eitaa logo
اسلام سیاسی | مومنی
2.4هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1هزار ویدیو
485 فایل
https://eitaa.com/eslamesyasi 🔸 در خدمتم 👇 @momeni1366
مشاهده در ایتا
دانلود
https://www.aparat.com/v/zdKew 🔻مستند «قائم مقام» را امروز حتما ببینید حتمااااا https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
♨️ سه موج روشنفکری حوزوی ✴️ جریان روشنفکری حوزوی سه موج را تاکنون طی کرده است: 1️⃣ هضم در بدنه حوزه در دهه 60، انجمن سیاسی دفترتبلیغات اسلامی در قم شروع به کار کرده و افرادی همچون عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، محسن کدیور و مصطفی محقق داماد در آن شروع به فعالیت کردند. طلیعه نظریات روشنفکرانه و مدرن این افراد باعث شد تا قاطبه حوزه نسبت به آنان واکنش نشان داده و آنها را از خود برانند. داغ‌ترین محوری که این عده درباره آن به بحث و جدل می‌پرداختند، امکان قرائت‌های مختلف با روش هرمنوتیکی از قرآن و روایات بود که مخالفین زیادی را علیه آنان به صف کرد. 2️⃣ ورود به دانشگاه‌ها از دهه هفتاد با تاسیس دانشگاه مفید توسط آیت‌الله موسوی اردبیلی و همچنین تحت تاثیر حملات حوزویان علیه جماعت روشنفکر، هجرتی اجباری برای روشنفکران حوزوی به وقوع پیوست. آنها از بدنه حوزه به دانشگاه‌ها رفته و این‌بار در قامت اساتید دانشگاه به نشر افکار روشنفکرانه خود پرداختند. حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاه‌های کشور طی دو دهه 70 و 80 به صورت جدی قابل رصد است. از این جمله می‌توان به چند دانشگاه شاخص اشاره کرد: 🔶 دانشگاه مفید قم: این دانشگاه که موطن حلقه‌های اولیه روشنفکری در فضای سنتی شهر قم است، از همان ابتدا با هدف آشتی‌دادن دین و مدرنیته پا به عرصه فعالیت نهاد و اساتید زیادی را در دل خود جای داد. به جرات می‌توان مرحوم داوود فیرحی را از جمله اساتیدی دانست که در این دانشگاه فعالیت داشته و به عنوان یک روشنفکر حوزوی، تمام تلاش خود را در جهت تجددخواهی دینی و مدرن‌سازی فقه شیعی به کار بست. 🔷 دانشگاه ادیان و مذاهب قم: دانشگاه ادیان که امروز زیر نظر سید ابوالحسن نواب اداره می‌شود، از ابتدای دهه 70 و با عنوان موسسات مختلف آغاز به کار کرده و سعی کرده تا مبانی ادیان و مذاهب مختلف را به جماعت مشتاق در مباحث دینی معرفی نماید. به طور کلی می‌توان هدف از فعالیت این دانشگاه در زمان حال را نشر 3 مبنای کلی عُرفی‌سازی دین و اجتهاد، معنویت‌گرایی درونی و برجسته‌سازی عرفان در مقابل فقه در بین جماعت طلاب و دانشجو دانست که آقایان محمدسروش محلاتی، حمیدرضا شریعتمداری و مهراب صادق‌نیا مروجین آن هستند. 🔶 دانشگاه دارالحدیث قم: دانشگاه دارالحدیث که از دهه 80 تاسیس و توسط آقای محمدی ری‌شهری اداره می‌شود، یکی از مراکزی است که زمزمه‌های روشنفکری زیادی در زمینه‌های مختلفی کلامی و اعتقادی از آن برمی‌خیزد. یکی از مهمترین روشنفکران حوزوی یعنی آقای مهدی مهریزی در این مرکز فعالیت دارد که منظومه فکری خود را بر مساله برتری اخلاق بر دین پای نهاده است. ایشان در تلاش است تا با برجسته‌سازی مولفه‌های اخلاقی، در واقع از دین انسانیت و مشترک بین تمام انسان‌ها سخن بگوید. 🔷 دانشگاه تربیت مدرس تهران: دانشگاه تربیت مدرس تهران یکی از مراکز روشنفکرپروری است که اساتید حوزوی زیادی را در درون خود هضم کرده است. ابوالفضل شکوری از جمله روحانیونی است که در این دانشگاه فعالیت داشته و پروژه فکری خود را در مسیر جداسازی مقوله‌هایی مثل عدالت و سیاست از دین قرار داده‌اند. 3️⃣ تاسیس موسسات خصوصی حضور روشنفکران حوزوی در دانشگاه‌ها اگرچه که قدری از بار فشار حوزه بر آنان کم می‌کرد، ولی از طرف دیگر تسلط و نظارت فرهنگی حکومت جمهوری اسلامی بر خروجی دانشگاه‌ها نیز، محدودیت‌هایی را به اینان در مقام عمل تحمیل می‌کرد. از این رو در دهه اخیر روشنفکران حوزوی از محیط های دانشگاهی نیز گذر کرده و با تاسیس موسسات خصوصی، به نشر افکار خود پرداخته‌اند. برخی از مهمترین موسسات این جریان عبارتند از: 🔷 موسسه مفتاح کرامت قم به مدیریت سید ضیاء مرتضوی با تشکیل کارگروه فقهی، در مورد مسائل مختلف فقهی بحث کرده و از اساتید مختلف جهت بررسی آنها استمداد می‌طلبد. آقایان سید جواد ورعی و محمدرضا غفوریان از جمله روحانیون روشنفکری هستند که در کنار خود آقای مرتضوی در این موسسه، مقوله پراگماتیست را در جایگاه مسائل دینی دنبال می‌کنند. به نظر اینان دین خوب دینی است که در ساحت اجتماعی و فردی انسانی مفید بوده و کارایی داشته باشد. 🔶موسسه فهیم اصفهان یکی دیگر از موسسات جدیدالحدوثی است که ابتدا کار خود را از اصفهان آغاز کرده و امروز در قم دنبال می‌کند. آقای کاظم قاضی‌زاده رئیس این موسسه و مهمترین نظریه‌پرداز آن است. ایشان پروژه فکری خود و مسیر فعالیت این پروژه را بر محور عنصر تساهل و تسامح در زمینه‌های مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرار داده و به دنبال آن است تا روحیه تساهلی را در بین حوزویان و دینداران جا بیندازد. https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻توضیحاتی پیرامون نسبت حوزه‌های علمیه و جریان‌های روشنفکری https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
همینک انتقام سخت در حال تحقق است در قلب تل‌آویو
امشب براندازها فراخوان دادن اینجا نه هاااا تلاویو https://virasty.com/momeni1366/1679950387784902398
این نقد رو بخونید منم چند تا نکته درباره این فیلم دارم که امروز مینویسم
فرصتی شد تا در ایام عید، مینی سریال سقوط را ببینم. حیف که سوژه هایی به این خوبی را به راحتی می سوزونیم و از دست میدیم. ضعف جدی این سریال، در بخش فیلم نامه است و پرش های ناگهانی که از صحنه ای به صحنه ای دیگه داره و اصلا معلوم نیست چه اتفاقی داره میفته. میشد این 9 قسمت را تا 20 قسمت ادامه داد و جزییات بیشتری رو به تصویر کشید حتی میشد چند داستان موازی در کنار داستان اصلی سریال آورد و از این طریق جذابیت سریال رو بالاتر برد یکی از تفاوت های سینمای هالیود با ما اینه که یه سوژه به ظاهر کوچیک رو مدام داستان پردازی میکنند و مخاطب رو درگیر جزییات میکنند و این طوری مخاطب رو حتی تا 100 قسمت با خودشون همراه میکنن اما نمی دونم چرا فیلم سازهای ما اینکار رو نمیکنن. مثلا در همین سریال سقوط میشد روی شخصیت ژاکان و نحوه پیوستنش به داعش و تغییرات فکری او کلی مانور داد یا روی شخصیت دیاکو که یه افسر اطلاعاتیه تنها داستانی که در کنار داستان اصلی آورد، رفتن آیسان داخل خونه ابوخالد بود، همین در حالی که میتونست فیلم رو همون جا تموم کنه اما ادامه داد و همین باعث شد تا فیلم جذاب تر بشه در بعضی فیلم های هالیود چندین خط تعلیق تا انتهای فیلم، ذهن مخاطب رو درگیر میکنه و باعث همراهی مخاطب میشه اما در این سریال فقط یه خط تعلیق و چالش ذهنی برای مخاطب وجود داره، اون هم فرار آیسان از موصل هست. این نکات به معنای نادیده گرفتن زحمات عوامل نیست و همین که جرأت کردن درباره پدیده تروریسم فیلم بسازن، یه کار مهمه.
این را هم یکی از اعضای کانال فرستادن: سریال سقوط رو دیدم و بیشتر یاد فیلم‌های ضعیف جنایی افتادم تا یک فیلم که نشان دهنده قوت و ضعف جهان بینی و ایدئولوژی و هماوردی جبهه حق و باطل. هیچ عبرتی و درسی درش وجود نداشت. اینکه چرا داعش موفق به جذب جوانان و صد البته خطرپذیری اونها علیرغم پوچی در مبانی اعتقادی حاکم بر داعش میشه. از جهان بینی و اخلاق و معنویت حاکم بر جبهه حق و مدافعین حرم هیچ هیچ نشانی نبود. نیروی اطلاعاتی و ضدجاسوسی ایرانی فرقی با نیروی اطلاعاتی آمریکایی نداشت و...
