eitaa logo
عرفان و معنویت
231 دنبال‌کننده
319 عکس
148 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر انسان دنبال تکلیف خدا بگردد و آنجا که تکلیف می‌آید بایستد و عمل کند، همهٔ رشدها را خداوند برای او رقم می‌زند. اما اگر با تدبیر خود دنبال رشد خودش باشد، به هیچ‌کجا نمی‌رسد! خدای متعال، متناسب با شخص و ظرفیّتِ هر کس، زمینهٔ رشدی برای او فراهم کرده است و زمینهٔ رشدش، انجام تکلیفی است که متوجه اوست. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
دویژگی‌های اخلاقی و عرفانی محمدتقی بهجت، از نوجوانی مسائل عرفانی و اخلاقی را نیز در کنار فقه و اصول دنبال می‌کرد. برداشت وی از عرفان ناب، تقید و تعبد است. بعضی چون علامه طباطبایی، آیت‌الله بهاءالدینی، شهید قدوسی، حسن زاده آملی، آیت‌الله جوادی آملی و... مقید به شرکت در نماز جماعت او به ویژه در شب‌های جمعه بودند. در این نماز، صدای او به گریه بلند می‌شد. او در خانه‌ای قدیمی به فاصله کمی از مسجد فاطمیه گذر خان قم زندگی می‌کرد. آیت‌الله بهجت دیر اقدام به انتشار رساله توضیح المسائل کرد. استدلالش این بود؛ صبر کنید همه رساله خود را نشر دهند. بعد اگر کسی ماند و از دیگران تقلید نکرد و فقط خواست از من تقلید کند، آن وقت رساله مرا منتشر کنید. بهجت، هرروز صبح‌ها بعد از تعقیبات نماز صبح و طلوع آفتاب، به حرم حضرت معصومه می‌رفت و در مسجد شهید مطهری به عبادت می‌پرداخت. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🏴به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی رضوان الله تعالی علیه🏴 🔰 آیت‌الله مشکینی می‌گفت: ما بارها خدمت امام خمینی رحمه‌الله می‌رفتیم و سؤال می‌کردیم که برای مسائل اخلاقی به چه کسی مراجعه کنیم؟ 🔸 امام می‌گفت به آقای بهجت! 🔹می‌گفتیم ایشان علاقه ندارند مطرح شوند و قبول نمی‌کنند. 🔸 امام می‌گفت: اصرار کنید! (براساس خاطره‌ای از آیت‌الله مصباح یزدی) 📚ردپای سپید،ص٣۵ (جلد پنجم از مجموعه ۵ جلدی داستانهایی کوتاه از سیره و زندگانی حضرت آیت‌الله بهجت قدس سره) https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
انسانی که مشغول بندگی خداست، مبتلا به هَمّ‌ نمی‌شود.انسان اگر فهمید خدایی در کار است که او خداییِ خود را انجام می‌دهد و ما هم باید بندگی کنیم، هُموم، او را احاطه نمی‌کنند. اگر دیدید یک‌جایی فشار به شما می‌آید، بدانید دارید از مسیر بندگی خارج می‌شوید و دارید یک‌کاری انجام می‌دهید که وظیفه‌تان نیست! https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
ما اسیر شِرک‌های خودمان هستیم. خیال می‌کنیم زمین و آسمان، ما را اداره می‌کنند! با پولِ خدا، راحت راه می‌رویم، امّا با خودِ خدا، خیر! جیبمان اگر پُر از پول باشد آرام می‌گیریم، ولی اگر خالی باشد آرام نیستیم. عزیزی می‌فرمود آدمی که اهل توحید است، نه در کویر، خودش را تشنه می‌بیند و نه در دریا، سیراب. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
نقل شده که مرحوم علّامۀ طباطبایی، قرار بود شب، در منزل یکی از شاگردان، درس خصوصی برگزار کنند. یکی از اطرافیان می‌گوید: «مسیر، ناهموار است و کوچه‌ها، تاریک. ممکن است خدای‌ناکرده زمین بخورید. اگر اجازه دهید، ما خدمت برسیم». علّامۀ طباطبایی می‌فرمایند: «مگر در روز، ما به‌وسیلۀ نور خورشید راه می‌رویم؟». https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
اگر انسان فقرهای خود را نديد، است. اگر فقرهايش را ديد و احساس کرد که خودش می‌تواند مشکلاتش را حل کند، می‌شود. اگر فقرهايش را ديد و به اسباب ارجاع داد، می‌شود. کسی است که با خدا آرام است نه با اسباب. توحید یعنی عبور از اسباب و رسیدن به صاحب اسباب و مسبِّبُ‌الاسباب. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat ☑️
کسی که در مقام توحید قرار دارد، وقتی مرگش فرامی‌رسد، می‌بیند که او را از یک خانۀ خدا به خانۀ دیگرِ خدا می‌برند؛ اتّفاق خاصّی نمی‌افتد! ولی کسی که به اسباب، وابسته است، هنگام مرگ، درواقع، بُت‌هایش از او جدا می‌شوند؛ لذا می‌ترسد و حق دارد که بترسد. این ترس‌های عند‌الموت، مربوط به شرک‌های انسان است. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
عقل وقلب و شرع ازیک حقیقت حکایت می کنند وترجمان برای معنای واحد هستند واستاد ما علامه طباطبایی قدس الله سره درهر سه موضوع دردرجه کمال،بلکه درمیان اقران حائز درجه اول بودند،،،،کتاب مهر تابان یاد نامه((( عالم ربانی علامه سید محمد حسین طباطبایی تبریزی)))به قلم علامه سید محمد حسین طهرانی
گاهی اوقات بعد این که دقیقه ها جلوی آینه ی اتاق ایستادم و اینقدر عوض کردم که همه چیم خیلی زیادی باهم ست شده و راضی و خوشحال میخوام از خونه بزنم بیرون‌‌؛ 🪞برای بار آخر خودمو جلوی آینه ی سنتیِ دم در نگاه میکنم که چشمم میفته به کاغذی که به قسمت بالای آینه چسبوندم.همون که روش نوشته شده: (این تیپ رو واسه کی زدی؟) ✅یدفعه قلبم هوری میریزه.برمیگردم داخل خونه و یه قسمت از تیپم رو خراب میکنم،در واقع خودمو خراب میکنم.همون خودی که میخواستم نمایشش بدم!!همون خودی که قرار بود چند دقیقه بعد از تعریف و تمجید و نگاه آدمها به خاطر لباسش کیف کنه.همون خودی که حالا با به هم ریختن ست لباسم یا جایگزین کردن یه لباس تکراری سر جاش نشوندم. ☺️ 🌿آخه مسلمون تیپش هم باید برای خدا باشه نه خوشامد نفسش.❤️ 🌿گاهی واسه ی خدا باید خوشتیپ خوشتیپ کنی و گاهی واسه ی خدا نباید اصلا خوشتیپ باشی❤️ _________________ امام صادق (ع) : «بهترين لباس تو آن لباسى است كه تو را از خداوند عز و جل به غير خدا مشغول نكند! بلكه تو را به ياد او و شكر او، و طاعت او نزديك كند! و تو را بر خودپسندى، و ريآء، و زينت‏بندى، و تفاخر، و استكبار، و بلندپروازى نيندازد،زيرا كه اينها موجب قساوت در دل‏ است» . https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
📢 نقش مرگ در سلوک «مقدار و میزان حقیقت تنزل‌یافته از توحید، که در وجود مقدس نبی اکرم(ص) در حیات دنیایی ایشان محقق می‌شود، متناسب با ظرفیت این عالَم است؛ مابقی حقایق توحیدی و معارف باید در عالم برزخ و قیامت اخذ شود. اگر همۀ توحید در عالم دنیا جاری می‌شد، ضرورتی برای ورود به عالم برزخ و قیامت نبود. منزلتی از توحیدی که به نبی اکرم(ص) عطا شده، در حیات این دنیایی نبی اکرم(ص) به مؤمنین منتقل می‌شود، اما منزلت بالاتر آن، مربوط به عوالم دیگر حضرت، مانند موت حضرت است. بنابراین اگر کسی با نبی اکرم (ص) سیر کند، هم حیاتش و هم مماتش، حیات و ممات محمد و آل محمد(ص) خواهد شد؛ یعنی برزخش هم برزخ نبی اکرم(ص) می‌شود و منزلت بالاتری از توحید را که در عالم دنیا نتوانسته است از حضرت دریافت کند، در عالم موتش دریافت می‌کند و توحید و محبّتش به کمال می‌رسد. شرط این همراهی چیست؟ شرط آن معرفت‌الامام است. اگر کسی به معرفت‌الامام برسد، به وادی نبوت نبی اکرم(ص) راه پیدا می‌کند و آن‌گاه حیات و مماتش، حیات و ممات حضرت خواهد شد و هم به توحید در عالم دنیا می‌رسد، هم به توحید بالاتر در عالم موت و عوالم بعدی.» https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
💠 سبب انزوا از سیاست نیست/ چه کسی در کشور به حد عرفان امام می رسید؟/ پیامبر هم عارف بود ولی حکومت تشکیل داد. 🎙حضرت امام: 🔅خيال میكردند كه كسى كه عارف است بايد ديگر بكلى كناره گيرد از همه چيز و برود كنار بنشيند و يك قدرى ذكر بگويد و يك قدرى تغنى بشود و يك قدرى چه بكند و دكاندارى. امير المؤمنين در عين حالى كه اعرف خلق اللَّه بعد از رسول اللَّه در اين امت، اعرف خلق اللَّه به حق تعالى بود مع ذلك، نرفت كنار بنشيند و هيچ كارى به هيچى نداشته باشد، هيچ وقت هم حلقه ذكر نداشت، مشغول بود به كارهايش، ولى آن هم بود. 🔅يا خيال مى شود كه كسى كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد به مردم ديگر كار نداشته باشد، در شهر هر چه میخواهد بگذرد، من اهل سلوكم، بروم يك گوشه اى بنشينم و وِرد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است، در اوليا زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه شان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چكار داريم كه به ملت چه می گذرد هر كه هر كارى میخواهد بكند. اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسى بن عمران اهل سلوك بود، ولى مع ذلك، رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه میدانيم. 🔅رسول خدايى كه سالهاى طولانى در سلوك بوده است، وقتى كه فرصت پيدا كرد، يك حكومت سياسى ايجاد كرد براى اينكه، عدالت ايجاد بشود. تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا میشود براى اينكه هر كس هر چيزى دارد بياورد. 🔅انحرافات زياد شده است. بعضى از اهل علم خودمان هم همين معانى را دارند: «لباس جندى حرام است، لباس شهرت است، به عدالت مضر است». حضرت امير عادل نبوده؟! حضرت سيد الشهدا هم عادل نبوده؟! حضرت امام حسن هم عادل نبوده؟! پيغمبر اكرم هم عادل نبوده؟! براى اينكه لباس جندى داشتند! 🔅اينها را تزريق كردند به ما، به ما آن طور دستهاى توطئه گر تزريق كردند كه ماها هم باورمان آمده است. تو چكار دارى به اينكه چه ميگذرد! تو مشغول درست باش! تو مشغول فقهت باش! تو مشغول فلسفه ات باش! تو مشغول عرفانت باش! چكار دارى كه چه میگذرد. 🎙مقام معظم رهبری: 🔺...آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. ...از همه عارف‌تر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام می‌رسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. 🔺امام درباره‌ی استاد بزرگوار خود _مرحوم آقای شاه آبادی_ گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. همچنین من در جایی از امام شنیدم که مرحوم آقای شاه‌آبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام می‌کردم. 🔺بنابراین عرفان موجب نمی‌شود که انسان برود در گوشه‌یی بنشیند. البته درست فهمیدن مسائل سیاسی و سالم طرح کردن آن، مسأله‌ی دیگری است؛ اما انزوا و انعزال از سیاست، به‌هیچ‌وجه مصلحت نیست. 📚صحیفه امام ج۲۰ ص ۱۱۶ 📚رهبر انقلاب، در دیدار با فرزند آیت‌الله شاه‌آبادی و جمعی از مردم ۷۷/۱/۲۴ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
حتما گوش دهید بسیار مهم است، ،،،سرملاقات متعلقه شهید جمران با علامه سید محمد حسین طهرانی رضوان الله تعالی علیه ☝️☝️☝️
