هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔰 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
🖋عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
@Kayhan_online
♦️پرستار لبنانی جاسوس موساد از آب درآمد
🔹سرویس های اطلاعاتی لبنان در اقدامی غافلگیر کننده پرستاری را که برای موساد از حزب الله جاسوسی میکرد، دستگیر کرد. او با وعده پول از طریق شبکه های اجتماعی جذب شده بود.
هویت جاسوس
🔹️نام مستعار: محمد. ش
🔹️متولد: ۱۹۹۵، منطقه الطیری، جنوب لبنان
🔹️شغل: پرستار در بیمارستان پیامبر اعظم
نحوه جذب
۱. ارتباط اولیه از طریق فیسبوک
۲. تماس با نام مستعار تام از طریق مسنجر
۳. ادعای کار برای یک انجمن بشردوستانه
۴. پرداخت مبالغ اولیه برای جلب اعتماد
مأموریت های محوله
🔹️جمع آوری اطلاعات درباره افراد و مکان های خاص در لبنان
🔹️تهیه گزارش از یک فروشگاه به عنوان آزمایش اولیه
🔹️جمع آوری اطلاعات درباره اعضای حزب الله در منطقه الخرایب
🔹️تلاش برای نفوذ در حزب الله
اطلاعات ارائه شده به موساد
۱. مختصات مراکز حزب الله در شهر الخرایب
۲. اطلاعات مسجد امام علی(ع) و حسینیه شهر
۳. جزئیات ایست بازرسی های امنیتی در مناطق مختلف
نحوه دستگیری
🔹️شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان در ۲۰ فوریه ۲۰۲۴، این جاسوس را در شهر الخرایب دستگیر کرد. سه دستگاه تلفن همراه، یک لپ تاپ و دو فلش مموری از او کشف شد.
▫️منبع: سایت الاخبار
@ersaly2
🔰کشور یا مسافرخانه؟
🔸طبق جدیدترین آمار موسسه پو بیش از نیمی از ساکنان کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) مهاجر هستند! خیلی آمار عجیبی است. صحبت از میلیونها نفر و چندین کشور و میلیاردها دلار است.
🔸آیا کم سوادانی که دبی را با ایران قیاس میکنند میدانند ٩۴٪جمعیت امارات وارداتیاند؟! یک کشورک سفارشی با مردم سفارشی. کشوری با فقط ۶ درصد بومی اصلا کشور است؟!
🔸مسافرخانهای در ابعاد بزرگ. کاروانسرای منطقهای.
قطر فقط ١٩٪
کویت ٢٩٪
بحرین ٣٧٪
عمان به زور ۴٨٪
بومی دارند. و بقیه همه مهاجر.
سعودستان با آن پهناوریاش ٣٧٪ جمعیتش وارداتی است.
🔸شاید این راز سکوت مرگبار جامعه عرب در قبال غزه است. اینها تقریبا چیزی به اسم مردم ندارند! مشترک هایی دارند در گذار.
🔸و شما ببین چه جواهری است ایران در این منطقه دستساز.
✍سلمان معمار
@ersaly2
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بی_غیرتی مد شده
دلیل نمیشه نقش شهدا روبازی کنی ولی شهیدبشی. چی میشه که آدم کارش به اینجا میکشه و #بی_غیرتی و #بی_ناموسی افتخار میشه.
#لقمه_شبهه_ناک...
@LESARAT_313
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ قیمت دختر ایرانی شبی چند؟ 😱
⚠️ #سیاست_درهای_باز_تایلند به عنوان بخشی از پروژهی سازمان CIA در قالب ارز آوری از طریق جذب توریست و گردشگری در دوران ریاستجمهوری حسن روحانی مطرح شد و عدهای در خیال خام خود گفتند چرا صنعت اسکورتسرویس ایرانی برای امارات و ترکیه و برخی دیگر از کشورها ارزآوری داشته باشد، باید برای جذب توریست خارجی و ارز آوری پرسود آن، همهی شرایط را در هتلها و... فراهم کرد؛ اما این طرح کثیف با روشنگریهای استاد حسن عباسی با شکست مواجه شد؛ آیا این پروژه بار دیگر در دولت پزشکیان کلید خواهد خورد؟!!
@ersaly2
آقای پزشکیان! برای به فنا رفتن شما و دولت شما فقط و فقط یک «آه مادر شهید آرمان علی وردی» کافیه!!
...اما آخرش یه دختر که اونم داشت آرمان علیوردی رو میزد رو به جمعیت میگه: "بسه دیگه کشتینش! بسشه..."
اوناهم آرمان رو رها میکنن...
آرمان از جاش بلند میشه و خونین و مالین سمت خیابون اصلی میره...
صدای بسیجیها رو میشنوه که داشتن حیدر حیدر میگفتن. میره سمت صدا اما وقتی میپیچه داخل کوچه میبینه که سر کوچه یه گروهی دختر و پسر ایستادن و دارن شعار مینویسن.
اونا تا وضعیت آرمان رو میبینن میفهمن بسیجی بوده و کتکش زدن.
میرن سمت آرمان. آرمان که دیگه رمقی براش نمونده خیلی راحت میفته دست این جماعت.
اینها شروع میکنن به قصد کشت آرمان رو زدن.
گویا چندتاشون حالت عادی هم نداشتن و مواد مصرف کرده بودن.
یه دختر بینشون که اسپری دستش بوده با همون میکوبه به صورت آرمان.
یکیشون یه میلگرد داشته که نوکش رو تیز کرده بوده و به عنوان سلاح ازش استفاده میکرده؛ با همون میلگرد میکوبه روی جمجمه سر آرمان.
وقتی آرمان رو رسوندن بیمارستان جمجمهاش شکسته بود اما یکی دیگهشون که واقعاً امیدوارم قیافش رو یه روز ببینم میشینه جلوی آرمان و به بقیه میگه دست نگهدارین... رو به آرمان میکنه و همزمان که داشته فیلم میگرفته به آرمان میگه به امام اولت فحش بده ببينم، سریع...به علی فحش بده...به حسین فحش بده... به خامنهای فحش بده...
آرمان چیزی نمیگه... با ناخونگیر پوست بدنشو آروم آروم میکنه و ازش میخواد فحشاشو تکرار کنه.
اما آرمان هیچی نمیگه. آنقدر آرمان رو میزنن تا بیهوش میشه.
وقتی آرمان بیهوش میشه شروع میکنن به رقصیدن و لگد زدن به بدن شهید و از اینکارشون فیلم هم میگیرن.
وقتی میزارن میرن یه کارگر افغانستانی که گویا نگهبان یکی از ساختمونای اطراف بوده میاد و زیر سر آرمان بالش میزاره و رو بدنش پتو میندازه اما زنگ نمیزنه به آمبولانس البته اگه زنگم میزد فرقی نمیکرد تو اون شلوغیا آمبولانس به آرمان نمیرسید!
وقتی رسوندنش بیمارستان هوشیاری آرمان ۳ بوده.
یکی از رفقا میگفت وقتی رسیدم بیمارستان دستاشو به تخت بسته بودن"شاید برای اینکه اگه به هوش اومد تشنج نکنه" و همه صورتش ورم کرده بود.
نصف روز توی حالت کما میمونه و آخرشم به شهادت میرسه...
تمام این وقایع توسط خود قاتلها فیلمبرداری شده ولی وقتی از بازپرس پرونده پرسیدیم چرا این فیلمها رو قطره چکونی منتشر کردین و فیلمای اصلی رو منتشر نمیکنین، گفته بوده که من تو عمر کاری خودم همچین جنایتی تو ایران ندیده بودم!!
برای مراعات حال خانواده و شایدم متشنج نشدن بيشتر فضا فیلمای اصلی هنوزم منتشر نشده البته شاید بعد دادگاه آرمان منتشر بشن.
منم نمیخواستم الان اینا رو بگم. گفتم چون دیدیم خیلیا دارن به بسیجیا و نیروهای امنیتی توهین میکنن، دلم دیگه طاقت نیاورد.
شما وحشیها با کاری که با آرمان کردین حق ندارین از انسانیت حتی حرف بزنید.
کاری که با آرمان کردین هیچ توجیحی نداره. اصلا اگه میخواستین بکشینش چرا شکنجهاش کردین؟ چرا ازش خواستین به اهلبیت و اعتقاداتش توهین کنه؟
چرا با یه ضربه کارشو تموم نکردین؟ چرا زجرکُشش کردین؟ چطور تونستین بالاسر جنازه خونین و برهنه آرمان برقصین؟! حالتون به هم نخورد؟ حالتون بد نشد؟!
چطور میشه یه آدم به همچین درجهای از توحش برسه؟!
ولله قسم بعد شهادت آرمان بود که فهمیدم ماجرای گودال قتلگاه چه شکلی بوده، تازه فهمیدم قتلصبر یعنی چی، شماها روی شمر و خولی و حرمله رو سفید کردین، الآنم تعجبی نداره که با امامحسین در بیفتین!
شماها هم اگه دستتون به حسین میرسید تو توحش چیزی از اونا کم نداشتین...
ببخشید اگه حالتون بد شد اما باید این حقایق گفته بشه و ایکاش زودتر فیلمای اصلی رو منتشر کنن تا مردم بفهمن با چه موجوداتی طرف بودیم.
ازتون میخوام برای قلب خانواده شهید مخصوصاً مادر شهید دعا کنین...
آقای پزشکیان! این قطعه کوچکی از شورش «زن، زندگی، آزادی» مهسای دوستانِ شماست!
اگر دختر یا پسر خودت جای شهید آرمان علیوردی بودند، باز هم اینطور صحبت میکردی؟!
بترس از قهر خدا، بترس از خون شهید، بترس از آه مادران شهدای مظلومی مثل مادر شهید آرمان علی وردی ...
─┅═ೋ❅❅ೋ═┅─
@ersaly2
چپ و راست در هر چه با هم اختلاف داشته باشند، در مبارزه با شفافیت "وفاق" دارند.
با اینکه توضیح داده ام که مساله اصلا خانه سازمانی نیست و موضوع اصلی وام ۵۰۰ میلیونی به اسم ودیعه مسکن است که نگرفته ام، بازهم اصرار دارند صورت مساله را تحریف کنند...
@Sabety_ir ✅
10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چندسؤال بی پاسخ از علیرضا پناهیان👆
این روزا کجا بودین؟
چرا این روزا نگران انقلاب نبودین؟!
#مجیدسرگزی
🇵🇸✌️🇮🇷
@tahlil8
وزیر دفاع یمن:
پاسخی قدرتمند ما که زمین را تکان خواهد داد ، به زودی به اسرائیل خواهد رسید.
پاسخ قدرتمند یمن بدون نگرانی و تردید در راه است.
در تحلیل امروز تاکید کردم که ایران یمن را به سرعت تقویت میکند تا یاران ایران در باب المندب با دست باز و فراغت بال بتوانند در آینده ایفای نقش داشته باشند.
اگر انصار الله بیانیه ای داده و این بیانیه بدون هیچ گونه پیش زمینه ای ناگهانی بیان شده ، به معنای آن است که درگیری بزرگی در راه است.
آغاز حمله بی سابقه یمن علیه اسرائیل قریب الوقوع است.
بعد از آن نوبت به ایران میرسد.
ابرهای طوفانی در حال جمع شدن هستند.
امروز اسرائیلی هایی که یک ماه است در بین پناهگاه و منازل غصبی خود در رفت و آمد هستند بهتر از هر کسی میدانند پاسخ ایران و یارانش حتمی است.
@CITYOFSUN
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️دلم برای سید علی سوخت
اینجا پاکستان در جشن فارغ التحصیلی، یک دانشجو به جای رقص و پایکوبی که در جشنهای فارغ التحصیلی ما بچه شیعه ها در ایران مرسوم شده با پرچم فلسطین و عکس کم کیفیت سید علی خامنه ای فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می دهد و تن رئیس دانشگاه و اساتید خود فروخته که تعدادشان در ایران هم کم نیست را می لرزاند .
براستی چرا قدر تو را همه ی دنیا می دانند جز ما ایرانیها که زیر چتر وجودت تافته های جدا بافته ای شده ایم که حالا دیگر نعمت وجودت را هم بر نمی تابیم ! در ظاهر مرید توئیم اما چون به خلوتهای دنیایی و حزبی و ... میرویم آن کارهای دیگر می کنیم .
فارغ از آزادگی و غیرت و شرف و انسانیت این جوان ، دلم برای سید علی سوخت...
#بابای_باغیرتهای_دنیا
@Radmanminer
🔻پشتصحنۀ طرح وفاق ملّی
✍ مهدی جمشیدی
1⃣ روشن است که آقای پزشکیان با ذهنیّتِ تهی از خلاقیّت و طرح و تدبیر به میدان انتخابات وارد شد و گفتارهای انتخاباتیاش، عامهپسند و غیرعالمانه بودند؛ همچنانکه اکنون نیز ایشان داشتۀ نظری و مفهومی ندارد و سخن نو و مبدعانه برای ایشان، در حد امر ممتنع است. چندی که گذشت، اصحاب اصلاحات به صحنه آمدند و کوشیدند از گوشهوکنار سخنان ایشان، یک معنا را برجسته سازند و متناسب با آن، مفهوم و اصطلاحی را از علوم انسانی برگیرند و آن را بر جایگاه نظریۀ دولت او بنشانند تا قدری از ابهام و خلاء و سرگردانی بکاهند. این اصطلاح، دولت وفاق ملّی بود. در واقع، این اصطلاح در متن مواجهات و کنشگریها متوّلد شد و پیشینی و طراحیشده نبود و این خود نشان میدهد که تدبیر و تقدیر، به تصادف و اتّفاق وانهاده شده است.
2⃣ این نظر در نسبت با مفهومی شکل گرفته که پیش از این صورتبندی شده بود: یکسانسازی و خالصسازی و حاکمیّت یکدست. ادعای نیروهای سکولار این بود که نظام به سوی حذف و طرد و انکار رفته و دیگریهای را از صحنۀ بازیِ سیاسی رانده و روند انتخابات نیز از رقابت، فاصله گرفته است. آنها با تکرار پُربسامد این تفسیر، توانستند ذهنیّتها را وادار به تسلیم در برابر خویش کنند و حس انفعال به وجود بیاورند. واقعیّت سیاسی، این بود که نیروهای اعتدال و اصلاحات در متن بازیِ سیاسیِ مبتنی بر رقابت جدّی و انتخاب مردم، از قدرت سیاسی دور افتادند و نظر مردم به سوی جریان مقابل آنها معطوف شد، اما این تغییر وزن اجتماعی و چرخش مردم، به پای حاکمیّت نوشته شد و از آن به عنوان خالصسازی یاد شد. این یعنی شکست اجتماعیشان را به صورتی معنا کردند که در این میان، حاکمیّت دچار شرمندگی و انفعال شود؛ چنانکه گویا حقی از آنها تضییع شده است.
3⃣ پشت مفهوم وفاق ملّی، این پیشفرض نهفته است که جامعۀ ایران، گرفتار پراکندگی و تضاد درونی شده و میان حاکمیّت و مردم نیز، فاصله و گسست رخ داده و این وضع به بحران رسیده و اینک باید برای علاج آن، دولت وفاق ملّی بنا کرد؛ به این معنی که باید همه را وارد بازی کرد و مطرودان و محذوفان را صاحب نقش نمود. برایناساس، چند شکاف اجتماعی در نظر گرفته شد: شکاف قومیّتی، شکاف سیاسی، شکاف مذهبی و شکاف جنسیّتی. در این طرح، اینگونه تصویرسازی شد که این شکافها در جامعۀ ایران، بسیار فعّال و خطرناک شدهاند و نظام در حال سقوط اجتماعی است و اگر زودتر دستی نجنباند، آشوب و عصیان دیگری از راه خواهد رسید. این در حالی بود که شکافهای یادشده، غیرفعّال بودند و جامعه، چنین حسی نداشت که این شکافها، آزاردهنده هستند، اما بازی روایتپردازیِ وارونه، کار خویش را کرد و ذهنیّت جامعه، دستخوش تغییر شد. به بیان دیگر، روایت توانست حس محرومیّت را در جامعه ایجاد کند و جامعه، حس واقعی و روزمرّۀ خویش را کنار بگذارد و تسلیم روایتهای روشنفکرمآبانه و سکولار شود. نیروهای پیشرانِ داستانِ روایت، قادرند چنین تأثیری بر جامعه بگذارند و به این واسطه، بسیج اجتماعی ایجاد کنند. جامعه نیز طوطیوار و رعیّتمآب، تمکین میکند و تفکّر مستقل را به کناری میاندازد. سیاست، اینچنین برده و بندۀ روایت شده و جامعه نیز در این حد، مغلوب و مسحور خواصی شده است که فن روایت را میدانند و دست تصرّف به سوی واقعیّت دراز میکنند.
4⃣ اتّفاقی که اکنون در عمل رخ داده است، بهصحنهآوردن نیروهایی است که منتقد حاکمیّت بودهاند و مخالفت خویش را نیز از جمله در ماجرای اغتشاشات اخیر، نشان دادهاند. وفاق ملّی، اینگونه ترجمه شده است که باید دیگریِ حاکمیّت، میداندار و مدّعی شود و به عرصۀ سیاستِ رسمی، پا بگذارد. در واقع، آنچه که رخ داده است، نه وفاق است و نه ملّی. وفاق نیست، چون نیروهای سیاسیِ زاویهدار، از جنس گفتمان انقلاب نیستند که وفاق با آنها معنا داشته باشد، بلکه اینان نیروهایی هستند متمایل به لیبرالیسمِ مذهبی که میخواهند در برابر نظریۀ نظام انقلابی بایستند و نظام را از انقلاب، تهی سازند. وفاق با اینان، بهحتم عملگرایانه و بیسرانجام است و نه فکری و هویّتی. مسأله، سفرۀ قدرت سیاسی است که باید اینان نیز بر سر آن بنشینند و از آن لقمههای چربوشیرین برگیرند. همچنین این وفاق، ملّی نیز نیست؛ چون از واقعیّتهای جامعه حکایت نمیکند و فقط منافع پارهای از نیروهای سیاسیِ دگراندیش و مسألهدار را دربرمیگیرد. پس غرض، بازیابی یک لایۀ سیاسی در قدرت رسمی است؛ لایهای که دیروز برای تحریک جامعه در برابر نظام، فتنهانگیزی کرد و امروز که طمع مقام و منزلت دارد، از وفاق سخن میگوید.
@ersaly2