eitaa logo
انتظار منجی عالم313
4هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
546 ویدیو
51 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۳۷🌷 ✨معرفت امام به نورانیت✨ 💠امام رضا علیه السلام می فرمایند: امام ابری است بارنده، بارانی است سیل آسا، آفتابی است فروزان و آسمانی است سایه بخش و زمینی است گسترده و چشمه ای است جوشنده. 💠امام بسیار امین گیرنده و یک رفیق واقعی است، و امام پدری است مهربان و برادری است دلسوز و پناه بندگان خدا است در موقع ترس و پیش آمدهای بد، امام امین خدای عزوجل است در میان خلقش و حجت او است بر بندگانش و خلیفه او است در بلادش و دعوت کننده به سوی خدای عزوجل و دفاع کننده از حقوق او می‌باشد. 💠امام کسی است که از گناهان پاک است و از عیوب بر کنار است، به دانش مخصوص است و به حلم و بردباری موسوم، نظام دین است و عزت مسلمین و خشم منافقین و هلاکت کفار، امام یگانه ی روزگار خود است، کسی با او برابر نیست و دانشمندی با او همسر نیست، جایگزین ندارد، مانند و نظیر ندارد، بدون تحصیل مخصوص به فضل و از طرف مفضل منان بدان اختصاص یافته، کیست که به حق شناسایی امام برسد یا تواند او را انتخاب کند؟ 💠هیهات! هیهات! خردها درباره اش گمراهند و خاطرها در گُم گاه، عقل‌ها سرگردان و چشم‌ها بی دید، بزرگان در اینجاکوچکند حکیمان در حیرت و بردباران کوته نظر و هوشمندان گیج و نادان و شعراء لال و گنگ و ادباء درمانده و سخندانان بی زبان، شرح یک مقامش نتوانند و وصف یکی از فضایلش ندانند، همه به عجز معترفند، چگونه توان کنهش را وصف کرد و اسرارش را فهمید؟ 💠چطور کسی به جای او ایستد و حاجت مربوط به او را برآورد؟ نه چطور؟ از کجا؟ او در مقام خود اختری است که برافروزد و از دسترس دست یازان و وصف واصفان فراتر است، انتخاب بشر کجا به این پایه رسد، عقل کجا و مقام کجا؟ کجا چنین شخصیتی یافت شود؟ گمان برند که در غیر خاندان رسول صلی الله علیه و آله وسلم امامی یافت شود؟ خودشان تکذیب خود کنند، بیهوده آرزو برند و به گردنه ی بلند لغزاننده ای گام نهند که آنها را به نشیب پرتاب کند، خواهند به عقل نارسای خود امامی سازند و به رأی گمراه کننده ی خود پیشوایی پردازند، جز دوری از مقصد حقبهره نبرند، خدا آنها را بکشد تا کی دروغ گویند؟ به پرتگاه در آمدند و دروغ بافتند و سخت به گمراهی افتادند و به سرگردانی گرفتار شدند، دانسته و فهمیده امام خود را گذاشتند و پرچم باطل افراشتند. 💠«شیطان کارشان را برای شان آرایش داد و آنها را از راه بگردانید با آنکه حق جلوی چشم آنها بود. » از انتخاب خدای جل جلاله و رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روی برتافتند و به انتخاب باطل خویش گرائیدند با اینکه قرآن بدان‌ها می‌گوید: «پروردگار تو بیافریند آنچه خواهد و انتخاب کند، آنها اختیاری در کار خود ندارند. منزه است خدا و برتر است از آنچه شریک او شمارند. » خدا فرموده است: «برای هیچ مرد و زن با ایمان، اختیاری در برابر حکم خدا و رسولش در امری از امورش نیست. » و فرموده است: «شما را چه شده است، چگونه قضاوت می‌کنید؟ آیا کتابی داریدکه از آن درس می گیرید؟ که در آن آمده است که هرچه را بخواهید می‌توانید انتخاب کنید؟ یا اینکه عهد مستمری تا روز قیامت بر ما دارید که هرچه حکم کنید برای شما باشد؟ از آنها بپرس کدامشان چنین چیزی را تضمین می‌کند؟ یا برای آنها شریکانی است؟ شرکای خود را اگر راست می‌گویند بیاورند. » 💠و خدای عزوجل فرموده است: «آیا در قرآن تدبر نمی کنند یا بر دل هایشان قفل هاست یا خدا دلشان را مهر کرده و نمی فهمد. » یا «گویند می‌شنویم ولی شنوایی ندارند. قطعا بدترین جنبندگان نزد خدا کرها و گنگ‌هایی اند که عقل ندارند. اگر خدا خیری در آنها سراغ داشت قطعاً آنها را شنوا می‌نمود و اگر آنها را شنوا نماید رو بر می‌گردانند در حالی که اعراض می‌کنند یا «می گویند شنیدیم و مخالفت کردیم»؛ بلکه آن «فضلیاست که خدا به هر که خواهد دهد و خدا صاحب فضل بزرگ است. » چگونه می‌توانند امام اختیار کنند با آنکه باید 💠امام شخصیتی باشد که: ☘۱- عالم باشد و جهلی نداشته باشد. ☘۲- راعی و سرپرستی باشد که شانه خالی نکند و نکول ننماید. ☘۳- معدن قدس و طهارت، نور و زهد و علم و عبادت باشد. ☘۴- مخصوص باشد به دعوت از طرف رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و از جانب او معین شود. ☘۵- از ذریه فاطمه ی زهراء بتول باشد. ☘۶- در نسب او تیرگی و گفتگو نباشد و از بالاترین خاندان در قبیله قریش و کنگره ی رفیع بنی هاشم و عترت رسول اکرم و پسند خدای عزوجل باشد. ☘۷- شرف اشراف و زاده ی عبد مناف باشد. ☘۸- شکافنده ی حقائق علم و دارای مقام کامل بردباری و حلم باشد. ☘۹- مملو از معنویات امامت و دانای به تدبیر و سیاست باشد. ☘۱۰- واجب الاطاعه باشد و به امر خدا قیام کند. ☘۱۱- ناصح بندگان خدا و حافظ دین خدای عزوجل باشد. ‌ 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @
📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا شَمْسَ اَلشُّمُوسِ... ▪️سلام بر تو ای خورشیدترین شمس آسمان خدا! سلام بر تو و بر روزی که آفتاب وجودت، هستی را غرق نور خواهد کرد. 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص610 @entezar_ma313
‌‌💠تمام ائمه (علیهم السلام) در شناخت و محبتشان با دو دسته از مردم مواجه بودند: 💠یک دسته افرادی که امام را به کرامت و ایمان و به عنوان شخصی که می توان از خوان او بهره مند شد،می شناختند. 💠دسته ی دیگر کسانی که امام را در ارتباط با کلّ دستگاه آفرینش و وجود،به عنوان ظهور فیض حق تعالی و ولی نعمتی که ولایتش در تکوین و تشریع بر همگان ساری و جاری است،می شناختند. 💠افسوس همیشه بیشتر طرفداران ائمه از دسته ی اول بودند ؛کسانی که مستقیم یا غیر مستقیم،ایشان را کشتند! 💠تنها اقلیتی از دوستداران و عارفان به معرفت نورانی امام بودند که برای هدف ایشان کشته شدند. 💠اینجا بود که آن یگانه محبوب ازلی و ابدی دید اگر آخرین حجّت را هم در نمایشگاه مردم بگذارد،همان پرده های ظُلمانی را که بر حقیقت نورانی پدرانش انداختند بر او هم می اندازند؛لذا او را غایب کرد... 📚امامِ دل @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۳۸🌷 ✨معرفت امام به نورانیت✨ 💠امام رضا علیه السلام می فرمایند:...‌به راستی پیغمبران و امامان علیهم السلام را خدا توفیق می‌دهد و از مخزون علم و حکمت خود به آنها چیزهایی عطا می‌کند که به دیگران ندهد و دانش آنها برتر از دانش همه ی اهل زمان‌های آنها است. 💠چنانچه خدای عزوجل فرماید: «آیا کسی که رهبری کند شایسته پیروی است یا کسی که نیازمند هدایت است، چه شده؟ شما چگونه قضاوت می‌کنید؟ » و «به هر که حکمت داده شد خیر بسیار داده شده و جز خردمندان یادآور آن نباشد. » 💠 و درباره ی طالوت فرماید: «به راستی خدا او را بر شما برگزید و افزونی در علم و جسم داد، خدا به هر که خواهد ملکش را بدهد، خدا واسع و دانا است. » و درباره ی پیغمبر خود فرموده: «کتاب و حکمت را بر تو فرو فرستاد و آنچه نمی دانستی تعلیمت داد و فضل خدا بر تو بزرگ است. » 💠و درباره ی خاندانش که از آل ابراهیم هستند فرمود: «آیا حسد برند به مردم در آنچه خدا از فضل خود به آنها داده، محققاً عطا کردیم به آل ابراهیم کتاب و حکمت را و به آنها بزرگی دادیم. برخی بدان ایمان داشته و برخی نداشته، دوزخ آتشی افروخته به قدر کفایت دارد. » 💠به راستی چون خدا بنده ای را برای اصلاح کار بندگان خود انتخاب کند به او شرح صدر عطا کند و در دلش چشمه‌های حکمت و فرزانگی بجوشاند و دانش خود را از راه الهام به او بیاموزد که در پاسخ هیچ سؤال و پرسشی در نماند و از حق و حقیقت سرگردان نشود، زیرا از طرف خداوند معصوم است و مشمول کمک و تأیید او است، از خطا و لغزش و برخورد ناصواب در امان است، خدا او را بدین صفات اختصاص داده تا حجت بالغه بر هر کدام از خلقش باشد که او را درک کند، اینها فضل الهی است که به هر که خواهد عطا کند و خدا صاحب فضل و بزرگی است. 💠آیا بشر قادر است که چنین امامی انتخاب کند یا منتخب آنها داری چنین صفاتی بوده که آن را پیش انداخته اند؟ قسم به خانه ی خدا که به حق تعدی کردند و قرآن را پشت سر انداختند، مثل اینکه علم ندارند، و حال آنکه هدایت و شفا در کتاب خدا است. پس بدان پشت کردند و پیروی هوای نفس خود شدند و خدا آنها را مورد نکوهش قرار داد و بدبخت ساخت و فرمود: «کیست گمراه تر از آنکه از هوای نفسش بدون هدایتی از جانب خدا پیروی کرد قطعا خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند. » 💠و فرموده است: «پس مرگ بر آنان! و اعمالشان نابود باد! » و همچنین فرموده است: «خشم بزرگی در نزد خدا و مؤمنین بوجود آورد این چنین خدا بر دل هر متکبر جباری مهر می‌زند. » و صلی الله علی محمد و آله و سلم تسلیماً کثیراً. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
؛ 🔹 در دنیایی که سراسر جنگ است تو پناه‌گاه منی... 🔅 اللهم عجل لولیک الفرج @entezar_ma313
امام صادق علیه‌السلام در بیان علائم و نشانه‌های نزدیکی ظهور فرمودند: «وَ رَأَيْتَ اَلْحَرَمَيْنِ يُعْمَلُ فِيهِمَا بِمَا لاَ يُحِبُّ اَللَّهُ لاَ يَمْنَعُهُمْ مَانِعٌ وَ لاَ يَحُولُ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَلْعَمَلِ اَلْقَبِيحِ أَحَدٌ وَ رَأَيْتَ اَلْمَعَازِفَ ظَاهِرَةً فِي اَلْحَرَمَيْنِ» ✨و دیدی در مکه و مدینه کارهایی می‌کنند که خداوند دوست ندارد و کسی هم نیست که مانع شود و هیچ کس آنها را از این کارهای زشت باز نمی‌دارد؛ و دیدی آلات لهو و لعب (حتی) در مکه و مدینه آشکار می‌شود... 📗الکافي، ج ۸ ، ص ۳۶ @entezar_ma313