28.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی معنای «يا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ» و «فَلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ» در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🗓 جمعه ١٩ خرداد ماه ١۴٠٢ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 خداوند متعال می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً؛ هرکس یکی را احیا کند، گویا همه مردم را احیا کرده است». [مائده: ۳۲] ️منظور از حیات در این آیه شریفه، نجات‌دادن از ضلالت و گمراهی در دین است. ️این راه اصلاح را نباید کالعَدَم و نشدنی حساب کنیم، وگرنه پشیمان می‌شویم از اینکه می‌توانستیم عادل و صالح فراهم کنیم و نکردیم، ️و در وُسع ما بود و قدرت داشتیم که دنیا را به امن و امان و عدالت وادار کنیم و نکردیم. 📚 کتاب حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ، ص١٩٢ مجموعه بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره پیرامون حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عجب جلسه خاطره انگیزه‌ای عجب منبر زیبایی این کلیپ را دست با دست کنید همه ببینند. ╭❀🕊🌼🍃❀╮ ╰❀🍃🌼🕊❀╯
🔹 برای سالکین راه خدا چیز دیگری است! https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
مراسم عزاداری شهادت امام جواد (ع) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد
▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم عزاداری شهادت حضرت امام جواد (علیه الصلاة و السلام) روز دوشنبه در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. این مراسم روز دوشنبه 29 خرداد ماه 1402 ساعت 10:30 در محل دفتر معظم له واقع در قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19، پلاک7 برگزار خواهد شد. 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
📌خطر نفس اماره 🔰علامه طهرانی (ره) 💢در اين حال وارد عالَم اسلام اعظم مى‌گردد. در اينجا خود را جوهرى مى‌بيند يكتا و گوهرى بى‌همتا، بر عالم طبيعت محيط‍‌ و از موت و فنا مصون و از كشاكش متضادّات فارغ، در خود صفا و بهاء و ضيائى مشاهده مى‌نمايد كه فوق ادراك عالم طبيعت است 💢چون در اين حال، سالك از عالم طبيعت مرده و حيات تازه‌اى يافته است و با اينكه به ظاهر در عالم مُلك و ناسوت است ولى موجودات ناسوتى را با صورتهاى ملكوتى خواهد ديد 💢و هر چه از مادّه بر او روى نمايد او را به صورت ملكوتى مشاهده مى‌كند، و به حال او ضررى نمى‌رساند چون به قيامت انفسيّۀ وُسْطى رسيده پرده بر كنار رفته و بسى از امور خفيّه بر او ظاهر گرديده و بسيارى از احوال عجيبه او را حاصل شده است. 💢اين مرتبه همان مقام اسلام اعظم است كه در آيات قرآنيّه به طور روشن از آن ذكر شده است. 💢أَ وَ مَنْ‌ كانَ‌ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ‌ وَ جَعَلْنا لَهُ‌ نُوراً يَمْشِي بِهِ‌ فِي النّاسِ‌ كَمَنْ‌ مَثَلُهُ‌ فِي الظُّلُماتِ‌ لَيْسَ‌ بِخارِجٍ‌ مِنْها كَذلِكَ‌ زُيِّنَ‌ لِلْكافِرِينَ‌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ‌ 💢و هكذا قوله تعالى: 💢مَنْ‌ عَمِلَ‌ صالِحاً مِنْ‌ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ‌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ‌ حَياةً‌ طَيِّبَةً‌ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ‌ أَجْرَهُمْ‌ بِأَحْسَنِ‌ ما كانُوا يَعْمَلُونَ‌ . ♨️مخفى نماند كه در اين موقع سالك به واسطۀ آنچه از خود مشاهده مى‌كند ممكن است او را اعجاب و انانيّت درگيرد و بزرگترين دشمن جانى و قتّال او كه نفس خود اوست با او روبرو گردد چنانكه در حديث وارد است كه: اعْدَى عَدُوِّكَ‌ نَفْسُكَ‌ الَّتى بَيْنَ‌ جَنْبَيْكَ‌. 💢و اگر در اين حال عنايت ربّانيّه او را انقاذ نكند به كفر اعظم مبتلا مى‌شود. 💢و به همين كفر اشاره فرموده‌اند كه: . 💢اين بت‌پرستى بود كه حضرت إبراهيم عليه السّلام از آن به خدا التجاء نموده و دورى آن را از خدا طلبيد: وَ اجْنُبْنِي وَ بَنِيَّ‌ أَنْ‌ نَعْبُدَ . چه پرظاهر است كه در حقّ‌ حضرت خليل - الرحمن پرستش اصنام مصنوعه غير متصوّر است. 💢و همين شرك است كه حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه و آله از آن به خدا پناه برد و عرض كرد: اللّهُمَّ‌ انّى اعُوذُ بِكَ‌ مِنَ‌ . 📚رساله لب اللباب صص 68-69 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🔘 علت شهادت امام جواد علیه‌السلام! 🔹بالأخره در بعضی موارد برای هدایت مردم، امام باید [آن باطن را] ظاهر کند. اگر ظاهر نکند پس فرقش با غیر خود و با مردم چیست؟! امام در مقام تبلیغ و احتجاج است! 🔹علت شهادت امام جواد علیه‌السلام، مجلس یحیی بن اکثم بود. در آن مجلس همۀ افراد، علماء و امثال اینها بودند [که قصد داشتند سؤالات زیادی از حضرت بپرسند تا حضرت درمانده شود و جایگاه امامت پایین آید.] 🔹حال امام جواد علیه‌السلام می‌داند که این مجلس به حسادت یحیی بن اکثم منتهی می‌شود و آن هم موجب شهادت ایشان می‌گردد، آیا جواب سؤالها را ندهد؟! امام می‌گوید: «من شهید بشوم بهتر است یا امامت زیر سؤال برود؟!» 🔹اگر امام جواب نمی‌داد، نزد بقیه محکوم می‌شد و همه هم به ایشان می‌خندیدند و خوشحال می‌شدند، ولی طبعاً حضرت شهید نمی‌شد. 🔹اما باید این‌کار را بکند و الّا امامت زیر سؤال می‌رود. امام می‌گوید: «اگر قرار است من شهید بشوم، بشوم!» 🔹این مجلس را معتصم تشکیل می‌دهد و هزار سؤال هم می‌کنند و یحیی بن اکثم و بقیه هم ضایع و خجالت‌زده می‌شوند، ولی [جایگاه] امامت محفوظ می‌ماند! 🎙حضرت آیة الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔉. ، (اسفار اربعه) جلسه 545. علیه‌السلام https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
📌توصیه آیت الله قاضی برای رهایی از مشغولیت فکری 🔰ذهن آدمی خیلی زود مسائل را به خود جذب می کند و زود هم به آن مشغول می شود؛ لذا بهترین چیز برای انسان این است که مشغولیت فکری نداشته باشد باشد. 🔰برای رهایی از مشغولیت فکری، بهترین کار، زیاد ذکر گفتن وز یاد صلوات فرستادن است. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
کی روی، ره زکه پرسی، چه کنی، چون باشی؟! روزی در محضر مرحوم علّامه طباطبایی بودیم که یکی از دوستان حاضر در آن جلسه این بیت عارف شیراز را زمزمه کرد: کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟ یک‌باره مرحوم علّامه، دست در مقابل صورت گرفتند و سخت گریستند و در حالی که شانه‌هایشان به شدت تکان می‌خورد، با خود زمزمه می‌کردند: «کی روی؟ ره زکه پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟» گویا آن کس که در بیابان از کاروان بازمانده و راه نمی‌داند، خود او است. آن گریه، قلب حضار را چنان به آتش کشید که هرگز شعله آن در جانشان به سردی نمی‌گراید. رَحِمَهُ اللّهُ وَاَنْزَلَه فِی جِوارِ قُرْبِهِ. سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: شهود و شناخت، آیت اللّه ممدوحی، ج۱، ص۱۰۶،بوستان کتاب قم. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat