eitaa logo
پرسش و مشاوره دینی
917 دنبال‌کننده
1هزار عکس
529 ویدیو
85 فایل
پاسخ به شبهات، احکام و رسانه در کانال کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی زیر نظر حجت‌الاسلام سیدعباس دیانت آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
👈در حادثه عاشورا، برخي از افراد بودند كه به بيان حوادث و اتفاقات آن ايام پرداخته و بسياري از جزئيات را براي ديگران نقل كرده اند. به عنوان مثال از راویان و شاهدان عینی واقعه تلخ روز عاشورا 61 هـ.ق در کربلا مي باشد. بیشتر وقایع کربلا در تاریخ طبری و بعضی منابع دیگر از قول اوست. البته وي از نيروهاي لشكر عمربن سعد بوده است. 👈مورّخان ذکر کرده ‌اند که حضرت ابوالفضل ع علی رغم وجود هزاران نفر از افراد دشمن، به نیت آب آوردن برای اطفال به دل ایشان زد و با آرامش تمام کنار نهر فرود آمد. دست برد و مشتي آب برداشت، چون خواست بياشامد (چون شديداً تشنه بود) به ياد تشنگي امام حسين‏ع❤️ و اطفال و عيالات حضرت افتاد، آب را بر روي آب ريخت و آن شعر معروف را خواند: 👈يا نفس من بعد الحسين هوني ******* و بعده لاکنت ان تکوني هذا حسين وارد المنون ******* و تشربين بارد المعين تاللَّه ما هذا فعال ديني 👈«اي نفس! از بعد حسين خوار باشي و بعد از او زنده نباشي. اين حسين است که بر مرگ وارد شده ولي تو آب سرد و گوارا مي‏آشامي. به خدا سوگند! اين از عملکرد دين من نيست.» آن گاه مشک را پر از آب کرده و سوار بر اسب شد و به طرف خيمه‏ها حرکت کرد. دشمن راه را بر او بست. مقتل الحسين‏عليه السلام، مقرّم، ص267 نفس المهموم، ترجمه علي نظري منفرد، ص409 این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
👈دو تفسیر تأمل بر انگیز از بیانات جدید مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی 👈در کدام گروه باید قرار گرفت؟ 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
عطش و تشنگی امری است که تا وجدان نشود سختی‌اش درک نخواهد شد. یکی از رزمندگان دفاع مقدس در مورد عملیات می‌گوید: ما در عملیات بیت‌المقدس ۷ بود که معنی واقعی عطش و تشنگی را درک کردیم. من در عملیات‌های زیادی حضور داشتم، اما بیت‌المقدس ۷ چیز دیگری بود. معنی کربلا و امام حسین (ع) و اهل بیت و اصحابش را در این عملیات به خوبی حس کردیم. آنجا مجروحینی به شهادت رسیدند که در اوج تشنگی و ترک‌خوردگی لب‌های عطشان‌شان به دیدار ارباب شهیدان شتافتند. آن‌ها مصداق بارز عاشقانی بودند که بر اثر تشنگی و عطش تبدیل به شبیه‌ترین شهدا به مولای‌شان آقا اباعبدالله الحسین (ع) شدند. روح‌شان شاد و یادشان گرامی باد. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
شبهاتی در مورد نبود آب و تشنگی روز عاشورا از طرف معاندان مطرح شده است. یکی از این شبهات این است: رود خانه فرات یک رودخانه دراز است. حسینیان می‌توانستند در شب عاشورا یا شب‌های قبل از آن که آب کم شد تدبیر کنند و با استفاده از تاریکی شب یواشکی کمی راه بروند و لشکر یزید را دوربزنند و کمی دورتر از لشکر یزید خود را به نهر عظیم فرات برسانند، یزیدیان که آب فرات را در کوزه نکرده بودند و لشکر حسین از 4 طرف که محاصره نبود. به ادعای این‌ها فقط راه فرات را از جلو بسته بودند مگر در روزهای قبل نمی‌دانستند که برای فردا آب خوردن ندارند!! پاسخ این شبهه را براساس متون تاریخی ببینید. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
از گزارش‏هاى معتبر تاريخى، چنين به دست مى‌آيد كه سه روز قبل از شهادت امام حسين (عليه السلام) (در روز هفتم محرّم) دستورى از عبيداللَّه بن زياد به عمر بن سعد ابلاغ شد: «بين حسين و آب فاصله انداز و مگذار كه قطره ‏اى از آن بنوشند» و اين عمل را نوعى انتقام در مقابل بستن آب بر عثمان تلقى كرد.( بلاذرى،انساب الاشراف، ج 3، ص 180) عمرابن سعد به مجرد دريافت اين دستور، عمرو بن حجاج را با پانصد سوار، مأمور مراقبت از شريعه فرات به منظور جلوگيرى از دسترسى امام (عليه السلام) و يارانش به آب كرد.( بلاذرى،انساب الاشراف، ج 3، ص 180) در برخى از گزارش‏ها چنين آمده است: امام حسين (عليه السلام) در محدوده اردوگاه خود اقدام به حفر چاه‏هايى كرده بود اما وقتى گزارش آن به ابن زياد رسيد و او دستور شدّت عمل بيشتر و ممانعت از حفر چاه را به ابن سعد ابلاغ كرد. اما حمله شبانه حضرت عباس ع و آوردن آب نیز در متون تاریخ نقل شده است. ( الفتوح، ابن اعثم کوفی، ج 5، ص 91 و وقعة الطف،ابی مخنف، ص 152) بنابراین به صراحت تاریخی تا صبح عاشورا آب بود اما در ادامه روز عاشورا لشکر اباعبدالله ع و زنان و اطفال به مشکل عطش وبی‌آبی مواجه شدند. بله در روزهای قبل که وقت و توان کافی وجود داشت کاروان حضرت امام حسین ع آب را برای خود تهیه کرده بودند. اما در مورد اینکه چرا از قسمت‌های دیگر فرات آب برداشته نشد: اولا تا زمان و توان بود این کار انجام شده و آب به هر صورتی بود تهیه شده بود. ثانیا باید دقت شود که در طول مسیر رود،در برخی نقاط امکان برداشت آب از رودخانه وجود دارد نه همه آن که به آن در زبان عربی شریعه می‌گویند. لشکریان کوفه، شریعه فرات، یعنی جاهایی را که می‌شد از آنجا آب برداشت، را محاصره کرده و مانع دستیابی امام حسین (عليه السلام) و یارانش به آب می‌شدند. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
اسلام راستین آن اسلامی است نه مسیر داعش را می‌پذیرد و نه مسیر روشنفکرهایی که واجبات مسلم اسلام را کنار گذاشته‌اند. امروز همچنانکه تفسیر از اسلام بسیار خطرناک است، تفسیر از اسلام که مقابل تفسیر داعش است نیز به همان مقدار بلکه بیشتر خطرناک است. وقتی افراطی‌گرایی مثل در فهم اسلام شکل می‌گیرد باید منتظر طرف مقابل و برداشتی کاملا متفاوت نیز باشیم. نماز جماعت به امام جماعت در غرب در حال گسترش است. زنانی که در یک به عنوان ایستاده و پشت سر ایشان مرد و زن اقتدا کرده‌اند! جوانان و فرزندان ما که چنین اموری را مکرر می‌بییند چه اسلامی در ذهن ایشان نقش می‌بندد. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
این زنان که مسیری نو را به اسم اسلام شروع کرده‌اند در غرب مثل فرانسه خود را به عنوان پیشروان مذهبی اسلامی مطرح کرده‌اند. ایشان کاملا هستند! اما امام جماعت نیز می‌باشند، در مسجدهای ایشان مرد و زن به صورت و در کنار هم نماز جماعت را اقامه کرده و به یک امام جماعت زن اقتدا می‌کنند. به بعضی از افکار و جملات یکی از ایشان که فرانسوی است، دقت کنید: 1-ما هنوز بر اساس اندیشه‌ای زندگی می‌کنیم که در قرون وسطی وجود داشته است. بنابراین نگاه مذاهب اسلامی که بر پایه تفکر قرون وسطی است، امروز دیگر جوابگو نیست. 2-مسلمانان برای پشت سر گذاشتن این بحران باید دوباره به متن اسلام رو بیاورند و به خودشان اجازه دهند تفسیر جدیدی از آن داشته باشند. 3-ما برای ایجاد یک اسلام فرانسوی که سازگار با دستاوردهای مدرنیته است تلاش می‌کنیم. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
فرزندان ما مثل ما نیستند. ذهن ایشان خالی است. انحرافاتی که در جامعه می‌بینیم مثل ، و ...باید در صحبت با جوانان و فرزندانمان مورد نقد قراردهیم و حق را برای ایشان آشکار کنیم. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
حضرت بارها تکرار می‌فرمودند: «در مجالسی که به مناسبت حضرت فاطمه علیهاالسلام برقرار می‌شود (نهم ربیع‌الاول) شایسته است فضایل و مناقب اهل‌بیت، به‌خصوص حضرت زهرا علیهم‌السلام بیان گردد و برگزاری مجالس خنده، بدون ذکر فضایل آن‌ها خوب نیست؛ زیرا چه‌بسا با یک کلمه‌ی مُهْمَل اشخاصی به تردید بیفتند، به‌خصوص در زمان ما که اهل تسنن در میان ما هستند. و چه‌بسا وسایل ضبط و استراق سمع داشته و از گفتار و کردار افراد، ضبط و از صحنه‌ها عکس‌برداری کنند، و ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا نعوذبالله قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره‌ی خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. از راه‌هایی که مرحوم آقای بروجردی رحمه‌الله معتقد و خود نیز همین راه را می‌رفتند، همان بیان مشترکات میان ما و عامه و ترک مَطاعن و یا لعن و سبّ آشکار آن‌هاست. که از جمله بیان حدیث معروف و مشهور بین فَریقَین، یعنی حدیث ثقلین، است.» https://bahjat.ir/fa/content/10517 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
آیا کشته شدن خلیفه دوم در روز نهم ربیع الاول سندیت دارد؟ در مورد روز نهم ربیع‌الاول بین مردم به غلط مشهور گشته که سالروز قتل عمر این روز است، این ادعا مستند و دلیل معتبری ندارد. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد. پس از سه روز درگذشت، بنابر این او در اواخر ذی الحجه درگذشته است. این که او در 9 ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است.(1) بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم 26 یا 29 ذی الحجة سال 23 هـ .ق است. شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.(2) هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است: باید دانست که قتل خلیفه دوم در 26 ذی الحجة سال 23 هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های » «طبقات»، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.(3) پی‌نوشت ها‌: 1. مروج الذهب و معادن الجوهر ج 2، ص 321، الطبقات الكبرى‏ج 3، ص 258، 2. مسار الشيعة (المجموعة ص 23، 3. المصباح، كفعمي، ص511 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا با رضایت و اطلاع از مدینه به مرو آورده شدند؟ مسیر ائمه در رساندن مسیر حق به ما مسیری سخت و پر فراز و نشیب بوده است. قسمتی از تاریخ زندگی را با بیان متفکر شهید بشنوید. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
سوالی پیرامون حدیث رفع قلم از 1-معمولا در مراسم عیدالزهرا کف زدن، پایکوبى، رقص و حتّى امورى را که جمیع فقها صریحاً فتوا به حرمت آن داده اند، را مستند به حدیث رفع القلم که ذیلا به آن اشاره مى شود، جایز مى دانید؟ «وَ اَمَرْتُ الْکِرامَ الْکاتِبینَ اَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَیّام مِنْ ذلِکَ الْیَوْمِ، وَ لا اَکْتُبُ عَلَیْهِمْ شَیْئَاً مِنْ خَطا یا هُمْ کَرامَةً لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ» (بحار الانوار، جلد 31، صفحه 125) 2-آیا این نوع احادیث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حدیث چیست؟ پاسخ این روایت از نظر سند اعتبارى ندارد; به علاوه مخالف کتاب الله است، و معاذ الله که ائمّه معصومین(علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معناى حدیث این است که اگر کسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مى بخشد، نه این که عمداً آلوده گناه شود. منبع: سایت آیت‌الله مکارم شیرازی 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به صورت و موفقیت در امور مادی که مبتنی بر رعایت مسائل است، خیلی اوقات از بسیاری از مشکلات و حتی شبهات اعتقادی پیشگیری می‌کند. گاهی شبهات و انحرافات به خاطر شکست‌ها و عدم موفقیت‌هاست. البته در همه جا باید مدنظر باشد. 🌺اعتماد به نفس را در جوانان ایجاد کنید این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
آیا حدیث رفع القلم و این که در روز نهم ربیع الاول قلم از شیعیان برداشته شده است و گناهی برای ایشان نوشته نمی‌شود، صحیح است؟ در متن زیر👇👇 سعی کرده‌ایم خلاصه و روان جواب این شبهه را بدهیم 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
🌺این حدیث در منابع اولیه و اصلی حدیثی نیامده است. مجلسی روایتی را از کتاب "زوائد الفوائد" سید بن طاوس[1] یا فرزند او [2] و کتاب "المحتضر" شیخ حسن بن سلیمان، در فضیلت روز نهم ربیع الاول و اعمال آن نقل می کند. 🌺برای این روز اعمال مستحبی زیادی بیان و در بزرگی و شأن این روز بسیار سخن فرسایی شده است. با توجه به محتوای آن که در صدد ایجاد و تبیین یکی از اعیاد بزرگ شیعیان بوده، امر عجیب و بعید این است که در هیچ کدام از کتاب‌های روایی مهم شیعه نیامده است و بزرگانی مانند شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی از آن غافل باشند. 🌺عبارت "یوم رفع القلم"، اگر به معنای روزی است که گناهان در آن روز نوشته نمی شود و مردم در انجام هر گناهی آزادند؟! چنین مطلبی با اصول اعتقادات و مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است. ❤️❤️پس هر کس به قدر ذره‏اى کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید و هر کس به قدر ذره‏اى کار زشتى مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید.[3] 🌺علاوه بر این که چنین تفسیری از "یوم رفع القلم" با دیگر قسمت های این روایت طولانی ناساز گار است. در این روایت، روز نهم ربیع الاول را روز زهد، روز توبه، روز انابه و بازگشت به سوی خداوند، و روز تزکیۀ نفس خوانده است.[4] چنین صفاتی چگونه با روزی به این عنوان که هر گناهی در آن آزاد است، قابل جمع است؟! [1] بحار الأنوار، ج ‏95، ص 351، انتشارات دار احیاء التراث، بیروت، 1403ق. [2] الذریعة إلى ‏تصانیف ‏الشیعة، ج ‏12، ص 59[2] ، اسماعیلیان،قم، 1408ق. [3] زلزله، 7 و 8. [4] بحار الأنوار، ج ‏31، ص 128 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
به امید فرج فرزند برومند ایشان 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
🌺قرآن از زبان پیامبر اکرم به مسیحیان آن زمان میگوید: «تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الاّ نعبد الاّ اللَّه و لا نشرک به شیئا». آن وقت فرقه‌های مسلمان، با خدای واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد، قبله‌ی واحد، عبادت واحد، این همه مشترکات و مسلّمات، چند موضوع مورد اختلاف را وسیله قرار بدهند برای دشمنی! 🌺این، خیانت نیست؟ این، غرض‌ورزیِ غرض‌ورزان و غفلتِ غافلان نیست؟ هر کسی که در این زمینه تقصیری بکند، پیش خدای متعال مؤاخَذ است؛ چه شیعه باشد، چه سُنی. دیدار اقشار مردم در سالروز میلاد امیرالمؤمنین(ع) ۱۷/مرداد/۱۳۸۵ 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
😞بریده سرش زار و غلطان به خون! چرا این روزها عزیزان شیعه اینگونه درخون غلطانند؟! آیا روز نهم با چنان اعمالی که عده‌ای از شیعیان انجام می‌دهند سندیت دارد و معتبر است؟ آیا این حدیث در کتب معتبر حدیثی شیعه و کتب دست اول حدیثی شیعه آمده است؟ 🌺این حدیث در هیچ کدام از کتاب‌های روایی مهم و دست اول حدیثی شیعه نیامده است. 🌺بزرگانی مانند شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی چنین حدیثی با چنین مضمونی اصلا نقل نکرده‌اند! 🌺علمای معاصر و فقهای بزرگ معاصر شیعه نیز صراحتا این حدیث را رد کرده‌اند. به عنوان نمونه آیت‌الله مکارم می‌فرماید: این روایت از نظر سند اعتبارى ندارد; به علاوه مخالف کتاب الله است، و معاذ الله که ائمّه معصومین(علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معناى حدیث این است که اگر کسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مى بخشد، نه این که عمداً آلوده گناه شود. منبع: سایت آیت‌الله مکارم شیرازی 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
آیا حضور در پلت‌فرم‌های امریکای شرعا جایز است؟ شبهه‌پراکنی علیه ادیان الاهی و در راس آن‌ها اسلام، نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان، شراکت و همکاری در قتل مسلمانان، شراکت در ایجاد تفرقه علیه جمهوری اسلامی ایران و ...در این شبکه‌ها اتفاق می‌افتد. حال هر مکلفی باید از خود سوال کند حضور من در این شبکه آیا باعث تقویت آن نمی‌شود؟! به متن زیر دقت کنید، بحث، یک بحث تک بعدی سیاسی نیست بلکه بحث عقیدتی دینی است. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
♦️می‌دانم که در حال حاضر دستانم آغشته به خون است! 🔹این بخشی از اعترافات تلخ سوفی ژآنگ، کارمند سابق فیس بوک در مورد همکاریش با این شرکت است. کارمندانی که احساس می‌کنند در قتل‌ انسان‌های بی‌گناه شریکند و دستشان به این خون‌ها آلوده است. ◾️سازمان ملل رسما فیسبوک را در نسل کشی مسمانان میانمار مقصر دانست. ◾️کارشناسان سازمان ملل از فیس‌بوک به دلیل آن که اجازه داده است از امکاناتش برای «نفرت‌پراکنی» و «ترویج خشونت» علیه گروهی از مردم در میانمار مورد استفاده قرار گیرد، به شدت انتقاد کرده‌اند. ◾️به فیس‌بوک اخطار داده شده بود که در واکنش به تحریک خشونت و رواج گفتار نفرت‌انگیز مبنی بر فراخوان به کشتن همه روهینگیایی‌ها، «بسیار ضعیف» عمل کرده است. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
🌺خبر و تحلیل بالا👆 نشان می‌دهد ما با شبکه‌هایی خنثی که در خدمت ما باشند مواجه نیستیم. بلکه ما در این شبکه‌ها به عنوان ابزاری در خدمت اهداف کلان و کثیف آن‌ها قرار می‌گیریم. جوانان و فرزندان را دریابیم! دین و دنیای فردای ایشان در دست ماست. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
👈در این روزها به خاطر بیان بعضی صحبت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، سوالاتی در مورد احکام فقهی گربه و روایات مربوط به این حیوان مطرح شده است. 👈برای برطرف شدن شبهات لازم دیدیم نکاتی را در این مورد، به عزیزان ارائه کنیم. 👈اما نکته بسیار مهم این است که در مباحث دینی باید بر چهارچوب اصول جلو رفت و از بیان اظهار نظرهای شخصی و بدون مبنا خودداری کرد. شاید بعضی مطالب در ظاهر از اهمیت زیادی برخورد نباشد اما سنگ بنای یک مسیر غلط است که می‌تواند شروع یک انحراف باشد. مطالبی که در ادامه می‌آید مطالعه کنید. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
🌺در منابع و کتاب‌های فقهی، خوردن نیم خورده حیوانات حرام گوشت، مکروه است، مگر نیم‌خورده گربه که درباره آن اختلاف‌نظر وجود دارد. البته برخی از فقها آن ‌را نیز مکروه دانسته‌اند. به عنوان نمونه امام خمینی در رساله می‌گوید: نيم خوردۀ حيوانات حرام گوشت، -غیر از سگ، خوک و کافر- پاك و خوردن آن مكروه مى‌باشد. و استثنایی را اینجا مطرح نکرده‌اند همچنین آیت‌الله مکارم نیز نیم‌خورده گربه را به صراحت مکروه می‌دانند. البته برخی دیگر از فقها نیم‌خورده گربه را از این کراهت استثناء کرده‌اند. (1) 🌺مطلبی دال بر استحباب نیم‌خورده گربه در روایات یافت نمی‌شود و بر فرض هم نکته‌ای باشد عدم کراهت است که عدم کراهت با اثبات استحباب متفاوت است. 🌺وضو با نیم خورده حیوانات حرام گوشت مکروه است و بسیاری از فقها از جمله امام خمینی این حکم را عام مطرح کرده و طبق متن عروه گربه را استثنا نکرده‌اند. البته این مسئله نیز اختلافی است و بعضی از فقها گربه را از این حکم استثنا کرده‌اند. (2) 🌺طبق نظر امام خمینی و بسیاری از فقها وجود موی گربه در نماز باعث بطلان نماز است. البته این مسئله هم ریزه‌کاری‌‌هایی دارد و در بعضی موارد بین فقها اختلاف است. (3) 1. توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، ج‌1، ص: 53 مسئله56 و العروة الوثقى(محشّى)، ج ‌1، ص 116 2. العروة الوثقى (المحشى)، ج‌1، ص353 3.توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، ج‌1، ص460، مسئله824 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
🍁اینکه در بعضی از روایات گفته شده است گربه از اهلبیت است (1) طبق تصریح بزرگان حدیثی شیعه مثل مجلسی یعنی از اهل خانه است و احتراز از او ممکن نیست. (2) دقیقا مثل اینکه در مورد بچه‌ای خردسال ما سوال کنیم که گاهی می‌دانیم نجس پاکی را رعایت نمی‌کند. در اینجا اگر به ما گفته شود بالاخره او از اهلبیت شماست و احتراز از او ممکن نیست، این جمله دارای یک بار ارزشی در مورد این بچه نیست. 🍁وقتی به روایات مراجعه شود خواهیم دید که از گربه به عنوان متاع بیت نیز نامبرده شده است. همچنانکه در بعضی از روایات علت این رویکرد نسبت به گربه این دانسته شده است که چون بالاخره با شما رفت و آمد دارد و مدام با او برخورد دارید. (3) 1. تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‏1 ؛ ص226عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي الْهِرَّةِ أَنَّهَا مِنْ‏ أَهْلِ‏ الْبَيْتِ‏... 2. ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج‏2، ص250 3. مصنف عبد الرزاق الصنعاني، ج1 ص102و غاية المقصد فى زوائد المسند الهيثمي، نور الدين، ج1، ص166 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
🌺اینکه در روایتی امری در مورد گربه گفته شده باشد و مثلا توصیه‌ای در مورد نگهداری آن باشد یا هر امر دیگری، ربطی به دیگر مباحث و احکام فقهی این حیوان ندارد. بنابراین نمی‌توان از یک روایت که موضوعش نگهداری گربه یا نیم‌خورده گربه است، بحث عدم بطلان موی گربه را نسبت به لباس نمازگزار برداشت کرد! 🍁🍁بطلان این نوع برداشت‌ها با کوچک‌ترین تاملی روشن است. زیرا نهایتا اگر بخواهیم این امر را مستدل کنیم مبتنی بر قیاس اصولی آن هم با کمک از احادیث اهل سنت و بعضی از کتب غیر دست اول حدیثی شیعه، باید قائل به چنین نظراتی بشویم. و البته قیاس اصولی که به معنای سرایت دادن حکمی از موضوعی به موضوع دیگر به خاطر تشابه آن دو در علت حکم است، نزد شیعه مردود است. 🌺البته قیاس منصوص العله حکمش چیز دیگری است که مباحث آن مفصل و در کتب اصولی بزرگان شیعه مطرح شده است. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh