eitaa logo
فصلنامه اقلیـــــــــما
368 دنبال‌کننده
238 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه کاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه https://gesostu.ir/eqlima_mag/ @Gesostu_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠چادر ایرانی؛ قهرمان خاموش، آشنای غریب! آیا ظرفیت‌های سیاسی و فرهنگی چادر به‌عنوان محصولی از زن ایرانی، در معرض خطر است؟ 🔶مهدی تکلّو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه 🔷چادر در میانه قرن گذشته با دال «حجاب برتر» وصف شد. اگرچه پیش از این چادر در زندگی زن ایرانی سابقه داشته و ترجیح داده می‌شده، این ارجحیت تنها در پوشیدگی بیشتر و ستر اندام‌ها خلاصه بوده است. اما در خلال خیزش و بیداری زن مسلمان ایرانی، چادری که پیش از این در رنگ‌های متنوعی دیده می‌شد، شمایل و معانی دیگری می‌گیرد. آغاز حرکت زن ایرانی به مقاومت او علیه پهلوی اول و مقابله او با پهلوی دوم مربوط است. در این میانه است که «زن مبارز» که اراده‌اش را به آوردگاه اراده‌های معارض آورده، به چادر سنتیِ بی‌معنایش، معنا می‌بخشد. 🔶به عبارتی، معنابخشی به چادر یعنی زن نوظهور چادر را از جهان اجتماعی زن سنتی بیرون آورده و آن را در جهان اجتماعی دیگری جانمایی کرده است که در آن زن‌بودن مختصات دیگری دارد. . 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
📷گزارش تصویری 💠رونمایی از شماره یک و دو فصلنامه اقلیما 📍اصفهان 🖇️ارديبهشت ماه١٤٠٣ 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
✔️فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠 فراجنسیت‌گرایی در کمین است!‌ آشنایی‌زدایی از رابطۀ بدحجابی با هرج‌ومرج جنسی و فروپاشی خانواده و... ▪️صفوراسادات امین‌جواهری 🔶دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین و پژوهشگر علوم اجتماعی 🔷 این در حالی است که فراتررفتن از جنسیت زنانه در پوشش و سبک آراستگی ظاهر و پوشیدن لباسی که در عرف، مردانه فهم می‌شود و آرایش موهای زنان به سبک مردانه، بنیان خانواده را بسیار جدی‌تر و پرزورتر برمی‌افکند. در این وضعیت، جامعه به‌سمت تک‌جنسیتی‌شدن پیش می‌رود و سبک پوشش مردانه، به سبک پوشش منتهی نمی‌شود، بلکه در رفت‌وبرگشتی در میان سه‌گانه گرایش و بینش و رفتار در رفت‌وآمد است. 🔷 سبک پوشش و آرایش مردانه برای زنان، یا برآمده از بینش و گرایش‌های مردانه در زنان است یا رفته‌رفته گرایش‌ها و بینش آنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است برخی همچنان بپرسند مگر تک‌جنسیتی‌شدن چه آسیبی برای خانواده دارد؟! 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
✔️ فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠ترویج حجاب بر مردم یا با مردم؟! چرا هم‌اکنون زمان مناسبی برای صحبت‌کردن از «مردم‌سالاری دینی» است؟ 🔷 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام مقداد اموری ▪️مدیر اندیشکده حرکت 🔶انسان ایرانی اساساً این حقارت را برنمی‌تابد، حجابی را که اراده و عزت زن را لحاظ نمی‌کند، قبول ندارد و پس می‌زند. اینکه بگوییم من کسی هستم که برای تو تصمیم می‌گیرم، من هستم که حجاب را برای تو معنا می‌کنم، او اصلاً این معنا را تحویل نمی‌گیرد. او دیگر خودش را خیلی قدرتمندتر از این حرف‌ها می‌داند. حتی به‌جرئت می‌شود گفت که آن انسان ایرانی که به‌اشتباه به مظاهر مدرنیته گرایش پیدا کرده، آن را از سر استقلال و آزادی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده، انتخاب کرده است. رویه انقلاب اسلامی اصلاً این نیست که جامعه را به جبر و به زور هدایت کند. 🔶این حس تحقیر، هم در معنای حجاب ارتجاعی وجود دارد و هم در روش حکمرانی ارتجاع. من مکلف به تبلیغ و بلاغ هستم و تبلیغ یعنی آگاهی‌ها و احساسات انسان‌ها را متوجه چیزی کنم که واقعاً برایشان دلربا و فطری است تا بر اساس «فألهمها فجورها و تقواها» خودش زیستش را شکل دهد. ما در حکمرانی حجاب، بازتولید نگاه متحجرانه کردیم. 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
✔️ فصلنامه اقلیما شماره ۱و۲ 💠باید پیوند حجاب را با منافع ملی نشان بدهیم ▪️ضرورت بازخوانی حجاب در ظرف امامت ـ ملت 🔶گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی محمدی ▪️مدیر مؤسسۀ معنا 💠سیاسی یا هویتی‌کردن حجاب، به‌معنای امکان مشارکت است. این مسئله زمانی تفاهم عمومی را به‌همراه می‌آورد که در جامعه ایرانی، نسبت مسئله حجاب و منافع ملی تبیین شود. چرا حجاب واجب است؟ چرا ضرورت دارد؟ چرا در مسئله حجاب دچار هجمه شده‌ایم؟ چرا این سنگر باید حفظ بشود؟ اگر این کار را نکنیم، جهاد تبیین به نحو کامل صورت نمی‌گیرد، اقناع عمومی شکل نمی‌گیرد، مسئله حجاب اهمیت نمی‌یابد، حیثیتی و ناموسی نمی‌شود، حجاب به‌معنای دقیق کلمه، سیاسی نمی‌شود و به‌تبع آن، حرکت عمومی هم اتفاق نمی‌افتد. 🔶 سیاسی‌شدن یعنی حساس‌شدن مردم به روند امری به‌علت بالابودن سهم تأثیر آن در حفاظت، امتداد و اشتداد هویت ملی و امتی‌شان. تا مسئله حجاب با هویت ملی ما پیوند نخورد، حرکت عمومی شکل نمی‌گیرد. این منطق در تعارض با حرکت تمدنی ما نیست، بلکه اتفاقاً کانون الهام‌بخش حرکت امت‌ها و ملت‌های منطقه است. اساساً چرا انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد؟ 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag