🖊️دیرینگونه نسلکشی!
🔹جادوگران و کاهنان به فرعون خبر تولد فرزندی را داده بودند که منجی قوم خود خواهد بود و پهنهی سطوت فرعون را درهم خواهد کوبید. فرعون با شنیدن این خبر دستور داد تمام فرزندان ذکوری که به دنیا میآیند را بکشند و زنانشان را به کنیزی بگیرند(1).
🔹اما ارادهی الهی بر این مقدر بود که موسی به دنیا بیاید، در کاخ فرعون بزرگ شود(2) و در نهایت بساط ظلم و جور فرعون را نابود سازد. موسی کلیم الله، با اصطناعت پروردگار مامور به انجام رسالت خود شد، در نهایت نیز فرعون و یارانش مغروق دریا گشتند(3). خداوند خطاب به درخواست عفو و توبه فرعون در واپسین لحظات، فرمودند: «امروز جسد تو را به خشکی باز ميگردانیم تا آیتی برای بازماندگان باشد.(4)».
🔹نسلکشی این روزهای غزه توسط رژیم منحوس صهیونیستی، تکرار تاریخ فرعونیان است و نمایانگر خوف و رعب فرعونیان از کابوس به دنیا آمدن و پدیدارگشتن موسیهایی است که مقدر است بنای ظلم و ستم در جهان را فرو ریزند.
🔸فرعونهای کنونی به زعم خودشان با کشتن نوزادان و کودکان غزه، خطر تهدید ظهور موسیهایی را که ممکن است در آینده قیام کنند، میتوانند خنثی کنند؛ اما از آنجا که مشیت الهی بر "وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ" است، دیری نیست که موسیها تمدن و قدرت پوشالی فرعونیان را ویران سازند و پایههای حکومت حق را بنا نهند.
پینوشت:
1. سوره بقره، آیه 49
2. سوره شعراء، آیه 18
3. سوره بقره، آیه 50
4. سوره یونس، آیه 91
✍️ نگاشت وقایع | زهرا ملکی
🌐لینک:
https://eitaa.com/events_mapping
https://t.me/events_mapping
🖊️روز جهانی رفع خشونت علیه زنان!
🔹روزنامه گاردین در گزارشی از 20 هزار آزار جنسی زنان در بیمارستانهای انگلیس پرده برمیدارد. سایت Legaljobs.ir بر اساس آمارهای سال 2023 بیان میدارد در ایالات متحده هر 93 ثانیه، یک زن مورد تعرض جنسی قرار میگیرد. مطابق گزارشات سازمان ملل متحد در سال 2022، 89 هزار زن و دختر در سراسر جهان از روی عمد به قتل رسیدهاند، و تحلیل گزارش حاکی از قتل روزانه 133 زن و دختر به دست نزدیکان خود است که در قالب قتل خانگی یا توسط شریک جنسی آنان رخ میدهد. اخبار جهانی آکنده از این قبیل آمارها درباره وضعیت زنان است.
🔹علیرغم اینکه 25 نوامبر روز جهانی «رفع خشونت علیه زن» در تقویم میلادی ثبت گردیده است، کماکان جهان شاهد این حجم از خشونت و تعرض نسبت به زنان در جوامع مختلف میباشد. بروز این دست آزارها و خشونتها در نسبت با زنان جامعه، ناشی از بنیانهای فکری و ایدئولوژیهای آنان، از جمله لِسهفر و آزادی، است که بدین شکل در متن جامعه بروز پیدا میکند.
🔹متاسفانه چون در اندیشه جوامع دیگر بعد جنسی زن در درجهی نخست توجه قرار دارد و شأن انسانی وی لحاظ نمیگردد، زنان در آن جوامع در همهی وجوه مورد سوء استفاده قرار میگیرند. بعد جنسی زنان برای تبلیغات انواع کالا مورد بهرهبرداری است چون رشد اقتصادی با آن تعریف میگردد، در مراکز نظامی و حوزههای سیاسی زنان برای مطامع جنسی و نیل به اهداف سیاسی به کار گرفته میشوند، در حوزه فرهنگ و رسانه چون زنان قدرت تاثیرگذاری بیشتری دارند لیدرهایی برای اغوا محسوب میگردند. از اینرو هر گونه خشنونتی نسبت به زنان در این زمینهها طبیعی جلوه مینماید به دلیل اینکه توجیه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد. جدول تقویم سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مملو از این دست حقوقهایی است در لایههای مختلف جامعه، وقعی به آن نهاده نمیشود.
🔸تنها اندیشهای که با چنین نگاه سخیفی به زنان مقابله میکند و در برابر آن عَلم حقوق زنان را به اهتزاز در میآورد، اندیشهی اسلام دربارهی زنان با قدمتی چند صد ساله است. نگاه اسلام ، تکریم زن و تاکید بر ریحانه بودن وی است و اصل بر حفظ کرامت و منزلت او است. اسلام زن را مایهی سکینت خانواده و موثر در سعادت جامعهی خود میداند و مهمترین و بیبدیلترین نقش آنان را مادری و همسری بیان میدارد. نظر اسلام پیرامون حضور اجتماعی زن، فارغ از جنسیت او و مبتنی بر وجه انسانی وی است و همواره صیانت از حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی زن را تصریح و سفارش نموده است. هر چه زنان جامعهای آگاهتر و بالندهتر باشند و حقوق آنان مراعات گردد، آن جامعه، جامعهی سالمتری خواهد بود.
✍️ نگاشت وقایع | زهرا ملکی
🌐لینک:
https://eitaa.com/events_mapping
https://t.me/events_mapping
🖊️بانو صفورا
🔹حضرت موسی (ع) بعد از درگیری با یکی از قبطیان و مرگ وی، از مصر میگریزد. هنگامی که ایشان بر سر چاهی در مدین میرسند به دختران حضرت شعیب (ع) برخورد میکنند و به آنان برای آب دادن به گوسفندانشان کمک میکنند. حضرت شعیب (ع) دختر خود به نام صفورا را به جهت قدردانی و تشکر در عوض سقایت حضرت موسی (ع) و دعوت وی به محل اقامتشان، نزد حضرت موسی (ع) بازمیفرستد.
🔹 قرآن کریم دربارهی چگونگی کردار بانو صفورا در برابر حضرت موسی (ع)، به عنوان مردی غریبه، هنگامی که برای عرض درخواست پدرش حضور ایشان میرسد، تعبیر « تَمْشِي عَلَى اسْتِحْياءٍ» را بیان میدارد.
🔹عموم مفسرین پیرامون آیهی فوق، «تَمْشِي عَلَى اسْتِحْياءٍ» را راه رفتن و گام برداشتن در کمال حیاء شرح دادهاند. ممزوج کردن فعلی مانند گام برداشتن به همراه فضیلتی مانند حیاء، میتواند به این دقیقه اشاره داشته باشد که تمام حرکات و سکنات انسان، حتی معمولترین فعل او مانند راه رفتن، میبایست همراه با حیا باشد. شایسته است حیاء در قول، فعل و عمل هر فردی وجود داشته باشد؛ چرا که حيا انسان را از زشتی باز میدارد. در هر فردی داشتن حيا، نشانه و شعبهای از ایمان او است. برای کسی که فاقد حیا است، ایمانی وجود نخواهد داشت؛ چنانکه امام محمدباقر(ع) میفرمایند: حیا و ایمان هر دو به یک ریسمان بستهاند، اگر یکی از آن دو برود دیگری نیز به دنبال آن خواهد رفت. مضاف بر این در احادیث مختلف حيا و ایمان ملازم با عقل بیان گردیده است و عقل هر کجا باشد دین و حیا نیز وجود خواهد داشت؛ چه آنکه امام صادق (ع) در حدیث معروف خود، حیا را از جمله جنود عقل برمیشمارند.
🔹در میان معدود آیاتی از قرآن کریم که مصادر حیاء در آن ذکر گردیده، این تعبیر ظریف قرآن پیرامون شرح نحوه گام برداشتن دختر حضرت شعیب (ع) همراه با حیاء، بیشک اشارتی برای اهل ایمان است و الگویی برای زنان جامعهی اسلامی مِن باب نحوهی گفتار و رفتارشان به هنگام حضور در جامعه است. حیاء از برجستهترین کمالات زن در جهانبینی اسلام است و از جمله ویژگیهای زنان عفیفه میباشد. حضور اجتماعی زنان همراه با رعایت حدود الهی و بر اساس حیاء در نگاه اسلام مقصود است.
🔸البته لازم به ذکر است که حیاء تنها مختص به زنان نیست و لازمهی حیات طیبهی هر مومن و مومنهای است و ضروری است مراودات مردان و زنان در بیرون از خانه و به هنگام حضور در اجتماع، بر اساس حیاء و عفت باشد.
منابع:
1. سوره قصص، آیه 23
2. سوره قصص، آیه 25
✍️ نگاشت وقایع | زهرا ملکی
🌐لینک:
https://eitaa.com/events_mapping
https://t.me/events_mapping
🖊️شیطان همچنان در حال تکمیل نمودن پازل خود!
🔹مبتنی بر آیات قرآن، خداوند عهدی را بر آدم (ع) بست؛ اما وی فراموش نمود . بنابر تفاسیر این عهد محتمل است بر دستور خداوند به حضرت آدم (ع) مبنی بر منع او از نزدیک شدن به درختی که مقصود باری تعالی بود . بعد از وسوسه شدن حضرت آدم (ع) و همسرش به وسیلهی شیطان و خوردن از آن درختی که منع شده بودند، آندو بر اثر نافرمانی از پروردگار، از مقامشان فرود آمدند و اندامشان (عورتشان) نمایان گشت.
🔹با توجه به آیات و تفاسیر موجود، این چنین برمیآید که حضرت آدم (ع) و همسرش حوا، قبل از ارتکاب نافرمانی برهنه نبودند، بلکه دارای پوشش یا به تعبیری لباس بهشتی بودند که پس از چشیدن از درخت، از اندامشان فرو میریزد. به تعبیری نافرمانی خدا و پیروی از شیطان دو عاملی بود که سبب گشت لباس از تن حضرت آدم (ع) و همسرش درآورد و موجب هبوط آنان گردد. آیتالله جوادی آملی در این باب میفرمایند:" با پذیرش بهشت برزخی بهعنوان مسکن آدم و حوا، حضرت آدم از نشئه فرا طبیعت به محدوده طبیعت منتقل شد و چنین انتقالی همان تنزل وجودی و مکانتی است. - همانند تنزل قرآن از نزد خدای سبحان برای هدایت مردم- نه تنزل بدنی و مکانی و علاوه براین هبوط چون همراه با توبه و اجتباء حضرت آدم بوده است از آن به هبوط ولایت و خلافت یاد میشود".
🔹شیطان، این دشمن مبین انسان، در برابر خداوند باری تعالی قسم یاد نموده که: " فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ، إلا المخلَصین". شیطان همچنان در حال تکمیل نمودن پازل خود در اغوای بشر و در به انحراف کشیدن ذریهی حضرت آدم (ع) است و در هدف خود لحظهای فروگذار نبوده است.
🔸با نگاهی به روند نحوهی پوشش و سبک لباس بشر در تاریخ حیات او از گذشته تا کنون، بیشک متوجه تغییرات آن خواهیم شد. با گذر زمان نحوهي پوشش بشر به سمت برهنگی و عریان شدن پیش رفته و همچنان نیز ادامه دارد. این حد از میل بشر به نامستوری و عریان شدن، با عنایت به دیرین گونهی اغوای حضرت آدم (ع) و همسرش، یادآور میگردد که انتهای این مسیر چیزی جز هبوط بشر از جایگاه خلیفة اللهی را در پی ندارد. میل بشر به برهنگی و عدم رعایت حدود الهی در پوشش، قطعا نافرمانی خدا و پیروی و اطاعت از شیطان است و بدون تردید مسیر بشر در این نافرمانی به "بئس المصير" ختم میگردد و هبوط جامعهی بشری را در پی دارد.
✍️نگاشت وقایع| زهرا ملکی
🌐لینک:
https://eitaa.com/events_mapping
https://t.me/events_mapping