eitaa logo
انتظار منجی عالم313
3.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
618 ویدیو
53 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸اهم مقدمات انتظار فرج را که توبه و طهارت از است، تحصیل کنیم.🔸 📚درمحضر بهجت، ج٣، ص٢٨٠ @entezar_ma313
امیرالمومنین عليه السلام فرمودند : مَن عَرَفَ نَفسَهُ فقَدِ انتَهى إلى غايَةِ كُلِّ مَعرِفَةٍ و عِلمٍ . هر كه خود را شناخت، به نهايت هر شناخت و دانايى رسيد. 📖غرر الحكم ،ح۸۹۴۹
🔺‌آسيب بزرگي که همواره انسان ها را از ياد خداوند و آخرت دور مي‌کند، توجه بيش از حد به دنيا و بزرگتر جلوه دادن دنيا نسبت به آخرت است. 🔺ما هميشه مي‌خواهيم بيشتر در اين دنيا بمانيم، بيشتر از لذت هايش استفاده کنيم و بيشترِ عمر خود را صرف ارضاي اميال جسمي و روحي کنيم. به سختي مي‌پذيريم که بعد از مدتي، ديگر در اين دنيا نيستيم. 🔺خلاصه ي نگاه خدا به دنيا که در آيه هاي متعدد قرآن به آن اشاره شده، اين جمله کليدي است: «دنيا، سراي آزمايش، بازيچه، کالاي اندک و فريبنده است.» (۱) 🔺بنابراين، گام سوم رهايي از فتنه هاي آخرالزمان، در کلام اميرالمومنين اينگونه بيان مي‌شود: «هرکس از ما پيروي کند، گمراه نشود، و هرکه منکر ما شود، هدايت نگردد؛ و آنکه با زبان ما دشمن ما را کمک دهد، نجات نيابد؛ و آنکه ما را واگذارد، ياري نشود؛ پس به طمعِ دنياي پوچ و بي ‌ارزشي که سرانجام از شما دور شود و شما نيز از آن زوال يابيد، از ما روي نگردانيد. زيرا هرکس دنيا را بر ما ترجيح دهد، افسوس فراوان دارد.» (۲) 🔺خداوند متعال [از زبان فرد دنيا طلب] در قرآن مي‌فرمايد: «اي واي بر من که جانب امر خدا را فرو گذاشتم و در حقّ خود ظلم و تفريط کردم.» (۳) ۱- کهف/۷؛ رعد/۲۶؛ حديد/۲۰؛ انعام/۷۰؛ ۲- بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۶۲؛ ۳- سوره زمر/۵۶ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۸۰🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 🌿‌نگاهی به داستان حضرت آدم (علیه السلام) 🔸حضرت آدم (علیه السلام) قبل از آن که به این دنیا هبوط کند، در آن مقامی که در بهشت داشت، به منظور تجدید عهدش با فرشته مقرب که حامل بیعتها بود، مصافحه می‌کرد؛ زیرا حضرت آدم (علیه السلام) در عالم ذر پیمان بسته بود که از این انوار مقدس اطاعت کند و آنها را دوست بدارد. ایشان را نافرمانی ننماید. در برابر مظاهر حق تعالی توجه و خضوع داشته باشد. 🔸چنان که فرزندان صالح و مؤمن جناب آدم (علیه السلام) در دنیا به خاطر عهدهایی که به ولایت و محبت اهل بیت (علیهم السلام) بسته بودند، به تبعیت از پدرشان هر روزه با توجه قلبی به امام زمان شان ارادت می‌ورزند. 🔸هنگامی که حضرت آدم (علیه السلام) به خلقت خویش نگاه کرد، مشاهده فرمود که حق تعالی به او کرامت عنایت فرموده و از روح خود در او دمیده و سجدۂ فرشتگان را متوجه او قرار داده تا آنجا که اسماء و حقایق اشیاء را به وی تعلیم نموده و او را خلیفه خویش در زمین نامیده. در آن هنگام، فرشتگان اعتراض کردند و گفتند که خدایا، در زمین کسی را قرار میدهی که فساد و خونریزی برپا می‌کند، در حالی ما برای حمد و تقدیس و عبادت هستیم. 🔸آنان در این اعتراض متوجه نشدند، که محال است خلیفه خدا فساد و خونیزی کند. خداوند متعال به خاطر این مطلب، فضیلت و بزرگی جناب آدم (علیه السلام) را به فرشتگان شناساند و اسمای الهی را از آنها پرسید و آنها نتوانستند جواب بدهند، ولی حضرت آدم (علیه السلام) چون اسمای الهی را آموخته بود. بیان نمود و عجز و ناتوانی فرشتگان ظاهر شد، در نتیجه گفتند: «ولا علم لنا إلا ما علمتنا». [۱] «خدایا، ما را دانشی نیست، مگر آن چه را تو به ما آموخته ای». 🔸آن گاه خدای تعالی اراده فرمود و فرشتگان را به تکریم حضرت آدم (علیه السلام) مکلف نمود که برای عبودیت خدا به سوی خلیفه الله، آدم ابوالبشر، توجه نمایند. از طرفی چون حضرت آدم (علیه السلام) به این همه مفاخر و جلالت نگاه کرد، فکر کرد که همه این عنایات به واسطه کرامت و شرافت خود اوست و این چنین دریافت که در عرصه گیتی نظیر و همتایی برای او از جهت بزرگی نیست و کرامت‌های الهی، فقط به او اختصاص یافته است. 🔸البته نظر بعضی از بزرگان این است که نه بدان جهت بوده که این بزرگوار فخری نموده باشد؛ بلکه از این باب که: «و أما بنعمة ربک فحدث ». [۲] «نعمت پروردگار را بازگو کن». چون کسی نبود که این نعمت‌ها را با او بازگو کند، به خاطر همین با خود گفت و گو می‌کرد و در دل خیال مینمود که چنین است. 🔸حق تعالی خواست که به او حقیقت مطلب را بفمهاند که این عنایات و مفاخر که به تو داده شده، فقط به خاطر آن نور درخشانی است که در صلب تو گذاشته شد. نظر به این که حضرت آدم (علیه السلام) به اصل خود و عهدهای خویش برگردد و یادآور دوران عالم ذر شود: «و لقد عهدنا إلی آدم من قبل فنی و تجد له عزما». [۳] «ما قبل از این با آدم (علیه السلام) عهد بسته ایم که باید مطیع و عبد محمد و اهل بیتش (علیهم السلام) باشد؛ اما در یادش نماند و برای او عزم و اراده ای نیافتیم». «فثبتت لهم النبوه و أخذ المیثاق علی أولی العزم أننی ربکم و محمد رسولی و علی أمیر المؤمنین و أوصیاؤه من بعده ولاۀامیری و خزان علمی ع وأن المهدی أنتصر به لدینی و أظهر به دولتی و أنتقم به من أعدائی و أعبد به طوعا و کرها قالوا أقررنا یارب وشهدنا ولم یجد آدم و لم یقر فثبت العزیمة لهؤلاء الخمسة فی المهدی و لم یکن لآدم عزم علی الإقرار به». [۴] «برای اثبات این مطلب، خداوند از پیامبران اولوالعزم پیمان گرفت که من پروردگار شما هستم و محمد (صلی الله علیه وآله)، و پیامبر (صلی الله علیه وآله) و علی (علیه السلام)، امیر المؤمنین بوده و جانشینان او، صاحب ولایت و خزانه دار علم من خواهند بود. 🔸 مهدی کسی است که توسط او دینم را یاری می‌کنم و دولتم را ظاهر می‌سازم و به واسطه او از دشمنانم انتقام می‌گیرم و به واسطه وی، خلایق، با اشتیاق در زمین بندگی خواهند کرد. همه آنها گفتند که پروردگارا، به همه این مطالب اقرار داریم؛ ولی حضرت آدم (علیه السلام) در مرحله اول نه انکار کرد و نه اقرار نمود. از این رو، مقام اولوالعزمی برای پیامبران به دلیل پذیرفتن ولایت حضرت مهدی (علیه السلام) تثبیت شد و حضرت آدم (علیه السلام) به دلیل تأمل ورزیدن آن را دارا نگشت. ---------- [۱]: ۱۱۶سوره مبارکه بقرة آیه شریفه ۳۲ [۲]: سوره مبارکه ضحی آیه شریفه ۱۱ [۳]: سوره مبارکه طه آیه شریفه ۱۱۵ [۴]: ۱۱۹ -بصائر الدرجات، ص ۷۰ - الکافی، ج ۲، ص ۸ ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
دوره ی مخفی شدنِ امام زمان ✍️دوره های زندگی حضرت را میتوان به چهار بخش «اختفا»، «غیبت صغری»، «غیبت کبری» و «پس از ظهور» تقسیم کرد.دوره ی اختفا و مخفی بودن حضرت، از هنگام تولد (۲۵۵ه.ق) شروع و تا رحلت امام عسکری (۲۶۰ه.ق) پایان پذیرفت. امام حسن عسکری در این دوران دو وظیفه مهم و حساس را عهده دار بودند؛ یکی حفظ فرزندش از گزند خلفای عباسی و دیگر اثبات وجود او و اعلام امامتش بعنوان امام دوازدهم. ایشان از عهده هر دو به بهترین شکل برآمد. ولی بخاطر اختناق شدید توسط عباسیان، تنها تعداد اندکی از یاران و نزدیکان صدّیق امام عسکری از ولایت حضرت آگاه بودند. 💥معاویة بن حکیم و محمد بن عثمان عمری و محمد بن ایوب نقل میکنند: چهل تن از شیعیان نزد امام عسکری آمدیم. ایشان فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: این امام شما پس از من و جانشین من است، از او پیروی کنید و از گرد او پراکنده نگردید که هلاک میشوید و دینِتان تباه میگردد، این را هم بدانید که پس از امروز او را نخواهید دید. 📚کمال الدین ص۴۳۵ @entezar_ma313
غربال شدن (اَلَک شدن) شیعیان در زمان غیبت ☀ امام صادق (ع) درباره شدت فتنه‌های زمان غیبت می‌فرمایند: 🔱«وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُن؛ 🔱 وَ اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ؛ 🔱 وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ؛ 🔱حَتَّى لَایَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر» ☝به خداوند سبحان سوگند شما خالص می شوید؛ ☝به خداوند سبحان سوگند شما از یکدیگر جدا می‌شوید؛ ☝به خداوند سبحان سوگند شما غربال خواهید شد؛ ☝تا اینکه از شما شیعیان باقی نمی‌ماند جز گروه بسیار کم و نادر. 👈در این روایت شریفه امام صادق علیه السلام هشدار می‌دهد که خداوند شیعیان را در زمان غیبت دچار آزمایش بسیار سختی خواهد کرد و بسیاری از اشخاصی که منتسب به شیعه هستند غربال می‌شوند و خالص می‌شوند و از این میان گروه بسیار اندکی از شیعیان باقی می‌مانند. ✅ در این میان کسانی نجات خواهند یافت که: 1⃣خود را در زمان غیبت به امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف نزدیک و نزدیک تر کنند؛ 2⃣خود را از رذایل اخلاقی پاک کنند و به صفات حسنه نیکو گردانند(تزکیه نفس کنند). 3⃣شناخت امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف و دعای فراوان برای فرج ایشان، تنها راه نجات در این دوران پر از فتنه است. 📚بحارالانوار، ج5، ص216 @entezar_ma313
امیرالمؤمنین علی عليه السلام: الحَريصُ فَقيرٌ ولَو مَلَكَ الدُّنيا بِحَذافيرِها حريص فقير است، حتّى اگر كران تا كرانِ دنيا را مالك شود. 📚غررالحكم حدیث1753
غربت حضرت ولی عصر عجل الله فرجه ◀️‌هم چون امور دنيوي 🔷اگر در زمان غيبت، با يقين قوي، ائمه عليهم السلام را پيشوايان معصوم الهي بدانيم كه دين و دنياي ما را رقم مي‌زنند، جان و دل به كلام ايشان مي‌سپاريم و مو به مو، به كلامشان عمل مي‌كنيم. 🔷وقتي پزشكي براي بيمار خويش، دارو تجويز مي‌كند، همه دستورات او كاملاً اجرا مي‌شود. اگر بيمار در اجراي دستور پزشك كوتاهي كند، خطر شدت يافتن بيماري – و چه بسا مرگ – در انتظار اوست. به همين گونه در زمان غيبت نيسز، خطر هلاكت امر دين را بايد جدي بگيريم. ما، در امو مادي و جسمي، وقتي كه احتمال خطر جدي باشد، با احتياط برخورد كرده، از موارد شبهه ناك پرهيز مي‌كنيم. 🔷 در مسائل معنوي نيز همين گونه، نبايد اهل مسامح باشيم، در حالي كه متأسفانه بسياري از مردم به غلط مي‌پندارند كه در امر دين، نبايد سخت گرفت. 🔷امام صادق عليهالسلام مي‌فرمايند: احكم امر دينك كما احكم اهل الدنيا امر دنياهم.امر دينت را محكم كن همان طور كه اهل دنيا امر دنيايشان را محكم مي‌كند. 🔷مقايسه دقت در امر دين، با دقت در مسايل مادي بسيار راهگشاست. شايد بارها شنيده باشيم كه يك كوتاهي در امور دنيوي، سبب خسارت جاني و مالي و حتي روحي بسياري شده است. ولي متأسفانه هر نوع سهل انگاري در امور معنوي را جايز مي‌شماريم، در حالي كه عالم معنا نيز بسيار دقيق و داراي حساب و كتاب منظمي است. 🔷به علاوه كوتاهي در مورد مسائل مادي، به ضرر دنياي ختم مي‌گردد و به مرگ منتهي مي‌شود،ولي هلاكت اعتقادي بسيار بدتر است. 🔷اگر انسان به كفر و ضلالت افتد، زندگي جاويد و سعادت ابدي خود را به تباهي كشيده و اين خطري است كه در زمان غيبت، بيش از هر زماني دامنگير «شيعيان» مي‌شود. 🔷 پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در توصيف زمان غيبت فرموده اند: ذلك الذي يغيب عن شيعته و اوليائه غيبة لا يثبت فيها علي القول بامامته الا من امتحن الله قلبه للايمان. 🔷او (حجة بن الحسن عليهما السلام) همان كسي است كه از ديدگان شيعيان و دوستانش غائب مي‌شود، غيبتي كه در آن زمان هيچ كس در اعتقاد به امامت او ثابت قدم نمي ماند، مگر كسي كه خدا قلبش را براي ايمان آزموده است. 🔷گوهر معرفت امام عصر عليه السلام بسيار با ارزش است و اگر بتوانيم آن را نگاه داريم، همه چيز ما تضمين مي‌شود. 🔷با اعتقاد به امامت، انسان از خطاي در اعتقادات و حتي توحيد نيز مصون مي‌شود و در اعتقاد به خدا نيز، به گرايشهاي انحرافي دچار نمي شود، چون در راه خدا شناسي راهنما و بلد راه دارد، كه با پيروي از ايشان، مي‌تواند – با استعانت از لطف و فضل الهي – ايمان خويش را به سر منزل مقصود برساند. ‌📚 ✍محمد بنی هاشمی @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۸۱🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 💠‌در روایتی نقل است: علت آن که چند تن از پیامبران (حضرت نوح علیه السلام، ابراهیم (ع)، موسی (ع) و عیسی (ع) اولوالعزم شدند این بود که درباره حضرت محمد (ص) و اوصیاء او تا حضرت قائم (عج)، از ایشان پیمان گرفته شد و آنها با عزمی راسخ به میثاق خود وفادار بودند و به آن عهد اقرار داشتند. [۱] 💠لذا حضرت آدم (ع) از پیامبران اولوالعزم نشد. حق تعالی اراده نمود تا آن میثاق عالم ذر را به یاد او آورد و ایشان هم با آن پیمان موافقت کنند. به همین جهت فرمود: «ای آدم، سر خود را بالا کن و ساق عرش را بنگر». 💠حضرت آدم (ع) نگاه کرد و عکس نور مقدسی که در صلب او بود در عرش نمایان شد و نوری درخشان و بی نظیر را ملاحظه نمود. آن نور آن چنان نورانی بود که تمام پنهان و آشکار به برکت آن نور روشن گردیدند. 💠جناب آدم (ع) با شگفتی عرضه داشت: "پروردگارا، این نور چیست؟"(این تمثال زیبا و بی نظیر، جمال کیست که هر موجودی آرزوی وصال او را دارد؟ این جلال چیست که در برابر او هر چیزی خاضع و کوچک است؟ و این چه خورشید تابانی است که برای او چنین عنایتی می‌باشد؟ ) 💠خداوند فرمود: «این نور حبیب و وصی و خلیل من است. این نور خاص من است. کائنات را فقط به خاطر او و خاندانش آفریدم.، هیچ مخلوقی موجودیت نیافت مگر به تبع وجود او و او آن کسی است که من از تو و ذریه تو به اطاعت، ایمان، تصدیق و تسلیم نسبت به او میثاق گرفتم». [۲] 💠قرآن نیز به این مطلب اشاره فرموده: «و إذأخذ الله میثاق النبیین لما آتیتکم من کتاب و حکمۀ ثم جائکم رسول مصدق لما معکم لتؤمنن به و لتنصرنه». [۳] 💠آری! این همان رسولی است که از حضرت آدم (علیه السلام) و همه انبیاء و فرزندان او برای آن حضرت،میثاق گرفته شد. این رسول، همان نور است. 💠وقتی حضرت آدم (ع) این امر عظیم را مشاهده کرد و این مطلب را شنید، نظرش از آنچه که درباره جلالت خودش تصور می‌کرد برگشت و پیمانی که در عالم ذر بسته بود به یاد آورد و تسلیم شد. در روایت دیگری نیز حضرت امام صادق (ع) فرمودند: 💠همین که خداوند متعال آدم و حوا را خلق نمود و در بهشت جای داد، توجه آنها به منزلت و مقام محمد و اهل بیت اش (علیهم السلام) که شریف ترین مقام و منزل‌های بهشت بود جلب شد و گفتند که خداوندا، این منازل اختصاص به کدام آفریده تو دارد؟ خطاب رسید که سرهای خود را بلند کرده و به ساق عرش نظر کنید؛ به نوری که از اسامی محمد (ص)، علی (ع)، فاطمه (ع)، حسن (ع) و حسین (ع) نوشته شده بود. عرضه داشتند چه قدر این انوار در حضورت گرامی و مقرب اند؟ خداوند فرمود که شما را برای آنها خلق کردم و ایشان خزینه دار علم و امنای سر من هستند. ای آدم و حواء به چشم حسادت به آنها نظر نکنید و آرزوی مقام آنها را ننماید که نافرمانی شما موجب ستمکاری است و منزل دشمنان آنها در درکات جهنم نشان داده شد... 💠مجددا به جناب حضرت آدم (ع) و حوا تأکید شد که هرگز به مقام آن بزرگوارن چشم نداشته باشند تا از جوار رحمت پروردگار دور نشوند و مستوجب سرزنش نگردند». 💠شیطان (لعنت الله علیه) آدم و حوا را وسوسه نمود تا آرزوی مقام محمد و اهل بیت اش (علیهم السلام) را نموده و از میوه ممنوعه تناول کند. چون حضرت آدم (علیه السلام) چنین کاری را دچار گشتند، لباس‌های بهشتی از تن ایشان خارج شد و عریان ماندند، خطاب رسید که بیرون روید و از محضر قرب من دور شوید. [۴] ---------- [۱]: تفسیر جامع، ج ۴، ص ۳۸۸ - الکافی، ج ۱، ص ۴۱۶ [۲]: (با کمی تفاوت در تفسیر جامع، ج ۵، ص۴۹۸ - کافی، ج ۱، ص ۴۱۳، ح ۲ [۳]: سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه ۸۱ [۴]: در معنای ترک اولی چنان که آمده است، کاری است که ترک آن سزاوارتر است. ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
"قیامت صغری" در احادیث و روایات اهل بیت عصمت و طهارت وارد شده که مَثَل ظهور حضرت ولی عصر ارواحنافداه مَثَل قیامت است: مَثَلُهُ كَمَثَلِ السّاعَةِ (منتخب الاثر، ص 221) یعنی آن چه در مورد قیامت کبری هست و در آن روز اتفاق می‌افتد، نمونه‌ی کوچکش در قیامت صغری هم هست بنابراین همه‌ی آیاتی از قرآن کریم که در مورد قیامت کبری است، تأویلش در قیامت صغری هم هست. قیامت صغری روزی است که تحولی عظیم و شگفت در کره زمین به وجود می‌آید. 🌟🌟 روزی که همه با این صدای مبارک از خواب غفلت بیدار می‌شویم: " ألا یا اهل العالم! أنا بقیةالله، أنا إمامکم المنتظر"؛ من بقیةالله و آن امامی هستم که انتظارش را می کشیدید. البته ما هم باید آن قدر انتظارکشیده و آماده باشیم که بتوانیم اجابتش کنیم، به محضرش برویم و عرض کنیم: " لبیک یا داعی الله!" ای کسی که از طرف خدا دعوتمان می‌کنی، آماده‌ایم که حرف تو را بشنویم و درس تو را، ای "علم مصبوب" پروردگار، به جان و دل گوش کنیم.🌟 قیامت صغری روزی است که دنیا تکانی می خورد: إذا زلزلت الأرض زلزالها، و متحول می‌شود و از این وضع مرده‌ای که دارد، وضعی که همه به فکر دنیا و مادیاتند، بیرون می‌آید: یحیی الأرض بعد موتها(روم/50). روزی که زمین ذخایر مادی و معنوی‌اش را بیرون می‌ریزد: و أخرجت الأرض أثقالها، و "انسان" بر آن حکومت می‌کند. روزی که همه بر خوان حکمت و معارف فاطمه زهراء سلام الله علیها می‌نشینند و به دست مبارک فرزندش(بکأسه و بیده) سیراب می‌شوند به گونه‌ای که هیچ تشنگی‌ای بعدش نباشد: ریّاً رویّاً هنیئاً سائغاً لا ظمأ بعده، یعنی دیگر چشم به دست این و آن و به این در و آن در نخواهند دوخت که کسی به آن‌ها مثلاً علمی و حکمتی(که در واقع علم و حکمت نیست) بیاموزد.🌟 قیامت صغری واقعه‌ای حتمی است که هیچ احتمال خلاف و کذبی در آن نیست: إذا وقعت الواقعة، لیس لوقعتها کاذبة(واقعه/1و2) و همان روزی است که خدای‌تعالی وعده‌ی قرب و نزدیکی‌اش را داده است: إقتربت الساعة(قمر/1).🌟 @entezar_ma313
یکی از نزدیکترین حالات بندگان به خداوند متعال، در دوران غیبت ➖ حَدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالا حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ جَمِيعاً عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعِبَادُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَرْضَى مَا يَكُونُ عَنْهُمْ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ يَعْلَمُوا بِمَكَانِهِ وَ هُمْ فِي ذَلِكَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَمْ تَبْطُلْ حُجَجُ اللَّهِ عَنْهُمْ وَ بَيِّنَاتُهُ فَعِنْدَهَا فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً وَ إِنَّ أَشَدَّ مَا يَكُونُ غَضَبُ اللَّهِ تَعَالَى عَلَى أَعْدَائِهِ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللَّهِ فَلَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّ أَوْلِيَاءَهُ لَا يَرْتَابُونَ وَ لَوْ عَلِمَ أَنَّهُمْ يَرْتَابُونَ لَمَا غَيَّبَ عَنْهُمْ حُجَّتَهُ طَرْفَةَ عَيْنٍ وَ لَا يَكُونُ ذَلِكَ إِلَّا عَلَى رَأْسِ شِرَارِ النَّاسِ. ✍🏻  مفضل گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: در زمانی که مردم، حجّت خدا را از دست بدهند و از میانشان غایب شود و از مکان او آگاهی نداشته باشند، چیزی که باعث نزدیکی به خداوند متعال شده و موجب خوشنودی و رضایت خداوند از آن‌ها می‌شود [این است که] در آن هنگام بدانند و اعتقاد داشته باشند که او حجّت خدا و پیمان الهی باطل نشده است. پس در این صورت صبح و شب توقع فرج داشته باشند، چرا که بدترین چیزی که موجب غضب خداوند بر دشمنانش می‌شود، زمانی است که حجّت خدا را از دست داده باشند و او هم برای آن‌ها ظاهر نشده باشد.  و تحقیقا خداوند می‌دانست که اولیاء و دوستانش در مورد حجّتش دچار شکّ و تردید نمی شوند، که اگر چنانچه می‌دانست که آن‌ها به شکّ و تردید می‌افتند، حجتش را حتی یک چشم بهم زدن از آن‌ها غایب نمی‌کرد، و غیبت حجت خدا نیست مگر بخاطر بَدانِ امت. (یا شک در حجت خدا، و غضب خداوند در دوره غیبت، فقط متوجه بَدان امت است. والله یعلم) 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ١ ص ٣٣٣ 📙 كمال الدين و تمام النعمة؛ ج‏ ٢ ص ٣٣٧ 📓 الغیبة، طوسی رحمه الله، ص ٤٥٧ @entezar_ma313
امام علی علیه السلام : 🍃هر که درونش با ظاهرش یکسان و رفتارش با گفتارش موافق باشد، اوست که امانت را ادا کرده و عدالتش استوار گردیده است. 📚 غررالحکم، ح ۸۶۵۶
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۸۲🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 💠‌در روایتی حضرت امام عسکری (علیه السلام) فرمودند: "به (این) درخت علم و دانش که منحصر به محمد و آل محمد (ع) است نزدیک نشوید؛ زیرا از میوه این درخت، کسی تناول نمی کند مگر آل محمد (ص)... واین درخت تمام اقسام میوه‌ها را مانند انگور، انجیر، رطب، توت، عناب، زیتون و سایر میوه‌ها و خوردنی‌های دیگر را داشت». 💠حضرت امام رضا (ع) در این باره فرمودند: "جناب آدم بر خلاف امر خداوند، چشم به مقام و منزلت آل محمد (ص) نمود و حوا نیز بر اثر تسلط شیطان، به منزلت حضرت فاطمه (ع) چشم دوخت، تا این که آدم و حوا بر اثر خوردن آن میوه از جوار حق به زمین فرستاده شدند». 💠متأسفانه مکر شیطان لعین منجر به فرود آمدن آدم (ع) بر زمین شد. او از فراق بهشت و همسرش حواء گریه‌ها می‌کرد. فرشته ای که حامل عهد پیمانها بود نیز در بهشت بود و حضرت آدم (ع) به خاطر انوار مقدس او را دوست می‌داشت و به واسطه محبتی که او به محمد و اهل بیت اش داشت، علاقه زیادی به او پیدا کرده و با او مأنوس بود و به منظور تجدید پیمان دربهشت با آن فرشته، مصافحه می‌کرد. 💠وقتی حضرت آدم (ع) روی زمین آمد، بسیار دل تنگی می‌کرد. در اخبار نقل کرده اند که حضرت آدم (ع) حداقل دویست سال یا در بعضی از اخبار، بیشتر (چهار صد سال گریه کرد و اشک اش مانند سیل جاری بود تا روزی که خداوند متعال بر حضرت آدم (ع) تفضل فرمود و به برکت این عنایت، بر ایشان و بر بنی آدم نیز از جهت اتمام حجت بر منکران و معاندان ائمه اطهار (ع) و اکمال نعمت بر اهل محبت و ولایت، لطف فرمود و آن فرشته را به شکل سنگی بسیار درخشان و نورانی به زمین فرستاد و آن را در مسیر حضرت آدم (ع) قرار داد. وقتی جناب آدم (ع) با این سنگ شریف روبه رو شد، احساس کرد که به این شیء مقدس، محبت و علاقه دارد و این شیء، جاذبۂ عجیبی در وی ایجاد نمود. از این جهت در مقام سؤال برآمد و پرسید که «پروردگارا، این چه سری است که این قدر من مجذوب این سنگ شده ام»؟ 💠جناب جبرئیل (ع) نازل شد و گفت که «ای آدم، نمیدانی این چیست؟ این همان فرشته ای است که تو در بهشت با او مصافحه می‌کردی و او حامل عهدنامه‌های همه خلایق است! سپس حضرت آدم (ع) اظهار داشت که من نمی توانم از این سنگ بگذرم. باید این دوست گرامی را با خودم ببرم و همیشه با من باشد؛ لذا روی دوش خود گذاشت. این فرشته، حامل عهد بود و به واسطه آن عهدها و محبت اش به انوار مقدس، ثقلی داشت. در واقع نوعی سنگینی معنوی بود. برای همین حضرت آدم (ع) احساس خستگی می‌کرد». 💠اگر رجوعی کنیم به عالم ذر و عهد و پیمان خود را به یاد آوریم:«السلام علیک یا میثاق الله الی أخده و وکده». «سلام بر تو ای پیمان خدایی که در آن عالم بسته ایم» خواهیم دانست نسبت به وظیفه خویش بسیار کاهل و فراموش کار هستیم. 💠متأسفانه بر اثر تعلقات دنیوی و نبود ارتباط قلبی با امام زمان (عج)، سنگینی این پیمان را مانند آن سنگ بر دوش خود احساس نمی کنیم. و اگر میشد از این پس به انجام این عمل عبادی، محکم و استوار می‌شدیم و هر روز یاد امام زمان را در دل و زبان مان جاری می‌شد و یاد حضرت مهدی (عج) با را همانند آن حامل میثاق می‌دانستیم که برای همیشه آن را به جای دوش، در دل خود جای می‌دادیم قطعا مورد تکریم و عنایت خاصه حضرت باری تعالی قرار می‌گرفتیم. 💠حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: «فدعا الناس ظاهرا وباطنا وندبهم سرا و إعلانا واستدعی التنبیه علی العهد الذی قدمه إلی الذر قبل النسل». «خداوند از مردم خواسته تا عهدی که در عالم ذر از آنان گرفته شده به یاد آورند» 💠در غیبت امام عصر تا حداقل کاری را که به عنوان محب ایشان باید انجام دهیم، این است که در طول روز با دل و زبان به یاد او باشیم، و ایشان را ناظر بر تمامی اعمال خود بدانیم و در مرحله بعدی، فرهنگ انتظار را نشر دهیم و جامعه را به سوی دعاهای حقیقی برای ظهورش سوق دهیم. ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
در دعای زمان غیبت امام زمان علیه السلام می‌خوانیم: بارالها! به واسطهﯼ غیبت طولانیش و بی خبری ما از او، یقین ما را سلب مکن... و یاد، انتظار، ایمان، و قوّتِ یقین ما را در ظهورش، و دعا و درود ما را بر او از خاطرمان مبر... تا آن که طول غیبت ما را نا اُمید نسازد و یقینِ ما در این باب مانند یقینِ ما در مورد قیام رسولت - که درود و رحمتت بر او باد - قرار بده. 📚کمال الدین: ۵۱۲ ح ۴۳ @entezar_ma313
فلسفهٔ غیبت ❓چرا مردمِ دیگر زمان‌ها امام و پیامبر داشتند اما مردم آخرالزمان، از برکات حضور امامشان محروم‌اند؟ 🔰 غیبت و پنهان‌زیستی تنها اختصاص به امام زمان ندارد، بلکه تعدادی از پیامبران همچون نوح، ابراهیم، یوسف، موسی، عیسی و... نیز دارای غیبت بوده‌اند. 🔹 غیبتِ امام زمان «سرّی از اسرار الهی است»*۱ که علت اصلی آن پس از ظهور آشکار خواهد شد، اما در روایات به برخی از حکمت‌های غیبت اشاره شده است: ✅ غیبت برای حفظ جان امام زمان است، زیرا در صورت کشته شدنِ آخرین ذخیرهٔ الهی، زمین از حجت خدا خالی می‌ماند. ✅ امام مأمور به قیام و ترک تقیه است و اگر غیبت نمی‌کرد همانند اجدادش، راهی جز پذیرش بیعت حاکمان یا شهادت نداشت. ✅ همچنین غیبت امتحان و آزمایشی است تا میزان ثبات قدم، صداقت و ایمان افراد سنجیده شود... 💢 از طرفی نباید فراموش کنیم که عدم حضور امام در میان ما به معنای بدون راهنما رها شدن مردم نیست. در دوران غیبت در کنار هدایت باطنی امام زمان، عالمان دین و مجتهدان عادل [به خواست امام] وظیفهٔ هدایت مردم و زمینه‌سازی ظهور را برعهده دارند. 📚 ۱- کمال‌الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۴۸۲ @entezar_ma313
فرازی از دعای حضرت زهرا سلام الله علیها : ... وَاجعَل صالِحَ ما نَقولُ بِأَلسِنَتِنا نِیةً فی قُلوبِنا. خدایا حرف‌های زیبایی را که به زبان می‌گوییم به نیّت (واقعی) در قلبمان تبدیل کن. 📚 بحارالانوار، ج۸۷، ص۳۳۸.
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۸۳🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 🕋‌کعبه دلها ❤️ 💠در هر عصری وظیفه مؤمن آن است که با تبعیت از حضرت آدم (علیه السلام)، علاوه بر حج ظاهری، ارتباط با باطن حج نیز پیدا کند و با دل متوجه حجت خدا گشته و بداند که حج یعنی اتصال قلب با حجت الله. 💠حضرت ابراهیم در کنار کعبه به خداوند عرضه می‌دارد: «فاجعل أفئدة من الناس تهوی إلیهم». «ای خداوند، دلهای مردم را متوجه آنها کن». 💠حضرت امام باقر (علیه السلام) در این باره می‌فرمایند: مراد آل محمد (صلی الله علیه وآله) است و منظور، توجه عموم مردم به سوی ما آل محمد (صلی الله علیه وآله) است. این جمله را چند بار تکرار فرمودند». 💠روایت دیگری نیز نقل شده درباره حضرت ابراهیم (علیه والسلام) که دعا فرمودند دل‌های شیعیان به ائمه اطهار (علیهم السلام) متمایل گردد. 💠 حضرت امام باقر (علیه السلام) فرمودند: « أما إنه لم یعن الناس کلهم أنتم أولیک ونظراؤکم». «حضرت ابراهیم در دعای خود، همه مردم را در نظر نگرفته بودند؛ بلکه شما (شیعیان) و عقیده هایتان را در نظر داشت» 💠صاحب اصلی کعبه، آن امامی است که کعبه به احترام او محترم گشت و به واسطه نورش، آن جا حرم شد و چون امام هر زمان (علیه السلام) حال نظر و توجه به این بیت دارد و تحت پوشش معنوی اوست، حق تعالی نیز برکات و الطاف خویش را بر کعبه نازل می‌کند. زمانی حج واقعی قبول می‌شود که با یادآوری از باطن حج بجا آورده شود. در این رابطه، فضیل بن سیار روایت کرده که در موسم حج در خانه کعبه بودم. 💠حضرت امام باقر (علیه السلام) به من فرمودند: «بین چگونه مردم به دور خانه (کعبه) می‌گردند و طواف می‌کنند در زمان جاهلیت هم مردم به همین ترتیب به دور خانه می‌گشتند در حالی که خداوند، طواف را از مناسک حج مقرر داشته تا مسلمین جهان به زیارت خانه خدا بشتابند و بر ما خاندان محمد (صلی الله علیه وآله) یا وارد شوند و ولایت ما آل محمد (صلی الله علیه وآله) را بپذیرند و نصرت خودشان رادرباره ما عرضه بدارند». 💠حضرت امام باقر (علیه السلام) در این باره فرمودند: «نحن حرم الله الاکبر» «ما بزرگترین حرم خداییم». 💠حضرت امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: « نحن حجر البیت فی السماء و الأرض». «ما همان حجر کعبه در آسمان و زمین هستیم». 💠حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمودند: «لا یقع اسم الهجرة علی احد الا بمعرفة الحجة فی الارض فمن عرفها و أقربها فهو مهاجر» «نام هجرت براحدی منطبق نمی شود؛ مگر با شناخت حجت حق در زمین. پس هر کس او را بشناسد و به (ولایت) او اقرار نماید مهاجر است». 💠به این معنی که مهاجران إلی الله، علی الخصوص مهاجرت به سوی خانه کعبه، باید با معرفت و ولایت و توجه به حضرات معصومین (علیهم السلام) انجام بگیرد تا حاجی واقعی و مهاجر در راه خدا نامیده شود. ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ارزش خدمت به امام زمان» 👤 استاد 🔸 باید سخت‌ترین ذلت‌ها رو تحمل بکنیم، تا چند ساعت بتونیم به امام زمان خدمت کنیم... @entezar_ma313
هدایت شده از انتظار منجی عالم313
﷽ 💢قرار شبانه 💢 ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ روایـت اسـت کـه : هـر زمـان جـوانـی دعـای فـرج ِ مـهـدی (عـج) را زمـزمـه کـند.. هـمزمان امـام زمـان دسـتهـای مـبـارکـشـان را بـه سـوی آسـمـان بـلـنـد مـی کـنـند و بــرای ِ آن جـوان دعـا مـیـفـرمـایند... چـه خـوش سـعـادتـن کـسـانـی کـه حـداقـل روزی یـک بـار دعـای ِ فـرج را زمـزمه می کـنند .. 💫🌷✨پس این توفیق را از خود دریغ مکن✨🌷💫 🔔☄بياد مولا به رسم هر شب 🔔 🌸✨بسم الله الرحمن الرحيم✨🌸 🌸اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ،✨ 🌸 وَبَرِحَ الْخَفاءُ ،✨ 🌸وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،✨ 🌸 وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ ✨ 🌸وَضاقَتِ الاْرْضُ ، ✨ 🌸وَمُنِعَتِ السَّماءُ ✨ 🌸واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ،✨ 🌸 وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ،✨ 🌸 وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ؛✨ 🌸اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،✨ 🌸اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا 🌸 طاعَتَهُمْ ،✨ 🌸 وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم✨ 🌸فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريبا✨ 🌸ً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛✨ 🌸يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ ✨ 🌸اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، ✨ ✨🌸وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛✨ 🌸يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛✨ 🌸الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، ✨ 🌸اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، ✨ 🌸السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،✨ 🌸 الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛✨ 🌸يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ،✨ 🌸بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ🌸 و برای سلامتی محبوب 🎀اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا .🎀 @entezar_ma313
✍ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به یکی از اصحاب فرمودند: 👈  چگونه خواهی بود زمانی که از مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مأیوس شوید؛ سپس وی مانند شعاع و پاره‌های نور خورشید درصبحگاهان بر شما طلوع کند. اهل آسمان و زمین از آمدنش شادمان می‌شوند.  📚دلائل الامامة شیخ مفید، ص 250. @entezar_ma313
هدایت شده از انتظار منجی عالم313
.🌸🍃 حضرت بقیة اللّه الاَعظم امام زمان(عج) در روز جمعه: ------------------------ 💚اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ، 👈سلام بر تو اى حجت خدا در روى زمين سلام بر تو اى ديده بان (يا ديده) خدا در ميان خلق 💙اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَن 👈سلام بر تو اى نور خدا كه راه جويان بدان راهنمايى شوند و به وسيله او از كارِ ❤️الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِىّ 👈مؤمنان گشايش شود سلام بر تو اى پاك پروريده ترسان (از دشمن) سلام بر تو اى سرپرستِ 💛النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ، 👈خيرخواه سلام بر تو اى كشتى نجات سلام بر تو اى چشمۂ حيات 💚اَلسَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، 👈سلام بر تو باد درود خدا بر تو و بر خاندان پاك و پاكيزه ات باد ❤️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، 👈سلام بر تو خدا شتاب كند در وعده يارى تو و پيروزى كارَت 💛اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّب 👈سلام بر تو اى سَرور من، و من دوست تو و بيناى به آغاز و انجام كارَت هستم و به سوى 💙اِلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ، 👈خداى تعالى بوسيله تو و خاندانت تقرّب جويم و منتظر ظهور تو و پيروزى حق بدست تو هستم 💚وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَنى مِن 👈و از خدا مى خواهم كه درود فرستد بر محمّد و آل محمّد و مرا در زُمره ❤️الْمُنْتَظِرينَ لَكَ، وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلى اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدين 👈منتظران و پيروان تو قرار دهد و در زُمره ياوران تو در برابر دشمنانت و كسانى كه 💛بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله 👈در پيش رويت در ميان دوستانت شربت شهادت مى نوشند اى مولاى من اى صاحب الزمان درود خدا 💙عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ، وَهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه 👈بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه است و آن روز توست كه انتظار ظهور تو در آن 💚ظُهُورُكَ، وَالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، 👈روز و انتظار فرج مؤمنان بدست تو و نابودیِ كافران بوسيله شمشير تو در اين روز مى رود 💛وَاَنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ اَوْلاد 👈و من اى آقاى من در اين روز ميهمان تو و پناهنده ات هستم و تو اى سرور من بزرگوارى از فرزندان 💙الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْنى وَ اَجِرْنى، صَلَواتُ اللهِ 👈بزرگواران هستى و به ميهمان در نوازى و پناه دادن مأمورى پس مرا بنواز و پناهم ده درود خدا ❤️عَلَيْكَ وَعَلى اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. 👈بر تو و برخاندان طاهرينت باد. @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۸۴🌷 ☀️نورانیت امام☀️ 🕋‌حج واقعی 💠خداوند متعال حج را حق خودش بر مردم قرار داده است و راه بندگی خویش را اطاعت اهل البیت (علیه السلام) دانسته؛ پس این حج دارای ظاهری است و باطنی. 💠اعمال ظاهر را همان اعمال عبادی حج و طواف حول بیت الله الحرام تشکیل می‌دهند و باطن حج نیز همان پذیرش ولایت ائمه ی اطهار عالی است و تا باطن نباشد ظاهر هم پذیرفته نیست. 💠حضرت ابراهیم (علیه السلام) فرمودند: «و أذن فی الناس بالحج یأتوک». [۱] «خداوند به حضرت ابراهیم (علیه۶ السلام) امر می‌کند که در میان مردم برای حج بانگ برآور تا (زائران پیاده و سوار بر هر شتر لاغری که از راه دوری می‌آیند به سوی تو روی آورند». 💠حضرت امام باقر (علیه السلام) در تفسیر این آیه می‌فرمایند: «من هوانا قلبه قبلت حجته و إلا فلا» «هر آن کس که هوای ما در دل اوست، حجش مقبول گردد و اگر دل او از محبت ما خالی باشد، حج او مقبول نیست». [۲] 💠چرا اینگونه خواهد بود؟ زیرا امام معصوم (علیه السلام) فرمودند: «هر حقی که خداوند بر مردم دارد، ما همان حق را بر خلایق داریم». [۳] 💠صاحب همه این حقوق اکنون حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) است و با رفتن به سوی امام وقت (علیه السلام) و توجه قلبی به آن ساحت مقدس باید این حقی که بر گردنمان نهاده شده اداء گردد. 💠 در روایتی حضرت امام باقر علیه السلان ذیل آیه شریفه ۱۸ از سوره مبارکه سباء می‌فرمایند: «و جعلنا بینهم وبین القری التی بارکنا فیها قری ظاهرة و قدرنا فیها السیر سیروا فیها لیالی و أیاما آمنین» «ما در فاصله بین شهر سبا و قرائی که پر برکت قرار داده ایم، قریه‌هایی پدیدار نمودیم با مسافت‌های معین و کوتاه و به مردم آن گفتیم که شما در تمام روز و شب با اطمینان خاطر به سیر و سفر خود ادامه دهید» 💠در بیان مصداق این آیه، معصوم (علیهم السلام) می‌فرماید: «کسانی هستند که با زاد و راحله حلال از خانه و دیارشان بیرون آمدند و دل آنها به سوی ما آل محمد (صلی الله علیه وآله) متمایل است». [۴] 💠حال باید نگریست حج خویش را، که آیا در اعمال و عبادات ما، توجه به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هدف گرفته شده و دل به سوی او مشتاق است یا نه؟ 💠 اگر جواب مثبت است؛ پس خوشا به حال آن بندهای که زیارت کعبۂ حقیقی را نیز برایش مینویسند و حج وی مقبول است و اینها امتحان بزرگ در برابر جنب الله و پناہ گزیدن از گزند دنیا و عذاب آخرت است که خداوند این محل (بیت الله) را محل امن و ملجاء قرار داده برای کسی که بدان پناه ببرد. به گونه ای که حتی اگر مجرمی به آن پناه ببرد به احترام این مکان شریف تا زمانی که در آن است دستگیر نمی شود. 💠در عظمت باطن این بیت، همین بس که کعبه به وجود آن نور مقدس شرافت و عزت یافت. ادامه دارد..‌. ---------- [۱]: ۱۴۵- سوره مبارکه حج آیه شریفه ۲۷. [۲]: ۱۴۶ - کافی، ج۸، ص۳۱۱، ح ۴۸۵ [۳]: ۱۴۷ ۱۹۷ - مکیال المکارم، ج ۲، ص ۴ [۴]: ۱۴۸ - تفسیر جامع، ج ۵، ص ۵۳۳ ‌📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه) ✍محمد تقی تقی پور @entezar_ma313
حضرت زهرا سلام الله علیها: خِيَارُكُمْ أَلْيَنُكُمْ مَنَاكِبَ، وَ أَكْرَمُهُمْ لِنِسَائِهِم‏... 💬 بهترین شما کسانی هستند که نرم‌خوتر (و مهربانتر) هستند و به زنانشان بیشتر احترام می‌گذارند. 📚 دلائل الامامة، ص۷۶. @entezar_ma313