eitaa logo
محمد حسین اقبال نیا
532 دنبال‌کننده
16 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
یاصاحب‌الزمان امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هُوَ الْمُفَرِّجُ لِلْكَرْبِ عَنْ شِيعَتِهِ بَعْدَ ضَنْكٍ شَدِيدٍ وَبَلَاءٍ طَوِيلٍ وَجَوْرٍ وَخَوْفٍ فَطُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ؛ او (امام زمان عجّل‌الله‌فرجه) همان کسی است که پس از دوران فشارهای شدید و بلائی طولانی و ستمگری و بیم و هراس، از شیعیان خویش اندوه و گرفتگی را می‌گشاید. پس خوشا به حال کسی که آن زمان را دریابد. 📚الغیبة للنعمانی، ص ۹۱. @eqbalnia
4_5769155820386261349.mp3
33.67M
موضوع: ارتباط ماه رجب و ولایت اهل‌بیت. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/۲۰ 🔷اداره‌ی عالم توسط . 🔶معنای اسم و آیت و کیفیت دلالت اسم بر مسمی. 🔷کیفیت دلالت معرفت نفس به معرفت خداوند. 🔶عدم بین خالق و مخلوق. 🔷نزول رحمت خداوند در ماه . 🔶اتصال و ارتباط با اسماءالله. 🔷معرفت به اسماءالله. 🔶 به مومن. 🔷تجلی اسماءالله در مجالی مختلف‌. 🔶تقسیم ارزاق معنوی به دست امام زمان (عج). 🔷مقامات (علیه‌السلام). 🔶 حضرت خاتم الانبیاء و زیارت ائمه، زیارت خداست. 🔷اخلاص در زیارت. 🔶ارتباط ماه رجب با امام زمان (عج). 🔷تلاش برای جلب رضایت و ادخال سرور در قلب حضرت. @eqbalnia
صِراطُ علیّ مُستُقیم عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ عَلِیّاً ع عَلَماً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهُمْ عَلَمٌ غَیْرُهُ فَمَنْ تَبِعَهُ کَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ جَحَدَهُ کَانَ کَافِراً وَ مَنْ شَکَّ فِیهِ کَانَ مُشْرِکاً. از مفضل بن عمر از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: امام باقر (ع) فرمودند: خداوند علی (ع) را نشانه‌ای میان خود و خلقش قرار داده است و هیچ نشانه‌ای جز او میان خدا و بندگان نیست. پس هر کس او را پیروی کند، مؤمن است، و هر کس او را انکار کند، کافر است، و هر کس در او شک کند، مشرک است. المحاسن ص ۸۹ @eqbalnia
باب هدایت عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: عَلِیٌّ ع بَابُ هُدًی مَنْ خَالَفَهُ کَانَ کَافِراً وَ مَنْ أَنْکَرَهُ دَخَلَ النَّارَ. از محمد بن جعفر از پدرش (ع) نقل شده است که فرمود: علی (ع) درِ هدایت است. هر کس با او مخالفت کند، کافر است و هر کس او را انکار کند، وارد آتش می‌شود. (عقاب الاعمال) @eqbalnia
پرخوری و دنیا محوری از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: «ابلیس برای یحیی بن زکریا (علیه‌السلام) ظاهر شد و بر تن او زنجیرهایی از هر چیزی بود. یحیی از او پرسید: این زنجیرها چیست ای ابلیس؟ گفت: این‌ها همان شهوت‌هایی است که از فرزندان آدم گرفته‌ام. یحیی پرسید: آیا من هم چیزی از آن دارم؟ ابلیس گفت: شاید زمانی شکم خود را پر کرده‌ای و این باعث شده که از نماز و ذکر غافل شوی. یحیی گفت: به خدا قسم، بر من لازم است که هیچ‌گاه شکمم را از غذا پر نکنم. سپس ابلیس گفت: به خدا قسم، بر من لازم است که هیچ‌گاه به مسلمانی نصیحت نکنم. آنگاه امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: ای حفص! به خدا قسم بر جعفر و آل جعفر لازم است که هیچ‌گاه شکم‌های خود را از غذا پر نکنند و به خدا قسم بر جعفر و آل جعفر لازم است که برای دنیا کاری نکنند.» المحاسن، ج 2، ص: 440 @eqbalnia
🔷 حقیقت ، تنزیه و مبرا دانستن رسول الله صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام از هرگونه نقص و آفاتی که در مخلوقات است و به آن دچارند! ✨ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: ﴿ إِنَّ اَللّٰهَ وَ مَلاٰئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى اَلنَّبِيِّ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً﴾. فَقَالَ: صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ تَزْكِيَتُهُ لَهُ فِي اَلسَّمَاءِ. قُلْتُ: مَا مَعْنَى تَزْكِيَةِ اَللَّهِ إِيَّاهُ؟ قَالَ: زَكَّاهُ بِأَنْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ وَ آفَةٍ يَلْزَمُ مَخْلُوقاً. قُلْتُ فَصَلاَةُ اَلْمُؤْمِنِينَ؟ قَالَ يُبَرِّءُونَهُ وَ يُعَرِّفُونَهُ بِأَنَّ اَللَّهَ قَدْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ هُوَ فِي اَلْمَخْلُوقِينَ ، مِنَ اَلْآفَاتِ اَلَّتِي تُصِيبُهُمْ فِي بُنْيَةِ خَلْقِهِمْ. فَمَنْ عَرَفَهُ وَ وَصَفَهُ بِغَيْرِ ذَلِكَ فَمَا صَلَّى عَلَيْهِ. قُلْتُ فَكَيْفَ نَقُولُ نَحْنُ إِذَا صَلَّيْنَا عَلَيْهِمْ؟ ✨ قَالَ تَقُولُونَ اَللَّهُمَّ إِنَّا نُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَمَرْتَنَا بِهِ وَ كَمَا صَلَّيْتَ أَنْتَ عَلَيْهِ فَكَذَلِكَ صَلاَتُنَا عَلَيْهِ. ✨ علی بن حسان به نقل از عبدالرحمن بن کثیر گوید: از امام علیه السلام درباره سخن خداوند که می‌ فرماید: ﴿ همانا خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌ فرستند. ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود بفرستید و در برابر او کاملا تسلیم و فرمانبردار باشید﴾ پرسیدم. امام علیه السلام فرمودند: صلوات خداوند بر او ، به معنای این است که خداوند در آسمان ها برای او تزکیه میکند. پرسیدم: تزکیه ی خداوند ایشان را یعنی چه؟ فرمودند: خداوند او را از هر نقص و آفتی که مخلوقی را دچار می‌ سازد مبرا ساخته. پرسیدم: پس درود مومنین بر او به چه معناست؟ ‌ فرمودند: مومنین نیز او را از هر نقصی مبرا می‌دانند و این گونه او را توصیف می‌ کنند که خداوند او را از هرگونه نقص و عیبی که مخلوقات را دچار می‌ سازد، کاملا مبرا ساخته است. پس هر کس تعریف و توصیفی غیر از این درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله داشته باشد، هیچ درودی بر او نفرستاده است. ✨ پرسیدم: وقتی بخواهیم بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درود بفرستیم چه باید بگوییم؟ ✨ فرمودند‌: بگویید: « اللَّهُمَّ إِنَّا نُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ نَبِیِّکَ وَ عَلَی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا أَمَرْتَنَا بِهِ وَ کَمَا صَلَّیْتَ أَنْتَ عَلَیْهِ فَکَذَلِکَ صَلاَتُنَا عَلَیْهِ». 