🟡🔵 6️⃣ از 6️⃣
تا ندهی بیضۀ عنبر مرا
خیره نگویم که تو بوالعنبری
خیز بینداز به یک سو پشیز
تا بدلت زر بدهم جعفری
تا تو ز دینار ندانی پشیز،
نه بشناسی غل از انگشتری،
هیچ نیاری که ز بیم پشیز
سوی زر جعفریام بنگری
چند زنی طعنۀ باطل که تو
مرتبت یاران را منکری
با تو من ار چند به یک دین درم
تو ز ره من به رهی دیگری
لاجرم آن روز به پیش خدای
تو عمری باشی و من حیدری
فاطمیام فاطمیام فاطمی
تا تو بدرّی ز غم ای ظاهری
بر اساس این ابیات، اتهام سنی به شیعه این است که «مرتبت یاران را منکر» است؛ یعنی فضل صحابه را پاس نمیدارد. ناصر این اتهام را میپذیرد که با بعضی از صحابه، یعنی خلفا و وابستگان و دلبستگانشان، دشمن است و در مقابل خودش حیدری و فاطمی است. فاطمی در این بیت ایهام دارد؛ هم منسوب به فاطمۀ زهرا(س) است هم خلفای فاطمی که پیشوایان مذهب اسماعیلیاند. فرقۀ اسماعیلیه خود را باطنی میخواندند و دیگر فرق را ظاهری. در خصوص باطنی و ظاهری سرفصلی را پس از این شعر خواهم آورد.
فاطمه را عایشه مارندر است
پس تو مرا شیعت مارندری
شیعت مارندری ای بدنشان
شاید اگر دشمن دختندری
این که در مقایسۀ مذهب فاطمه(س) و عایشه به همین اکتفا شود که عایشه نامادری فاطمه(س) است و فاطمه(س) دختر شوهر عایشه است، از عجایب است. چون چنین چیزی اساسا فضیلت یا رذیلت محسوب نمیشود.
من نبرم نام تو، نامم مبر
من بریام از تو، تو از من بری
گرچه مرا اصل خراسانی است
از پس پیری و مهی و سری
دوستی عترت و خانۀ رسول
کرد مرا یمگی و مازندری
ناسازگاریاش با دیگران در بیت 34اول این بخش مشهود است. دو بیت بعدی آوارگی او پس از تغییر مذهب را نشان میدهد.
مر عقلا را به خراسان منم
بر سفها حجت مستنصری
تعبیر دیگری از خر و خرد؛ سفها و عقلا. مستنصر نام خلیفۀ فاطمی است.
حکمت دینی به سخنهای من
شد چو به قطر سحری گل طری
ننگرد اندر سخن هرمسی
هر که ببیند سخن ناصری
مقصود از سخن هرمسی، فلسفۀ یونانی است. سخن ناصری همان حکمت دینی است که ما به آن علم کلام میگوییم.
گرچه به یمگان شده متواریام
زین بفزوده است مرا برتری
گرچه نهان شد پری از چشم ما
زین نکند عیب کسی بر پری
خوب سخن جوی چه جویی ز مرد
نیکوی و فربهی و لاغری؟
نیست جمال و شرف شوشتر
جز به بهاگیر و نکو ششتری
چون شکر عسکری آور سخن
شاید اگر تو نبوی عسکری
فخر چه داری به غزلهای نغز
در صفت روی بت سعتری؟
این نبود فضل و، نیابی بدین
جز که فرومایگی و چاکری
فخر بدان است بدانی که چیست
علت این گنبد نیلوفری
واب درو و آتش و خاک و هوا
از چه فتادند در این داوری
هر که از این راز خبر یافته است
گوی ربوده است به نیک اختری
آغاز شعر هم با اشاره به همین علوم بود.
مدح و دبیری و غزل را نگر
علم نخوانی و هنر نشمری
دفتر بفگن که سوی مرد علم
بیخطر است آن سخن دفتری
این دو بیت به علوم ناصر پیش از آغاز سفر اشاره دارد. الآن میگوید که دیگران به چنین علومی دل خوش کردهاند؛ در حالی که اینها مهم نیستند.
