eitaa logo
اقراء و آموزش قرائات - استاد مهدی حسنی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سامانه اطلاع رسانی دوره اقراء زير نظر استاد مهدی حسنی آموزش اختلاف قرائات اطلاع رسانی برگزاری دوره اقراء آموزش تجوید ✅️ کانال تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. ✅️ کانال توسط ادمین اداره می شود @Namoghsi 09154802199
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدار و گفتگوی اعضای هیأت مدیره جامعه قاریان قرآن مشهد و مسئولین قرآنی با شهردار مشهد مقدس ؛ جناب آقای قلندر شریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜جلسه اقراء 🌹سوره مبارکه بقره 📚در محضر شیخ دکتر ایهاب فکری 📖روایت حفص از عاصم 🗓طریق شاطبیه 🇸🇦عربستان 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۲۴ دی ۱۴۰۲ میلادی: Sunday - 14 January 2024 قمری: الأحد، 2 رجب 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
▫️أَيُّهَا النَّاسُ، مَنْ سَلَکَ الطَّرِيقَ الْوَاضِحَ وَرَدَ الْمَاءَ، وَ مَنْ خَالفَ وَقَعَ فِي التِّيهِ 🟤اى مردم! آن کس که راه واضح و آشکار را بپويد به آب مى رسد; امّا کسى که مخالفت کند در بيابان سرگردان خواهد شد (و تشنه کام جان مى دهد) ✍منظور از «طريق واضح» راهى است که قرآن و سنّت و دليل عقل ارائه داده، که انسانها را به آب حيات معنوى رهنمون مى شود و آنها که به بيراهه روند از آن محروم شده در کفر و بى ايمانى جان مى دهند.بى شک راه و روش امیر المومنین عليه السلام يکى از مصاديق روشن «اَلطَّريقُ الْواضِحُ» است، زيرا او به منزله نفس نبىّ و آگاه ترين امّت به راه و روش آن حضرت بودبديهى است کسى که از جادّه اصلى برود در اثناى راه به منزلگاههايى مى رسد، داراى آب کافى و آن کس که از بيراهه مى رود غالباً گرفتار بيابانهاى خشک و بى آب مى شود و از تشنگى هلاک مى گردد. 📙خطبه_201
47.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شرح اختلاف طرق « روایت حفص از عاصم » 💠 جلسه دهم 🔰 لطفا کانال را به دوستان خود معرفی کنید 🌹 🌐 Eitaa.com/eqrah_hassani
شروع کن !! 💢همین امروز شروع کن ،اگرچه الان سرت شلوغه ،اگرچه فصله امتحاناته ،اگرچه شاید صد بهانه برای شروع نکردن داشته باشی اما تو دنبال یه دلیل برا شروع کردن باش. 📎شروع کن کم وآهسته اما پیوسته،موفقیت نتیجه حرکت ها ی کوچیک اما پیوسته است.
💠 ضوابط اقراء بیشتر از یک روایت : 🔰 افرادی که اجازه روایت حفص از عاصم را دریافت کرده اند و متقاضی دریافت اجازه سایر روایات باشند باید شرایط زیر را داشته باشند : ✅ برای دریافت اجازه دو یا سه روایت باید حافظ حداقل ۵ جزء قرآن کریم باشند. ✅ برای دریافت اجازه چهار یا پنج روایت باید حافظ حداقل ۱۰ جزء باشند. ✅ برای دریافت اجازه شش یا هفت روایت باید حافظ حداقل ۱۵ جزء قرآن کریم باشند. ✅ برای دریافت اجازه بیش از هفت روایت باید حافظ کل قرآن کریم باشند. شایان ذکر است که اقراء به مفردات قرائات و یا جمع آن ها شامل همان قوانین اقراء حفص از عاصم که در ابتدا بیان شد می شود. 🌐 Eitaa.com/eqrah_hassani
آشنایی با اجازات روایات و قرائات قرآن کریم‌: از قرون ابتدایی اسلام در تمام ملل اسلامی تاکنون قاری و یا حافظ قرآن کریم برای تلاوت و تدریس و اعطای اجازات هر روایتی از روایات سبع و عشر و یا حتی اربع عشر باید در نزد استادی(( که متعارفا از آن به مقری و یا شیخ القرائات یاد میکنند))که در شهر و دیار خود حضور دارد یک بار و یا به هر چند بار (( از حفظ و یا از روی متن قرآن کریم ))که نیاز باشد قرآن مجید را در نزد وی مشافهتا ختم کند‌. پس از ختم ، فراگیر باید با تمام قوانین تجوید، نبر و تکیه صوتی واژگان به کار رفته در قرآن کریم ، فصاحت در اداء حروف ، طریق صحیح صداسازی و قوانین روایت و قرائت انتخاب شده را فراگرفته باشد. افرادی که نتوانند در طی دوره اقراء مطالب فوق الذکر را فراگیرند نمی توانند اجازه و یا شهاده( گواهی) آن روایت را دریافت کنند‌ .یقینا فراگیرانی که موفق به یادگیری صحیح مطالب شوند اجازه و شهاده را دریافت خواهند کرد. تمامی این چرخه و فرایند یادگیری، اجرا و اعطای اجازات را (( اقراء )) می‌نامند . نهادینه کردن و ترویج این سنت حسنه در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۵ به همت شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم آغاز شده است. نظر به اهمیت‌ سنت اقراء با توجه به بستر مناسبی که از سال ۱۳۹۵ به همت شورای عالی قرآن کریم و مرکز طبع و نشر قرآن کریم با حضور شیوخ صاحب اجازه همچون شیخ محمد عصفور از کشور مصر ، دکتر رفعت علی دیب از سوریه و محمود کرخی از کشور عراق در کشورمان فراهم گردید. 💠 دوره اقراء از چهار بخش تشکیل شده است : 1⃣ استماع 2⃣ تلقی 3⃣ اقراء «عرض» 4⃣ شروحات نظری ✅ استماع : رسم در اقراء بر این است که استاد قرائت ابتدا طریقه و شیوه صحیح ادا و رعایت قوانین تجویدی و نبر را بر متربی از متن قرآن کریم قرائت کند و وی می شنود. خواه به صورت تلاوت آیه به آیه و یا به صورت کلمه به کلمه و یا حتی به شکل حرف به حرف ✅ تلقی : متربی بعد از استماع دقیق به قرائت استاد همان متن قرائت شده را بر استاد عرضه می کند و استاد با تکرار و تمرین وی را در دستیابی به تلاوت مطلوب کمک و راهنمایی میکند. ✅ اقراء «عرض» : بعد از طی کردن مراحل استماع و تلقی ،متربی شروع به قرائت قرآن به صورت ترتیل میکند و هر نکته ای یا ایرادی که اگر در جایی نیاز باشد استاد به وی متذکر می شود. ✅ شروحات نظری : بعد از اتمام یک دوره قرائت قرآن کریم توسط متربی استاد در جلسه ای قبل از اشهار خطاهای ممکنه در تلاوت قرآن کریم ، آشنایی با طرق مختلف و کلیه مباحث نظری که لازم باشد را به متربی متذکر می شود. 💠 ضوابط اقراء (بیشتر از یک روایت) : 🔰 افرادی که اجازه روایت حفص از عاصم را دریافت کرده اند و متقاضی دریافت اجازه سایر روایات باشند باید شرایط زیر را داشته باشند : ✅ برای دریافت اجازه دو یا سه روایت باید حافظ حداقل ۵ جزء قرآن کریم باشند. ✅ برای دریافت اجازه چهار یا پنج روایت باید حافظ حداقل ۱۰ جزء باشند. ✅ برای دریافت اجازه شش یا هفت روایت باید حافظ حداقل ۱۵ جزء قرآن کریم باشند. ✅ برای دریافت اجازه بیش از هفت روایت باید حافظ کل قرآن کریم باشند. ♦️ضوابط اقراء به جمع قرائات عشر: کسانی که قصد اقراء به جمع قرائات عشر را دارند باید مراحل ذیل را سپری کرده باشند: ۱.حفظ کل قرآن کریم ۲.اقراء روایت حفص از عاصم به دو طریق شاطبیه و طیبه النشر((به شکل حفظ)) ۳.یادگیری کامل مفردات تمام روایات و قرائات عشره ۴.حفظ قصیده شاطبیه و الدره((حداقل قسمت قواعد روایات)) ۵.اقراء دو روایت ورش از نافع و خلف از حمزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۲۵ دی ۱۴۰۲ میلادی: Monday - 15 January 2024 قمری: الإثنين، 3 رجب 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
💠رحمت بى پايان خدا 🔹الْحَمْدُللهِِ غَيْرَ مَقْنُوط مِنْ رَحْمَتِهِ 💠«ستايش ويژه خداوندى است که کسى از رحمتش مأيوس نمى شود». 🔹چگونه ممکن است از رحمت بى پايان او مأيوس شد در حالى که خودش مى فرمايد: وَ رَحْمَتِى وَسِعَتْ کُلَّ شئ«رحمت من همه موجودات را فراگرفته است». بنابراين انسان در هر شرايطى باشد و هر قدر آلوده به گناه گردد باز بايد به سوى خدا برگردد، و از رحمتش مأيوس نباشد که اين يأس کفر و ضلالت و بزرگترين گناهان است 📙خطبه_45
48.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺برنامه رهیافت 🗒موضوع: تاریخ قرآن و علت اختلاف قرائات ✅قسمت چهارم 📝شرح : توسط دکتر مستفید 📌دوستان از تماشا تمامی قسمت هایی این برنامه غفلت نکنید 💡از کانال: 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
neshast1.m4a
14.43M
📌چرا قرآن را حفظ کنیم؟ 📌چگونه معلم موفق قرآن باشیم؟ 📌جذب حداکثری به جلسات قرآن.... 🎙سخنرانی استاد حسنی در جمع مدیران دارالقرآن های بسیج استان خراسان رضوی ⭐️معلم قرآن فقط بر خدا توکل می‌کند. 💻 Eitaa.com/eqrah_hassani
☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۲۶ دی ۱۴۰۲ میلادی: Tuesday - 16 January 2024 قمری: الثلاثاء، 4 رجب 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
🔮لِلّهِ آبَاؤُکُمْ! فَقَدِّمُوا بَعْضاً يَکُنْ لَکُمْ قَرْضاً، وَ لاَ تُخْلِفُوا کُلاًّ فَيَکُونَ فَرْضاً عَلَيْکُمْ 🟡خدا پدرتان را رحمت کند بخشى از ثروت خود را از پيش بفرستيد تا به عنوان قرض (نزد خدا) براى شما باقى بماند و همه را براى بعد از خود نگذاريد که مسئوليت سنگينى بر دوش شما خواهد گذارد»; ✍ منظور از جمله «فَقَدِّمُوا بَعْضاً...» اين است که انسان تا زنده است با دست خود بخشى از اموال خويش را در راه خدا به محرومين يا براى کارهاى خير بپردازد که به مقتضاى «(وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق); آنچه نزد خداست باقى مى ماند» تعبير به «بعض» براى اين است که انسان نبايد وارثان خود را که غالباً نيازمند هستند محروم کند، زيرا اين کار دور از انصاف است و در روايات اسلامى از کسانى که همه اموال خود را در حيات خود انفاق مى کنند و براى ورثه چيزى نمى گذارند، نکوهش شده است. 📙خطبه 203
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گزارش تصویری برگزاری اختتامیه دوره آموزشی إقراء 🔹 إشهار 🔹 ✨ در جوار بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی الرضا « علیه السلام » ✨ 🔴 با حضور قاریان ، حافظان و فعالان قرآنی جمهوری اسلامی ایران 🔷 مهر ماه ۱۴۰۱ مشهد مقدس 🔶 با مشارکت اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی ✅ پخش این فیلم با ذکر منبع آن مرضی حق تعالی خواهد بود. 🔰 لطفا کانال را به دوستان خود معرفی کنید 🌹 💻 Eitaa.com/eqrah_hassani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سوره مبارکه بقره 📜جلسه اقراء 👤در محضر شیخ مقری محمد ابو رواش 🇸🇦کشور عربستان 🗓روایت حفص از عاصم 📒طریق شاطبیه 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۲۷ دی ۱۴۰۲ میلادی: Wednesday - 17 January 2024 قمری: الأربعاء، 5 رجب 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليه السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
▫️وَاللهَ اللهَ فِي بَيْتِ رَبِّکُمْ، لاَ تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ، فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا 🕋خدا را خدا را، که خانه پروردگارتان را به فراموشى نسپاريد و تا زنده هستيد آن را خالى نگذاريد، که اگر زيارت خانه خدا ترک شود به شما مهلت داده نخواهد شد ✍«لَمْ تُنَاظَرُوا» را اشاره به دور ماندن از نگاه لطف الهى به جهت بى اعتنايى به خانه اش يا دور ماندن از نگاه آميخته با عظمت مردم به سبب ترک وحدت صفوف و ضعف مسلمانان دانسته اند در حالى که ظاهر اين است که منظور از تناظر در اينجا مهلت دادن است. اشاره به اينکه مهلت الهى برداشته مى شود و عذاب نازل مى گردد. نامه۴۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تلاوت سوره مبارکه احزاب 👤استاد محمد صدیق منشاوی ⚜روایت ورش از نافع ♦️طریق شاطبیه 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜جلسه اقراء 🌹در محضر شیخ دکتر ایهاب فکری 📖جمع عشر ((کبری)) 🗓طریق طیبه النشر 🇸🇦عربستان 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
"لیلة‌رغائب" به معنای شب آرزوها نیست بلکه به معنای شب رغبت‌ ها است یعنی از خدا بخواهید رغبت‌ های یک سال شما را هدایت و اصلاح کند فَاستبقوا الخیرات شویم بالاترین خیرات زمینه‌ سازی ظهور مولاست که باید به سمتش سبقت بگیریم .. • آیت اللّٰه جوادی آملی • 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۳۰ دی ۱۴۰۲ میلادی: Saturday - 20 January 2024 قمری: السبت، 8 رجب 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
✨قَالَ علیه السلام تَنزِلُ المَعُونَةُ عَلَی قَدرِ المَئُونَةِ ✨(کمک و یاری به اندازه رنج و سختی می رسد). موونه: یعنی رنج و سختی. این کلمه بر وزن مفعله از ریشه ی این است و مقصود آن است که سختی و سنگینی بر خانواده و امثال آنها زمینه است برای فرارسیدن کمک الهی به صورت روزی و نیروی الهی برای رسیدگی به حالات آنان و رفع رنج و زحمت از ایشان. 📙شرح حکمت_139 حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص143