♦️راه دشوار اقتصاد اسلامی در تبدیل گفتمان به اقدام
⁉️اینکه چرا از نسخههای اقتصاد اسلامی برای رفع مشکلات کشور استفاده نمیشود، دلایل متعددی دارد که به برخی به اختصار می پردازم:
♦️۱. تعارض منافع
اجرای طرحهایی مانند الگوی تفکیک، حذف خلق پول بانکی، دلارزدایی داخلی و خارجی و ایجاد نظام عادلانه حقوق و دستمزد منافع گروههای قدرتمندی را تهدید میکند.
♦️۲. غلبه گفتمان های رقیب و سادگی نسخههایشان
اقتصاد لیبرالی هم مدافعان گسترده ای در دانشگاهها و دستگاه های اجرایی دارد و هم نسخههایش خیلی ساده است، تجویز ساده شأن این است که قیمت ها را بالا ببرید، و نهایتا یارانه بدهید، هر چند که به یارانه هم اعتقادی ندارند.
♦️۳. کندی نظام تصمیمگیری و سیاست گذاری اقتصادی
نظام کند و تو در توی تصمیمگیری و سیاستگذاری اقتصادی اجازه عمل به نسخههای اقتصاد اسلامی را نمی دهد به خصوص اینکه این نسخه ها مستلزم اصلاحات ساختاری زیادی است که هزینه دار و پرمشقت است.
♦️۴- ارائه تصویر انحرافی از اقتصاد اسلامی در قالب مفاهیم مجعولی مانند یارانه پنهان
متاسفانه برخی خواسته یا ناخواسته همان نسخههای اقتصاد لیبرالی را به اسم اقتصاد اسلامی به خورد جامعه می دهند و از مفاهیمی همچون عدالت و رانت زدایی نیز سوء استفاده میکنند. آنان به نام عدالت،ناعادلانه ترین سیاست ها را در قالب اقدامات ظاهرفریبی همچون حذف یارانه پنهان به جامعه تحمیل میکنند.
♦️۵ تشتت و پراکندگی اندیشمندان اقتصاد اسلامی
اندیشمندان اقتصاد اسلامی به شکلی پراکنده کار می کنند، در بسیاری از موارد از هم حمایت نمیکنند و دچار گسستگی اند.
♦️۶- نداشتن رسانه قوی
محققان اقتصاد اسلامی رسانه قوی ندارند که گفتمانشان را به مطالبه عمومی تبدیل کند.
💠تا گفتمان اقتصاد اسلامی به مرحله اقدام و اجرا برسد، هنوز. باید خیلی تلاش کرد، ولی مسلم بدانید که آینده از آن اقتصاد اسلامی است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⁉️ با ۶ میلیارد دلار آزاد شده چه کنیم؟
✳️ با توجه به وابستگی زیاد صنایع داخلی به نهاده تولیدی، منابع دلاری که به دست میآید عمدتا صرف واردات مواد اولیه میشود. این منابع عمدتا صرف واردات دانه روغنی ، قطعات منفصله خودرو، نهاده دامی، مواد اولیه دارو می شود. بخشی از این منابع هم برای واردات کالاهای اساسی و بخشی نیز برای واردات کالاهای نهایی مثل تلفن همراه اختصاص مییابد.
♦️ در این ساختار معیوب صنعت مونتاژی، هرچه ارز به اقتصاد کشور تزریق شود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مصرف میشود.
💠 راه نجات اقتصاد ایران این است که این منابع آزاد شده در خدمت تقویت توان تولید داخلی قرار گیرد،
♦️منابع ارزی بجای اینکه صرف واردات کالای نهایی و نهاده تولید شود، باید صرف واردات ماشین آلات صنعتی شود تا ظرفیت تولید داخلی گسترش یابد، حتی شاید بتوان به طور گسترده پنل خورشیدی وارد کرد و برای نصب در بام منازل به مردم داد و مازاد برق را صادر کرد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⁉️ افسانه یارانه پنهان این بار علیه مهاجران افغان
♦️کیهان: مهاجران افغان از انواع یارانه در ایران استفاده میکنند/ غیرقانونی ها را اخراج کنید. روزنامه کیهان درباره مهاجران افغان هشدار داد و نوشت: با توجه به استفاده قابل توجه مهاجرین افغان از منابع و یارانههای پنهان اعم از مواد غذایی و مسکن و حملونقل عمومی و بهداشت، لزوم کنترل ورود ایشان و ساماندهی اتباع قانونی ساکن کشورمان و همچنین اخراج مهاجرین غیرقانونی که در دو سال گذشته افزایش داشته است احساس میشود.
❎ متأسفانه دوستان انقلابی هم در دام مغلطه یارانه پنهان افتاده اند، از روزنامه کیهان بعید است که آنها هم آتش بیار تفکر نئولیبرالی یارانه پنهان بشوند. یکی نیست به این دوستان بگوید با این وضعیت نرخ رشد جمعیت، شما در آینده مجبور به پذیرش مهاجران از کشورهای همسایه می شوید
.♦️این مهاجران پرکار که در بسیاری از موارد جور کم کاری ما را هم می کشند، دارند به شما یارانه می دهند که با دستمزد پایین کارهای سخت را انجام میدهند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
sccsr-frh-v9n1p11-fa.pdf
760.3K
تجزیه و تحلیل چگونگی ورود ارزش در نظریههای توسعه و پیشرفت اقتصادی
چکیده
نظریههای توسعه بهطور معمول ارزشخنثی، فنی، تحلیلی و علمی قلمداد میشوند. در این مقاله به بررسی چگونگی ورود ارزش در نظریههای توسعه و پیشرفت اقتصادی میپردازیم. بنا به فرضیۀ مقاله که به روش تحلیلی بررسی شده، ارزشها در قالب تحلیل ارزشی، و ارزشداوری وارد نظریهها میشوند. تحلیل ارزشی عمدتاً حاکی از ارزیابی نقش ارزشها در مسیر دستیابی به توسعه و پیشرفت است. در مقابل، ارزشداوری حاکی از قضاوت ارزشی نظریهپردازان به دو صورت ارزشداوری معرفتی و اخلاقی (ارزشداوری آرمانی و سیاستی) است. ارزشداوری معرفتی حاکی از جهتگیری ارزشی محقق اقتصاد توسعه و پیشرفت در تدوین نظریه است. مهمترین بخش ارزشداوری اخلاقی در اقتصاد توسعه و پیشرفت، ارزشداوری آرمانی شامل تعریف توسعه، تعیین و تعریف اهداف آن، رتبهبندی اهداف، تدوین شاخصهای آن و همچنین تعیین استانداردهای رفتار اقتصادی مطلوب در قالب فروضی همچون عقلانیت اقتصادی است. ارزشداوری سیاستی نیز حاکی از توصیه به اصلاحات ساختاری و برنامهای برای دستیابی به توسعه و پیشرفت است. ... بر اساس چهارچوب تحلیلی ارائهشده، تمایز میان نظریههای توسعه و پیشرفت اقتصادی را میتوان از منظر ارزشهای معرفتی و اخلاقی اثرگذار بر آن در حوزۀ آرمانها، رفتارها، ساختارها و سیاستها ارزیابی کرد. تمایزات ارزشی در نظریههای توسعه و پیشرفت باعث تغییر در اولویتهای پژوهشی، واقعنمایی نظریهها، شاخصها، سیاستهای و برنامههای توسعه و پیشرفت خواهد شد.
B2n.ir/h42318
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وزیر صمت: به رئیس جمهور گفتم من وزیر التماسم و هیچ اختیاری ندارم/ تولید در اقتصاد کشور فرمانده ندارد/ کجای دنیا تا به مشکل انرژی میخورند برق و گاز صنایع را قطع میکنند؟
عباس علی آبادی، وزیر صمت:
🔹برخی مداخلات و فشارهای سیاسی نمایندگان زیان بار است و کار ما را سخت کرده است. هر روز یک فشار سیاسی به ما میآورند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
آداب مملکت داری سیسموندی
کتاب اکونومی پلتیک ( آداب مملکت داری ) توسط سیسمون دو سیسموندی، یکی از سوسیالیستهای تخیلی اوائل قرن نوزدهم نوشته شده و توسط رضا ریشار از اساتید دارالفنون ترجمه شده است.
B2n.ir/d65088
ظاهراً این اولین کتاب اقتصادی است که در دوره قاجار(ظاهراً سال ۱۲۶۱ در دوره ناصرالدین شاه) در ایران منتشر شد، عجیب است که آن زمان کتاب ثروت ملل آدام اسمیت ترجمه نشده بود بلکه کتاب سیسمونی از منتقدان نظام سرمایه داری ترجمه میشود، کتابی که به فرانسوی نوشته شده بود و میرزا آقاسی ترجمهاش را به رضا ریشار( وی در دوره محمدشاه به ایران میآید و مسلمان میشود) میسپارد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شبی که پیامبر اکرم در بند طلبکار یهودی بود
♦️فردی یهودى از رسول خدا(ص) چند دیناری طلب داشت و آن را مطالبه کرد.
♦️حضرت فرمود: اى مرد یهودى! فعلًا چیزى ندارم که بدهم.
♦️او گفت: اى محمّد! رهایت نمىکنم تا طلبم را بپردازى.
♦️رسول خدا فرمود: پس، من هم با تو مىنشینم. حضرت در کنار او آن قدر نشست که در همان جا نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و صبح را خواند.
♦️اصحاب رسول خدا(ص) آن مرد را تهدید مىکردند. پیامبر فرمود: پروردگارم مرا مبعوث نکرده تا به کسی ستم کنم.
♦️چون روز شد مرد یهودى اسلام آورد و دانست نشانه هایی که از او در تورات آمده درست است.
📗 بحار الأنوار: ۱۶/ ۲۱۶/ ۵
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🎯 انجمن کلام اسلامی حوزه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی دوره آموزشی زیست مومنانه را برگزار میکند.
سومین جلسه دوره مقدماتی زیست مومنانه
با موضوع:"ایمان و معیشت"
با حضور دکتر محمدجواد توکلی
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی ره
⏱ زمان: چهارشنبه ۱۲ مهر 1402 ساعت 16
📌 نحوه برگزاری: حضوری
✅ محل برگزاری: سالن همایش دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
آدرس:قم/ بلوار جمهوری اسلامی/کوچه2/اولین فرعی سمت چپ/ساختمان دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ربا یعنی
♦️خون مکیدن و برهنه کردن جامعه
♦️ جلوی تولید را گرفتن
♦️ دیوانگی و جنون
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
1_7021655698.mp3
37.67M
✳️ ایمان و معیشت
👤 محمد جواد توکلی
🎙صوت سومین جلسه دوره مقدماتی زیست مومنانه
🗓 چهارشنبه ۱۲ مهر 1402
✳️ محورهای بحث: سابقه تاریخی حذف معنویت و ایمان از اقتصاد، مشخصات تدبیر معیشت مومنانه و غیرمومنانه، #تعلیم_و_تربیت_اقتصادی، چگونه فرزندان خود را مولد بار بیاوریم ؟ چگونه فرزندانمان را در مقابل آسیبهای فضای مجازی مصون کنیم؟ ,...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎جنگ اقتصادی
♦️آمریکا چگونه اقتصاد ایران را محاصره کرده است
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
1_7024813714.mp3
31.13M
♦️درس خارج ربا آیت الله سبحانی
♦️جلسه اول ۱۲-۷-۱۴۰۲
فرازهای مهم: ایشان استثنا بودن ربای معدود و .. را نمی پذیرند
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⁉️ مدعیان گفتمان اقتصاد اسلامی
♦️ جریان های مختلفی خود را مدعی پرچمداری اقتصاد اسلامی میدانند و گاهی یکدیگر را هم به ضدیت با اقتصاد اسلامی متهم میکنند. این جریانهای فکری را میتوان در دستههای زیر جای داد:
1⃣#نئولیبرالهای_مسلمان؛ برخی به واقع #توهم_اقتصاد_اسلامی دارند و اندیشه اقتصاد سرمایه داری را با افزودن چند آیه و روایت، به عنوان اسلام ناب به خورد جامعه میدهند. من با برخی از این #جماعت_متوهم برخورد داشتم که فکر میکنند با خواندن #ترجمه_کتاب_مکاسب اسلامشناس شدهاند. این #نئولیبرالهای_مسلمان بسیار خطرناک اند، مبانی نظریه پرداز آنها اعتقاد به خدا و پیغمبر است، ولی مبانی نظریه آنها مبانی الحادی نئولیبرال است. آنها حتی ممکن است ریش داشته باشند و شب ها نماز شب هم بخوانند، ولی روزها در اقتصاد به امثال فریدمن و هایک اقتدا میکنند و نسخه تجویزی شأن #اجماع_واشنگتنی است.
2⃣#مهندسان_اقتصادخوانده: برخی از همین گروه تفکری مهندسی دارند و فکر میکنند با ایجاد سامانههای مختلف همه مشکلات اقتصادی کشور را حل میکنند. این #مهندسان_به_ظاهر_حزباللهی مفاهیمی چون عدالت و مبارزه با رانت را هم چاشنی طراحی مهندسی خود میکنند و بدین وسیله خود را به کمپ اقتصاد اسلامی ملحق میکنند.
3⃣#فقه_ضوابطی_ها: برخی از آنها نیز اسیر #فقه_ضوابطی شده اند و راهی به #فقه_مقاصدی پیدا نکردند، آنها شده اند لشکری برای توجیه ساختارهای معیوب اقتصاد سرمایه داری از بانک گرفته تا بورس، و تنها در همین ساختار ابزارسازی میکنند. آنها اقتصاد اسلامی را وارد مرحله #اوراق_سازی کردهاند.
4⃣ #انحصارگرایان_سطحی: در مقابل، برخی نیز گفتمان اقتصاد اسلامی را به نفع خود مصادره میکنند و جایی برای تکثر در اندیشه نمیگذارند. این گروه نیز خطرناک اند. در برخی موارد آنها مبانی مستحکمی ندارند و ادعاهایشان سر از قیاس و استحسان درمیآورد. گاهی خیلی قشری رویکردی اخباری میگیرند و آنچه در دوره صدر اسلام بوده را به زور به دوران کنونی می خورانند.
5⃣ #کلیشه_گرایان: گروهی نیز دچار برخی کلیشهها شده اند و تفکری سطحی دارند و مباحثشان عمق ندارد. آنها برخی کلید واژههای رایج را صبح و ظهر و شب تکرار میکنند و عملا نسخه عملیاتی هم برای آن ندارند. این افراد گاهی اطلاعات اقتصادی کمی دارند و فهم عمیقی از آن ندارند.
6⃣ #کاسبکاران: گروهی از منسوبین به اقتصاد اسلامی هم نان به نرخ روز میخورند به خصوص وقتی به منصبی میرسند. آنها هیچ خط قرمزی ندارند؛ با همه فالوده میخورند، آنها اقتصاد اسلامی را ابزار ترقی خود میکنند و تنها به ظاهر از آن دم میزنند.
7⃣ #نااقتصاددانان: گروهی هم که اقتصاد نمیدانند و یا اندک میدانند، خود را نظریه پرداز اقتصاد اسلامی معرفی میکنند. این افرادی هم که اندکی اقتصاد میدانند در خطر گرفتار شدن به التقاط و قشری گری میباشند. این افراد در بسیاری از موارد درگیر کلیشه گرایی میشوند و به گروه پنجم ملحق میشوند.
♦️ تفکر اصیل اقتصاد اسلامی را میتوان در متفکرانی همچون #شهید_صدر یافت که هم پایههای فلسفی قوی دارند و هم به فقه و اصول مسلط اند و به واقع اسلام شناس اند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
♦️پیشبینی سازمان ملل از کاهش جمعیت ایران به زیر ۸۰ میلیون نفر تا سال ۲۱۰۰
🇮🇳 هند: ۱۵۳۳ میلیون نفر
🇨🇳 چین: ۷۷۱ میلیون
🇳🇬 نیجریه: ۵۴۶ میلیون
🇵🇰 پاکستان: ۴۸۷ میلیون
🇺🇸 آمریکا: ۳۹۴ میلیون
🇮🇩 اندونزی: ۲۹۷ میلیون
🇪🇬 مصر: ۲۰۵ میلیون
🇧🇷 برزیل: ۱۸۵ میلیون
🇵🇭 فیلیپین: ۱۸۰ میلیون
🇧🇩 بنگلادش: ۱۷۷ میلیون
🇲🇽 مکزیک: ۱۱۶ میلیون
🇷🇺 روسیه: ۱۱۲ میلیون
🇮🇶 عراق: ۱۱۱ میلیون
🇦🇫 افغانستان: ۱۱۰ میلیون
🇻🇳 ویتنام: ۹۱ میلیون
🇲🇱 مالی: ۸۷ میلیون
🇹🇷 ترکیه: ۸۲ میلیون
🇮🇷 ایران: ۷۹ میلیون
🇿🇦 آفریقای جنوبی: ۷۴ میلیون
🇾🇪 یمن: ۷۴ میلیون
🇯🇵 ژاپن: ۷۴ میلیون
🇬🇧 انگلستان: ۷۰ میلیون
🇩🇪 آلمان: ۶۸ میلیون
🇫🇷 فرانسه: ۶۰ میلیون
🇨🇦 کانادا: ۵۳ میلیون
🇸🇦 عربستان سعودی: ۵۰ میلیون
@AkhbareFori | Link
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✳️ یادی از شهید صدر
♦️دوستی که نمیشناسمش، در پی یادداشتم #مدعیان_گفتمان_اقتصاد_اسلامی، به مذمت شهید صدر پرداخته بود، بدون اینکه ایشان را بشناسد.
♦️ایشان نوشتند که در کتابهای شهید صدر #فرمول_ریاضی نیست و ایشان از علم اقتصاد آگاهی نداشت، و عجیبتر آنکه گفته بودند اگر ایشان زنده بودند باید میرفت دانشکده اقتصاد شریف و نزد امثال دکتر نیلی اقتصاد میخواند.
♦️این گونه اظهار نظرها در فضای ریاضی زده اقتصاد ایران بعید نیست ولی بیان آن از زبان ناقدان بانک ربوی و طرفداران دوست عزیز #دکتر_رسول_بخشی بعید است.
♦️ کیست که نداند #شهید_صدر در کتاب #الاسس_المنطقیه_للاستقراء پیچیدهترین مباحث احتمالات در آمار را به بحث گذاشته است، آن هم حدود ۶۰ سال پیش زمانی که فریدمن در دهه ۱۹۶۰ مکتب پولی را معرفی میکند یا موث با نظریه انتظارات عقلایی زمینه را برای مکتب نیوکلاسیک فراهم میکند.
♦️ دکتر محمد شوقی فنجری، استاد اقتصاد دانشگاه قاهره به دیدار سید محمدباقر صدر در منزلش در نجف رفت و پیش از هرچیز از او پرسید: دانشآموخته کدامیک از دانشگاههای جهان است. ایشان جواب داد در هیچ دانشگاهی تحصیل نکرده و تنها در مساجد نجف تحصیل کرده است. فنجری گفت: حقا که مساجد نجف بهتر از دانشگاههای اروپاست. وی بعد از بازگشت به مصر پیشنهاد ترجمه کتاب مبانی منطقی استقرا به انگلیسی را داد و کتابهای اقتصادنا و فلسفتنا را برای روژه گارودی فرستاد.
B2n.ir/m79591
♦️ در کتاب اقتصاددانان بزرگ جهان نوشته مارک بلاگ، شهید صدر به عنوان یکی از ۲۲۰ اقتصاددان بزرگ جهان معرفی شده است. yun.ir/nteqw5
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ اقتصاد سیاسی بیتالمقدس، از جنگ های صلیبی تا کنون
♦️ دکتر درخشان، در تجزیه و تحلیل روند تحولات اقتصاد سیاسی اروپا، نگاهی تاریخی و آیندهپژوهانه به بیتالمقدس دارد و آن را محلی برای تغییر معادلات جهانی میداند. تحلیل ایشان از سنخ تحلیل اقتصاد سیاسی است که در آن به پیوستاری از تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توجه میشود.
❇️ ایشان این تحلیل را به تاریخ بیش از دویست ساله جنگهای صلیبی (بین حدود ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰میلادی) برای آزادی بیتالمقدس پیوند میزند، اتفاقی عینی که هم زمینه ساز رشد اروپا بود و هم زمینه جدایی اقتصاد از دین و اخلاق در غرب را فراهم کرد.
❇️ در نظریه ایشان، قانونمندی عدم پایداری ظلم و شکست ظالم و طرفدارانش معادلات ظالمانه را در هم میشکند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن کوتاه Happiness (خوشبختی) اثر استیو کاتس (طراح و انیماتور انگلیسی) در نقد سبک زندگی غربی
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⁉️قیمت دلار میزان الحراره اقتصاد یا متغیر سیاستی
♦️ بعد از شروع #طوفان_الاقصی نرخ ارز آزاد به شکلی خزنده شروع به افزایش کرد.
✳️ طرفداران #سیاست_تعدیل_ارزی معمولا چنین تغییراتی را محصول عوامل بنیادی بازار و متاثر از عواملی همچون انتظارات میدانند و آن را طبیعی میدانند،انها نرخ ارز را #میزان_الحراره_اقتصاد میدانند که در واکنش به متغیرهای عینی بالا و پایین میشود
❇️ در مقابل مدافعان #سیاست_تثببت_ارزی علاوه بر توجه به عوامل بنیادی، نقش عملکرد سیاستگذار ارزی را نیز در نظر میگیرند. از نظر ایشان عدم مداخله هوشمند دولت و واگذار کردن این متغیر کلیدی به #بازار_مختل_شده_ارزی باعث میشود که هر تکانهای نرخ ارز را بالا ببرد و اقتصاد کشور را دچار تلاطم و تورم کشنده کند.
✅ نظریه دوم به پایههای رفتاری تغییر نرخ ارز نیز توجه می کند که بالاخره نوسانات این متغیر محصول فعل و انفعالات رفتاری (پایههای خردی اقتصاد کلان) در ساختار اقتصادی کشور است، هم رفتار دولت و هم رفتار عاملان اقتصادی که در یک ساختار اقتصادی فعالیت میکنند بر این متغیر کلان اقتصادی اثر میگذارد. این یعنی نرخ ارز یک متغیر سیاستی است نه الزاما خروجی یک دستگاه مکانیکی بازاری!
♦️ سیاستگذاران ارزی صهیونیستی بعد از شروع درگیری تصمیم به تزریق مقادیر عظیمی دلار (فکر کنم حدود ۳۰ میلیارد دلار) به بازار گرفتند که مانع از کاهش ارزش پولشان (شکل) شود.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتقاد فرشاد مومنی از صدور بیرویه مجوزهای کسب و کار
فرشاد مومنی گفت: مجوزهای پرشمار در مقیاس های کوچک و متوسط تهدید بزرگی برای اقتصاد ایران است. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران درگیر مناسبات رانتی و پنهانی است، گفت: مجوزهای پرشمار کوچک مقیاس چون هیولایی دهان باز کرده برای بلعیدن ارز هستند و متاسفانه پشت پردهی این مجوزها نیز محمل کسب انواع رانت است ؛ از زمین مجانی تا دلار نفتی. تسهیلات بانکی و ...
این اقتصاددان تاکید کرد: در حقیقت ما بیشمار سرویس میدانیم بدون دستاوردی داشته باشیم و مسأله این است که چون مقیاس اقتصادی رعایت نمیشود ، امکان سرمایهگذاری در بهبود کیفیت نیز فراهم نیست و حضور این واحدهای کوچک به افزایش توانمندی صنعتی و فنی نیز منجر نمیشود.
وی گفت: ابعاد بحرانی مسألهی صدور مجوزها به حدی است که با چشم غیر مسلح نیز میتوان آن را دید.مجریان این اقدامات دارند روندهای قهقرایی را تضمین میکنند.
مومنی گفت:یکی از آشفتگیهایی که این مسأله ایجاد کردن این است که عزیزان به قصد قربت به رانت همهچیز را زیر پا میگذارند .
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
38.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ گزارش عملکرد پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی
✳️محمدجواد توکلی (عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره)
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
♦️عاقبت ثروت اندوزی بدون تهذیب
♦️ثعلبة بن حاطب از شدت تنگدستی به پیامبر (ص) شکایت برد و از ایشان خواست برایش دعا کند که ثروتمند شود و سوگند یاد کرد که در صورت اجابت دعا، حق صاحبان حق را میپردازم،
♦️پیامبر (ص) فرمود: ثروت اندکی که شکرش را ادا کنی بهتر از فراوانی است که توان آن را نداشته باشی؛
♦️با اصرار ثعلبه آن حضرت برایش دعا کرد، و ثعلبه در اندک زمانی صاحب گوسفندان زیادی شد.
♦️ثعلبه کم کم نمازهای جماعت و جمعه را ترک کرد و غرق در دنیا شد.
❎ پس از نزول آیه زکات، پیامبر ماموری را برای دریافت زکات فرستاد ولی او از دادن حق شرعی مالش خودداری کرد و بدین جهت «مانع الصدقه» نامیده شد.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
♦️لزوم بازطراحی جایگاه اقتصاد ایران در نظم جدید اقتصاد بینالملل
❇️ اقتصاد بینالملل بعد از اتفاقاتی همچون #جنگ_روسیه_اوکراین و حتی بعد از #طوفان_الاقصی در حال پوست اندازی است. همانگونه که مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند ما نباید در این #پیچ_تاریخی از این تحولات غفلت کنیم.
✳️ نظم جدیدی در حال شکل گیری است، ویژگی این نظم جدید تنها چرخش اقتصاد جهانی به سمت شرق نیست، بلکه بسیاری از ملت های استعمارزده و تحت ظلم حتی ملت مظلوم فلسطین خواهان ان اند که نقش آنها در اقتصاد جهانی به شکلی عادلانه تر تعیین گردد.
♦️ اقتصاد ایران در این نظم جدید در حال شکلگیری باید به شکلی فعال عمل کند تا بتواند تحریم ها را خنثی کند و از اقتصاد نفتی جدا شود. برای این منظور برنامه های توسعه به خصوص برنامه هفتم باید بر محورهایی همچون تبدیل ایران به هاب انرژی و غله منطقه متمرکز و بازنویسی شود و در این مسیر اولویت سرمایهگذاری را به بخش های ترانزیت، مسکن و کشاورزی بدهد.
❇️ متاسفانه ما فرصت سوزی زیادی میکنیم، کاش مسئولان جدید #سازمان_برنامه_و_بودجه به جای افتادن در دام مقولات انحرافی مثل #یارانه_پنهان، به فکر تدوین #استراتژی_صنعتی کشور با توجه به اقتصائات نظم جدید اقتصادی در حال شکلگیری میافتادند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
فکاهیات اقتصاد ایران
در تکمیل برنامه "حذف #یارانه_پنهان! از اقتصاد کشور و پیشنهاد تخصیص سهمیه سوخت بجای خودرو به افراد"، پیشنهاد دیگری هم قابل طرح است و آن اینکه، کنجاله سویا و دان مرغ هم بجای دام به افراد داده شود تا مردم بین مصرف "غذای دام و گوشت دام" حق #انتخاب داشته باشند.
https://eitaa.com/DrRezaGholami