#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۷۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتَابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَٰذَا الْأَدْنَىٰ وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنَا وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ ۚ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثَاقُ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَقُولُوا عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ دَرَسُوا مَا فِيهِ ۗ وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ{۱۶۹}
پس از آنان فرزندانى ناصالح جانشينان آنها شدند كه كتاب آسمانى تورات را به ارث بردند ولى قدر آن را ندانستند متاع ناپايدار اين دنيا را مىگرفتند و با رها كردن قانون خدا مىگفتند: به زودى ما بخشوده خواهيم شد و اگر بار ديگر همان منافع مادّى پيش آید باز هم آن را مىگيرند و قانون خدا را رها مىكنند
آيا از آنان در كتاب آسمانى پیمان گرفته نشده كه جز حق نسبتى به خدا ندهند؟
با اينكه مطالب آن كتاب و پيمان را بارها خواندهاند ولى در عمل دنيا پرستند در حالى كه خانه آخرت براى اهل تقوا بهتر است آيا تعقل نمىكنيد؟(۱۶۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «خلف» اغلب به فرزند ناصالح گفته
مىشود و «خلف» به فرزند صالح
«عرض» به معناى هرگونه سرمايه است
ولى «عرض» تنها پول نقد مىباشد
همچنين به موجود عارضى و كم دوام
و ناپايدار «عَرَض» مىگويند
لذا چون دنيا ناپايدار است
به آن عرض گفته مىشود
فيض كاشانى مىگويد:
مراد از «عَرَض» در آیه رشوه است
«درس» به معناى تكرار است و از آنجا كه
به هنگام مطالعه و فراگرفتن چيزى از استاد
مطالب تكرار مىشود به آن درس گفته شده
و به چيزهايى كه مكرّر استفاده و كهنه
شدهاند نيز مندرس مىگویند
↲تفسیر نمونه
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمود:
خداوند سفارش نموده مردم چيزى را
كه نمىدانند نگويند
سپس حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند:
«أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا
يَقُولُوا عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ»
↲تفسیر نور الثقلین
↲کافی، جلد۱، صفحه۴۳
⬅️ امام حسن علیهالسلام فرمود:
«عجب لِمَن يتَفكّر فِى مَأكوله كَيفَ لا
يتَفَكّر فِى مَعقولِهِ فيجنب بطنِه ما يوذيهِ
وَ يودع صدره ما يرويه»
تعجب از كسى است كه در غذا و خوراک
جسمى خود تفکر و تأمل مىكند
اما در انتخاب غذاى فكرى خود هيچ
انديشهاى ندارد و هر چيزى را در دل
و عقیه خود جاى مىدهد
↲تفسیر فرقان
↲بحارالانوار، جلد۱، صفحه۲۱۸
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① تاريخ شاهد نسلهائی دنياگرا و گناهكار
از يهود بوده است «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ»
② دنياگرائی از آفات دين است
«مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ .. يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى»
③ يهوديان هم دسترسى به تورات داشتند
هم آگاهى كامل به آن «وَرِثُوا الْكِتابَ»
④ كسى كه از تعالیم كتاب آسمانى آگاه شد
شايسته نيست دنياگرائی و حرام خوارى را
پيشه خود كند «وَرِثُوا الْكِتابَ يَأْخُذُونَ»
⑤ رشوه و حرام خوارى در اديان ديگر نيز
مورد انتقاد و توبيخ بوده است
«يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى»
⑥ يهوديان به گناه خود اعتراف داشتند
ولى مىگفتند بخشيده خواهيم شد
«سَيُغْفَرُ لَنا»
⑦ يهوديان چنان خودخواه بودند كه
خيال مىكردند بدون توبه بخشيده مىشوند
«سَيُغْفَرُ لَنا» آرى، كسى كه مغفرت را برای
خود تضمين شده مىداند قابل توبيخ است
⑧ اميد بیجا مثل خوف نابجا مخرّب است
«سَيُغْفَرُ لَنا» اميد به رحمت الهى علیرغم
اصرار بر گناه نابجاست
⑨ حرام خواران يهود به گناه خود اصرار
داشتند «وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ»
⑩ هركس با وجود گناه مغفرت الهى را
براى خود حتمى بپندارد
به خدا نسبت ناحق داده است
«أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ»
⑪ دانستن تعاليم كتاب آسمانى
و مطالعه آن به طور مكرّر كافى نيست
عمل به آن لازم است
«وَرِثُوا الْكِتابَ ... دَرَسُوا»
⑫ جهان آخرت جهانى برتر
و داراى نعمتهايى جاودانه و پايدار است
«وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ»
⑬ دورى از حرام خوارى نشانه تقواست
جمله «يَتَّقُونَ» در برابر جمله
«يَأْخُذُونَ عَرَضَ» قرار گرفته است
⑭ بهره گيرى از حيات سراسر خير اخروى
در گرو تقوا و پرهيزگارى است
«وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ»
⑮ هركس دنبال دنيا برود و آخرت را رها
كند خردمند نيست «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
⑯ از روشهاى تبليغى و تربيتى
سؤال و پرسش از مخاطبان است
كه وجدانها را بيدار مىكند
«أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
📗تفسیر نور
https://eitaa.com/eslam20
⚠️ #تلنگر
روزی فقیری👤 به ثروتمندی🤴🏻 گفت: سلام علیکم 🖐🏻
کجا تشریف می برید؟
🏝ثروتمند گفت: سلام 👀
قدم میزنم تا اشتها پیدا کنم 🍯
تو کجا می روی؟
🍁 فقیر گفت: من اشتها دارم🙍🏻♂️
قدم می زنم🚶♂️ تا غذا پیدا کنم!
🚩 یکدیگر را دریابیم 🤝
https://eitaa.com/eslam20
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🔹هر وقت مغرور شدی!
🔸هر وقت مقام و پولے بدست آوردی!
🔹هر وقت دیدی همه بهت احترام مےگذارن!
🔸هر وقت از عبادت خدا خجالت کشیدی!
🔹هر وقت توی درست پیشرفت کردی!
یا...
با خودت زمزمه کن
🍀هذا مِن فَضلِ رَبی
یادت نره هرچے داری از فضل خدا داری!
https://eitaa.com/eslam20
❤️ #ثقلین
🍀 الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ
🍃 ترجمه: شیطان به شما وعده تنگدستی می دهد، و به بدکاری وا می دارد، و خدا از جانب خود آمرزش و فزونی به شما وعده می دهد، که خدا وسعت بخش و دانا است
📖 آیه 268 سوره بقره
https://eitaa.com/eslam20
⚠️ #تلنگر
🌷آیت الله مجتهدی تهرانی:
👈گاهی انسان باید بنشیند و با نفس خود حساب و کتاب کند پدر ما را این #نفس در می آورد. به نفس خود بگوید: تاڪی؟ چـــــقدر؟
✅ بس است دیگر! به فکر خودت باش!
https://eitaa.com/eslam20
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
❤️ #امام_على عليه السلام:
🍃 كفاكَ مِن عُيوبِ الدُّنيا ألاّ تَبقى
🍀از عيب هاى دنيا، همين تو را بس كه نمى مانَد
📚المواعظ العدديّة صفحه60
https://eitaa.com/eslam20
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
✅ پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) به على(عليه السلام)فرمود:
🍃 اى على جبرئيل به من گفت: آرزو داشتم بخاطر انجام هفت كار از جنس بشر باشم تا بتوانم آنها را انجام دهم.
❶⇦در نماز جماعت شركت كردن.
❷⇦همنشينى با علما.
❸⇦اصلاح و آشتى برقرار كردن بين دو نفر كه با هم قهر هستند.
❹⇦محبت و نوازش نمودن نسبت به يتيمان.
❺⇦عيادت مريض نمودن.
❻⇦تشييع جنازه كردن.
❼⇦در موسم حجّ به حاجيان در مكه آب دادن.
✅ بعد پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) به على(عليه السلام) مى فرمايد:
🍃يا على در انجام اين امور جدّى و كوشا باش.
📚 آرزوى جبرئيل يا هفت خصلت ممتاز
https://eitaa.com/eslam20
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
✍️آیت الله مجتهدی تهرانی(ره):
ما به تجربه دیده ایم کسانی که پدر و مادر از آنها راضی بودند دست به هر چی زدند طلا شدهو همچنین دیده ایم کسانی که پدر و مادر از آنها ناراضی بودند ,حالا به هر دری می زنند کارشان درست نمی شود
بعد هم پیش ما می آیند و می پرسند: چرا ما هر کار میکنیم ، کارمان اصلاح نمی شود؟ خبر ندارند به خاطر این است که پدر و مادر از آنها ناراضی بوده اند...
https://eitaa.com/eslam20
✨﷽✨
✍️امام علی عليه السلام :
مهربانى با مردم را پوشش دل خويش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش.
مبادا هرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته اند،
👈دسته اى برادر دينى تو،
👈و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى باشند.
اگر گناهى از آنان سر مى زند يا علّت هايى بر آنان عارض مى شود، يا خواسته و ناخواسته، اشتباهى مرتكب مى گردند، آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گير، آن گونه كه دوست دارى خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد.
همانا تو از آنان برتر، و امام تو از تو برتر، و خدا بر آن كس كه تو را فرماندارى مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده، و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است.
📚قسمتی از نامه ۵۳ نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر
https://eitaa.com/eslam20
🔰عبادت بیریا و بیحساب و کتاب
✍️مردی نزد عالمی رفت و گفت: ۳۰ سال روزه گرفتم و مشغول عبادت بودم اما هیچ نشانی از نزدیکی به خداوند در خود نمیبینم. عالم در پاسخ گفت: اگر ۱۰۰ سال دیگر هم به این کار ادامه دهی، اتفاقی برای تو رخ نخواهد داد چون کارت خالصانه نبوده و مردی محاسبهگری هستی، در غیر این صورت چگونه میتوانستی لحظات عشق و عبادت را بشمری؟!
🔹وقتی معامله در کار باشد، عشق و عبادت ارزشی ندارد و تو را به جایی نمیرساند. بیدلیل و محاسبه عشق بورزید و بیریا عبادت کنید تا همه چیز را به دست بیاورید.
https://eitaa.com/eslam20
﷽✨
🔴شاکر و صابر
✍️حضرت ایوب را نماد صبر میدانیم.
اما ایشان یکجا از شیطان به خدا شکایت میکند: به یاد آر بنده ما ایوب را آنزمان که پروردگار خود را ندا داد که شیطان مرا دچار عذاب وگرفتاری نموده
📚سوره مبارکه صاد آیه 41
ایوب نبی از چه چیزی خسته شد و زبان به شکایت گشود؟ امام صادق(ع) پاسخ این سوال را در روایتی داده اند:شیطان به خدا گفت، چون به ایوب نعمتهای زیادی عطا کرده ای او شاکر است. خداوند برای اینکه به همه عبودیت و اخلاص ایوب را ثابت کند؛ نعمتها را از او یکی یکی گرفت تا دچار به ابتلا و بیماری شود. تا آن زمان ایوب نبی شاکر بود اما پس از آن به مقام صبر میرسد.
نکته جالب اینجاست که ایوب نبی از یک حرف آزرده خاطر شد، وقتی در بیماری سخت بود، علمای بنی اسرائیل نزد او آمدند و گفتند: ای ایوب چه گناهی کرده ای که خداوند تو را اینگونه عذاب کرده است؟ این زخم زبان علمای بنی اسرائیل باعث شد ایوب نبی رنجیده شود. او در اوج نعمت، شاکر بود و امتحان شد...و در اوج سختی و از دست دادن نعمت صابر بود و امتحان شد...خدا در هر حال بندگانش را امتحان میکند
📚علل الشرایع ج 1
https://eitaa.com/eslam20
🔰هفت حق واجب الهی
✍️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: مؤمن بر مؤمن هفت حق واجب الهى دارد.
1️⃣ احترام او در هنگامى كه حضور ندارد.
2️⃣ دوستى قلبى با او.
3️⃣ شریک ساختن او در ثروتش.
4️⃣ غيبت او را حرام بداند.
5️⃣ در بيمارى او را عيادت كند.
6️⃣ جنازه او را تشيیع كند.
7️⃣ بعد از مرگ درباره او جز به نيكى سخن نگويد.
📚وسائل الشیعة، ج12، ص208
https://eitaa.com/eslam20
✨﷽✨
✍️پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله:
برادرم عيسى عليه السلام از شهرى مىگذشت كه ديد مرد و زنى با هم دعوا مىكنند. فرمود: «شما دو را چه شده است؟».
مرد گفت: اى پيامبر خدا! اين زن، همسر من است، عيبى ندارد، زن خوبى است؛ امّا دوست دارم از او جدا شوم. عيسى عليه السلام فرمود: «پس به من بگو مشكل او چيست؟».
گفت: او پيرچهره است، بى آن كه سال خورده باشد. فرمود: «اى زن ! آيا دوست دارى كه طراوت به چهرهات باز گردد؟». زن گفت : آرى.
عيسى عليه السلام به او فرمود: «زمانى كه غذا مىخورى، از سير شدن بپرهيز؛ زيرا اگر غذا، بيش از اندازه خورده شود، طراوت چهره از بين مىرود». زن به دستور عيسى عليه السلام عمل كرد و طراوت به چهرهاش بازگشت
📚 بحارالأنوار ج 14 ص 320
https://eitaa.com/eslam20
✅برکت تا چه زمانی ادامه دارد؟
✍️پیامبر اکرم (ص): تا وقتی مردم امر به معروف و نهى از منکر مىکنند و یکدیگر را در نیکى و تقوا، یارى مىرسانند، در خیر و نیکىاند، آنگاه که چنین نکنند، برکتها از آنان گرفته مىشود و بعضى بر بعض دیگر مسلط مىگردند و در زمین و در آسمان، هیچ یاورى نخواهند داشت.
📚تهذیب الأحکام، ج 6، ص 181
https://eitaa.com/eslam20
﷽✨
🔴 تلنگر
✍️معیار سنجش پایبند بودن عبد به دین اسلام، به تواضعش و زهدش و قرآن حفظ کردنش و نصیحتهای زيادش نسبت به خلق الله نیست
بلکه اعتبار به این است که هر وقت با خدا تنها شد و هیچکس غیر از خدا بر او آگاهی نداشت، چه کاری انجام میدهد؟
اينجاست که راست و دروغ عبد اندازه گیری میشود. و اینجاست که ایمان شخص امتحان میشود
إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ ملك آیه 12
ترجمه: بیگمان کسانی که در نهان از پروردگارشان میترسند، آنان آمرزش و پاداش بزرگی دارند.
هرگاه خواستی که اندازهی ایمانت را بدانی پس نفست را به هنگام خلوتهایت مراقبه کن. براستی ایمان در دو رکعت نماز یا روزه گرفتن یک روز ظاهر نمیشود.
بلکه در جهاد کردن با نفس و هواهای نفسانی است که ایمان یک شخص ظاهر میشود https://eitaa.com/eslam20
✍️رسول اکرم (صلّى اللّه عليه و آله) :
كسى كه به هنگام بيرون رفتن از خانهاش «بسم اللّه» بگويد ، آن دو فرشته اى كه نگهبان اويند گويند : هدايت شدى
👌 و اگر «لا حول و لا قوة الاّ باللّه» بگويد ،
آن دو مىگويند : حفظ شدى
👌 و اگر « تَوَكَّلْتُ عَلَى اللّهِ » بگويد ،
آن دو گويند : كفايت شدى
پس شيطان مىگويد :من چگونه مىتوانم بر بندهاى كه مورد هدايت و حفظ خداوند قرار گرفته و خداوند امور زندگانى او را كفايت كرده است،غلبه كنم و او را بفريبم.
📖 ثواب الاعمال ص٤١٤
https://eitaa.com/eslam20
✍️امام رضا علیه السَّلام میفرمایند:
نیت بد، باور نداشتن به اجابت دعا و تقرب نجستن به خداوند با نیکوکاری و صدقه؛ و بدزبانی و زشتگویی باعث عدم اجابت دعا میشود.
قابل توجه کسانی که شرط اجابت دعا را فقط در گوشهای نشستن و گشودن زبان و سخن با خدا میدانند و از عدم اجابت دعای خود شاکی هستند.
📚معانی الأخبار
https://eitaa.com/eslam20
✅خاطرهای کوتاه از سبک زندگی آیت الله بهجت
✍️حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت: فردی از کانادا آمده بود آقا را ببیند، از پدر و مادری لبنانی و کانادایی بود. چیزهایی شنیده بود و کنجکاو بود. دلهره و شک در چهرهاش پیدا بود. وارد اتاق شد، دید آقا دارد تسبیح میچرخاند. به لبهای آقا خیره شد، دید تکان نمیخورند. با خود گفت: این چه عالمی است که تسبیح میگرداند و ذکر نمیگوید؟!
هنوز ننشسته بود که آقا فرمود: بله! ذکری از امام سجاد علیهالسلام روایت شده است که هر کس آن ذکر را بعد از نماز صبح بخواند، تا غروب هر چه تسبیح بگرداند، برای او ذکر مینویسند. رنگش پرید. فقط سکوت کرد. آنهایی که نشسته بودند، چیزی نفهمیدند؛ نمیدانستند چه خبر است!
📚این بهشت، آن بهشت، ص۵۶
https://eitaa.com/eslam20
✨﷽✨
🔘داستان کوتاه
✍️روزی حضرت داود علیه السلام از منزل خود بیرون رفت و زبور می خواند و چنان بود که هرگاه آن حضرت زبور می خواند از حسن صوت او جمیع وحوش و طیور و جبال و صخور حاضر می شدند و گوش می کردند و هم چنان می رفت تا به دامنه کوهی رسید که به بالای آن کوه پیغمبری بود حزقیل نام و در آن جا به عبادت مشغول بود.
چون آن پیغمبر صدای مرغان و وحوش و حرکت کوه ها و سنگ ها دید و شنید، دانست که داود است که زبور می خواند.
حضرت داود به او گفت: ای حزقیل! اجازه می دهی که بیایم پیش تو؟ عابد گفت: نه، حضرت داود به گریه افتاد، از جانب حضرت باری به او وحی رسید: داود را اجازه ده، پس حزقیل دست داود را گرفت و پیش خود کشید.
حضرت داود از او پرسید: هرگز قصد خطیئه و گناهی کرده ای؟ گفت: نه، گفت: هرگز عجب کرده ای؟ گفت: نه، گفت: هرگز تو را میل به دنیا و لذات دنیا به هم می رسد؟
گفت: به هم می رسد، گفت: چه می کنی که این را از خود سلب می کنی و این خواهش را از خود سرد می نمایی؟ گفت: هرگاه مرا این خواهش می شود، داخل این غار می شوم که می بینی و به آنچه در آنجاست نظر می کنم، این میل از من برطرف می شود.
حضرت داود به رفاقت او داخل آن غار شد، دید که یک تختی در آنجا گذاشته است و در روی آن تخت، کلّه آدمی و پاره ای استخوان های نرم شده گذاشته و در پهلوی او لوحی دید از فولاد و در آنجا نقش است که من فلان پادشاهم که هزار سال پادشاهی کردم و هزار شهر بنا کردم و از چندین باکره ازاله بکارت کردم و آخر عمر من این است که می بینی که خاک فراش من است و سنگ بالش من و کرمها و مارها همسایه منند، پس هر که زیارت من می کند، باید فریفته دنیا نشود، گول او نخورد!![1]
📚[1] الأمالى، صدوق: 99، المجلس الحادى و العشرون، حديث 8؛ كمال الدين: 2/ 524، باب 46، حديث 6؛ بحار الأنوار: 14/ 25، باب 2، حديث3
https://eitaa.com/eslam20
﷽✨
💠 از ما حرکت از خدا برکت
✍️یکی از یاران حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله فقیر شد. محضر حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و شرح حال خود را بیان کرد. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
«برو هر چه در منزل داری اگر چه کم ارزش هم باشد بیاور!»
آن مرد انصار رفت و طاقه ای گلیم و کاسه ای را خدمت حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله آورد.
حضرت علیه السلام آنها را در معرض فروش گذاشت و فرمودند:
« چه کسی اینها را از من میخرد؟»
مردی گفت: من آنها را به یک درهم خریدارم.
حضرت علیه السلام فرمودند: «کسی نیست که بیشتر بخرد!»
مرد دیگری گفت: من به دو درهم میخرم.
حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله به ایشان فروختند و فرمودند: «اینها مال تو است.»
آن گاه دو درهم را به آن مرد انصار دادندو فرمودند:
« با یک درهم غذایی برای خانواده ات تهیه کن و با درهم دیگر تبری خریداری کن.»
و او نیز به دستور حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله عمل کرد.
تبری خرید و خدمت حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله آورد.
حضرت علیه السلام فرمودند: «این تبر را بردار و به بیابان برو و با آن هیزم بشکن و هر چه بود ریز و درشت و تر و خشک همه را جمع کن، در بازار بفروش.»
مرد به فرمایشات حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله عمل کرد. مدت پانزده روز تلاش نمود و در نتیجه وضع زندگی او بهتر شد.
حضرت پیغمبر گرامی صلی الله علیه و آله به او فرمود: «این بهتر از آن است که روز قیامت بیایی در حالی که در سیمایت علامت زخم صدقه باشد.»
https://eitaa.com/eslam20
📚بحار ج۷۴ ص۵۲
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
حسن ظن.MP3
14.21M
حجت الاسلام والمسلمین علی صالح غفاری/موضوع:حسن ظن {جلسه 356}شهرستان سمیرم
https://eitaa.com/eslam20
💠 #حدیث_روز
🔸امام علی علیه السلام: أَعْجَزُ اَلنَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اِكْتِسَابِ اَلْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.
🔹عاجزترین مردم کسی است که از به دست آوردن دوست عاجز بماند و از او عاجزتر کسی است که دوستان دست آورده را از دست بدهد!
📚 نهج البلاغه ، حکمت ١٢
@eslam20
💠 #سخن_بزرگان
🔻علامه طباطبایى قدسسره:
🔸ما کارى مهمتر از خودسازى نداریم "ابدیت"؛ هستیم که هستیم. "انما تنتقلون من دار الى دار" انسان از بین رفتنى نیست، باقى و برقرار است، منتها به یک معنا لباس عوض مىکند.
@eslam20