sccsr-frh-v9n1p11-fa.pdf
760.3K
تجزیه و تحلیل چگونگی ورود ارزش در نظریههای توسعه و پیشرفت اقتصادی
چکیده
نظریههای توسعه بهطور معمول ارزشخنثی، فنی، تحلیلی و علمی قلمداد میشوند. در این مقاله به بررسی چگونگی ورود ارزش در نظریههای توسعه و پیشرفت اقتصادی میپردازیم. بنا به فرضیۀ مقاله که به روش تحلیلی بررسی شده، ارزشها در قالب تحلیل ارزشی، و ارزشداوری وارد نظریهها میشوند. تحلیل ارزشی عمدتاً حاکی از ارزیابی نقش ارزشها در مسیر دستیابی به توسعه و پیشرفت است. در مقابل، ارزشداوری حاکی از قضاوت ارزشی نظریهپردازان به دو صورت ارزشداوری معرفتی و اخلاقی (ارزشداوری آرمانی و سیاستی) است. ارزشداوری معرفتی حاکی از جهتگیری ارزشی محقق اقتصاد توسعه و پیشرفت در تدوین نظریه است. مهمترین بخش ارزشداوری اخلاقی در اقتصاد توسعه و پیشرفت، ارزشداوری آرمانی شامل تعریف توسعه، تعیین و تعریف اهداف آن، رتبهبندی اهداف، تدوین شاخصهای آن و همچنین تعیین استانداردهای رفتار اقتصادی مطلوب در قالب فروضی همچون عقلانیت اقتصادی است. ارزشداوری سیاستی نیز حاکی از توصیه به اصلاحات ساختاری و برنامهای برای دستیابی به توسعه و پیشرفت است. ... بر اساس چهارچوب تحلیلی ارائهشده، تمایز میان نظریههای توسعه و پیشرفت اقتصادی را میتوان از منظر ارزشهای معرفتی و اخلاقی اثرگذار بر آن در حوزۀ آرمانها، رفتارها، ساختارها و سیاستها ارزیابی کرد. تمایزات ارزشی در نظریههای توسعه و پیشرفت باعث تغییر در اولویتهای پژوهشی، واقعنمایی نظریهها، شاخصها، سیاستهای و برنامههای توسعه و پیشرفت خواهد شد.
B2n.ir/h42318
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وزیر صمت: به رئیس جمهور گفتم من وزیر التماسم و هیچ اختیاری ندارم/ تولید در اقتصاد کشور فرمانده ندارد/ کجای دنیا تا به مشکل انرژی میخورند برق و گاز صنایع را قطع میکنند؟
عباس علی آبادی، وزیر صمت:
🔹برخی مداخلات و فشارهای سیاسی نمایندگان زیان بار است و کار ما را سخت کرده است. هر روز یک فشار سیاسی به ما میآورند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
آداب مملکت داری سیسموندی
کتاب اکونومی پلتیک ( آداب مملکت داری ) توسط سیسمون دو سیسموندی، یکی از سوسیالیستهای تخیلی اوائل قرن نوزدهم نوشته شده و توسط رضا ریشار از اساتید دارالفنون ترجمه شده است.
B2n.ir/d65088
ظاهراً این اولین کتاب اقتصادی است که در دوره قاجار(ظاهراً سال ۱۲۶۱ در دوره ناصرالدین شاه) در ایران منتشر شد، عجیب است که آن زمان کتاب ثروت ملل آدام اسمیت ترجمه نشده بود بلکه کتاب سیسمونی از منتقدان نظام سرمایه داری ترجمه میشود، کتابی که به فرانسوی نوشته شده بود و میرزا آقاسی ترجمهاش را به رضا ریشار( وی در دوره محمدشاه به ایران میآید و مسلمان میشود) میسپارد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
11.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سهم...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شبی که پیامبر اکرم در بند طلبکار یهودی بود
♦️فردی یهودى از رسول خدا(ص) چند دیناری طلب داشت و آن را مطالبه کرد.
♦️حضرت فرمود: اى مرد یهودى! فعلًا چیزى ندارم که بدهم.
♦️او گفت: اى محمّد! رهایت نمىکنم تا طلبم را بپردازى.
♦️رسول خدا فرمود: پس، من هم با تو مىنشینم. حضرت در کنار او آن قدر نشست که در همان جا نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و صبح را خواند.
♦️اصحاب رسول خدا(ص) آن مرد را تهدید مىکردند. پیامبر فرمود: پروردگارم مرا مبعوث نکرده تا به کسی ستم کنم.
♦️چون روز شد مرد یهودى اسلام آورد و دانست نشانه هایی که از او در تورات آمده درست است.
📗 بحار الأنوار: ۱۶/ ۲۱۶/ ۵
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🎯 انجمن کلام اسلامی حوزه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی دوره آموزشی زیست مومنانه را برگزار میکند.
سومین جلسه دوره مقدماتی زیست مومنانه
با موضوع:"ایمان و معیشت"
با حضور دکتر محمدجواد توکلی
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی ره
⏱ زمان: چهارشنبه ۱۲ مهر 1402 ساعت 16
📌 نحوه برگزاری: حضوری
✅ محل برگزاری: سالن همایش دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
آدرس:قم/ بلوار جمهوری اسلامی/کوچه2/اولین فرعی سمت چپ/ساختمان دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ربا یعنی
♦️خون مکیدن و برهنه کردن جامعه
♦️ جلوی تولید را گرفتن
♦️ دیوانگی و جنون
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
1_7021655698.mp3
37.67M
✳️ ایمان و معیشت
👤 محمد جواد توکلی
🎙صوت سومین جلسه دوره مقدماتی زیست مومنانه
🗓 چهارشنبه ۱۲ مهر 1402
✳️ محورهای بحث: سابقه تاریخی حذف معنویت و ایمان از اقتصاد، مشخصات تدبیر معیشت مومنانه و غیرمومنانه، #تعلیم_و_تربیت_اقتصادی، چگونه فرزندان خود را مولد بار بیاوریم ؟ چگونه فرزندانمان را در مقابل آسیبهای فضای مجازی مصون کنیم؟ ,...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
23.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❎جنگ اقتصادی
♦️آمریکا چگونه اقتصاد ایران را محاصره کرده است
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
1_7024813714.mp3
31.13M
♦️درس خارج ربا آیت الله سبحانی
♦️جلسه اول ۱۲-۷-۱۴۰۲
فرازهای مهم: ایشان استثنا بودن ربای معدود و .. را نمی پذیرند
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⁉️ مدعیان گفتمان اقتصاد اسلامی
♦️ جریان های مختلفی خود را مدعی پرچمداری اقتصاد اسلامی میدانند و گاهی یکدیگر را هم به ضدیت با اقتصاد اسلامی متهم میکنند. این جریانهای فکری را میتوان در دستههای زیر جای داد:
1⃣#نئولیبرالهای_مسلمان؛ برخی به واقع #توهم_اقتصاد_اسلامی دارند و اندیشه اقتصاد سرمایه داری را با افزودن چند آیه و روایت، به عنوان اسلام ناب به خورد جامعه میدهند. من با برخی از این #جماعت_متوهم برخورد داشتم که فکر میکنند با خواندن #ترجمه_کتاب_مکاسب اسلامشناس شدهاند. این #نئولیبرالهای_مسلمان بسیار خطرناک اند، مبانی نظریه پرداز آنها اعتقاد به خدا و پیغمبر است، ولی مبانی نظریه آنها مبانی الحادی نئولیبرال است. آنها حتی ممکن است ریش داشته باشند و شب ها نماز شب هم بخوانند، ولی روزها در اقتصاد به امثال فریدمن و هایک اقتدا میکنند و نسخه تجویزی شأن #اجماع_واشنگتنی است.
2⃣#مهندسان_اقتصادخوانده: برخی از همین گروه تفکری مهندسی دارند و فکر میکنند با ایجاد سامانههای مختلف همه مشکلات اقتصادی کشور را حل میکنند. این #مهندسان_به_ظاهر_حزباللهی مفاهیمی چون عدالت و مبارزه با رانت را هم چاشنی طراحی مهندسی خود میکنند و بدین وسیله خود را به کمپ اقتصاد اسلامی ملحق میکنند.
3⃣#فقه_ضوابطی_ها: برخی از آنها نیز اسیر #فقه_ضوابطی شده اند و راهی به #فقه_مقاصدی پیدا نکردند، آنها شده اند لشکری برای توجیه ساختارهای معیوب اقتصاد سرمایه داری از بانک گرفته تا بورس، و تنها در همین ساختار ابزارسازی میکنند. آنها اقتصاد اسلامی را وارد مرحله #اوراق_سازی کردهاند.
4⃣ #انحصارگرایان_سطحی: در مقابل، برخی نیز گفتمان اقتصاد اسلامی را به نفع خود مصادره میکنند و جایی برای تکثر در اندیشه نمیگذارند. این گروه نیز خطرناک اند. در برخی موارد آنها مبانی مستحکمی ندارند و ادعاهایشان سر از قیاس و استحسان درمیآورد. گاهی خیلی قشری رویکردی اخباری میگیرند و آنچه در دوره صدر اسلام بوده را به زور به دوران کنونی می خورانند.
5⃣ #کلیشه_گرایان: گروهی نیز دچار برخی کلیشهها شده اند و تفکری سطحی دارند و مباحثشان عمق ندارد. آنها برخی کلید واژههای رایج را صبح و ظهر و شب تکرار میکنند و عملا نسخه عملیاتی هم برای آن ندارند. این افراد گاهی اطلاعات اقتصادی کمی دارند و فهم عمیقی از آن ندارند.
6⃣ #کاسبکاران: گروهی از منسوبین به اقتصاد اسلامی هم نان به نرخ روز میخورند به خصوص وقتی به منصبی میرسند. آنها هیچ خط قرمزی ندارند؛ با همه فالوده میخورند، آنها اقتصاد اسلامی را ابزار ترقی خود میکنند و تنها به ظاهر از آن دم میزنند.
7⃣ #نااقتصاددانان: گروهی هم که اقتصاد نمیدانند و یا اندک میدانند، خود را نظریه پرداز اقتصاد اسلامی معرفی میکنند. این افرادی هم که اندکی اقتصاد میدانند در خطر گرفتار شدن به التقاط و قشری گری میباشند. این افراد در بسیاری از موارد درگیر کلیشه گرایی میشوند و به گروه پنجم ملحق میشوند.
♦️ تفکر اصیل اقتصاد اسلامی را میتوان در متفکرانی همچون #شهید_صدر یافت که هم پایههای فلسفی قوی دارند و هم به فقه و اصول مسلط اند و به واقع اسلام شناس اند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
♦️پیشبینی سازمان ملل از کاهش جمعیت ایران به زیر ۸۰ میلیون نفر تا سال ۲۱۰۰
🇮🇳 هند: ۱۵۳۳ میلیون نفر
🇨🇳 چین: ۷۷۱ میلیون
🇳🇬 نیجریه: ۵۴۶ میلیون
🇵🇰 پاکستان: ۴۸۷ میلیون
🇺🇸 آمریکا: ۳۹۴ میلیون
🇮🇩 اندونزی: ۲۹۷ میلیون
🇪🇬 مصر: ۲۰۵ میلیون
🇧🇷 برزیل: ۱۸۵ میلیون
🇵🇭 فیلیپین: ۱۸۰ میلیون
🇧🇩 بنگلادش: ۱۷۷ میلیون
🇲🇽 مکزیک: ۱۱۶ میلیون
🇷🇺 روسیه: ۱۱۲ میلیون
🇮🇶 عراق: ۱۱۱ میلیون
🇦🇫 افغانستان: ۱۱۰ میلیون
🇻🇳 ویتنام: ۹۱ میلیون
🇲🇱 مالی: ۸۷ میلیون
🇹🇷 ترکیه: ۸۲ میلیون
🇮🇷 ایران: ۷۹ میلیون
🇿🇦 آفریقای جنوبی: ۷۴ میلیون
🇾🇪 یمن: ۷۴ میلیون
🇯🇵 ژاپن: ۷۴ میلیون
🇬🇧 انگلستان: ۷۰ میلیون
🇩🇪 آلمان: ۶۸ میلیون
🇫🇷 فرانسه: ۶۰ میلیون
🇨🇦 کانادا: ۵۳ میلیون
🇸🇦 عربستان سعودی: ۵۰ میلیون
@AkhbareFori | Link
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2