعه ج٢۴ ص١٣٢ ٣ @entezar_ma313
🌹 شهید همت: پیام من فقط این است: در زمان غیبت اطاعت محض از داشته باشید.
انتظار منجی عالم313
‌🌷امام مهدی شناسی ۸۷۶🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز پنجاه و پنجم 🍀وَ أَعِنَّا عَلَی تَأْدِیَةِ
‌ 🔺۱۰. اطاعت از حاکمی واجب است که مؤمن و از خود مردم با ایمان باشد: «أَطِیعُوا... مِنْکُمْ». 🔺۱۱. نشانه ایمان واقعی، مراجعه به خدا و رسول، هنگام بالا گرفتن درگیری هاست و اطاعت در شرایط عادی کار مهمی نیست: «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ». 🔺۱۲. یکی از وظایف حکومت اسلامی ایجاد وحدت و حل درگیری‌ها است: «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ... ». 🔺۱۳. دین کامل باید برای همه ی اختلاف‌ها راه حل داشته باشد: «فِی شَیْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ». 🔺۱۴. پذیرش فرمان از حکومت‌های غیر الهی و طاغوت، حرام است: «فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ». 🔺۱۵. اگر همه فرقه ها، قرآن و سنت را مَرجع بدانند، اختلاف‌ها حل شده، وحدت و یکپارچگی حاکم می‌شود: «فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ». 🔺۱۶. مخالفان با احکام خدا و رسول و الهی باید در ایمان خود شک کنند: «إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ... ». 🔺۱۷. برنامه عملی اسلام بر اساس برنامه اعتقادی آن است: «أَطِیعُوا... إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ» به عبارت دیگر ایمان به خدا و قیامت، پشتوانه ی اجرایی احکام اسلام و مایه ی پرهیز از نافرمانی خدا و رسول است. 🔺۱۸. حضرت علی علیه السلام درباره حقوق متقابل امام و امت فرمود: هر یک از من و شما بر یکدیگر حقوقی داریم؛ اما حق من بر شما این است که شما به پیمان و بیعت خود وفادار باشید: «الوفاء بالبیعة»؛ در حضور و غیاب من (در نزد من حاضر باشید یا نباشید) نصیحت کننده و خیرخواه باشید: «والنصیحة فی المشهد والمغیب»، و هر وقت شما را فراخواندم اجابت کنید: «والاجابة حین ادعوکم... ». همچنین آن حضرت به مردم می‌فرمود: و لکم علیّ من الحقّ مثل الّذی لی علیکم؛ شما بر من حق دارید به همان اندازه که من بر شما حق دارم. 🔺۱۹. امام سجاد علیه السلام در اول رساله حقوق، حق امام را از واجب ترین حقوق معرفی می‌کند: «و اوجبها علیک حقّ ائمتک». 🔺۲۰. امام صادق علیه السلام مردم را به مراجعه به فقها سفارش می‌کرد و می‌فرمود: کسی که فتوا و قضاوت فقها را رد کند، گویا ما را رد کرده و هر که ما را رد کند، گویا به خدا شرک ورزیده است. 🔺۲۱. بر اساس روایات، مردم در برابر امام معصوم سه مسئولیّت دارند: اول. شناخت امام، آن هم با دلایل روشن و ویژگی‌های برجسته که یک رهبر معصوم باید داشته باشد: «معرفة الامام». دوم. تسلیم فرمان آن بزرگواران به طوری که سخنان آنان را به دل بپذیرد: «و التسلیم لهم فیما ورد علیهم». سوم. در اختلافات به آن بزرگواران مراجعه و آنان را حَکم و داور قرار دهند: «و الرّد علیهم فیما اختلفوا». 🔺۲۲. امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوارشان به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که دوست دارد به دین من متمسّک شود و پس از من در کشتی نجات سوار شود، باید که به علی بن ابی طالب اقتدا کند و دشمنش را دشمن بدارد و دوستش را دوست بدارد که او وصی من و جانشین من بر امتم در حیات و ممات من است، و او امام هر مسلمان و امیر هر مؤمن پس از من است. قول او قول من و امر او امر من و نهی او نهی من است، و پیرو او پیرو من و یاور او یاور من و فروگزار او فروگزار من است. سپس فرمود: هر که پس از من با علی مفارقت کند، مرا نخواهد دید و من نیز روز قیامت او را نخواهم دید، و هر که با علی مخالفت کند، خداوند بهشت را بر او حرام کرده و جایگاه او را آتش قرار داده است و آن بد جایگاهی است، و کسی که علی را فروگزارد، خداوند او را در روزی که بر وی در آید فرو خواهد گذاشت و هر که علی را نصرت کند، خداوند او را در روز قیامت نصرت نماید و حجتش را هنگام بازخواست تلقین وی فرماید، سپس فرمود: حسن و حسین دو امام امت من پس از پدرشان و سید جوانان اهل بهشت هستند و مادرشان سرور زنان عالم و پدرشان سرور اوصیا هستند، و از فرزندان حسین نه تن امامند که نهمین آنها قائم از فرزندان من است؛ طاعت آنان طاعت من و معصیت ایشان معصیت من است، از منکرین فضل و ضایع کنندگان حرمت او به خدا شکایت می‌کنم و خداوند بهترین ولی و ناصر برای عترتم و ائمّه امّتم می‌باشد و بهترین منتقم از منکرین ایشان است. ‌‌ @entezar_ma313
⭕️ کیسانیه، اولین فرقه انحرافی 🔹 یکی از فرقه ها و شاید اولین فرقه ای که در مهدویت دچار انحراف شد، کیسانیه بود. کیسان شاگرد محمد بن حنفیه بود، او محمد را امام میدانست و برای او مراتب و درجاتی قائل شد که خارج از حد وی بود. کیسانیه بعد از درگذشت محمد بن حنفیه به دو گروه تقسیم شدند: 🔸 گروه اول؛ مرگ محمد را انکار کرده و گفتند او پنهان شده تا روزی که به او امر شود ظهور کند. این دسته وی را همان امام منتظر می دانند. 🔸 گروه دوم؛ مرگ محمد را باور کردند و پس از او ابوهاشم عبدالله بن محمد را به امامت برگزیدند و به حلول روح محمد در بدن هاشم اعتقاد یافتند. 🔺 کیسانیه بعد از محمد بن حنفیه دوازده فرقه شد. 📚 درسنامه مهدویت، جلد ١، ص ١٠٢ ١٨ @entezar_ma313