#توصیه_رهبرم
#فرزند_آوری
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
منشا سلب توفیق چیست؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
امام صادق(علیه السلام) میفرماید:
«رَأَيْتُ الْمَعْرُوفَ كَاسْمِهِ وَ لَيْسَ شَيْءٌ أَفْضَلَ مِنَ الْمَعْرُوفِ إِلَّا ثَوَابُهُ وَ ذَلِكَ يُرَادُ مِنْهُ وَ لَيْسَ كُلُّ مَنْ يُحِبُّ أَنْ يَصْنَعَ الْمَعْرُوفَ إِلَى النَّاسِ يَصْنَعُهُ وَ لَيْسَ كُلُّ مَنْ يَرْغَبُ فِيهِ يَقْدِرُ عَلَيْهِ وَ لَا كُلُّ مَنْ يَقْدِرُ عَلَيْهِ يُؤْذَنُ لَهُ فِيهِ فَإِذَا اجْتَمَعَتِ الرَّغْبَةُ وَ الْقُدْرَةُ وَ الْإِذْنُ فَهُنَالِكَ تَمَّتِ السَّعَادَةُ؛ احسان و نيكى چون نام خود [نيكو] است، و هيچ چيز جز اجر و پاداش احسان برتر از احسان نيست، و احسان و نيكى هديهاى است الهى به بنده.اين طور نيست كه هر كس بخواهد به عمل نیکی انجام دهد بتواند، و نه هر كس كه مايل به احسان شد توان آن يابد و قادر شود، و نه هر که قادر بر آن شد اذن و توفیق آن را پیدا کند. پس چون خداوند بر بندهاى منّت نهد، ميل به احسان و توان و توفيق بدان را برايش فراهم سازد، در اين موقع است كه سعادت به دست آید.»(1)
📌با توجه به این روایت توفیق بر عمل خیر نیازمند سه عامل است: 1️⃣علاقه و رغبت به انجام آن،2️⃣ توانایی بر انجام آن،3️⃣ اذن الهی.
✍️بنابراین هر چیزی که باعث شود یکی از این سه عامل از دست برود و یا تضعیف شود جزء موانع توفیق بر شمرده میشود.
☘️قرآن کریم از عده ای از مسلمانان سخن می گوید که تردید قلبی آنها باعث شد برای رفتن به جهاد بهانه جویی کنند و خداوند نیز این توفیق را از آنان سلب کند.
«إِنَّما يَسْتَأْذِنُكَ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ في رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ وَ لَوْ أَرادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً وَ لكِنْ كَرِهَ اللَّهُ انْبِعاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَ قيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقاعِدينَ؛ تنها كسانى از تو (برای ترک جهاد) اجازه می گيرند كه به خدا و روز جزا ايمان ندارند و دلهايشان با شكّ و ترديد آميخته است آنها در ترديد خود سرگردانند. اگر آنها (راست می گفتند، و) اراده داشتند كه (به سوى ميدان جهاد) خارج شوند، مقدمات آن فراهم می ساختند! ولى خدا از حركت آنها كراهت داشت از اين رو (توفيقش را از آنان سلب كرد و) آنها را (از جهاد) باز داشت و به آنان گفته شد: «با «قاعدين» [كودكان و پيران و بيماران] بنشينيد!»(2)
ادامه دارد...
پی نوشت:
1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج4، ص26.
2. توبه، 44-46.
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
#قرآنی
🍀🌟🍀🌟🍀
✅پرسش:
منشا سلب توفیق چیست؟
قسمت دوم:
🌺پاسخ:
میان اعمال انسان روابط مستقیمی وجود دارد. اعمال نیک باعث هم افزایی یکدیگر میشود و توفیق اعمال صالح بیشتری را فراهم میکند. گناه نیز سبب سلب توفیق میشود. خداوند متعال می فرماید:
☘️«فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى؛ امّا آن كس كه (در راه خدا) انفاق كند و پرهيزگارى پيش گيرد، و جزاى نيك (الهى) را تصديق كند، ما او را در مسير آسانى قرار می دهيم! امّا كسى كه بخل ورزد و (از اين راه) بی نيازى طلبد، و پاداش نيك (الهى) را انكار كند، به زودى او را در مسير دشوارى قرار می دهيم.»(1)
🌸علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیات آورده است:
«فالمراد من تيسيره لليسرى توفيقه للأعمال الصالحة بتسهيلها عليه .... و المراد بتيسيره للعسرى خذلانه بعدم توفيقه للأعمال الصالحة؛ منظور ازآسانی اين است كه توفيق اعمال صالحه را به او بدهد و منظور از سختی ندادن توفيق اعمال صالح است.»(2)
در کلام سید الساجدین(علیه السلام) یازده دلیل برای بی توفیقی ذکر شده است که در ادامه خواهد آمد...
پی نوشت:
1. لیل، 5-10.
2. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ج20، ص303
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
#قرآنی
پرسش:
سوالم درباره علم خدا و اختیار انسان هست. دین از طرفی از اختیار دفاع میکند و از طرف دیگر از علم خدا به اعمالی که قرار است اختیاری انجامش بدیم و هنوز مشخص نیست چی هستند. سوالم این است که چطوری چنین چیزی ممکن هست؟ یکی از پاسخ هایی که میدهند، علم استاد به نمره شاگرد هست که تاثیری در نمره ندارد. میخواستم درباره این مثال هم بحث کنیم چون قیاس علم خدا به علم معلم، قیاس مع الفارق هست!
پاسخ:
برای فهم معنای علم پیشینی و قضا و قدر خداوند باید به این نکات توجه بفرمایید که:
نکته اول
علم ازلی الهی به هر فعلی، با شروط خاص خودش تعلق می گیرد: علم الهی به فعلی که به صورت غیراختیاری تحقق می یابد، آن فعل را به صورت غیراختیاری در نظر می گیرد؛ اما علم الهی به فعلی که به صورت اختیاری تحقق می یابد، آن فعل را به صورت اختیاری در نظر می گیرد. مثلا اگر علم الهی به وقوع زمین لرزه تعلق بگیرد، به وقوع آن با تمام خصوصیاتش تعلق می گیرد؛ یعنی به این که این زمین لرزه در فلان موقعیت زمانی یا مکانی رخ می دهد و ناشی از این دلیل خاص است و این پیامدهای بد را دارد. از این رو، چون علم الهی مطلق است، به وقوع افعال انسانی نیز تعلق می گیرد. در این صورت، علم الهی به افعال انسانی با تمامی خصوصیاتش تعلق می گیرد؛ یعنی به این که فلانی در فلان موقعیت خاص زمانی و مکانی این کار را انجام می دهد؛ کاری که ناشی از اراده او است و اراده او نیز ناشی از تاملات و تمایلات او است و غیره. بنابراین، علم الهی به وقوع فعل، همراه است با علم به آن فعل با تمامی خصوصیاتش. در این صورت، هیچ ناسازگاری میان اختیار آدمی و علم الهی نیست بلکه اگر علم الهی به آنها تعلق بگیرد، نه فقط اختیاری بودن آن افعال را منتفی نمی سازد بلکه ضرورتا به اختیاری بودن آن افعال منتهی می گردد.(1)
نکته دوم
علم الهی به وقوع چیزی در آینده، بدین معنا است که آن چیز لزوما محقق می شود اما این مطلب بدین معنا نیست که چون خداوند چنین علمی داشته است، پس آن چیز لزوما محقق می شود.
استادی را فرض کنید که می داند فلان شاگردش که مشارکت کلاسی و مطالعه کافی ندارد، در کنکور موفق نمی شود. علم این استاد، شاگردش را مجبور به عدم موفقیت نمی کند. علم الهی نیز از این قبیل است؛ یعنی خداوند مقدر کرده است که اگر مثلا فلانی صله رحم کند، عمرش طولانی تر می شود و در هشتاد سالگی می میرد اما اگر صله رحم نکند، در شصت سالگی از دنیا می رود. آری، خداوند می داند که فلانی چنین نمی کند و در شصت سالگی می میرد. اینطور نیست که خداوند مقدر کرده بود که فلانی حتما صله رحم نکند و در شصت سالگی بمیرد. آری، چون او در آینده صله رحم نخواهد کرد و خداوند نیز به آینده آگاهی دارد، علم دارد که فلانی در شصت سالگی می میرد.
اما در مورد قیاس مع الفارق بودن علم خدا و علم معلم باید متذکر شد: هر تمثیلی که برای درک یک حقیقت معقول ارائه می شود، از یک جهت ما را به فهم آن حقیقت نزدیکتر می کند اما از چندین جهت ما را از آن دورتر می سازد!! مگر این که به این مطلب توجه داشته باشیم که قرار نیست در تمثیل، میان دو طرف مثال، از تمامی جهات عینیت برقرار باشد بلکه همین که از یک جهت میانشان مشابهت باشد کافی است ...
آن جهتی که در این دو مورد مشترک است، این است که علم به چیزی، مستلزم جبری شدن آن چیز نیست. برای درک مطلب، به علم استاد به شاگرد مثال می زنند چرا که در این مورد نیز استاد به نتیجه امتحان آگاه است اما علم او نتیجه را محقق نساخته است بلکه شاگرد خودش بوده که چنین کاری را رقم زده است.
برای این مطلب، مثالهای دیگری هم می شود ارائه داد که از این جهت با مبحث علم الهی و اختیار، همخوانی دارند؛ مثلا این مثال: علم من به این که ضرورتا بعد از رنگ قرمز چراغ راهنمایی، رنگ سبز نمایش می یابد، علت تبدیل رنگ چراغ نیست.
نکته سوم
اگر چنین بود که انسان در تغییر سرنوشتش تاثیرگذار نبود و فعل و اراده و سرنوشتش از پیش تعیین شده بود، خداوند در آیات و روایات به تاثیر اختیار در تعیین سرنوشت، اهتمام ویژه نمی داشت که «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»(2) خداوند سرنوشت هيچ قوم(و ملّتى) را تغيير نمىدهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند.
پی نوشت ها:
1. سبحانی، جعفر، محاضرات فی الالهیات، مؤسسه امام صادق (علیه السلام)، 1428ق، صص217-219.
2. رعد: 11
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61767
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
آیا شما از منبع اصلی این کتاب اطلاعی دارید؟
▫مجموعه کتاب فسقلیها توسط انتشارات قدیانی در ۴۵ جلد چاپ شده است.
مجموعه ۱۵ جلدی در آخر کتاب فارسی اول دبستان توصیه شده است.
در کتابنامه رشد آموزش پرورش هم این کتاب معرفی شده است.
▫نام کتاب به انگلیسی little guys
▫نام نویسنده به انگلیسی: grass tony
⭕ اما هر قدر در اینترنت جستجو کردیم چیزی در مورد نویسنده و این کتاب پیدا نکردیم!
⁉ آیا شما از نویسنده و متن اصلی این کتاب اطلاعی دارید؟
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
#تربیتی
طی این مرحله بیهمرهی خضر مکن
با دنیایی مواجه شدهایم که به این راحتی نمیتوان از آن سردرآورد. فرزندانمان، همسرانمان و خودمان در معرض خطریم.
نمونهای از آن را در بالا ذکر کردیم. ابهام در کتب، نویسندگان، رسانهها، برنامههایی که برای گمرانی جوانان و نوجوانان مسلمان در نظر گرفتهاند و ...
یکی از بهترین راهها همراهی با آنانی است که به یقین میدانیم از بصیرت، تقوا و علم برخورداند. امروز مصداق بارز این افراد متبلور در یک نفر است! رهبری عظیم الشان، رهبری مظلوم!
طی این مرحله بیهمرهی خضر مکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
#سخن_پدرانه ✨
#امام_خامنه_ای ✨
🔺نقش مادر در تربیت🔺
💢زن اگر به خانواده پایبند شد، علاقه نشان داد، به تربیت فرزند اهمیت داد، به بچههای خود رسید، آنها را شیر داد، آنها را در آغوش خود بزرگ کرد، برای آنها آذوقههای فرهنگی -قصص، احکام، حکایتهای قرآنی، ماجراهای آموزنده- فراهم کرد و در هر فرصتی به فرزندان خود مثل غذای جسمانی چشانید، نسلها در آن جامعه، بالنده و رشید خواهند شد. ۷۵/۱۲/۲۰
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
#مکتب
#حاج_قاسم
✅ حضرت آقا تصریح کردند که راه علاج مدیریت بر فضای مجازی، #شبکه_ملی_اطلاعات است.
🔸آیا بهتر نیست به جای تقویت پلتفرمهای آمریکایی انرژی خود را صرف تحقق شبکه ملی اطلاعات کنیم؟
آیا این کار به مکتب #حاج_قاسم نزدیکتر نیست؟
وقتی در یک حادثه سیل نیاز به نیروهای جهادی به شکل ملموس احساس میشود، آیا تحقق شبکه ملی اطلاعات بدون مشارکت تمامی مردم بخصوص جوانان انقلابی امکان پذیراست؟
❗آیا صرف وقت در #توئیتر ، #تلگرام و #اینستاگرام، مدیریت ما را بر فضای مجازی بیشتر میکند؟
آیا تولید محتوا در این فضا به تحقق شبکه ملی اطلاعات کمک میکند؟!
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
✅ الگویی برای فعالیت رسانهای
🌹 راه حضرت زینب (س) راه بلاغت است. حضرت امام (ره) و حضرت آقا در این مسیرند.
🔘 شاید افرادی که به نام اسلام و انقلاب به سب و لعن و فحش متوسل میشوند نمیدانند که دارند مدیریت میشوند. دشمنان انقلاب خیلی دوست دارند بچههای انقلاب را مشتی عصبانی فحاش معرفی کنند. به همین خاطر این قبیل پیامها را در فضای مجازی به شدت منتشر میکنند. از ضریب بالای نفوذ این پیامها نباید خوشحال شد!
🔸 فحش و ناسزا برای مردم فهیم، نجیب و ولایی ایران جذابیتی ندارد. این زبان با زبان انقلاب هم فاصله زیادی دارد.
با زبان شهید مطهری، شهید بهشتی و سردار سلیمانی هم فاصله زیادی دارد.
🌹 در سخن گفتن به حضرت امام و حضرت آقا اقتدا کنیم.
🔹 اینها زبان انقلابند.
طی این مرحله بیهمرهی خضر مکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی
🦋🌴🦋🌴🦋🌴🦋#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh
ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir