👤 حجة الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی
🎞 تصویری شماره ۳۷ :
« ماجرای کربلايی کاظم ساروقی »
👤 حجة الاسلام و المسلمین نظافت
🎞 تصویری شماره ۴۱ :
« مواردی از عوامل طولانی شدن عمر در آیات و روایات »
👤 حجة الاسلام و المسلمین هاشمی نژاد
🎞 تصویری شماره ۴۲ :
«لشکرهایی که امام زمان علیه السلام را یاری خواهند کرد »
🎞 تصویری شماره ۷۹ :
داستان دیدار مقدس اردبیلی و شیخ بهایی و شاه عباس صفوی
👤 حجة الاسلام و المسلمین جباری
🎙صوتی شماره ۲۲ :
« مسجد غدیر »
🎞 تصویری شماره ۵۵ :
« پایه گذار عید بودن عید غدیر »
👤 حجة الاسلام و المسلمین روستایی
🎞 تصویری شماره ۵۶ :
« بیان حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به آیه «الیوم یئس اللذین کفروا »
👤 حجة الاسلام و المسلمین کاشانی
🎞 تصویری شماره ۶۱ :
« تلاش جون برای اجازه گرفتن از سیدالشهداء برای رفتن به میدان جنگ »
👤 حجة الاسلام و المسلمین محمدی شاهرودی
🎙صوتی شماره ۲ :
« عامل گول زننده خود شیطان »
👤 حجة الاسلام و المسلمین حسینی قمی
🎙صوتی شماره ۱ :
« ماجرای تشنگی شیخ عباس قمی در برزخ »
👤 حجة الاسلام و المسلمین بندانی نیشابوری
🎙صوتی شماره ۱۲ :
« حضرت زینب سلام الله علیها نائبة الامام »
👤 حجة الاسلام و المسلمین معاونیان
🎙صوتی شماره ۱۰ :
« شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها »
🎙صوتی شماره ۲۳ :
« ماجرای تعمیر قبر حضرت رقیه (سلام الله علیها) توسط سید ابراهیم دمشقی »
👤 حجة الاسلام و المسلمین حسن قاسمی
🎙صوتی شماره ۹ :
« ماجرای خواب ابولولو »
🎞 تصویری شماره ۴۰ :
« نام مبارک علی ، خلاصه تمام فصائل »
👤 حجة الاسلام و المسلمین هاشمی گلپایگانی
🎞 تصویری شماره ۶۸ :
یکی از آسان ترین راه های ارتباط با خدا
👤 حجة الاسلام و المسلمین راشد یزدی
🎞 تصویری شماره ۶۸ :
چهار علامت اهل بهشت به فرموده امام جعفرصادق علیه السلام
« توصیهها و رهنمودهایی از آیت الله سیستانی به رزمندگان در میدانهای جهاد در قالب ۲۰ بند » 👇
1⃣ خداوند متعال ـ همانگونه که بر مسأله جهاد تأکید و ترغیب نموده و مؤمنان را به این مهم فراخوانده و آن را از ستونهای دین قرار داده و مجاهدان را بر خانهنشینان برتری داده ـ به همان شکل برای جهاد حدود و آدابی مطابق حکمت و فطرت قرار داده، که بر مجاهدان دانستن و رعایت نمودن این حدود و آداب لازم است، پس هر کس این حدود را به شایستگی رعایت کند، خود را لایق دریافت فضل و برکات الهی خواهد نمود و آنکس که در رعایت این آداب کوتاهی نماید، از اجر و پاداش او کاسته خواهد شد و به آرزوی خویش نخواهد رسید.
2⃣ جهاد آدابی عمومی دارد که باید حتی در جنگ با غیرمسلمانان رعایت گردد، پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) نیز پیش از فرستادن یاران خویش به جنگ این آداب را به آنها توصیه مینمودند، و از حضرت امام صادق (علیهالسلام) در حدیث صحیح آمده است: "کان رسول الله (صلّی الله علیه وآله) إذا أراد أن یبعث بسریّة دعاهم فأجلسهم بین یدیه ثم یقول سیروا باسم الله وبالله وفی سبیل الله وعلی ملّة رسول الله (صلّی الله علیه وآله): لا تغلوا، ولا تمثّلوا، ولا تغدروا، ولا تقتلوا شیخاً فانیاً ولا صبیّاً ولا امرأة، ولا تقطعوا شجراً إلاّ أن تضطرّوا إلیها".
"هرگاه رسول خدا گروهی را برای نبرد میفرستادند، آنان را نزد خود مینشاندند و میفرمودند: بانام خدا و استعانت از او و برای او و بر سنّت پیامبرش حرکت کنید ، کسی را به غل و زنجیر نکشید، مُثله نکنید، درنبرد مکر و فریب به کار نبندید، پیران فرتوت و کودکان و زنان را نکُشید ، و درختان را قطع نکنید مگر که ناچار شوید".
3⃣ همانطور که در جنگ با باغیان و مسلمانان محارب و مانند آنها اخلاق و آدابی از حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در موارد مشابه به دست ما رسیده که ایشان در سیره خود این آداب را رعایت نموده و در سخنان و خطبههای خویش یاران خود را به آن توصیه میفرمودند، و تمام امت اسلام نیز بر رعایت این آداب اجماع داشته و این امور را حجت میان خود و خداوند قرار دادهاند، پس بر شما لازم است که این آداب را مراعات نموده و رهرو حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) باشید، ایشان دریکی از سخنان خود ضمن تأکید بر توصیههای پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله) ـ در حدیث ثقلین و حدیث غدیر و غیر این دو ـ میفرمایند: "انظروا أهل بیت نبیّکم فالزموا سمتهم واتبعوا أثرهم، فلن یخرجوکم من هدی ولن یعیدوکم فی ردی، فإن لَبدُوا فالبدُوا، وإن نهضوا فانهضوا، ولا تسبقوهم فتضلوا، ولا تتأخروا عنهم فتهلکوا".
"ای مردم به اهل بیت پیامبرتان بنگرید، از آنسو که گام برمیدارند بروید، قدم جای قدمشان بگذارید، آنها شمارا هرگز از راه هدایت بیرون نمیبرند، و به پستی و هلاکت بازنمیگردانند، اگر سکوت کردند سکوت کنید، و اگر قیام کردند قیام کنید، از آنها پیشی نگیرید که گمراه میشوید، و از آنان عقب نمانید که هلاک میشوید".
4⃣ شمارا به خدا شمارا به خدا در جان انسانها، در هیچ شرایطی کسی را که خداوند کشتن او را جایز نمیداند به قتل نرسانید که از بزرگترین گناهان کشتن انسانهای بیگناه است و از بزرگترین حسنات حفظ جان آنها است، همانگونه که خداوند متعال نیز در کتاب خود بر آن تأکید نموده است، همانا کشتن انسانهای بیگناه آثار خطرناکی در زندگی دنیا و پسازآن خواهد داشت، و در سیره حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) آمده است که ایشان در جنگهایشان در مورد این امر بسیار احتیاط مینمودند، و در عهدنامه خویش به مالک اشتر - که جایگاه او نزد آن حضرت آشکار است - فرمودند: "إیّاک والدماء وسفکها بغیر حلّها فإنّه لیس شیء ادعی لنقمة واعظم لتبعة ولا أحری بزوال نعمة وانقطاع مدّة من سفک الدماء بغیر حقّها والله سبحانه مبتدأ بالحکم بین العباد فیما تسافکوا من الدماء یوم القیامة، فلا تقویّن سلطانک بسفک دم حرام، فإنّ ذلک مما یضعفه ویوهنه، بل یزیله وینقله ولا عذر لک عند الله ولا عندی فی قتل العمد لأنّ فیه قود البدن".
"از خونریزی بپرهیز، و از خون ناحق پروا کن، که هیچچیز همانند خون ناحق کیفر الهی را نزدیک و مجازات را بزرگ نمیکند و نابودی نعمتها را سرعت نمیبخشد و زوال حکومت را نزدیک نمیگرداند و در روز قیامت خدای سبحان قبل از رسیدگی به اعمال بندگان نسبت به خونهای ناحق ریخته شده داوری خواهد کرد، پس با ریختن خونی حرام حکومت خود را تقویت مکن، زیرا خون ناحق پایههای حکومت را سست و پست میکند، بلکه بنیاد آن را زایل و به دیگری منتقل میسازد، و تو در پیشگاه خداوند و در نزد من عذری در خون ناحق نخواهی داشت چراکه کیفر آن قصاص است و از آن گریزی نیست".
لذا بر شما (رزمندگان عزیز) است که جانب احتیاط بر جان افراد بیگناه را رعایت نموده، و در صورت مواجهه با موارد مشکوکی که بیم قرار گرفتن در کمین دشمن با احتمال وجود افراد بیگناه که نیت جنگ ندارند میرود، هشدار زبانی یا تیراندازی اخطاری را بر شلیک مستقیم مقدم نمایید.
5⃣ شمارا به خدا شمارا به خدا در حفظ حرمتهای مردمی که با شما نمیجنگند، بهویژه در مورد پیران و کودکان و زنان سعی نمایید، هرچند آنان از بستگان دشمن شما باشند، همانا حرمتهای کسانی که با شما میجنگند بر شما حلال نیست مگر اموالی که به همراه دارند.
و سیره حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) بر این بود که باوجود اصرار برخی همراهان خود ـ بهویژه بعضی از خوارج ـ از تعرض به خانهها و منازل و زنان و بستگان دشمنان خود نهی مینمودند و میفرمودند: "حارَبنا الرجال فحاربناهم، فأمّا النساء والذراری فلا سبیل لنا علیهم لأنهن مسلمات وفی دار هجرة، فلیس لکم علیهن سبیل، فأمّا ما أجلبوا علیکم واستعانوا به علی حربکم وضمّه عسکرهم وحواه فهو لکم، وما کان فی دورهم فهو میراث علی فرائض الله تعالی لذراریهم، ولیس لکم علیهنّ ولا علی الذراری من سبیل".
"مردان با ما جنگیدند و ما با آنها جنگیدیم، اما به زنان و کودکان نمیتوان تعرض کرد، چون آنها مسلمان و در دار هجرت هستند، و ما نمیتوانیم متعرض آنها شویم، اما تمام آنچه از اموال و ابزارها که برای جنگ با شما از آن استفاده کرده و کمک جستهاند و متعلق به لشکر است از آن شما است، و آنچه در خانههای آنها است میراث خانواده آنهاست، و شما در این اموال موجود در خانهها و زنان و کودکان حقی ندارید".
6⃣ شمارا به خدا شمارا به خدا مراقب باشید تا برای مباح شمردن حرمتها و انتقامگیری به دین مردم تهمت نزنید، همانگونه که خوارج در صدر اسلام عمل کردند و در روزگار ما نیز گروهی که از تفقه در دین به دور هستند براثر سلایق و هوای نفس خویش از آنان پیروی نموده و اعمال خود را با برداشت نادرست از بعضی احادیث توجیه کردند، پس مسلمانان را به مشکلات بزرگی گرفتار ساختند.
بدانید که هرکس شهادتین را بگوید مسلمان است و خون و مال او محترم است گرچه در برخی مسائل گمراه و مرتکب بدعتهایی باشد، چراکه هر گمراهی موجب کفر نمیشود، و هر بدعتی موجب خارج شدن صاحب آن از جرگه مسلمانان نمیگردد، و چهبسا انسانی به خاطر فسادی که مرتکب شده یا قصاصی که در حقش ثابتشده درحالیکه مسلمان است نیز سزاوار قتل باشد.
خداوند متعال خطاب به مجاهدان میفرماید: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَی إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا).
(ای کسانی که ایمان آوردهاید هنگامیکه درراه خدا گام میزنید (و به سفری برای جهاد میروید) تحقیق کنید، و به خاطر اینکه سرمایه ناپایدار دنیا را به دست آورید، به کسی که اظهار صلح و اسلام میکند نگویید: مؤمن نیستی).
و روایات فراوانی از حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) واردشده که ایشان از تکفیر عموم دشمنان جنگی خود نهی مینمودند ـ درحالیکه خوارج موجود در لشکر ایشان مایل به این کار بودند ـ بلکه میفرمودند: اینها افرادی هستند که گرفتار شبهه شدهاند اگرچه این امر نمیتواند رفتار ناپسند آنان را توجیه کند، در روایت معتبر از امام صادق از پدر بزرگوارشان (علیهما السلام) آمده است: (أنّ علیاً (علیه السلام) لم یکن ینسب أحداً من أهل حربه إلی الشرک ولا إلی النفاق ولکن یقول: هم اخواننا بغوا علینا)، (وکان یقول لأهل حربه: إنا لم نقاتلهم علی التکفیر لهم ولم نقاتلهم علی التکفیر لنا).
"همانا امام علی (علیهالسلام) به هیچیک از کسانی که با او میجنگیدند نسبت شرک و نفاق نمیداد بلکه میگفت: آنان برادران ما هستند که علیه ما دست به نافرمانی و سرکشی زدهاند، و به لشکریان خود میفرمود: ما با آنها به خاطر اینکه آنها را کافر میدانیم یا اینکه آنها ما را کافر میدانند نمیجنگیم
7⃣ از تعرض به غیرمسلمانان با هر دین و مذهبی بپرهیزید که آنها در پناه وامان مسلمانان هستند، و هرکس به حرمت آنها تعرض کند خیانتکار است، و خیانت بهحکم فطرت و دین خداوند سبحان زشتترین افعال است ، خدای عزوجل در مورد غیرمسلمانان میفرماید: (لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ).
(خدا شمارا از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که درراه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمیکند، همانا خداوند عدالتپیشگان را دوست دارد). بلکه شایسته نیست که یک مسلمان اجازه دهد به حرمتهای غیرمسلمانانی که در پناه مسلمانان هستند تعرضی شود، و بر او است که بر آنها همانند خانواده خویش غیور باشد.
و در سیره حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) آمده است هنگامیکه معاویه بن ابی سفیان فرستاده خود (سفیان بن عوف از بنی غامد) را برای حمله و ترساندن مردم به اطراف عراق فرستاد و او به مسلمانان و غیرمسلمانان اهل انبار تعرض کرد، حضرت از این کار او بسیار اندوهگین شدند، و دریکی از خطبههای خود فرمودند: "وهذا أخو غامد قد وردت خیله الانبار وقد قتل حسان بن حسان البکری وأزال خیلکم عن مسالحها، ولقد بلغنی أنّ الرجل منهم کان یدخل علی المرأة المسلمة والأخری المعاهدة فینتزع حجلها وقـُلَبها وقلائدها ورعاثها، ما تمتنع منه إلاّ بالاسترجاع والاسترحام، ثم انصرفوا وافرین، ما نال رجلاً منهم کلم، ولا أریق لهم دم، فلو أنّ امرأً مسلماً مات من بعد هذا أسفاً ما کان به ملوماً، بل کان به عندی جدیراً".
"اینک لشکر فرماندهی معاویه (مرد غامدی) وارد شهر انبارشده و «حسّان بن حسّان بکری» را کشته و سربازان شمارا از مواضع مرزی بیرون رانده است، و به من خبر رسیده که سربازان آنها (شامیان) به خانه زن مسلمان و زن غیرمسلمان که در پناه اسلام بوده وارد میشدند، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشوارههایشان را به غارت میبردند، درحالیکه آنان هیچ وسیلهای برای دفاع، جز گریه و التماس کردن نداشتند، سپس سربازان (شامیان) با غنیمت فراوان خارج شدند بدون اینکه کسی در مقابل آنها کلمهای بگوید، و یا قطره خونی از آنان ریخته شود، اگر برای این حادثه مسلمانی از روی تأسّف بمیرد ملامت نخواهد شد، و ازنظر من سزاوار است".
8⃣ شمارا به خدا شمارا به خدا در رعایت اموال مردم، بهدرستی که گرفتن مال مسلمانی بر مسلمان دیگر جایز نیست مگر اینکه از جانودل راضی باشد، پس هرکس از راه غصب مال مسلمانی را به دست بیاورد بهراستی قطعهای از آتش را از آن خود نموده است.
خداوند سبحان میفرماید: (إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَی ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا).
(کسانی که اموال یتیمان را به ظلم و ستم میخورند، (در حقیقت) تنها آتش میخورند، و بهزودی در شعلههای آتش (دوزخ) میسوزند).
و در حدیثی از پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) آمده است: "من اقتطع مال مؤمن غصباً بغیر حقه لم یزل الله معرضاً عنه ماقتاً لأعماله التی یعملها من البرّ والخیر لا یثبتها فی حسناته حتی یتوب ویردّ المال الذی أخذه إلی صاحبه".
"کسی که مال مؤمنی را بهناحق غصب کند، خداوند پیوسته از او روی گردانده و کارهای نیکی که انجام میدهد را در نامه اعمال نیک او ثبت نمیکند تا زمانی که توبه کند و مالی را که بهناحق گرفته است به صاحب آن بازگرداند".
و در سیره حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) آمده است که ایشان از حلال شمردن اموال دشمنان خود در جنگ نهی نمودند بهجز اموالی که همراهشان بوده و آنچه در اردوگاه جنگی آنها به دست میآمد، و هر کس از مردم دلیل میآورد مالی که در لشکر بوده مال شخصی اوست آن مال به او بازگردانده میشد.
در نقلی از مروان بن حکم آمده که گفت: "لمّا هَزَمنا علیٌ بالبصرة ردّ علی الناس أموالهم من أقام بیّنة أعطاه ومن لم یقم بنیّة أحلفه".
"هنگامیکه علی ما را در بصره شکست داد اموال مردم را به آنها بازگرداند، هر کس دلیل شرعی میآورد به او پس میداد و هر کس دلیل نمیآورد او را قسم میداد.
9⃣ شمارا به خدا شمارا به خدا در تمامی حرمتها، از کوچکترین تعرض و هتک حرمت با زبان یا دست بر حذر باشید، و از مؤاخذه کسی به گناه شخص دیگری بپرهیزید، که خداوند سبحان میفرماید: (ولَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی)، (هیچ گناهکاری بار گناه دیگری را بر دوش نمیکشد).
پس بر اساس بدبینی پیش نروید و آن را نزد خود به یقین تشبیه نکنید، بهدرستی که قاطعیت به آن است که مرد در امور احتیاط کند، همانا که بدبینی؛ تجاوز به دیگران بدون دلیل است.
و مراقب باشید بغض شما نسبت به کسانی که از آنها تنفر دارید موجب هتک حرمت آنها نشود که خدای سبحان میفرماید: (لَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآَنُ قَوْمٍ عَلَی أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی)، (دشمنی با جمعیتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند، عدالت کنید که به پرهیزگاری نزدیکتر است).
و از حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) نیز واردشده است که ایشان دریکی از خطبههای خود در جنگ صفین در برخی توصیههای خود فرمودند: "ولا تمثّلوا بقتیل، وإذا وصلتم إلی رحال القوم فلا تهتکوا ستراً ولا تدخلوا داراً، ولا تأخذوا شیئاً من أموالهم إلاّ ما وجدتم فی عسکرهم، ولا تهیجوا امرأة بأذیً وان شتمن أعراضکم وسببن أمراءکم وصلحاءکم ".
"کشتهای را مثله (قطعهقطعه) نکنید، و وقتی به خیمههای آنها رسیدید پردهای را ندرید، و به خانهای وارد نشوید، و جز اموالی که در اردوگاه به غنیمت گرفتهاید چیزی از اموال آنان نبرید، و زنی را با آزار دادن نرنجانید، حتی اگر به ناموس شما دشنام دهند و یا فرماندهان و بزرگان شما را سب کنند".
و روایتشده است که حضرت بعد از جنگ جمل به خانهای بزرگ رسیدند و در زدند، هنگامیکه در باز شد با زنانی مواجه شدند که در حیات خانه گریان بودند و چون امام را دیدند همصدا فریاد زدند و گفتند: این قاتل عزیزان ما است، اما حضرت چیزی نفرمودند، و سپس درحالیکه به اتاقهای خانه (که جمعی از سران دشمن حاضر در جنگ مانند مروان بن حکم و عبدالله بن زبیر در آن مخفی بودند) اشاره مینمودند به همراهان خود فرمودند: "لو قتلت الأحبة لقتلت من فی هذه الحجرة".
"اگر میخواستم عزیزان شما را بکشم افراد موجود در این اتاق را میکشتم".
همچنین روایتشده که حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در روزهای جنگ صفین گروهی از اصحاب خود مانند حجر بن عدی و عمرو بن الحمق را مشاهده نمودند که اهل شام را دشنام میدادند، پس حضرت فرمودند: "انی أکره لکم ان تکونوا سبّابین، ولکنّکم لو وصفتم أعمالهم وذکرتم حالهم، کان أصوب فی القول وأبلغ فی العذر، وقلتم مکان سبّکم إیّاهم: اللهم احقن دماءنا ودمائهم، وأصلح ذات بیننا وبینهم، واهدهم من ضلالتهم، حتّی یعرف الحقّ من جهله ویرعوی عن الغی والعدوان من لهج به".
" من خوش ندارم که شما دشنامدهنده باشید، اما اگر کردارشان را توصیف، و حالات آنان را بیان میکردید به سخن راست نزدیکتر، و عذرپذیرتر بود، خوب بود بجای دشنام دادن آنان میگفتید: خدایا خون ما و آنها را حفظ کن، و بین ما و آنان اصلاح فرما، و آنان را از گمراهی به راه راست هدایت کن، تا آنان که جاهلاند حق را بشناسند، و آنان که با حق میستیزند پشیمان شده بهحق بازگردند".
پس اصحاب فرمودند ای امیر مؤمنان وعظ شما را قبول میکنیم و به ادب شما پایبند میشویم.