eitaa logo
فهام
983 دنبال‌کننده
1هزار عکس
169 ویدیو
22 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
کارنامۀ فهام در خرداد و تیر 1403 این دو ماه چند مناسبت مهم داشت: 1. شهادت شهید رئیسی 2. غدیر 3. انتخابات ریاست جمهوری 4. محرم اینها باعث شد که حجم مطالب این دو ماه زیاد و پراکنده باشد. فعلا ساختار منظم پستهای مهم این دو ماه را تقدیم می کنم؛ به این امید که بتوانم برای ماه‌های قبل نیز چنین فهرستی را تهیه کنم. یادآوری: شعرها، متون ادبی، معرفی رویدادها و سایت‌ها و پیامهای روزمره در این فهرست نیامده است و در مطالب چند بخشی به هم پیوسته، فقط بخش اول در فهرست آمده است. گزارش اجمالی: 🟡 فرهنگ: 19 عنوان https://eitaa.com/fahhaam/2153 🟢 مذهب: 16 عنوان https://eitaa.com/fahhaam/2154 🔵 ادبی: 11 عنوان https://eitaa.com/fahhaam/2155 🔴 هنر: 5 عنوان https://eitaa.com/fahhaam/2156 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🟡🟡🟡آداب تفکر و گفتگو🟡🟡🟡 حکمرانی فرهنگی در دولت آینده https://eitaa.com/fahhaam/1824 تک صدایی چیست و چطور تئوریزه می شود؟ https://eitaa.com/fahhaam/1740 غلو دربارۀ امام خمینی https://eitaa.com/fahhaam/1781 بحث احمقانه https://eitaa.com/fahhaam/1970 بحث عاقلانه https://eitaa.com/fahhaam/1958 🟡🟡🟡تحلیل🟡🟡🟡 تحصیلات اصولگرایان و اصلاح طلبان برجسته https://eitaa.com/fahhaam/1793 تحلیل اجتماعی ژن قهرمانی https://eitaa.com/fahhaam/1769 تحلیل فیلم: آشغالهای دوست داشتنی https://eitaa.com/fahhaam/1810 تحلیل فیلم: آژانس شیشه‌ای https://eitaa.com/fahhaam/1755 تحلیل نتایج انتخابات 1403- مرحله اول https://eitaa.com/fahhaam/1952 سلبریتیسم https://eitaa.com/fahhaam/1947 🟡🟡🟡سیاست فرهنگی🟡🟡🟡 بررسی شتابزدۀ کارنامۀ شهید رئیسی https://eitaa.com/fahhaam/1714 رأی آگاهانه به فرهنگ https://eitaa.com/fahhaam/1841 اگر بدانم چه می شود؟ https://eitaa.com/fahhaam/1858 اگر ندانم چه می شود؟ https://eitaa.com/fahhaam/1867 عصر احمدی نژاد https://eitaa.com/fahhaam/1875 عصر خاتمی https://eitaa.com/fahhaam/1874 کاهش محبوبیت روحانیت https://eitaa.com/fahhaam/1859 حجاب https://eitaa.com/fahhaam/1894 رفاه طلبی https://eitaa.com/fahhaam/1898 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
پیش‌نمونۀ موعود https://eitaa.com/fahhaam/1811 زیارت غدیر https://eitaa.com/fahhaam/1900 یک خبر وحشتناک: خطر سقوط https://eitaa.com/fahhaam/1838 مباهله https://eitaa.com/fahhaam/1986 محرم 1403-0 https://eitaa.com/fahhaam/2003 محرم 1403-1 https://eitaa.com/fahhaam/2040 محرم 1403-2 (ضبط نشد) محرم 1403-3 https://eitaa.com/fahhaam/2044 محرم 1403-4 https://eitaa.com/fahhaam/2045 محرم 1403-5 https://eitaa.com/fahhaam/2062 محرم 1403-6 https://eitaa.com/fahhaam/2072 محرم 1403-7 https://eitaa.com/fahhaam/2084 محرم 1403-8 https://eitaa.com/fahhaam/2100 محرم 1403-9 https://eitaa.com/fahhaam/2111 محرم 1403-10 https://eitaa.com/fahhaam/2123 محرم 1403-11 https://eitaa.com/fahhaam/2131 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🔵🔵🔵تحلیل🔵🔵🔵 حماسه و تشیع https://eitaa.com/fahhaam/2143 🔵🔵🔵فیلم معرفی شاعر🔵🔵🔵 اوحدی مراغه ای https://eitaa.com/fahhaam/1892 سروش اصفهانی https://eitaa.com/fahhaam/1897 سنایی غزنوی https://eitaa.com/fahhaam/1840 علی نامه https://eitaa.com/fahhaam/1798 غالب دهلوی https://eitaa.com/fahhaam/1901 مولوی https://eitaa.com/fahhaam/1883 🔵🔵🔵معرفی کتاب🔵🔵🔵 خطبۀ غدیر https://eitaa.com/fahhaam/1747 دلیل الجنان https://eitaa.com/fahhaam/1855 سعادت نامه https://eitaa.com/fahhaam/1835 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🔴🔴🔴تحلیل فیلم🔴🔴🔴 آژانس شیشه‌ای https://eitaa.com/fahhaam/1755 آشغال‌های دوست داشتنی https://eitaa.com/fahhaam/1810 آشغال‌های دوست داشتنی (طرح بحث) https://eitaa.com/fahhaam/1767 🔴🔴🔴موسیقی🔴🔴🔴 مست قلندر https://eitaa.com/fahhaam/1906 🔴🔴🔴نقاشی🔴🔴🔴 تابلوی غدیر، حسن روح الامین https://eitaa.com/fahhaam/1899 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
هدایت شده از فرانک🖋 📚
🔶مطالب مفید و کاربردی داستان‌نویسی رو اینجا راااایگااااان بخون😌👇 همراه با: 🔶نکات آموزشی 🔶چالش هفته 🔶نقد داستان 🔶داستان کوتاه نویسندگان معروف 🔶سبک نویسندگان مختلف 🔶حکایات 🔶داستان صوتی 🔶معرفی کتاب 🔶فراخوان‌های داستان‌نویسی و.... http://eitaa.com/joinchat/4211474635Cc83650fa50
معرفی یک گفتگوی 15 قسمتی متفاوت و مفید سال تولید: 1399 https://www.aparat.com/v/tCJ6T
🟢«کربلا به روایت یزید» با تولید پانزده قسمت سی دقیقه‌ای، با فضا و دکوری ساده، تلاش کرد تا محتوایی متفاوت عرضه کند. این برنامه در آپارات منتشر شد و خارج از قالب‌های تلویزیونی به بررسی حادثۀ عاشورا پرداخت. می‌شود از عنوان برنامه به تفاوت نگاه یا تلاش برای تفاوت در بررسی این حادثه پی برد و از این تلاش هم می‌شود به عنوان اولین و مهم‌ترین عامل موفقیت «کربلا به روایت یزید» یاد کرد. اما چه نیازی به تفاوت نگاه در حادثۀ عاشورا وجود دارد و چگونه قرار است اتفاق بیفتد؟ 🟡در اولین قسمت از «کربلا به روایت یزید» یاسر عرب در جایگاه مجری انتقاداتی به خوانش‌هایی که از حادثۀکربلا در جامعۀ ایرانی وجود دارد، وارد کرد و به دسته‌بندی آن‌ها پرداخت. اشاره‌ای هم شد به اینکه چه کسانی یا چه جریان‌هایی از این خوانش‌ها استفاده می‌کنند. مخاطب قرار است خوانشی تازه از حادثۀ کربلا بشنود و آن‌طور که از عنوان برنامه برمی‌آید، از زاویه‌ای تازه با این حادثۀ تاریخی روبه‌رو شود. https://www.aparat.com/v/tCJ6T 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🟡در این برنامه زمینه‌های تاریخی قیام عاشورا بررسی شد؛ از دوران جاهلی تا جریان نفاق در مدینه و روزگار خلفا تا حکومت معاویه. در «کربلا به روایت یزید» تاریخ با رویکردهای جامعه‌شناسانه و سیاسی همراه شد و مخاطب را با روی دیگر این سکه آشنا کرد. کارشناس این برنامه، مجتبی احمدی، مدام از تاریخ به امروز آمد و برگشت؛ در مواقعی به صورت مستقیم و در بیشتر موارد، تنها با نامگذاری‌هایی مثل «انقلاب اسلامی پیامبر» و «جمهوری مدینه» و «تشویش اذهان عمومی» و «بر هم زدن امنیت ملی». احمدی می‌گفت: «انسان موجودی تاریخی است و این اتفاقات همواره در تاریخ تکرار می‌شود». 🟡در میان صحبت‌ها سکانس‌هایی از فیلم‌هایی مثل روز واقعه و امام علی(ع) هم استفاده می‌شد تا کارگردان علاوه بر تنوع بصری، شواهدی از تاریخ را هم پیش چشم مخاطب بیاورد. موفقیت در جذب مخاطب آن هم در فضایی این‌چنینی به شناخت درستی از شرایط و ویژگی‌های این فضا نیاز دارد. با توجه به حوصلۀ مخاطب در فضای مجازی، زمان کوتاه برنامه در هر قسمت، نشان داد که سازندگان برنامه شرایط فضای مجازی را می‌شناسند. این برنامه تا حد زیادی به هدف خود، یعنی عرضۀ خوانش و نگاه تازه، نزدیک شد و تصویر دقیقی از سیاست، اقتصاد و فرهنگ جامعۀ صدر اسلام را ارائه کرد که در این مسیر تجربۀ قابل قبولی داشت. https://www.aparat.com/v/tCJ6T 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🟡🔵 1️⃣ از 6️⃣ معرفی یک نیروی ارزشی از هزار سال پیش 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🟡🔵 2️⃣ از 6️⃣ در هیاهوهای سیاسی عصر خاتمی به بعد، یک گروه خیلی به چشم آمدند و هر روز به یک نام خوانده شدند: لباس‌شخصی، گروه فشار، تندرو، عناصر خودسر، ارزشی/ عرزشی ... ویژگی‌های مهم این گروه عبارت است از: 1️⃣ توهم قداست معمولا گمان می‌کنند چون ما خدا و مقدسات را دوست داریم، پس آنها هم ما را دوست دارند؛ پس ما هم مقدسیم. از عصمت معصوم(ع) به عصمت خودشان می‌رسند! و صدالبته که حرف درست یکی بیشتر نیست؛ پس چون ما برحقیم، همۀ دیگران باطلند. 2️⃣ فحاشی و تندی در گفتار کوچک‌ترین اخمی به خود را تحمل نمی‌کنند و از بدترین تهمت‌ها و ناسزاها دریغ ندارند. هر موقع که زورشان برسد، بگیر و ببند و کتک و ترور را در دستور کار دارند و هر موقع که در موضع ضعف باشند، فقط فحش می‌دهند. 3️⃣ خود برتر بینی شگفت‌انگیز اگر سرحال باشند، دیگران را گوسفندانی می‌بینند که خداوند وظیفۀ چوپانی و هدایتشان را به آنها سپرده‌ است؛ اگر بدخلق باشند، دیگران را احمق‌هایی می‌بینند که جز فحش و مرگ سزایشان نیست و اصلا کسر شأن آنهاست که با آن نادان‌ها حرف بزنند. 4️⃣ مردم‌گریزی و انزوا نه آنها حوصلۀ مردم را دارند نه مردم با آنها کاری دارند. خودشان محترمانه به کنج عزلت می‌خزند و فقط در محافل تیمی خودشان حاضر می‌شوند و حرف می‌زنند. اگر به میان مردم بروند، مخفیانه و برای عملیات چریکی است. امروزه در فضای مجازی، ویژگی مشترک اینان بی‌نام و نشان بودن است. اکانت‌هایشان نام و نشانی از خودشان ندارد؛ نهایتا عکسی از یک شخصیت محترم (گنبد یک حرم مقدس، رهبر، حاج قاسم، شهید رئیسی، ...) می‌گذارند و نامی در حد سه نقطه و سرباز بی‌پلاک و ... . 5️⃣ شبه علم و شبه استدلال برای خودشان فلسفه‌بافی‌هایی دارند و گمان می‌کنند مو لای درز استدلال‌هایشان نمی‌رود؛ ولی مباحث آنها هم در مقدمات و هم نتایج اشکال جدی دارد؛ چون فکر کردن بلد نیستند. از آنجا که در جمع محدود خودشان هستند و با کسی مباحثه نمی‌کنند (بلکه فقط حرف خودشان را فریاد می‌زنند و بعد میدان را خالی می‌کنند)، گمان می‌کنند کسی جوابی برای حرف‌هایشان ندارد. 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🟡🔵 3️⃣ از 6️⃣ تاریخ هیچ وقت از این موجودات خالی نبوده؛ حالا کمی شدت و ضعف داشته‌اند؛ ولی همیشه بوده‌اند؛ ویژگی بنیادین اینها ضعف قوۀ تفکر و استدلال است که همیشه در جوامع به فراوانی یافت شده. در عصر خودمان تکفیری‌های داعش را دیده‌ایم؛ اول انقلاب گروه فرقان و مجاهدین خلق را داشتیم؛ یک زمان حسن صباح و دار و دستۀ تروریستش بوده‌اند؛ در صدر اسلام خوارج بوده‌اند ... اما امروز می‌خواهم یک نمونۀ فرهیخته از این طیف را معرفی کنم: ! یک آدم درباری عیاش نسبتا باسواد که وقتی توبه کرد، تبدیل شد به یک نیروی ارزشی تمام عیار. تاکنون هرچه شنیده‌ایم از بزرگی و فضل این مرد حکیم بوده؛ وقایع را هم از زاویۀ دید او دیده‌ایم؛ چون قلم در دست او بوده و گزارش‌های او را خوانده‌ایم؛ اما بدون هیچ حرف اضافه‌ای، شما را دعوت می‌کنم که این قصیدۀ او را با من بخوانید. بعد از هرچند بیت، توضیحات کوتاهی داده‌ام. 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🟡🔵 4️⃣ از 6️⃣ ناصرخسرو به عنوان شیعۀ اسماعیلی قصاید متعددی در اثبات حقانیت امیرالمؤمنین(ع) سروده است. او به آیات و احادیث بسیاری استناد جسته تا با لحنی کلامی، برتری و امامت علی(ع) را ثابت کند. زبان ناصرخسرو نسبت به مخالفان امام تند است. او از «بت‌»هایی که حق اهل بیت(ع) را غصب کرده‌اند و آنان را به شهادت رسانده‌اند تبری می‌جوید: لعنت کنم بر آن بت کو کرد و شیعت او حلق حسین تشنه در خون خضاب و رنگین پیش تواند حاضر اهل جفا و لعنت لعنت چرا فرستی خیره به چین و ماچین (دیوان:410) ناصر که شیعۀ اسماعیلی است، 9 بار واژۀ غدیر را به کار برده که 4 بارش به عنوان «عهد غدیر» است. او به شیوۀ اهل کلام به غدیر استدلال می‌کند و کسانی که عهد غدیر را نپذیرفتند، اهل غدر می‌داند (دیوان: 402) و از زن ابولهب پست‌تر می‌داند؛ چون او عهدی نبسته بود که بشکند: تبت یدا امامک روزی هزار بار کاین فعل کز وی آمد نامد ز بولهب عهد غدیر خمّ زن بولهب نداشت در گردن شماست شده سخت چون کَنَب (دیوان: 208) یکی از ویژگی‌های برجستۀ ناصرخسرو لجاج و مجادله است. او با زبانی تند و با استدلال‌هایی گاه قوی و گاه سست مخالف خود را به چالش می‌کشد. از دیدگاه ناصر، سنی حنفی و شافعی، ناصبی‌اند! ناصبی یعنی کسی که با اهل بیت(ع) به جنگ برمی‌خیزد: «نَصَبَ لَکَ الحَرب». واضح است که حنفی‌ها و شافعی‌ها دشمن اهل بیت(ع) نیستند؛ بلکه به آنان احترام می‌گذارند و البته آنان را امام مفترض الطاعه نمی‌دانند. این ابیات را ببینید: نیست جز بهر ابوبکر و عمر با من تو را نه لجاج و نه مری نه خار خار ای ناصبی ... ... از علی مشکل نماند اندر کتاب حق مرا علم بوبکر و عمر پیش من آر ای ناصبی ای دریغا چونکه نامد سوی بوبکر و عمر زاسمان صمصام تیز و ذوالفقار ای ناصبی روز خیبر چون‌که بوبکر و عمر آن در نکند تا علی کند آن قوی در زان حصار ای ناصبی ... بوحنیفه و شافعی را بر حسین و بر حسن چون گزیدی همچو بر شکر شخار؟ ای ناصبی ... (دیوان: 536) 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🟡🔵 5️⃣ از 6️⃣ یک قصیدۀ کامل را از او نقل می‌کنم و پس از هر بخش شعر توضیح کوتاهی می‌آورم تا روحیات او را بر اساس متن نشان دهم: گشتن این گنبد نیلوفری گر نه همی خواهد گشت اسپری هیچ عجب نیست ازیرا که هست گشتن او عنصری و جوهری چند اصطلاح فلسفی مختصر برای اثبات فضل خود. ناصر بر خلاف دیگر شاعران روزگار شعرش را با تغزل و تشبیب شروع نمی‌کند. هست شگفت آنکه همی ناصبی سیر نخواهد شدن از کافری نیست عجب کافری از ناصبی زانکه نباشد عجب از خر خری او مکرر دشمنانش را «خر» می‌نامد و خود را به «خرد» می‌ستاید. بی‌راه نیست اگر دو تا از کلیدواژه‌های اصلی دیوان او را «خر» و «خرد» بدانیم. ناصبی، ای خر، سوی نار سقر چند روی براثر سامری؟ در سپه سامری از بهر چیست بر تن تو جوشن پیغمبری؟ جوشن پیغمبری اسلام توست زنده بدین جوشن و این مغفری فایده زین جوشن و مغفر تو را نیست مگر خواب و خورِ ایدری مغفر پیغمبری اندر سقر ای خر بدبخت، چگونه بری؟ اتهام می‌زند. اثبات نمی‌کند و بر اساس همان اتهام بی‌اثبات، حکم صادر می‌کند. نام مسلمانی بس کرده‌ای نیستی آگه که به چاه اندری نحس همی بارد بر تو زحل نام چه سود است تو را مشتری؟ راهبر تو چو یکی گمره است از تو نخواهد دگری رهبری چون که‌ نشوئی سلب چرب‌خویش گر تو چنین سخت و سره گازری؟ من پس تو سنبل خوش چون چرم گر تو همی گوز فگنده چری؟ از خرافه و روزمره و تمثیل ساختۀ خویش، برای فروکوفتن حریف استفاده می‌کند. دین تو به تقلید پذیرفته‌ای دینِ به تقلید بود سرسری لاجرم از بیم که رسوا شوی هیچ نیاری که به من بگذری چون سوی صراف شوی با پشیز مانده شوی و خجلی برسری به حریف تهمت می‌زند که دینش تقلیدی است. به مفاخره می‌گوید که حریف جرأت مواجهه با او را ندارد. خمر مثل‌های کتاب خدای گرت بجای است خرد، چون خوری؟ خمر حرام است، بسوزد خدای آن دل و جان را که بدو پروری باز هم تمثیل خودساخته و اتهام. او مثلهای قرآن را شراب می‌داند! منظورش این است که اگر به ظاهر کلام توجه کنی گمراه می شوی و باید به مفاهیم باطنی توجه کنی! ناصرخسرو شیعۀ اسماعیلی است؛ آنها را باطنی می‌نامیدند؛ چون به ظاهر بها نمی‌دادند و تأویل‌های شگفت می‌کردند. گرت بپرسد کسی از مشکلی داوری و مشغله پیش آوری بانگ کنی کاین سخن رافضی است جهل بپوشی به زبان‌آوری حجت پیش آور و برهان مرا جنگ چه پیش آری و مستکبری من به مثل در سپه دین حق حیدرم، ار تو به مثل عنتری خود را به پیشوایش مانند می‌کند (بی‌دلیل) و حریف را به پیشوایش (ابوبکر) منسوب نمی‌کند؛ بلکه به یکی از کافران کشته‌شده به شمشیر امیرالمؤمنین(ع) تشبیه می‌کند. جالب آن‌که عنترة بن شداد از شاعران و پهلوانان جاهلی بود که در همان جنگ‌های جاهلیت مرد و اسلام را درک نکرد. در بین حریفان نامدار امیرالمؤمنین(ع) در جنگ‌ها هیچ‌کس با نام عنتر دیده نمی‌شود. عمرو و عنتر دو نام پر تکرار در زبان مردم آن روزگار است که به شعر ناصرخسرو هم راه یافته.عمرو همان عمرو بن عبدود است که در احزاب به دست امیرالمؤمنین(ع) کشته شد؛ اما عنتر ظاهرا وجود خارجی ندارد. 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
🟡🔵 6️⃣ از 6️⃣ تا ندهی بیضۀ عنبر مرا خیره نگویم که تو بوالعنبری خیز بینداز به یک سو پشیز تا بدلت زر بدهم جعفری تا تو ز دینار ندانی پشیز، نه بشناسی غل از انگشتری، هیچ نیاری که ز بیم پشیز سوی زر جعفری‌ام بنگری چند زنی طعنۀ باطل که تو مرتبت یاران را منکری با تو من ار چند به یک دین درم تو ز ره من به رهی دیگری لاجرم آن روز به پیش خدای تو عمری باشی و من حیدری فاطمی‌ام فاطمی‌ام فاطمی تا تو بدرّی ز غم ای ظاهری بر اساس این ابیات، اتهام سنی به شیعه این است که «مرتبت یاران را منکر» است؛ یعنی فضل صحابه را پاس نمی‌دارد. ناصر این اتهام را می‌پذیرد که با بعضی از صحابه، یعنی خلفا و وابستگان و دلبستگانشان، دشمن است و در مقابل خودش حیدری و فاطمی است. فاطمی در این بیت ایهام دارد؛ هم منسوب به فاطمۀ زهرا(س) است هم خلفای فاطمی که پیشوایان مذهب اسماعیلی‌اند. فرقۀ اسماعیلیه خود را باطنی می‌خواندند و دیگر فرق را ظاهری. در خصوص باطنی و ظاهری سرفصلی را پس از این شعر خواهم آورد. فاطمه را عایشه مارندر است پس تو مرا شیعت مارندری شیعت مارندری ای بدنشان شاید اگر دشمن دختندری این که در مقایسۀ مذهب فاطمه(س) و عایشه به همین اکتفا شود که عایشه نامادری فاطمه(س) است و فاطمه(س) دختر شوهر عایشه است، از عجایب است. چون چنین چیزی اساسا فضیلت یا رذیلت محسوب نمی‌شود. من نبرم نام تو، نامم مبر من بری‌ام از تو، تو از من بری گرچه مرا اصل خراسانی است از پس پیری و مهی و سری دوستی عترت و خانۀ رسول کرد مرا یمگی و مازندری ناسازگاری‌اش با دیگران در بیت 34اول این بخش مشهود است. دو بیت بعدی آوارگی او پس از تغییر مذهب را نشان می‌دهد. مر عقلا را به خراسان منم بر سفها حجت مستنصری تعبیر دیگری از خر و خرد؛ سفها و عقلا. مستنصر نام خلیفۀ فاطمی است. حکمت دینی به سخن‌های من شد چو به قطر سحری گل طری ننگرد اندر سخن هرمسی هر که ببیند سخن ناصری مقصود از سخن هرمسی، فلسفۀ یونانی است. سخن ناصری همان حکمت دینی است که ما به آن علم کلام می‌گوییم. گرچه به یمگان شده متواری‌ام زین بفزوده است مرا برتری گرچه نهان شد پری از چشم ما زین نکند عیب کسی بر پری خوب سخن جوی چه جویی ز مرد نیکوی و فربهی و لاغری؟ نیست جمال و شرف شوشتر جز به بهاگیر و نکو ششتری چون شکر عسکری آور سخن شاید اگر تو نبوی عسکری فخر چه داری به غزل‌های نغز در صفت روی بت سعتری؟ این نبود فضل و، نیابی بدین جز که فرومایگی و چاکری فخر بدان است بدانی که چیست علت این گنبد نیلوفری واب درو و آتش و خاک و هوا از چه فتادند در این داوری هر که از این راز خبر یافته است گوی ربوده است به نیک اختری آغاز شعر هم با اشاره به همین علوم بود. مدح و دبیری و غزل را نگر علم نخوانی و هنر نشمری دفتر بفگن که سوی مرد علم بی‌خطر است آن سخن دفتری این دو بیت به علوم ناصر پیش از آغاز سفر اشاره دارد. الآن می‌گوید که دیگران به چنین علومی دل خوش کرده‌اند؛ در حالی که اینها مهم نیستند. حجتِ حجت به جز این صدق نیست با تو ورا نیست بدین داوری شعر تمام شد و همان‌طور که دیدید، حجت و استدلال محکمی در آن نبود؛ سراسر لجاج و تعصب، «تا تو بدرّی ز هم ای ظاهری»! 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
به یاری خدا عازم شیرازم؛ شب شعر عاشورایی شیراز این شب شعر قدیمی‌ترین و جدی‌ترین رویداد ادبی کشور است که به شکل کاملا مردمی شکل گرفته و ماندگار شده است. در سال‌های اخیر، شعرخوانی‌ها پخش زندۀ تلویزیونی داشته که ساعت و کانال و لینک اینترنتی‌اش را برایتان خواهم گذاشت. در حاشیۀ این شب شعر، چند نشست تخصصی هم برگزار می‌شود. قرار است پنجشنبه صبح دربارۀ حرف بزنم. خودم که خیلی هیجان دارم. امیدوارم بحث کاربردی و مفیدی از آب در بیاید. یک نمونه از شعرخوانی‌های پارسال را ببینید. پیشنهاد می‌کنم در کانال آپارات شب شعر عاشورایی شیراز عضو شوید. https://www.aparat.com/v/f1512ht
📣 کارگاه «منبع‌شناسی تاریخ عاشورا» (آشنایی با مهم‌ترین مقاتل و دیگر منابع تاریخ عاشورا) با تدریس دکتر “سعید طاوسی مسرور” 🔷 سرفصل کارگاه: ▪ آشنایی با کهن‌ترین مقاتل ▪ منابع تاریخ عاشورا تا پایان قرن پنجم ▪ منابع تاریخ عاشورا از قرن ششم تا پیش از ظهور صفویه ▪ منابع تاریخ عاشورا در عصر صفوی ▪ منابع تاریخ عاشورا در عصر قاجار ▪ آثار عاشورایی معاصر لینک ثبت‌نام و جزئیات ⚠️ این کارگاه همزمان حضوری و آنلاینه ⚠️ 📆 چهارشنبه‌ها ⏰ ۲ جلسه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰ 📌 شروع از ۱۷ مرداد @zeitoon_academy
شب شعر عاشورايي شیراز همین الان در حال برگزاری
آغاز شعرخوانی شب دوم پخش از شبکه فارس