امیرمحمد عرفانیان – 03/03/02
امتیاز 5 از 5
این دوره باعث فهم عمیق تر من از شرایط فرهنگی در عصر انقلاب شد اگر شما هم به تحولات اجتماعی فرهنگی اهمیت می دهید این دوره پیشنهاد میشه. بحث از آنجا که از زاویه ای فرهنگی به تغییرات هر عصر توجه میکرد تا حد زیادی برای من تازهوو جذاب بود. استاد در این دوره بدون جهت گیری و حمایت از شخص یا گروهی سعی کرده همه اتفاقات را نقد کند و همانطور ک که خود میگوید هر کس را با کارنامه عمل وی قضاوت کند نه ادعا.
https://fahhaam.ir/product/tfe/
🌹🌹عید قربان مبارک🌹🌹
🟢🟢🟢السلام علی المهدی🟢🟢🟢
تصاویر حج و طواف را بارها مرور کردهام؛ به امید آن که شاید دوربینی، بیآن که بفهمد، در میان سیل جمعیت حاجیان، تصویری از تو را نیز به قاب کشیده باشد؛ هر چند مبهم؛ هر چند دور؛ هر چند ناشناس ...
هر بار که ایستادهام سلام بدهم، رو به کعبه ایستادهام و به تو سلام دادهام. در حالی که نمیدانستهام کجایی.
قرار بود تو نشانۀ خدا باشی؛ «آیتالله». نشانه نشان دادنی است؛ حال خودت بگو؛ انگشت اشارهام را به کدامین سو بگیرم که تو را نشان داده باشم؟ ...
ادامه در پست بعد
🟢🟢🟢السلام علیک یا صاحب الامر🟢🟢🟢
تصاویر حج و طواف را بارها مرور کردهام؛ به امید آن که شاید دوربینی، بیآن که بفهمد، در میان سیل جمعیت حاجیان، تصویری از تو را نیز به قاب کشیده باشد؛ هر چند مبهم؛ هر چند دور؛ هر چند ناشناس ...
هر بار که ایستادهام سلام بدهم، رو به کعبه ایستادهام و به تو سلام دادهام. در حالی که نمیدانستهام کجایی.
قرار بود تو نشانۀ خدا باشی؛ «آیتالله». نشانه نشان دادنی است؛ حال خودت بگو؛ انگشت اشارهام را به کدامین سو بگیرم که تو را نشان داده باشم؟
مگر قرار نبود، سرنوشت امت اسلام مثل بنیاسرائیل باشد؟ مگر به همین حساب نبود که این همه از قرآنِ مسلمانان، شد یاد و نام یهودیان؟ مگر پیامبر نفرمود که امت من کارهای بنیاسرائیل را گام به گام تکرار میکنند؟ ...
حال خودت بگو: ما کجا و آنان؟ آنها آنقدر همه چیز را دیده بودند که میخواستند خودِ خدا را هم ببینند و ما، آنقدر هیچ ندیدهایم که «نشانه» مان هم شده «نهانه».
* * *
کافر نیستم؛ اما قرآن را چنان اسطوره مییابم؛ آنگاه که از رسول خدا میگوید. مردی که از ملکوت میگفت؛ از بهشت؛ از سیر شبانۀ آسمانها ...
کافر نیستم؛ اما قرآن را چنان اسطوره مییابم؛ آنگاه که از مسیح میگوید؛ که مادرش باکره بود؛ که مردگان را به دمی زنده میکرد؛ که به آسمان رفت ...
کافر نیستم؛ اما علی را چنان اسطوره مییابم؛ که آن گونه عادل بود؛ عالم بود؛ مهربان بود؛ پهلوان بود؛ «علی» بود ...
و اگر تو بیایی، رسول را میبینم؛ مسیح را میبینم؛ علی را میبینم؛ ملکوت را ...
* * *
کافران به رسول میگفتند: به تو ایمان نمیآوریم مگر آن که به آسمانها بروی و برای ما کتابی بیاوری.
یهودیان به موسی میگفتند: ایمان نمیآوریم مگر آن که خدای تو را آشکارا بینیم.
و من میگویم: ایمان آوردهام؛ با آن که هنوز تو را ندیدهام.
* * *
رسول گفت: ببینید چگونه نماز میگزارم؛ همانگونه بخوانید. و من، تو را و نماز تو را ندیدهام و میخوانم.
اگر نمازم نماز نیست؛ خرده مگیر؛ «نماز» ندیدهام. خداوند تکلیف نمیکند مگر به همان اندازه که داده است.
و همینگونه ندیده، شهادت میدهم نماز آن است که تو میخوانی؛ زکات آن است که تو میپردازی؛ معروف آن است که تو امر میفرمایی...
اشهد انّک قد اقمت الصلوۀ و آتیت الزکوۀ و امرت بالمعروف ...
* * *
میگویند: وقتی تو میآیی، عدل فراگیر میشود و هر کسی و هر چیزی به جایگاه راستین و نخستین خویش بازمیگردد؛ مقام ابراهیم، قواعد دین، انسان ...
و در قرآن خواندهام که جایگاه نخستین انسان بهشت بود.
* * *
بیا!
🟢🟢🟢
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
36.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢🟢🟢
مولا(ع) از نگاه مولوی
میدانستید مولوی امیرالمؤمنین(ع) را مرشد معنوی خود میداند؟
🟢🟢🟢
#تا_همیشه_غدیر
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
🌎 معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با همکاری مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه برگزار می کند:
🔶 مجموعه وبینارهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری
( در پنج جلسه )
🕑 زمان جلسات: ساعت ۲۱ الی ۲۲
🔷 پیوند ورود به جلسه :
https://vc.sru.ac.ir/entekhab14
🔶 نکات مورد توجه شرکت کنندگان محترم :
۱_ صدور گواهینامه خاص همکاران و دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است .
۲_شرکت کنندگان در کل وقت هر جلسه حضور کامل داشته باشند .
۳_ جهت رفع خطا در صدور گواهی ،در ورود به جلسات ، نام و نام خانوادگی خود را فقط به زبان فارسی و کامل ، و نیز در جلسات مختلف بطور یکسان ثبت نمایند .
۴_پانزده دقیقه آخر جلسات، خاص پرسش و پاسخ بین مخاطبین و سخنران جلسه است .
🌐 معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🔎 @srufarhang
سلام و صبح بخیر
روز عرفه و عید قربان چندان فعال نبودم. ببخشید. بیمار بودم و کم توان.
ان شاء الله امشب در خدمت دوستان هستم با وبیناری که تصویرش را در بالا می بینید.
برای این وبینار چند تا از موضوعات خاص را که در جامعۀ ما وجود دارد و در دورۀ تاریخ فرهنگ انقلاب هم به طور مستقل به آنها نپرداخته ام، مطرح خواهم کرد. بعدا هم این مباحث را مرتب و منظم ضبط می کنم و در دوره قرار می دهم؛ ان شاء الله
راستی، یک فایل 12 دقیقه ای به دوره اضافه کرده ام؛ دوستانی که قبلا دوره را دیده اند، الان دسترسی دارند که فایل شماره 5 را ببینند. جدید است.
ستون سمت چپ، بحثهای جدیدی است که امشب در وبینار به یکی دو تایش خواهیم پرداخت؛ ان شاء الله تعالی
هدایت شده از نادر فریدونی
🌎 معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با همکاری مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه برگزار می کند:
🔶 مجموعه وبینارهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری
( در پنج جلسه )
🕑 زمان جلسات: ساعت ۲۱ الی ۲۲
🔷 پیوند ورود به جلسه :
https://vc.sru.ac.ir/entekhab14
🔶 نکات مورد توجه شرکت کنندگان محترم :
۱_ صدور گواهینامه خاص اساتید و همکاران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.
۲_ جهت رفع خطا در صدور گواهی ،در ورود به جلسات ، نام و نام خانوادگی خود را فقط به زبان فارسی و کامل ، و نیز در جلسات مختلف بطور یکسان ثبت نمایند .
۳_پانزده دقیقه آخر جلسات، خاص پرسش و پاسخ بین مخاطبین و سخنران جلسه است .
🌐 معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🔎 @srufarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب ساعت 9
وبینار تاریخ فرهنگ انقلاب
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🔷 پیوند ورود به جلسه :
https://vc.sru.ac.ir/entekhab14
محیط برگزاری: ادوبی کانکت
39.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در قرن 8 و 9، مذهبی به وجود آمد که هم خلفا را قبول داشت و هم دوازده امام(ع) را. خودشان می گفتند «مذهب جامع». در روزگار ما می گویند: «سنی دوازده امامی».
یکی از شاعران مذهب جامع اوحدی است.
در این قصیده، در مدح امیرالمؤمنین(ع) و حتی تعریض به برخی صحابه ابیات درخشانی سروده است. به مهدویت هم اشاره کرده که البته با باورهای شیعی فاصله دارد.
محتوای وبینار دانشگاه رجایی که بخشی از مطالب تکمیلی دوره #تاریخ_فرهنگی_انقلاب است.
بخشهای دیگر نیز خواهد رسید ان شاء الله تعالی
لینک آپارات:
https://www.aparat.com/v/juec45n
لینک سایت فهام:
https://fahhaam.ir/product/tfe/
🟡🟡🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
کتاب «ناشنیده هایی پیش از شنیدن خطبه غدیر» به مناسبت ایام مبارک غدیر، با ۳۰ درصد تخفیف به مدت ۱۰ روز در سایت انتشارات شمس الهدی عرضه می گردد.
این کتاب ارزشمند حاوی مقدمه ای است كه در آن مستندا بیان شده که وجود مبارک رسول اکرم صلی الله علیه و آله در طول سفر خود از مدینه تا مکه و از مکه تا غدیر خم و در طول آموزش حج به مسلمانان همراه خود ، همه آنچه را که به ایشان نازل شده بود، یکبار دیگر بیان فرموده و همه آنها را بطور منظم و منسجم در خطبه غدیریه ابلاغ فرموده اند؛ در واقع بیانات ایشان تا رسیدن به غدیر خم شرح خطبه معظم له در غدیر بوده است؛
لذا کسی که حکایت سفر ایشان را در این سفر بخواند و بداند، شرح جامع ترین و جانانه ترین بیان را از زبان مبارک ایشان در دین الهی وی که محوریت آن وجود مبارک امیرالمومنین و معرفت و منزلت الهی ایشان است، خواهد دانست.
بخش بعدی، متن خطبه غدیر با ترجمهای روان است که با قرائت آن با محبت امیر المومنین علیه السلام، می توان با گوش دل، آن را از زبان مبارک رسول اکرم صلی الله علیه وآله شنید.
آدرس محصول در سایت:
https://shamsulhoda.ir/product/ghadir
آدرس سایت:
🌐 www.shamsulhoda.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سروش اصفهانی یکی از خوشذوقترین و باسوادترین شاعران عصر قاجار است.
او در روزگار قاجار در صدر شاعرانی است که در مدح امیرالمؤمنین(ع) مضامین جدید قرآنی و حدیثی را وارد شعر کرده است.
نوع مطالعات او و خوشاعتقادیاش او را از دیگر شاعران این دوره ممتاز کرده است.
🟢🟢🟢
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
🟡🟡🟡
#تاریخ_فرهنگ_انقلاب
قسمت هجدهم: رفاه طلبی
آدرس آپارات:
https://www.aparat.com/v/wnw8r9c
آدرس سایت فهام:
https://fahhaam.ir/product/tfe/
هدایت شده از ایران ما
🔺 رونمایی از نقاشی حسن روحالامین برای عید غدیر
🔹 حسن روحالامین نقاش که برای مناسبتهای مذهبی، نقاشی خلق میکند از نقاشی جدید خود برای عید ولایت رونمایی کرد.
🔹 نقاشی دیجیتال «فهذا علی» عنوان جدیدترین نقاشی اوست که بهشکرانه و مناسبت عید غدیر کشیده شده است. این نقاشی در حرم حضرت علی علیهالسلام نصب میشود.
🔹 سال گذشته هم نقاشی دیجیتال «بعثت در غدیر» حسن روحالامین بهمناسبت عید سعید غدیرخم بر دیوار حرم حضرت علی (ع) رونمایی شد.
┄┅═☫ همیشه با خبر، با ما ☫═┅┄
@iraan_ma
🟢🟢🟢
متن و ترجمه زیارت غدیریه امام هادی علیه السلام
السَّلامُ عَلَى مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ وَ صَفْوَةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ أَمِينِ اللَّهِ عَلَى وَحْيِهِ وَ عَزَائِمِ أَمْرِهِ وَ الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا اسْتُقْبِلَ وَ الْمُهَيْمِنِ عَلَى ذَلِكَ كُلِّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ وَ صَلَوَاتُهُ وَ تَحِيَّاتُهُ السَّلامُ عَلَى أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ عِبَادِهِ الصَّالِحِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ وَ وَارِثَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ وَ وَلِيَّ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ مَوْلايَ وَ مَوْلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَا أَمِينَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ سَفِيرَهُ فِي خَلْقِهِ وَ حُجَّتَهُ الْبَالِغَةَ عَلَى عِبَادِهِ .
سلام بر محمّد رسول خدا،خاتم پيامبران،و سرور رسولان،و برگزيده پروردگار جهانيان،امين خدا بر وحى و دستورات قطعى الهى،و ختم كننده آنچه گذشته،و گشاينده آنچه خواهد آمد،و چيره بر همه اينها،و رحمت و بركات و درودها و تحيّات خدا بر او باد.سلام بر پيامبران خدا و رسولانش،و فرشتگان مقرّب و بندگان شايستهاش.سلام بر تو اى امير مؤمنان و سرور جانشينان،و وارث دانش پيامبران،ولى پروردگار جهانيان و مولاى من و مولاى مؤمنان،و رحمت و بركات خدا بر او باد.سلام بر تو اى مولاى من اى امير مؤمنان،اى امين خدا بر روى زمينش،و سفير او در خلقش،و حجّت رسايش بر بندگان.
...
متن کامل و صوت زیارت را در این آدرس ببینید:
مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام
https://ahlolbait.com/content/9568
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢🟢🟢
یکی از دوست داشتنیترین شاعران علوی، اسدالله غالب دهلوی است.
او در عاشقانهترین لحظههایش تصاویر ناب علوی میسازد.
در میانۀ یک شعر عاشقانه میگوید:
جز به چشم و دل والاگهران جا نکنی
جلوۀ نقش کف پای علی را مانی
🟢🟢🟢
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢🟢🟢
#مست_قلندر یک ترانۀ آیینی است که ابتدا از میان صوفیان هند برخاسته و به مرور به یکی از اصلیترین ترانههای هویتی هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش و ... شده؛ بسیاری از خوانندگان شبه قاره، این ترانه را بازخوانی و با زسازی کردهاند؛ در کنسرتهای متعدد، از سنتی تا راک، و در فیلمهای مختلف، این ترانه اجرا شده است. تعدادی از خوانندگانی که این ترانه را اجرا کردهاند، عبارتند از:
آلیشا چینی، آمیت کومار، ابیده پروین، بابا سهگال و آلکا یاگنیک، برادران صبری، برادران وادالی، بسمیل، جونون، چابی ماریا و تاپوش فیت، خواهران نوران، خوشی و پاوان و سلمان و دانیش، راحت فتحعلی خان، راشی سالیل هارمالکار، راشیل رانجان، رشما، رکا بهاردواج، سامی یوسف، شازیه خوشک، عاشیق حسین، عزیز میان، عنایت حسین بهاتی، فضل حسین ، فونا لیلی، قاری سعید چشتی، کومال رضوی، گروه قوالی فناء فی الله، میکا سینگ، نصرت فتح علی خان، نور جهان، هَنس راج هَنس، هارشدیپ کور، یومنا آجین و ...
محتوای این ترانه مدح یک صوفی طریقۀ چشتیه (لعل شهباز قلندر) و نیز مدح #امیرالمؤمنین(ع) است. سرایندۀ آغازین این ترانه امیرخسرو دهلوی، شاعر شهیر قرن هفتم است. بعدها یکی از صوفیان به نام بابا بوله شاه آن را با اصلاحاتی آمادۀ اجرا کرده است. مشهورترین خوانندگان این ترانه نصرت فتحعلیخان و نیز سامی یوسف هستند.
این ویدئو اجرای #سامی_یوسف (دوبی/ 2017) است.
🌹🌹🌹
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
#غدیریه
دستهایت را که در دستش گرفت آرام شد
تازه انگاری دلش راضی به این اسلام شد
دستهایت را گرفت و رو به مردم کرد و گفت:
مؤمنین! ( یک لحظه اینجا یک تبسم کرد و گفت:)
خوب میدانید در دستانم اینک دست کیست؟
نام او عشق است، آری میشناسیدش: علی ست
من اگر بر جنگجویان عرب غالب شدم
با مددهای علی ابن ابی طالب شدم
در حُنین و خیبر و بدر و اُحُد گفتم: علی
تا مبارز خواست «عمرِو عبدِوُد» گفتم: علی
با خدا گفتم: علی، شب در حرا گفتم: علی
تا پیام آمد بخوان «یا مصطفی»! گفتم: علی
هر چه میگویم علی، انگار اللّهی ترم
مرغ «او ادنی»ییم وقتی که با او میپرم
مستجار کعبه را دیدم، اگر مُحرِم شدم
با «یدُ الله» آمدم تا «فُوقِ اَیدیهِم» شدم
تا که ساقی اوست سرمستند «اصحابُ الیمین
وجه باقی اوست، «اِنّی لا اُحبُّ الافِلین»
دست او در دست من، یا دست من در دست اوست
ساقی پیغمبران شد یا دل من مست اوست
دختری دارم دلش دریای آرامش، ولی
شد سراپا شور و توفان تا شنید اسم علی
کوثری که ناز او را قلب جنت میکشید
ناگهان پروانه شد دور سر حیدر پرید
روزگارش شد علی، دار و ندارش شد علی
از ازل در پرده بود آیینه دارش شد علی
بعد از این سنگ محک دیگر ترازوی علی است
ریسمان رستگاری تارِ گیسوی علی است
من نبیاَم، در کنارم یک «نبأ» دارم «عظیم»
طالبان «اِهدنا» این هم «صراطَ المستقیم»
چهرهاش مرآتِ «یاسین»، شانههایش «مُحکمات»
خلوتش «والطور»، شور مرکبش «والعادیات»
هر خط قرآنِ من، توصیفی از سیمای اوست
هر که من مولای اویم، این علی مولای اوست
شاعر: قاسم صرافان