الإمام الكاظم علیه السلام : اَلْمَغْبُونُ مَنْ غَبِنَ عُمْرَهُ ساعَة.
🔹خسارت دیده كسی است كه عُمْر خود را هر چند به مقدار یك ساعت هم كه باشد بیهوده تلف كرده باشد.
منبع : نزهة الناظر و تنبیه الخاطر حلوانی: ص ۱۲۳، ح ۶
سوره شوری آیه ۵١
وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ
و شایسته هیچ بشری نیست که خدا با او سخن گوید، مگر از راه وحی یا از پشت حجاب، یا رسولی میفرستد و بفرمان او آنچه را بخواهد وحی میکند؛ چرا که او بلندمقام و حکیم است
به عوض شدن ترجمه در آیه بالا دقت کنید که چطور نام مقدس حضرت علی صلوات الله علیه را با صفت بلند مقام عوض کرده اند.
.
🔹در آیه مبارکه از این مسئله صحبت شده که صحبت خداوند از طریق وحی یا حجاب بر رسولان نازل میشود و در آخر آیه از واژه مقدس إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ صحبت شده است...
.
🔸در حدیثی از امام امام رضا علیه السلام پیرامون حجاب الله(أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ) فرموند که :
وحدثنی عنه عن العدوی عن ابن صدقة العنبری عن محمد بن صدقة عن الرضا صلوات الله علیه قال: نحن حجب الله فإذا أتینا بالمعجزات زالت الحجب عن معرفة أمیر المؤمنین صلوات الله علیه.
ماییم حجاب های خداوند ، همانا هنگامی که معجزه هایی آوریم ، کنار رفته میشود حجاب ها از شناخت امیرمومنان صلوات الله علیه.
منبع :حقائق أسرار الدین لـ الحسن بن شعبة
یعنی منظور از حجاب خداوند در آیه وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ همان ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و اهل بیت علیهما السلام می باشد.
.
🔸اما در ادامه آیه وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ
ما با واژه إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ مواجه میشویم، که در آیه ۴ سوره زخرف جواب این بخش داده شدهاست.
وَ قَدْ سَأَلَهُ سَائِلٌ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ قَالَ هُوَ امیرُالْمُؤْمِنین (علیه السلام).
حمّاد سندی گوید: فردی از امام صادق (علیه السلام) دربارهی آیه: و إِنَّهُ فِی أُمِّ الکِتَابِ لدَینَا لعَلی حَکِیمٌ سؤال کرد. امام (علیه السلام) فرمود: «منظور از این آیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۱۲ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۱۰/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۳۷/ البرهان/ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۳۷۲/ القمی، ج۲، ص۲۸۰/ القمی، ج۱، ص۲۸/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۱/ معانی الأخبار، ص۳۲/ نورالثقلین/ البرهان
صبر و حق.ogg
5.05M
چرا قرآن در سوره عصر میفرماید همه در حال ضرر کردن هستند؟
.
کانال فرهاد عظیما
سلام ... 🔸 عزیزانی در طی این مدت به ما پیام داده اند که فرصت ثبت نام دوره چهارم را دوباره تمدید کن
✅ کمتر از ۴ ساعت دیگر تا شروع....
.