#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🔶⚜🔶⚜🔶 ⚜ 🔶 بِسمِ اللهِ النُّورٍالنُّور #حروف_هجاء 🔶کلمه ے ((حرف))
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواهشمنداست متن های تجویدی دو۲ تخصصی را بسیار مطالعه فرمایید
و میدانید این دروس توضیح و مطالب زیادی دارد و هرچه پیشتر رویم مطالب #روانتر و #وزین تر خواهد بود ..
موفق و پیروز باشید#ان_شاءالله. .
✅ @eshragholqoran
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ}
✅ @eshragholqoran
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
#زیارت_ناحیهی_مقدسه💧یامهدی عج الله💧
زیارت ناحیهی مقدسه زیارت نامهای است که از ناحیهی مقدسهی امام زمان علیه السلام صادر شده است. متن زیارت، خطاب به سیدالشهداء و شهدای کربلاست و در آن نام یکایک آنان، اغلب با ذکر اوصاف و خصوصیاتشان و نیز اسامی قاتلان آن شهدا آمده است. آغاز زیارت این گونه است:
السلام علیک یا اول قتیل من نسل خیر سلیل ...»اگر چه این زیارت در کتاب «مفاتیح الجنان » ذکر نشده، ولی این چیزی را از آن کم نکرده و همچنان مورد توجه بزرگان شیعه بوده است. زیارت ناحیهی مقدسه، همانند زیارت عاشورا برای روز عاشورا وارد شده و در غیر عاشورا نیز خوانده میشود.
✨بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم. .
"أَلسَّلامُ عَلى ادَمَ صِفْوَةِ اللهِ مِنْ خَليقَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى شَيْث وَلِىِّ اللهِ وَ خِيَرَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى إِدْريسَ الْقــآئِمِ للهِِ بِحُـجَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى نُوح الْمُجابِ في دَعْوَتِهِ💧 أَلسَّلامُ عَلى هُود الْمَمْدُودِ مِنَ اللهِ بِمَعُونَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى صالِـح الَّذي تَـوَّجَهُ اللهُ بِكَرامَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى إِبْراهيمَ الَّذي حَباهُ اللهُ بِخُلَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى إِسْمعيلَ الَّذي فَداهُ اللهُ بِذِبْــح عَظيم مِنْ جَنَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى إِسْحقَ الَّذي جَعَلَ اللهُ النُّبُوَّةَ في ذُرِّيَّتِهِ💧
أَلسَّـلامُ عَلى يَعْقُوبَ الَّذي رَدَّ اللهُ عَلَيْهِ بَصَرَهُ بِرَحْمَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى يُوسُفَ الَّذي نَجّاهُ اللهُ مِنَ الْجُبِّ بِعَظَمَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى مُوسَى الَّذي فَلَقَ اللهُ الْبَحْرَ لَهُ بِقُدْرَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى هارُونَ الَّذي خَصَّهُ اللهُ بِنُبُـوَّتِهِ💧أَلسَّلامُ عَلى شُعَيْب الَّذي نَصَرَهُ اللهُ عَلى اُمَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى داوُدَ الَّذي تابَ اللهُ عَلَيْهِ مِنْ خَطيـئَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى سُلَيْمانَ الَّذي ذَلَّتْ لَهُ الْجِنُّ بِعِزَّتِهِ💧
اَلسَّلامُ عَلى أَيُّوبَ الَّذي شَفاهُ اللهُ مِنْ عِلَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى يُونُسَ الَّذي أَنْـجَـزَ اللهُ لَهُ مَضْـمُونَ عِدَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَـلى عُزَيْر الَّذي أَحْياهُ اللهُ بَعْدَ ميتَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى زَكَرِيـَّا الصّـابِرِ في مِحْنَتِهِ💧
اََلسَّلامُ عَلى يَحْيَى الَّذي أَزْلَفَهُ اللهُ بِشَهادَتِهِ💧..."
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ}
🔍 #زیارت\ناحیه_مقدسه #حدیث_محرم_و_عاشورا..
💦 @eshragholqoran
🏴💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قاری استاد خلیل حصری
📖 تلاوت تحقیق سوره مبارکه جمعه
🎥 فرازی از تلاوت «محمود خلیل الحصری»
🔹 صد و سومین سالروز ولادت این قاری مصری
✅ @eshragholqoran
4_5780502840514445317.mp3
12.83M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖
🔶استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه نهم
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ} ✅ @eshragholqoran
اَلسَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ...
یا اباصالحَ المهدی.. .
یا خلیفةَ الرَّحمن...
و یا شریکَ القران...
ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ...
سیِّدی و مَولایی الاَمان الاَمان
🌿اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِّکَ الفَرَج🌿
✅ @eshragholqoran
1_37177417.mp3
2.9M
ترتیل مبارک سوره یس در مناجات شبانگاهی⭐️🌙⭐️🌙
38.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #سید_محسن_بلده :
🔷اقداماتی که نهادهای حاکمیتی در دوران کرونا باید انجام میدادند
🔷پیشکسوت قرآنی کشورمان در برنامه گفتوگوی جمعه اخبار قرآنی
https://iqna.ir/fa/news/3923652/
🌿🌹
@eshragholqoran
4_5956403951971600616.mp3
3.66M
🌴 #دعای_عهد *اُستادفرهمن*
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ،
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم🌸🍃
ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیک الفرج..
🌴 @eshragholqoran
⚜┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄⚜
#مواضع_پنج_گانه_دستگاه_تكلّم
🔶اين مواضع عبارتند از:
⚜١- جوف=بالای پرده دیافراگم تا راه دهان. ..
🔶٢- حلق= محدوده تارهای صوتی
⚜٣- لِسان = محدوده زبان کوچک؛ ریشه زبان بزرگ ؛ وسط زبان ؛ کناره های زبان ؛ سر زبان و ابتدای زبان(نوک زبان)
🔶٤- شَفَتَيْن =مجموعه دو لب
⚜٥- خَيْشوم= فضای بینی
#مواضع_دستگاه_تكلّم را مي توان به (استان)هاي يك كشور تشبيه كرد آنگاه هر استان خود به شهرستان (مخرج) و شهر(حروف) تقسيم مي شود!
🔶در هر موضع يك يا چند مخرج براي حروف وجود دارد.
✅ #مخارج_خروف_و_تعداد_آنها
#تعريف : مخرج يعني (محل تولید وخروج حرف )؛ و در تجويد عبارت است از:
(( #جايگاه_توليد_و_محل_خروج_حرف))
🔶_هواي خارج شده از #ريه ها، پس از عبور از حنجره، اعم از اين كه #تارهاي_صوتي را مرتعش #سازد يا مرتعش #نکند ، در يكي از قسمت هاي دستگاه تكلّم محدود شده و بدين ترتيب (حرف) ايجاد مي گردد :
#محل_مزبور را كه بازدم هوا در آن به (حرف) تبديل مي شود، را (مخرج حرف) نامند. مانند محل تلاقي زبان؛ ریشه بزرگ با زبان كوچك+ارتعاش تارهای صواتی كه از آن، ((ق)) و ((ك)) توليد مي شود #مهمّ
و يا محل تلاقي دو لب كه از آن (( حرف #ب +ارتعاش تارهای صوتی )) توليد مي گردد. #مهمّ
🔶تعداد مخارج حروف، ١٧ عدد است. هرچند برخي از اهل اداء، آن را ١٤ و ١٦ عدد نيز ذكر كرده اند اما قول #مشهور_همان_١٧_عدد_است.
🔶ترتيب شمارش و نام گذاري مخارج حروف از سمت ريه ها به سوي دهان است.-->
١- موضع جوف #بطن شکم به سمت بالا..(جَوْف)= در لغت به معناي (درون- ميان- بطن) آمده است. ((اَجْوَف)) يعني (ميان تهي).
🔶در اصطلاح تجويد، به ((حجم و فضاي خالي دستگاه تكلّم جوف )) گفته مي شود. اين موضع در واقع يك مخرج بيشتر ندارد #آ . به عبارت ديگر، خودش ((مخرج اول)) دستگاه تكلّم محسوب مي شود.
مخرج اول: محل خروج الف مدی و یا الف کشیده و آنگاه حروف مد یاء و واو مدّی ))
اين حروف بدون تكيه به قسمت معيني از دستگاه تكلّم، در ((فضاي)) دهان توليد و خارج مي شوند.#مهمّ
((حروف مد)) كه به آنها حروف (( #مدّوَلين)) نيز گفته مي شود، عبارتند از:
#الف مدي، #واو مدي، #ياء مدي
اين سه حرف در كلمات، (( آ تُونِِی))
((اُوذينٰا)) و ((اُوتينٰا)) جمع آمده اند.
🔶الف مدی :👇👇
82-ghalvash.mp3
1.42M
👆🏻👆🏻
☀️ اذان بسیار زیبا ، حرفه ای و ماندگار مرحوم استاد راغب مصطفی غلوش
🎼 این اذان در دستگاه « رست » اجراء شده است .
✅ ادامه: #موضع_جوف_و_محل_خروج_حروف_مدّی :
🔶 #الف_مدِی: صدای تست که از کشیده شدن فتحه حاصل می شود.
هنگام تلفظ #الف 'ا ؛ تنه زبان به پایین و کمی به عقب متمایل میشود.
و آرواره زیرین ؛ با کمی پایین آمدن به باز شدن دهان کمک میکند و با کشش صوت ؛ #لف_مدی تولید میشود. اگر این حالت از لحاظ زمانی به #نصف کاهش پیدا کند(( فتحه)) تولید می گردد.
💠 لذا در زبان عرب #هیچ_تفاوتی در تلفظ ((فتحه)) و #الف_مدی نیست.
مگر از#لحاظ ((زمانی)) کشش صوت ! ( #تفاوت_کمّی)
⚜تفاوت حالت ترقیق الف مدی(رقیق و نازک شدن صدای الف ) با حالت تفخیم آن ( پرحجمی و صدای درشت الف) در این است که سطح #زبان در حالت ترقیق نسبت به تفخیم ان از #سقف دهان فاصله ے کمتری دارد ؛ و در الف مفخّم ؛ به کف دها نزدیکتر می شود.
ملاحظه می گردد که این صدا به مخرج حرف #خاصّی ؛ تکیه و تمایل ویژه ندارد که بتواند آن حرف را (( مادر )) الف مدّی دانست و لذا ⚜الف مدّی #مطلقاً #جوفی است. و یک صدای کشیده از جوف(فضای خالی ) می باشد.
✅ نکته 'ا _ َا #هرگز اول کلام نمی آید -->وسط و آخر کلام می آید. #مگر حرفی قبل از آن باشد :
💢مثال : ءَا_مَ_نُوا-->ءَامَنُوا
و باید در میزان کشش بسیار دقت شود #مهمّ 🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻تلاوت سوره شمس، علق۱تا۵
💠قاری: استاد کرم زین
💎مدت تلاوت: ۶دقیقه
💠نوع تلاوت: مجلسی
✅ @eshragholqoran
✅ #واو_مدّی
🔶 واو مدّی عبارت است از #واو_ساکنه_ماقبل_مضموم))
هنگام تلفظ واو مدّی #جلوی زبان به پایین و عقب زبان به سـوی کام متمایل میشود_البته تا حدِی که عبور هوا از میان زبان و کام بالا هیچ سایشی ایجاد نکند.
اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش پیدا کند((ضمّه))تولید میشود؛ پس
🔶در زبان عرب #هیچ تفاوتی بین #ضمّه و #واو مدّی نبست #مگر از #لحاظ زمانی کشش صوت(تفاوت کمّی)
🔶در واو مدّی ؛ لب ها با گِرد شدن یا جمع شدن به تکمیل صدای واو مدّی کمک می کند.
پس واو مدّی صرفاً با گِرد شدن لب ها
(( #اشمام)) ایجاد نمیشود
#بلکه نقش زبان در تولید این صدا غیر قابل انکار است.
باید دانست در واو معمولی نیز عیناً همین روش توسط زبان به عمل می آید #اِلّا اینکه در #واو مدّی مجرای عبور هوا کمی(( #روان_تر)) است و در واو معمولی ؛ مخرج حرف ؛ کمی فشرده تر و هوا نسبتاً دارای سایش است. 🔶⚜🔶
✅ #یاء_مدی عبارت است از((یاء ساکن ما فبل؛ مکسور))
🔶هنگام تلفظ یاء مدّی #تنه زبان به جلو و بالا و عقب زبان به #پایین میل میکند ؛ ⚜در این حالت #تنه_زبان کمترین فاصله را با سقف دهان دارد؛ اما نه به #حدّی که هوای خروجی از میان آنها ؛ دچار #(( سایش )) گردد ؛
🔶اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش یابد ؛ صدای ((کسره)) تولید میشود؛ پس :
⚜در زبان عرب #هیچ تفاوتی بین(( کسره )) و(( یاء مدّی)) نیست ؛
مگر از لحاظ (( زمان)) کشش صوت !
(( تفاوت کمّی))
🔶یاء مدّی و یاء ساکنه معمولی نیز در مسأله((روان تر)) بودن صدا و عدم(( سایش ))هوا در یاء مدی متفاوت هستند. در یاء معمولی ؛ مخرج حرف کمی فشرده تر و هوا دارای #سایش است. [نگارنده تنها تفاوت در حروف #جوفی را #روان_تر بودن صدای واو و یاء مدی و عدم #سایش_هوا می داند. ]
🔶ملاحظه میشود هر #سه حرف مدّی در تلفظ خود ؛ از ایجاد #سایش_جریان_هوا ؛ خود داری می کنند و از آنجا که در مسیر خروج خود با #هیچ عضوی #اصطکاک ندارند ؛
⚜ حروف ((جوفیه)) نیز به (( هوائیه )) مشهورند.
🔶 البته لازم به تأکید است که تمامی منابع #تجوید؛ واو مدّی را (( واو ساکنه ما قبل مضموم)) و یاء مدی را (( یاء ساکنه ما قبل ؛ مکسور)) نامیده اند ؛
اما از #الف_مدّی صرفاً [اصطلاح ساکن ماقبل مفتوح ] یاد می کنند!
و از حروف خاصّی نام نمی برند. !
⚜علت این است که واقعاً هیچ حرف ساکنی نمی توان یافت که با #فتحه ما قبل #الف مدّی بسازد.
✅ برخی(( #همزه )) را مادر الف مدّی می دانند ! حال آنکه #همزه با صدای (( #تیز)) خود در صورتی که با فتحه ما قبل ؛ همراه شود #الف_مدّی نمیسازد؛ #مهمّ
💢مانند: کأساً_مأو'ی_یأمُرُ
🔶اگر گفته شود(( با شُل کردن( یعنی تسهیل همزه ) و یا تبدیل همزه ؛ الف مدی می سازیم )) ! خواهیم گفت : این اختصاص به الف مدی ندارد.
⚜از (( چنین )) #همزه اے ؛ واو مدی و یاء مدّی نیز می توان ساخت ؛
(مٶمِنِین--->مُومِنِین ؛ اَلذِّئب --->اَلذِّیبُ)
و باز هم جای یک حرف مخصوص تولید #الف_مدی خالی است ! این همان #علت_مستقل دانستن #الف_مدی به عنوان یکی از حروف #الفبا است. مهمّ
که بسیاری از #علمای قدیم و جدید بدان معتقدند.
⚜پس فقط الف مدی ؛[جوفی مطلق است ]
و دو حرف مدّ دیگر به علت روان بودن ؛ (( شباهت )) به الف مدّی پیدا کرده اند. #مهمّ
🔶 #علامه_ابن_الجَزَری در کتاب(( التَّمهِید فِی عِلمِ التَجوِید)) گوید :
(( این صفت #مدّوَلین) در اصل ؛ ویژه الف مدی بوده است و واو و یاء مدی شباهت به الف مدّی دارند... #مهمّ جریان هوا در الف بیشتر از واو و یاء مدی است و هنگام تلفظ ان #زبان تکیه و استقرار بر موضعی از دهان ندارد )) #مهمّ 🔶⚜🔶
🌿 #تنها تمنایم از عزیزانی که مطالب دانش تجویدی را پیگیری می فرمایند؛ توجه به نکات ویژه در این مطالب داشته باشید.
#موفق و پیروز باشید.
🔶 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
باعرض تحیت
نطر شما را به #خلاصه_ای از مطالب گذشته معطوف می داریم:
✅در گویش فارسی ما الف اول و دوم داریم 💢آزاد_آباد-->قانون مدونی هم برای حدَ کشش تثبیت نکرده اند و تفخیم و ترقیق هم ندارد
[هرگز با کم کشیده شدن هم تأثیری بر حرکات کوتاه در گویش فارسی ندارد. ]
💢بَرادَر /این قانون برای واو
و یای کشیده در گویش فارسی هم صادق است. ( کمیت و کیفیت)
و تنها وجه تشابه با #الف مدی در قرآن اینکه #هردو جوفی هستند +دمیدن هوا #تمام
✅ اما الف مدّی 'ا َا
#اختلاف هم ایجاست! بعضی نظر بر این دارند که الف مخرج مشخصی یعنی جایی که این الف را بسازد و تولید کند ندارد و حروف را ۲۸ #عدد می دانند.
[ الف مدی در قرآن هرگز اول کلام نمی آید ]
[بعد از حروف درشت تفخیم و بعد از حروف رقیق ترقیق می شود.]
[ و اگر نصف شود فتحه را می سازد ]
#در واقع این فتحه است که الف مدی را ایجاد می کند.
[ الف و فتحه مثل هم تلفظ میشود و تنها تفاوت در میزان کشش است و این قانون برای واو و یای مدّی هم مدوّن است. (کیفیّت) ]
🔶ارتباطی با همزه ء ندارد چرا که همزه جایگاه خاصّ برای تولید دارد. #مهمّ
و می یابیم که هم الف مدی و هم همزه #تعریف های خاصّ خود را دارند.( نظر آنها که حروف حجا را ۲۹ عدد می داننذ.)
🔶⚜🔶
✅ نکته اے که لازم میدانم در مورد (همزه ء قطع گفته شود اینکه:
صدای ء یا الف غیر مدّی با ؛ حرکات کوتاه َ ِ ُ از نظر صوت و میزان کشش #همنوا می باشند؛ #مهم /ّ بدین جهت می بینیم؛ گاهی حرکات کوتاه در مد~ منفصل نیز سبب مد میشوند.
💢مثال: اِنَّآ أَنزَلْنَا در قرآنهای کتابت رسم الخط بجز قرآن رسم الخط عثمان طه
🔶 #ء قطع : حرکات کوتاه /علامت سکون؛ ٶ ئ أَ أِ أُ /را پذیراست و تنها میزان کشش #یک حرکت می باشد و در اول وسط و آخر کلمات مشاهده میشود.
🔶 در صورتی که الف مدی یک حرف جوفی و کشیده و طابع #تنها فتحه ماقبل 💢مانند: صَا_ ثَا _سَا_ هٰا 'ا
می باشد و فتحه و الف مدی #مثل هم در #هم_آوای در صوت و فقط از نظر میزان کشش تفاوت دارند.#مهمّ
و یکی ازدلایل نسبت تشبیه الف مدی و غیر مدی حرکات کوتاه می باشند در صدا و #نه همزه ء قطع /
🔶از آنجای که ما در قرائت قرآن ملزم به رعایت لحن عرب می باشیم؛ انسجام و برابری صدای حرکات کوتاه با #ء در میزان کشش است. ( حرکات کوتاه مادر و زاینده الف مدی و حروف کشیده دیگر است ) نسبت جوفی بودن حروف مدّی نیز با #رعایت_لحن_عربی در تلاوت از #اطلاق جوفی بودن می کاهد. .
🔶 الف همزه وصل هم
💢مثل: ا_اَلذِینَ هیچ ارتباطی با الف مدی و غیر مدی ندارد#مهمّ
#تنها حکم تعریفش در نقش #کمک و ابتدا به کلماتی که با سکون 💢هْبِطَ/تَّخَذَ/است. #مگر_در_تشخیص_نوع_حرکت..
( حکم عصا در دارد که سالخوردگان و روشندلان می گیرند. ) 🔶⚜🔶
و در مورد جایگاه محل خروج ء در جایگاه خودش نیز بحث خواهد شد. #ان_شاءالله. .
🔶 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
41.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️تلاوت سوره های حجرات فتح با صدای استاد #منشاوی
قابل تقلید☑️
1_63598796.wav
5.8M
ه #اذان_ماندگار|🗣اذان با صدای حسین صبحدل👆👆👆
#پیام_رسان_فرهنگ_نماز_باشیم
@namaz_ir
@Laylatolghadrnoor
#اذان_ظهر به وقت شرعی تهران۱/۷/۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️رقیه جان!
تو به همه ثابت کردی
اگر کسی صادقانه حضرت پدر را صدا بزند، پدر با سر سراغش خواهد آمد!!
🤲 خدایا به حقّ ناله های جانسوز حضرت سه ساله سلام الله علیها
بارالها حضرت ظهور بقیة الله پدر مهربان مارا برسان. ..
🏴 شهادت #حضرت_رقیه_سلام_الله_علیها تسلیت باد.
#نوای_انتظار
#شهادت مُجِیبُ الدَّعَوَاة بنت الحسین علیه السلام ▪️حضرت رقیه سلام الله تسلیت باد ▪️⭐️▪️
@eshragholqoran