#پرسش
چرا قبولي تمام اعمال مشروط به قبولي يک عمل همچون نماز است؟
آنچه در مورد نماز گفته ايد، در برخي روايات آمده كه نماز ستون دين است و چون آن پذيرفته شود، اعمال ديگر نيز پذيرفته مي شود.
اما چرا نماز به عنوان اصل و پايه معرفي شده و آيا واقعاً بدون نماز، اعمال ديگر بي ارزش است؟
براي اين كه عملي "حسنه" باشد و در درگاه خدا مورد توجه قرار گرفته و قبول شود ، بايد هم خود عمل حسن و زيبايي داشته باشد و هم فاعل و انجام دهنده آن را به نيت خوب و پسنديده اي انجام دهد.
بر اين اساس نبايد تصور كرد كه چون پزشك جان بيماري را نجات داد ، حتما كارش مستحق ثواب و پاداش است ؛ چون چه بسا هيچ انگيزه خدا دوستانه اي نداشته و تنها به جهت كسب درآمد و به دست آوردن شهرت چنين كاري انجام داده باشد .
بنا بر اين شرط قبولي اعمال صالح و خوب اين است كه آنها را "مؤمنانه" و براي رضاي خدا انجام دهد: «و كسي كه چيزي از اعمال صالح را انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالي كه ايمان داشته باشد، چنان كساني داخل بهشت ميشوند»(1)
ايمان هم يعني اعتراف به توحيد و الوهيت و ربوبيت خدا و عبوديت او و نماز برترين نماد اين اعتراف و اقرار است.
نماز ابراز خضوع و اطاعت و خاكساري به پيشگاه خالق جهان است و در قبال اين خضوع و اطاعت و خاكساري ، گردن فرازي ، نافرماني و تكبر در برابر خداست همان كه شيطان را با آن همه عبادت از درگاه قرب راند: همگي سجده كردند جز ابليس كه سر باز زد، و تكبر ورزيد، (و به خاطر نافرماني و تكبرش) از كافران شد.(2)
كسي كه نماز نمي خواند يا نمازش بي روح است و نشان بندگي نيست كه قبول شود ، اعمال ديگرش هم روح ندارد و مقبول واقع نمي شود. بله ممكن است كارهاي او براي بسياري از افراد جامعه مفيد و سودمند باشد، ولي او آنها را به قصد جلب رضاي خدا و خدمت به بندگان خدا انجام نداده است تا خدا به او پاداش دهد زيرا كسي كه به خدا باور داشته و در صدد جلب رضاي خدا باشد ، اولين اقدامش سجده و نماز و ساييدن پيشاني بندگي بر ساحت اوست. او اهداف ديگر داشته كه يا به آنها رسيده يا نرسيده ولي براي خدا كار نكرده كه از خدا پاداش طلب داشته باشد.
پس نماز، نماد عبوديت و بندگي است و اگر اين نماد مقبول باشد و رنگ عبوديت در اعمال ديگر او وجود داشته باشد ، آنها هم پذيرفته مي شوند ولي اگر اين نماد حقيقت نداشته باشد ، نشانگر اين است كه در ديگر اعمالش هم رنگي از عبوديت و خدايي بودن نبوده بلكه دل و خواست خودش مطرح بوده و او تصور و گمان كار خدايي داشته است بنابراين مقبول نمي شود.
مطلب ديگر اين كه نماز به عنوان يك واجب كلي مورد نظر است نه تك تك نماز ها، اگر نماز فردي قبول نشود ، ديگر كارهايش قبول نمي شود و اگر نمازش قبول شود ، كارهاي ديگرش هم قبول مي شود. بنا بر اين ممكن است كسي هيچ وقت نمازش را ترك نكرده باشد. ولي نمازش ارزش قبول شدن نداشته باشد و كس ديگري گاهي در اثر كسالت يا تنبلي براي چند روزي هم نماز نخوانده باشد ، ولي نمازهايش رنگ نماز داشته و ارزشمند و مقبول باشد و از آن چند روز هم توبه كرده باشد وقضايشان را بجا آورد، كه اين نمازش قبول مي شود.