📚 جمال الأسبوع ، ص ۱۵۵ •~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~• در زیارت آقا امام جواد الائمة علیه السلام می خوانیم: ✨ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا اَلْمُطَهَّرُ مِنَ اَلزَّلاَّت. ✨ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا اَلْمُنَزَّهُ عَنِ اَلْمُعْضِلاَت. ✨ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا اَلْعَلِيُّ عَنْ نَقْصِ اَلْأَوْصَاف. ✨ سلام بر تو ای پاک و پاکیزه از لغزش ها. ✨ سلام بر تو ای منزّه از معضلات. ✨ سلام بر تو ای برتر و بالاتر از نقصِ در  اوصاف. 📚 مصباح الزائر ، ص ۴۵۷ ، الفصل الرابع عشر @eqbalnia
4_5789585768632558342.mp3
27.48M
موضوع: اهمیت شناخت میزان و معیار. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/۲۷ 🔷شناخت معیار و میزان، عامل مهم برای نجات از . 🔶میزان در امور دنیوی و اخروی. 🔷لزوم عمل بر اساس میزان. 🔶اهل بیت، حق، در جمیع امور هستند. 🔷محدودیت و عدم عصمت در علوم و معارف بشر. 🔶رها کردن هر تفکر و روشی غیر از حق. 🔷لزوم در برابر معیار الهی. 🔶 آیات و روایات، معیار اولیه در عصر غیبت. 🔷ذکر فضائل و مقامات (س). @eqbalnia
عَنْهُ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: مَثَلُ اَلْمُؤْمِنِ كَمَثَلِ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَعْظَمُ حُرْمَةً عِنْدَ الله وَ أَكْرَمُ عَلَيْهِ مِنْ مَلَكٍ مُقَرَّبٍ... وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يُعْرَفُ فِي اَلسَّمَاءِ كَمَا يَعْرِفُ اَلرَّجُلُ أَهْلَهُ وَ وُلْدَهُ. ✨رسول خدا صلی الله علیه و آله: مَثَل مؤمن مانند فرشته مقرب است و حرمتش نزد خدا بیشتر و گرامي‌تر از فرشته مقرب است... براستى مؤمن در آسمان‌ها شناخته شده است همچون مردی كه اهل و فرزندش او را می‌شناسند. 📚روضة الواعظین ج ۲، ص ۲۹۳ @eqbalnia
4_5807685284803909039.mp3
33.17M
موضوع: وساطت اهل‌بیت در نزول . تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۴ 🔷کلام مرحوم درباره‌ی اهمیت به اهل بیت و اقرار به فضائل ایشان. 🔶توسل به اهل‌بیت در شدائد. 🔷مراد از . 🔶ملاک و معیار وجودی هر انسان. 🔷کیفیت نزول . 🔶 باطنی در نزول فیوضات. 🔷معنای حدیث شریف نبوی: . 🔶 حقیقی اهل بیت در نزول جمیع فیوضات. 🔷وساطت چهار نفر از بین امام زمان عج و سایر مخلوقات 🔶وساطت در نزول فیوضات. 🔷 جمیع اشیاء به اهل‌بیت. 🔶جمیع اشیاء ناطق به اهل‌بیت هستند. @eqbalnia
ارتباط و گستره‌ی امام. وَ فِي كِتَابِ أَخْبَارِ الْخُلَفَاءِ أَنَّ هَارُونَ الرَّشِيدَ كَانَ يَقُولُ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ خُذْ فَدَكاً حَتَّى أَرُدَّهَا إِلَيْكَ فَيَأْبَى حَتَّى أَلَحَّ عَلَيْهِ فَقَالَ ع لَا آخُذُهَا إِلَّا بِحُدُودِهَا قَالَ وَ مَا حُدُودُهَا قَالَ إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدُّهَا قَالَ بِحَقِّ جَدِّكَ إِلَّا فَعَلْتَ قَالَ أَمَّا الْحَدُّ الْأَوَّلُ فَعَدَنُ فَتَغَيَّرَ وَجْهُ الرَّشِيدِ وَ قَالَ إِيهاً قَالَ وَ الْحَدُّ الثَّانِي سَمَرْقَنْدُ فَارْبَدَّ وَجْهُهُ وَ الْحَدُّ الثَّالِثُ إِفْرِيقِيَةُ فَاسْوَدَّ وَجْهُهُ وَ قَالَ هِيهِ قَالَ وَ الرَّابِعُ سِيفُ الْبَحْرِ مِمَّا يَلِي الْجُزُرَ وَ أَرْمِينِيَةَ قَالَ الرَّشِيدُ فَلَمْ يَبْقَ لَنَا شَيْ‏ءٌ فَتَحَوَّلْ إِلَى مَجْلِسِي قَالَ مُوسَى قَدْ أَعْلَمْتُكَ أَنَّنِي إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدَّهَا فَعِنْدَ ذَلِكَ عَزَمَ عَلَى قَتْلِهِ وَ فِي رِوَايَةِ ابْنِ أَسْبَاطٍ أَنَّهُ قَالَ: أَمَّا الْحَدُّ الْأَوَّلُ فَعَرِيشُ مِصْرَ وَ الثَّانِي دُومَةُ الْجَنْدَلِ وَ الثَّالِثُ أُحُدٌ وَ الرَّابِعُ سِيفُ الْبَحْرِ فَقَالَ هَذَا كُلُّهُ هَذِهِ الدُّنْيَا فَقَالَ هَذَا كَانَ فِي أَيْدِي الْيَهُودِ بَعْدَ مَوْتِ أَبِي هَالَةَ فَأَفَاءَهُ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ بِلَا خَيْلٍ وَ لا رِكابٍ فَأَمَرَهُ اللَّهُ أَنْ يَدْفَعَهُ إِلَى فَاطِمَةَ ع. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص: 321 در کتاب "اخبار الخلفاء" آمده است که هارون الرشید به موسی بن جعفر گفت: «فدک را بگیر تا آن را به تو بازگردانم.» اما موسی بن جعفر (ع) نپذیرفت و گفت: «من آن را نمی‌گیرم مگر به حدود آن.» هارون از او پرسید: «حدود آن چیست؟» امام (ع) پاسخ داد: «اگر من حدود آن را معین کنم، تو آن را باز نخواهی گرداند.» هارون الرشید گفت: «به حق جدت، باید آن را بگیری!» امام (ع) در پاسخ گفت: «حدود اول آن عدن است.» پس صورت هارون تغییر کرد و گفت: «عجب!» امام (ع) ادامه داد: «حدود دوم آن سمرقند است.» رنگ صورت هارون تیره شد و گفت: «اوه!» امام (ع) گفت: «حدود سوم آن افریقیه است.» صورت هارون سیاه شد و گفت: «اوه!» امام (ع) افزود: «حدود چهارم آن شمشیری از دریا است که به جزایر و ارمنیه نزدیک است.» هارون گفت: «پس چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.» سپس امام (ع) به مجلس خود رفت و گفت: «آیا به تو نگفتم که اگر من حدود آن را معین کنم، تو آن را باز نخواهی گرداند؟» و در روایت ابن اسباط آمده است که امام (ع) حدود فدک را به این ترتیب بیان کرد: «حد اول عریش مصر، حد دوم دومة الجندل، حد سوم احد و حد چهارم سیف البحر است.» هارون پرسید: «آیا این همه، همه دنیا است؟» امام (ع) پاسخ داد: «این‌ها در دست یهودیان پس از مرگ ابی هاله بود، اما خداوند آن را بدون اسب و سواری به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بازگرداند و سپس دستور داد که آن را به حضرت فاطمه (ع) بدهد.» "مناقب آل ابی طالب" (ابن شهرآشوب)، جلد ۴، صفحه ۳۲۱ @eqbalnia
4_5816501946424498407.mp3
28.45M
موضوع: اهل‌بیت، حجاب خداوند. تاریخ: ۱۴۰۳/۱۱/۶ شب شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) 🔷لزوم تحصیل بیشتر به اهل‌بیت. 🔶احتیاج جمیع عباد حتی انبیاء به اهل‌بیت. 🔷 مطلقه‌ی پیامبر اکرم. 🔶 الله و . 🔷عدم امکان درک خداوند. 🔶 خداوند به شعاع نورش. 🔷عظمت به اهل‌بیت. @eqbalnia