▫️ «...أَيُّهَا النَّاسُ سَيأْتي عَلَيكُم زَمَانٌ يُكفَأُ فِيهِ الْإِسلَامُ كَما يُكفَأُ الْإِنَاءُ بِمَا فِيهِ...»
🔹 امیرالمومنین درادامهٔ خطبهٔ ۱۰۳ بعد از توصیف مومنان درآخرالزمان میفرمایند: «اى مردم! به زودى زمانى برشما فرا مىرسد که اسلام واژگون مىشود، همچون ظرفى که واژگون شده و آنچه درآن است ریخته شود».
درکلام امام، اسلام به ظرفى تشبيه شده که معارف، اخلاق، قوانين واحکام اسلامى در آن قرار دارد و در آخرالزمان محتواى خود را از دست مىدهد و تنهانامى ازآن باقى مىماند.
🔸 امروزه بسيارى ازمسلمانان به دلیل تفسیرهای غلط ازمبانی اسلام، تنها به نام اسلام قناعت کرده به جای رعایت اخلاق، تقوا و عمل به احکام اسلامی در لذتهای دنیایی غرق شدهاند. به همین دلیل زمانی که امام مهدی ظهور کنند، بدعتها را نابود کرده و احکام خدا را به همان گونهای که صادر شده بود، ظاهر میسازند. در این رابطه امام صادق میفرمایند: «همانکاری را که رسول خدا انجام داد، مهدی انجام میدهد. و بدعتهای موجود را خراب میکند...»*۱
📚 ۱- بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۳۵۲
#مهدویت_در_نهجالبلاغه ۸
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
آثار شوم گناهان
✍ خدای عزوجل در قرآن ميفرمايد : هر مصيبتی که به شما مي رسد برای کاری است که به دست خود کرده ايد و خدا از بسياری (از معصيت ها) هم گذشت ميکند.
📚سوره شوری ،آیه۳۰
امام صادق (ع) فرمودند :هيچ رگی نزند و پائی به سنگ نخورد و سر درد و مرضي پيش نيايدمگر به جهت گناهی که انسان مرتکب شده است. امام (ع) فرمودند : آنچه خدا از آن مي گذرد از آنچه از آن مواخذه ميکند بيشتر است. يعنی آن گناهاني که خدا از آن ميگذرد بيشتر است از آن گناهانی که خدا بوسيله آن گناه عذاب ميکند.
مجازات کردن در همین دنیا،نشانه لطف و رحمت خداوند به بندگانش هست که با مجازاتهای دنیایی مارا تنبیه و گناهانمان را ذوب میکند تا بار پرونده برای قیامت سنگین نباشد.
📚اصول کافي،ج۳،ص۳۷۰
#آیات_الهی
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۹۲🌷
🌍وابستگی جهان به امام زمان عجل الله فرجه
💠امام مقصد اصلی خلقت و خلاصه و نتیجه علیای آن میباشد و خدا همه اشیاء را برای بشر و بشر را برای انسان کامل که ولی امر هر عصر و قطب دوران و صاحب الزمان است، آفرید.
💠 چنانکه برای پدید آمدن میوه، انسان به ایجاد باغ و آباد کردن زمین و ساختن و کندن جوی و جدول و تهیه آب و احداثقنات و غرس درخت اقدام مینماید که در واقع همه را برای میوه میخواهد و میوه، مطلوب بالذات و خواسته ی حقیقی و اولی او است و دیگر چیزها مطلوب بالعرض و خواسته تبعی و ثانوی است.
💠 شاید همین بود سر اینکه ملائکه گفتند: اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک.آیا میخواهی کسانی را در زمین بگماری که فساد کنند و خونها بریزند و حال آنکه ما تو را تسبیح میکنیم. و پاسخ خداوند متعال که فرمود: انی اعلم ما لا تعلمون
من میدانم آنچه را که شما میدانید.
اشاره به همین باشد که اگر چه مفسد و خونریز در بین بشر پیدا خواهد شد، اما چون این نظام منتهی و متضمن وجود بندگان صالح و شایستگان مقام خلافت الهی خواهد شد، باید برقرار شود و خدا میداند که محصول این جعل خلیفه در زمین چه خواهد بود و چه موجودات کاملی را متضمن میباشد و مانند ابراهیم و موسی و عیسی و محمد خاتم الانبیاء و علی مرتضی و مهدی خاتم الاولیاء، از آن به وجود خواهد آمد.
💠و مخفی نماند که محققین علماء اهل سنت نیز همه بر اینکهحضرت رسول اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - دارای چنین منزلتی و مقامی است اتفاق دارند و زبان حالشان این اشعار است:
محمد المجتبی معنی جبلته
و ما لادم طین بعد مجبول
و المجتبی تاج علیاه الرفیع و ما
للبدر تاج و لا للنحم اکلیل
لولاه ما کان ارض لا و لا افق
و لا زمان و لا خلق و لا جیل
و لا مناسک فیها للهدا شهب
و لا دیاریها للوحی تزیل
💠و این اشعار:
یا صفوه الرسل الذی لولاه لم
یثبت علی حد المقام کلیم
کلا و لاسکن الجنان اب و لم
ینهض الی الروح المسیح رمیم
الله قد صلی علیک فکل ذی
مجد لمجدک دابه التسلیم
💠و این اشعار:
محمد کازل تا ابد هر چه هست
به آرایش نام او نقش بست
چراغی که انوار دانش بدو است
فروغ همه آفرینش از او است
💠و ابن حجر در المنح المکیه فی شرح الهمزیه در شرح این شعر:
لک ذات العلوم من الغیب
و منها لادم الاسماء
می گوید مقصود از خلق آدم، خلق پیغمبر ما - صلی الله علیه و آله - از صلب او بوده است، پس خلق پیغمبر ما، به طریق ذات بوده و خلق آدم به طریق وسیله.
💠و مخفی نماند که محدثین بزرگ اهل سنت نیز احادیثی روایت کرده اند که این وجه به صراحت از آنها استفاده میشود، از جمله در ذیل حدیثی که متضمن شرح توسل حضرت آدم - علی نبینا و آله و علیه السلام - به حضرت رسول اکرم - صلی الله علیه و آله - میباشد و حاکم آن را از پیغمبر - صلی الله علیه و آله - روایت نموده و به صحت آن گواهی داده است، چنین آمده که خدا خطاب به آدم فرمود: انه لاحب الخلق الی و اذ سالتنی بحقه فقد غفرت لک، و لولا محمد ما خلقتک یعنی به درستی که او (محمد، صلی الله علیه و آله)محبوب ترین خلق به سوی من است، و حال که به حق او از من سوال کردی، تو را آمرزیدم، و اگر محمد نبود تو را خلق نمی کردم.
💠 این حدیث را علاوه بر حاکم ابن حجر در الجواهر المنظم و بیهقی در دلائل النبوه و طبرانی روایت نموده اند.
💠و نیز در ضمن حدیثی که ابن حجر از ابن عباس روایت نموده و آن را صحیح دانسته، آمده است: اوحی الله تعالی الی عیسی - صلوات الله علی نبینا و علیه و سلامه -: یا عیسی آمن بمحمد و مر من ادرکه من امتک ان یومنوا به، فلولا محمد، ما خلقت آدم، و لولا محمد ما خلقت الجنه و لا النار - الحدیث
یعنی: وحی کرد خدای تعالی به سوی عیسی: ای عیسی ایمان آور بمحمد و امر کن کسانی از امت تو که او را درک مینمایند به او ایمان آورند، پس اگر محمد نبود آدم را نمی آفریدم، و اگر محمد نبود، بهشت و آتش را خلق نمی کردم.
📚 #وابستگی_جهان_به_امام_زمان
✍آیت الله صافی گلپایگانی
# مهدی_شناسی
#قسمت_1292
#امام_زمان
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
آیا مردم احتیاج به پیامبر و امام دارند⁉️
✍جابر از حضرت باقر علیه السّلام نقل کرد که پرسیدم: به چه جهت مردم احتیاج به پیامبر و امام دارند؟
امام فرمودند: برای برقراری عالم به مصلحتش. از این روست که خداوند عذاب را از اهل زمینی که نبی یا امامی میان آنها باشد بر میدارد، خداوند عزوجل میفرماید: «ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» انفال/ ۳۳ {خداوند هرگز آنها را عذاب نمی کند تا وقتی تو (پیغمبر) میان آنها باشی. }
پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز فرمودند: ستارگان سبب آرامش و آسایش اهل آسمان هستند و اهل بیت من سبب آسایش اهل زمین. وقتی ستارگان از میان بروند، اهل آسمان دچار ناراحتی میشوند. وقتی اهل بیت من نیز از میان بروند، اهل زمین دچار ناراحتی خواهند شد. منظور پیامبر از اهل بیت، ائمه علیهم السّلام هستند که اطاعت از آنها را قرین و همراه اطاعت خود قرار داده در این آیه فرموده: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» نساء/ ۵۹ {ای مؤمنین! خدا و پیامبر و صاحبان امر را اطاعت کنید. }
آنها پیشوایان معصومی هستند که گناه و معصیت از ایشان سر نمی زند و مؤید و موفق و مورد پشتیبانی خدا هستند. به برکت آنها خدا به بندگان روزی میدهد و جهان را آباد میکند و باران از آسمان میبارد و زمین برکتهای خود را خارج میکند. به واسطه آنها معصیت کاران را مهلت داده و تعجیل در کیفر و عذاب آنها نمی کند. آنها پیوسته مؤید به روح القدس هستند از قرآن جدا نمی شوند و قرآن از آنها جداشدنی نیست. درود خدا بر تمام آنها باد.
📚 علل الشرائع: ۵۲
بحارالانوار ج ۲۳ ص ۲۰
الهی بِحَقِالسّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّللِوَلیکَالغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
ریشهٔ بدبختیها
🔸 امیرالمومنین در بخش ابتدایی خطبهٔ ۱۳۸ نهجالبلاغه به یکی از مهمترین دستاوردهای دوران ظهور اشاره میکنند و میفرمایند: «...آراء و انديشهها را تابع قرآن گرداند در روزگارى كه قرآن را تابع آراء و انديشههاى خود ساخته باشند...»
🔹 آخرالزمان دورانی است که عدّهای به خواستههای دلشان بیشتر از آنچه خدا به آن امر کرده است، اهمیت میدهند. هوسرانی را آزادی میخوانند و دروغ و حقّهبازی را فهم و شعور و سياست میدانند.
🔸 ریشهٔ همهٔ بدبختیهای انسان نیز در این است که دنبالهروی هوای نفس است تا جایی که حتی از طریق تفسیر به رأیِ قرآن، به دنبال تطبیق خواستههای خود با آیات الهی میگردد. زمانی که حضرت مهدی ظهور کنند با این انحرافها مبارزه میکند. و همچنین حضرت، آراء، نظريات و تفسیرهای شخصی را از چهرهٔ قرآن پاک مینمایند. و قطعاً مردم در سایهٔ تفسیر صحیحِ اسلام و قرآن توسط ایشان است که در مسیر سعادت قرار خواهند گرفت.
#مهدویت_در_نهجالبلاغه ۹
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
✨مومنی که از قسمت خود ناخشنود باشد و وضعیت خود را ناچیز بشمارد، در حالی که حاکم بر او (تعیین کننده سر نوشتش) خداست، چگونه می تواند مومن باشد (ادعای ایمان کند)؟!
📚بحارالانوار 43/351/25
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۹۳🌷
🌍وابستگی جهان به امام زمان🌍
💠اگر گفته شود این گونه ارتباطی که شما به آن به ارتباط آب و جوی و حتی شاخه و برگ درخت با میوه، مثل زدید، به عکس نیز وجود دارد، یعنی میوه هم به وجود آب و جوی و باغ وابستگی دارد، بلکه وابستگی آن بیشتر و موکدتر است زیرا بدون وجود آب و درخت، میوه حاصل نمی شود، در حالی که بدون میوه وجود درخت امکان پذیر است.
💠 پاسخ داده میشود: اولا: آن چه در خارج دیده میشود از درختهای بی میوه، غرض از وجودشان میوه نبوده است، هر چند شخصی که آن را کاشته است قصدش میوه بوده است و اگر او به این جهت عالم بود هرگز آن را نمی کاشت. اما مدبر حقیقی و فاعل واقعی که عالم به همه چیز است، از وجود آن درخت آنچه را تکوینا خواسته است، حاصل شدهاست و این اشکال از این ناشی شده که بین فاعل حقیقی عالم با فاعل ظاهری جاهل فرق نگذارده اند.
💠 در اینجا موضوع سخن فاعل حقیقی عالم حکیم است که خود فرموده است: افرایتم ما تحرثون ء انتم تزرعونهام نحن الزارعون آیا ندیدید تخمی را که در زمین کاشتید آیا شما آن را رویاندید یا ما رویاندیم؟
💠و نیز در آیه دیگر میفرماید:
ا فرایتم ما تمنون ء انتم تخلقونهام نحن الخالقون آیا ندیدید که شما نخست نطفه ای بودید؟ آیا شما آن نطفه را به صورت انسان آفریدید، یا ما آفریدیم؟
💠ثانیا: ارتباط بدن عنصری امام مانند غیر امام، با اشیاء مادی و عناصر بسیطه و مرکبه دیگر، اگر چه معلوم و مسلم است، اما این خصوصیت را که فرد خاصی چنان باشد که دیگران وجودشان به او وابستگی معنوی داشته باشد، هیچ کس غیر از امام دارا نیست.
💠چنانکه در عالم ارتباطات ظاهری خصوصیت اینکه فردی بدون پدر و مادر خلق شده باشد، اختصاص به آدم و حوا دارد و خصوصیت اینکه فردی بدون پدر باشد، اختصاص به مسیح دارد.
💠و ثالثا: ارتباط وجود امام با مواد و عناصر، مثل سائر افراد، درجهت مادی آنها است در صورتی که ارتباط آنها و وابستگی آنها به امام در جهت جسم و روح و ظاهر و باطن وجودشان میباشد و به عبارت دیگر اگر چه وجود عنصری امام به ماده و عناصر ارتباط دارد اما نفس این عناصر و مواد و غیب وجود تمام اشخاص و افراد به وجود امام و غیب وجود آن حضرت که حقیقت وجود او و اصل ذات او است ارتباط دارد و این خصوصیتی است که باذن الله تعالی فقط امام و انوار پیغمبر اکرم - صلی الله علیه و آله - و ائمه معصومین - علیهم السلام - دارای آن میباشند.
💠و رابعا: ارتباط میوه به وجود جوی و درخت و خاک و آب، از قبیل ارتباط شی ء به علت مادی آن است و ارتباط آنها با میوه از قبیل ارتباط شی ء به علت غائی آن میباشد.
💠بنابر این ارتباط وجود عنصری امام با آب و خاک و تمام عناصر و هوا و آفتاب و سائر مخلوقات، نظیر ارتباط شی ء با علت مادی خود میباشد و اما ارتباط سائرین با او، نظیر ارتباط شی ء با علت غائی خود است.
💠و پر واضع است که علت غائی شی ء از علت مادی و همچنین علت صوری آن افضل است زیرا که علت غائی مقصود بالذات و بالاصاله و استقلال است و علت صوری و مادی مقصود بالتبع و بالعرض است.
💠علی هذا ارتباط وجود ممکنات به وجود امام به گونه ای که بیان شد، مقبول و مسلم و امر غریب و مورد استبعادی نیست، همان گونه که بر حسب قرآن مجید و قانون مطابقت و ناموس تناسب معلوم میشود که آنچه در زمین است، برای این بشر است، و این بشر حاصل این خلقت و جلوه اتم و اکمل قدرت و علم الهی است و:
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
و:
توئی تو، نسخه صنع الهی
بجو از خویش هر چیزی که خواهی
💠همین طور انسانها نیر وجودشان به وجود امام مرتبط است و طفیل وجود امام و حجت خدا میباشند و باید گفت که:
از رهگذر خاک سر کوی شما بود
هر نافه که بر دست نسیم سحر افتاد
روشن از پرتو رویت نظری نیست که نیست
منت خاک درت بر بصری نیست که نیست
ناظر روی تو صاحب نظرانند و لیک
بوی گیسوی تو در هیچ سری نیست که نیست
📚 #وابستگی_جهان_به_امام_زمان
✍آیت الله صافی گلپایگانی
# مهدی_شناسی
#قسمت_1293
#امام_زمان
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
آیا مردم احتیاج به پیامبر و امام دارند⁉️
✍جابر از حضرت باقر علیه السّلام نقل کرد که پرسیدم: به چه جهت مردم احتیاج به پیامبر و امام دارند؟
امام فرمودند: برای برقراری عالم به مصلحتش. از این روست که خداوند عذاب را از اهل زمینی که نبی یا امامی میان آنها باشد بر میدارد، خداوند عزوجل میفرماید: «ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ» انفال/ ۳۳ {خداوند هرگز آنها را عذاب نمی کند تا وقتی تو (پیغمبر) میان آنها باشی. }
پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز فرمودند: ستارگان سبب آرامش و آسایش اهل آسمان هستند و اهل بیت من سبب آسایش اهل زمین. وقتی ستارگان از میان بروند، اهل آسمان دچار ناراحتی میشوند. وقتی اهل بیت من نیز از میان بروند، اهل زمین دچار ناراحتی خواهند شد. منظور پیامبر از اهل بیت، ائمه علیهم السّلام هستند که اطاعت از آنها را قرین و همراه اطاعت خود قرار داده در این آیه فرموده: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» نساء/ ۵۹ {ای مؤمنین! خدا و پیامبر و صاحبان امر را اطاعت کنید. }
آنها پیشوایان معصومی هستند که گناه و معصیت از ایشان سر نمی زند و مؤید و موفق و مورد پشتیبانی خدا هستند. به برکت آنها خدا به بندگان روزی میدهد و جهان را آباد میکند و باران از آسمان میبارد و زمین برکتهای خود را خارج میکند. به واسطه آنها معصیت کاران را مهلت داده و تعجیل در کیفر و عذاب آنها نمی کند. آنها پیوسته مؤید به روح القدس هستند از قرآن جدا نمی شوند و قرآن از آنها جداشدنی نیست. درود خدا بر تمام آنها باد.
📚 علل الشرائع: ۵۲
بحارالانوار ج ۲۳ ص ۲۰
الهی بِحَقِالسّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّللِوَلیکَالغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
آتش جنگ میان شما افروخته میشود
▪️ «...حَتَّى تَقُومَ الْحَرْبُ بِكُمْ عَلَى سَاقٍ بَادِياً نَوَاجِذُهَا...»
💣 در ادامهٔ خطبهٔ ۱۳۸، امیرالمومنین از حوادثِ سخت آخرالزمان خبر مىدهند؛ ایشان در ابتدا به جنگهاى خونين و ويرانگر که مردم جهان را تحت شديدترين سختیها قرار مىدهد و ظلم و جور همه جا را پر مىکند، اشاره میفرمایند.
💥 امام علی این نبردها را به حیوانی خشمگین تشبيه کرده و میفرمایند که افراد بسیاری به امید فتح و پیروزی وارد این جنگها میشوند اما به سرانجام تلخ و ناگواری گرفتار خواهند شد. سپس حضرت به ظهور حکومت الهی اشاره میکنند و میفرمایند: «آگاه باشيد! فردايى كه شما از آن هيچ شناختى ندارید، فرا میرسد و زمامدارى حاكميّت پيدا مىكند كه غير از آن افراد جنگافروز است...»
☀️ امیرالمومنین در این بخش از گفتار خود، عصر ظهور و حکومت امام مهدی را آیندهای توصیف میکنند که ارزش و عظمت آن ناشناخته است و به همین جهت میفرمایند: آینده با آنچه به آن آشنا نیستید، فرا میرسد.
#مهدویت_در_نهجالبلاغه ۱۰
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
فرزند «شهید صیاد خدایی» در مراسم تشییع پیکر پدرش
▪️ ما منتظر لحظه دیدار بهاریم!
آرام ڪنید این دلِ طوفانے ما را
عمریست همہ در طلب وصل تو هستیم
پایان بده این حالِ پریشانی ما را...!'💔
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۹۴🌷
🌍وابستگی جهان به امام زمان🌍
💠اگر تقدیر خداوند قادر حکیم چنان باشد که چنانکه بعضی از ملائکه واسطه نزول بعضی برکات و انجام ماموریت هائی شده اند، فیوض عامه و خاصه به واسطه امام به سائرین برسد و امام مجرای فیض باشد، خواه ناخواه وجود و بقاء سائر ممکنات که به فیض الهی حدوث و بقا دارند، به مجرای فیض او که به تقدیر او از آن مجرا فیض به آنها میرساند مرتبط خواهند بود.
💠و اگر چه در فرض عدم این مجاری فیض باز هم فیاضیت خدا اگر قصوری در مفاض نباشد، برقرار است، اما میتوان گفت که ممکنات همه آن استعداد را ندارند که بدون واسطه تلقی فیض نمایند و قصور خودشان مانع از کسب فیض به طور مستقیم است.
💠 نظیر اینکه در تعداد معدودات شمارش از یک شروع میشود و بدون آن دوم و سوم و بیشتر معدود نمی شود، و اعداد بعد از یک همه به گونه ای حاوی عدد یک میباشند، هر چند معدودشان غیرهم باشند.
💠و این نه برای نقص قدرت شمارش کننده است، بلکه به جهت این است که عنوان معدود سوم مثلا، بدون عنوان معدود دوم و اول امکان وجود ندارد.
💠همچنین فیوض الهی بدون رسیدن به مخلوق اکمل و اشرف، امکان وصول آن به مخلوق ما دون نیست، نه برای اینکه درفیض قصوری است بلکه برای آنکه فیض گیرنده استعداد ندارد.
💠لذا امام - علیه السلام - که در جنبه یلی الربی و یلی الخلقی کامل است، واسطه ایصال برکات میباشد، چنانکه بسیاری از نعمتهای الهی در این عالم به واسطه و بلکه به وسایط به ما میرسد، و چنانکه شاخهها و برگهای درخت به واسطه تنه درخت و ریشه درخت از آب و مواد زمین که برایشان مقرر شده است، استفاده مینمایند، و چنان که همه مردم استعداد تلقی وحی را ندارند و باید به واسطه نبی و پیغمبر باشد، امکان دارد که تمام فیوض یا بعضی فیوض دیگر نیز به همین نحو با وسایط مقتضی و مناسب به نیازمندان و مستعدان برسد.
💠بدیهی است چنین واسطه ای غیر از امام نخواهد بود و مسئله یک مسئله تکوینی خواهد شد که تخلف از آن نامعقول است.
💠 یکی از محدثین بزرگ اهل سنت بنام ابراهیم بن محمد جوینی شافعی متوفی سال ۷۳۰،در کتابی که بنام فرائد السمطین آن را موسوم کرده است (ص ۴۵ - ج ۱۱ (حدیثی را به سند منتهی به حضرت زین العابدین - علیه السلام - روایت کرده است، که در ضمن آن فرمود: و نحن الذین بنا یمسک الله السماء ان تقع علی الارض الا باذنه، و بنا یمسک الارض ان تمید باهلها و بنا ینزل الغیث، و ینشر الرحمه و یخرج برکات الارض و لولا ما فی الارض منا لساخت باهلها: یعنی مائیم که به ما نگاه میدارد خدا آسمان را از اینکه بر زمین افتد، مگر به اذن او، و به ما زمین را نگه میدارد از اینکه به اهلش مضطرب گردد و به واسطه ما (یا برای ما و به طفیل وجود ما) باران نازل میکند و نشر رحمت مینماید و برکتهای زمین را بیرون میآورد، و اگر آنچه (آن کس) که در زمین است از ما، نبود، زمین اهل خود را فرو میبرد.
💠بدرالدین رومی، شارح قصیده برده، در شرح خود به نام تاج الدره فی شرح البرده در شرح این بیت:
و کل آی اتت الرسل الکرام بها
فانما اتصلت من نوره بهم
می گوید: هر معجزه از معجزاتی که پیامبران آوردند و سایر آیاتی که دلالت بر کمال فضل و راستی گفتارشان از علم و حکمت در ایشان دارد، متصل به ایشان و واصل به ایشان نشد، مگر از نور او که اول هر نور و مبدا آن است. زیرا که فرمود: اول ما خلق الله نوری و شکی نیست که انبیاء و رسولان همه از نور واحد مخلوق میباشند و آن نور پیغمبر ما است. پس انوار ایشان، شعبههایی از آن نور و فروع آن نورند و او نور الانوار و شمس الاقمار است.
💠و عصام اسفراینی در شرحش بر برده میگوید: انوار سایر پیغمبران اثری از آثار نور آن حضرت است، پس از نور محمد است نور عرش و کرسی، و نور آفتاب و ماه، و انوار جمیع پیغمبران. الی آخر.
💠و نیز بدرالدین رومی در شرح این بیت بوصیری:
فانه شمس فضل هم کواکبها
یظهران انوارها للناس فی الظلم
می گوید: این آیات روشن به انبیا از نور پیغمبر - صلی الله علیه و آله - رسید، به جهت اینکه او خورشید فضل خدا و رحمت از برای عموم مردم است و پیغمبران مظاهر نور او و حاملان سر او به حسب درجات استعدادات و مراتب قابلیتهای خود بودند، انوار حقایق و اسرار دقایق آن حضرت را برای اقوام خود به دعوت آنها به تصدیق او و اقرار به آمدن او اظهار میکردند چنانکه ماه نور آفتاب را ظاهر مینماید و حکایت میکند.
📚 #وابستگی_جهان_به_امام_زمان
✍آیت الله صافی گلپایگانی
# مهدی_شناسی
#قسمت_1294
#امام_زمان
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
قال مولانا الرضا علیه السلام :
اَللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَلِيفَتَكَ بِمَا
أَصْـــلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَــاءَكَ وَ رُسُــلَكَ .
امام رضا علیه السلام در دعا برای
حضرت حجة بن الحسن عجل الله فرجه فرمودند :
پرودگارا! کار (ظهور) بنده شایسته و خلیفه ات
( امام زمان عجل الله فرجه) را سامان ده همانگونه
که کار پیامبران و فرستادگانت را اصلاح کردی .
📚بحار الأنوار ج۸۶ ص۲۵۱
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
گنجهای زمین
▪️ «...تُخْرِجُ لَهُ الْأَرضُ أَفَالیذَ كَبِدِها، وَ تُلْقي إِلَيْهِ سِلْماً مَقَالِيدَهَا...»
🌎 دستیابی به منابع زمین و کشف و استخراجِ بیشترِ این منابع، جزء اموری بوده که انسانها از قدیم به آن مشغول بودهاند، البته طبق بسیاری از نظریات، با وجود پیشرفتهایی که بشر در زمینهٔ تکنولوژیهای مختلف داشته است اما همچنان توانایی دستیابی به بسیاری از منابع موجود در زمین را ندارد. بر اساس روایات، یکی از اصلیترین ویژگی دوران پس از ظهور، دستیابی به تمامی منابع زمین میباشد.
📗 در همین رابطه، در بخشی از خطبهٔ ۱۳۸ نهجالبلاغه، امیرالمومنین، پس از اشاره به این موضوع که در آینده کسی خواهد آمد که غیر از حاکمان امروزی بوده و بر شما حکومت خواهد کرد واز ظالمان انتقام خواهد گرفت، در ادامه به اوضاع رضايتبخش و پربرکت پس از ظهور میپردازند و میفرمایند در آن زمان، زمين گنجهاى خودش را بيرون مىريزد و کليدهايش را دراختیار امام زمان قرار داده و سرزمینها و نقاط اسرارآمیز و ناشناختهٔ جهان آشکار میشود.
#مهدویت_در_نهجالبلاغه ۱۱
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
شیخ رجبعلی خیاط:
🔹قیمت تو به اندازه #خواست
توست، اگر #خدا را بخواهی، قیمت تو بی نهایت است و اگر #دنیا را بخواهی، قیمت تو همان است که خواسته ای.
#در_محضر_بزرگان #الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۹۵🌷
🌍وابستگی جهان به امام زمان🌍
💠امام الگو و نمونه و اسوه و علامت است که هر تند رو باید به سوی او برگردانده شود و الا گمراه میشود، و هر کند رو باید خود را به او برساند و الا هلاک میگردد.
💠چنانکه مضمون احادیث بسیار از طریق شیعه و اهل سنت است کمال دیگران به او تضمین و تامین میشود و حرکت و سیر همه در راه مستقیم فقط با حرکت و سیر او کنترل و تصحیح و تعدیل میگردد.
💠 بنابراین نقش امام نقش سازنده ای است که بدون آن سالکان راه کمال نمی توانند به درستی مسیر خود اطمینان داشته باشند، و این است معنای احادیث متواتری مانند احادیث سفینه که پیغمبر - صلی الله علیه و آله - میفرماید: مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است که هر کس بر آن سوار شد نجات یافت، و هر کس تخلف کرد هلاک شد پس هر کس متمسک به امام و هدایت امام و تاسی به امام شود نجات مییابد و هر کس تخلف کند هلاک میشود و همین است معنای احادیث ثقلین که پیغمبر - صلی الله علیه و آله - در آنها تمسک به قرآن و عترت را یگانه وسیله امان از ضلالت معرفی فرموده است. بنابر این کمال عالم و ما سوی الله، به وجود امام منوط است و بدون وجود امام عالم فاقد کمال لایق به خود خواهد بود و ناقص خواهد شد، و چون فیض خدا کامل است و نقص در آن تصور نمی شود لذا نقص همه به کمال وجود امام میشود و کسر همه به وجود او جبران میگردد.
📚 #وابستگی_جهان_به_امام_زمان
✍آیت الله صافی گلپایگانی
#مهدی_شناسی
#قسمت_1295
#امام_زمان
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
امام صادق عليه السلام در مورد كمترين حد معرفت امام ميفرمايد:
كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر ؛ ؛ ص263
وَ أَدْنَى مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ أَنَّهُ عِدْلُ النَّبِيِّ إِلَّا دَرَجَةَ النُّبُوَّةِ وَ وَارِثُهُ وَ أَنَّ طَاعَتَهُ طَاعَةُ اللَّهِ وَ طَاعَةُ رَسُولِ اللَّهِ وَ التَّسْلِيمُ لَهُ فِي كُلِّ أَمْرٍ وَ الرَّدُّ إِلَيْهِ وَ الْأَخْذُ بِقَوْلِهِ وَ يَعْلَم
كمترين حد معرفت به امام آن است كه [بداني] امام مساوي با پيامبر است مگر در درجه نبوت.
امام، وارث پيامبر است
و همانا اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خداست
و بايد در هر امري تسليم او بود و به سخن و فرمان او عمل كرد
بحار الأنوار،ج 4ص55و ج۳۶، ص۴۰۶
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
عدالت گمشده
▪️ «...فَيُريكُم كَيفَ عَدلُ السِّيرةِ، وَ يُحیی مَيِّتَ الكِتابِ وَ السُّنَّةِ...»
⚖ عدالت، موضوعی است که مانند خون در رگهای زندگی جاری است و دارای ابعادی وسیع میباشد تا آنجا که امیرالمومنین آن را مساوی با حیات و زندگی دانستهاند.*۱
⁉️ همین اهمیت باعث شده که تمامی انسانها درطول تاریخ پس از مراجعه به فطرتِ خود، به دنبال عدالت باشند. اما آیا تا به امروز بشر توانسته در برقراری عدالت به صورت کامل موفق باشد؟! قطعاً اگر پاسخ این سوال مثبت بود، نباید شاهد این حجم از ظلم در طول تاریخ میبودیم. پس به راستی کلید حلّ این مشکل کجاست؟؟
📗 امیرالمومنین درفرازی از خطبهٔ ۱۳۸ نهجالبلاغه میفرمایند: «پس حضرت مهدی روش و سیرهٔ عادلانهٔ حکومت رابه مردم نشان خواهند داد و دستورات فراموش شدهٔ قرآن و سنّت را احیا میکنند و در جامعه رواج میدهند.»
🔅 باید دانست در سايهٔ حکومت امام مهدی است که عقلها کامل شده و ارزشهاى انسانى زنده مىگردد. عوامل ظلم از بین میرود و مردم از نظر مادّى و معنوى در مسير تکامل قرار خواهند گرفت.
📚 ۱- غرر الحكم، ص ۲۴۷
#مهدویت_در_نهجالبلاغه ۱۲
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
امام رضا علیه السلام :
شکیبایی و انتظار فرج چقدر نیکوست، آیا گفته ی خدا را نشنیده اید که فرمود:
" شما منتظر باشید که من نیز با شما منتظرم " 🌤
📚 کمال الدین/ج2/ ص645
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۲۹۶🌷
🍀امام مهدی (عجل الله فرجه) و آینده ی زندگی
🔶برنامه های امام زمان🔶
☀️عدالت اجتماعی
💠امام صادق علیه السلام می فرمایند:
مهدی، عدالت را، همچنان که سرما و گرما وارد خانه میشود، وارد خانههای مردمان میکند، و دادگری او همه جا را فرا می گیرد.
💠گسترش عدالت در سراسر جهان و ریشه کنی بیداد از همة آبادیهای زمین، از نخستین برنامههای انقلاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد
و از هدفهای اصلی آن امام بزرگ و نجاتبخش است.
💠این موضوع در بشارتها و احادیثی که دربارة آن حضرت رسیده است خیلی روشن یاد شده است. در سخنان پیامبر بزرگوار اسلام و امامان معصوم که دربارة قیام امام دوازدهم آمده، دعوت به توحید و مبارزه با شرک و کفر به اندازة ایجاد عدالت و اجرای آن، مورد تأکید قرار نگرفته است.
💠علت این موضوع شاید این باشد که با آموزشهای پیامبران گذشته و بویژه پیامبر ما و دین اسلام، همچنین رشد علم و آگاهی بشر، انسانها به خدای یکتا ایمان میآورند و اندیشة خداشناسی شکست میخورد، و نوع جامعههای انسانی دارای عقیدة مذهبی و خدایی میگردند؛ لیکن با این وصف در آتش ظلم، حق کشی و کینه توزی و روابط غیر انسانی میسوزند، و با زندگی بی عدالت که در حقیقت شکنجه و مرگ تدریجی است، دست به گریبانند.
💠 از این رو، نیاز عمدة جامعة بشری برقراری عدالت و دادگری است و حاکمیت روابط انسانی بر جامعه. انسانها تشنة عدالتند و خواهان آیین دینی که این تشنگی را فرو بنشاند و آتش بیدادگری را خاموش کند. و عدالت واقعی را بوجود آورد. که همة مردم؛ بزرگ و کوچک و ضعیف و قوی آن را آشکار ببینند.
💠بنابراین، مشکل اصلی و نخستین آن نجات دهندة بزرگِ انسان، مشکل خداباوری یا انکار خدا نیست؛ بلکه مشکل اصلی ظلم و ستم جهانسوز و همه جایی است که بشریت را در کام خود فرو برده و در آتش خود سوزانده است و دین و عقیده و آزادی و خواب و خوراک و آسایش و همه چیز انسان را نابود ساخته است.
💠 به این جهت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که آخرین نجات دهنده ی انسان هاست پس از ظهور مبارک خویش، اصول عدالت و دادگری را در میان همه ی انسانها برقرار میسازد و همة مردم را از بدی و آزار رسانی و زشتی و محرومیت رهایی میبخشد.
📚 #امام_مهدی_و_آینده_زندگی
✍مهدی حکیمی
#مهدی_شناسی
#قسمت_1296
#امام_زمان
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
استاد علم و عشق
▪️ استاد که شما باشید، حواستان به هوش و نبوغ تکتکِ شاگردان هست. شاگرد اگر جابر باشد، آنچنان او را میپروری که میشود پدر علم شیمی و جهانی وامدارِ دانشش.
▫️ برایت فرقی ندارد که نوآموزت از کدام رنگ و نژاد یا کدام فرقه و مذهب است؛ او را میپذیری، حتی اگر او شاگردِ غافل همین عصر معاصر باشد.
▪️ دلت برای هدایتش میتپد، حتی اگر دلِ او کمی نسبت به ظهور مردد شده باشد... طردش نمیکنی. میدانی راه گم کرده است. برایش حدیث میخوانی.
🔅 نور کلامت، چراغی میشود برای مسیرش:
«بسم الله الرحمن الرحیم
اگر از عمر دنیا تنها یکروز مانده باشد، خداوند، آن روز را آنقدر طولانی میکند تا قائم ما اهل بیت، ظهور یابد...»
🏴 شهادت رئیس مکتب تشیع امام جعفر صادق(ع) تسلیت باد.
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
او از شام فریاد میزند
▪️ «...كَأَنِّي بِهِ قَدْ نَعَقَ بِالشَّامِ وَ فَحَصَ بِرَايَاتِهِ...»
🔸 در بخشی دیگر از خطبهٔ ۱۳۸ نهجالبلاغه، امام علی دربارهٔ فردی ظالم و خونریز سخن میگویند که در آینده از شام سر برمیآورد و چنان اهل ايمان را درهم مىکوبد که جز اندکى از آنها باقى نمىماند.
🔹 شارحان نهجالبلاغه در مورد این شخص دو نظر دارند؛ گروهى این بخش از خطبه را اشاره به عبدالملک بن مروان پنجمين خليفهٔ اموى میدانند و گروهی معتقدند که این شخص کسى جز «سفيانى» نيست؛ کسی که قبل از قيام حضرت مهدی از شام خروج میکند، مردم را به سوى خود فرا مىخواند و خونهاى بسيار مىريزد. نفسها را در سينهها حبس مىکند و قيامها را در نطفه خفه مىنمايد، و با خونريزى گسترده از شام تا کوفه و از کوفه تا مناطق ديگر را زير سيطرهٔ خود قرار مىدهد.
🔸 با توجه به اين که بخشهاى گذشتهٔ اين خطبه دربارهٔ ظهور امام زمان بوده به نظر مىرسد که جملههاى بالا نیز اشاره به ظهور سفیانی دارد.
#مهدویت_در_نهجالبلاغه ۱۳
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
هدایت شده از انتظار منجی عالم313
.🌸🍃 #یا_بقیة_الله
✅ #زيارت حضرت بقیة اللّه الاَعظم امام زمان(عج) در روز جمعه:
------------------------
💚اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ،
👈سلام بر تو اى حجت خدا در روى زمين سلام بر تو اى ديده بان (يا ديده) خدا در ميان خلق
💙اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَن
👈سلام بر تو اى نور خدا كه راه جويان بدان راهنمايى شوند و به وسيله او از كارِ
❤️الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِىّ
👈مؤمنان گشايش شود سلام بر تو اى پاك پروريده ترسان (از دشمن) سلام بر تو اى سرپرستِ
💛النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ،
👈خيرخواه سلام بر تو اى كشتى نجات سلام بر تو اى چشمۂ حيات
💚اَلسَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ،
👈سلام بر تو باد درود خدا بر تو و بر خاندان پاك و پاكيزه ات باد
❤️اَلسَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ،
👈سلام بر تو خدا شتاب كند در وعده يارى تو و پيروزى كارَت
💛اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّب
👈سلام بر تو اى سَرور من، و من دوست تو و بيناى به آغاز و انجام كارَت هستم و به سوى
💙اِلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ،
👈خداى تعالى بوسيله تو و خاندانت تقرّب جويم و منتظر ظهور تو و پيروزى حق بدست تو هستم
💚وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَنى مِن
👈و از خدا مى خواهم كه درود فرستد بر محمّد و آل محمّد و مرا در زُمره
❤️الْمُنْتَظِرينَ لَكَ، وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلى اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدين
👈منتظران و پيروان تو قرار دهد و در زُمره ياوران تو در برابر دشمنانت و كسانى كه
💛بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله
👈در پيش رويت در ميان دوستانت شربت شهادت مى نوشند اى مولاى من اى صاحب الزمان درود خدا
💙عَلَيْكَ وَعَلى آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ، وَهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه
👈بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه است و آن روز توست كه انتظار ظهور تو در آن
💚ظُهُورُكَ، وَالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ،
👈روز و انتظار فرج مؤمنان بدست تو و نابودیِ كافران بوسيله شمشير تو در اين روز مى رود
💛وَاَنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ اَوْلاد
👈و من اى آقاى من در اين روز ميهمان تو و پناهنده ات هستم و تو اى سرور من بزرگوارى از فرزندان
💙الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْنى وَ اَجِرْنى، صَلَواتُ اللهِ
👈بزرگواران هستى و به ميهمان در نوازى و پناه دادن مأمورى پس مرا بنواز و پناهم ده درود خدا
❤️عَلَيْكَ وَعَلى اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
👈بر تو و برخاندان طاهرينت باد.
@entezar_ma313
#امام_صادق علیه السلام فرمودند:
🌤 او (امام مهدی علیه السلام) پس از تنگنای شدید و بلای طولانی و ترس و وحشت و اضطراب و غم و اندوه شیعیان را می زداید، خوشا به حال آنان که زمان او را درک کنند. 🌤
📚بحار الانوار، ج۵۱ ، ص۱۴۴
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
باید بر سنت پیامبر باقی بمانید
▪️ «...فَالْزَمُوا السُّنَنَ الْقَائِمَةَ وَ الْآثَارَ الْبَيِّنَةَ وَ الْعَهْدَ الْقَرِيبَ الَّذِي عَلَيْهِ بَاقِي النُّبُوَّةِ...»
⚠️ در قسمت پايانى خطبهٔ ۱۳۸ امام علی بعد از اشاره به وقوع ناامنیها و خونریزیهای مختلف در آخرالزمان به دستوراتی میپردازند که مردم میتوانند در سايهٔ آنها، بر حاکمان ظالم پيروز شوند و سلامت و امنيّت را به اجتماع باز گردانند.
🔱 ایشان در این سخنان میفرمایند که در آن شرايط براى فراهم شدن آمادگى بيشتر، مردم بايد سنّتهاى اسلامى را حفظ کنند، نسبت به ولايت اهلبیت وفادار باشند و با توجه به سخنان و روایات اهلبیت در مسیر الهی حرکت کنند و مراقب وسوسههای شیطان نیز باشند.
💢 با توجه به این دستورات بعد از خونريزىهاى بىحساب در آخرالزمان، و فساد و تباهىهايى که با خروج سفيانى صورت مىگيرد، پردههاى غفلت کنار مىرود، عقلها بيدار مىشوند و مردم آماده پذيرش حکومت الهى حضرت مهدى مىگردند.
#مهدویت_در_نهجالبلاغه ۱۴
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313
❓❓چگونه برای ظهور زمینه سازی کنیم؟
🔵ترویج فرهنگ مهدویت
🔷وظایف واعظان و مداحان
واعظان و مداحان باید در میان خودشان انتخابات راه بیاندازند و آن كسی كه در وعظ و خطابه از همه قویتر است انتخاب شود تا مسائل را مستدل و پخته مطرح كنند .
🔷سخن رانی های ما باید همین محتوا های قرآنی و حدیث باشد . دعا و حدیث بخوانیم ، دعا را ساده نگیرید .
عوامل سقوط یك جامعه چیست ؟ اگر حوزه و دانشگاه تحقیق كنند ، عصاره ی همه ی رساله های علمی كه در مورد سقوط جامعه نوشته شده ، در صفحه ی آخر دعای ابوحمزه ی ثمالی است كه در مفاتیح الجنان آمده . امام سجاد (ع) می فرماید : خدایا پناه می برم به تو از عوامل سقوط و عوامل سقوط را این گونه می شمارد :
اللهم انی اعوذ بك من الكسل و الفشل و الهم و الجبن و البخل و الغفله و القسوه و الذله و المسكنه و الفقر و الفاقه و كل بلیه ... ؛
خدایا ! من از تنبلی ، ناكامی ، اندوه ، ترس و بزدلی ، بخل ، غفلت ، سنگ دلی ، ذلت و خواری ، بینوایی ، فقر ، نیازمندی و هر مصیبتی به تو پناه می برم ... .
🔷عوامل سقوط یك جامعه : تن پروری ، جهل و بی سوادی ، تفرقه ، غفلت ، عیش ، فقر و ... است .
#زمینه_سازان
#امام_زمان
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج
@entezar_ma313