💐 پاداش بیمار در کلام امام صادق علیه السلام
🔰 امام صادق علیه السلام می فرماید: رسول خداصل الله علیه و اله و سلم، سرش را به سوی اسمان بلند کرد و لبخند زد.پرسیدند:ای پیامبر خدا!دیدیم سرت را به اسمان بلند کردی و لبخند زدی.فرمود:بله!از دو فرشته تعجب کردم که از اسمان به زمین امدند و بنده مومن درستکاری را در جای نمازش که همیشه در ان نماز اقامه می کرد،جستند تا برایش عمل ان شب و روزش را بنویسند،اما او را در مصلای خود نیافتند.پس به اسمان برگشتند و گفتند:پروردگارا!فلان بنده مومنت را در مکان نمازش جستجو کردیم تا برایش عملش را در ان شب و روز بنویسیم،ولی انجا به او دست نیافتیم و او را در بند بیماری دیدیم.پس خداوند متعال فرمود:تا زمانی که بنده ام در بند بیماری من است،برای او در هر شب و روز،مانند انچه در دوران سلامتی اش انجام می داده است،بنویسید زیرا بر من است وقتی او را از انچه در دوران سلامتی انجام می داده،باز داشته ام،برای او پاداش همان را بنویسم.
@erisonteb
👞👟چه کفشی بپوشیم؟
✳️حنان بن سَدیر: در حالی که کفش سیاه پوشیده بودم، بر امام صادق علیه السلام وارد شدم.فرمود:
👈«ای حنان! تو را به رنگ سیاه، چه کار؟! آیا نمیدانی که در آن، سه ویژگی است: دیده را ضعیف میکند، آلت را سست میسازد، و پیری میآورد و افزون بر این، جامه جبّاران است.
👈گفتم: پس چه کفشی بپوشم؟
فرمود: «بر تو باد زرد؛🌕 چرا که در آن، سه ویژگی است: دیده را جلا میدهد، آلت را استحکام میبخشد، و اندوه را از انسان دور میکند و افزون بر این، از جامههای پیامبران است».
@erisonteb
✅💚و افزون بر این از جامه های پیامبران است‼️
💚💛هر عملی دلیل علمی نمی خواهد
🌸امام صادق علیه السلام فرمود:
وقتی کودکان متولد می شود به مقدار یک عدس #جاوشیر (صمغ جاوشیر) بردار و آن را در آب حل کن سپس از آن دو قطره در سوراخ راست بینی و یک قطره در سوراخ چپ بینی او بریز و در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگو. این کار قبل از آنکه ناف نوزاد را ببرند برایش انجام شود. این کار موجب می شود که کودک هیچ گاه به ترس و فزع مبتلاء نشود و از بیماری ام صبیان در امان بماند.
طب الرسول مصطفی2:471 (کافی6 ص23)
@erisonteb
🌸طبیب کیست؟🌸
(عجز اطبا)
امام صادق علیه السلام درپاسخ زندیقی که پرسید: چرا طفل صغیر معصوم بدون جرم و گناه، مستحق امراض و بیماری ها می شود؟!
فرمودند: ((بیماری وجوه مختلفی دارد: مرض بلوی، مرض عقوبت، و مرضی که علت فناست؛ و تو گمان می کنی که فقط علت های ظاهری مانند سوء تغذیه و غذاهای ممنوعه و اشربه آلوده عامل بیماری است!؟ و یا این بیماری تنها از مادر به او منتقل شده است؟! و گمان میکنی آن کسی که بدنش را به نحو احسن سیاست و تدبیر میکند و به حال خویش نظر دارد و مضر و مفید از خوراکی ها را می شناسد بیمار نمیشود؟!
و کلامت شبیه کسی است که معتقد است مرض و موت بر اثر خوردن و آشامیدن نابجاست؟ درحالیکه ارسطالیس معلم اطباء و افلاطون رییس حکما مُردند و جالینوس به پیری رسید و چشمش معیوب شد و نتوانست مرگ را با طب از خود دفع کند. چه بسیار مریضی که معالجه اطبا او را بیمارتر کرد! و چه بسیار طبیب عالِم و بصیر و ماهرِ به دوا و درمان که مُردند و چه بسیار افرادی که اطلاعی هم از این امور نداشتند و جاهل به طب بودند، عمر طولانی کردند. پس نه آن طبیب و عالِم بطب هنگام اجل و انقطاع مدتش نفعی از علمش برد و نه آن جاهل به خاطر جهلش به تدابیر و طب به دلیل محکوم بودن به بقا و تاخر اجل ضرر کرد.))
الاحتجاج للطبرسی ج٢،ص٣٢۵
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@erisonteb
#دواءالبلغم🌸
✳️امام صادق(علیه السلام)داروی بلغم را این گونه توصیف نمودند : مصطکی و کندر و آویشن و زنیان و سیاه دانه به اندازه مساوی بگیر و هر کدام را جداگانه به نرمی آسیاب کن و الک کن و با عسل مخلوط کن و هرشب هنگام خواب اندازه یک فندق مصرف کن.
📚[طب الائمه ابن بسطام ص۲۹]
@erisonteb
#سوره_جن
🌺 امام صادق عليه السلام
💠 هر کس سوره جن را فراوان قرائت کند، در دنیا نه آزاری و نه چشم زخمی و نه سحر و نه مکری از جنیان و شیاطین به او نمی رسد و نیز در معیت و همراهی حضرت محمد (ص) خواهد بود.
📒 شیخ صدوق، ثواب الاعمال، ص 120
✅ هر کس در حالیکه در تنگدستی و سختی باشد، بر قرائت سوره جن مداومت ورزد، خداوند درهای گشایش را به روی او باز می کند.
📕 تفسیر البرهان، ج 5، ص 505
@erisonteb
🔴عنْ أَبِی الْحَسَنِ علیه السلام قَالَ:
لَا تَدَعِ الْحِجَامَهَ فِی سَبْعٍ مِنْ حَزِیرَانَ فَإِنْ فَاتَکَ فَأَرْبَعَ عَشَرَهَ.
بحار الأنوار ج56، ص۱۴۳
امام رضا علیه السلام:
🌺حجامت را در هفتم حزیران ترک نکن و اگر نتوانستى در چهاردهم انجام ده.
طبق محاسبه سالنامه نجومی، روزهای ۷ و ۱۴ حزیران که از بهترین ایّام حجامت هستند، مصادف با روزهای پنجشنبه ۲۹خرداد و ۵تیر ۱۳۹۹ است.
@erisonteb
✅دعای حجامت
امام رضا (علیه السلام) خواندن این دعا پیش از حجامت را توصیه می کنند:
«اَعوذ بِالّلهِ الکَریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن کُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُکَ العافِیةَ وَ المُعافاة وَ الشِّفاءِ مِن کُلّ داء.»
یعنى:
« در حجامت خود به خداوند کریم پناه می برم، از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى و درد و مرضی و از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى از هر بیمارى را طلب میکنم.»
🔴حجامت روز 7 حزیران روز این هفته فراموش نشود.
#حزیران
@erisonteb
هدایت شده از دکتر رضا منتظر
پدر و مادری فرزند ده ماهه خود را به مطب آوردند. بچه دچار #تشنج بود و به خاطر آن دارو مصرف می کرد. البته نوع تشنجها شدید (با غش کردن و خروج کف از دهان) نیستند. حملات خفیف اند به این صورت که در طول روز به دفعات در حالی که نشسته است چشمانش و بدنش چند ثانیه بی حرکت می شود.
والدین اذعان کردند: شروع تشنج در دو ماهگی بود که به او #واکسن تزریق کردیم. به دنبال آن ده روز تب کرد ولی ما متوجه نشدیم که تشنج به خاطر واکسن بوده است تا اینکه واکسن چهارماهگی را هم زدیم. بعد از آن تشنجها بیشتر شد و پزشک داروی ضد تشنج تجویز کرد. واکسن های بعدی را نزدیم و الان می خواهیم اگر بشود با طب سنتی داروی صرع را قطع کنیم.
برخی همکاران ما ضمن پذیرش عوارض احتمالی واکسنها می گویند چون تزریق نکردن آن هم خطرناک است، چارهای نیست و باید تزریق شود ولو اینکه تعدادی از اطفال آسیب ببینند. این همکاران تصور میکنند که واکسن هم مثل پنی سیلین است. یعنی در هر هزار نفر بکی دو نفر ممکن است دچار عارضه شوند در حالی که شواهد متعدد نشان می دهد که امروزه واکسنها تعمدا دستکاری می شوند و مسئله صرفاً بروز برخی عوارض احتمالی نیست.
امروزه به میزان زیادی شاهد بدغذایی و اختلال در رشد بچهها هستم و هیچ بعید نیست علاوه بر تشنج و #اوتیسم و سرطان و.... از علل #اختلالات_رشد در بچه ها مکملهای شیمیایی و واکسنها باشد.
ما با واکسیناسیون مخالفتی نداریم
با واکسنهای وارداتی ناشناخته مشکل داریم.
لذا اگر به یقین برسیم که واکسن مربوطه تولید داخل است آن را تایید می کنیم ولی اگر وارداتی بود و والدین هر دو به این نتیجه رسیدند که خطر واکسن مشکوک بیش از واکسن نزدن است آن را تزریق نکرده و در عوض از یکسالگی سالی دو بار بچه را #حجامت کنند.
@matabmontazer
🌸فلیَنظُرِّ الإِنسانُ مِمَّ خُلِقَ🌸
💦خلِقَ مِن مّآءٍ دَافِقٍ💦
💧یخرُجَ مِن بَینِ الصُّلبِ وَ التَّرآئِبِ💧
1-بر خلاف تصوّر هزار ساله ی مفسّرین ، مترجمین و اهل لغت ، معنای واژه ی «صُلب» و «ترائب» ستون فقرات و استخوان های سینه نیست بلکه عرب اصیل از این دو واژه برای اشاره به استخوان «خاجی(چلیپایی)» و استخوان «عانه(شرمگاهی)» استفاده می کرده است.
2-استخوان «خاجی» به مُحکمی موصوف است یکی از معانی «صُلب» و واژه های هم خانواده ی آن استحکام و سختی است.
3- ... استخوان «خاجی» به صلیب شبیه است. در زبان عربی ، «صُلب» و «صلیب» هر دو از یک ریشه لغوی هستند. شباهت این استخوان به صلیب آنقدر واضح است که در زبان آلمانی استخوان «خاجی» را (kreuzbein)می نامند.(آریان پور،1383ش،504)
واژه ی(kreuzbein) از دو لغت (kreuz) به معنی «صلیب» و (bein) به معنی «استخوان» ساخته شده است.(آریان پور،1383ش،115)
واژه ی «خاجی» نیز در فارسی از واژه ی ارمنی «خاج» به معنای صلیب اخذ شده است.(معین،1382ش،ج975:1)
4-با آنکه درباره ی سیر تطوّر واژه ی «صُلب» و خطای مترجمین آثار طبی یونانی به عربی مطالب ناگفته ی زیادی وجود دارد امّا به نظر می رسد با توجّه به ادلّه ی مذکور(در اصل مقاله) جای هیچ شک و شبهه ای باقی نیست که عرب اصیل واژه ی «صُلب» را برای نامگذاری استخوان «خاجی» به کار می برده است و اثبات همین نکته برای نشان دادن انطباق کامل معنای آیه ی مورد بحث با علم مدرن کفایت می کند زیرا کلمه ی «بین» در آیه ی هفتم سوره ی طارق بیانگر قرار گرفتن محلّ پرتاب «منی» بین «صُلب» و «ترائب» است و از آنجا که این امر نیازمند آن است که «صُلب» و «ترائب» رو به روی هم قرار گرفته باشند لذا نتیجه ی منطقی بحث این است که «ترائب» معادل استخوان «عانه» باشد زیرا این استخوان است که مقابل استخوان «خاجی» قرار گرفته است.
5-مفسّرین وقتی به علّت خلط معنای حقیقی و مجازی «صلب» ، آن را به معنای تمامی ستون فقرات در نظر گرفته اند آن گاه ناگزیر شده اند که «ترائب» را دنده های بالایی قفسه ی سینه قلمداد نمایند و برای اثبات این معنا نیز به چند بیت از اشعار جاهلی تمسّک جویند.
در اینکه شعر جاهلی در فهم برخی کلمات مهجور به کار رفته در قرآن بسیار کارآمد است هیچ شکی نیست امّا این کاربرد باید روش مند باشد زیرا در غیر این صورت موجب گمراهی مفسّر در دستیابی به معنای صحیح آیات قرآن خواهد شد.دراین جا هم به نظر می رسد همین اتّفاق افتاده زیرا شاگردان این مکتب به صرف استناد به چند بیت از شعرایی همچون «إمروءالقیس» علاوه بر آنکه از میان معانی مختلف «ترائب» ، معنایی غلط را انتخاب کرده اند بلکه این معنای غلط را بر خلاف ظاهر آیه و بر خلاف کاربرد واژه در زبان عربی فقط مختصّ جنس زن دانسته اند. این در حالی است که در اشعار مورد استناد ، هدف شاعر وصف زیبایی های جسمانی زن است و انتظار غریبی است که «ترائب» را به معنای استخوان «عانه» به کار گیرد.
6-روایاتی که در ذیل این آیه آمده با کشف معنای آیه اعتبار خود را از دست خواهد داد. در این میان روایات تفسیر منسوب به «علی بن ابراهیم قمی» که مورد التفات سایر مفسّرین شیعه قرار گرفته موضوعه خواهد بود.
7-بر خلاف برداشت غلط جمع کثیری از مفسّران ، مترجمان و دگراندیشان ، قرآن هیچ اشاره ای به محلّ تشکیل نطفه نکرده است. آنچه که قرآن به آن اشاره می کند خروج «ماء دافق» از بین «صُلب» و «ترائب» است. مطابق آنچه تا کنون بیان شد نقطه ی آغاز جهش این آب جهنده در ابتدای پیشابراه است که در لگن و در نقطه ای بین استخوان «خاجی» از پشت و استخوان «عانه» از جلو قرار گرفته است حال آنکه اکثریت قریب به اتّفاق مفسّرین در ذیل این آیه سخن از پشت و سینه گفته اند و چنین مطلبی با نظر طبّ سنّتی و مدرن در تعارض است.
8- لازم است تا در ترجمه های پارسی به جای واژه ی «صُلب» و «ترائب» از اصطلاحات «استخوان خاجی» و «استخوان شرمگاهی» استفاده کرد.البته از آنجا که واژه ی «خاجی» یک واژه ی ارمنی است می توان از واژه ی«چلیپایی» که به زبان فارسی نزدیک تر است نیز استفاده کرد هر چند این واژه تا کنون به این معنا به کار نرفته است. لذا ترجمه ی فارسی زیر برای آیه ی هفتم سوره ی طارق پیشنهاد می شود:
«از میان استخوان های چلیپایی و شرمگاهی برون آید»
◀️خلاصه ای از مقاله افشین احمدپور http://www.neeloofar.org/critic/222-afshin-ahmadpor/1554-951106.html
🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦🌸💦
@erisonteb