💠 پیامبراکرم(ص): 🔸 امّتِ‌مـن‌درزمـان (عج)ازچنان‌ نعمتی‌بهره‌منـدمی‌شوندکه‌هـرگز‌نظیرِ آن‌دیده‌نشـده‌است. 🌿 هیچکس‌فقیرنمـی‌ماند. مـردم‌برای‌صـدقه‌دادن،دنبال‌ِنیـازمنـد می‌گردندوپیدانمی‌کننـد.به‌هرکه‌مالی‌ راعرضه‌کنند،می‌گوید«من‌بـی‌نیازم.» ✍🏻 منتخب‌الاثر،ص۴۷۳ ✍🏻 مُسنداحمد،ج۲ص۵۳ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۳۹🌷 ✨علم و معرفت امام✨ ◀️‌منابع علوم ائمه علیهم السلام 🔺اشاره 🔷اقسام علم 💠در منابع اسلامی تقسیم بندی‌های مختلفی برای علم صورت گرفته است. اما تقسیم علم به حقیقی و ظاهری یکی از مهم ترین تقسیمات این کتاب است که مورد توجه می‌باشد، در این جا به برخی دیگر از دسته بندی‌های علم که در سخنان پیشوایان دین نیز بدان پرداخته شده است اشاره می‌کنیم: 🔶مردم به دور شخصی که او را علامه می‌دانستند جمع شدند، چون او عالم به علم انساب بود! پیامبر وقتی این معنا را شنیدند فرمودند: انما العلم ثلاثة آیة محکمة او فریضة عادلة او سنة قائمة وما خلاهن فهو فضل. 🔶منحصرا علم سه تا است: آیه ی محکمه، فریضه ی عادله و سنت قائمه و غیر از این علم، بقیه علوم فضیلت اند. 🔶 مراد از این سه علم به فرموده بزرگان عبارتند از: 🔵۱- عقائد حقه (آیه محکمه). 🔵۲- علم اخلاق و تزکیه نفس (فریضه عادله) 🔵۳- علم فقه که مربوط به امور تعبدی و آداب و واجبات شرعیه می‌شود (سنت قائمه). 🔶و این‌ها علوم شریعتند که بر ما لازم است به قدر توان خود از آن آگاه باشیم و به آن عمل کنیم تا نور الهی شامل حال ما بشود. 🔶از امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره ی علم سؤال شد، آن اربع کلمات ان تعبدالله بقدر حاجتک الیه وان تعصیه بقدر صبرک علی النار وان تعمل لدنیاک بقدر عمرک فیها وان تعمل لاخرتک بقدر بقائک فیها. 🔶فرمودند: علم چهار چیز است: 🔺۱- خدا را به اندازه ی نیازت عبادت کنی. 🔺۲- به مقدار تحملت بر آتش، نافرمانیش کنی. 🔺۳- به مقدار ماندگاریت در دنیا، برای دنیا تلاش کنی. 🔺۴- به مقدار بقایت در آخرت برای آن تلاش و کوشش نمایی. 🔶از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: وجدت علم الناس کله فی اربع؛ اولها: ان تعرف ربک والثانی: ان تعرف ما صنع بک والثالث: ان تعرف ما اراد منک والرابع: ان تعرف ما یخرجک عن دینک. 🔶دانش مردم را در چهار چیز یافتم: 🍀اول اینکه: پروردگارت را بشناسی، 🍀دوم: انسان شناسی (و اینکه چگونه تو را آفریده است) 🍀 سوم: وظیفه شناسی (و اینکه از تو چه می‌خواهد) 🍀چهارم: آسیب شناسی (و اینکه چه چیزی تو را از دینت خارج می‌کند). 🔶از امام علی علیه السلام نقل شده که فرمودند: العلوم اربعة: الفقه للادیان، الطب للابدان و النحو للسان و النجوم لمعرفة الزمان 🔶علوم چهار دسته اند: 🔺۱- علم فقه برای شناخت ادیان. 🔺۲- علم پزشکی برای شناخت بدن انسان. 🔺۳- علم نحو برای سخن گفتن. 🔺۴- علم نجوم و ستاره شناسی برای آشنایی به زمان. 🔶از این روایات، استفاده می‌شود تمام علومی که در راه سعادت بشر برای رسیدن به کمال انسانیت لازم به یادگیری باشد اسلام با آن موافق است (در حد منافع عموم انسان‌ها و تا زمانی که انسان را رو به رشد ببرد) و آنچه از علوم موجب نابودی بشر گردد و موجب اختلاف و تفرقه بین جوامع و خانواده‌ها گردد مثل علم سحر و جادو و... اسلام حکم به جوازیادگیری آن را (جز در موارد ضروری) نمی دهد. 💠پس با توجه به سخنان معصومین و آیات قرآن، این علوم هر گاه که در راه رسیدن به علم حقیقی به کار گرفته شوند قابل تحسین و ستایش هستند و گرنه ظاهر و پوسته ای بیش نیستند و از خود اصالت ندارند. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
؛ 🔹 آنجا که در مباهله، مولایمان علی علیه‌السلام، جانِ پیامبر خطاب شد، نادیده گرفتند و ثمره‌اش شد خانه‌نشینی مولا… 🔸 چه حقیقتی را نادیده گرفتیم که هزار و اَندی سال است امام زمانمان غریب است و در پس پرده؟ 💐 سالروز گرامی باد. @entezar_ma313
سخن (ع) درباره 👈 امام حسین علیه السلام: حضرت مهدی دارای است که گروهی در آن مرحله مرتد می شوند و گروهی ثابت قدم می مانند و اظهار خشنودی می کنند. ⭕️افراد مرتد به آنها می گویند: «این وعده کی خواهد بود اگر شما راستگو هستید؟» 👈ولی کسی که در زمان غیبت در مقابل اذیّت و آزار و تکذیب آنها صبور باشد،مانند مجاهدی است که با شمشیر در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله جهاد کرده است. ✨متن حدیث: قالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام: لَهُ غَیْبَةٌ یَرْتَدُّ فیها اَقْوامٌ وَیَثْبِتُ فیها اخَرُونَ فَیَوُذُّونَ وَ یُقالُ لَهُمْ: «مَتی هذَا الْوَعْدُ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ». اَما اَنَّ الصّابِرَ فی غَیْبَتِةِ عَلَی الاَْذی وَالتَّکْذیبِ بَمِنْزِلَةِ المجاهِدِ بِالسَّیْفِ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله. 🖌"بحارالأنوار، ج 51، ص 133 @entezar_ma313
تجلی حقانیت اسلام بود و ظهور امام زمان تجلی حقانیت شیعه... @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۴۰🌷 ✨علم و معرفت امام✨ 📚‌‌منبع علم ائمه 💠تمام علم ائمه علیهم السلام و کلا انوار مقدسه چهارده معصوم علیهم السلام از جانب خدای تعالی است.حال چه به صورت مستقیم به ائمه علیهم السلام افاضه گردد یا از طریق رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، تفاوتی ندارد، زیرا این چهارده نور مقدس از نظر علم و عصمت و فضیلت یکی هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند به جز مقام نبوت که مختص رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است. 💠لذا امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: علمنا واحد وفضلنا واحد ونحن شیء واحد. علم ما یکی است و فضائل ما هم یکی است و اصلاً ما یک چیز هستیم و هیچ جدایی و تفاوتی بین ما وجود ندارد. 💠در روایت دیگری آن حضرت می‌فرمایند: کل ما کان لمحمد صلی الله علیه و آله وسلم فلنا مثله الا النبوة والازواج. هرچه برای حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم بود برای ما نیز مثل همان است جز نبوت و تعداد همسران. 💠روایاتی که در ذیل آورده می‌شود بر مطلب بالا دلالت دارند: 🔶۱- ابی بصیر می‌گوید: محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم، عرض کردم: قربانت گردم، می‌خواهم از شما موضوعی بپرسم. آیا در اینجا غیر از ما کسی هست که سخن مرا بشنود؟ 🔶 می‌گوید امام پرده ی وسط اتاق را بالا زد تا ابی بصیر ببیند که کسی نیست. آنگاه فرمود: ای ابی بصیر! هرچه می‌خواهی سؤال کن. عرض کردم: قربانت گردم، شیعیان شما می‌گویند امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده بابی از علم را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم به من آموخت که از آن هزار باب علم بر روی حضرت علی باز شده است. 🔶حضرت فرمود: ای ابابصیر! رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم هزار باب از علم به علی علیه السلام یاد داد که از هر باب، هزار باب علم به روی آن حضرت گشوده شده است. 🔶ابابصیر می‌گوید عرض کردم: به خدا سوگند! این است علم. ابی بصیر می‌گوید: مولایم ساعتی با انگشتان مبارکش بر زمین زد و فرمود: مسلّماً این علم است، اما آن علم کامل و همه جانبه نیست. 🔶فرمودند: کتاب جامعه نزد ماست و مردم نمی دانند جامعه چیست. می‌گوید عرض کردم: جامعه چیست؟ 🔶فرمود: کتابی است که طول آن هفتاد ذراع است با ذراع رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و آن را به زبان مبارکشان بیان فرموده و حضرت علی علیه السلام نوشته است. 🔶تمام احکام الهی از واجب و حرام و هرچه مردم نیاز به آن دارند در آن هست، حتی دیه و جرم یک خراش. 🔶در این موقع امام صادق علیه السلام دست مبارکشان را به من زده، فرمودند: اجازه می‌دهی؟ عرض کردم: مولای من! هرچه میل دارید عمل کنید. آنگاه حضرت یک نیشگون از من گرفت و فرمود: حتی جزای این عمل کوچک هم در آن بیان شده است. 🔶در این موقع امام علیه السلام به نظر غضبناک می‌رسیدند. عرض کردم: قربانت شوم، والله! این علم است. فرمودند: آری! این علم است اما دانش نهایی نیست. 🔶سپس لحظه ای سکوت کردند و فرمودند: در نزد ما کتاب جفر است، و مردم چه می‌دانند جفر چیست. عرض کردم: قربانت شوم، جفر کدام است؟ 🔶فرمود: ظرفی است که تمام علوم انبیاء و اوصیاء و دانشمندان بنی اسرائیل، همه در آن است. عرض کردم: قربانت گردم، این است معنی علم؟ 🔶فرمودند: این علم است اما باز علم کامل نیست. آن گاه مدتی ساکت ماندند و فرمودند: نزد ماست مصحف مادرم فاطمه، و مردم چه می‌دانند مصحف فاطمه چیست. عرض کردم: مصحف فاطمه چیست؟ 🔶 فرمودند: سه برابر قرآن شماست، به خدا سوگند! یک کلمه از قرآن شما در آن مصحف نیست. عرض کردم: به خدا! علم کامل این است. فرمودند: این کتاب علم است اما علم کامل نیست. و لحظاتی خاموش شدند، آنگاه فرمودند: درنزد ماست علم به آن چه گذشته و هرچه که در آینده واقع می‌شود تا قیام قیامت. عرض کردم: به خدا سوگند! علم نهایی این است. 🔶فرمودند: این علم است اما علم کامل نیست. ابی بصیر می‌گوید عرض کردم: پس علم کامل و نهایی چیست؟ 🔶فرمود: علم کامل آن است که همواره در زیاد شدن باشد، و بر آن چه در شبانه روز پدید می‌آید و بر فرمان‌هایی که صادر می‌شود و حوادثی که تا روز قیامت رخ می‌دهد، احاطه داشته باشد. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
﷽❣ ❣﷽ سلام ای همه هَستیَم، تمام دلم سلام ای که به نامت، سرشته آب و گلم سلام حضرت دلبر، بیا و رحمی کن به پاسخی بنوازی تو قلب مُشتعلم 💔 @entezar_ma313
باقر علیه السلام 💠 «أمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلیلًا ما تَذَکَّرُونَ»۱ 🔆 فرمود: «و او (مهدی) همان مضطری است که خداوند می‌فرماید: "امن یجیب المضطر..." (این آیه) درباره او و برای او نازل شده است.۲ 🔹 گفتنش هم برای یک عاشق سخت است، اما حقیقت این است که محبوبمان در اضطرار است. اضطرار از ظلم هایی که گرسنگی و مرگ تدریجی کودکان یمن و بی خانمانی مسلمانان میانمار و جنایت های داعش ... قسمت آشکار آن است. ما ناراحت می‌شویم چون معتقدیم «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند...» اما جنسِ غم او فرق دارد؛ چون رابطه اش با ما پدر و فرزندی است. درد آنجاست که او می‌تواند همه این ظلم ها را ریشه کن کند، اگر... 🔸 می‌گویند وقتی اضطرار حضرت به اوج می‌رسد، در کنار کعبه سر به سجده می‌گذارد و مدام آیه «امن یجیب» را تا اذان صبح می‌خواند. این حال ادامه می‌یابد تا جبرئیل امین به خدمت حضرت می‌رسد و می‌گوید: «ای حجت خدا، از این حالت ملائکه‌ی الهی به گریه افتادند. برخیز که خداوند دعایت را مستجاب و فرج را امضاء نمود.»۳ 📚۱. سوره نمل، آیه ۶۲ ۲. الغیبه، ص۱۸۲ ،باب ۱۰، ح ۳۰ ۳.به نقل از کتاب شریف نوائب الدهور،علامه میر جهانی و بحار الانوار،ج۵۱،ص۴۸ @entezar_ma313
💎امیرالمومنین عليه السلام فرمودند : عَلَيكُم بِحُبِّ آلِ نَبِيِّكُم ، فَإِنَّهُ حَقُّ اللّه ِ عَلَيكُم وَالموجِبُ عَلَى اللّه ِ حَقَّكُم ، ألا تَرَونَ إلى قَولِ اللّه ِ تَعالى : «قُل لا أسأَلُكُم عَلَيهِ أجرًا إلاَّ المَوَدَّةَ فِي القُربى. بر شما باد دوست داشتن خاندان پيامبرتان؛ زيرا كه آن حقّ خداست بر گردن شما و موجب حقّ شما بر خدا مى شود. آيا نمى بينيد اين سخن خداى متعال را كه: «بگو: من در ازاى اين از شما مزدى نمى خواهم مگر دوستى با خويشاوندانم». 📖غرر الحكم ،ح۶۱۶۹ @entezar_ma313
چگونه در زمان غیبت و ظهور، به امام زمان متصل بشویم؟ ✅مقدمه اول:طبق متن دعای ندبه، اتصال به امام زمان ، هم راه اتصال به آسمان ملکوت است..."أين السَّببُ المُتّصِلُ بَينَ الأرضِ و السمآء" و هم راهِ همنشینی و رفاقت با اجداد و پیشنیان معصوم اوست "صِلْ اللهمَّ بَينَنا و بَينَه وُصْلَةً تُؤَدّي إلي مُرافَقَةِ سَلَفهِ" ✅مقدمه دوم: شرط لازم برای اتصال دو نفر به هم، است:" السّنخيّةُ علّةُ الإنضِمام": یعنی هم سنخ بودن، علت به هم ضمیمه شدن است. کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز ✅اما برای هم سنخ شدن میتوان از راهبرد تشبُّه استفاده کرد؛ یعنی خود را شبیه کسی کردن. ✅مولا امیر المومنین علی علیه السلام در حکمت ۲۰۷ میفرماید: " اگر بردبار نیستی خود را به بردباری بزن؛ زیرا کم اتفاق میافتد که کسی خود را شبیه گروهی کند ولی از آنها نشود" 📣📣◀️پس: برای اتصال به امام زمان باید هم سنخ یا متشبه به ایشان شد. ❓سؤال: امام زمان چه سنخی دارند تا ما با تشبه به آن با وی اتصال پیدا کنیم؟ ✅در خطبه ۱۸۲ بند۵ نهج البلاغه حضرت تمام سنخ و ویژگی امام مهدی را "حکمت و عطش فراگیری حکمت " معرفی میفرمایند:"زره دانش بر تن کرده و آن را با همه آدابش یعنی باتوجه، معرفت و فراغت کامل فراگرفته است. حکمت گمشده اوست که میجویدش و حاجت اوست که میپرسدش." ✅و در ٨٠ نیز می فرمایند: "حکمت گمشده مومن است." 📣📣◀️پس: هر کس میخواهد که به امامش برسد، باید مانند او تشنه و جویای دائمی حکمت باشد و چه حکمتی بالاتر از مولا علی علیه السلام؟؟؟ ارفع @entezar_ma313
💠امام علی علیه السلام 🔸لاَ تُوَازِي لَذَّةُ اَلْمَعْصِيَةِ فُضُوحَ اَلْآخِرَةِ وَ أَلِيمَ اَلْعُقُوبَاتِ 🔹لذت گناه، با رسوایی آخرت وعذاب دردناک، برابری نمی‌کند. 📗غرر الحکم ص 790 @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۴۱🌷 ✨علم و معرفت امام✨ 📚منبع علم امام 💠 ‌۲- سدیر صیرفی می‌گوید: من و مفضل بن عمر و ابوبصیر و أبان بن تغلب به محضر آقایمان حضرت صادق علیه السلام شرفیاب شدیم، دیدیم آن حضرت به روی خاک نشسته و لباسی که از مو بافته شده و طوقدار و بی گریبان بود، پوشیده است و مانند مادر فرزند مرده گریه می‌کند و آثار حزن و اندوه از گونه و رخسارش آشکار و اشک، کاسه چشمانش را پر کرده بود و می‌فرمود: سیدی غیبتک نفت رقادی، وضیقت علی مهادی، وابتزت منی راحة فؤادی سیدی غیبتک أوصلت مصابی بفجایع الأبد وفقد الواحد بعد الواحد یفنی الجمع والعدد، فما أحس بدمعة ترقی من عینی وأنین یفتر من صدری عن دوارج الرزایا و سوالف البلایا إلا مثل بعینی عن غوابر أعظمها أفظعها، و بواقی أشدها و أنکرها و نوائب مخلوطة بغضبک، و نوازل معجونة بسخطک. 💠آقای من! غیبت (دوری) شما خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ کرده و آرامش و راحت دلم را ربوده است. آقای من! غیبت تو مصیبتم را به مصیبت‌های دردناک ابدی پیوسته، و از دست دادن یکی پس از دیگری، جمع و عدد را فانی می‌سازد. 💠پس احساس نمی کنم به اشکی که در چشمم خشک می‌گردد و ناله ای که در سینه‌ام آرام می‌گیرد، مگر آن که مصائب بزرگ تر و دلخراش تر و پیشامدهای سخت تر و ناشناخته تر در برابر دیده‌ام مجسم می‌شود. 💠سدیر گفت که: عقل از سر ما پرید و دل‌های ما از غم و اندوه این پیشامد هولناک و حادثه خطرناک پاره شد و گمان کردیم از اتفاق ناگوار کوبند ه ای این چنین گریان و سوگوار است یا از روزگار به او مصیبتی رسیده است. 💠عرض کردیم: خدا دیدگانت را نگریاند، ای پسر خیر الوری! از چه پیشامدی این گونه گریانی و از دیده اشک می‌باری؟ چه روی داده که این گونه سوگواری؟ 💠حضرت چنان آه عمیقی کشید که ناراحتیش از آن افزوده شد، از روی تعجب فرمود: وای بر شما! بامداد امروز نگاه کردم در کتاب «جفر» و آن کتابی است که علم مرگ‌ها و بلاها، و آن چه واقع شده و واقع می‌شود تا روز قیامت، در آن مندرج است و خدا، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و امامان بعد از او را به آن اختصاص داده است و تأمل کرده در موضوع ولادت غائب ما و غیبت و طول عمر و گرفتاری مؤمنان در آن زمان و شک‌هایی که از جهت طول غیبت در دل هایشان پیدا می‌شود و این که بیشتر آن‌ها از دین برگردند و رشته اسلام از گردن بردارند. تا آخر حدیث که طولانی و مفصل است. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313
✍در محضر آیت الله بهجت : راه خلاصی از گرفتاری ها منحصر است به دعا در خلوت برای فرج ولیعصر (عج)، نه دعای همیشگی و لقلقه زبان بلکه دعا با خلوص و صدق نیت @entezar_ma313
🔴 فضایل منتظران در بیان امام باقر علیه السلام 🔵 امام باقر عليه السّلام فرمودند : 🌕 یأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یغِیبُ عَنْهُمْ إِمَامُهُمْ، فَطُوبَی لِلثَّابِتِینَ عَلَی أَمْرِنَا فِی ذَلِک الزَّمَانِ، إِنَّ أَدْنَی مَا یکونُ لَهُمْ مِنَ الثَّوَابِ أَنْ ینَادِیهُمُ الْبَارِی تَعَالَی فَیقُولُ: عِبَادِی وَ إِمَائِی آمَنْتُمْ بِسِرِّی وَ صَدَّقْتُمْ بِغَیبِی فَأَبْشِرُوا بِحُسْنِ الثَّوَابِ مِنِّی، أَنْتُمْ عِبَادِی وَ إِمَائِی حَقّاً، مِنْکمْ أَتَقَبَّلُ وَ عَنْکمْ أَعْفُو وَ لَکمْ أَغْفِرُ وَ بِکمْ أَسْقِی عِبَادِی الْغَیثَ وَ أَدْفَعُ عَنْهُمُ الْبَلَاءَ، لَوْلَاکمْ لَأَنْزَلْتُ عَلَیهِمْ عَذَابِی. 🔺 زمانی می آید که امام مردم غایب می شود. پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان در امر امامت ما استوار بمانند. چون کمترین ثواب آنها این است که خداوند آنها را صدا کرده می فرماید: ای بندگان و ای کنیزان من، شما به سرّ من ایمان آوردید و غیب مرا تصدیق کردید. پس من بهترین ثواب را به شما مژده می دهم. شما بندگان و کنیزان من هستید و بر من حق است که عبادتهای شما را قبول کنم و از تقصیرات شما بگذرم و دیگران را هم ببخشم و به خاطر شما به بندگان باران نازل می کنم و به خاطر شما بلاها را از بندگانم دفع می کنم. اگر شما نبودید هر آینه من عذاب خود را بر آنان نازل می کردم. 📚 کمال الدین ج ۱ ص ۶۰۲ باب ۳۲ ح ۱۵ 🌺 آری به خاطر منتظران راستین امام عصر ارواحنا فداه است که مردم بخشیده می شوند و باران بر خلایق نازل می شود و بلا از مردم دفع می شود و اگر آنها نبودند هر آینه عذاب الهی بر سایرین نازل می شد. @entezar_ma313
امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام: أيُّها النّاسُ، اعلَموا أنّهُ ليسَ بعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزُّورِ فيهِ، و لا بحَكيمٍ مَن رَضِيَ بثَناءِ الجاهِلِ علَيهِ اى مردم! بدانيد كه هر كس از سخن دروغ و ناحقّ درباره خود رنجيده شود، خردمند نيست و هر كس از مدح و ثناى نادان درباره خود خوشحال شود، حكيم نمى باشد 📚تحف العقول صفحه ۲۰۸ @entezar_ma313
معرفت مهدوی 🔷ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻬﺎﺀ ﺍﻟﺪﯾﻨﯽ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ.ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻧﻘﻞ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. 🔷ﺷﻬﯿﺪ ﺻﯿﺎﺩ ﺷﯿﺮﺍﺯﯼ ﮔﻔﺘﻪ ﺑود:"ﯾﮏ ﺷﺒﯽ ﻧﯿﻤﻪ ﺷﺒﯽ ﺍﺯ ﺟﺒﻬﻪ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩﯾﻢ ﻗﻢ.ﮔﻔﺘﯿﻢ ﮐﺠﺎ ﺑﺮﻭﯾﻢ ﺩﯾﺮﻭﻗﺖ.ﺑﻌﺪ ﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﮔﻔﺘﯿﻢ ﻣﯽ‌ﺭﻭﯾﻢ ﻣﻨﺰﻝ ﺁﻗﺎﯼ ﺑﻬﺎﺀ ﺍﻟﺪﯾﻨﯽ. ﺭﻓﺘﯿﻢ ﺩﺭ ﺯﺩﯾﻢ ﺧﻮﺩ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻣﺎ ﺑﻮﺩ. ﺁﻣﺪ ﺩﺭ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﺮﺩ.ﺭﻓﺘﯿﻢ ﺩﺍﺧﻞ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﺳﻤﺎﻭﺭ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﯾﻢ ﺳﻪ ﺍﺳﺘﮑﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ بود.ﮔﻔﺘﯿﻢ ﺷﻤﺎ ﻣﻬﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﯿﺪ؟ ﮔﻔﺖ ﺑﻠﻪ.ﭼﻪ ﮐﺴﯽ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺷﻤﺎ.ﮔﻔﺘﯿﻢ ﻣﺎ ﮐﻪ ﺧﺒﺮ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﯾﻢ!ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻝ ﺷﻤﺎ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻧﯿﻤﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺷﺐ ﺑﯿﺎﯾﯿﺪ ﺳﺮﺍﻍ ﻣﻦ،ﺑﻪ ﺩﻝ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﮐﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮﻡ ﺍﯾﻦ ﺳﻤﺎﻭﺭ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﺑﮑﻨﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﮑﺎﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺑﮑﻨﻢ. 🔷ﻭﻗﺘﯽ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺭﻓﺖ ﺣﺮﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﮔﺎﻫﯽ ﻭﻗﺖ‌ﻫﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺣﺮﻡ ﻧﻤﯽ‌ﺷﺪ. ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺿﺮﯾﺢ ﻧﻤﯽ‌ﺭﺳﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻼ‌ﻑ ﻣﺎ ﮐﻪ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﯾﯽ ﻣﯽ‌ﺯﻧﯿﻢ،ﺗﺎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺿﺮﯾﺢ ﺑﺮﺳﺎﻧﯿﻢ!! ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭ ﻧﺒﻮﺩ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﺳﻼ‌ﻣﯽ ﻣﯽ‌ﺩﺍﺩ ﻭ ﺑﺮ ﻣﯽ‌ﮔﺸﺖ.ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽ‌ﮔﻔتند ﭼﺮﺍ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﻤﯽ‌ﺷﻮﯾﺪ؟! ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻧﻪ ﺿﺮﻭﺭﺗﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ.ﻏﺮﺽ ﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺘﯿﻢ ﻭ ﺟﻮﺍﺑﯽ ﻫﻢ ﺷﻨﯿﺪﯾﻢ.ﺑﻌﺪ ﻣﯽ‌ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺟﻮﺍﺏ ﺷﻨﯿﺪﯾﺪ؟!ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﺑﻠﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩند... 🔷ﭼﺮﺍ؟ ﭼﻮﻥ ﯾﮏ ﻓﺮﺷﺘﮕﯽ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﻟﻤﻼ‌ﺋﮑﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ.ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺷﺘﮕﯽ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩﺵ ﺑﺎﺷﺪ و ﺭﻧﮕﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ،ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﺣﺮﯾﻢ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ. 🔷ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻣﯽ‌ﺭﻭﯾﻢ ﺩﺭﮎ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻓﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ، ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﻭ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﻣﯽ‌ﺑﯿﻨﯿﻢ ﻭ ﮔﻨﺒﺪ ﻭ ﺿﺮﯾﺢ ﻣﯽ‌ﺑﯿﻨﯿﻢ،ﮐﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﻫﻢ ﺧﯿﻠﯽ ﺍﺭﺯﺵ ﺩﺍﺭﺩ،ﻭﻟﯽ ﺁﻥ ﺣﻆ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺮﯾﻢ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﯾﻦ است ﮐﻪ ﺧﻮﯼ ﻓﺮﺷﺘﮕﯽ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﻧﯿﺴﺖ. 🔷اگر جواب سلام امام مهدی و توجهات ایشان را نمی توانیم درک کنیم به دلیل نبود خوی فرشتگی در ماست.چون ایشان مختلف الملائكة هستند.با انسان های فرشته خو رفت و آمد دارند... @entezar_ma313
امام على عليه السلام: بزرگوار كسى است كه خود را بالاتر از اين داند كه براى نيكيهايش عوض نيكو انتظار داشته باشد 📚ميزان الحكمه، جلد ۱۰، صفحه ۹۱ @entezar_ma313
🌷امام مهدی شناسی ۱۳۴۲🌷 ✨معرفت و علم امام✨ 🌙‌نزول فرشتگان در شب قدر به محضر امام زمان 💠اهمیت و فضیلت شب قدر بر کسی پوشیده و پنهان نیست، از این رو وقتی که از امام جواد علیه السلام درباره فضیلت شب قدر سؤال شد، آن حضرت در جواب فرمودند: ینزل فیها کلّ امر حکیم، و المحکم لیس بشیئن اِنّما هو شیءٌ واحدٌ فمَن حکم بما لیس فیه اختلافٌ فحُکمُهُ مِن حُکم الله عزّوجلّ و من حکَمَ بأمر فیه اختلاف فرَای انّهُ مصیب فقد حکمَ بحُکمِ الطّاغوتِ اِنّه لینزل فی لیلة القدر إلی ولی الأمور سَنَةً سَنَةً یُؤمَرُ فیها فی اَمرِ نفسه بِکذا و کذا، و فی اَمرِ النّاس بکذا و کذا و انّه لیحدث لولی الأمر سِوی ذلک کلّ یومٍ عِلمُ الله عزّوجَلّ الخاصُّ وَ المکنونُ العجیبُ و المخزُونُ مثلُ ما ینزلُ فی تلکَ اللَّیلَةَ من الأمر ثمّ قرأ {وَلَوْ أنَّ ما فی اْلأرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أقْلامٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللهِإِنَّ اللهَ عَزیزٌ حَکیمٌ} 💠هر امر محکمی در شب قدر نازل می‌شود و محکم دو چیز نیست، بلکه منحصرا یک چیز است. پس هر کس به آنچه که در آن اختلافی نیست حکم کند، حکمش حکم خدای عزّوجّل است. و هر که به موضوعی حکم کند که در آن اختلافی باشد و خود را مصیب بداند (که به گمان خود به حقیقت حکم کرده است)، به حکم طاغوت حکم کرده است. همانا سال به سال در شب قدر حکم آن امر بر ولیّ امر (امام زمان) نازل می‌شود. و همچنین راجع به کار مردم به چنین و چنان مأمور می‌شود و نیز برای ولیّ امر غیر از این نیز هر روز، علم خاص خدای عز وجل و علم پنهانی عجیب و شگفت انگیز و علم ذخیره شده مانند آنچه در آن شب از امر بر او نازل می‌گردد عنایت می‌شود سپس آن حضرت این آیه را قرائت فرمودند: «اگر همه درختانی که در زمین هستند قلم شوند و دریا مرکب گردد و هفت دریای دیگر به کمک اوبیایند کلمات خدا تمام نمی شود، قطعاً خداوند عزیز و حکیم است». 💠لذا تأویلات آیات فقط به دست امام علیه السلام رقم می‌خورد و غیر از او کسی قادر به انجام آن نیست. 💠روایت دیگری که از آن علم و قدرت امام علیه السلام استفاده می‌شود، روایت علی بن حمزه است که از امام موسی کاظم علیه السلام نقل می‌کند و می‌گوید: شنیدم که آن حضرت فرمودند: هیچ فرشته ای از طرف خداوند فرود نمی آید، مگر آنکه به محضر امام زمان می‌رسد، و خود و آنچه که از طرف حق آورده به امام عرضه می‌دارد. 💠حمران از امام باقر علیه السلام سؤال کرد: تفسیر آیات سوره قدر چیست؟ امام علیه السلام فرمودند: شب قدر در هر سال در دهه آخر ماه رمضان می‌باشد و نازل نشده قرآن مگر در شب قدر، خداوند می‌فرماید: {فیها یُفْرَقُ کُلُّ أمْرٍ حَکیمٍ}؛ در آن شب هر امری بر اساس حکمت تدبیر می‌شود. 💠و از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است که در سال اول بعد از وفات پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در ماه رمضان فرمود: از من سؤال کنید تا به شما خبر دهم حوادث سال آینده را تا ۳۶۰ روز دیگر (همه امور جهان از کوچک و بزرگ). سوگند به خدا! این صرفاً یک ادعا نیست بلکه احوال همه هستی را به تعلیم پروردگار می‌دانم. 💠در روایات متعدد که بیش از حد تواتر است آمده که ائمه هدی علیه السلام فرموده اند: در شب قدر، ملائکه و روح بر ما فرود می‌آیند و همه مقدّرات یک سال هستی را به ما عرضه می‌دارند، قرآن کریم نیز این روایات را تصدیق می‌کند. 💠بنابراین، هیچ انسان صاحب خردی نمی تواند این آیات و روایات را انکار نماید و ادعا کند اینها مخالف قرآن است، زیرا این روایات در واقع توضیح و تبیین آیه {یُفْرَقُ کُلُّ أمْرٍحَکیمٍ} می‌باشد. 💠از این رو ائمه معصومین علیهم السلام به تعلیم پروردگار متعال به احوال خود و مخلوقات عالمند و این مقام، اولا برای رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مسجل است زیرا که او، واسطه فیض و علت ایجاد همه کائنات است، سپس برای ائمه معصومین علیهم السلام که به عنوان وارثان علوم و کمالات نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و جانشینان برحق اویند. 💠لذا اگر برای اثبات علم غیب پیغمبر و ائمه اطهار علیهم السلام هیچ آیه و روایتی نبود، تنها آیات سوره مبارکه قدر وحم دخان کفایت می‌کرد، زیرا هیچ یک از مسلمانان نزول ملائکه و روح را در شب قدر برای عرضه مقدرات الهی انکار نکرده اند. با توجه به اینکه «تنزل» استمرار را می‌رساند پس نزول ملائکه و روح بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم باید ادامه داشته باشد و نزد وصی و جانشین او فرود آیند تا از حوادث و پیش آمدهای آینده آنان را مطلع سازند. 📚 ✍سید رحمت الله موسوی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @entezar_ma313