آیا میتوان در اینترنت به معنویت دست یافت؟
الگوریتمهای سرگرمیساز برای کار با دانش باستانی حاصل از متون و فضاهای مقدس طراحی نشدهاند، احساس میکنید در دنیای اطرافتان همهچیز بیش از حد مادی و سطحی شده است؟ به ژرفاندیشی و خودکاوی و معنویت علاقه دارید؟ راهش ساده است: با چند جستجو، میتوانید انواع و اقسامی از برنامههای آموزشی یا تمرینها و سخنرانیهای معنوی پیدا کنید که گام به گام با شما همراه شوند.
در عصر اینترنت، همهچیز فقط به اندازۀ چند کلیک از شما فاصله دارد. راس سیمونینی، موسیقیدان و روزنامهنگار آمریکایی، چندی پیش تصمیم گرفت تا با جدیت تمام یک دورۀ آموزشی یوگا را به صورت آنلاین تجربه کند، اما ماجرا پیچیدهتر از آن بود که در ابتدا فکر میکرد.
🔚ادامه مطلب را در وبسایت مفاز بخوانید
@erfanhay_nozohor
12.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا مقوله دین، به وسیله ترس در میان مردم رواج پیدا کرده است؟
استاد جعفری پاسخ می دهند.
@erfanhay_nozohor
سلام راجع به شمع تراپی
که بعضیا دارن توی کانالاشون پول میگیرن آموزش میدن چیه؟
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
باسلام خدمت شما مخاطب گرامی
شمع تراپی(یا شمع درمانی، سفره نذر با شمع و...) که امروزه طرفداران زیادی دارد، در واقع یک خرافه است و برخی افراد از این موضوع سوءاستفاده میکنند و به کلاهبرداری میپردازند.
✍کارگروه مشاوره و واحد پاسخگویی به سوالات
@erfanhay_nozohor
سلام وقت بخیر
میخواستم درموردکانال آقای محمدحسین افشاری اطلاعاتی کسبکنم که اولاایشون اصلاروانشناس هستن یاخیر؟
ثانیادنبال کردن کانالشون تغیرردیدگاه دردین ومسائل دیگه بوجودنیاره
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
باسلام خدمت شما مخاطب گرامی
آقای محمد حسین افشاری کرمانی، دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی مثبت گرا هستند که به روانکاوی و مشاوره مشغول اند.
اما در کنار جنبه های روانشناسانه، معرفی کتاب هایی همچون بیاندیشید و ثروتمند شوید ناپلئون هیل را توصیه به مطالعه می کنند که متأسفانه این کتاب، ترویج تفکر نوین و قانون خرافه جذب را گسترش می دهد و مخاطب، به مشکلات و چالش های اعتقادی دچار می گردد.
✍کارگروه مشاوره و واحد پاسخگویی به سوالات
@erfanhay_nozohor
دعانویسان برای انجام طلسمات و ارتباط با موکلین(شیاطین) راه های زیادی دارند.
در روزهای خاص، ساعت های خاص و بخور دادن گیاهان خاص و … یا نوشتن ادعیه و طلسمات بر روی پوست جانوران و … به این کار می پردازند.
امکان دارد، دعا نویس ها، برخی از طلسمهای شیطانی را به عنوان دعا به مراجعه کنندگان دهند که در اوایل شاید در ظاهر، شخص تاثیری در زندگی خود ببیند، اما پس از مدتی با ورود اجنه و شیاطین به زندگی آن شخص، مشکلات پیچیده دامن افراد را میگیرد!
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
@erfanhay_nozohor
شکلگیری آفرینش و اسامی خدایان در هندوئیسم
🔸شاکتی نیروی خلاقه شیوا و نام همسر او است؛ آفرینش، هنگامی رخ میدهد که شیوا با نیروی خلاقه خویش یعنی شاکتی درآمیزد. درباره نام همسر شیوا در نواحی مختلف هند، اسامی و القاب مختلفی وجود دارد. در یکجا او را «پروتی/پارباتی» یعنی کوهنورد، در جای دیگر او را «اوما» یعنی نور، گاهی او را «دورگا» یعنی تصرفناپذیر و در نهایت (کالی) یعنی سیاه مینامند.
📚 دین در سینمای شرق و غرب، صفحه ۴۴۵
@erfanhay_nozohor
آیا یوگا عبادت بتهای هندو است؟
https://B2n.ir/w85568
اگرچه در مراحل ابتدایی یوگا بر آموزش های بدنی یوگا (آسانا) تاکید می شود؛ ولی در حقیقت، حرکات و حالات بدنی در یوگا برنامهای عبادی در ارتباط با خدایان هندو است. به عنوان نمونه یکی از معروف ترین آساناهای یوگا که در مراکز آموزش یوگا تعلیم داده می شود، آسانای «سوریانامسکار» میباشد. ترجمه ای که از آن به زبان فارسی انجام شده است «سلام بر خورشید» می باشد؛ اما در واقع ترجمه واقعی آن «پرستش الهه خورشید(سوریا)» است.
سوال: من مدتی هست که ورزش یوگا میرم و برای بدنم خوب بوده ولی الان شنیدم یوگا ورزش شیطان پرستهاست. میخوام درباره حقیقت یوگا بیشتر بدونم.
یوگا دارای هشت مرحله است که در مراحل ابتدایی آموزش یوگا بیشتر بر آموزش های بدنی یوگا(آسانا) تاکید می شود. آیا همانطور که تبلیغ می شود، یوگا ورزش جسم و ذهن است یا این ها پوششی است برای کار و هدف دیگر؟ جواب این است که یوگا در واقع عبادت بت های هندو است. یوگا اصلاً ورزش نیست؛ بلاتشبیه انگار کسی بیاید در مسجد مسلمانان و نماز خواندن آنان را ببیند و بگوید این ورزش خیلی خوب و عالی است. اینجا جواب می دهند، این ورزش نیست بلکه اعمال عبادی برای نیایش با آفریدگار است.
@erfanhay_nozohor
🔹 پیامبر اسلام صلوات الله علیه وآله وسلم:
کسی که فرزندش را ببوسد خدای عزوجل برای او حسنه ای ثبت می کند و کسی که او را شاد کند خداوند روز قیامت او را شاد می کند و کسی که قرآن به او بیاموزد، روز قیامت پدر و مادر را می خوانند و دو پوشش به آنها می پوشانند که اهل بهشت از نور آن دو چهره هایشان روشن می شود.
📗الكافي، ج ، ص ١٩
9.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در اين صبح زيبـا
تمام خوبے ها را
برایتان آرزو میڪنم
نه خوشے ها را
خـوشے ها
آن اسـت ڪه
شما مے خواهید
و خوبے ها آن است ڪه
خــدا برایتان میخواهد
🌸 صبحتـون بـخیر
🍃🌺🍃🌸🍃
🔴از عرفان اشو تا معنویت عصرجدید همه در دوران پست مدرن
👆یادداشتی برگرفته از کتاب معنویت گرایی جدید نوشته استاد احمد شاکرنژاد
در پست بعدی مطالعه کنید👇👇
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
🔴قسمت اول
یادداشتی برگرفته از کتاب معنویت گرایی جدید نوشته استاد احمد شاکرنژاد
از عرفان اشو تا معنویت عصرجدید همه در دوران پست مدرن
دوران پست مدرن که از اوایل قرن بیستم میلادی شروع و تا به امروز جریان دارد دورهای از تاریخ است که در آن واژه معنویت از قالب سنتی خود خارج و در قالب جدیدی داخل شده است، این قالب جدید دارای ویژگیهایی مانند سیالیت، فرد محوری«انفسی» و تجربیگرا است که به جای قطعیت و ثبات در ارزشها به جست و جو گری مدام در انواع معنویتها میپردازد، در این شکل جدید از معنویت که در بستر فرهنگی پست مدرن ایجاد شده است شیوه سنتی دینداری را صرفا به این دلیل که معنویت را در قالب شریعت و نهاد دین تعریف میکند، مورد هجمه و نقد قرار میدهد.
اگر نگاهی به مفهوم واژه معنویت«که دستخوش تغییرات مفهومی، اعتقادی و گفتمانی شده است» در این دوران تاریخی بیاندازیم، میبینیم که خود این دوره تاریخی دارای ۲دوره بههمپیوسته است:
۱-از اوایل دهه۶۰ تا اواخر دهه۸۰ میلادی ۲-بعد از دهه ۸۰ میلادی
دوره اول: معنویت فرقهای که بعد از دوران مدرنیته شروع شده بود، در این دوره به دنبال انتقادات رمانتیست ها به متریالیست ها خلأهای معنوی زیادی در دنیای غرب و بخصوص کشورهای انگلیسی زبان ایجاد شد، در طی این خلأهای معنوی بود که برخی از جریانهای عرفانی شرقی توانستند در ابتدای کار این خلا معنوی را پر کنند، به عنوان مثال: سلسلهای از گوروهای هندو به رهبری راما کریشنا و شاگردش ویوکاننده که به سلسلهها و فرقههای عرفانی بیشتری تکثیر شدند.
اما در ادامه این جریان معنوی نیز نتوانست جایگزین خوبی برای آن معنویت دینی سنتی باشد و به دلایلی مردم نسبت به این نوع از معنویت و عرفان نیز بدبین شدند که در اینجا به ذکر ۲دلیل مهم بسنده میکنیم:
۱- این جریانهای معنوی متهم به فجایع جنسی، شست وشوی ذهن مریدان، قدرت طلبی و مال اندوزی شدند، به عنوان مثال: خودکشی دسته جمعی فرقه جیم جونز در معبد جونز تاون کشور گویان و یا انزجار از رفتار جنسی اشو و مال اندوزی برخی از این رهبران مانند ماهاریشی ماهاشی در فرقه tm. ۲- در این جریان افراد محدود به یک تفکر و اطاعت کردن و پیروی از رهبری فرقه بودند که اولا این تبعیت از رهبر یکی از مشکلاتی بود که در دینداری سنتی نیز موجود بود و بخاطر آن به معنویت جدیدی رو آورده بودند، ثانیا این محدودیت ها با لوازم اعتقادی دوران پست مدرن سازگار نبودند.
دوره دوم: دین عصرجدید که پس از دهه ۸۰ میلادی و آن فجایع اسفناک دوره فرقهای شروع شد و تا به امروز ادامه دارد برخلاف دوران های قبل از خود باعث ایجاد جریانهایی شد که به هرگونه انتخاب و آزادی فردی بها میدهند، با سبک زندگی روزمره جمع میشوند، هرنوع احساس تجربی را ارج مینهند تا به جایی که قائلند اوج این احساسات تجربی موجب یک نوع آگاهی همگانی و خلق حکمت میشود، در این گفتمان دیندارانه پسامدرن سیال بودن و عدم ثبات یک نوع فضیلت به حساب میآید و در نهایت این ذهن انسان است که مرکز اصلی و نقطه اتصالی بین مادیات و روح کیهانی است.
این تغییرات اساسی در معنا و مفهوم معنویت«نسبت به معنای معنویت در دین سنت» با تغییر و تحول در سبک زندگی فردی و اجتماعی دنیای غرب گره خورده است؛ افراد در این اجتماع دارای حقوق معنویای هستند که به آنها اجازه میدهد تا سبک دینداری متناسب با خود را بسازند، اما این امر دقیقا مخالف آنچیزی است که در دین داری سنتی وجود داشت به عبارت دیگر دوآلیسم های موجود در دین داری سنتی بودند که هستی شناسی آن را بوجود میآوردند و همچنین وحی و تشریع بایدها ونبایدهای ادیان سنتی را شکل میدادند. اما در مقابل، در معنویت گرایی جدید هستی شناسی مونیسمی وجود دارد که هرگونه دوآلیسم را نفی میکند و تنها چیزی که برای او اهمیت دارد تجربه های عمیق و وجودی است، این معنویت گرایی ذهنی تا به جایی پیش میرود که هرگونه تفسیری از خدا و معنویت را صحیح میداند و به جای پایبندی به ارزشهای دین سنتی، تمامی مرزهای بین خالق و مخلوق را پاک کرده و به نوعی خود الوهیتی یا پاننتئیسم میرسد.
🔴قسمت دوم
یادداشتی برگرفته از کتاب معنویت گرایی جدید نوشته استاد احمد شاکرنژاد
از عرفان اشو تا معنویت عصرجدید همه در دوران پست مدرن
معنویت در این عصر حتی برخلاف معنویت در دوران مدرنیته است، دوران مدرنیته از اواسط قرن چهاردهم میلادی شروع و تا قرن بیستم ادامه داشت، در دوران مدرنیته و خصوصا دوران مدرنیته شهری معنویت برخلاف دورانهای پیش از خود شکل و قالبی مادی گرایانه دارد در این دوران معنویت صرفا رنگ و لعابی برای مادیگرایی است که هدف آن تنها در خدمت به انسان خلاصه میشود، در این زمان عقل گرایی و عینیت گرایی به اوج خود میرسد به عبارت دیگر این عقل انسان مادی است که معیار و ترازویی برای سنجش امور است بنابراین معنویت برخواسته از آن نیز معنویتی سطحی با رویکردی التقاطی است که ریاضت ها و اعمال مشقت بار معنویت سنتی را حذف کرده و به جای آن به تفسیری اومانیستی از انسان معاصر آن دوران میپردازد؛ اما در معنویت دوران پست مدرن (برخلاف دوران مدرن) نوعی از تعالی وجود دارد که برگرفته از معنویت سنتی است، اما این تعالی ترکیبی از متافیزیک و راز است که به شکل یک کالا یا مدروز تبدیل شده است، نتیجه این معنویت گرایی به گفته شاکرنژاد«عرضه و نمایش خویشتن خود شیفته، تامین احساسات سطحی و پساماده گرایانه، تامین احساس سعادتی نسبی، عرضی، تاویلی و گذرا، تامین حس رفاه و خودبودگی با محوریت مطلوبیت بدن و غایاتی چون شفایابی، موفقیت اجتماعی و مالی، شادکامی، التذاذ، مسرت، بازی و طنز و پرکردن اوقات فراغت از اهداف عرفان پسامدرن دانسته میشود» ، این موارد نشان میدهد که حتی معنویت گرایی جدید نیز انسان را به سمت نوعی از خود محوری و خودشیفتگی سوق میدهد که با ارزشهای جمعگرایانه و اخلاقی که در معنویتهای سنتی نسبت به آنها تاکید شده است، در تضاد است.
سوالی که در اینجا پیش میآید این است که: آیا این نوع از معنویت توانسته است نیازهای معنوی واقعی و عمیق انسانها را پاسخ دهد؟ بسیاری از جامعه شناسان که منتقد این معنویت گرایی هستند بر این باورند که این نوع معنویت با تمام جذابیتهایش نتوانسته است به درک کامل و عمیق از معنویت انسان معاصر برسد، این منتقدان معتقدند که تجربههای فردی و سیالیت موجود در این نوع معنویت به جای ایجاد پیوندهای عمیق معنوی بیشتر به تفرقه و سردرگمی منجر شده است، این حد از خودشیفتگی و خودمحوری موجب میشود که انسان از انسان دارای چارچوبهای مستحکم اخلاقی تنرل یافته وبه انسانیتی برسد که کاملا سوژه محور است و افراد به دور از فرهنگ جمعی، مشاهدهها و تجربههای ذهنی خود را اساس و معیاری برای طریقتهای عرفانی خود قرار میدهند.
نکته: این سبک جدید از معنویت را معنویت عصرجدید، معنویت سکولار، معنویت پست مدرن، معنویت سیال و دورن نگر نیز مینامند.
برای شناخت بهتر مبانی الهیتی و فلسفه انسانگرایانه در دین عصر جدید مراجعه کنید به: کتاب معنویت گرایی جدید اثر احمد شاکرنژاد، کتاب دین عصرجدید نوشته ووتر هانگراف، کتاب خدا و دین در جهان پسامدرن اثر دیوید ری گریفین.
✍️ سید محمد علی طواف زاده
پژوهشگر معنویت های نوظهور
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat