eitaa logo
اسلام
222 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
889 ویدیو
100 فایل
الاسلام یعلوولایعلی علیه ارتباط با ادمین: @eslam_20 کانال فقط و فقط برای رضای خدا و اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 🔴حکایتی از ملانصرالدین! ✍می گویند ملانصرالدین از همسایه اش دیگی را قرض گرفت. چند روز بعد دیگ را به همراه دیگی کوچک به او پس داد. وقتی همسایه قصه دیگ اضافی را پرسید ملا گفت دیگ شما در خانه ما وضع حمل کرد. چند روز بعد، ملا دوباره برای قرض گرفتن دیگ به سراغ همسایه رفت و همسایه خوش خیال این بار دیگی بزرگتر به ملا داد، به این امید که دیگچه بزرگتری نصیبش شود. تا مدتی از ملا نصرالدین خبری نشد. همسایه به در خانه ملا رفت و سراغ دیگ خود را گرفت. ملا گفت دیگ شما موقع وضع حمل در خانه ما فوت کرد. همسایه گفت مگر دیگ هم می میرد؟ چرا مزخرف میگی! و جواب شنید :چرا روزی که گفتم دیگ تو زاییده نگفتی که دیگ نمی زاید. دیگی که می زاید حتما مردن هم دارد! 💥این حکایت اغلب ما مردم است هرجا که به نفع ما باشد، عجیب ترین دروغ‌ها و داستان‌ها را باور میکنیم اما کوچکترین ضرر را بر نخواهیم تابید. ‌‌‌‌ @eslam20
✨﷽✨ سی.پی.آر بیمارستان جای جالبیست، آدم هایی که بیرون از آن تند و تند قدم میزنند ،گریه میکنند ،دعا میکنند ، حالشان بهتر از بیماری که برای زنده ماندن با دستگاه شوک دست و پنجه نرم میکند نیست ، آدم های بیرون از اتاق از یک چیز میترستند از "نبودن" از نزدن ضربان قلب عزیزترین شخص دنیایشان ،از جای خالیه یک آدم ، اتاق شوک جای بد و جالبیست ، تمام قول های عالم پشت دَرش داده میشود ، تمام خاطرات مرور میشود ، تمام خوبی هایش یادآوری میشود ، حالا چشمتان را ببندید ، بدترین آدم زندگیتان را درون این اتاق تصور کنید فرض کنید تنها کسی هستید که او دارد ،به خوبی های کم رنگش فکر کنید، به جای خالیش ... نبود آدم ها را هیچ کینه ای پر نمیکند ... لطفاً در زندگیتان یک اتاق شوک داشته باشید و خوبی های آدم های بدِ دنیایتان را احیا کنید ... بعضی روزها امروزمان به فردا نمیرسند ... ‌‌‌‌ @eslam20
✍امام على عليه السلام : همه‌ی محبّتت را نثار دوستت كن، اما همه‌ی اطمينانت را به پاى او مريز، هر گونه همدردى و كمك مالى به او بكن، ولى همه‌ی اسرارت را با او در ميان مگذار . 📚غررالحکم، ح ۲۴۶۳ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @eslam20
✍آیت الله فاطمی نیا: "مسأله والدین شوخی نیست! خدا می داند یک پرخاش به مادر، صد سال انسان را عقب می اندازد! اگر کوتاهی کرده اید تا دیر نشده جبران کنید." ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @eslam20
✨﷽✨ 🌼تلنگر ✍مغازه‏اى كه قفسه‏ بندى شده و تنظيم گرديده، جنس‏ هاى زياد آن به راحتى در دسترس قرار مى‏ گيرند، اما دكهّ‏ هاى درهم و شلوغ كه اجناس‏شان پخش و رها و زير پا افتاده است، دست و پاگير و خستگى‏ زا و وقت كش هستند. دل‏هايى كه بر اساس اهميت حادثه‏ ها، كارها را رده‏ بندى كرده‏ اند ... در حالى كه هزار كار دارند، بيش از يك گرفتارى برايشان نيست؛ 👈🏻 چون در يك لحظه، گرفتارى ما فقط مربوط به آن كار و آن حادثه‏اى است كه اهميت زيادترى دارد و ضرورت بيشترى. اگر تمام كارها را انجام بدهيم و اين يك كار بماند، كارى انجام نداده‏ ايم و بار خود را نگذاشته‏ ايم و اگر آن يك كار را، فقط همان را، بياوريم ديگر حرفى براى ما نيست و بازخواستى نيست. و همين است كه ديگر سيل حادثه‏ ها و انبوه كارها، ما را خُرد نمى‏ كند و به بازى نمى‏ گيرد. 📚کتاب رشد،استاد علی صفایی حائری، ص 14 ‌‌‌‌ @eslam20
✨﷽✨ 🌷 توصیه مهم و اخلاقی حضرت جواد الائمه(ع) از زبان آیت الله جوادی عاملی ✍كسي از وجود مبارك امام جواد(علیه السلام) توصيه اخلاقي خواست عرض كرد كه ما را سفارش كنيد. حضرت فرمودند: قبول مي‌كنيد يا فقط مي‌خواهيد گوش بدهيد؟ عرض كرد نه قبول مي‌كنم. فرمود: اگر قبول مي‌كنيد اين مسائل را بدان، اينجا جاي امتحان و جاي بردباري است. اصلاً كسي خيال بكند كه اينجا بخواهد راحت به سر ببرد راحتي نصيبش بشود اشتباه است.[راحتی و آسایش مطلق تنها در آخرت و بهشت است نه دنیا] آنكه اين نظام را ساخت اين جهان را ساخت فرمود: اينجا جاي آسايش نيست خودش هم كه ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾ ديگر از خدا راستگوتر كيست ؟ ولي خدا قسم ياد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ في كَبَدٍ﴾ انسان در فشار و رنج و درد و زحمت و سختي قرار داده شد، اصلاً ساختار اينجا(دنیا) اين است. اين لام ، لام قسم است، كبَد يعني درد و رنج و فشار و مشكلات. حالا يكی فشار مالي دارد دیگری فشار خانوادگي دارد يكی فشار سياسي دارد و يكی فشار اجتماعي دارد هيچ كس بي درد و رنج نيست؛ مستحضريد آنها كه وضع ماليشان خوب است با قرص خواب مي‌خوابند اين ‌طور نيست كه مثلاً راحت باشند حالا كسي خيال بكند اين هفتاد هشتاد سال آسوده باشد نه آسايش جاي ديگر است آنجا كه: ﴿يَتَنازَعُونَ فيها کَأْساً لا لَغْوٌ فيها وَ لا تَأْثيمٌ﴾ آنها در بهشت جام‌های پر از نوشیدنی‌های طهور را که نه بیهوده گویی در آن است و نه گناه ، از یکدیگر می گیرند(آیه 22 سوره طور) ﴿وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ﴾ آنها می گویند: «حمد ( و ستایش ) برای خداوندی است که [در بهشت] اندوه را از ما برطرف ساخت پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است! (آیه 34 سوره فاطر) وجود مبارك امام جواد (سلام الله عليه) فرمودند: «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ» رسيدن به درجات عالی، درجات علمي و عملي و تقوا در دنيا و درجات بهشت در آخرت البته سخت است؛ ولي اعتماد و اطمینان به لطف خدا، بهاي هر كالاي گراني است. 💠 امام جواد (علیه السلام) می فرمایند: نِيل به درجات عالي و رسیدن به مقاماتی مانند مقام سلمان, مقام اباذر, مقام مقداد در دسترس است، شما نردبان رسیدن به این مقامات را داريد، نگوييد سلمان و مقداد به آن مقامات رسيده اند ما نمي‌توانيم. اگر بگوييد يك مقامی خيلي بالاست، نردبانش را داريد و آن اطمينان به خداست. @eslam20
✍امام جواد عليه السلام فرمود: زينت عقل، ادب است زينت علم تواضع است زينت فقر پاكدامنى است زينت سخن فصاحت است زينت بلا و سختى صبر است زينت بزرگوار خوشرويى است زينت ورع ترك خواسته هاســت زينت غنى (بى نيازى) شڪر است زينت نيكوكارى منّت نگذاشتن است زينت روايت حفظ (از برداشتن) است زينت نمــاز خشـوع (توجه قلبى) است. زينت قناعت انفاق بيش از وظيفه است 📚الفصول المهمه 274/275 @eslam20
✍امام جواد علیه السلام: مرگ آدمی به سبب گناهان، بیشتر است از مرگش به واسطه اجل و ادامه حیاتش به سبب نیکوکاری، بیشتر است از حیاتش به واسطه عمر طبیعی. 📚 مسند الامام الجواد، ص٢٤ @eslam20
✍پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:‌ بعد از ایمان به خدا،نعمتی بالاتر از همسر موافق و سازگار نیست.‌ ‌📙مستدرک ،ج 2 ،ص 532 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ @eslam20
✨﷽✨ 🌸چگونگی تقسیم کارها میان امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) ✍علی(ع) و زهرای مرضیه (س) پس از آنکه با هم ازدواج کردند و زندگی مشترک تشکیل دادند، ترتیب و تقسیم کارهای خانه را به نظر و مشورت رسول اکرم(ص) واگذاشتند، به آن حضرت گفتند: «یا رسول الله ما دوست داریم ترتیب و تقسیم کارهای خانه با نظر شما باشد». پیامبر (ص) کارهای بیرون خانه را به عهده علی (ع) و کارهای داخلی را به عهده زهرای مرضیه (س) گذاشت. علی (ع) و زهرا (س) از اینکه نظر رسول خدا (ص) را در زندگی خصوصی خود دخالت دادند و رسول خدا(ص) با مهربانی و محبت خاص از پیشنهاد آنها استقبال کرد و نظر داد، راضی و خرسند بودند. مخصوصا زهرای مرضیه (س) از اینکه رسول خدا (ص) او را از کار بیرون معاف کرد خیلی اظهار خرسندی می‌کرد، می‌گفت: «یک دنیا خوشحال شدم که رسول خدا (ص) مرا از سروکار پیدا کردن با مردان معاف کرده است». 📚داستان راستان، ج2، ص271 ‌‌ 🌷سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) مبارک باد ‌‌‌ @eslam20
✍امام صادق علیه السلام اگر خداوند تبارك و تعالى امير مؤمنان عليه السلام را براى فاطمه عليها السلام نيافريده بود، براى او هيچ همسرى بر روى زمين نبود، از آدم تا كنون 📚 الكافی، ج۱ ص۴۶۱ بر اوج محبت علی اوجی نیست در بحر بجز کرامتش موجی نیست در کل ممالک و مذاهب به جهان مانند علی و فاطمه زوجی نیست @eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
7ایه و7روایت درباره اداب همسرداری.MP3
27.71M
حجت الاسلام والمسلمین علی صالح غفاری موضوع ؛ 7 آیه و7 روایت درباره همسرداری جلسه 496) مکان تبلیغ شهرستان سراوان،، کوهک درجمع برادران اهل تسنن https://eitaa.com/eslam20
💠 حدیث روز 💠 💎 حقیقت ایمان 🔻پيامبر خدا صلى‌الله‏‌عليه‌و‏آله‌وسلم: ليسَ الإيمانُ بالتَّحَلّي و لا بالتَّمَنّي، و لكنَّ الإيمانَ ما خَلَصَ في القلبِ و صَدّقَهُ الأعمالُ ❇️ ايمان نه به ظاهر است و نه به آرزو، بلكه ايمان آن است كه در دل باشد و آن را تصديق كند. 📚 بحارالأنوار، ۶۹ / ۷۲ / ۲۶ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @eslam20
>>> سد معبر ☘️کسانی که ماشین خود را سرِراه مردم پارک می کنند به طوری که سد معبر می نمایندباید توجه داشته باشند که این کار گناه دارد وجایز نیست. ☘️به فتوای بیشتر فقها کسی که سرِ راه نماز می خواند و سد معبر می کند نمازش باطل است . اسلام دین قانون مداری و نظم است. (۱) ☘️ شخصی که سرِ راه مردم چاله و امثال آن را ایجادکرده به طوری که عبور کنندگان متوجه آننمی شوند ونشانه یا تابلویی هم نصب نکرده ،هر خسارتی که به عابرین برسد آن شخص شرعا ضامن است و باید آن خسارتها را جبران نماید. (۲) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📚📚📚📚📚📚 ۱- در ا ین مورد باید به رساله مراجع تقلید مراجعه شود ولی به هر حال احتیاط در ترک ایستادن سر راه مردم است. ۲- جواهر الکلام ، ج۳۷ ، ص۴۷. @eslam20
📚 برداشت‌های نادرست از احکام ✅ نماز ادا 🔹گاهی چنین تصور می شود که اگر نیمی از یک نماز در خارج از وقت ادا شود، نماز قضا شده. در حالی که اگر یک رکعت نماز هم در وقت خوانده شود آن نماز ادا است، البته جایز نیست عمداً و بدون عذر تاخیر صورت گیرد. 🏷 پی‌نوشت: عروة الوثقی ج1 ص523 @eslam20
📚 برداشت‌های نادرست از احکام ✅ خواندن حمد و سوره با صدای بلند 🔹اغلب آقایان می دانند که حمد و سوره نمازهای صبح و مغرب و عشا باید بلند خوانده شود، اما کم دقتی کرده و برخی از کلمات و حروف را آهسته می خوانند و اهمیتی به آن نمی دهند. در حالی که چنین کاری صحیح نیست و مردها واجب است در نماز صبح و مغرب و عشا تمام کلمات حمد و سوره، حتی حرف آخر را بلند بخوانند. 🏷 پی‌نوشت توضیح المسلئل مراجع م993 @eslam20
📚 اشتباه بودن جهت قبله ✅ مقام معظم رهبری: اگر با وجود تحقیق در مورد جهت قبله اشتباه کند، چنانچه انحراف از قبله کمتر از سمت راست یا چپ قبله (حدود 90 درجه) باشد، نمازش صحيح است و اگر در اثناى نماز متوجه این اشتباه شود، باید بقيه‌ی نماز را رو به قبله ادامه دهد و فرقى نمی‌کند که وقت وسعت داشته باشد یا نه. @eslam20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: مَنِ اشتَغَلَ بِغَيرِ المُهِمِّ ضَيَّعَ الأهَمَّ هر كس به چيزى كه مهم نيست بپردازد، آنچه را كه اهميت بيشترى دارد از دست مى دهد غررالحكم حدیث8607
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💌 قرآن‌ بزرگترین‌مظهر ‌رحمت‌حق این کتابِ بزرگِ الهی، که از عالَم غیبِ الهی و قُرب ربوبی نازل شده و برای استفاده ی ما مهجوران و خلاصِ ما زندانیانِ سجنِ طبیعت و مغلولان زنجیرهای پیچ در پیچِ هوایِ نفس و آمال، به صورتِ لفظ و معنا در آمده، از بزرگترین مظاهر رحمت مطلقه ی الهیّه است که ما کور و کرها از آن هیچ استفاده نکردیم و نمیکنیم! 💌 @eslam20
عليه السلام: 🍀 مَن حَسُنَت خَليقَتُهُ طابَت عِشرَتُهُ؛ 🍃هر كس خوش اخلاق باشد، زندگى اش پاكيزه و گوارا مى گردد. @eslam20 اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
شکیبایی زیبا و قابل توجه با استقامت بدون جزع و فزع 🔰اگر انسان در مشكلات و مصائب ، خويشتن داري را از دست ندهد، يعني سخني و حركتي برخلاف رضاي خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختي‏ها را پيش اين و آن باز نكند👇👇👇 صبر نيكو دارد. ⚜خداي سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت مي‏كند. 💠اما راز و نياز با خداي بي‏نياز در مورد مشكلات و سختي‏ها ناصبوري نيست، بلكه استعانت از ذات متعال براي تحمل فشار و حل مشكلات است و اين يك نوع ثبات قدم و درخواست صبر جهت تحمل سختي‏ها از بارگاه ربوبي است. اما آنهايي كه به رسيده‏اند مشكلات خود را در محضر خداي متعال نيز به زبان نمي‏ آورند، چون كه به زبان آوردن هر چند كه شكوه از سختي نيست اما شائبه آن را دارد، اظهار درد، پيش خدا به نوعي تغيير وضع موجود را از خدا طلبيدن است و اين با مقام رضا سازگار نيست 🔅صبر جمیل سه بار در قرآن آمده است👇👇 1⃣ 🕋وَ جٰاؤُ عَلىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اَللّٰهُ اَلْمُسْتَعٰانُ عَلىٰ مٰا تَصِفُونَ 🔰یوسف/۱۸ 2⃣🕋 قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً. 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اَللّٰهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ اَلْعَلِيمُ اَلْحَكِيمُ 🔰یوسف/۸۳ 3⃣🕋 فَاصْبِر. 👈ْ صَبْراً جَمِيلاً 🔰معارج/۵ @eslam20
💌 رزق ▫️خداوند متعال در میفرماید: وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُون‌‌‌‌‌‌‌، و روزى شما و آنچه وعده داده شده‌اید، در آسمان است. اگر بنا شد رزقِ انسان در آسمان باشد، یک تحلیل درست می‌خواهد که انسان با این قضیه، مبنایی برخورد کند و زیربنای افکار و قواعدش را درست کند. ما رزق را عموماً خوراک می‌‌‌‌‌‌‌دانیم؛ در حالی که رزق اعمّ است. فِی السَّماءِ رِزْقُکُم، به معنای مقدّرات است. ▫️در روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السّلام نقل شده است که، تعقیباتِ نماز صبح، انسان را به رزقش نزدیک‌تر می‌ کند تا دویدن به دنبال روزی! کانال ارتباطی افراد مختلف در همین آسمانی است که رزق انسان، در آن است فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُون انسانی که وقت سحر خواب باشد، آمادگی و ارتباط او کم و چه بسا قطع است! غیر از رزق مادّی، باید همه مجموعه رزق را با یک نگاه دید. وقتی انسان اهمال‌کار باشد، بی‌توجّه باشد، خواب باشد، مشغول معصیت باشد، به تدریج، رزق‌های او کم ‌می‌شود؛ تا جایی که باب رزق او مسدود ‌میشود! حجّت الاسلام و المسلمین @eslam20
❤️ عليه السلام فرمودند: 🍃 با خشم، ادبى نمى مانَد 🍀 لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ 📖 غررالحكم حدیث 10529 @eslam20 اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
💌 من خودم هستم! 🔸 خود را تِبیاناََ لِکُلِّ شَی معرفی میکند. یعنی من کتابی هستم که آمده ام تا همه چیز را برای شما بیان کنم. یک سوال اینجا مطرح میشود اینکه، در این دنیای جدیدی که ما در آن بزرگ شده ایم، دید و نسبتِ امروز ما با قرآن چگونه است؟ 🔸 دیدی که بعضاً ما نسبت به قرآن داریم این است که می‌گوییم: انگار قرآن چیز خاصّی هم بیان نکرده است! ما احساس نمیکنیم که قرآن آمده تا شناختی متفاوت از شناختِ مرسومِ ما از جهان به ما بدهد! 🔸 در نگاهِ امروزینِ ما، آن‌قدر که کتاب ریاضی و فیزیک میتواند شناختی نسبت به این جهان به ما بدهد، انگار قرآن نمی‌تواند این شناخت را انتقال دهد! 🔸 ما بررسی نمیکنیم که چرا قرآن کریم خود را تِبیاناً لِکُلِّ شَیئ بیان کرده است! این تعریف و بیانِ قرآن نسبتِ به خودش یعنی چه؟ خدای حکیم و علیم از این بیان چه مطلبی را اراده ای داشته است؟ 🔸 باید گفت: تِبیاناً لِکُل شَیئ یعنی اینکه قرآن آمده تا خودِ پدیده را آن طور که هست به ما نشان دهد، نه آن مفاهیمی که ما از جهان و پدیده های پیرامون در ذهنِ خود ساخته ایم! 🔸 ما در جهانی زندگی میکنیم که شناخت را همان مفاهیمِ مرسوم و ساخته ی ذهنیِ میداند و اینکه زبانِ قرآن آمده تا خودِ پدیده را به ما نشان دهد، برایمان عجیب و غریب و غیر علمی به نظر میرسد! 🔸 از طرفی دیگر عدّه ای هستند که تلاش میکنند بگویند که قرآن کتابی علمی است! در حالیکه باید دید آن علمی که قرآن از آن صحبت میکند چه نوع علمی است؟ و آن علمی که قرآن را به آن شبیه میکنند چه نوع علمی است؟! @eslam20
▫️بعضی راه را خَلط کرده‌ اند. خودش در عمرش ذکر نگفته، فقط شنيده که آقا ذکر خوب نيست! اين طرف و آن طرف می ‌نشيند ميگويد: نه آقا، ذکر آدم را چه کار ميکند؟! ▫️در حالی که اصلِ مساله ی ذکر را آيات تایید کرده اند و این حرف، خلاف حکمت و مصلحت است. شما اگر خودت تخصّص داری، نهايتاً بگو که آقا اين ذکر در فلان موقعيّت نبايد گفته شود و يا با اين عدد نباید گفته شود نه امّا اصلش را که نمیتوان منکر شد. ▫️خیلی سست و بی دلیل ميگويد که: راهِ ذکر راه خوبی نيست! اين حرف خيلی خام است. استفاده از اذکار راهی بوده که انبياء و اهلبيت علیهم‌السّلام ميرفتند و مشغول بودند. ▫️آقا امام‌باقر عليه‌السّلام دائم زبانشان به ذکرِ لا اله الّا الله تر بود. خود رسول خدا و اهلبيت علیهم‌السّلام، هر کدام اذکار و اوراد داشتند. ▫️کسی که هيچ در اين زمينه وارد نشده و هيچ درد شناسی و بيماری شناسی نميداند و خودش را نشناخته، نميتواند در اين زمينه‌ ها وارد شود. ‌ ‌ ‌ @eslam20
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۳۷ سوره انعام 🌸 وَكَذَٰلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلَادِهِمْ شُرَكَآؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَلِيَلْبِسُوا عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ ۖ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ 🍀 ترجمه: و اینگونه شریکان آنها برای بسیاری از مشرکان، كشتن فرزندانشان را در نظرشان زیبا جلوه دادند تا سرگردان و هلاكشان سازند و دینشان را بر آنان مُشتبه كنند؛ اگر خدا می‌خواست آن كار را نمی‌كردند پس آنان را با آنچه دروغ می‌ سازند واگذار. 🌷 : این چنین 🌷 : زینت داد 🌷 : بسیاری 🌷 : کشتن 🌷 : فرزندانشان 🌷 : شریکانشان 🌷 : تا سرگردان و هلاکشان سازند 🌷 : تا بر آنان مشتبه کنند 🌷 : پس آنان را واگذار 🌷 : دروغ می سازند 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در مکه نازل شده است. در اين آيه اشاره به يكى ديگر از زشت كاری هاى بت ‌پرستان و جنايت هاى شرم آور آنها نموده مى‌ فرمايد: «وَ كَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ شُرَكاؤُهُمْ: و اینگونه شریکان آنها برای بسیاری از مشرکان، کشتن فرزندانشان را در نظرشان زیبا جلوه دادند» تا آنجا كه كشتن بچّه ‌هاى خود را يک نوع افتخار و يا عبادت محسوب مى ‌داشتند. منظور از «شركاء» در اينجا بت ها هستند كه به خاطر آنان گاهى فرزندان خود را قربانى مى ‌نمودند و يا نذر مى ‌كردند كه اگر فرزندى نصيب آنها شد آن را براى بت قربانى كنند، همان طور كه در بت‌ پرستان قديم گفته شده است. 🌸 و بنابراين نسبت «تزيين» به بت ها به خاطر آن است كه علاقه و عشق به بت آنها را وادار به اين عمل جنايت بار مى ‌كرد. سپس مى‌ فرمايد: «لِيُرْدُوهُمْ وَ لِيَلْبِسُوا عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ: تا سرگردان و هلاکشان سازند و دینشان را بر آنان مشتبه کنند» مى ‌فرمايد: «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ ما فَعَلُوهُ: و اگر خدا می خواست آن کار را انجام نمی دادند» ولى اجبار بر خلاف سنّت خداست، خداوند خواسته بندگان، آزاد باشند تا راه تربيت و تكامل هموار گردد؛ زيرا در اجبار نه تربيت است و نه تكامل و در پايان آیه مى ‌فرمايد: «فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ: پس آنان را با آنچه دروغ می سازند واگذار» 🔹 پیام های آیه ۱۳۷ سوره انعام ✅ بینش غلط و خرافى، سبب مى ‏شود كه انسان، فرزند خود را پاى بت سنگى و چوبى قربانى كرده و به آن افتخار نماید. ✅ مجرمان، حتّى براى فرزندكشى هم توجیه درست مى‏ کنند تا روان و وجدان خود را آرام كنند. ✅ توجیه و آراستن زشتى‏ ها، عامل هلاكت و سقوط است. ✅ ، مسئول ابلاغ است نه اجبار، اگر مردم گوش نكردند، آنان را رها كرده و به سراغ دل‏ هاى آماده مى‏‌ رود. ✅ افكار و رفتار منحرفان، نباید حق ّ‏جویان را دلسرد كند. ✅ شریک پنداشتن براى ، افترا به اوست. @eslam20 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۱۳۸ و ۱۳۹ سوره انعام 🌸 وَقَالُوا هَٰذِهِٓ أَنْعَامٌ وَحَرْثٌ حِجْرٌ لَا يَطْعَمُهَآ إِلَّا مَنْ نَشَآءُ بِزَعْمِهِمْ وَأَنْعَامٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُهَا وَأَنْعَامٌ لَا يَذْكُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا افْتِرَآءً عَلَيْهِ ۚ سَيَجْزِيهِمْ بِمَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (۱۳۸) وَقَالُوا مَا فِي بُطُونِ هَٰذِهِ الْأَنْعَامِ خَالِصَةٌ لِذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَىٰٓ أَزْوَاجِنَا ۖ وَإِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَآءُ ۚ سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ ۚ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (۱۳۹) 🍀 ترجمه: و به گمان بی اساس خود گفتند: این چهار پایان و زراعتی كه ممنوع است، فقط كسی كه ما بخواهیم باید از آنها بخورد، و چهارپایانی است كه سوار شدن بر آنان حرام است، و چهارپایانی كه [هنگام ذبح‌] نام خدا را بر آنها نمی ‌بردند، در حالی كه [این قوانین را به دروغ‌] به خدا نسبت می‌ دادند؛ به زودی خدا آنان را در برابر آنچه دروغ می ‌بستند، مجازات خواهد كرد‌ (۱۳۸) و گفتند: آنچه در شكم این چهارپایان است ویژه مردان ماست، و بر همسرانمان حرام است، و اگر مُرده باشد همگی در آن شریكند؛ به زودی خدا آنان را بر این فتوای بی ‌پایه و باطلشان جزا خواهد داد، زیرا خدا حكیم و داناست (۱۳۹) 🌷 : چهار پایان 🌷 : زراعت 🌷 : ممنوع 🌷 : بخورد 🌷 : به گمان بی اساس خود 🌷 : حرام شد 🌷 : نسبت دروغ دادن 🌷 : شکم ها 🌷 : برای مردان ما 🌷 : همسرانمان 🌷 : مرده 🌷 : دانا 🌸 این آیات در مکه نازل شده است. در اين آيات به چند قسمت از بت‌ پرستان كه حكايت از كوتاهى سطح فكر آنها مى‌ كند اشاره شده است. نخست مى‌ فرمايد: «وَ قالُوا هذِهِ أَنْعامٌ وَ حَرْثٌ حِجْرٌ لا يَطْعَمُها إِلاّ مَنْ نَشاءُ بِزَعْمِهِمْ: و به گمان بی اساس خود گفتند: این چهارپایان و زراعتی که ‌ممنوع است فقط کسی که ما بخواهیم باید از آنها بخورد» و منظورشان همان خدمتکاران و متولّيان و بتخانه بود، تنها اين دسته بودند كه به پندار آنها حقّ داشتند از سهم بت ها بخورند. سپس اشاره به دوّمين موردی مى ‌كند كه آنها ممنوع كرده بودند و مى ‌گويد: «وَ أَنْعامٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُها: و چهارپایانی که سوار شدن بر آنان حرام است. 🌸 بعد سوّمين قسمت از نارواى آنها را بيان كرده مى ‌گويد: «وَ أَنْعامٌ لا يَذْكُرُونَ اسْمَ اللّهِ عَلَيْهَا: و چهارپایانی که نام خدا را بر آنها نمی بردند» اين جمله ممكن است اشاره به حيواناتى باشد كه به هنگام تنها نام بت را بر آنها مى ‌بردند و يا حيواناتى بوده است كه سوار شدن بر آنها را براى تحريم كرده بودند. عجيب اين است كه به اين احكام خرافى قناعت نمى ‌كردند، «افْتِراءً عَلَيْهِ: در حالی که این قوانین را به دروغ به خدا نسبت می دادند» سپس پس از ذكر اين احكام ساختگى مى‌ گويد: «سَيَجْزِيهِمْ بِما كانُوا يَفْتَرُونَ: به زودی خدا آنان را در برابر آنچه دروغ می بستند، مجازات خواهد کرد» 🌸 سپس به يكى ديگر از احكام خرافى بت‌ ‌پرستان در مورد گوشت اشاره كرده مى‌ فرمايد: «وَ قالُوا ما فِي بُطُونِ هذِهِ الْأَنْعامِ خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى أَزْواجِنا وَ إِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكاءُ: و گفتند: آنچه در شکم این چهارپایان است ویژه مردان ماست، و بر همسرانمان است و اگر مرده باشد همگی در آن شریکند» منظور جنین های در شکم این حیوانات است. سپس به دنبال اين حكم جاهلى، مى ‌فرمايد: «سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ: به زودی آنان را بر این فتوای بی پایه و‌باطلشان جزا خواهد داد» و در پايان آيه مى‌ فرمايد: «إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ: زیرا او حکیم و داناست» هم از اعمال و گفتار و تهمت هاى نارواى آنان باخبر است و هم روى حساب، آنها را مجازات مى ‌كند. 🔹 پيام های آیات ۱۳۸ و ‌۱۳۹ سوره انعام ✅ باید منسوب به خدا باشد، نه بر پایه‏ ى گمان، خیال، قیاس ✅ مبارزه با ، یكى از وظایف اصلى پیامبران است. ✅ حلال‏ ها و تحلیل حرام‏ ها، افترا بر خداست. ✅ بدعت‏ گذاران، در انتظار كیفر قوانین موهوم خود باشند. ✅ تبعیض بی جا میان زن و مرد، عملی جاهلی است. ✅ در ، تحقیر زن تا آن حد بود که در بعضی موارد از حیوان سالم بهره ای نداشت و فقط در گوشت حیوان مرده شریک بود. ✅ جزا و کیفر الهی، بر اساس علم و حکمت اوست. @eslam20 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