موسسه فهیم
📣📣 1️⃣ اولین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری 🎙 استاد محسن برهانی 🖇 موضوع: حرکت سیدالشهداء، کنش یا
حرکت سیدالشهداء، کنش یا واکنش؟.mp3
20.36M
1️⃣ فایل صوتی اولین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری
🎙 استاد محسن برهانی
🖇 موضوع: حرکت سیدالشهداء، کنش یا واکنش؟
🌐 در شبکههای اجتماعی ما را همراهی کنید:
تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
موسسه فهیم
📣📣 مجالس سخنرانی و عزاداری موسسه فهیم: ⚫️ با سخنرانی اساتید محترم: 1️⃣ محسن برهانی 🔗 حرکت سیدالشهد
📣📣
2️⃣ دومین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری
🎙 استاد محمدتقی خلجی
🖇 موضوع: اهداف امام در کلام امام
🕰 زمان: 3 مرداد
🕘 ساعت: 21:00
🎥 پخش زنده از طريق پیج اینستاگرام
🌐 در شبکههای اجتماعی ما را همراهی کنید:
تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
موسسه فهیم
📣📣 2️⃣ دومین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری 🎙 استاد محمدتقی خلجی 🖇 موضوع: اهداف امام در کلام امام
📢 گزارش تصویری دومین جلسه از سخنرانی و عزاداری محرم 1402
🌐 در شبکههای اجتماعی ما را همراهی کنید:
تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
موسسه فهیم
📣📣 2️⃣ دومین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری 🎙 استاد محمدتقی خلجی 🖇 موضوع: اهداف امام در کلام امام
اهداف امام در کلام امام.mp3
22.53M
2️⃣ فایل صوتی دومین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری
🎙 استاد محمدتقی خلجی
🖇 موضوع: اهداف امام در کلام امام
🌐 در شبکههای اجتماعی ما را همراهی کنید:
تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
موسسه فهیم
📣📣 مجالس سخنرانی و عزاداری موسسه فهیم: ⚫️ با سخنرانی اساتید محترم: 1️⃣ محسن برهانی 🔗 حرکت سیدالشهد
📣📣
3️⃣ سومین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری
🎙 آیتالله سید ضیاء مرتضوی
🖇 موضوع: نگاهی به آخرین نامه سیدالشهداء
🕰 زمان: 4 مرداد
🕘 ساعت: 21:00
🎥 پخش زنده از طريق پیج اینستاگرام
🌐 در شبکههای اجتماعی ما را همراهی کنید:
تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
موسسه فهیم
📣📣 1️⃣ اولین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری 🎙 استاد محسن برهانی 🖇 موضوع: حرکت سیدالشهداء، کنش یا
1️⃣ خلاصه اولین جلسه از مجلس سخنرانی و عزاداری
✂️ برش هایی از متن:
استاد دانشگاه تهران در بیان دیدگاه خود گفت: سید الشهدا(ع) یک مخالف سیاسی حکومت بوده است ، ولی انتخاب محدود داشت. زمین بازی را بنی امیه تعیین می کرد چون، قدرت سیاسی در دست بنی امیه بود و امام حسین(ع) به عنوان یک شهروند و یک کنشگر سیاسی واجتماعی باید در قبال حاکمیت موجود کنش یا واکنشی می داشت.
🖇 متن کامل:
▪️ به گزارش روابط عمومی موسسه علمی وپژوهشی فهیم به مناسبت ایام عزا داری سالار شهیدان حسین بن علی(ع) و یاران با وفایش مجلس سخنرانی وذکر مصیبت از طرف آیت الله کاظم قاضی زاده رئیس موسسه، در محل موسسه فهیم، واقع در شهر مقدس قم در تاریخ 2/5/1402 با حضور اساتید، نخبه گان حوزوی ودانشگاهی، جمعی کثیری از برادران وخواهران دانشجو برگزار شد.
▪️ سخنران اولین شب مجلس عزاداری، دکتر محسن برهانی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود که سخنرانی خود را با عنوان« حرکت سید الشهدا، کنش یاواکنش ؟» ارائه نمود.
