eitaa logo
عرفان و معنویت
231 دنبال‌کننده
319 عکس
148 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظاتی ناب از حضور آیت الله بهجت (ره) در منزل یکی از شاگردان و ارادتمندانشان ایشان هنگام خروج از منزل به شوخی به پسرم گفتند: این گلها را آب دادید؟ پسرم گفت: آقا جان این گلها مصنوعیه! آقا فرمودند: دنیا همینجوره، یک نمایشگاه مصنوعیه، حقیقتش جای دیگه است.
❤️ محبت به ائمه در طول محبت به خداوند است 🔹مكاشفات و كرامات دلالت بر كمال سالک ندارد حضرت علامه والد قدّس‌سرّه‌الشّريف مى‌فرمودند: مقامات و مكاشفات و كرامات، اثباتاً و نفياً دلالت بر كمال سالک و عدم آن ندارند، بلكه اقتضاى شاكله و نوع نفوس است كه برخى زياد خواب مى‌بينند و برخى كم، براى بعضى باب مكاشفه باز است و براى بعضى بسته. و چه‌بسا وجود اين امور سدّ راه تعالى و رشد سالک شود و عطش طلب او را براى تحصيل توحيد حضرت پروردگار فرو نشانده و به همين امور خسيسه قانع شود، يا كثرت اين خواب‌هاى صادق و مكاشفات، سالک را مبتلاى به عُجب و خودبينى كرده و او را در ورطهٔ هلاكت بيندازد و لذا سالكانى كه سلوک آنان ساده و عارى از اين خوارق عادات است، كم‌خطرتر و بهتر به مقصود مى‌رسند. سالكى كه مقصد خود را عالم توحيد می‌داند، زندگى او در دنيا به اقتضاى همين عالم، عادى و بر اساس سنّت و أسباب إلهى بايد باشد. روزى حضرت علّامه والد به يكى از شاگردان كه قدرت تصرّف براى او حاصل شده بود و از خود إظهار كرامات می‌كرد، فرمودند: خداوند وقتى شمشيرى برّان به كسى مى‌دهد نبايد او همينطور از آن استفاده كند، بلكه بايد آن را در نيام داشته تا در وقت ضرورت، آن هم به إذن حضرت پروردگار، بيرون كشد. سالكى كه روح تسليم در برابر استاد بر او حاكم‌است و صاحب اين امور است، نه فقط به آن تعلّق خاطر نداشته و از آن استفاده نمى‌كند بلكه راه تصرّف را براى استاد خود باز می‌كند تا در صورت مصلحت، استاد قدرت اين كشف و كرامات را از او بگيرد! و در عوض آن سالک را به مراتب بالاترى سوق داده و كمالات بهترى نصيب او شود. علّامه والد قدّس‌سرّه در اين زمينه حـكـايـت بسيار نافعى را نقل مى‌فرمودند كه چون در جُنگ خطّى خود نيز آورده‌اند، در اينجا به عين الفاظ ايشان نقل مى‌شود: مرحوم حاج شيخ قوچانى قدّس‌اللـه‌سرّه أيضا فرمودند: يكى از كسانى كه خدمت مرحوم قاضى رسيد و از ايشان دستور مى‌گرفت و جزء تلاميذ وى محسوب مى‌شد، آقا ميرزا إبراهيم عرب است، كه پس از ساليان دراز رياضتهاى سخت، به مطلوب أصلى نرسيده و براى وصول به كمال خدمت ايشان رسيد. وى ساكن كاظمين بود و شغلش مرده‌شوئى بود، و گويا خودش اين شغل را انتخاب نموده بود كه از جهت رياضت نفس أثرى قوى در نفس او داشته باشد. چون خدمت مرحوم قاضى رسيد، گفت: من از شما تقاضا دارم كه هر دستورى داريد به من بدهيد، ولى من در ميان شاگردان شما نباشم، چون شاگردان شما تنبل هستند، مرا هم تنبل مى‌كنند. اين تشرّف و گفتگوى او با مرحوم قاضى در حالى بود كه مرحوم قاضى از كنار شطّ (شطّ فرات) از كوفه به سوى مسجد سهله مى‌رفتند و تقريباً تا نزديک مسجد سهله سخنشان طول كشيد. مرحوم قاضى از او پرسيدند: آيا زن دارى؟! گفت: نه؛ وليكن مادرى و خواهرى دارم! مرحوم قاضى به او فرمودند: روزىِ آنها را از كدام راه به دست مى‌آورى؟! (در اينجا كه نمى‌توانست اين سرّ را نزد مربّى و معلّم و بزرگمردى كه مى‌خواهد از او دستور بگيرد، انكار كند، از روى ناچارى و ضرورت) گفت: من به هر چه ميل كنم، فوراً برايم حاضر مى‌شود، مثلاً اگر از شطّ، ماهى بخواهم فوراً ماهى خودش را از شطّ بيرون مى‌افكند، اينطور، و با دست خود اشاره به شطّ نموده، فوراً يک ماهى خودش را از درون آب به روى خاک پرتاب كرد. مرحوم قاضى به او فرمود: اينک يک ماهى بيرون بينداز. ديگر هرچه اراده كرد نتوانست. مرحوم قاضى به او فرمود: بايد دنبال كسب بروى و از اين طريق تهيّهٔ روزى نمائى. او تمام دستورات لازم را گرفت و به كاظمين مراجعت كرد و به شغل الكتريكى و سيم‌كشى پرداخت و از اين راه امرار معاش می‌كرد و حالات توحيدى او بسيار قوىّ و شايان تمجيد شد، بطورى‌كه در نزد شاگردان مرحوم قاضى به قدرت فهم و عظمت فكر و صحّت سلوک، و واردات عرفانيّه و نفحات قدسيّهٔ ربّانيّه معروف و مشهور گرديد. تا سرانجام پس از رحلت مرحوم قاضى، در أثر اتّصال بدنش به تيّار كهرباى شهر، در حال چراغانى شب عيدى كه در كاظمين بدان مشغول بود، از دنيا رحلت و به سراى باقى روحش پرواز نمود. رحمة‌اللـه‌عليه‌رحمةً‌واسعةً. علّامه والد توضيحاً در ادامهٔ مطلب فوق مى‌فرمايند: ‎ مرحوم ميرزا ابراهيم عرب در ميان همهٔ شاگردان مرحوم قاضى به ارادهٔ متين و سيروسلوک راستين مشهور بود، ولى چون در كاظمين سكونت داشت، حقير را شرف ملاقاتش حاصل نشد تا در همان سالهايى كه براى تحصيل به نجف اشرف مشرّف بودم در اثر حادثهٔ گرفتن برق از دنيا رفت.[۱] 📚 نورمجرد، ج۱، ص۴۹۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. جُنگ خطى، ج۱۸، ص ۲۴۰ و ۲۴۱. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
آیت الله العظمی جوادی آملی: «گرسنگی و كم خوابی همان گونه كه در شيوه اهل نظر ناپسند است، در سلوك اهل عرفان نيز مذموم است.  سالك موظف است تغذيه و استراحت خود را به گونه ای تنظيم كند كه نه بر اثر كم خوری و فشار كار دچار ضعف شود و نه بر اثر پرخوری و پرخوابی، اسير كسالت گردد.» دانش و روش بندگی ص۵۰۹ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
امام علی(سلام الله علیه) فرمود: « اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛ از گناه پنهانی بترسيد زيرا همان كس كه امروز مي بيند، فردا قاضی و داور خود اوست. مثل محكمه های دنيايی نيست كه غالباً قاضی غير از شاهد است؛ از اين رو در آنجا نياز به شهادت كسی نيست، هر چند كه شاهدان فراوانی شهادت می دهند.آن كسی كه در محضر و مشهد خداوند بودن باورش شده باشد: ( أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ) سعی دارد گناه نكند؛ يا لااقل گناه بزرگ مرتكب نشود تا به خاطر ترك گناهان بزرگ، گناهان كوچكش بخشوده شود: (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ) کتاب حماسه و عرفان - صفحه ۷۰ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 غذای حرام 🔸 این نانی كه الآن انسان مصرف كرده، نان یك چیز مرده است، وقتی انسان با دستگاه تغذیه‌ و جذبش این یك تكه نان را جذب كرد، همین نان می ‌شود گوشت و پوست و پیه و پیوند و مو و ناخن؛ این مرده زنده می شود... . https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🌅 زيارت صلى‏‌الله عليه ‏و ‏آله و سلم در روز : ☀️ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🍃🌻 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَه ُ، وَ اَشْهَدُ اَنَّكَ رَسُولُه ُ، وَ اَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللّه ِ، وَ اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّك َ، وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جاهَدْتَ فى سَبيلِ اللّهِ بِـالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة ِوَ اَدَّيْتَ الَّذى عَلَيْكَ مِنَ الْحَق ِّ، وَ اَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِـالْمُؤْمِنينَ ، وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكافِرينَ، وَ عَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصًا حَتّى اَتاكَ الْيَقينُ ، فَبَلَغَ اللّهُ بِكَ اَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمينَ. 🍃🌻اَلحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلالِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِه، وَ اجْعَلْ صَلَواتِكَ وَ صَلَواتِ مَلائِكَتِكَ، وَ اَنْبِيائِكَ وَ الْمُرْسَلينَ، وَ عِبادِكَ الصّالِحينَ وَ اَهْلِ السَّماواتِ وَ الْاَرَضينَ، وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ مِنَ الْاَوَّلينَ وَ الْآخِرينَ، عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ، وَ نَبِيِّكَ وَ اَمينِكَ، وَ نَجيبِكَ وَ حَبيبِكَ، وَ صَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِك َ، وَ خاصَّتِكَ وَ خالِصَتِك َ، وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِك َ، وَ اَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضيلَةَ وَ الْوَسيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفيعَةَ ، وَ ابْعَثْهُ مَقامًا مَحْمُودًا يَغْبِطُهُ بِهِ الْاَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ. 🍃🌻 اَللّهُمَّ اِنَّكَ قُلْتَ وَ لَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّابًا رَحيمً. 🍃🌻 اِلهى فَقَدْ اَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِرًا تائِبًا مِنْ ذُنُوبى، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ اغْفِرْها لى. يا سَيِّدَنا اَتَوَجَّهُ بِكَ وَ بِاَهْلِ بَيْتِكَ اِلَى اللّهِ تَعالى رَبِّكَ وَ رَبّى لِيَغْفِرَ لى. 💠آنگاه سه مرتبه بگويد : 🍀 اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ. 🍃🌻 اُصِبْنا بِكَ يا حَبيبَ قُلُوبِنا، فَما اَعْظَمَ الْمُصيبَةَ بِكَ، حَيْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْىُ، وَ حَيْثُ فَقَدْناكَ، فَاِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ. يا سَيِّدَنا يا رَسُولَ اللّهِ، صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ، هذا يَوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ يَوْمُكَ، وَ اَنَا فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ، فَاَضِفْنى وَ اَجِرْنى 🍃🌻فَاِنَّكَ كَريمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ ، وَ مَأْمُورٌ بِالْاِجارَةِ ، فَاَضِفْنى وَ اَحْسِنْ ضِيافَتى ، وَ اَجِرْنا وَ اَحْسِنْ اِجارَتَن ، بِمَنْزِلَةِ اللّهِ عِنْدَكَ وَ عِنْدَ آلِ بَيْتِك َ، وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَه ُ، وَ بِمَا اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِه ، فَاِنَّهُ اَكْرَمُ الْاَ كْرَمينَ. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
31.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خواهش می کنم این مناظره تعطیلی روز شنبه را ببینید طلبه باید این جوری فهیم و آگاه به زمان خودش باشه آفرین به شجاعتت استاد موسوی تا آخر ببینید تا متوجه خطر بشین ، بسیار جالب ✔ مردم مطالبه گر باشید۰۰۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید شرم وحیا کنیم از وضعی که ماداریم وقتی مردانی آهنینی مانند سردار سلیمانی می بینیم❤https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🌴نماز توبه روز یکشنبه در ماه ذی القعده : نمازی بسیار مجرب برای توبه و بازگشت بسوی خداوند است .. البته این نماز افضل اوقاتش روز یکشنبه ماه ذی القعده است ..در حالی که بسیار خوب هست که این نماز در همه ی یکشنبه ها خوانده شود. 🍀🍃 این دستورالعمل در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی ( رحمة الله علیه ) در اعمال ماه ذی القعده و در پایان رساله لقاءالله علامه حسن زاده (حفظه الله ) به نام دستورالعملی به نام نماز توبه نقل شده است : جناب سید بن طاووس در اقبال روایت کرده که احمد بن عبدالله از منصور بن عبدالحمید از أبی أمامه از أنس بن مالک نقل کند که انس گفت : روز یکشنبه غسل کنید ( به نیت توبه ) ، وضو بگیرید ، 4 رکعت ( دو نماز دو رکعتی ) به نیت نماز توبه: در هر رکعت سوره حمد 1 مرتبه ، سوره اخلاص(توحید ) 3 مرتبه ، سوره فلق 1 مرتبه و سوره ناس 1 مرتبه آنگاه جناب رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند : ✅پس از تشهد و سلام نماز ، 70 مرتبه ( أستغفرالله َ ربی و أتوب ُ الیه ) و سپس آن را به جمله ( لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم ) ختم نمایید و در آخر بگویید : (یا عزیز ُ یا غفار اغفرلی ذنوبی و ذنوبَ جمیع ِ المؤمنین َ و المؤمنات فانه ُ لا یغفر ُ الذنوب َ إلا انت ) سپس حضرت در مورد برکات این نماز توبه فرمودند : 👌هیچ عبدی نیست که این عمل را انجام دهد جز آن که ندا از آسمان میاید که ای بنده خدا اعمالت را از نو شروع کن چون توبه تو قبول و گناه تو بخشیده شده است . و مَلَک دیگر از تحت عرش ندا میدهد که ای عبد مبارک باشد بر تو و بر اهل تو و بر ذریه تو ، و منادی دیگر ندا میدهد که ای عبد تو بر ایمان میمیری و از تو ایمان گرفته نمیشود و قبر تو وسعت میابد و نورانی میگردد .  و منادی دیگر ندا میدهد که پدر و مادرت اگر از توخشمگین بوده اند راضی میشوند و گناه آنان و ذریه تو بخشیده شد و تو در دنیا و آخرت وسعت رزق گرفتی و در نهایت جبرئیل میگوید : من آنم که با ملک الموت برای تو میایم که با تو مدارا کند و اثر مرگ تو را مخدوش نکند که جان تو به سلامتی از تن تو بیرون رود . از رسول اکرم صلی الله علیه و اله سوال شد : اگر بنده ای این نماز توبه روز یکشنبه در ماه ذی القعده را در غیر این ماه انجام دهد چطور  ؟ حضرت فرمودند : هر آنچه که در این ماه گفتم در غیر این ماه هم میشود . و جناب جبرئیل این کلمات را در ایامی که در شبهای معراج در نزد حق تعالی بودیم به من تعلیم کرده است .)) 🤲 وقت این نماز از طلوع آفتاب روز یکشنبه تا غروب آفتاب روز یکشنبه است . https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
سلام علیکم نماز یک شنبه های ذی القعده☝️☝️ فراموش نشود،،آثار و برکات فراوانی دارد🤲🤲🤲
