eitaa logo
** اشراق معرفت **
272 دنبال‌کننده
8 عکس
5 ویدیو
4 فایل
👈قال علی(علیه السلام):اُنظُر إلَی ما قالَ وَ لا تَنظُر إِلَی مَن قالَ. این کانال در راستای تبیین مبانی دین پژوهی تطبیقی ویژه طلاب ، روحانیون و دانشجویان و جوانان مستعد راه اندازی شده است * جهت ارتباط با نگارنده @MR_eshraghmarefat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅کارل پوپر(Karl Popper) انکار واقع‌گرای را حاصل نوعی خودبزرگ‌بينی مي‌داند که در محيطهای فلسفی رايج است و آن را شايعترين بيماری شغلی فيلسوفان حرفه‌ای مي‌نامد. از نظر او بدون واقع‌گرايی نمي‌توان وظيفة علم را تبيين کرد. هدف علم توضيح و تبيين امور واقع است و درستی نظريه‌‌های علمی مستلزم درستی واقع‌گرايی است. دفاع از نظريه‌‌های علمی به معناي دفاع از واقعگرايی است و ايدئاليستها تنها در برابر فيلسوفان رئاليست قرار ندارند بلکه آنها با دانشمندان و دلايل تجربی آنها نيز دشمنی دارند. از تبيين‌‌های علمی كه بگذريم توصيف‌هاي زبانی نيز دليلی بر واقع‌گرایی است. زيرا جنبه توصيفی زبان نيز مستلزم وجود موضوعی برای توصيف و مخاطبی برای شنيدن توصيف است. بنابراين ايدئاليستها تا زمانی که از زبان بهره می گيرند دچار تناقضند. چون زبان پديده‌ای اجتماعی است و از كاركرد‌های اصلی آن ارتباط با ديگران و توصيف واقعيتها برای ديگران است. به بيان ديگر واقع‌گرايی صرفا به زبان علم مربوط نيست و در واقع پيش فرض هر گونه سخنی است . 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
بیان این نکته دراینجا ضرورت دارد که منظور پوپرازواقعیت ،تنها محسوسات است ولذا منظورپوپرازواقعیت داشتن درمورداشیاء به ادراک آمده یافنومن، نمود،ظاهروشیء درنزدماکانت است والاغیرازاین راپوپر هم واقعیت نمی داند. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
فراگرفتن مبسوط توضیحات فوق برای هر دین پژوه تطبیقی لازم وضروری می باشد چرا که بسیاری از شبهات وحملات فکری علیه دین مانند هِرمِنوتیک (Hermeneutics)، تکثر گرایی یا پلورالیسم دینی (Religional Pluralism ) ، گوهر وصدف دین ، قبض و بسط تئوریک شریعت ، سهوالنبی ، علمای ابرار ، قرآن حاصل تراوشات ذهن پيامبر و.. که ثمره آن انحراف در فهم دین ودر نتیجه ایجاد جریانات فکری و سیاسی از قبیل اقتصاد سکولار سازندگی،فرهنگ سکولاراصلاحات وسیاست سکولار اعتدال درایران اسلامی شده، ریشه درمبانی فکری کانت دارد . https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
در اين پرادایم فکری(که مبنای آن خالقیت خداوند متعال است نه خالقیت به همراه شارعیت) نبردی دائمی ميان انسان و خداوند متعال،خالق ومخلوقات، دنیا وآخرت،سوبژه(Subject)واُبژه (objet)،نومن وفنومن و در نهايت دنيای مادی و متافيزيك وجود دارد. لذا دوگانه انگاری يعني اينكه تمامي پديده‌ها را به دو دسته ناسوتی و لاهوتی تقسيم كردن و امور لاهوتی را غير قابل درك وغیرعلمی معرفی كردن. اين ادبيات مقدمه‌ای بر سکولاریسم(sécularisme)(ابراز بی نیازی ازآسمان )است كه در آن انسان به مدد عقل خود بنياد، فارغ از انديشه‌های آسمانی درزمینه مادی به ساخت وسازدر حوزه های فردی واجتماعی اعم از اقتصاد، فرهنگ وسیاست می پردازد. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
در چنين چشم‌اندازی انسان درگير با جهانی سرشار از فرض و ابطال و گذر از يك پارادايم و ورود به پارادايمی جديد است. چنين وضعيتی حكايت از بي‌ثباتی فكری و علمی انسان می كند. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
درحوزه اقتصادی افراداز نظر فعاليت اقتصادی آزادگذاشته شده اندتا هر کسی بنابر ساخت طبيعی‌اش به دنبال منافع خود برود؛ اين سود‌طلبی شخصی در مجموع باعث تنظيم منافع جمعی خواهد شد. گويا طبيعت يا خداوند نوعی هماهنگی بين منافع فرد و جامعه به‌وجود آورده است. تنها حدی که مي‌تواند آزادی اقتصادی و سود‌طلبی مردم را محدود کند، آزادی اقتصادی ديگران است. این آزادی اقتصادي همان (کاپيتاليسم) يا (سرمايه‌داری) است. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
درحوزه فرهنگ قدرتی فوق قدرت عقل خودبنیاد وجود ندارد. هرگونه نفی و اثباتی در باب پديده‌های عالم بايد در محکمه عقل باشد. دراین رویکرد نوعی بي‌مهری نسبت به وحی و شهود ديده مي‌شود. انسان از مرحله بندگی خدا، به نوعی خدایی ارتقا پيدا مي‌کند.و بر اين باور است که انسان خودبسنده است و می‌تواند خودش مشکلات خود را حل کند. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
درحوزه سياسی تنها وجه مشروعت حکومت آن است که بر رأی مردم و بر اساس خواست اکثريت آنان شکل بگيرد. هم قانون آن، بر اساس خواست مردم نوشته شود و هم مجريان بر اساس خواست مردم انتخاب شوند. این آزادی سیاسی همان چيزي است که امروز تحت عنوان «ليبرال دموکراسي» از آن ياد مي‌شود. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
سوال⁉️ چرااندیشمندان درمکاتب مختلف فکری وادیان نمی توانند تعریف یکسان،فراگیر وجامع افرادومانع اغیارازدین ارائه نمایند. انشاءالله پاسخ پرسش مذکوررا درقالب آسیب شناسی تعریف دین درچهارمحور زیربیان می نمائیم. ✍روش شناسی تعریف دین. ✍نقش پیش فرض هادرتعریف دین. ✍تحریف وتغییردرادیان محقق. ✍عوامل دیگر. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✍روش شناسی تعریف دین: 1⃣روش برخی از دین پژوهان برای تعریف دین استفاده ازمنابع درون دینی (قرآن،انجیل،تورات و...) می باشد 2⃣درمقابل روش عده ای برای تعریف دین استفاده ازمنابع برون دینی که اهم آنها بدین شرح است می باشد. ✅استفاده ازروش پدیدارشناسی (Phenomenolism) یاروش نمود شناسی (Phenomenology) ✅استفاده ازروش روان شناسی (Psychology) ✅استفاده ازروش جامعه شناسی (Sociology) ✅استفاده ازروش کارکردگرایی (Functionalism) ✅استفاده ازروش فلسفی ومراجعه به دین داران و... برای تعریف دین. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
🔷آسیب شناسی تعریف دین ✍روش شناسی تعریف دین 2⃣منابع برون دینی ✅استفاده ازروش پدیدارشناسی (Phenomenolism) یاروش نمود شناسی (Phenomenology) 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅ پدیدارشناسی (Phenomenolism) ✅نمود شناسی (Phenomenology) این مکتب فکری دردهه های آغازین قرن بیستم میلادی شکل گرفت. چهره شاخص وبنیانگذاراین مکتب ادموند هوسِرْل(EdmundHusserl) می باشد. دربین متفکرین این شخص بیشتربه چهره شاخص مکتب مذکور معروف ومطرح است تابنیانگذارچراکه مباحث ایشان همان اندیشه های چهره محوری فلسفه جدیدایمانوئل کانت(Immanuel Kant) است وچیزجدیدی ندارد فقط روش راعوض کرده. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat