امیر مؤمنان علی(سلام الله علیه) می فرمايد: «العلمُ مقرونٌ بالعمل فَمن علِم عَمِل؛ والعلم يَهتف بالعمل فإن أجابه وإلاّ ارتحل عنه»[۱]
علم بايد با عمل همراه باشد، پس آن كس كه دانست، بايد عمل كند و علم عَمل را می خواند، پس اگر عمل پاسخ داد، علم می ماند، وگرنه از او رخت بر می بندد.
اگر انسان طبق علم عملی وظايف خود را انجام داد، آن علم باقی می ماند، وگرنه فراموشش می شود. برای مثال خطاط ماهری كه تكرار و تمرين نكند، هنر خطاطی از او گرفته می شود، بافنده ماهری كه مدتی كار را رها كند، بافندگی فراموشش می شود، سازنده ماهر پس از آن كه مدتی از ساختمان سازی صرف نظر كرد، آن فن و هنر به تدريج از يادش می رود.
[۱]نهج البلاغه حکمت ۳۶۶
شمیم ولایت ص۶۰۲
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔻شهید لاجوردی و خطر منافقان انقلاب -۴
لیبرالیسمِ مذهبی در لفافۀ اسلام رحمانی
🖊مهدی جمشیدی
۷. لاجوردی در وصیّتنامهاش از یک طرح سیاسیِ کلان مینویسد که حتّی استحالۀ حوزههای علمیّه را نیز دربرمیگیرد: «منافقين انقلاب ... در حوزههای علميّه به فقه و فقاهت روی میآورند تا مسير فقه را عوض کنند.» روشن است که استحالۀ انقلابی که «اسلامی» خوانده میشود، جز از طریق «بازاندیشی در دینفهمی»، میسّر نیست و باید با قبض و بسط تئوریک شریعت و ساختهوپرداختهکردن تفاسیر لیبرالی از اسلام، بستر استحالۀ نظام سیاسی را فراهم کرد. این اقدام، نیروهای حوزویِ متناسب با خویش را میطلبد؛ یعنی باید کسانی از درون خودِ حوزههای عملیّه، بساط تجدیدنظر در دینفهمی را پهن کنند و با رویکرد التقاطی، اسلام را به لیبرالیسم پیوند بدهند و التقاطیاندیشی به جریان حوزوی تبدیل شود.
چنین اقدامی با سلسه مقالات عبدالکریم سروش در «ماهنامۀ کیان» آغاز شد؛ مجلهای که برآیند اندیشههایی بود که در حلقۀ کیان، پدید میآمد و از طریق این مجله به جامعه عرضه میشد تا مقدّمات نظری و معرفتیِ تجدیدنظر سیاسی و گذار از عهد انقلابی، شکل بگیرد. در این حلقه، جمعی از روحانیان نیز حضور داشتند و حضور اینان نشان میداد که همچون گذشته، شکاف روحانی/ روشنفکر، فعّال نیست، بلکه نیروهای لیبرال، فارغ از هویّت صنفیشان در کنار یکدیگر نشستهاند و در طرح استحاله، همداستان شدهاند. در این دوره، چپ مذهبی از اندیشههای مارکسیستی به سوی اندیشههای لیبرالیستی غلتید و در دانشگاه و حوزه، یارگیری فکری و جبههسازی ایدئولوژیک کرد. این بذر، نشانده شده و در کمتر از یک دهه، ثمر داد و دولت اصلاحات به قدرت رسید. آن آغاز معرفتی، این انجام سیاسی را در پی داشت.
در ابتدا، سخن از «نواندیشی دینی» بود و بعدها نیز «اسلام رحمانی». این روایت، از هر جهت در مقابل اسلام سیاسی یا اسلام انقلابی قرار داشت و میکوشید موقعیّت اجتماعی آن را تضعیف کند. جریان لیبرالیسم ایرانی برای پیشروی سیاسی و اجتماعی خویش، محتاج استدلالها و توجیههای شبهدینی بود تا جامعه را با خود همراه سازد. دههها در راستای این بازاندیشی ساختارشکنانه، ادبیّات لیبرالی تولید شد و پارهای از نیروهای حوزوی در جهت تثبیت آن کوشیدند. از یک سو، حلقۀ منتظری در قم فعّال شدند و جسارت اظهارنظر یافتند و از سوی دیگر، گروهها و گروههای لیبرالِ حوزوی و روحانی مانند مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه شروع به همراهی با خطی کردند که در حلقۀ کیان آغاز شده بود. لیبرالیسمِ معمّم، با تمام ظرفیّت خویش در قم به تکاپو افتاد و کوشید در قم و از قم، «آنتیتز نظام» را تولید کند. گاهی نیز برای تحقیر وجوه انقلابیِ قم، حوزۀ نجف را در برابر حوزۀ قم نشاندند و آن را ستایش کردند و تجربۀ قم را در همراهی با انقلاب، سرزنش نمودند. اکنون نیز لیبرالیسمِ معممّ در قم، بهشدّت در تکاپوست و در قالب اسلام رحمانی، لیبرالیسمِ مذهبی را میستاید. هستۀ تئوریک و طرّاح لیبرالیسمِ مذهبی که تهراننشین است، به این راهبرد دست یافته که اگر انقلاب از قم آغاز شد، ضدانقلاب نیز از قم آغاز خواهد شد و باید در سایۀ بازاندیشی در فهم دین، گذار از انقلاب و ایدئولوژی انقلابی را تحقّق بخشید.
اگر در دهۀ پنجاه، تنها تعداد اندکی «مارکسیستِ معمّم» همچون حبیبالله آشوری و اکبر گودرزی بودند و حوزه بیشتر نظارهگر بود تا کنشگر، اما امروز، موجی از «لیبرالِ معمّم» شکل گرفته است. کافیست به تجربۀ اغتشاش اخیر بنگریم و تأمّل کنیم که بسیاری از شبههها دربارۀ حجاب و الزام اجتماعی به حجاب، در کجا متولّد شدند و چه کسانی برای آنها، توجیه دینی یافتند. بر اساس این تجربه باید تصریح کرد که بخشی از نیروهای حوزوی، از فقه امام صادق - علیهالسلام - به فقه جان لاک، گذار کردهاند و فقاهت ناانقلابیشان به فقاهت لیبرالی تبدیل شده است. در برابر این جریان، آیتالله خامنهای تصریح کرد که «اسلام رحمانی»، همان معارف نشأتگرفته از لیبرالیسم است و نه اسلام واقعی. اینان برای التقاط اسلام با لیبرالیسم، تعبیر اسلام رحمانی را بافتهاند تا هم حسّاسیّتبرانگیز نباشد و هم جذاب باشد، اما در عمل، اسلام را به نفع لیبرالیسم، مصادره میکنند. به مناسبتی دیگر، آیتالله خامنهای گفت حوزۀ غیرانقلابی به درد نمیخورد. این عبارت، حاکی از آن است که نیروهای حوزویِ بریده از انقلاب و ایستاده در برابر آن، در هر سطحی که باشند، حضور و فاعلیّتشان در نهایت، مضر و مخرّب خواهد بود. به سخن لاجوردی بازگردیم که نوشته است منافقان انقلاب به دنبال تغییر دادن مسیر فقه هستند؛ یعنی میخواهند فقهی که خلوص معرفتی و تعهّد سیاسی نسبت به انقلاب دارد را کنار بنهند و فقهی را ببافند که غایتش، خدمت به بسط لیبرالیسم است.
♦️توییت جالب روزنامهنگار لبنانی:
طلا برای فرانسه = گینه.
مبلمان فرانسوی = چوب کنگو.
جام جهانی برای فرانسه = استعدادهای آفریقایی.
سوخت برای فرانسه = نفت گابن.
برق برای فرانسه = اورانیوم نیجریه.
تلفن فرانسوی = کبالت کنگو.
شکلات فرانسوی = کاکائوی ساحل عاج.
ماشینهای فرانسوی = آهن موریتانی.
بنزین فرانسوی = نفت لیبی.
#غزه
🔘احرار المقاومه
📰 #روزنامه_کیهان
پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳
🔹️گزارش خبری تحلیلی کیهان
تقسیم پست بین حامیان آشوب با نعل وارونه وفاق ملی
🔹️ رهبر معظم انقلاب در دیدار رهبر ملی ترکمنستان:
اجرای طرحهای بزرگ با حضور متخصصان ایرانی روابط صمیمی دو کشور را بیش از پیش نزدیکتر خواهد کرد
🔹️ بعد از ۱۹ سال
تصاویر «جنایت حدیثه» لو رفت آمریکا چگونه ۳ خانواده عراقی را قتل عام کرد؟
🔹️ پرده جدیدی از وفاق ملی!
دکتر انتظاری از انقلاب دفاع کرد دیکتاتورها برکنارش کردند
🔹️ مزدور سازمان CIA نگران آسیب راهپیمایی اربعین به اسلام شد!
گزارش خبری تحلیلی کیهان
🔰 تقسیم پست بین حامیان آشوب با نعل وارونه وفاق ملی
🔸با شروع روند انتصابات دولت چهاردهم، نگرانی درباره بهکارگیری افرادی که کوچکترین اعتقادی به مبانی و اصل نظام نداشته و در آشوبها نقشآفرینی کردهاند روز افزون شده است.این انتصابات نابجا، خطر حاشیهآفرینی به جای خدمتگزاری در دولت جدید را به اذهان متبادر میسازد.
🔸انتصابات اخیر در نهاد ریاست جمهوری و بخشهای مرتبط با حوزه دفتر رئیسجمهور و معاون اول و در وزارتخانههایی همچون نفت متاسفانه خاطره حاشیههای بیپایان و ناکارآمدیهای مداوم هشت سال دولت روحانی را به یاد همگان آورده است.
🔸محمدجعفر قائمپناه که به واسطه سابقه رفاقت با پزشکیان، در اولین روزهای دولت چهاردهم به عنوان معاون اجرائی رئیسجمهور و نهاد ریاست جمهوری انتخاب شد، نه تنها سابقه اجرائی چندان مشخصی را در کارنامه خود نداشته که مواضع شیطنتآمیز و خلاف واقع وی در آشوبهای ۱۴۰۱، آتشی بر تنور دروغ بافی معاندین بر علیه نظام و کشور بود.
🔸عجیبتر اینکه فردی همچون قائم پناه، که خود به واسطه کارنامه نه چندان مطلوبش شاید بدون ارتباط پیشین با رئیسجمهور، در هر فرآیند گزینشی مردود و فاقد صلاحیت به شمار میآمد، در حکمی دیگر از سوی پزشکیان به عنوان مسئول ادارۀ امور گزینش کشور نیز انتصاب شده است.
🔸الیاس حضرتی که در روز گذشته به عنوان رئیس شورای اطلاعرسانی دولت منصوب شد یکی دیگر از افرادی است که سابقه نه چندان مطلوبی در ارتباط مالی با اختلاسگران و مجرمین مالی همچون شهرام جزایری و همچنین ارتباط و حمایت از فتنه گران، سؤالات و تعجب از مشی دولت جدید در انتصابات خود را بیش از پیش کرده است.
#تیتر_یک
#سرویس_سیاسی
https://kayhan.ir/001EgT
💥چپ کرده! (گفت و شنود)
گفت♦️: این «وفاق ملی» که این روزها اینهمه دربارهاش حرف میزنند یعنی چی؟!
گفتم♦️: یعنی همه ملت با هر سلیقه سیاسی که دارند باید دور هم جمع شوند و در دولت به کار گرفته شوند.
گفت♦️: یعنی کسانی که دست به آشوب زدهاند و از آشوبگران و قاتلان مردم کوچه و بازار حمایت کردهاند، در فتنههایی که آمریکا و اسرائيل به راه انداخته بودند حضور داشتهاند و از مواضع ضدایرانی و ضدانسانی دشمنان حمایت کردهاند و... هم باید به کار گرفته شوند؟!
گفتم♦️: این که مقابله با وفاق ملی و برهم زدن اتحاد مردم است!
گفت♦️: ولی یک نگاه به برخی از انتصابهای دولت بینداز، چند تن از افراد بدسابقه و حامی آشوبهای خسارتبار را در پستهای مهم منصوب کردهاند! شاید معنی وفاق ملی را نمیدانند! و یا برخی از اطرافیان اطلاعات معکوس به رئیسجمهور دادهاند!
گفتم♦️: چه عرض کنم؟! مستخدمی روزنامه را وارونه به دست مدیرش داده بود، یکی از آقای مدیر پرسید چه خبر؟ و مدیر که به مستخدمش اعتماد داشت، نگاهی به روزنامه انداخت و گفت؛ یک کامیون چپ کرده است!
💥چند نکته مهم با پزشکیان
۱.طبق این اعتراف، مسوولیت کابینه بر عهده ظریف است نه مقام معظم رهبری.خوب بود در مجلس صادقانه می گفتید که این کابینه را ظریف و تیم او چیده اند قبول بفرمایید با نمایندگان صادقانه برخورد نکردید!
۲.آیا برکناری صوری ظریف از معاونت راهبردی قبل از رای اعتماد مجلس به وزرا و برگرداندن وی به همین سمت بعد از رای اعتماد را می توان در راستای صداقت با نمایندگان مجلس تعریف کرد؟!
۳.جنابعالی مجری قانون هستید و قول داده اید به مر قانون عمل کنید،آیا به کارگیری ظریف به تابعیت مضاعف فرزندانش در آمریکا قانونی است ؟!
#روانبخش
💫رستگاری
❤️🌷امام علی علیه السلام:
اگر خدا را فرمان برى، رستگارت کند و جایگاهت را نیکو گرداند.
🔰غررالحکم/ح3806
اطاعت از خداوند پادشاهی و سرپیچی از او نوکری نفس اماره و شیطان است.
با خدا باش پادشاهی کن
بی خدا باش هر چه خواهی کن
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
41.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ تقطیع کاری و مقاطعه کاری به سبک طرفداران قالیباف!!
‼️ چرا این جماعت نمیتونه قبول کنه قالیباف رأی نداشته و این رای نداشتن ربطی به جلیلی و طرفداراش نداره؟
⭕️ دسته گلی جدید از : مقداد خداداد
‼️ در زمان انتشار، لطفاً نشانی کانال رو ذکر کنید‼️
✅ کانال ایتا مقداد خداداد
🆔 @meghdad_khodadad
16.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😂 هر دم از این باغ بری ...
⭕️ مختار سائقی، که معروفترین نقش به یادماندنی اون آجودان برره بوده، دست به افشاگری علیه سعید جلیلی زد !!
‼️ یک جاهایی یه زیرنویسهایی زدم شاید به کار بیاد ...
✍مقداد خداداد