هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻پاسخ علماومراجع به استفتاء حوزه نیوز:
❓آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟
□ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر مراجع عظام تقلید ارسال نموده که پاسخ آن بدین شرح است:
❓ سؤال:
□ سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟
نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت میکند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند میتواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانکها آغاز میشود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک میپردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز میشود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده میشود.
✍ پاسخ دفتر آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی:
علیکم السلام
قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.
✍ پاسخ حضرتآیتالله علوی گرگانی:
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما:
چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.
◇ پاسخ سایر مراجع عظام تقلید به محض دریافت منتشر خواهد شد.
•┈┈••✾••┈┈•
📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید:
eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
آداب اذان ، به چهار دسته تقسيم مى شود:
دسته اوّل . آداب انتخاب مؤذّن كه اذان گو بايد از نظر ديندارى ، اخلاق و نيز فصاحت و زيبايى صدا ، شايستگى لازم را داشته باشد.
دسته دوم . آدابى كه مؤذّن بايد هنگام گفتن اذان رعايت كند ، مانند : طهارت ، بلند كردن صدا ، رعايت تجويد و ترتيل ، فرستادن صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله به هنگام شهادت بر رسالت او ، فاصله انداختن ميان اذان و اقامه ، خواندن دعاى مأثور (رسيده از اهل بيت عليهم السلام ) پس از پايانِ آن ، سجود ميان اذان و اقامه ، اجتناب از آوازه خوانى در گفتن اذان ، پرهيز از سخن گفتن در ميان آن و اجرت گرفتن براى آن .
دسته سوم . آدابى كه شنونده اذان بايد آنها رعايت كند ، مانند : تكرار آنچه مؤذّن مى گويد ، خواندن دعا و گفتن ذكر و فرستادن صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله ، پاسخگويى به مؤذّن و حاضر شدن در نماز جماعت ـ اگر خارج از مسجد است ـ و خارج نشدن از مسجد ـ اگر داخل آن است ـ .
دسته چهارم . آدابى كه براى ساختن مأذنه در احاديث اسلامى ذكر شده است و آن ، اين است كه محلّ اذان ، نبايد به گونه اى بلند باشد كه موجب سلب آسايش از همسايگان مسجد گردد .
از اين رو ، در روايتى آمده است كه امير مؤمنان ، هنگامى كه مناره بلندى را ديد ، دستور داد كه آن را خراب كنند و فرمود كه مناره مسجد نبايد از سطح بام مسجد ، بلندتر باشد .
نيز در روايت ديگرى آمده است كه هنگامى كه امام مهدى عليه السلام ظهور كند ، دستور مى دهد مناره ها را خراب كنند . البتّه همان طور كه اشاره شد ، اين دستور ، مربوط به آن مواردى است كه موجب تضييع حقوق ديگران باشد
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
‼️واگذاري دفترچه بیمه به فقير
🔷س 4277: آیا می توانیم به نیت #کمک_به_نیازمندان، #دفترچۀ_بیمۀ درمانی را در اختیار آنان قرار دهیم؟
✅ج: استفاده از دفترچۀ بیمه فقط مطابق آئین نامه و مقررات شرکت صادر کنندۀ دفترچه جایز است، در غیر این صورت جایز نیست و موجب ضمان است، هرچند در فرض سؤال باشد.
#انفاق_و_صدقه #دادن_دفترچه_بیمه_به_دیگران
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
هدایت شده از موسسه اندیشه شهید آوینی
🔴امر به معروف و نهی از منکر محدود به یک دایره ی کوچک نیست، در همه جا و برای همه ی اقشار جامعه
♦️امام خامنه ای (حفظه الله):همه جا جای نهی از منکر است. یک دانشجو هم، در محیط درس می تواند نهی از منکر کند. یک کارمند شریف هم، در محیط کار خود می تواند نهی از منکر کند. یک کاسب مؤمن هم، در محیط کار خود می تواند نهی از منکر کند. یک هنرمند هم، با وسائل هنری خود، می تواند نهی از منکر کند. روحانیون در محیط های مختلف، یکی از مهم ترین عوامل نهی از منکر و امر به معروفند.
♦️ نمی شود این واجب بزرگ الهی را در دایره های کوچک، محدود کرد. کار هم کار همه است. این طور نیست که مخصوص عده خاصی باشد. البته هر کس وظیفه ای دارد.
☑️ @Sh_Aviny
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
📥 سوال:
در نماز مسافر آیا باید محلی که در شهر قرار است برویم را کیلومتر بگیریم یا ابتدای ورودی شهر را؟
📤 پاسخ:
✍ آیات عظام امام خمینی(ره) و خامنه ای:
اگر جای خاصی از شهر مقصد مورد نظر است باید مسافت را تا آن محل حساب کند (. مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.) و الا ابتدای شهر ملاک است.
✍ آیت الله بهجت:
اگر مقصد خود شهر باشد ابتدای شهر را حساب کند ولی اگر مقصد مکان مشخصی در شهر باشد بطوری که بقیه به منزله جاده است تا همان نقطه حساب شود.
✍ آیت الله سیستانی:
انتهای مسافت آخرین مقصد است.
✍ آیات عظام صافی، وحید خراسانی، زنجانی، فاضل، مکارم، نوری همدانی:
اول شهر را انتهای مسافت حساب کند.
📚 منبع:
امام استفتائات ج1 صلوه المسافر س:2402 صافی هدایه العباد ج1 م1109 بهجت استفتائات ج2 س 2985 خامنه ای اجوبه الاستفتائات س 667 وحید توضیح المسائل نماز مسافر شرط اول م1289 زنحانی همان م 1281 نوری : همان م 1316مکارم استفتائات ج1 س 209 سیستانی توضیح المسائل م1267
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
هدایت شده از احکام شیرین
🔟خون زایمان بیش از ده روز🔟
سوال📝:
اگر زن بعد از زایمان تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیفش چیست؟
پاسخ📚:
📜همه مراجع (به جز تبریزى): اگر از زنانى است که عادت ماهانه دارد، باید به اندازه عادتش نفاس و بقیه را استحاضه قرار دهد. اگر عادت ماهانه ندارد، تا ده روز نفاس و بقیه استحاضه محسوب مى شود.[۱]
📜آیه اللّه تبریزى: اگر از زنانى است که عادت ماهانه دارد، باید به اندازه عادتش نفاس و بقیه را استحاضه قرار دهد. اگر عادت ماهانه ندارد، به اندازه عادت خویشان خود نفاس قرار دهد و بقیه را تا ده روز احتیاط کند.[۲]
--------
[۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۵۱۷ و وحید، توضیح المسائل، م ۵۲۳ و دفتر:امام خامنه اى.
[۱]. تبریزى، توضیح المسائل مراجع،م ۵۱۷٫
#احکام_بانوان
#بارداری
#نفاس
➖➖➖➖➖➖
✅ کانال احکام شیرین
🆔 @ahkameshirin
هدایت شده از احکام شیرین
حضرت آیتالله مکارم شیرازی
درباره #وسواس طهارت ونجاست
یک دستورکلی بیان فرمودند :
⬅️مساله مهم این است که👌
علم و یقین #وسواسی نه ملاک نجاست است
نه ملاک طهارت 👌
به شک و تردیداعتنانکنید ❌
حتی کف توالت 🚽مادامی که باچشم خود👁
نجاستی 💩درآن نبینید
بگویید پاک است .💧
🏍کوچه ها، 🛣 خیابانها،
🏤مغازه ها همه پاک است .💧
🚌 اتومبیلهای عمومی،
🚎 صندلی هاو دسته ی درهای آنها پاک است .💧
🛁 حمام مادامی که
💩 چیزنجسی به یقین 👌
درآن نباشد پاک است .💧
👥تمام مسلمانها وبچه های آنها👶
مادامی که نتوانید قسم به نجس بودن آنها بخورید
پاک هستند .💧
وظیفه ی شرعی شما این است که
به آنچه گفته ایم عمل کنید
و بعد از یک هفته آثار مثبت آن را
خواهید دید .
📖 #استفتاء جدید، ج3، ص27،س40
💧🛁💧🛁💧🛁💧🛁
•┈┈••✾❀✿💚✿❀✾••┈┈•
🕊 @ahkameshirin