حجتِ حجت به جز این صدق نیست
با تو ورا نیست بدین داوری
شعر تمام شد و همانطور که دیدید، حجت و استدلال محکمی در آن نبود؛ سراسر لجاج و تعصب، «تا تو بدرّی ز هم ای ظاهری»!
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
به یاری خدا عازم شیرازم؛ شب شعر عاشورایی شیراز
این شب شعر قدیمیترین و جدیترین رویداد ادبی کشور است که به شکل کاملا مردمی شکل گرفته و ماندگار شده است.
در سالهای اخیر، شعرخوانیها پخش زندۀ تلویزیونی داشته که ساعت و کانال و لینک اینترنتیاش را برایتان خواهم گذاشت.
در حاشیۀ این شب شعر، چند نشست تخصصی هم برگزار میشود. قرار است پنجشنبه صبح دربارۀ #نشانه_شناسی حرف بزنم. خودم که خیلی هیجان دارم. امیدوارم بحث کاربردی و مفیدی از آب در بیاید.
یک نمونه از شعرخوانیهای پارسال را ببینید. پیشنهاد میکنم در کانال آپارات شب شعر عاشورایی شیراز عضو شوید.
https://www.aparat.com/v/f1512ht
📣 کارگاه «منبعشناسی تاریخ عاشورا»
(آشنایی با مهمترین مقاتل و دیگر منابع تاریخ عاشورا)
با تدریس دکتر “سعید طاوسی مسرور”
🔷 سرفصل کارگاه:
▪ آشنایی با کهنترین مقاتل
▪ منابع تاریخ عاشورا تا پایان قرن پنجم
▪ منابع تاریخ عاشورا از قرن ششم تا پیش از ظهور صفویه
▪ منابع تاریخ عاشورا در عصر صفوی
▪ منابع تاریخ عاشورا در عصر قاجار
▪ آثار عاشورایی معاصر
لینک ثبتنام و جزئیات
⚠️ این کارگاه همزمان حضوری و آنلاینه ⚠️
📆 چهارشنبهها
⏰ ۲ جلسه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰
📌 شروع از ۱۷ مرداد
@zeitoon_academy
⭕️ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه (س) با همکاری انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاههای قم، اصفهان، مازندران، علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
🔺سلسله نشستهای مناسبتی با عنوان:
▪️"مکتب حسینی" ▪️
💠 با حضور اساتید محترم هیئتعلمی از دانشگاههای مطرح کشور
🗓 زمان شروع جلسات:
۱۴ لغایت ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳
(به مدت ۱۰ شب)
🎙مکان برگزاری نشستها:
https://webinar.hmu.ac.ir:443/redsw4xfpvjz/
📌همراه با صدور گواهی معتبر
•┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈•
🍃 انجمن علمی قرآن و حدیث؛
دانشگاه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
🆔 @quran_hadith_hmu
بسم الله النور
گزارشی از شب شعر عاشورایی شیراز
امسال 39 سالگی این حرکت مبارک تمام شد و وارد 40 سالگی شد.
40 سال پیش یک نفر که نه شاعر بوده و نه با شعرا آشنایی داشته، طی یک اتفاق به این نتیجه میرسد که برای اصلاح باورها و دانش مذهبی مردم، باید روی شعر مذهبی سرمایهگذاری کرد. از این جا به بعد، این آیۀ قرآن به طور عملی نمود پیدا کرده است:
«اللذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»
«کسانی که در راه ما تلاش کنند، ما حتما آنها را به راههای خودمان هدایت میکنیم»،
امروز اغلب شاعرانی که دغدغۀ مذهب دارند و شعر مذهبی گفتهاند، با این جریان مبارک ارتباط دارند؛ یا در نوجوانی اینجا تعلیم دیدهاند، یا در بزرگسالی اینجا حمایت شدهاند.
منظورم حمایت مالی نیست. اینجا با دیگر شاعران آشنا شدهاند؛ با منتقدان آشنا شدهاند؛ آموزشهای مذهبی و ادبی دیدهاند؛ چهره شدهاند؛ ...
فعلا به علت تراکم کار، امکان نوشتن مفصل ندارم. در روزهای آینده به تدریج آدمهای مهم و نکات مهمی را از شب شعر عاشورایی شیراز مطرح خواهم کرد؛ انشاءالله تعالی.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
راستی، حرفهای پنجشنبه صبحم دربارۀ نشانهشناسی هم بد از آب در نیامد؛ مخاطبان هم استقبال کردند؛ اما به دو دلیل فعلا بارگذاری نمیکنم.
اولا وقت کم بود و بحث به شکل شتابزده مطرح شد و مجبور شدم از برخی سرفصلها بگذرم. (من زمانبندی داشتم؛ اما آنجا برنامه تغییر کرد و ناگهان زمان 75 دقیقهای من به 40 دقیقه کاهش پیدا کرد!)
ثانیا کیفیت ضبط تعریفی نداشت.
به یاری خدا به زودی این مباحث را در حضور تعدادی از علاقهمندان برگزار میکنم و فیلمش را در خدمت دوستان میگذارم.
🔵 از راست: رضا بیات. رضا اسماعیلی. حسین اسرافیلی
مکان: فرودگاه تهران. در راه شب شعر عاشورایی شیراز
#معرفی_شاعر
#شب_شعر_عاشورایی_شیراز
استاد اسرافیلی از شاعران بزرگ دهۀ 60 است و استاد اسماعیلی در مرتبهای فروتر (به لحاظ ادبی) مربوط به همان روزگار و جریان است.
شاعران دهۀ 60 اغلب (و نه همه) اعتقادات مذهبی متعادل و گاه ضعیف دارند و اصطلاحا اهل تقصیر هستند.
در فرودگاه که با این بزرگواران صحبت می کردم و فعالیتهایم را توصیف می کردم، مدام می پرسیدند «در نقدهایت آسیب شناسی هم می کنی؟» و وقتی جواب مثبت می شنیدند، لبخند رضایت می زدند.
روزی که در جمع شاعران صحبت می کردم، استاد اسماعیلی بعد از صحبتهایم اعتراض کرد که:
«این حرفها دردی از کسی دوا نمی کند؛ باید آسیبشناسی کنیم. مثلا بعضی ها غلو میکنند و چای روضه را محترم می دانند. حتی بعضی ها کربلا را با کعبه مقایسه می کنند که اینها قطعا غلو است.»
ایشان چند سال پیش که ضریح جدید امام حسین(ع) را در شهرهای ایران گرداندند و بعد به کربلا بردند، گفت بود که این ضریح، گوسالۀ سامری است.
البته که من با حرفهای ایشان موافق نیستم؛ اما به هر حال، این یک نوع نگاه است و بخشی از پازل فرهنگی معاصر ماست.
و صد البته، این که با کسی اختلاف سلیقه و نظر دارم، هیچ دلیل نمی شود که حسن رفتار نداشته باشم یا خدای ناکرده توهین کنم.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
سیده اعظم حسینی
#معرفی_شاعر
#شب_شعر_عاشورایی_شیراز
1️⃣ از 6️⃣
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
2️⃣ از6️⃣
برای معرفی خانم حسینی بخشی از جلد دوم کتاب #نشا:_نقد_شعر_آیینی را میآورم:
سیده اعظم حسینی (1358- ) دکترای ادبیات فارسی دارد و در مراکز آموزشی و فرهنگی شیراز فعالیت میکند. نه برگزیدۀ جشنوارۀ فجر شده؛ نه سمت مهمی دارد؛ نه تألیفاتش متعدد است؛ ...
علت انتخاب او برای حضور در این کتاب سه نکته است: الف) شب شعر عاشورایی شیراز. ب) منظومهسرایی. ج) شعر زنانه.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam