eitaa logo
انتظار منجی عالم313
4هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
546 ویدیو
51 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
معنا و مفهوم 📌 «آخر زمان» که در کتاب‌های لغت به «دوره آخر» و «قسمت واپسین از دوران که به قیامت پیوندد» معنا شده است، در فرهنگ و ادبیات بسیاری از ملل و نحل به ویژه پیروان ادیان ابراهیمی، از اهمیت و جایگاه برجسته ای برخوردار است و آنها با حساسیت و دقت فراوانی این موضوع را دنبال می‌کنند. شاهد این موضوع، کتاب‌های فراوانی است که از دیر زمان در میان اقوام و ملل مختلف در زمینه نشانه‌ها و ویژگی‌های آخرالزمان نوشته شده است. 🕊مسلمانان نیز با توجه به روایت‌های فراوانی که از پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام در زمینه آخرالزمان و رویدادها و حوادث آن نقل شده است، به این موضوع توجه فراوانی کرده و افزون بر جمع آوری این روایات، در مجموعه‌های روایی به نگارش کتاب‌های مستقل در این زمینه پرداخته اند که این کتاب‌ها معمولاً با عنوان‌هایی چون أشراط الساعة، علامات الساعة، علامات یوم القیامة، الفتن، الملاحم، الفتن و المحن، الفتن و الملاحم و... نامیده می‌شود. در دایره المعارف بزرگ اسلامی در مورد اصطلاح «آخرالزمان» چنین آمده است: ☄این اصطلاح در کتاب‌های حدیث و تفسیر در دو معنا به کار رفته است: نخست، همه آن قسمت از زمان که بنا بر عقیده مسلمانان، دوران نبوت پیامبر اسلام است و از آغاز نبوت پیامبر تا وقوع قیامت را شامل می‌شود. دوم، فقط آخرین بخش از دوران یاد شده که در آن، مهدی موعود ظهور می‌کند و تحولات عظیمی در عالم واقع می‌شود. ☀️دلیل نام گذاری دوران نبوت پیامبر اسلام به آخرالزمان این بوده است که مسلمانان معتقدند آن حضرت، خاتم پیامبران است و شریعت وی تا پایان این عالم اعتبار دارد. به جز آن، از رسول اعظم صلی الله علیه و آله روایاتی نقل شده که در آنها به صراحت آمده است دوران نبوت ایشان به قیامت و آخرین بخش از حیات کره خاک می‌پیوندد. ❄️در یکی از این روایات که از طریق اهل سنّت نقل شده است، چنین می‌خوانیم: إِنَّهُ قالَ بَعْدَ ما صَلَّی العَصْرَ ما بَقِی مِنَ الدُّنیا فِیما مَضی مِنها إِلاّ کَما بَقِیَ مِنْ یَوْمِکُمْ هذا فِیما مَضی مِنهُ وَ أَنّهُ قالَ لِأَصْحابِه: بُعِثْتُ و أَنَا وَ السّاعَةِ کَهاتَینِ وَ جَمَعَ بَینَ السَّبابَةِ وَ الوُسْطی. آن حضرت پس از فراغت از نماز عصر فرمود: «آنچه از (عمر) دنیا باقی مانده، به گذشته آن، همان نسبت را دارد که باقی مانده وقت امروز نسبت به گذشته آن دارد.» آن حضرت به یاران خود فرمود: «برگزیده شدم در حالی که میان من و قیامت فاصله نیست؛ همان سان که میان دو انگشت سبابه و وسطی فاصله نیست». 🍃چنان که گفته شد، دومین معنایی که اصطلاح آخرالزمان در آن به کار می‌رود، عصر ظهور حضرت مهدی علیه السلام است. بر اساس آموزه‌های اسلامی، در آستانه ظهور آن حضرت که از آن با عنوان آخرالزمان یاد می‌شود، جهان دست خوش فتنه ها، آشوب‌ها و بحران‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی می‌شود و ستم و بی عدالتی همه جهان را فرا می‌گیرد. این وضعیت ادامه دارد تا زمانی که قائم آل محمد علیه السلام ظهور کند و با ظهور خود، جهان را از تیرگی ستم، فساد و تباهی برهاند. @entezar_ma313
🔷‌منتظر بايد «صالح» باشد؛ ❓مگر مي‌شود با اشاعه‌ي فحشا، زمينه‌ي ظهور «اباصالح» را فراهم کرد؟! ❓مگر مي‌شود بدونِ کمک گرفتن از علما، در عصر غيبت جان سالم به در ببريم؟! @entezar_ma313
‌💠نکته ی قابل توجه این که ملازم بودن علم با خشیت در قرآن در ادامه ی سخن درباره ی چند رشته از دانش‌های طبیعی است؛ 💠خداوند می‌فرماید: {ألَمْ تَرَ أنّ اللهَ أنْزَلَ مِنَ السَّماءِ مآءًا فَأخْرَجْنا بِهِ ثَمَراتٍ مُخْتَلِفاً ألْوانُها وَمِنَ الجِبالِ جُدَدٌ بیضٌ وَحُمُرٌ مُختلفٌ ألوانُها وَغَرابیبُ سُود وَمِنَ النّاسِ وَالدّوآبِّ وَالأنْعامِ مُخْتَلِفٌ ألوانُهُ کَذلِکَ إنّما یَخْشَ-ی اللهَ مِنْ عِبادِهِ العُلَماءُ إنّ اللهَ عزیزٌ غَفورٌ}. آیا نگاه نکرده ای که خداوند آب را از آسمان نازل کرد؟ سپس به وسیله ی آن میوه‌هایی که دارای رنگ‌های گوناگون است خارج کردیم و از برخی کوه‌ها راه های سپید و سرخ و گلگون به رنگ‌های مختلف و سیاه پررنگ آفریدیم و از انسان‌ها و جنبندگان و چهارپایان انواعی با رنگ‌های مختلف، حقیقت این چنین است. 💠 تنها دانایان و دانشمندان از میان بندگان خدا از او می‌ترسند و قطعاً خداوند عزیز و آمرزنده است. 💠و این می‌فهماند که دانش‌های طبیعی نیز می‌تواند موجب خشیت در مقابل خداوند گردد به شرط آن که با نور و حقیقت دانش همراه گردد. امیرالمؤمنین، علی علیه السلام، هم می‌فرمایند: أعْظَمُ النّاسِ عِلْمًا أشَدُّهُمْ خَوْفًا للهِ. بزرگ ترین مردم در علم کسی است که خوفش نسبت به خداوند شدیدتر باشد. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
💖🍃💖🍃💖🍃💖🍃💖 💛ب‌س‌‌م‌تعالی💛 ☘🌼اولین سلام صبحگاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب الزمان عج‌و‌باب‌الحوائج🌼☘ ◾️السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمنُ و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولایْ الاَمان الاَمان🌸🍃 🍃🌺اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ.🌺🍃 ▪️ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ ▪️وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن ▪️وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ ▪️وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْن ▪️السلام علیک یا علی ابن موسی رضا(علیه السلام) ▪️السلام علیک یا اهل بیت النبوه جمیعا" ورحمة الله وبرکاته💐 💚اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجِّل فرجهم و العن اعدائَهم اجمعین💚 ✒️📃 📖دعایی که در زمان غیبت بایدهر روز خوانده شود🙏 📿 اللهُمَّ عَرِّفنیِ نَفْسَکَ، 💍 فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنی نَفْسَکَ لَمْ اَعرِفْ رَسُولَکَ، 📿 اَللهُمَّ عَرِّفنی رَسُولَکَ، 💍 فاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعرِّفْ حُجَّتَکَ، 📿 اللهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَْم 💍 تُعَرِّفنی حُجَّتکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینیِ . ♻️ دعای غریق ♻️ ♡🌸 دعای تثبیت ایمان دراخرالزمان 🌸♡ یا اَللَّهُ یا رَحْمن 💠یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِیِ عَلی دِینک 🌦 إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً 🌦 🌷 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج 🌷 @entezar_ma313
امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🔥کسانی که خود عیب دارند، علاقه مند به شایع کردن عیبهای مردم هستند، تا جایی عُذر و بهانه برای عیبهای خودشان باز شود. 📚غررالحکم، ح ۵۱۹۸ @entezar_ma313
منظور از طلوع خورشید از مغرب به عنوان یکی ازنشانه های ظهور چیست؟! ⁉️طلوع خورشید از مغرب که یکی از نشانه های ظهوراست چگونه تفسیرشده است؟ 💥این یکى از پیچیده ترین مسایل مربوط به نشانه های ظهوراست که ظاهراً با علم روز سازگار نیست؛ زیرا طلوع آفتاب از مغرب مفهومش تغییر مسیر گردش کره زمین است؛ اگر این موضوع ناگهان صورت گیرد همه آب دریاها و تمامى ساختمان ها و موجودات سطح کره زمین به خارج پرتاب مى گردد و همه چیز به هم مى ریزد، و اثرى از زندگى باقى نخواهد ماند، و اگر تدریجاً صورت گیرد طول شب و روز بقدرى زیاد مى شود که از یک ماه و دو ماه هم خواهد گذشت و باز نظام کاینات در زمین به هم خواهد ریخت! ✅ولى تفسیرجالبى در یک حدیث از امیر المومنین علی(علیه السلام) براى این موضوع دیده مى شود که نشان مى دهد این تعبیر جنبه کنایه دارد. ✅چرا که راوى حدیث«نزال بن سبره» از «صعصعه بن صوحان» مى پرسد این که امیرمومنان على(علیه السلام) در پایان سخنش پیرامون دجّال و مانند آن فرمود: 🔅«از حوادثى که بعد از آن رخ مى دهد از من نپرسید...» منظورش چه بود؟ صعصعه در پاسخ مى گوید: 🔅«انّ الّذى یصلّى خلفه عیسى بن مریم هو الثّانى عشر من العتره التّاسع من ولد الحسین بن على، و هوالشّمس الطّالعه من مغربها»(1)؛ (آن کس که حضرت مسیح پشت سر او نمازگزارد دوازدهمین نفر از خاندان پیامبر(ص) و نهمین نفر از فرزندان حسین بن على(ع) است، و او است خورشیدى که از غروبگاه خود طلوع خواهد کرد!).(2) پی نوشت: (1)ـ بحارالانوار، ج 52، ص 195. (2) . گردآوری از کتاب: حکومت جهانی مهدی، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، انتشارات نسل جوان‏، قم، @entezar_ma313
🌍‌نفوذ اسلام در تمام نقاط دنیا 🍀پيامبر گرامي اسلام ميفرمايد: تا هر کجا که تاريکي شب وارد شود، اين آيين مقدس نفوذ خواهد کرد. 📚 منتخب الاثر ص ۱۶۰ و ص ۲۹۴   🍀امام باقر علیه السلام ميفرمايد: هنگامي که قائم ما پس از ما قيام کند آنان که زمان او را درک کنند، خواهند ديد که بي ترديد آيين محمد (صلي الله عليه و آله) به هر نقطه اي که شب و روز مي رسد، خواهد رسيد و ديگر اثري از شرک روي زمين نمي ماند. 🍀 همچنين ميفرمايند: در آن روز حکومتي جز حکومت اسلامي نخواهد بود و سراسر زمين همانند ورق نقره از هرگونه تيرگي پيراسته خواهد بود 📚 ينابيع الموده ج۳ ص ۷۸ و ص ۱۳۲  الملاحم والفتن ص ۶۶ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۲۶🌷 ✨علم و معرفت امام✨ 🌿ویژگی های علم حقیقی🌿 💠‌۳- با ایمان همراه است خداوند در قرآن می‌فرماید: {وَیَرَی الّذینَ أوتُوا العِلْمَ الّذِی اُنْزِلَ إلَیْکَ مِن رّبِکَ هُوَ الحَقّ... }. آنان که علم و دانش دا ده شده اند آنچه را که از جانب پروردگارت بر تو نازل شده حق می‌دانند و به آن اعتقاد دارند و آن را می‌پذیرند. 💠همچنین می‌فرماید: {شَهِدَ اللهُ أنّهُ لا اله إلّا هُوَ وَالملائکةُ وَأولُوا العِلمِ... }. خدا و ملائکه و صاحبان علم گواهی می‌دهند که جز او معبودی نیست. و بدون شک مراد از این گواهی با توجه به سیاق آیه، گواهی قلبی، همراه با اعتقاد است و این عین ایمان به خداوند است، چنانکه در آیه قبلی هم ایمان به حق (یعنی قرآن) و آنچه را که حقیقت است برای صاحبان علم اشاره داشت. 💠امام علی علیه السلام نیز می‌فرماید: الایمانُ وَالعِلْمُ أخَوانِ توأمَانِ وَرَفِیقانِ لایَفْتَرِقانِ. ایمان و علم دو برادر همزاد و دو دوست جدا نشدنی از یکدیگرند. 💠۴- علم و عمل همراه هم هستند از امام صادق علیه السلام نقل است که در ذیل قول خداوند که فرمود: {إنّما یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبادِهِ العُلَماءُ} فرمودند: مراد از «علماء» کسی است که عملش، سخنش را تصدیق کند و البته کسی که عملش، سخنش را تصدیق نکند عالم نیست. 💠همچنین در ذیل آیه: {وَتِلْکَ الأمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ وَمَا یَعْقِلُها إلّا العالِمُونَ}. این مثال‌هایی (درباره داستان‌های گذشته و نافرمانی و هلاکتشان... ) است که ما برای مردم می‌زنیم ولی جز دانایان آن را درک نمی کنند. 💠از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نقل است که فرمودند: العالِمُ الّذِی عَقَلَ عَنِ اللهِ فَعَمِلَ بِطاعَتِهِ وَاجْتَنَبَ سَخَطه. دانشمند کسی است که درباره خداوند تعقل می‌کند و در نتیجه به آن چه خدا از او خواسته عمل کرده و از خشمش دوری کند. 💠از آیه ی فوق ویژگی دیگری هم برای علم و عالم استفاده می‌شود و آن عبرت پذیری و تفکر در اتفاقات گذشته و پند گرفتن و به کار بستن عبرت هاست. 💠از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: العِلْمُ مَقْرُونٌ إلَی العَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَمَنْ عَمِلَ عَلِمَ وَالعِلْمُ یَهْتِفُ بِالعَمَلِ فَإنْ أجابَهُ وَإلا ارْتَحَلَ عَنْهُ. علم همراه و قرین با عمل است. بنابراین کسی که می‌داند عمل می‌کند و کسی که عمل می‌کند عالم است، دانش با عمل در هم پیچیده است، در نتیجه اگر به علم، عمل شود می‌ماند والا کوچ می‌کند و دور می‌شود. 💠و نیز امام علی علیه السلام فرمودند: العالِمُ مَنْ شَهِدَتْ بِصِحَّةِ أقْوالِهِ أفْعالُهُ. دانشمند کسی است که اقوالش را رفتار و کردار و عملش تأیید کند. 💠۵- علم فطری است امام علی علیه السلام فرمودند: العِلْمُ عِلْمانِ مَطْبُوعٌ وَمَسْمُوعٌ وَلایَنْفَعُ المَسْمُوعُ إذا لَمْ یَکُنِ المَطْبُوع. علم دو گونه است؛ علم فطری و علم اکتسابی و زمانی که علم اکتسابی با علم فطری همراه و هماهنگ نباشد؛ علم اکتسابی سودمند نخواهد بود و اثری نخواهد داشت. 💠سخن دیگری هم از این امام بزرگوار نقل شده که فرمودند: لَیْسَ العِلْمُ فی السّمَاءِ فَیَنْزِلُ إلَیْکُمْ وَلا فی تُخُومِ الارضِ فَیَخْرُجُ لَکُمْ، وَلکِنّ العِلمُ مَجْبُولٌ فی قلوبکُمْ، تَأدَّبُوا بِآدابِ الرّوحانیّینَ یَظْهَر لَکُمْ. دانش نه در آسمان است که بر شما فرود آید و نه زیر زمین است تا برایتان بیرون آید و لیکن دانش در دل‌های شماسرشته شده است. به آداب روحانیان و خوبان متأدب شوید تا برایتان آشکار گردد. این دو حدیث اشاره به حقیقت علم دارد که در فطرت بشر وجود دارد، چنانکه 💠خداوند در قرآن می‌فرماید: {فَأقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللهِ الّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلقِ اللهِ}. بنابراین حق گرایی و خداشناسی در دل و فطرت همه ی افراد هست ولی احتیاج به شکوفایی دارد و این همان علم حقیقی است. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
حضرت زهرا سلام الله علیها: السَّعِيدَ كُلَّ السَّعِيدِ حَقَّ السَّعِيدِ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ إِنَّ الشَّقِيَّ كُلَّ الشَّقِيِّ حَقَّ الشَّقِيِّ مَنْ أَبْغَضَ عَلِيّاً فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ. 🔸خوشبخت واقعی و تمام‌عیار کسی است که علی علیه‌السلام را در دوران حیاتش و پس از آن دوست بدارد و بدبخت واقعی و تمام‌عیار کسی است که علی علیه‌السلام را در دوران حیاتش و پس از آن دشمن بدارد. 📚 الامالی شیخ صدوق ص۱۸۲. @entezar_ma313
🥀"چه مصائبي (سختي هايي) بر امام زمان که مالک همه کره زمين است، وارد مي شود و آن حضرت در چه حالي است و ما در چه حالي؟ 🥀او در زندان است و خوشي ندارد و ما چقدر غافليم" 📚 در محضر بهجت،  ج ۱، ص ۱۰۶ 👌 اي دوست، در غربت مولايت انديشه کن که دنيا با اين همه بزرگي براي او زندان شده....💔 @entezar_ma313
💎امام جواد عليه‌السلام فرمودند: 《ثَلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللهِ تَعالى كِثْرَةُ الإسْتِغفارِ وَ لِينُ الْجانِبِ وَ كَثْرةُ الصَّدَقَةِ وَ ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ لَمْ يَنْدَمْ تَرْکُ الْعَجَلةِ وَالمْشَوَرَةِ وَالتَّوَكُّلِ عَلىَ اللهِ عِنْدَ الْعَزْمِ》 ⬅️ سه چيز است که اگر در كسى باشد سبب خوشنودى خداست ↯ ◽️ زياد استغفار كردن ◽️ همنشين خوب بودن ◽️ زياد صدقه دادن ⬅️ سه چيز است که هر كس دارا باشد پشيمان نمی‌شود ↯ ◽️ پرهيز از عجله و شتاب ◽️ مشورت در كارها ◽️ توكل بر خدا هنگام تصميم بر انجام کاری 📚الفصول المهمة، صفحه ۲۷۴ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۲۷🌷 ✨علم و معرفت امام✨ ◀️‌فصل اول: نظریات علمی درباره علوم و تصرفات تکوینی ائمه علیهم السلام 🔺اشاره 💠دیدگاه‌های موافق و مخالف درباره علم غیب و تصرفات تکوینی انبیاء و ائمه علیهم السلام در طول قرن ها، دانشمندان مسلمان و مفسران به هنگام بحث درباره ی حقانیت دین اسلام و رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه معصومین علیهم السلام به یک دسته از آیات و احادیث غیبی استناد کرده اند که از مهمترین و رساترین آنها، احادیث مربوط به پیش گویی‌ها و حوادث آخرالزمان است. 💠بحثی که پیش می‌آید این است که: آیا حجج الهی و ائمه معصومین علیهم السلام به تمام حوادث و جریاناتی که پیش می‌آید و یا در گذشته روی داده و یا در آینده انجام می‌شود، آگاهی دارند و آنها را می‌دانند یا نه؟ برای روشن شدن این حقیقت که آیا انبیاء، اوصیاء و ائمه ی معصومین علیهم السلام علم غیب دارند و از آینده می‌توانند خبر بدهند یا نه، بایددرباره علم در قرآن و روایات بحث شود. عده ای این چنین تصور کرده اند که کرامات و معجزات و خوارق عادات که از انبیاء و اوصیاء علیهم السلام سر زده، قابل باور نیست. 💠فضایل و ولایت تکوینی آن ذوات مقدسه را منکر شده اند و آنان را هیچ کاره در عالم هستی می‌دانند و فرقی بین آنها و سایر افراد نمی گذارند و برای ادعای خودشان به یک سری از آیات قرآن استدلال می‌کنند. 🔴دیدگاه منکرین 💠منکرین علم غیب ائمه اطهار علیهم السلام، برای اثبات مدعای خود به آیاتی از قرآن کریم استدلال کرده اند که در زیر به آنها اشاره می‌گردد: 🔸۱- آیه ۱۸۷ سوره اعراف: {یَسْألُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أیَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّی}. ای رسول من! از تو از قیامت سؤال می‌کنند که چه وقت فرا می‌رسد، پاسخ بده که علم آن منحصراً نزد خداوند است. 🔸۲- آیه ۳۴ سوره لقمان: {إِنَّ اللهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَیَعْلَمُ مَا فی الأرْحَامِ وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَاذَا تَکْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ بِأیِّ أرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ}. همانا علم ساعت (قیامت) نزد خدا است و باران را فرو می‌بارد و به آنچه در رحم هاست عالم است و هیچ کسی نمی داند که فردا چه خواهد شد و هیچ کسی نمی داند که در کدام سرزمین مرگش فرا می‌رسد، قطعاً خداوند دانا و آگاه است. 🔸۳- آیه ۸ و ۱۹ سوره ی مطففین: {وَمَا أدْرَاکَ مَا سِجِّینٌ}. تو نمی دانی سجین چیست. {وَمَا أدْرَاکَ مَا عِلِّیُّونَ}. تو نمی دانی علیون چیست. 🔸۴- آیه ۹ سوره احقاف: {وَمَا أدْرِی مَا یُفْعَلُ بِی وَلابِکُمْ إِنْ أتَّبِعُ إِلا مَا یُوحَی إِلَیَّ وَمَا أنَا إِلا نَذِیرٌ مُبِینٌ}. و نمی دانم که با من و شما عاقبت چه می‌کند، من جز آنچه به من وحی می‌شود پیروی نمی کنم و من جز ترساننده ی آشکاری نیستم. ظاهراً این دسته از آیات به طور اجمال می‌گویند علم غیب اختصاص به خدا دارد. 🔵نقد دیدگاه منکرین 🔹۱- آیاتی که علم غیب را برای پیامبران اثبات می‌نماید. یک دسته از آیات به طور کلی، آگاهی پیامبران از غیب را تصدیق می‌کنند و می‌فرمایند: خداوند پیامبران خود را از امور پنهانی آگاه می‌سازد که عبارتند از: 🔹۱- آیه ۱۷۹ سوره آل عمران: {وَ مَا کَانَ اللهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَی الْغَیْبِ وَ لَکِنَّ اللهَ یَجْتَبِی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشَاءُ}. خداوند شما را از غیب مطلع نمی سازد ولی از فرستادگان خویش هر که را بخواهد برمی گزیند. این جمله حاکی از آن است که خداوند برخی از رسولان را برای آگاه ساختن از غیب برمی گزیند. 🔹۲- آیات ۲۶ و ۲۷ سوره جن: {عَالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلَی غَیْبِهِ أحَدًا، إِلا مَنِ ارْتَضَی مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا}. دانای غیب است هیچ کس را از غیب خویش مطلع نمی سازد مگر پیامبرانی که آنهارا برگزیده است. 🔹مفاد این آیه روشن می‌کند که در حقیقت علم غیب را خدا می‌داند و کسی از غیب مطلع نمی شود جز برخی از پیامبران. 🔹در مواردی که پیامبران الهی از غیب و از پس پرده اطلاع داده اند، قرآن در جاهای مختلف آن موارد را یادآوری نموده است. در سوره یوسف خبرهای غیبی بسیاری موجود است.در قضایای حضرت یعقوب علیه السلام و فرزندانش، هنگامی که یوسف در آخرین ملاقاتش با برادرانش خود را معرفی کرد و پیراهن خویش را داد تا او را نزد پدرش یعقوب برسانند، وقتی برادران یوسف مصر را ترک کردند، حضرت یعقوب علیه السلام فرمود: {إِنِّی لأجِدُ رِیحَ یُوسُفَ لَوْلا أنْ تُفَنِّدُونِ}. من بوی یوسف را استشمام می‌کنم اگر من را ملامت نکنید. ادامه در مطلب بعدی👇 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
📖 السّلام علیکَ حین تَقوم... ▫️سلام بر تو آن هنگام که برای احیای عشق قیام خواهی کرد و سلام بر آنان که قیام تو را چشم به راه اند... @entezar_ma313
📜 ...مواظب اعمالتان باشید؛ چون شما باید لشکر امام زمان باشید و شروع کنید به ساختن خود تا شایستگی این را داشـته باشید که در رکاب امام زمان، برای برقرار کردن عدل جهانی و حاکمیت اسـلام در تمام نقاط جهان بجنگیم. 👤 شهید مهدی علی دوست 🌷 @entezar_ma313
‌🔹این خود خبر غیبی است که حضرت یعقوب علیه السلام به اطرافیانش می‌گوید و از نزدیکی وصال خبرمی دهد. 🔹همچنین یوسف علیه السلام هنگامی که در زندان بود با دو هم زندانی خود که هر دو مشرک بودند و خواب خود را برای وی تعریف کردند، بعد از دعوت آنان به توحید، خواب آنان را به درستی تعبیر کرد و از غیب برای آنان خبر داد. و گفت که یکی از شما دو نفر ساقی ملک می‌شوید ولی دیگری را به دار می‌زنند و پرندگان مغز سر او را می‌خورند. 🔹و جریان حضرت موسی علیه السلام که در سوره کهف از آیه ۶۰ تا ۸۲ بیان شده به خوبی بیان گر این واقعیت است که حضرت خضر از چند حادثه که در آینده اتفاق می‌افتد خبر می‌دهد که عبارت بودند از: ۱- حادثه شکستن کشتی ۲- حادثه کشتن نوجوان ۳- حادثه تعمیر دیوار. 🔹همچنین حضرت عیسی علیه السلام می‌گوید: خبر می‌دهم شما را به آنچه می‌خورید و آنچه در خانه هایتان پنهان می‌کنید. به درستی که در آن آیتی برای شما‌ها است اگر مؤمن باشید. 🔹مفاد آیات شریفه عبارت بود از شفا دادن بیماران، بینا کردن کوران، زنده کردن مردگان و خبر دادن از امورات غیبی و پنهانی. 🔹اینها نمونه‌هایی از علم غیب انبیاء و اوصیاء الهی علیهم السلام و پاسخ کسانی است که منکر علم غیب آنها هستند. 🔹 بنابراین آیاتی که نفی غیب می‌کند کاملاً توجیه و بیان شد که منظور نفی غیب از انبیاء نیست، بلکه برخی از موارد مقدمه برای اطلاع از غیب است و یا اینکه در مقام نفی علم غیب به نحو حقیقت نیست، بلکه در مقام تعظیم شأن موضوع و مواقف و مشاهد قیامت است. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️امام صادق علیه السلام: لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لِفَاطِمَةَ مَا كَانَ لَهَا كُفْؤٌ عَلَى الْأَرْضِ. 🔸اگر خدا امیرالمومنین علیه السلام را برای فاطمه سلام الله علیها نیافریده بود، فاطمه سلام الله علیها بر روی زمین همتایی نداشت! 📚 الامالی شیخ طوسی، ص۴۳. ۱۲ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر) ✨ ✋نشر دهیم ... @entezar_ma313
معرفت مهدوی ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﯾﮏ ﺳﺨﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﺪ‌:«ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﺈِﻧﺴَﺎﻥَ ﺧُﻠِﻖَ ﻫَﻠُﻮﻋًﺎ. ﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟﺸَّﺮُّ ﺟَﺰُﻭﻋًﺎ، ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟْﺨَﻴْﺮُ ﻣَﻨُﻮﻋًﺎ» (ﻣﻌﺮﺍﺝ ۲۰ و ۲۱) 🔶ﺍﯾﻦ ﺁﺩﻡ ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮏ ﺛﺮﻭﺗﯽ،ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ‌ﺍﯼ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ‌ﺁﻭﺭﺩ،ﻫﻤﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﺪ. ﺩﺭﯾﻎ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. 🔶ﺍﯾﻦ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ.ﻃﺒﯿﻌﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﯾﻢ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﺧﺪﺍ ﮐﻪ ﮐﺎﺭ ﺑﺪﯼ ﻧﻤﯽ‌ﮐﻨﺪ؛ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺭﺍ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﻣﺬﻣﺖ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ؟ 🔶ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﻤﺎﻝ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﭼﻨﯿﻦ ﺧﻠﻘﺘﯽ ﺩﺍﺩ. 🔶ﺩﺭ ﺑﺎﺯﯼ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﻣﻦ ﺗﻮﭖ ﺭﺍ ﭘﺎﺱ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻢ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ.ﭘﺎﺱ ﺩﺍﺩﻡ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﻮﭖ ﺭﺍ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﯽ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ؟! ﺍﯾﻦ ﺧﻄﺎﯼ ﻫﻨﺪ ﺍﺳﺖ.ﺩﺍﺩﻡ ﮐﻪ ﺷﻮﺕ ﮐﻨﯽ. ﺣﺴﺎﺏ ﺷﺪﻩ ﻫﻢ ﺷﻮﺕ ﮐﻨﯽ و از خودت دورش کنی. 🔶ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻠﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ما ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻫﻢ ﺩﻭﺭ ﮐﻨﯿﻢ. 🔶 ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﯾﻢ. 🔶 ﻣﺜﻞ ﺑﻮﮐﺴُﺮﯼ ﮐﻪ به او ﮐﯿﺴﻪ ﺑﻮﮐﺲ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ.ﮐﻪ ﭼﻪ ﮐﺎﺭ‌ ﮐﻨﺪ؟ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵ ﺑﮕﯿﺮﺩ!؟ ﻧﻪ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺑﺰﻥ ﺗﺎ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﯽ ﺑﺰﻥ! ﺍﯾﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻗﻮﯼ ﮐﻨﺪ. ﻫﻤﯿﻦ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺸﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﯿﺮﻭﻣﻨﺪ ﺑﮑﻨﺪ. 🔶ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﺩﻗﯿﻘﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮏ ﻭﯾﮋﮔﯽ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﺩﻩ.ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺟﻬﻞ،ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺑﺨﻞ و... ﺍﯾﻦ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﻭﻗﺘﯽ ﺩﻭﺭ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﺭﺷﺪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﯿﻢ. 🔶ﺍمام زمان علیه السلام ﺗﻌﺎﻟﯿﻤﯽ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺗﻦ ﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ،ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻏﻨﭽﮕﯽ ﺩﺭ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻭ ﺷﮑﻔﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. @entezar_ma313
رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌: مجالس خود را با یاد علی بن ابی طالب زینت دهید‌. 📚بحار الانوار،ج۳۸،ص۱۹۹ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۲۸🌷 ✨علم و معرفت امام✨ 💠‌‌‌۲- ائمه به امور غیبی آگاهی دارند: شکی نیست که ائمه اطهار علیهم السلام در موارد متعدد از امورات غیبی خبر داده اند که در اینجا به بیان برخی از روایات می‌پردازیم: 🔶إنّ الائمَّة علیهم السلام یَعْلَمُونَ عِلْمَ ما کانَ وَمایَکُونُ لایَخْفَی عَلَیْهِم الشیءُ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِم. البته مراد از علم غیب مختص به ذات الوهیت، علم غیب ذاتی که عین ذات اوست که از درون موجود سرچشمه گرفته و اکتسابی نیست و برای خدا حد و مرز وجود ندارد. چنین علم غیب تنها از آن اوست. 💠پس فرق بین علم غیب خداوند و غیر خدا این است که علم او ذاتی و عین ذات است. 💠بنابراین به منطق قرآن و سنت و دلیل حس و شهود، انبیاء و اوصیاء علیهم السلام بندگان خدا هستند و از ناحیه حضرت حق تعالی مخصوص به علم نبوت و ولایت هستند و مبعوث به هدایت خلق شده اند و به اذن خداوند متعال ولایت تکوینی نسبت به همه موجودات دارند؛ کوران را بینا می‌کنند و بیماران را شفا می‌دهند و مردگان را زنده می‌کنند، خبر از غیب و نهان می‌دهند، زمان و مکان نسبت به آنها مانع و حجاب نیست، از زمان مرگ خود و دیگران و علت آن آگاهی دارند. ولی آنچه دارند از خدا است و هیچ گونه استقلالی از خود ندارند و آنی از یاد خدا غافل نیستند و از امر خدای متعال سرپیچی نمی کنند، حتی خیال سرپیچی هم ندارند و در تمام دوران نبوت و امامت خود مطابق دستورالعملی که از ناحیه خداوند و از روی حکمت بالغه اش برایشان معین شده عمل می‌کنند، اگرچه توأم با انواع مصائب و آلام و بلیات باشد. 💠فهم و درک از قرآن و آگاهی از حقیقت، به پیامبر و خاندان وحی علیهم السلام واگذار شده که آنها از اسرار و حقایق کلام خداوند اطلاع دارند و بهره جستن از قرآن باید از طریق آنها انجام گیرد که آگاه به معانی ظاهری و باطنی و اسرار و رموز قرآن می‌باشند و آنها دین و کانون حکمت الهی هستند. 💠قرآن مجید گذشته از معانی ظاهری و ظرایف لفظی که دارد، تمام دانشمندان را در برابر خود به شگفتی واداشته است؛ معانی باطنی و اسرار درونی آن نیز، اشاره به مصادیق و قضایای خاصی دارد که آنها را در اصطلاح «تأویل» می‌خوانند، چه بسا مغرضان، آیات قرآن را به دل خواه خود توجیه و تأویل می‌نمایند، چنانچه خداوند در سوره ی آل عمران آیه ی ۷ می‌فرماید: "اوست آن خدایی که قرآن را بر تو نازل کرد، بخشی از آن آیات محکم و واضح است که آنها اصل و ریشه این کتابند و قسمی دیگر متشابهات هستند. پس آنان که در دل هایشان زَیغ (انحراف از حق و میل به باطل) است به دنبال آیات متشابه می‌روند تا فتنه انگیزی کنند (و مردمان را گمراه و دین آنها را فاسد نمایند) و ایشان را به شک و شبهه و تردید بکشانند و یا برای رسیدن به امور دنیا آیات مشابه را به میل و مرام خود تأویل و معنی می‌کنند (در صورتی که خداوند به صراحت می‌فرماید: ) و تأویل آن را نمی داند مگر خدا و راسخان در علم که می‌گویند: به خدا ایمان آوردیم،همه چیز از نزد پروردگار ماست و متذکر نمی شود مگر صاحبان مغز. و راسخان در علم یعنی کسانی که علم آنها ثابت است و ریشه و عمق دارد. 💠 در تفاسیر معتبر بیان شده که منظور از راسخین در علم؛ پیامبر و ائمه طاهرین علیهم السلام هستند. 💠از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند: رسول خدا ص افضل راسخین در علم است، که خداوند بزرگ تمامی آنچه را از تنزیل و تأویل نازل کرده به آن حضرت تعلیم فرموده است و همچنین اوصیاء آن حضرت تمام تأویل و معنای باطنی و حقیقی قرآن را می‌دانند. 💠همچنین در «تفسیر صافی» و «نورالثقلین» از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام حدیثی آمده است که قسمت آخر حدیث چنین است؛ هنگامی که عمر بر خلافت نشست، به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کرد: آن قرآنی را که شما جمع آوری کردید و نزد ابی بکر آوردید که به آن عمل کند و او نپذیرفت آن را به من بدهید. 💠امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: آن قرآن که نزد من است جز پاکان و اوصیاء از فرزندان من، کسی به آن دست نیابد. 💠عمر سؤال کرد؛ آیا وقتی برای ظاهر کردن آن هست؟ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: آری! هنگامی که قائم از فرزندانم به پا خیزد، آن قرآن را آشکار می‌سازد و مردم را به تعلیم آن وا می‌دارد. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
💖🍃💖🍃💖🍃💖🍃💖 💛ب‌س‌‌م‌تعالی💛 ☘🌼اولین سلام صبحگاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب الزمان عج‌و‌باب‌الحوائج🌼☘ ◾️السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمنُ و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولایْ الاَمان الاَمان🌸🍃 🍃🌺اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ.🌺🍃 ▪️ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ ▪️وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن ▪️وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ ▪️وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْن ▪️السلام علیک یا علی ابن موسی رضا(علیه السلام) ▪️السلام علیک یا اهل بیت النبوه جمیعا" ورحمة الله وبرکاته💐 💚اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجِّل فرجهم و العن اعدائَهم اجمعین💚 ✒️📃 📖دعایی که در زمان غیبت بایدهر روز خوانده شود🙏 📿 اللهُمَّ عَرِّفنیِ نَفْسَکَ، 💍 فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنی نَفْسَکَ لَمْ اَعرِفْ رَسُولَکَ، 📿 اَللهُمَّ عَرِّفنی رَسُولَکَ، 💍 فاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعرِّفْ حُجَّتَکَ، 📿 اللهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَْم 💍 تُعَرِّفنی حُجَّتکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینیِ . ♻️ دعای غریق ♻️ ♡🌸 دعای تثبیت ایمان دراخرالزمان 🌸♡ یا اَللَّهُ یا رَحْمن 💠یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِیِ عَلی دِینک 🌦 إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً 🌦 🌷 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج 🌷 @entezar_ma313
؛ ▪️ تو می‌دانی رنج‌ها را چگونه باید نوشید. چون در وسعت سبز سینهٔ حسین علیه‌السلام، حقارتِ رنج‌ها را دیده‌ای. ▫️ دیدی که حسین علیه‌السلام چگونه در زمین و آسمان و در حضور حق جلوه‌گری می‌کرد. تاریخ کربلا روایت قلب شکستهٔ توست یا باقرالعلوم و پایان این تاریخ در انتظارِ ظهورِ مهدی آل محمد است. 🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت (علیه السلام) تسلیت باد. @entezar_ma313
‌‌💠و نیز در مقدمه ی اول تفسیر صافی حدیثی از اصول کافی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل کرده که ضمن آن آمده است: هنگامی که فتنه‌های همچون شب تار بر شما هجوم آورد، بر شما باد که به قرآن پناه ببرید، تا آنجا که فرمود: برای قرآن ظاهری و باطنی است، که ظاهر آن حکم و دستور و باطن آن علم و دانش است. ظاهر آن روشن و استوار و باطن آن عمیق می‌باشد. در قرآن عمق‌هایی وجود دارد که در عمق‌های آن عمق‌های دیگر است. شگفتی‌های آن بی شمار است و غرایب آن هرگز کهنه نمی شود، در آن چراغ‌های هدایت و حکمت روشن است، که نشانه و راهنمای صاحبان معرفتمی‌باشد. 💠همچنین در مقدمه دوم تفسیر صافی از حضرت باقر علیه السلام نقل کرده که فرمودند: هیچ کس به جز ائمه و اوصیاء نمی توانند ادعا نمایند که تمام قرآن را به ظاهر و باطن می‌داند. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
امام باقر علیه السلام: كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ يَقُولُ لِأَصْحَابِهِ أَنَا وَ اللَّهِ النَّبَأُ الْعَظِيمُ الَّذِي اخْتَلَفَ فِيَّ جَمِيعُ الْأُمَمِ بِأَلْسِنَتِهَا وَ اللَّهِ مَا لِلَّهِ نَبَأٌ أَعْظَمُ مِنِّي وَ لَا لِلَّهِ آيَةٌ أَعْظَمُ مِنِّي‏ 🔸امیرالمومنین علیه‌السلام همیشه می‌فرمود: من همان نبأ عظیم (خبر بزرگ) هستم که همه امّت‌ها با زبان‌های مختلف، در موردش اختلاف دارند. والله خداوند خبری بزرگ‌تر از من و نشانه‌ای عظیم‌تر از من ندارد! 📚 تفسیر فرات کوفی ج۱، ص۵۳۳. 🤝 عهد بیست‌ و نهم ۱۱ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر) ✨ ✋نشر دهیم ... @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۲۹🌷 ✨علم و معرفت امام✨ ◀️‌۳- علم و تصرفات تکوینی انبیاء و ائمه علیهم السلام 💠خدای تعالی در قرآن از علم کتاب یاد کرده و فرموده است: {قَالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتَابِ أنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ}. گفت آن کسی که دانشی از کتاب نزد او بود (آصف بن برخیا) من می‌آورم آن را (تخت بلقیس) نزد تو، قبل از آن که چشمت را به هم آوری پس هنگامی که نگاه کرد آن را نزد خودش ثابت دید. 💠داشتن قسمتی از علم کتاب این چنین قدرتی به دارنده آن می‌دهد که در تکوینیات تصرف می‌نماید. باید توجه نماییم که این قدرت که به وزیر حضرت سلیمان داده شده، علم بعضی از کتاب است که خدای تعالی می‌فرماید: {عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ} که من تبعضیه است، یعنی علم بعضی از کتاب نزد اوست. 💠به همین جهت در روایاتی که ناظر به این آیه است، تصریح شده است که آصف بن برخیا یک حرف از کتاب نزدش بود. 💠 آیه ی دیگری در قرآن وجود دارد که به معرفی شخصی که علم تمام کتاب نزد اوست می‌پردازد و می‌فرمایند: {وَیَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلا قُلْ کَفَی بِاللهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ}. و کسانی که کافر شدند می‌گویند: تو فرستاده الهی نیستی. بگو (ای رسول من) کافی است از حیث گواهی و شهادت میان من و شما، خدا و کسی که نزد اوست علم کتاب. 💠این آیه شریفه همچون آیه مربوط به آصف بن برخیا، اسمی از آن شخصیت عالیقدر که دارای علم کتاب است نیاورده است. ولی به نقل از عامه و خاصه و به نصّ صریح پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم، مراد از این آیه شریفه، وجود مقدس و نورانی مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. 💠محل و تاریخ نزول آیه نیز گواهی بر این مدعا است. محل نزول آیه مکه معظمه است و تاریخ نزول آن اوایل بعثت است. در آن زمان، ایمان آورندگان به اسلام، جمعی معدود و مشخص بودند، هیچ کس جز درباره امیرالمؤمنین علیه السلام این مطلب را بیان نکرده است و در تمام دوران رسالت پیامبر عظیم الشأن اسلام، این عنوان به غیر از آن حضرت اطلاق نشده و مصداق آن قرار نگرفته است. 💠علاوه بر آن شواهد، داشتن علم کتاب مخصوص انبیاء و اوصیاء است و دیگران صلاحیت داشتن آن را ندارند. 💠در آن زمان غیر از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم پیغمبر دیگری نبود، آن وجود مقدس با اینکه افضل انبیاء است و علم امیرالمؤمنین علیه السلام در طول علم آن حضرت است، ولی قطعاً مراد از این آیه شریفه آن وجود مقدس نیست؛ زیرا انسان خودش بر خودش نمی تواند گواه و شاهد باشد، شاهد حتماً باید کس دیگری باشد که طبق روایات، مراد، وصی و وزیر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است. شهادت در این مورد،شهادت از قبیل اهل خبره است در مطلق شهادت. 💠در شهادت اهل خبره شرط است که شاهد، دارای آن مقداری از علم و اطلاع باشد که بتواند با علم و اطلاع شهادت بدهد و همچنین در مورد شاهد باید آن اندازه بهره از نبوت و ولایت داشته باشد که بتواند با علم خود، نبی را از غیر نبی تشخیص بدهد، مانند شاهد دیگر که خدای تعالی است، و با علم و اطلاع کامل بر آن شهادت بدهد و از آن طرف شاهد باید در رتبه پیامبر باشد و آن کسی جز امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام نمی باشد. 💠با توجه به اخبار و روایات اهل بیت علیهم السلام، اسم اعظم هفتاد و سه حرف است که بعضی از انبیاء علیهم السلام یک حرف و بعضی دو حرف و بعضی چهار حرف و بعضی هشت حرف و بعضی پانزده حرف از آن را دارا بودند و هفتاد و دو حرف از آن، نزد خاندان نبوت یعنی محمد و آل محمد است و یک حرف در علم مخزون الهی است و کسی را از آن اطلاعی نیست. 💠از این رو، به خوبی روشن می‌شود که هر یک از اولیاء حق دارای ولایت تکوینی و علم غیب هستند، ولی هر کدام به اندازه و درجات و مقامی که در پیشگاه خداوند دارند. بعضی کم و برخی شان بیشتر، ولایت تام و مطلق به موجودات با اذن خداوند دارند. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
🥀ای یوسف غریب به کنعان نیامدی تنها ترین مسافر دنیا،نیامدی 🥀گویند بوی پیرهنت میرسد ولی ما مانده ایم و وعده ی خوبان نیامدی... ❤️مهربان من سلام... ‌ @entezar_ma313