▪️ دکتر برهانی در صحبت های مقد ماتی خود گفت« حرکت امام حسین دارای ابعاد مختلف است، یکی از باتلاقی های که متأسفانه بخشی از جریان های روشنفکری ایران به آن مبتلا شده اند، این است که موضوع عاشورا وقضیه سید الشهدا را تبدیل کردند به یک موضوع تئوریک ونظری. معمولا در جلساتی که برگزار می شود مثل تحلیل یک واقعه تاریخی است. در نظر روشنفکران حرکت امام حسین فقط یک حرکت تاریخی وتئوری صرف است، جنبه تئوری ونظری غلبه دارد بر حرکات معنوی وعاطفی. باید یاد آوری نمود که در مورد حرکت امام حسین(ع) تحلیل های مختلفی وجود دارد.
▪️ استاد دانشگاه تهران گفت: بحثی را که قرار است تقدیم کنم این است که آیا حرکت سید الشهدا در شش ماه اخر عمر شریف شان را چگونه می خواهیم تحلیل کنیم؟ دوستان توجه دارند تحلیل های متخلفی نسبت به حرکت سید الشهدا انجام شده است، حتی از فقهای سلف در ادبیات مرحوم صاحب جواهر و مرحوم نراقی بارقه های دیده می شود حتی در کلمات فقهای متقدم تر مثل سید مرتضی ( رضوان الله علیهم اجمعین). دکتر برهانی در ادامه مطالب مقدماتی خود اظهار داشت: یک جریانی درایران شکل گرفت در دهه 1350 تا 1370 شمسی ادبیات مختلف از چپی و راستی شکل گرفت به دلیل وضعیتی که در جهان پیش آمد ادبیات چپ وانقلابی بسیار خوب پر رونق شد. این ادبیات منجر به این شد که بسیاری از تحلیل ها به این سمت و سو حرکت کند. که حرکت سید الشهدا یک حرکت کنشی بود یعنی حسین بن علی(ع) دربرابر ظلم قیام کرد. امام حسین رفت برای تشکیل حکومت و ادبیات تشکیل حکومت، تبدیل شد به یک ادبیات رائج در ایران و بخشی از جهان تشیع و جهان اسلام ، اکثر مواردی که در مورد سید الشهدا نوشته شده است معمولا روی این فضا است غیر از مطالبی که اخیرا از یکی از اندیشمندان معاصر نقل شد. این اندیشمند موضوع فرار سید الشهدا را مطرح کرد .متفکران دیگری چون شهید مطهری بر اساس تئوری امر به معروف ونهی از منکر تلاش نمودند که حرکت سید الشهدا را تبین کنند.
▪️ مطلبی را که می خواهم مطرح کنم این است که ما سید الشهدا را یک انقلابی تحلیل کنیم که در مقام سقوط یک حکومت است. یا سید الشهدا را مضطری تعریف کنیم که در مقام فرار است یا سید الشهدا را تحلیل کنیم به عنوان یک مخالف سیاسی که از طرفی دغدغه اصلاح اجتماعی دارد واز طرف دیگر انتخاب های سید الشهدا محدود است.
▪️ استاد دانشگاه تهران در بیان دیدگاه خود گفت: سید الشهدا(ع) یک مخالف سیاسی حکومت بوده است ، و لی انتخاب محدود داشت. زمین بازی را بنی امیه تعیین می کرد چون، قدرت سیاسی در دست بنی امیه بود و امام حسین(ع) به عنوان یک شهروند ویک کنشگر سیاسی واجتماعی باید در قبال حاکمیت موجود کنش یا واکنشی می داشت ، ولی در این کنشگری فرصت و ظرفیت محدودی در اختیار داشت. وقتی والی مدینه از امام حسین دعوت می کند که به کاخ دارالاماره نزد والی حکومت حاضر شود، امام حسین به عبد الله بن زبیر می گوید « اظن طاغیتهم قد هلک» فکر می کنم طاغوت بنی امیه به درک واصل شده است .....
📌 برای مطالعه کامل خلاصه جلسه روی این متن کلیک کنید.
🌐 در شبکههای اجتماعی ما را همراهی کنید:
تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات