eitaa logo
** اشراق معرفت **
273 دنبال‌کننده
8 عکس
5 ویدیو
4 فایل
👈قال علی(علیه السلام):اُنظُر إلَی ما قالَ وَ لا تَنظُر إِلَی مَن قالَ. این کانال در راستای تبیین مبانی دین پژوهی تطبیقی ویژه طلاب ، روحانیون و دانشجویان و جوانان مستعد راه اندازی شده است * جهت ارتباط با نگارنده @MR_eshraghmarefat
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال⁉️ ۳)تحریف وتغییردرادیان محقق: بی ثباتی پاره ای ازادیان محقق و آلودگی آنها با تحریف به زیادت و نقیصه وپیدایش فرقه هاو مذاهب متنوع،یکی دیگرازعوامل اختلاف دین پژوهان درتعریف دین است. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
سوال⁉️ ۴)عوامل دیگرمانند: ✅بهرگیری ازتعاریف لغوی وجزءنگر ✅خلط دین بادینداری وایمان ✅خلط دین باتجربه دینی ✅خلط دین بامعرفت دینی 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
موضوعات مطروحه دراینجا صرفا برای آمادگی ذهنی کاربران گرامی برای ورود به پاسخ سوال دوم یعنی معیارهای انتخاب منبع مطلوب درراستای دریافت آگاهی و معرفت بیان شدکه انشاءالله وبه فضل الهی دربخش اول،سرفصل های مقدماتی(رجوع شودبه اول مطالب کانال) مبسوط به آن خواهیم پرداخت. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
منابع مدنظرما دراولین موضوع بحث، اولاوبذات شناخت مبانی دین مبین اسلام اثنی عشری وثانیاوبالعرض مطابقت باادیان ومکاتب دیگراست بنابراین به نظرمی رسد بهترین تعریف،تعریف دین به (ما جاء به النبی) ازفقیه،عارف،متکلم وفیلسوف مشهورشیعه سید مرتضی(علم الهدی) می باشد که البته این سیدشریف تعریف مذکور را ازروایات اهل بیت(علیهم السلام)دریافت نموده. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
ما جاء به النبی یعنی هر آن‌ چیزی که پیامبر رحمت(صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌) از جانب خداوند متعال آورده است. سيره‌ عملی رسول‌الله(صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌آله‌) اين بودكه هركس به سه گزاره اعتقادقلبی واقرارزبانی داشت به مسلمانی می پذیرفت؛ ۱)توحید ۲)نبوت ۳)ما جاء به النّبی بنابراین لازمه‌ تصديق به پيامبرى حضرت خاتم (صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌) تصديق بجميع (ما جاء به النبى)يعنى آن‌چه از جانب خدا آورده است. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
دین مبتنی بر وحی شامل : ۱)خداوخداشناسی: ✅ذات پروردگار ✅صفات ذاتی ✅صفات فعلی ۲)جهان وجهان شناسی: ✅مراتب وجودی عالم اسماء درسیر نزول وصعود ✅مراتب وجودب عالم ملکوت درسیرنزول وصعود ✅مراتب وجودی عالم مثال درسیرنزول وصعود ۳)انسان وانسان شناسی: الف) شناخت ها و باورها:نگرش وبینش افراد نسبت به خدا ، جهان و انسان ب) ارزش ها و گرایش ها:بایدها و نباید های اخلاقی ج) رفتارها و کردارها:شریعت و مناسک واحکام و مقررات در: ✅رابطه انسان با خویشتن ✅رابطه انسان باخداوندمتعال ✅رابطه انسان باجهان هستی ✅رابطه انسان باهم نوع خودشامل: ←رابطه اجتماعی ←رابطه فرهنگی ←رابطه اقتصادی ←رابطه سیاسی ←رابطه مدنی ←رابطه حقوقی https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
هندسه معرفتی دین(دین مبتنی بروحی)، یک کل به هم پیوسته و هلیزمی است که تک تک اعضاءآن ارتباط مستقیم ومتقابل بر هم دارند(نه یک مجموعه ازهم گسیخته و اتمیک ) مانند بدن انسان که بین اجزای آن ارتباط مستقیم ومتقابل برقرارمی باشدواین رابطه آنچنان است که غالبا علت بیماری ومشکل عضوی نشات گرفته ازعضو دیگراست مثل مشکلات وبیماری های گوارشی که بعضامربوط به اعصاب وروان است و... بنابراین اگر دین پژوه نسبت به برخی ابعاددین آگاهی وشناخت پیدا کندو بخشی رارهاکند(متاسفانه مثل بسیاری ازمراکزدین پژوهی)ازدین یک کاریکاتور ساخته که بخشی فربه وبخشی نحیف واین ابتدای تحریف وکج فهمی وتفسیر به رای است. https://eitaa.com/eshraghmarefat
پیوستگی وارتباط ابعادمختلف دین درفهم وکسب معرفت دینی ازویژگیهای منحصر به فرد متن مقدس ومنور اسلام است که دیگرادیان فاقد آن هستندوآن اینکه قرآن متدلوژی فهم خود(فهم بخشی منوط بر بخش دیگر)رادراختیار مخاطب گذاشته بنابراین درروش مذکور،دریافت مفهوم یک یاچندآیه،به آیات دیگر منوط است که چندنمونه درادامه می آید. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
افَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرانَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً ✅قرآن به‌گونه‌اى است که فهم عادى بشر به آن می‌رسد و گرنه ترغیب به تفکر در آن معنا نداشت ✅آیات قرآن می‌توانند مفسر یکدیگر باشند؛ زیرا یکى از موارد تدبّر آن است که وقتى می‌خواهیم حکمى را از قرآن استنباط کنیم، باید به همه آیاتى که در آن زمینه نازل شده‌اند، توجه کنیم و آنها را به یکدیگر ارجاع دهیم و تنها در این صورت است که مشخص می‌شود آیات با یکدیگر اختلافى ندارند 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
اللَّهُ نَزَّلَ احْسَنَ الْحَدیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِىَ ✅قرآن به عنوان کتاب متشابه و مثانى معرفى شده است که برخى از آیات به برخی دیگرشبیه وناظرندوهریک ازآنها دیگرى را بیان و شرح می‌ دهد،بدون این‌که اختلافى در آنان یافت شود و یکدیگر را نفى کنند. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
امیرالمومنین(علیه السلام): کتاب خدا بعضى از آن،بعضى را تصدیق (وتأیید)می‌کندوبعضى ازآیات تفسیربعض دیگر، و برخى گواه برخى دیگر است امام باقر(علیه السلام): هیچ مطلبى درکتاب خدایافت نمی‌شود مگراین‌که در همان کتاب، دلیلى گویا ازخداوندبرآن دلالت دارد، ازچیزهایى که مردم نمی‌دانند. 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
پژوهش درمجموعه هولیزمی(Holism ) که معرفت،شناخت ودرک عمیق گزاره های آن صرف نظرازاجزاء و ابعاد دیگرامری ناممکن می باشد(مانندپازل)دومرحله دارد؛ ✅شناخت تک تک گزاره ها،اجزاءوابعادودرک وفهم رابطه بین گزاره ها(دین پژوهی عمومی) ✅پژوهش وتحقیق عمیق موضوعات وگزاره ها باتسلط واحاطه ای که درمرحله اول برست آمد (دین پژوهی تخصصی) 🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat