🌷امام مهدی شناسی ۸۹۲🌷
◀️گفتار هشتم. معرفت امام، شرط زندگی اسلامی
💠یکی دیگر از دلایلی که ضرورت معرفت امام را اجتناب ناپذیر میکند، آن است که بر اساس متون دینی، زندگی مسلمان گونه بدون معرفت امام ممکن نیست چرا که بارها این روایت را شنیده ایم که: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ هر کس که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است» و مرگ جاهلی، چیزی جز مرگ غیرمسلمانی نیست.
❓چگونه چنین چیزی ممکن و قابل توضیح است؟
💠با توجه به جایگاه علمی امامان معصوم و مرجعیت معارف دینی که پیش از این به آن اشاره شد، روشن است که آگاهی به دستورات واقعی دین اسلام تنها از راه پیشوایان دین و امامان معصوم علیهم السلام و به ویژه امام هر عصر ممکن است؛
💠به همین دلیل در بخشی از دعای عصر غیبت میخوانیم: «... اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی».
💠 این حقیقت در حدیثی نورانی این گونه توضیح داده میشود:
امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند متعال هرگز پیامبری را مبعوث نفرموده که مردم را به معرفت باری تعالی دعوت کند؛ ولی نسبت به اوامر و نواهی او سفارشی ننماید. خداوند متعال از بندگان عمل به واجباتی را که با شرایط و اجزایی بر آنها واجب کرده، میپذیرد اما به شرط این که عامل به کسی که به سویش دعوت شده، معرفت داشته باشد. کسی که اطاعت حقّ تعالی را نماید، حرام را ظاهراً و باطناً حرام میداند، نماز خوانده و روزه می گیرد، حجّ رفته و عمره را به جا میآورد، تمام محرّمات الهی را بزرگ میشمرد، چیزی از آنها را رها نمی کند، به تمام کارهای نیک عمل میکند و آنچه مکارم اخلاق است را اتیان نموده و از آنچه زشت و منکر است، پرهیز مینماید و کسی که میپندارد بدون معرفت نبیّ صلی الله علیه و آله و سلم حلال را حلال و حرام را حرام میداند، قطعاً برای خدا حلالی را حلال و حرامی را حرام قرار نداده است و نیز کسی که بدون معرفت نسبت به آن کس که حقّ تعالی طاعتش را واجب نموده، نماز خوانده و زکات داده و حج و عمره برود هیچ عملی را به جا نیاورده، نه نماز خوانده، نه روزه گرفته و نه زکات داده و نه به حج و عمره رفته و نه از جنابت غسل کرده و نه تطهیر نموده، برای خدا حرامی را ترک نکرده و برای او حلالی را اتیان ننموده. نمازی برایش نیست اگرچه رکوع و سجود کرده، زکات و حجّی برایش منظور نکرده اند.
💠تنها زمانی این افعال انجام شده، محسوب میگردند که فاعل آنها را با معرفت داشتن به کسی که حقّ تعالی بر خلائق منّت گذارده و طاعتش را بر آنها واجب قرار داده، اتیان کرده باشد بنابراین کسی که به او معرفت داشت و معالم دین و احکام را از وی گرفت البته اطاعت خدا را نموده است در نتیجه باید گفت: کسی که واجب الاطاعت را شناخت و شرایع را از او گرفت البته اطاعت خدا را نموده است و کسی که میپندارد نفس اخذ شرایع از واجب الاطاعت معرفت به او است چنانچه اگر او را شناخت میتواند به همان معرفت اکتفاء کند بدون اطاعت، محقّقاً در این پندارش کاذب بوده و مرتکب شرک شده است و به چنین شخصی گفته میشود: بشناس و هر عمل خیری که خواستی انجام بده زیرا از تو بدون معرفت مقبول نیست پس هرگاه تحصیل معرفت کردی، آنچه از طاعت را که خواستی عمل کن چه کم و چه زیاد، چنین طاعتی البته از تو مقبول خواهد بود».
#مهدی_شناسی
#قسمت_892
#امام_زمان
📚حس حضور
#استاد_ملایی
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
امام صادق علیهالسلام:
پدرم مرا به سه چيز ادب آموخت و از سه چيز نهى ام فرمود . سه نكته ادب اين بود كه فرمود فرزندم!
•☜هركس با دوست بد بنشيند. سالم نمى ماند
•☜و هر كس گفتارش را كنترل نكند پشيمان مى شود
•☜و هر كس به جايگاه هاى بد وارد شود مورد بدگمانى قرار مى گيرد
و آن سه چيز كه مرا از آن نهى فرمود
•☜دوستى با كسى كه چشم ديدن نعمت كسى را ندارد
•☜با كسى كه از مصيبت ديگران شاد مى شود
•☜با سخن چين..
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
⭕️ این خانه از پای بند ویران است
🔹 یکی از مهمترین ادعاهای احمدالحسن، ادعای وصایت به عنوان فرزند امام مهدی است؛ او برای اثبات این ادعا به روایتی از کتاب الغیبه شیخ طوسی استناد میکند که امام صادق از پدرانش و آنها از امیرالمومنین نقل کردند که پیامبر در شب وفاتش فرمود: یا علی! بعد از من دوازده امام میباشد و بعد از آنها دوازده مهدی هستند...
🔸 احمد الحسن ( #یمانی_دروغین ) مدعی است که مطابق این روایت، فرزند حضرت حجت و اولین مهدی بعد از ایشان است. شیخ حر عاملی در توضیح این روایت آورده است: «اما درباره حدیث دوازده مهدی پس از دوازده امام، اخباری در این مضمون صادر شده است که خالی از اشکال و مخالفت نیستند... به خاطر اینکه با سایر روایات تعارض داشته و بالجمله محل توقف میباشد... ضمن اینکه شیخ طوسی این روایت را در ردیف احادیثی که از طریق مخالفین در نص ائمه صادر شده، آورده است.» (١)
🔺 همانند شیخ حر عاملی، بسیاری از علمای شیعه این روایت را مخالف مشهور دانسته و آن را به عنوان خبر شاذ و نادر معرفی کرده اند. (٢)
📚 ١- شیخ حر عاملی، الفوائد الطوسیه، فائده ۳۷، ص ۱۱۵؛ ٢- درسنامه نقد و بررسی جریان احمد الحسن بصری، علی محمدی هوشیار، چاپ اول، ص ۴۹
#انحرافات_مهدویت ٣۴
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
پوستر شماره ۱۱
#عکس_نوشته
محل ظهور حضرت مهدی
#مهدویت_در_نگاه_اهل_سنت
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
⭕️ صاحبِ بازگشت ها
🔹 رجعت امیرالمومنین، سرآمد همهی رجعتها خواهد بود. در روایات فراوانی آمده است که رجعت امیرالمومنین، بیش از یک بار اتفاق میافتد. خود حضرت در اینباره میفرمایند: «من دارای رجعتِ پس از رجعت و بازگشتِ پس از بازگشت هستم؛ من رجعتها و بازگشتها دارم.» (١)
🔸 تعداد رجعتهای امیرالمومنین، مشخص نیست؛ ولی آنچه معلوم است این است که حضرت حداقل دو بار رجعت میکنند. اولین رجعت آن حضرت، در آغاز عصر ظهور تحقق مییابد، تا امام زمان را یاری دهند. امام حسین، در این باره میفرمایند: «رجعت من با بازگشت امیرالمومنین و قیام قائمِ ما، همزمان خواهد بود.» (٢)
🔺 رجعت دیگر امیرالمومنین، پس از حضرت مهدی و در زمان حاکمیت امام حسین خواهد بود.
📚 ١- مختصر بصائر الدرجات، ص ٣٣؛ ٢- الخرائج و الجرائح، ج ٢، ص ٨۴٨
#رجعت ١٩
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
امام مهدی فرمودند: خدا اِبا دارد از اینکه حق را ناتمام گذارد و باطل را از بین نَبَرد و او بر آنچه تذکر میدهم شاهد است.
📚 کتاب غیبت (شیخ طوسی)، ص ۱۲۶
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
🌷امام مهدی شناسی ۸۹۳🌷
◀️گفتار نهم. معرفت امام، معیار دینداری
💠ممکن است با توجه به جایگاه امام و معرفت او در مجموعه دین، این سؤال پیش آید که بین دینداری و معرفت امام چه رابطه ای وجود دارد و آیا نمی توان کسانی را که به بسیاری از ظواهر دینی پایبند هستند، دین دار واقعی دانست؟
💠در پاسخ باید گفت که اگر ثابت کردیم که عبودیت و بندگی خدا چیزی جز تسلیم شدن در برابر او و دستوراتش نیست و تنها راه معرفت و اطاعت خدا را در معرفت و اطاعت امامان معصوم علیهم السلام دانستیم، قهراً پذیرش ولایت آنها، معیار دینداری خواهد بود نه فقط التزام به شعار اسلامی.
💠از عبدالله بن ابی یعفور نقل شده که گفت به امام صادق علیه السلام عرض کردم: من با مردم آمد و شد دارم و بسی در شگفتم از جمعی که تولّی شما را ندارند و تولّی فلانی و فلانی را دارند امّا دارای امانت و راستی و وفایند و از جمعی که تولّی شما را دارند ولی نه امانتی دارند؛ و نه وفایی و نه راستی. وی گوید: امام صادق علیه السلام راست نشست و با قیافه ای که گویی خشمگین بود روی به من کرد و سپس فرمود: «لَا دِینَ لِمَنْ دَانَ بِوَلَایَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ وَ لَا عَتْبَ عَلَی مَنْ دَانَ بِوَلَایَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ؛ کسی که معتقد به ولایت امام ستمگری باشد که از سوی خدا نیست چنین کس اصلاً دین ندارد و بر کسی که معتقد به ولایت امام عادلی باشد که از سوی خدا است ملامتی متوجّه نخواهد بود».
(با تعجّب) گفتم: آنان اصلاً دین ندارند؟ و اینان را ملامتی متوجّه نیست؟
فرمود: «نَعَمْ لَا دِینَ لِأُولَئِکَ وَ لَا عَتْبَ عَلَی هَؤُلَاءِ ثُمَّ قَالَ أَ مَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ: اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ یَعْنِی مِنْ ظُلُمَاتِ الذُّنُوبِ إِلَی نُورِ التَّوْبَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ لِوَلَایَتِهِمْ کُلَّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ: وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ فَأَیُّ نُورٍ یَکُونُ لِلْکَافِرِ فَیَخْرُجُ مِنْهُ إِنَّمَا عَنَی بِهَذَا أَنَّهُمْ کَانُوا عَلَی نُورِ الْإِسْلَامِ فَلَمَّا تَوَلَّوْا کُلَّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ خَرَجُوا بِوَلَایَتِهِمْ إِیَّاهُمْ مِنْ نُورِ الْإِسْلَامِ إِلَی ظُلُمَاتِ الْکُفْرِ فَأَوْجَبَ اللَّهُ لَهُمُ النَّارَ مَعَ الْکُفَّارِ فَقَالَ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ؛ آری آنان دین ندارند و اینان را ملامتی متوجّه نیست. سپس فرمود: مگر نمی شنوی که خداوند چه میفرماید: «خداوند بر کسانی که ایمان آورده اند ولایت دارد و آنان را از تاریکیها به سوی روشنایی میکشد» یعنی از تاریکیهای گناهان به نور توبه و آمرزش برای آنکه ولایت هر امام عادلی را که از طرف خدا است دارند سپس
خداوند فرماید: «و کسانی کهکافر شده اند طغیان گران بر آنان ولایت دارند و آنان را از روشنائی بسوی تاریکیها بیرون میکشند»؛ کافر چه روشنایی دارد تا از آن بیرون کشیده شود؟ تنها مقصود از این آیه آن است که آنان در روشنایی اسلام بودند ولی هنگامی که ولایت هر امام ستمگری را که از جانب خدا نبودند پذیرفتند با پذیرش ولایت آنان از نور اسلام بیرون شدند و به سوی تاریکیهای کفر گراییدند پس خداوند از برای آنان واجب کرد که دوش بدوش کفّار در آتش باشند از این رو فرمود: «آنان اهل آتشند و جاوید در آتش خواهند بود».
💠البته این حدیث نباید دست آویز شیعیان برای ارتکاب گناه قرار گیرد چرا که خود اهل بیت علیهم السلام چنین تفکری را محکوم و همواره بر انجام عمل صالح تأکید فرمودند.
💠امام رضا علیه السلام در سفارشهای ارزشمند خود به جناب عبدالعظیم حسنی میفرماید: «ای عبد العظیم سلام مرا به دوستانم برسان و بگو به آنان که شیطان را بر خود راه ندهند و فرمانشان بده براستی در حدیث و پرداخت سپرده و بگو جدال را ترک کنند و از آنچه سودی برای آنها ندارد خاموش باشند و به هم رو آورند و با هم دیدار کنند که مایه نزدیکی به من است، و همدیگر را تکه پاره نکنند که من سوگند خوردم با خود هر که چنین کند و یکی از دوستانم را به خشم آورد دعا کنم تا خدا او را در دنیا به سختی عذاب کند و در دیگر سرا از زیانکاران باشد و به آنها بفهمان که خدا نیکان را آمرزد و از بدکارانشان درگذرد جز آنکه برایم شریکی آورد (یعنی در امامت) یا یکی از دوستانم را بیازارد، یا بدی او را در دل گیرد که خدا او را نیامرزد، تا برگردد و اگر برگشت که خوب و گر نه ایمان را از دلش برکند و از ولایت من به در شود، و بهره ای از ولایت ما ندارد و پناه به خدا از این وضع».
#مهدی_شناسی
#قسمت_893
#امام_زمان
📚حس حضور
#استاد_ملایی
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
امام موسی کاظم علیه السلام:
(غیبت قائم) یک آزمون الهی است که به وسیله آن بندگانش را میآزماید.
📓 الغیبه شیخ طوسی، جلد اول صفحه ۱۹۰
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
⭕️ شتر در خواب بیند پنبه دانه!
🔹 یکی دیگر از دستاویزهای احمدالحسن ( #یمانی_دروغین ) برای اثبات حجیت قطعی خود، که آن را شهادت پروردگار بر خود هم میداند، توسل و اعتماد به خواب و رویاست؛ این نوع ادعا در میان فرقه ها و جریان های انحرافی تازگی ندارد و بسیاری از آنها از این روش بهره برده و میبرند.
🔸 باید دقت داشته باشیم که اولا خواب تحت هیچ عنوان برای انسان تکلیف شرعی نمیآورد؛ حتی اگر رویای صادقه باشد؛ دوما هیچکدام از انبیا گذشته و ائمه معصومین، برای اثبات حقانیت ادعای خود به خواب متوسل نشده اند. سوما بعید نیست آنچه در خواب دیده ایم (ولو چهره ی معصومین باشد، چون برای ما تشخیص چهره معصوم ممکن نیست و ما تا به حال ایشان را ندیده ایم)، یک نوع خواب سازی توسط شیطان و جن بوده باشد، که خود را معصوم معرفی کرده است.
🔹 در خصوص این مورد علامه حلی، در پاسخ به فردی که پرسیده بود اگر شخصی در قالـب معصوم بـه رؤیای افراد ظاهر شده و دستورات و القائاتی داشته باشد، تکلیف چیست؟ گفته است: در این صورت مسأله از دو حالت خارج نیست:
➖ الف: دستوراتی که مخالف ظواهر کتاب و سنت است.
➖ ب: دستوراتی که موافق کتاب و سنت است. با این وجود گروه اول مردود بوده و گروه دوم جائزالعمل است، نه واجب العمل.
🔺 این در حالی است کـه تمامی رؤیاهای دیده شده در خصوص احمد بصری با دستورات کتاب و سنت مخالف اند.
📚 درسنامه نقد و بررسی جریان احمد الحسن بصری (علی محمدی هوشیار)، چاپ اول، ص ۱۶۷ تا ۱۷۱
#انحرافات_مهدویت ٣۵
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
ندا آمد اقراء
گفت ندانم من
ندا بازآمد اقراء
باز گفت ندانم من
ندا آمد اقراء باسم ربک الذی خلق/ خلق الانسان من علق
محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفرید، آفرید انسان را از خونِ بسته ی لخته شده
محمد! بخوان پروردگارِ گران قدر را که کتابت با قلم را به انسانِ نادان آموخت.
🌼🍃🌼🍃🌼🍃
محمد! تو اینک، اینجا در این غار، در پیشگاه پروردگارت، برگزیده شدی
برای رسالتی بزرگ تا پیام مرا به بندگانم برسانی.
محمد!محمد!محمد!
اللهم صلےعلےمحمد وآل محمد
وعجل فرجهم
🍃🌼🍃🌼🍃🌼
#عید_مبعث، #عیدپیامبر_شدن_محمد_امین_ بر_همه_جهانیان_مبارک.
@entezar_ma313
┄┅═✼🍃🕌🍃✼═┅┄
از امروز دیگر نیاز نیست ﻋﺼﺎیی ﻣﺎﺭ ﺷود و دﺭﯾﺎیی ﺷﮑﺎﻓﺘﻪ...
ﮐﻮﺩﮐﯽ بیﭘﺪﺭ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷود و ﻣﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﺯﻧﺪﻩ، ﻧﻪ نیازی هست به ﺷﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﺩﻝ ﮐﻮﻩ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁید و ﻧﻪ نیازی به ﺁﺗﺸﯽ ﮔﻠﺴﺘﺎﻥ ﺷود
آری
امروز پیامبری ظهور میکند که با عقلها کار دارد و با استدلالش دلها را میبرد.
تا خط بطلانی باشد بر جهل و خط مَشی ای باشد بر امام...
و خط فهمی برای ما...
که ظهور در گرو معجزات نیست!
🌸 عید #مبعث بر حضرت مهدی و شما عزیزان مبارک
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
پوستر شماره ۱۲
#عکس_نوشته
فرشتگان به یاری او می شتابند
#مهدویت_در_نگاه_اهل_سنت
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313