eitaa logo
میانه روی ما!
39 دنبال‌کننده
42 عکس
2 ویدیو
1 فایل
اقتصاد رو ترجمه کردند به میانه روی! اینجا یادداشت هایی در توضیح مبانی اقتصادی اسلام خواهیم گذاشت. ارتباط با مدیر در ایتا و ویراستی: @h_a_m_abdollahi به صفحه ویراستی ما هم سر بزنید!
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله! یه مقدار بحث رو ریشه ای تر مطرح کنیم! تو بحث هم فلسفه دانستن مهمه، هم فقه مهمه، هم شناخت درست روابط از نگاه حقوق مهمه! هرکس یکی از این زاویه ها رو انکار کرد، به همون اندازه از شناخت درست قضیه کم میاره! البته اعتقاد شخصی بنده است! ممکنه کسی بگه نه! همون شناخت یک زاویه کافیه! حالا باشه، یا مهم نیست. به نظر من باید هر سه زاویه مورد بررسی قرار بگیره! الان پشت سرم میگن وای به حال اون بندگان خدایی که تو براشون شخص حقوقی درس دادی!😂 ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! یه بنده خدایی میاد به مرجع تقلید میگه: اشکالی داره که یه فضایی درست کنیم که هرکسی که کارگاه و کارخونه داره، بیاد بخشی از بنگاه تجاریش رو بفروشه؟ و خریدارها هم بدونن که کجا دنبال خرید سهم بنگاه های تجاری باشن؟ فقیه هم میگه: نه! اشکالی نداره! فقط مراقب باشید که احکام خرید و فروش رو درست انجام بدید و مرتکب حرام نشید. بعد رو تأسیس میکنن! واقعا تجزیه ش خوب بود! ولی ترکیبش چی؟ یه موقعی بورس رو با همین نگاه بررسی میکنیم! نتیجه اش میشه «اشکالی نداره! فقط مراقب باشید که احکام خرید و فروش رو درست انجام بدید» یه موقعی هم از اول میشینیم با اقتصاددانی که بورس رو جزئی از نظام اقتصادیش تعریف کرده راجع به اهداف و ماهیت بورس صحبت میکنیم. میگه دنبال این هستیم که سرمایه های پراکنده مردم رو جمع کنیم یه جا! میگه دنبال این هستیم که اگر کسی تلاش کرد و بنگاه سودآوری تأسیس کرد بتونه به راحتی بفروشه و هزینه تأسیس بنگاه های تجاری کم بشه و نقد شوندگیش زیاد بشه! میگه دنبال این هستیم که یه جایی برای تأمین سرمایه بنگاه های تجاری که نیاز به سرمایه دارن تأسیس کنیم! خوب! این اهداف خوبی هستن! (البته باید جداگانه مورد بررسی فقهی قرار بگیرن! ولی در نگاه اولیه که مشکلی با شریعت نباید داشته باشن!)👇👇👇
حالا با این اهداف چه ساختاری درست کردی؟ میگه: یه کارگزاری داریم! شرکت ها و بنگاه های تجاری به کارگزاری مراجعه میکنن و بخشی از سهامشون رو برای فروش عرضه میکنن. افراد عادی هم به کارگزاری مراجعه میکنن و تقاضای خرید میکنن. فقیه میگه این مقدارش که اشکالی نداره! (همین مقدارش هم تو بررسی های دقیق فقهی دچار چالش جدی هست!) دوباره میگه: یه موقع هایی بنگاه تجاری بخشی از سهام رو نمی فروشه! بلکه برگه بدهی منتشر میکنه! یعنی اعلام میکنه که من در تاریخ دو سال بعد یک میلیون به شما بدهکارم! از این برگه هم 1000 عدد چاپ میکنه و به کارگزاری می فروشه به قیمت 800 هزارتومن. یعنی در حقیقت قرض میگیره با شرط 200 هزار در هر یک میلیون بهره! فقیه میگه این مقدارش ربای قرضیه و اشکال داره! بعد اقتصاددان میگه بیایم یه کاری بکنیم: به جای برگه بدهی، برگه سهام بفروشیم، ولی سهامش معنای خاصی داشته باشه! یعنی مالک بخشی از کارخونه نباشه، بلکه صرفا حق در سود بردن داشته باشه! یا سهم داشته باشه، ولی نسبت به باقی شرکا مزیتی داشته باشه! مثلا ضرر نده، و در هر صورت سود داشته باشه! یا اصلا برگه مشارکت چاپ کنیم، آخرش سهم مشارکتش رو بخریم! خلاصه هر کاری بکنیم که این پول رو از طرف مقابل بگیریم، آخرش با سودش بهش پس بدیم. به نظر شما فقیه چه کار میتونه بکنه؟ یه کار اینه که همین ظاهر رو قبول کنه. یه کار هم اینه که بگه این ساختاری که شما طراحی کردی مشکل داره! باید از اول بنویسی! پ.ن: الان بورس بازها شروع میکنن حمله کردن که تو اصلا نفهمیدی بورس چیه و !!! ولی احتمالا زرنگ هاشون لابلای همین چند خط انواع اصطلاحات بورسی رو فهمیدن! ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! دو نوع نگاه به (عج) میشه داشت! یکی این که رو بررسی کنیم، بعد ببینیم کدومش تا الان محقق شده؟ کدومش هنوز نشده؟ کدومش مشکوکه؟ عده زیادی این روش رو می پسندن! اصلا کتابهای مختلفی نوشته شده برای این که رو همین مسئله پردازش کنه. یک نوع نگاه هم اینه که به جای علائم ظهور، رو مورد بررسی قرار بده! ظهور هم مثل همه اتفاقات عالم هستی اگر بخواهد اتفاق بیفتد باید اسبابش و عواملش محقق شده باشه. پس بریم ببینیم اولا عوامل ظهور چیه؟ چه مقداریش محقق شده؟ و چه مقداریش هنوز باقی مونده و ایجاد نشده؟ فرق این دو نگاه چیه؟ فرق بین علامت و عامل! یه مثال بزنم: برای شب عاشورا اگر قرار باشه تو هیئت سفره اطعام پهن بشه، دو نفر منتظر این سفره هستند! یکی اون بچه هیئتی که شنیده هیئت شام میدن! و یکی هم مسئول هیئت که وعده شام داده! اما انتظارشون با هم فرق میکنه. یکی نهایت کاری که ازش بر میاد اینه که تو هیئت منتظر بشینه ببینه کِی سفره می اندازن! یا کِی بوی قیمه نذری بلند میشه! انتظارش اون رو به چیزی بیش از این حرکت نمیده. اما یکی دیگه در این انتظارش کلی کار برای انجام دادن داره! از اطلاع رسانی برای این که هیئت شام میده! تا این که به آشپزخونه درخواست پخت شام بده! و این که بگرده بانی شام رو پیدا کنه! و این که ظرف و مخلفات شام رو هماهنگ کنه! و این که راننده ای که غذا رو از آشپزخونه بیاره هیئت هماهنگ بشه! و این که ....! همه این ها کاریه که از منتظر بر میاد! یکی منتظره و بعد از تحقق اون واقعه تازه کارش شروع میشه! و کارش هم نهایتا استفاده از اون واقعه است. در خدمت اون واقعه (شام هیئت) نیست! یکی هم منتظره و خیلی قبل تر از تحقق واقعه کارهاش شروع میشه! کار زیادی هم داره! همه کارهاش هم در خدمت تحقق اون واقعه است! ما منتظر امام زمانیم! (ان شاء الله) اما منتظری که نگاهش به عوامل ظهوره؟ یا منتظری که نگاهش به علائم ظهوره؟ این یادداشت ها خیلی اقتصادی نشون نمیده! ولی فعلا از من قبول کنید تا به بحث های اقتصادی هم برسه. ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! دو تا برادر داخل قطار بودند، آب نبات به دست! همین که اولی خواست اب نبات رو به دهن ببره، قطار وارد تونل شد! آب نبات رو که از دهنش بیرون آورد قطار هم از تونل اومد بیرون! سریع به داداشش گفت: این آب نبات ها خطرناکن! وقتی میخوری همه جا تاریک میشه! این اشتباه، یکی از مهمترین اشتباهات منطقیه که باعث خنده دار شدن استدلال ها میشه! اشتباه گرفتن علت! چیزی که علت نیست رو اشتباهی علت در نظر بگیری! تو داستان ظهور امام زمان .عج. هم همین اشتباه ها رخ میده! شروع به استدلال میکنن! همه تمرکز استدلالشون هم روی علائمیه که از ظهور نقل شده! در حالی که اصلا تفاوت بین علامت و علت رو نمیدونه! در جریان نیست که ، با تفاوت داره! حالا علائم ظهور چیه؟ چقدر میتونه برای ما مهم باشه؟ ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! یه نکته که خیلی وقت پیش هم تذکر داده بودم این نکته بود که زدن کافی نیست! باید زد! فضای مجازی پر شده از حرفهای قشنگی که به هیچ درد نمی خورن! نه دنیا رو آباد میکنه نه آخرت رو! فقط چند تا جمله زیبا کنار هم گذاشتند و به خورد مخاطب میدن! خیلی وقتها هم به اسم دین و روایات این حرف ها رو میزنن! در حالی که خود خدا هم از این احکام جدید دینی خبر نداره! این که انتظارمون بر اساس نباشه، و بر اساس باشه خیلی قشنگه! آدم کیف میکنه! مخصوصا اگر احساس کنه که میتونه در ظهور امام زمان (عج) اثر گذار باشه. اما آیا این حرف های قشنگ و انگیزشی درست هم هست؟ میشه بگیم خدا این نگاه رو قبول داره؟ یا این هم از اون مسائلیه که خود خدا هم خبری ازش نداره و تازه داره مطلع میشه! لبّ مطلب! تا یکی یه حرف قشنگ زد، حتی اگر لباس روحانیت هم تنش بود، به همین سادگی قبول نکنید! حرف باید مطمئن باشه! بگردید آدمهای مطمئن رو پیدا کنید! بگردید دنبال کسی که حرفش مستند به دین باشه! نه حرفهای قشنگ بی سند و مدرک!! ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! به نظر شما چند تا از علائم حتمی ظهور تا الان اتفاق افتاده؟ حالا چند تا از این علائم تا سال 1000 هجری اتفاق افتاد؟ میشه حدود 400 سال قبل! حالا چند تا از این علائم تا سال 400 اتفاق افتاده؟ میشه حدود 1000 سال قبل! یه روایتی از امام زمان (عج) نقل شده خطاب به شیخ مفید، متنش اینه: و لو أنّ أشياعنا- وفّقهم اللّه لطاعته- على اجتماع من القلوب في الوفاء بالعهد عليهم لما تأخّر عنهم اليمن بلقائنا. و لتعجّلت لهم السعادة بمشاهدتنا على حقّ المعرفة و صدقها منهم بنا، فما يحبسنا عنهم إلّا ما يتصل بنا ممّا نكرهه و لا نؤثره منهم. ترجمه اش اینه: اگر شیعیان ما (که خداوند به آنها توفیق اطاعت بدهد) در وفای به عهدشان با ما یکدِل بودند برکت ملاقات ما برای ایشان به تأخیر نمی افتاد و دیر نمیشد! و خیلی زودتر از این سعادت دیدار ما برایشان مهیا میشد! به گونه ای که ما را به حق بشناسند و تصدیق کنند. پس تنها چیزی که ما را از ایشان پنهان میسازد کارهای ناپسندی است که از ایشان سر میزند و به ما میرسد. حالا شیخ مفید چه زمانی از دنیا رفته؟ حدودا سال 410. از شروع غیبت تا اون زمان نهایتا 150-160 سال گذشته! 160 سال رو امام زمان (عج) میفرمایند دیر شده! مگه چند تا از این علائم اتفاق افتاده؟ یعنی خیلی زودتر از این ها باید ظهور اتفاق می افتاد! حالا شما بگو علائم ظهور چقدر مهمند؟ ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! چی میشه که یه عده ازهمین 18میلیون نفر به این نتیجه میرسن که بذارخونه بشینیم ورأی ندیم! یه عامل تنبلیه! وقتی یاددادیم به مردم که میشه باتوخونه نشستن وانگشت زدن به شکم یه پول درآورد! نیازی نیست بریم زیرآفتاب سوزان عرق بریزیم! نیازی نیست ازعرق جبین نون دربیاریم! نتیجه این نحوه آموزش میشه این که توحساسترین موقعیتها حال تکون دادن خودمون رونداریم! ازدواج! فرزندآوری!اشتغال! همش همینه! یه عامل هم نا امیدیه! دوره احمدی نژاد تورم سنگین بود! دوره روحانی هم تورم زیادی داشتیم! دوره رئیسی مرحوم هم همینطور! پس فرقی نمیکنه کی بیاد سر کار! در هر صورت تورم خواهیم داشت! حالا چه تورم 40 درصد!چه 60 درصد!چه 20 درصد! این بخشش تقصیر ماست! نتونستیم توضیح بدیم که تورم مثل تب بیماره!یهو ایجاد نمیشه! یهو هم از بین نمیره! تو دوره احمدی نژاد تورم داشتیم! ولی ساخت و ساز و تولید هم داشتیم! تو دوره استعمار صغیر! تورم داشتیم! تولید هم خوابید! تورم چنان افزایش پیدا کرد که سال آخری رسید به 60 درصد! رئیسی عوامل اصلی تورم رو کنترل کرد! تورم 60 درصد شروع کرد پایین اومدن! رسید به 40 و داشت به 30 میرسید! اما خوب تورم 30 درصد هم هنوز یعنی امسال از سال گذشته 30 درصد گرون تر شده! این معناش این نیست که مریضمون در حال بهبودی نیست! معناش اینه که هنوز مریضه! ای کاش میتونستیم این رو راحت تر برای مخاطبمون توضیح بدیم! این مشارکت پایین، چه علت های دیگه ای میتونه داشته باشه؟ ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema
بسم الله! نسبت ماباانقلاب چیه؟ . . . نگاه نکنید به این آدمای دوزاری که خودشون رو نماینده مردم جا میزنن! اینا خودشون نصف بیشتر این مدت مسئول مملکتی بودن! یاد گرفتند که نقش اپوزیسیون بازی کنن که طرفدار جمع کنن! تقریبا سر همه بحران ها این آدما نقش اصلی بحران سازی بودن. من و تو یادمون رفته! نه من و نه هیچ کدوم از بستگان نزدیکم هیچ جایی تو حکومت نداشتیم! اما انقلاب برای ما جزئی از زندگیمونه! وقتی «وعده صادق» میشه با تمام وجود لذت میبریم و وقتی هواپیمای اوکراینی زمین میخوره از عمق وجود آه میکشیم. وقتی ماهواره ایرانی میره فضا کیف میکنیم!وقتی روزی700 تا کشته کرونایی میدیم هم غصه دار میشیم! الانم اصلانگران این که کی رئیس جمهورمیشه نیستم!این مملکت کارش باروحانی هم جلورفته!بدترازاون که دیگه هیچ کسی نمیتونه بیاد!نگرانی اصلی من اون 60 درصدی هستندکه نخواستن بیان پای کار! نگرانی من اینه که خدانعمت پرچمداری ظهورامام زمان روازما بگیره و بده به شیعیان جای دیگه دنیا! نگرانم که از چشم خدا بیفتیم! وَإِنْ تَتَوَلَّوْايَسْتَبْدِلْ قَوْمًاغَيْرَكُمْ ثُمَّ لَايَكُونُواأَمْثَالَكُمْ اگر بخواید برگردیدخدابه جای شماگروهی دیگه روبه کارمیگیره واونهادیگه مثل شمانخواهندبود! بینیدرفقا!یه سفره ای بازه!موقع ظهورامام زمان هم این سفره بسته میشه!حالا میخواید استفاده کنید!میخوایدگشنه بمونید!اختیارباخودتونه! ✍️: یادداشتهای اقتصادی مصطفی عبدالهی https://eitaa.com/eqtesadema