🗝برای سالکین راه خدا زیارت امام رضا علیه السلام ، چیز دیگری است عجیب است که راجع به زیارت امام رضا علیه السّلام تعبیراتی هست که حتّی راجع به زیارت سیّدالشّهداء آن تعبیرات نیست! و ما در این مسئله مانده ایم که جهتش چیست؟! که خلاصه این همه راجع به زیارت امام حسین علیه السّلام هست و چه مطالبی هست!و فرق نمی‌کند چه در روز و چه در شب و در همۀ هفته این زیارت مطلوبیت دارد ولی راجع به‌خصوص شب جمعه، از همۀ عراق و از همه جا برای زیارت سیّدالشّهدا علیه السّلام در شب جمعه می‌آیند؛ به خاطر روایتی که از پیغمبر اکرم نقل شده است... حتّی بعضی از بزرگان در زمان گذشته، زیارت سیّدالشّهداء را برای کسانی که مستطیع هستند چهار سال یک مرتبه واجب می‌دانستند؛ با اینکه مکّه و حجّ یک مرتبه واجب است ولی اهمّیت زیارت سید الشهداء علیه السلام خیلی زیاد است! البته اینها قابل توجیه است و اشکالی هم ندارد که شخصی فتوایش به این نحو باشد! ولی صحبت در این است که دربارۀ زیارت علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام در لسان ائمّه و در لسان پیغمبر تعبیرهایی شده است که از آنها می شود ارجَحیّت آن بر زیارت سیّدالشّهداء را استفاده کرد و ما در این مطلب ماندیم که جهتش چیست که می‌تواند این خصوصیّت را داشته باشد ؟! عَلَی کُلّ حالٍ مرحوم آقا می‌فرمودند: « برای سالکین راه خدا، علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام چیز دیگری است!» این سرّی بود که من فاش کردم؛ حال که توفیق به‌دست آمده است دیگر باید قدر بدانیم! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه. 🗒 متن جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 7 .     https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🔸اوليای خدا، اسماء كلّيّۀ الهيّه‌ هستند و كار خلاف‌ نمی‌كنند 🔹معنی ولايت‌، عبوديّت‌ صرفه‌ و محو و نيست‌ شدن‌ در ذات‌ خداست‌ ولايت‌ به‌ معنی حائز شدن‌ صفات‌ خداوندی بالاستقلال‌ و با عزّت‌ شخصيّه‌ نيست‌. اين‌ فرض‌ ثبوتاً و اثباتاً غلط‌ است‌. و نيز به‌ معنی مشاركت‌ و مساهمت‌ با صفات‌ وی نيست‌. اين‌ نيز ثبوتاً و اثباتاً غلط‌ است‌. ولايت‌ به‌ معنی عبوديّت‌ محضه‌ در برابر ربوبيّت‌ مطلقۀ اوست‌. به‌ معنی ذلّت‌ محضه‌ در برابر عزّت‌ مطلقۀ اوست‌. و ولايت‌ مطلقه‌ و كامله‌ و تامّه‌، به‌ معنی تحقّق‌ جميع‌ مراتب‌ عبوديّت‌ و اندكاک و فنای محض‌ در ذات‌ أقدس‌ اوست‌. و ولايتهای مقيّده‌ و جزئيّه‌ به‌ معنی تحقّق‌ بعضی از مراحل‌ عبوديّت‌ و اندكاک در فعل‌ و يا اسم‌ و صفت‌، و يا اندكاک اجمالی و موقّتی در ذات‌ او است‌ كه‌ هنوز به‌ مرحلۀ فعليّت‌ تامّه‌ نرسيده‌ و از مراحل‌ قوّه‌ و استعداد بطور كامل‌ عبور نكرده‌ است‌. در اينصورت‌ ولیّ خدا كه‌ به‌ ولايت‌ تامّه‌ متحقّق‌ است‌، خواست‌ و طلب‌ و اراده‌ و اختياری از خود ندارد. آنچه‌ در وی از خواست‌ و طلب‌ و اراده‌ و اختيار مشهود است‌، عين‌ صفات‌ و أسماء خداوند است‌ كه‌ در او ظهور نموده‌ است‌. عين‌ شعاع‌ و نور خورشيد است‌ كه‌ در آب‌ صافی و يا در آئينه‌ منعكس‌ شده‌ است‌. اين‌ معنیِ درست‌ و صحيح‌ است‌ در باب‌ ولايت‌. فلهذا ائمّه‌ عليهم‌السّلام‌ كه‌ دارای مقام‌ ولايت‌ مطلقه‌ و كلّيّه‌ هستند، به‌ معنی آن‌ نيست‌ كه‌ هرچه‌ بخواهند از نزد خودشان‌، گرچه‌ جدا و مُنحاز از خواست‌ خدا باشد، می‌توانند انجام‌ دهند؛ و به‌ معنی آن‌ نيست‌ كه‌ مشابه‌ و مماثل‌ خواست‌ خدا در خود خواستی دارند و به‌ اعطاءِ خدا به‌ ايشان‌ بطور مُنحاز و منفکّ، اين‌ خواسته‌ها را در عالم‌ خارج‌ متحقّق‌ سازند. بلكه‌ به‌ معنی اينست‌ كه‌: در خارج‌ يک اراده‌ و اختيار و مشيّت‌ بيش‌ نيست‌، و آن‌ اراده‌ و اختيار و مشيّت‌ خداست‌ و بس‌. و جميع‌ مردمِ محجوب‌ و نابينا و چشم‌ دردداران‌ و رَمَد آلودگان‌ كه‌ عالم‌ را متفرّق‌ و پاره‌ پاره‌ می‌نگرند و جدا جدا و گسيخته‌ از هم‌ مشاهده‌ مي‌نمايند، نسبت‌ به‌ هر فرد و يكايک موجودات‌، هستی مستقلّ و اراده‌ و علم‌ و قدرت‌ و حيات‌ مستقلّ قائل‌ می‌باشند؛ امّا برای خصوص‌ اين‌ افراد كه‌ از خواب‌ غفلت‌ بيدار شده‌، و از مستی طبعی و طبيعی و شهودی و غضبی و وهمی به‌ هوش‌ آمده‌، و چشمان‌ رمددار را با سرمۀ حقيقت‌ نگری مُكَحَّل‌ نموده‌اند، مطلب‌ چنين‌ هويدا و مشهود گرديده‌ است‌ كه‌: لا مُوَثِّرَ فِي‌ الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ، وَ لا عالِمَ في‌ الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ، وَ لا قادِرَ في‌ الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ، وَ لا حَيَّ في‌ الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ، وَ لا ذاتَ مُسْتَقِلَّةً في‌ الْوُجودِ إلّا اللّٰهُ. روی اين‌ اساس‌ كه‌ تمام‌ اختيار و اراده‌ و علم‌ و قدرتشان‌ عين‌ اختيار و اراده‌ و علم‌ و قدرت‌ خداست‌، تمام‌ موجودات‌ از سِفلی گرفته‌ تا عِلوی، و از مُلكی تا مَلَكوتی، و از جسمی تا روحی، و از ظاهری تا باطنی، و از دنيوی تا اخروی، و در موجودات‌ عالم‌ طبع‌ و طبيعت‌ از هيولای أوّليّه‌ تا آخرين‌ نقطۀ فعليّت‌ و كمال‌، هر چه‌ هست‌ و شده‌ است‌ و خواهد شد، همه‌ و همه‌ مخلوقات‌ و مقدورات‌ و معلومات‌ خود اينهاست‌. چون‌ بنا به‌ فرض‌، همه‌ مخلوقات‌ خداست‌ و بس‌؛ و در اين‌ مرحلۀ از ولايت‌، غير از خدا چيزی متصوَّر نيست‌. اينها نيست‌اند، و خداوند هست‌ است‌؛ و هستیِ محض‌ در مقام‌ نيستیِ محض‌ است‌. يكی قطره‌ باران‌ ز ابری چكيد خجل‌ شد چو پهنای دريا بديد كه‌ جائيكه‌ درياست‌ من‌ كيستم‌؟ گر او هست‌ حقّا كه‌ من‌ نيستم‌ چو خود را به‌ چشم‌ حقارت‌ بديد صدف‌ در كنارش‌ به‌ جان‌ پروريد سپهرش‌ به‌ جائی رسانيد كار كه‌ شد نامور لؤلؤ شاهوار بلندی از آن‌ يافت‌ كو پست‌ شد درِ نيستی كوفت‌ تا هست‌ شد * * * بزرگان‌ نكردند در خود نگاه خدا بينی از خويشتن‌ بين‌ مخواه‌ بزرگی به‌ ناموس‌ و گفتار نيست بلندی به‌ دعويّ و پندار نيست‌ تواضع‌ سر رفعت‌ افرازدت تكبّر به‌ خاک اندر اندازدت‌ ز مغرور دنيا ره‌ دين‌ مجوی خدا بينی از خويشتن‌ بين‌ مجوی[1] 📚 روح مجرد، ص۲۶۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- «كلّيّات‌ سعدی» طبع‌ محمّدعلی فروغی، بوستان‌، باب‌ چهارم‌ در تواضع‌، منتخبی از ص‌ 122 تا ص‌ 124 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
1⃣ یكی از علل‌ عدم‌ استجابت‌ بعضی از دعاهای غالب‌ مردم‌، اينستكه‌ از درون‌ قلب‌ برنخاسته‌ است‌ 2⃣ علّت‌ دوّم‌ اينستكه‌ دعاها غالباً به‌ منافع‌ شخصی است‌ 3⃣ علّت‌ سوّم‌: غالب‌ خواسته‌های مردم‌، بر خلاف‌ مصالح‌ واقعيّۀ آنان‌ است‌ ...بنابراين‌ می‌بينيم‌ با اين‌ سعۀ عظمت‌ و گسترش‌ قدرت‌ روحی و تكوينی، ائمّه‌ٔ طاهرين‌ صلواتُ الله‌ عليهم‌ أجمعين‌ تمام‌ خواهشها و طلب‌های مردم‌ را برآورده‌ نمی‌كنند. به‌ چند علّت‌: اوّل‌ آنكه‌: غالباً دعاهای مردم‌ جدّی نيست‌، و از درون‌ قلب‌ برنخاسته‌ است‌. دعاهای مردم‌ چه‌ بسا از روی عادت‌ و تقليد و اتّكاء به‌ اسباب‌ ظاهريّه‌ و اعتماد به‌ امور اعتباريّه‌ است‌. و در اينصورت‌، حقيقت‌ دعائی كه‌ از سرّ ايشان‌ برخاسته‌ باشد نيست‌؛ وگرنه‌ در صورت‌ اضطرار و انقطاع‌ كامل‌، همين‌ دعاها مستجاب‌ و خواهشها برآورده‌ می‌گردد. أَمَّن‌ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوٓءَ.[1] «يا آن‌ كس‌ كه‌ دعای بيچارگان‌ و درماندگان‌ را برآورده‌ می‌كند در صورتی كه‌ او را بخوانند، و گرفتاری و مضرّت‌ را از آنان‌ برمی‌دارد؟» دوّم‌ آنكه‌: دعاها غالباً به‌ منافع‌ شخصی و إعراض‌ از منافع‌ عمومی است‌. يعنی شخص‌ دعا كننده‌ برای خودش‌ چيزی را بخصوصه‌ می‌طلبد در صورتی كه‌ اگر برآورده‌ شود مستلزم‌ سلب‌ آن‌ چيز از وی خواهد بود. مثلاً شخصی متوسّل‌ به‌ امام‌ می‌شود و جدّاً دعا می‌كند كه‌ ظلم‌ همسايه‌ از وی رفع‌ شود، در حالی كه‌ خودش‌ در درون‌ منزل‌ پيوسته‌ به‌ زنش‌ شديدتر از آن‌ ظلم‌ می‌كند و كسی هم‌ خبر ندارد؛ در اينصورت‌ اگر خداوند فقط‌ دعای او را دربارۀ همسايه‌ مستجاب‌ كند و او را از بين‌ ببرد، به‌ زن‌ بيچارۀ اين‌ ظالم‌ ظلم‌ نموده‌ است‌، چرا كه‌ ظلم‌ او را بر زنش‌ مستدام‌ داشته‌ است‌؛ و اگر دربارۀ همۀ ظالمان‌ كه‌ مقتضای سعۀ أسماء جلاليّۀ اوست‌ مستجاب‌ نمايد، بايد در وهلۀ اوّل‌ خود اين‌ مرد را از ميان‌ بردارد، چرا كه‌ در درون‌ خانه‌ به‌ زنش‌ ظلم‌ می‌نمايد. امّا چون‌ انسان‌ هميشه‌ به‌ خويشتن‌ خوش‌بين‌ است‌، ظلم‌ خود را قبيح‌ نمی‌داند، بلكه‌ ظلم‌ خود را ظلم‌ نمی‌بيند، آنگاه‌ دعا برای رفع‌ ظلم‌ غير می‌كند. اين‌ گونه‌ از دعا هم‌ مستجاب‌ نمی‌گردد، زيرا كه‌ مـآلش‌ به‌ از ميان‌ رفتن‌ جميع‌ ستمكاران‌ از جمله‌ خود اوست‌. سوّم‌ آنكه‌: دعاهای مردم‌ غالباً بر خلاف‌ مصلحت‌ آنهاست‌؛ يعنی آنان‌ روی انديشه‌ و فكر خود چيزی را می‌طلبند و بر آن‌ اصرار دارند كه‌ اگر برآورده‌ شود بر ضرر آنهاست‌؛ ولی چون‌ خودشان‌ در پردۀ حجاب‌ واقعند و بر أسرار آگاه‌ نيستند، چنين‌ تخيّل‌ می‌نمايند كه‌ به‌ منفعتشان‌ است‌. مردم‌ غالباً از مصالح‌ و مفاسد معنوی و حقيقی غافلند، و مصلحت‌ و مفسده‌ را بر اساس‌ زياده‌روی در شهوات‌ و تمتّع‌ از لذائذ خسيسۀ دنيويّه‌ و اندوختن‌ مال‌ و ثروت‌ و ماشابهها تصوّر می‌كنند؛ خواه‌ موجب‌ آرامش‌ خيالشان‌ بشود يا نشود، و خواه‌ روحشان‌ را آزاد نگه‌ بدارد و يا ندارد، و يا نفسشان‌ را در تعب‌ بيفكند يا نيفكند، و بطور كلّی خواه‌ درجه‌ و مقام‌ علمی و قرب‌ آنان‌ را به‌ خداوند بيفزايد و يا نيفزايد؛ درحاليكه‌ اين‌ انديشه‌ خلاف‌ صلاحشان‌ می‌باشد. چه‌ بسا يک قاشق‌ حلوای شيرين‌، در بدنشان‌ ايجاد سمّ كشنده‌ بنمايد؛ و چه‌ بسا زيادی مال‌ و زراندوزی، آنان‌ را به‌ طغيان‌ و سركشی درآورد؛ و چه‌ بسا صحّت‌ مزاج‌، ايشان‌ را به‌ غفلت‌ و مَرَح‌ و فخريّه‌ بكشاند؛ و چه‌ بسا قدرت‌ بدن‌ و پهلوانی موجب‌ به‌ خاک در آوردن‌ رقيب‌، و موجب‌ عُجب‌ و خودپسندی آنها گردد؛ و امثال‌ اين‌ مثالها كه‌ چه‌ بسيار است‌. آن‌وقت‌ در برابر به‌ چنگ‌ آوردن‌ منفعتی قليل‌ و موقّتی، مضرّتی كثير و دائمی به‌ آنها می‌رسد و خودشان‌ هم‌ نمی‌دانند. مسكينان‌ دنبال‌ لهو و لعب‌ می‌روند، و چشم‌ به‌ لذّت‌ زودگذر می‌دوزند، و از تعب‌ و خستگی و درماندگی روحشان‌ بدون‌ اطّلاع‌ می‌باشند. كلام‌ حدّاد: حاجات‌ مردم‌ غالباً امور مادّی است‌؛ همه‌ می‌گويند: وصله‌ای به‌ وصله‌های لباس‌ ما اضافه‌ كن‌! 📚 روح مجرد، ص۲۶۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- صدر آيۀ 62، از سورۀ 27: النّمل‌. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
💬 كلام‌ حدّاد: حاجات‌ مردم‌ غالباً امور مادّی است‌؛ همه‌ می‌گويند: وصله‌ای به‌ وصله‌های لباس‌ ما اضافه‌ كن‌! حضرت‌ حدّاد قدَّس‌ الله‌ سرَّه‌ می‌فرمود: من‌ می‌بينم‌ در همۀ حرمهای مشرّفه‌ مردم‌ خود را به‌ ضريح‌ می‌چسبانند و با التجا و گريه‌ و دعا می‌گويند: وَصْله‌ای بر وصله‌های لباس‌ پارۀ ما اضافه‌ كن‌ تا سنگين‌تر شود. كسی نمی‌گويد: اين‌ وصله‌ را بگير از من‌ تا من‌ سبک‌تر شوم‌، و لباسم‌ ساده‌تر و لطيف‌تر شود! حاجات‌ مردم‌ غالباً راجع‌ به‌ امور مادّی است‌ گرچه‌ مشروع‌ باشد، مثل‌ أدا شدن‌ قرض‌ و بدست‌ آمدن‌ سرمايۀ كسب‌ و خريدن‌ منزل‌ و ازدواج‌ دختر جوان‌ و شفای مريض‌ و ميهمانی دادن‌ در ماه‌ رمضان‌ و امثالها. و اينها خوب‌ است‌ در صورتی كه‌ موجب‌ قرب‌ و تجرّد انسان‌ گردد، نه‌ آنكه‌ بر شخصيّت‌ و أنانيّت‌ وی افزوده‌ كند و هستی او را تقويت‌ نمايد؛ زيرا اين‌ تقويتِ هستی موجب‌ سنگينی نفس‌ و بُعد از راه‌ خدا می‌شود؛ به‌ خلاف‌ آنكه‌ اينها بايد موجب‌ قرب‌ و سبكی و انبساط‌ نفس‌ گردد. عملی خوب‌ و صلاحِ واقعی بشر است‌ كه‌ موجب‌ قرب‌ شود و نفس‌ او را آزاد كند، خواه‌ توأم‌ با منفعت‌ طبعی و طبيعی باشد و يا نباشد. و به‌ عبارت‌ ديگر: مجموعۀ انسان‌، مجموعه‌ای مانند حيوان‌ و نبات‌ و جماد نيست‌ كه‌ فقط‌ پيكرش‌ ملحوظ‌ باشد و بس‌. انسان‌ دارای نفس‌ ناطقه‌ و قابليّتِ ارتقاء به‌ أعلی علّيّين‌ است‌. و در اينصورت‌ اگر به‌ آن‌ پيكر فقط‌ دلخوش‌ باشد بسی زيان‌ كرده‌ است‌، و حقيقت‌ وجودی و ثمرۀ حياتی خود را به‌ ثمن‌ بَخْسی فروخته‌، و در ميدان‌ بازی اين‌ دنيا محروم‌ مانده‌ است‌. در مثل‌ اين‌ فروض‌ اگر امامان‌ بخواهند حاجات‌ همه‌ را برآورند و دعای همه‌ را مستجاب‌ گردانند، برخلاف‌ مصلحت‌ ايشان‌ مَشْی نموده‌اند. امامان‌ مُصلح‌ عالم‌ بشريّت‌اند. حكم‌ طبيب‌ را دارند كه‌ به‌ بيمار غذا و دوای تلخ‌ و أحياناً عمليّۀ جرّاحی و سوزن‌ و پرهيز و گرسنگی می‌دهد. عاقلان‌ می‌دانند و از دستور طبيب‌ سرپيچی نمی‌كنند؛ ولی جاهلان‌ و شهوت‌پرستان‌، يا أطفال بی‌سرپرست‌ گوش‌ فرا نمی‌دارند، و با دست‌ خود گور خود را در مقابل‌ خود حفر می‌نمايند. البتّه‌ چون‌ نفسِ التجا و دعا محبوبيّت‌ دارد، اين‌ متوسّلين‌ و دعا كنندگان‌ بهرۀ معنوی می‌برند، و در اين‌ أعتاب‌ عاليه‌ دارای بهجت‌ و نشاط‌ و سبكی می‌گردند، و از لذّت‌ دنيا و عبادت‌ بهره‌ور می‌شوند؛ و احياناً می‌بينيم‌ در صورتی كه‌ مصلحت‌ اقتضا كند حاجاتشان‌ برآورده‌ می‌گردد، و مريضهای مشرف‌ به‌ مرگ‌ و كور و افليج‌ شفا می‌يابند، و با برآورده‌ شدن‌ نيازها به‌ أوطان‌ خود مراجعت‌ می‌نمايند. برآورده‌ شدن‌ حاجات‌، اختصاصی به‌ عتبۀ مباركۀ حضرت‌ ثامن‌الأئمّه‌ عليه‌السّلام‌ ندارد؛ در همۀ أعتاب‌ مباركه‌ مطلب‌ از همين‌ قرار است‌. ما در زمان‌ حيات‌ خود بقدری از اين‌ بزرگواران‌ هر كدام‌ كه‌ باشند كرامتها شنيده‌ايم‌ كه‌ از حصر خارج‌ است‌. 📚 روح مجرد، ص۲۶۹ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
▪️ انا لله وانا الیه راجعون 🏴 خادم الرضا به رضا پیوست ▪️دیدم این مشهد چرا هی‌ بی‌قراری می‌کند ▪️جای باران، سیل در این شهر جاری می‌کند ▪️‌دیر فهمیدم که او اندر فراق خادمش ▪️ عزم خود را جزم و دارد گریه زاری می‌کند. 🖤🖤🖤🖤 ▪️ شهادت رئیس جمهور خدوم، مکتبی و مخلص جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی و جمعی از خادمان نظام را به پیشگاه امام عصر(عج)، رهبری فرزانه انقلاب و مردم شهید پرور ایران تسلیت عرض می‌نماییم.
بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ المُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا در سالروز میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام روح بلند خادم ملت ایران، خادم الرضا حضرت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد. 🔹رئیس جمهور پرتلاش و خستگی ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد. هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رییس جمهور محبوب و خدوم و‌مغتنم حضرت آیت الله رییسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبدالهیان وزیر جهادی امور خارجه ، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر( عج) ، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند.به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چندین شهید عزیز دادیم من برای کدومشون گریه کنم؟😭 پاسخ شهید سید ابراهیم رئیسی👆
تصویری از اقامهٔ نماز شب آقای رئیسی در هواپیما https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ آرام باشید! آرام باشید اینها حوادث طبیعی یک راه دشوار به سمت قله است. بخشی از صحبت های کمی قبل‌تر پدر امت🌱
لحظه پیدا شدن انگشتر آیت الله رئیسی این انگشتر را رهبر انقلاب به رئیس جمهور هدیه داده بودند
❇️دین به دنبال محو غرایز بشری نیست بلکه به دنبال تعدیل آنها است! 🎙شهید مطهری 💢بشر محكوم است از غرايز خود پيروى كند. در وجود بشر غرايزى نهاده شده تا او را به سوى هدفى كه در متن خلقت منظور است، بكشاند. البتّه مقصود اين نيست كه بشر چشم بسته بايد تابع غرايز خود باشد؛ مقصود اين است كه وجود غرايز، عبث نيست، نتوان آنها را ناديده گرفت، نتوان آنها را مهمل گذاشت و نبايد به معارضه و مبارزه كلّى آنها پرداخت. غرايز را بايد اصلاح و تعديل و رهبرى كرد، كه اين مطلب ديگرى است. 💢مثلًا در انسان تمايل به فرزند هست. اين تمايل امر كوچكى نيست؛ از شاهكارهاى خلقت الهى است. اگر اين تمايل نبود، خلقت ادامه نمى‏يافت. منتها در كارخانه خلقت، اين تمايل به صورت يك امر لذيذ و شيرين در كام هر حيوانى ريخته شده است تا هر نسلى در خدمت نسل آينده خويش باشد و از اين خدمت نيز لذّت ببرد. اين علاقه را تنها در نسل قبلى قرار نداده است. در انسان، نسل بعد را نيز به نسل قبلى علاقه‏مند گردانيده است، امّا نه به آن شدّت كه گذشته را به آينده علاقه‏مند كرده است. اين علاقه‏ها رمز پيوندهاست. 💢يكى ديگر از غرايز بشرى، حسّ حقيقت‏جويى و دانش طلبى و كاوش است.ممكن است مردم را در زمانى موقّت از تحقيق و دانش و كاوش منصرف كرد، امّا براى هميشه نمى‏توان بر ضدّ روح حقيقت‏جويى و دانش طلبى بشر قيام كرد. 💢از جمله غرايز انسان مال دوستى است. البتّه مال دوستى يك غريزه مستقيم در انسان نيست؛ يعنى اين‏چنين نيست كه انسان مال را به خاطر مال دوست بدارد و مورد علاقه او باشد، امّا چون به حسب طبع و غريزه، حوايج مادّى زندگى خود را مى‏خواهد رفع كند و در پاره‏اى اجتماعات مانند اجتماع ما وسيله رفع حوايج، پول و ثروت است- اگر انسان پول داشته باشد كليد همه قفلها را در دست دارد و اگر نداشته باشد همه درها به رويش بسته مى‏ماند- از اين نظر، آدمى پول را به عنوان كليد همه قفلها از نظر مادّيات زندگى دوست مى‏دارد. 💢همچنان كه گفتيم با يك امر طبيعى و غريزى نمى‏توان مبارزه كرد؛ بدين معنى كه براى هميشه نمى‏توان آن را تعطيل كرد، هر چند ممكن است در يك مدّت محدود جامعه را بدان سو كشاند و هم ممكن است افرادى محدود را براى هميشه بدان سو كشاند، امّا بشر و جامعه بشرى را نمى‏توان از مقتضيات يكى از غرايز براى هميشه منصرف كرد. 💢مثلًا امكان ندارد كه بتوانيم همه افراد را براى هميشه قانع كنيم كه راضى شوند همه درها به رويشان بسته باشد و از آن كليد مرموز و جادويى به نام «پول» يا «ثروت» به عنوان يك شى‏ء پليد و منفور دورى گزينند..............كار دين و رسالت دين محو غرايز نيست؛ تعديل و اصلاح و رهبرى و حكومت و تسلّط بر آنهاست. چون غرايز را نمى‏توان و نبايد از بين برد، قهراً در اجتماعاتى كه با نام خدا و دين و مذهب براى نابودى غرايز قيام مى‏كنند و خداپرستى را با زندگى، متضاد معرّفى مى‏كنند، خود اين معانى و مفاهيم عالى شكست مى‏خورند و ماترياليسم و ساير مكتبهاى ضدّ خدايى و ضدّ دينى رواج مى‏گيرد. لهذا بدون ترديد بايد گفت كه زاهدمآبان جاهل هر محيطى- كه بدبختانه در ميان خود ما هم زياد هستند- از عوامل مهمّ گرايش مردم به مادّيگرى مى‏باشند....... 💢كسانى كه اين فكر را تبليغ كرده و مى‏كنند، خيال كرده‏اند كه علّت اينكه در دين يك سلسله چيزها از قبيل شراب و قمار و زنا و ظلم و غيره نهى شده اين است كه اين امور سعادت و خوشبختى و بهجت مى‏آورد و دين با خوشى و بهجت مخالف است و خدا خواسته او در دنيا خوشى و سعادت و مسرّت نداشته باشد تا بتواند در آخرت‏ خوشبخت باشد! و حال اينكه امر، درست برعكس اين است. 💢اين جلوگيريها و محدوديّتها به خاطر اين است كه اين امور موجب بدبختى و تيرگى زندگى مى‏گردد. اگر خدا گفت شراب مخور، معنايش اين نيست كه اگر شراب بخورى در دنيا خوشبخت مى‏شوى و خوشبختى دنيا با خوشبختى آخرت ناسازگار است، بلكه چون شراب موجب بدبختى است، هم در دنيا و هم در آخرت از آن جلوگيرى شده است. تمام محرّمات اين‏چنين‏اند؛ يعنى اگر موجب بدبختى نبودند حرام نمى‏شدند. و همچنين در مورد واجبات؛ يعنى واجبات چون موجب خوشبختى هستند و در همين زندگى دنيا نيز اثر نيك دارند، واجب شده‏اند، نه اينكه واجب شده‏اند تا قدرى از خوشبختى دنيا بكاهند. 💢قرآن با كمال صراحت فوايد و مصالح واجبات و مضار و مفاسد محرّمات را توضيح مى‏دهد..... 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 564 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🕋 کعبهٔ ظاهر و کعبهٔ باطن 🕌 زیارت‌ حضرت‌ امام‌ هشتم‌ برای‌ شیعیان‌ خُلَّص‌ و عارفان‌ به‌ مقام‌ و منزلت‌ و حقّ او، ثواب‌ هزار و یا هزار هزار حجّ بر آن‌ مترتّب‌ است‌. و أبداً جای‌ استبعاد نیست‌؛ زیرا حیات‌ کعبه‌ به‌ ولایت‌ است‌. بنابراین‌ ولایت‌ محور است‌ و کانون‌، و کعبه‌ در حکم‌ محیط‌ پرگار است‌. نمی‌بینی‌ چگونه‌ مردم‌ دور کعبه‌ای‌ که‌ علیّ در آن‌ متولّد شده‌ است‌ دور می‌زنند و طواف‌ می‌کنند و خواهی‌ نخواهی‌ طوعاً أو کرهاً ناچارند تسلیم‌ آن‌ حقیقت‌ و واقعیّت‌ شوند؟! همۀ مسلمین‌ چه‌ شیعه‌ و چه‌ عامّه‌ بر سر سفرۀ آن‌حضرت‌ نشسته‌اند، چرا که‌ بقدری‌ گسترده‌ است‌ که‌ در برابرش‌ سفرۀ دگری‌ متصوَّر نیست‌. بلکه‌ همۀ عالم‌ از برکات‌ وجودی‌ و از ولایت‌ تکوینیّه‌ و وجودیّۀ آن‌حضرت‌ متمتّع‌اند. در این‌صورت‌ مبادا استبعاد کنی‌ که‌ چطور می‌شود ثواب‌ یک‌ زیارت‌ حضرت‌ امام‌ رضا علیه‌السّلام‌ عارِفًا بِحَقِّه‌، معادل‌ با ثواب‌ هزار هزار حجّ باشد؟! آنجا کعبۀ ظاهر است‌ و اینجا کعبۀ باطن‌. آنجا تکلیف‌ است‌ و اینجا محبّت‌. آنجا جسم‌ است‌ و اینجا جان‌. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 روح مجرد، ص۲۵۶ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
امام حسن عسکری علیه السلام زمانه حق و باطل را با هم در آمیخته؛ گروهی از فاسقان از روی جهالت از ما فرا می گیرند و طبق سلیقۀ خویش تحریف می کنند؛ گروهی آگاهانه از روی عِناد بر ما دروغ می بندند تا به متاع دنیا برسند؛ گروه سوم دشمنان منافق صفت و رذالت پیشه ای هستند که مخالفتِ صریح از خود نشان نمی دهند اما مکّارانه برخی علوم ما را فرا می گیرند و با آن، شیعیان ضعیف ما را به سمت خود جذب می کنند و به آن اندوخته ها مغرضانه، مطالب دروغ اضافه می کنند و با این مجموعه های فریب و نیرنگ، ادعای ارشاد و هدایت می نمایند. "ضرر اینها نسبت به شیعیان ما از ضرر و خطرِ لشکر یزید بر حسین بن علی علیه السلام بسیار بیشتر و مفسده انگیز تر است". ولی چنانچه فردی از عوام ما که نیّتش صادق و بر دین حنیف پایدار باشد، خداوند او را در دست این علمای خائن و منافق رها نمی کند بلکه مؤمنی را جهت نجات و رستگاری او بر می انگیزاند تا او را هدایت کند. باید بدانیم بهترینِ خلق علما هستند اگر صالح و پارسا باشند. و بدترین خلق نیز علما هستند اگر فاسد و ناصواب باشند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 اسرار ملکوت، ج 1، ص 67 ✍.حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه https://eitaa.com/erfanvamanaviyat