این متن را واقعا آقای رائفی پور نوشته؟ اگه ایشون نوشته که نشان از سطحی نگریه یه سوال👇 چرا دقیقا در سالروز نامه حضرت امام درباره عزل منتظری، رائفی پور و پورمسعود به بهانه کتاب رجبعلی خیاط، چهره آیت‌الله ری‌شهری رو تخریب کردن؟ مگه ری‌شهری نبود که سر ماجرای منتظری، محکم وایساد؟ پس این تخریب ها چیه علیه ایشون؟
در ویراستی هم ما رو دنبال کنید👇 https://virasty.com/momeni1366/1680034492678296785
ایشالا انتقام اغتشاشات را در تل‌آویو می‌گیریم
در ویراستی هم ما رو دنبال کنید 👇 https://virasty.com/momeni1366/1680033996389416792
«اللهم اشغل الظالمین بالظالمین» دعوای لفظی بایدن و نتانیاهو بایدن در واکنش به بحران در سرزمین‌های اشغالی گفته: امیدواریم که نتانیاهو از طرح اصلاحات قضایی عقب‌نشینی کند. ما هم در آینده نزدیک دعوتی از نتانیاهو برای سفر به کاخ سفید نخواهیم کرد. نتانیاهو هم که از این حرف‌ها عصبانی شده و برایش رنگ و بوی تهدید و فشار داشته، در پاسخ گفته: اسرائیل تصمیماتش را بر اساس فشارها از خارج نمی‌گیرد. https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
درباره این پست برخی دوستان پیام دادن و توضیحات بیشتری خواستن انشالله در قالب یک صوت توضیحاتی رو خدمتتون ارائه میدم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند نکته پیرامون شخصیت آیت‌الله ری‌شهری
495737619364184535.pdf
8.36M
خاطرات سیاسی آیت الله ری شهری
واقعا ممنونم از همه دوستانی که به این نکات توجه کردن و در خصوصی برام پیام فرستادن در باب جریان شناسی دهه ۶۰ که یکی از عزیزان سوال کردن، حرف زیاده، انشالله بیشتر توضیح میدم یکی از اساتید لطف کردن پیام دادن و فرمودن که آقای ری‌شهری یک اصلاح طلب اخلاق مدار بودن، این هم تعبیر جالبی بود، تا حالا نشنیده بودم یکی دیگه از دوستان پیام دادن و درباره جریان فکری دارالحدیث توضیحات بیشتری خواستن دوست دیگری پیام دادن و پرسیدن که آیا ایشون جزء ساکتین فتنه محسوب میشن؟ انشالله به امید خدا در فرصتی مناسب در قالب یک فایل صوتی توضیحات بیشتری را ارائه خواهم داد سپاس از همه عزیزان🌹
در ویراستی مرا دنبال کنید👇 https://virasty.com/momeni1366
اخیرا نامه مرحوم آیت‌الله ری شهری به حسن روحانی در تاریخ 5 اردیبهشت 1400 منتشر شده، بخشهایی از آن را بخوانید:👇 بسیاری از سخنان جنابعالی بویژه در ایام انتخابات، به نظر این جانب، سبب آزردگی خاطر مقام معظم رهبری گشته است. ایشان برهمه ما ولایت شرعی دارد و بیم آن دارم که جفای به چنین کسی، سوءعاقبت بیاورد، الحمدلله هنوز فرصت برای جبران باقی است. https://eitaa.com/joinchat/432275478Ce1eec039cd
در ادامه کتاب خاطرات سیاسی آیت الله ری‌شهری، کتاب «سنجه انصاف» را هم بخونید. بخش دیگری از خاطرات و تحلیل‌های آقای ری‌شهری هست پیرامون جریان منتظری متأسفانه فایل پی دی اف این کتاب را پیدا نکردم تا براتون بذارم.
به نظرم اگه کسی جریان‌های سیاسی دهه ۶۰ رو خوب بفهمه، بسیاری از جریان‌های امروز رو میتونه تحلیل کنه دو جریان عمده در دهه ۶۰ وجود داره چپ و راست چپ ها متمایل به میرحسین هستند ازجمله مهمترین چالش‌های دهه ۶۰ مسأله منتظری هست که نسبت افراد و جریان‌ها با اون رو میشه سنجید و این میتونه ملاک خوبی باشه برای داوری
اگه فرصت کنم می‌خوام یه دوره جریان‌شناسی دهه ۶۰ بزارم انشالله
این مطلب خوب دیده شد😉 https://virasty.com/momeni1366