نکته ديگري که در بعضي روايات آمده است اين که: کسي که نماز را بدون هيچ عذري ترک مي کند، گناهش از بسياري از گناهان ديگر بيشتر است؛ به اين دليل که گناهان ديگر معمولا جاذبه هائي دارند که گناهکار را به سوي خود مي کشانند، مانند شهوتراني که جاذبه زيادي دارد و به دليل همين جاذبه، بسياري از افراد توان مخالفت با اين هوس را ندارند؛ اما در ترک نماز جاذبه اي وجود ندارد که گناهکار را به انجامش وادار کند و سختي نماز هم آنقدر زياد نيست که فرد را از انجامش منصرف کند؛ پس تنها چيزي که باقي مي ماند، مخالفت عمدي تارک نماز است با دستور خداوند. پس ترک کننده نماز، انگار عمداً به جنگ خداوند رفته است و با او بدون هيچ دليل منطقي، به مخالفت برخاسته است. و اين، دليل ضعف ايماني و اعتقادي ترک کننده نماز است که پيامد آن، قبول نشدن بقيه اعمال است؛ چون شرط پذيرش عمل، ايمان و تقواست.
پينوشتها:
1. نساء (4) آيه 124.
2. بقره (2) ايه 34.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
کسالت در عبادت
يکي از موانع عبادت و بندگي، كسالت و تنبلي است. صبر در طاعت، مقتضي آن است كه انسان سختي و مشقت انجام عبادات را تحمل كرده، از كسالت و تنبلي بپرهيزد. خداوند در قرآن كريم، كسالت در انجام طاعات و عبادات را از جمله صفات منافقين بيان ميدارد و ميفرمايد: «إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلا»؛ همانا منافقان، با خدا نيرنگ ميكنند در حالي كه او با آنان نيرنگ كننده است، چون به نماز ميايستند با كسالت برمي خيزند و چون در انظار مردم نماز ميخوانند، ريا ميكنند و خداوند را جز اندكي ياد نمي كنند.(1)
امام على (عليه السلام) در روايتي مي فرمايند: «آفةُ النُّجْحِ الكَسَلُ»؛ يعني آفت موفّقيت، تنبلى است.(2)
مهم ترين مساله اي که باعث کسالت و تنبلي در عبادت مي شود انجام گناهان مختلف و يا انجام کارهاي غير مفيد در طي شبانه روز است. رابطه بسيار تنگاتنگي بين غفلت انسان و گناهان وي با لذت نبردن از عبادت وجود دارد، به طوري که هر چقدر ما بيشتر مراقبت از اقوال و افعال و نيات و کردارمان نماييم، به همان مقدار نيز مي توانيم از عبادت خود لذت بيشتري ببريم؛ زيرا يکي از اصلي ترين خصوصيت گناه اين است که قلب را تيره و موجب مرض آن مي شود. قلب که به گناه، تيره و مريض شده است ديگر نمي تواند در هنگام راز و نياز با خداوند احساس نشاط و طراوات داشته باشد.
يکي ديگر از مسايلي که تاثير بسياري در حال داشتن ما در عبادت دارد زمان انجام عبادات است. از آيه الله بهجت (رحمه الله عليه) پرسيدند: براي رفع تنبلي و کسالت در عبادات چه بايد کرد؟ ايشان در جواب فرمودند: در اوقات نشاط، مشغول به عبادت مستحبه شويد و در اوقات کسالت، اقتصار بر واجبات نماييد.
به طور کلي عوامل و علل کسالت در عبادت سه چيزند:
1- آشنا نبودن با مفاهيم و معاني و عدم معرفت: اگر انسان نسبت به مطلب يا کاري آشنا باشد مطمئنا آن را بهتر درک خواهد کرد، در نماز و عبادت هم چنين است. اگر معاني نماز و دعاهايي را که مي خوانيم درک کنيم و بدانيم که چه به خدا مي گوييم حتما باعث حضور قلب مي شود، همان طور که سفارش شده است که هنگامي که قرآن مي خوانيم معني آن را نيز مطالعه کرده و تدبر کنيم. بنا بر اين عادت کنيم در هنگام نماز خواندن به معاني آن نيز توجه کنيم انشاالله متوجه به حضور در محضر الهي خواهيم شد.
2- حب دنيا: همان طور که مريض غذاهاي لذيذ برايش لذت بخش نيست، براي انساني که بيش از حد به دنيا دل بسته باشد و فکر و ذهنش دنيا باشد، عبادت لذتي ندارد و باعث کسالت مي شود.
3- بي توجهي به ارزش ها: بعضي اوقات انسان به واسطه بي توجهي و ندانستن ارزش يک کار نسبت به آن بي رغبت است؛ به طور مثال اگر انسان بداند که ايستادن در صف اول نماز جماعت برابر است با جهاد در راه خدا در کنار پيامبر (صلي الله عليه و آله)، اگر بداند که با يک وضو قبل از خواب کل شب را عبادت کرده، اگر بداند که با زيارت عاشورا تمامي اهل بيت و از همه بالاتر خدا را زيارت مي کند، و ...، مطمئنا با شوق و ذوق بيشتري به عبادت خدا مشغول مي شود.
پي نوشت ها:
1.نساء/ 142.
2.غرر الحكم، حديث 3968.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 محکمه ای تأمل برانگیز در درون انسان
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
▪️ با پهنایباند موافقیم اما با باندهای پهن نه!
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
در شب جمعه فاتحه ای هدیه به شهدا واموات ...
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
⚠️ بخاطر شیوع کرونا کلاسهای درس به فضای مجازی منتقل شد. اما همین فضای مجازی برخی از دانش آموزان را از کتاب، درس و مدرسه دورتر کرد!
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چرا باید در فضای مجازی قوی شویم؟
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
پرسش:
آيا پدر ومادر براي فرزند هرکاري انجام ميدهند وظيفه شان است؟
پاسخ:
برخي امور وظيفه شرعي و برخي موارد وظيفه اخلاقي ايشان در قبال فرزندان است .
رواياتي كه در زمينه تربيت فرزند از معصومين(ع) به ما رسيده، متعدد هستند; از جمله روايت معروفي از رسول اكرم-صلي الله عليه وآله و سلم- نقل شده كه فرمود:
"فرزند سه حق بر پدر دارد: اول انتخاب نام نيكو، دوم كتابت، نوشتن و سواد آموزي، سوم ازدواج، زماني كه فرزند بالغ شد." در روايت ديگري از اميرالمؤمنين علي- عليه السلام - آمده است: "حق فرزند بر پدر اين است كه نام نيكويي برايش انتخاب كند و او را نيكو تربيت نمايد و قرآن را به او ياد بدهد."
از اين روايات به روشني استفاده مي شود كه تربيت فرزندان از مهم ترين وظايف والدين است. خانواده اي سعادتمند است كه بتواند فرزندانش را براساس برنامه هاي ديني و اسلامي تربيت نمايد.
با توجه به روايات مذكور، مهمترين وظايف پدر و مادر در قبال فرزندان عبارتند از:
1. انتخاب نام نيكو براي فزرند
پس از تولد نوزاد، اولين وظيفه والدين انتخاب نام خوب براي فرزند است. نام خوب و سازگار با فرهنگ اسلامي از نظر تربيتي اهميت فراوان دارد، چون نامي كه والدين براي فرزند انتخاب مي كنند تا آخر عمر همراه او است و به همان نام خوانده مي شود. پيامبر اسلام-صلي الله عليه و آله و سلم- در اين زمينه فرمود كه يكي از از حقوق فرزند بر پدر و مادر، برگزيدن نام نيكو براي اوست.
نام نيكو، نامي است كه با فرهنگ اسلامي ـ بخصوص فرهنگ شيعي ـ سازگار باشد; مانند نام ها، القاب و اوصاف امامان معصوم-عليهم السلام-. سيره پيامبر اسلام- صلي الله عليه و آله و سلم - و علي-عليه السلام- در نامگذاري فرزندانشان ـ به خصوص امام حسن و امام حسين-عليهما السلام- بيانگر اهميت اين موضوع است.
بنابراين، لازم است كه پيروان و شيعيان معصومين از آن ها تبعيت كنند و به انتخاب نام فرزند اهميت داده نامي را برگزينند كه با فرهنگ تشيع سازگار باشد.
2. فراهم كردن زمينة تحصيل فرزندان
آموزش فرزند و باسواد كردن او از وظايف ديگر والدين است كه در حديثي از رسول خدا-صلي الله عليه وآله و سلم- و علي-عليه السلام- بدان تأكيد شده است.
پدر و مادر مسؤوليت دارند تا در جهت باسواد ساختن فرزند، اعم از دختر و پسر، تلاش نمايند. والدين مي بايست زمينه مدرسه رفتن فرزند را فراهم نمايند تا از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار گردند.
هر چند امروزه آموزش كودكان جامعه در مدارس انجام مي گيرد و معلمان دلسوزي به اين كار مشغول هستند، ولي پدر و مادر نبايد نسبت به تربيت فرزند مدرسه اي خود بي تفاوت باشند. همكاري خانه و مدرسه و نظارت والدين در فعاليت هاي آموزشي كودكان در اين امر تأثير فراوان دارد.
3ـ فراهم ساختن محيط مناسب تربيتي
محيط خانواده در رشد ابعاد گوناگون كودك نقشي اساسي دارد، چون كودك نخستين بار در محيط خانه با دنياي بيرون آشنا مي شود و از اطرافيان خود مسايل را ياد مي گيرد.
پدر و مادر اولين مربياني هستند كه با كودك ارتباط برقرار مي كنند. از اين رو مي بايست زمينه مناسب را براي فراگيري معارف ديني فرزند فراهم سازند. والدين منبع همه مفاهيم، افكار، مهارت ها و گرايش هاي كودك هستند، به گونه اي كه رشد و تكامل و فهم و ادراك كودك در سال هاي اول زندگي از اين طريق شكل مي گيرد.
والدين غير از تأمين مايحتاج زندگي و رفع نيازهاي جسماني فرزند، موظفند محيط سالمي نيز از نظر تربيتي براي او پدپد آورند. زيرا كودك تمام رفتارهاي كوچك و بزرگ پدر و مادر را درست تلقي كرده از آن ها تقليد مي كند. به اين ترتيب، لازم است كه والدين محيطي مساعد، براي تربيت و پرورش هر چه بهتر فرزند فراهم نمايند.
4ـ دوستي با فرزندان
يكي از نيازهاي اساسي انسان از نظر رواني، نياز به محبت و برخورداري از عواطف ديگران است. اين نياز در سال هاي اول زندگي و دوره كودكي بسيار شديد و پاسخ گفتن بدان از ضروريات است.
بر اين اساس، بر مربيان كودك ـ بخصوص پدر و مادر ـ لازم است كه اين نياز رواني و عاطفي او را بر طرف سازند. وظيفه پدر و مادر نسبت به فرزند تنها در تأمين نيازهاي مادي و جسماني او خلاصه نمي شود، بلكه مهم تر از آن تأمين نيازهاي روحي و عاطفي كودك است ; زيرا طبيعت كودك چنين اقتضا دارد كه او را دوست بدارند و به او محبت بورزند و كانون گرم و اطمينان بخشي را برايش پديد آورند تا در پرتو آن با دنياي پر جاذبه بيرون آشنا گردد. اكسير محبت و دوستي درمان بسياري از نگراني ها و بيماري هاي روحي و رواني و حتي جسماني كودك است.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
دههی فجر مثل خیلی از چیزهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک پدیدهی منحصربهفرد است در تاریخ شناخته شدهی ما. این، شعار نیست؛ این درست عین واقعیت است، با مطالعه و با تدبر. چرا منحصربهفرد است؟ همهی انقلابهای دنیا، از وقتی که جریان انقلابها و حضورهای مردمی در تاریخ ثبت شده است، سالگردهائی داشتند و دارند. اینی که این سالگردها به وسیلهی همان عامل و عنصری تجلیل بشود و به یاد مانده بشود که اصل آن حادثه را به وجود آورد، این در تاریخ نظیر ندارد... هر سال آن کسانی که سالگرد انقلاب را مجسم کردند، برجسته کردند، جشن گرفتند، آحاد مردم بودند. میلیونها مردم هر سال ۲۲ بهمن در سرتاسر کشور به خیابانها میآیند؛ آنها اعلام میکنند عید انقلاب را، سالروز انقلاب را، یادبود انقلاب را. این معنایش چیست؟ این معنایش این است که انقلاب، قائم به ایمانهای آحاد مردم است. ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44811
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کاسب حلال خوری بود که اومد پیش من و گفت حاج آقا برکت در زندگیم نیست!
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷امام آمد...
#دهه_فجر
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله):
خداوند كار خيرى را كه به آن شتاب شود دوست دارد.
كافى، ج۲، ص۱۴۲، ح۴
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
«دهه مبارکه فجر، عید انقلاب، عید تاریخ ایران و عید امام بزرگوار است.» ۱۳۷۳/۱۱/۱۴
انقلاب اسلامی حرکتی اثرگذار در تاریخ ایران محسوب میشود. نهضت تاریخسازی که معادلات را در ایران و جهان اسلام تغییر داد و نویدبخش رهایی ملتهای مسلمان و مستضعفین عالم شد. دههی فجر، دههی پاسداشت این انقلاب کبیر و فرصتی برای بازآفرینی انقلاب اسلامی به دست مردم است.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44811
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
حضور رهبر انقلاب در مرقد مطهر امام (ره)
🔹همزمان با آغاز ایامالله دههفجر و در آستانه چهلودومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای در نخستین ساعات صبح امروز در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حاضر شدند و با قرائت نماز و قرآن، یاد و خاطره امام عظیمالشأن ملت ایران را گرامی داشتند.
🔹رهبر انقلاب اسلامی همچنین با حضور بر مزار شهیدان عالیمقام بهشتی، رجایی، باهنر و شهدای حادثه هفتم تیر ۱۳۶۰، علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت کردند.
🔹حضرت آیتالله خامنهای سپس در گلزار شهیدان سرافراز حضور یافتند و به ارواح مطهر مدافعان اسلام و ایران درود فرستادند.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir