41) عدل الهی
42) علل گرایش به مادیگری
43) علوم اسلامی ( 3 جلد )
44) توحید
45) نبوت
46) معاد
47) آشنایی با جهان بینی اسلامی ( 6 جلد )
48) امامت و رهبری
49) قیام و انقلاب مهدی (عج)
50) تاریخ عقاید اقتصادی
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
51) نظام اقتصادی اسلام
52) مساله ربا
53) نقدی بر مارکسیسم
54) فلسفه تاریخ ( 4 جلد )
55) مقالات فلسفی
56) تعارضات منطقی
57) اصول فلسفه وروش رئالیسم(5 جلد)
58) شرح منظومه
59) شرح مبسوط منظومه ( 4 جلد )
60) حرکت و زمان ( 4 جلد )
61) الهیات شفا ( 2جلد )
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅ترتیب کتب دراين سيرازآسان به مشکل ویک چینش منطقی است که رشدمرحله ای ذهن فراگیرثمره آن می باشد؛توضیح اینکه مطالب کتاب اول تصورات وتصدیقات موردنیازفهم کتاب دوم رابرای انسان ایجادواین دوکتاب مقدمه فهم کتاب سوم وبه همین ترتیب تاکتاب آخر
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅ایجادسوال وعدم فهم قسمتی ازمتن درزمان مطالعه موضوعی قابل ملاحظه وپاسخ به آنهادرزمان مقتضی دردرک مطالب وروندمطالعه تاثیرویژه ای دارد؛ ازویژگیهای سیرمذکوردریافت پاسخ سوالات وابهامات کتاب مطالعه شده درکتاب یا چندکتاب بعدی است.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅از نوشتن خلاصه وفیش برداری در دوراول مطالعه اکیدابپرهيزيم چراکه اين كارعلاوه برکندکردن سرعت مطالعه پس از مدتی انگيزه مطالعه را كاهش میدهندولذااگربنای نوشتن است صرف پیام هرصفحه کفایت می کند.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅از فراموشی مطالب هراسی نداشته باشيم چراکه معلومات دریافتی ازمطالعه نوع نگرش،گرایش وچارچوبه فکری ورفتاری انسان راخواه بداندیا نداند پیکربندی و شکل می دهد.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
درمطالعه گروهی کتب استادفراگیران براساس سه مولفه ی مهم و اساسی :
✅استعداد
✅علاقه
✅مقدارزمان مطالعه(روزانه،هفتگی)
درقالب هسته های مطالعاتی پژوهشی دویاسه نفره چینش وپس ازآموزش موارد ذیل مشغول به مطالعه فردی ومباحثه جمعی باروش مناسب می شوند. https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
1) آموزش روشهای مباحثه شامل:
✅روش روخوانی:ساده ترین روش مباحثه ومذاکره علمی است.
✅روش تقریر:مرسوم ترین نوع مباحثه درمحافل علمی است.
✅روش نقدوبرسی فنی:استخراج نقاط قوت وضعف مطالب
✅روش تحقیق جمعی
درمباحثات کتاب محورمانندسیر مذکور تنهاروش روخوانی برای افرادی که تازه مباحثه راشروع کردندوروش تقریر مطلوب می باشدچراکه دوروش بعدی علاوه برآموزش نیازبه معلومات و کتب دیگردرکنارمباحثه دارد. https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
2)آموزش مبانی ارزشی مباحثه شامل:
✅شرایط مطلوب جهت انتخاب طرف مباحثه
✅آداب و آئین مباحثه
جهت دریافت اطلاعات ومطالب مبسوط تردرراستای راه اندازی گروه های مطالعاتی به آیدی مراجعه فرمائید. https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
جهت ارتباط با نگارنده کانال به آیدی @eshragh57 مراجعه فرمایید .
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
پس ازتوضیح مقدمه که درآن چارچوبه کلی مباحث مطرح شد(به دلیل اهمیت درخواست مرورآن رادارم) تبیین موضوع اول یعنی
ضرورت مطالعه،تحقیق وپژوهش کتب
علامه شهید استاد مطهری به عنوان
مکمل مباحث مطروحه درموضوع دوم
(سلسله مباحث تطبیقی انسان شناسی)
رادرسه موضوع:
✅ضرورت مطالعه برای انسان
✅اثبات کتب استادشهیدبه عنوان مطلوب ترین منبع مطالعه در دین پژوهی عمومی
✅متدوروش مطالعه کتب مذکوررا
مطرح نمودیم وانشاءالله درادامه وارد توضیح سرفصلهای مقدماتی می شویم
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
#بخش اول:سـرفصل های مقدمات#
فـصل اول : تعریف دیـن
گفتار اول : آسیب شناسی تعرف دین
گفتار دوم : تفاوت دین و تدین
گفتارسوم : معرفت دینی
گفتارچهارم:تجربه دینی و پیامدهای آن
گفتار پنجم : تعاریف غریبان از دین
گفتارششم : تعاریف متفکران اسلامی از دین
گفتار هفتم : نقد تعاریف مذکور
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
براساس نحوه پردازش واستفاده از داده هاو گزاره های دینی سه نوع وروش دین پژوهی متصور میشود.
🆔 https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅ توصیفی(descriptive)
دراین روش دین پژوه صرفا دین و
گزاره های دینی را توصیف می کند.
🆔 https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅تحلیلی(Analytical)یا
انتقادی(Dialectical)
دین پژوه علاوه برتوصیف،باکنارهم
قراردادن و تجزیه وتحلیل عقلی دادها
وگزاره های دینی به زوایای نامکشوف یاانتزاعی تردین و پدیدارهای دینی دست می یابد.
🆔 https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅تطبیقی(Comparative)
دین پژوه با کنارهم قراردادن نتایج توصیف ها و تحلیل ها درباره دو دین یا
دو پدیداردینی شرایط را برای مقایسه آنها فراهم می آورد تا در پرتو آن ، وجوه تمایزو تشابه و یاامتیازادیان یا پدیدارهای دینی مختلف را تشخیص
دهدو به نتایج انتزاعی و اجتهادی تری
درباب دین یا ادیان و پدیدارهای دینی
به دست آورد.
🆔 https://eitaa.com/eshraghmarefat
🔹🔷دین (religion)🔷🔹
دلیل پرداختن به تعریف دین به عنوان اولین مسئله وسوال درموضوع دین پژوهی تطبیقی(comparative) چیست.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
اساسی ترین آفت تحقیق وپژوهش دریک موضوع درآمیختن مسائل آن موضوع است؛
وآن درآمیختگی عبارت از:
۱)تشخیص اینکه درمقام پاسخ به چه سوالی هستیم که اصطلاحا به سنخ شناسی مسئله معروف است.
۲)دراین سوال دقیقاچه امری راطلب می کنیم که به آن محتواشناسی مسئله گویند
این تفکیک نخستین گام تحقیق وپژوهش روشمند است . زیرا براساس تصورصحیح ازمضمون ، نقش و کارکرد آن مسئله توانایی برانتخاب روش و ابزارهای مناسب برای پرداختن به آن مسئله را پیدا خواهیم کرد. https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
ابن سینادرروش شناسی خودبر مبنای تقسیم بندی فارابی ، روش تفکر رابر اساس این دو مقوله ساختارداده:
۱)منطق تعریف
۲)منطق حجت و استدلال
چراکه از جهت روش شناسی ، راه جستار تصور ، متمایز از طریق جستجو از تصدیق است و پیمودن فرایند تفکر درذهن ، این دوگونه روش راهبرد اندیشه را لازم دارد. https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
بنابراین مسائل پژوهشی وتحقیق روشمند رامی توان دو سنخ دانست:
۱)جستار های مقام تصور
۲)جستارهای مقام تصدیق
پرسشهای مقام تصور ، به لحاظ روش شناسی ، مقدم بر مسائل مقام تصدیق است .
نکته: مسائل مربوط به تصدیق به طور عمده بر دو قسم است؛
۱)استدلال و توجیح (justification )
۲)تعلیل و تبیین explanation))
درنتیجه قبل از پرداختن به نقد و داوری درخصوص یک نظریه بایدبرای فهم کلیدی،آن
را بصورت روشن تعریف کنیم تا یک موضوع رابه دقت توصیف نکردیم به تبیین آن نپردازیم .
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔.
توضیح دیگراینکه پرداختن به موضوعات هرعلمی، نیازمنددریافت آگاهی های مقدماتی ضروری است که ازآنهابه (رئوس ثمانیه) تعبیر می شودکه عبارتنداز:
✅ تعریف
✅ موضوع
✅ فایده
✅ غرض
✅ بنیانگذار
✅ مباحث
✅ متدولوژی
✅ جایگاه آن در میان علوم دیگر
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
شیخ الرئیس ابن سینا،در منطق المشرقیین در مقام تبیین معنای (تعریف)این چنین می فرماید:
تعریف کردن انجام دادن کاری است که موجب می شود یک شیء در نظر کسی که به آن شیء توجه دارد، روشن شده و مورد تصور وی قرار گیرد.
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
تعریف (معرِّف یا قول شارح):
✅درلغت به معنای شناساندن، آگاهای دادن و حقیقت امری را بیان کردن.
✅در اصطلاح به معنای مجموع تصورات معلومی است که موجب معلوم شدن تصور مجهولی میشود.
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
حکیمان کاندر این کردند تصنیف
چنین گفتند در هنگام تعریف
که چون حاصل شود در دل تصور
نخستین نام وی باشد تذکر
وز او چون بگذری هنگام فکرت
بود نام وی اندر عرف عبرت
تصور کان بود بهر تدبر
به نزد اهل عقل آمد تفکر
ز ترتیب تصورهای معلوم
شود تصدیق نامفهوم مفهوم
ولی ترتیب مذکور از چه و چون
بود محتاج استعمال قانون
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
چنانچه حقیقتی از حقایق هستی ، برای ما مجهول باشد، باطرح پرسش تلاش برآشکارنمودن آن حقیقت می نمایم اما بدیهی است پرسش هاهمه یکسان نیستند ، ازبرخی پرسش ها تصور صحیح ازحقایق و در بعضی دیگر تصدیق را می طلبیم.
بایک برسی دقیق درمی یابیم که پرسش های اساسی وبنیادین درسه حوزه چیستی(ما)، هستی(هل)وچرایی(لم) حقایق می باشد وپرسش هادرحوزه کیف(چگونه)،کم(چه مقدار)، متی(کی)،این(کجا)، من(چه کسی) و مانند آن فرعی وبا (هل مرکبه) میتوان از همه آنها بینیاز شد.
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